• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työmarkkinakierrokset.

Kyllä ne liitot saa edelleen olla hengessä mukana. Eihän ne nytkään ole mukana kuin minimipalkkatasoa määrittämässä.

Kukaan ei estä tehtävä- tai tarvekohtaista korkeampaa palkkausta, mutta jostain syystä (kartelli?) näin ei olla haluttu toimia vaikka työntekijöistä on jatkuva pula.
Kyllä julkisella estää, yksityisellä ei.
Julkisella palkanmäärityksen peruste on työn vaativuudessa ja sen tulee olla yhdenvertainen organisaatiossa, muu liikkumavara on lähinnä pienimuotoisissa henk.koht ja tulospalkkioisissä (jotka eri tesseissä on vähän eri nimikkeillä).
Eli ei. Samasta työstä ei julkisella voi maksaa vaikka yhdelle 2800 ja toiselle 3800 vain siksi, että Perähikiän takanurkkaan on vaikeampi saada rekryttyä ketään, kuin asutuskeskuseen. Siksipä esim. lääkärien kohdalla asia on joissain kunnissa kierretty ulkoistamalla, eli ostamalla lääkäripalvelut joltakin yksityiseltä yritykseltä, joka saa maksaa henkilökunnalleen ihan mitä haluaa.
 
Kyllä julkisella estää, yksityisellä ei.
Julkisella palkanmäärityksen peruste on työn vaativuudessa ja sen tulee olla yhdenvertainen organisaatiossa, muu liikkumavara on lähinnä pienimuotoisissa henk.koht ja tulospalkkioisissä (jotka eri tesseissä on vähän eri nimikkeillä).
Eli ei. Samasta työstä ei julkisella voi maksaa vaikka yhdelle 2800 ja toiselle 3800 vain siksi, että Perähikiän takanurkkaan on vaikeampi saada rekryttyä ketään, kuin asutuskeskuseen. Siksipä esim. lääkärien kohdalla asia on joissain kunnissa kierretty ulkoistamalla, eli ostamalla lääkäripalvelut joltakin yksityiseltä yritykseltä, joka saa maksaa henkilökunnalleen ihan mitä haluaa.
Ei estä. Samassa yksikössä voidaan joutua saman vaativuustason tehtävistä maksamaan saman verran, mutta mikään ei estä sitä että HUS maksaisi enemmän kuin vaikka hämeenlinnan vastaava organisaatio.

Näin ei jostain syystä kuitenkaan haluta tehdä, vaikka vakansseja on paljon.
 
Ei estä. Samassa yksikössä voidaan joutua saman vaativuustason tehtävistä maksamaan saman verran, mutta mikään ei estä sitä että HUS maksaisi enemmän kuin vaikka hämeenlinnan vastaava organisaatio.
Juuri tuota tarkoitin takanurkalla ja asutuskeskuksella, olin ehkä hieman epäselvä. Hyvinvointialueet voivat kyllä kilpailla palkalla toistensa kanssa. Mutta alueen sisällä on palkat harmonisoitava (liittyen tuohon ensimmäiseen).
 
Juuri tuota tarkoitin, olin ehkä hieman epäselvä. Hyvinvointialueet voivat kyllä kilpailla palkalla keskenään. Mutta alueen sisällä on palkat harmonisoitava (liittyen tuohon ensimmäiseen).
Jep. Palkkausta ei kuitenkaan olla nostettu, vaikka työvoimasta on pulaa. Syynä tähän ei ole mikään liiton vaatimus. Lisäksi vaativuustasojen bonuksista voi käsittääkseni maksaa aluekohtaisesti yli minimit, jos tekijöistä on pulaa.
 
Jännityksellä odotetaan missä muodossa tuo pakkotyölaki lopulta otetaan käyttöön. Lakko-oikeutta tuskin kokonaan viedään, eikä kaikkia hoitoja saakaan lakko keskeyttää, lähinnä se, miten hoitajamitoitukset toteutetaan jatkossa jos lakko uhkaa. Nykyinen "normaaliolo" vaarantaa potilaiden hengen jo itsessään, joten siihenkin saisi pakkotyölaki jotenkin puuttua ja pakotteiden tulisi kohdistua työnantajiin, mutta sellaista päivää tuskin nähdään.

Suora lähetys aiheesta alkaen kello 15:45.

 
Jep. Palkkausta ei kuitenkaan olla nostettu, vaikka työvoimasta on pulaa. Syynä tähän ei ole mikään liiton vaatimus.
No. En ymmärrä miksi kunnat olisi halunneet enää ainakaan sen jälkeen kilpailla keskenään, kun selvisi, että homma siirtyy heiltä pois. Näin on ollut nyt monta hallituskautta, joiden jokaisen viimeisenä vuonna sote-ratkaisu on rauennut. Kenelläkään ei ole ollut mitään syytä hoitaa hommaa, kun aina on ollut joku uusi soteuudistus tuloillaan.
 
No. En ymmärrä miksi kunnat olisi halunneet enää ainakaan sen jälkeen kilpailla keskenään, kun selvisi, että homma siirtyy heiltä pois. Näin on ollut nyt monta hallituskautta, joiden jokaisen viimeisenä vuonna sote-ratkaisu on rauennut. Kenelläkään ei ole ollut mitään syytä hoitaa hommaa, kun aina on ollut joku uusi soteuudistus tuloillaan.
Ja sitten kun on monta hallituskautta jätetty homma ratkaisematta, niin meillä on käsissä tilanne joka on ehtinyt tulehtua pienen ikuisuuden ajan.

Ja itse kyllä keksin helpostikkin syitä että miksi kunta haluaisi tuottaa julkisen terveydenhuollon palveluita.

Edit: ja kyse ei ole siitä että ”kunnat kilpailisi keskenään”, vaan siitä että saadaan kysyntä vastaamaan tarjontaa. Kaikki hoitajat eivät ole jo töissä kunnilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ja sitten kun on monta hallituskautta jätetty homma ratkaisematta, niin meillä on käsissä tilanne joka on ehtinyt tulehtua pienen ikuisuuden ajan.

Ja itse kyllä keksin helpostikkin syitä että miksi kunta haluaisi tuottaa julkisen terveydenhuollon palveluita.
Toki toki, mutta siitä halusta ei ole kysymys. Ja erityisesti kahden viimeisen hallituskauden mallien osalta, se ei jatkossa ollut enää edes mahdollista kunnille tulevaisuudessa. Sekin on jo yli 7 vuotta.

Seuraava kriisi on se, miten kunnat huomattavasti pienemmän tehtävämäärän, ikääntyvän väestörakenteen ja pienen syntyvyyden kanssa saa taloutensa sopeutettua. Melko varmaan kipuillaan siitä seuraava vuosikymmen. Enkä hämmästyisi, jos lisää tehtäviä jouduttaisiin sitten siirtämään hyvinvointialueille - enkä myöskään siitä, jos lisää tehtäviä siirrettäisiin niille myös ihan poliittisista syistä, kunhan vaan sopiva hallituskokoonpano osuu kohdalle.
 
Mistä sitten? Tahtotilasta? Kuun asennosta?
Ei auta halu eikä tahtotila, jos maan hallitus on päättänyt, että tehtävä lähtee. Kuten esim. edellinen ja tämä hallitus kertoi jo hallitusohjelmissaan. Siksi kunnat on yrittäneet vain selvitä ongelmien kanssa. Ei ratkaista niitä ongelmia. Eikä aidosti kehittää. Paitsi siltä osin, mitä hankkeisiin saa hankerahoituksia, ne on monille kunnille tärkeitä ne rahoitukset. Mutta jalkautuuko hankkeiden tulokset ikinä laajemmin, onkin sitten jo kokonaan eri kysymys.
 
Ei auta halu eikä tahtotila, jos maan hallitus on päättänyt, että tehtävä lähtee. Kuten esim. edellinen ja tämä hallitus kertoi jo hallitusohjelmissaan. Siksi kunnat on yrittäneet vain selvitä ongelmien kanssa. Ei ratkaista niitä ongelmia.
Aika paskasti selvitty, jos siis selviäminen = julkisen terveydenhuollon tuho ja joukkoirtisanoutumiset. Ratkaisuun meni multa 1 minuutti, miten hemmetissä kunnat on vaan pitäneet peukkua perseessä asian kanssa ainakin 12, ellei jopa 16 vuotta.

Vai onko joku laki joka esti kuntia korjaamasta ongelmiaan? Ei.
 
Ei ole leikin asia, mutta minä haluaisin nähdä ja kuulla Sanna Marinin ja Milla-Riikka Rytkösen kissatappelussa A-Studiossa ja nähdä demareiden kannatuksen seuraavassa gallupissa. Nähtäisi työväenpuolueen todelliset kasvot. Pelkuri kun on, niin PM ei tietysti tähän suostuisi.
 
Aika paskasti selvitty, jos siis selviäminen = koko alan tuho ja joukkoirtisanoutumiset. Ratkaisuun meni multa 1 minuutti, miten hemmetissä kunnat on vaan pitäneet peukkua perseessä asian kanssa ainakin 12, ellei jopa 16 vuotta.

Vai onko joku laki joka esti kuntia korjaamasta ongelmiaan? Ei.
Ei. Mutta ei tosiaan sitä motivaattoriakaan. Selviytyminen kun kunnilla tarkoittaa usein sitä, että lakeja ei rikota niin, että seurauksia tulisi tai ministeriöiden mittareita ei tössitä niin, että valtionosuuksia leikkaantuisi. Ja kyllä kunnissa on väkeä, jotka katsoo laajemminkin. Mutta arki jyrää monen yli.
 
Ei. Mutta ei tosiaan sitä motivaattoriakaan. Selviytyminen kun kunnilla tarkoittaa usein sitä, että lakeja ei rikota niin, että seurauksia tulisi tai ministeriöiden mittareita ei tössitä niin, että valtionosuuksia leikkaantuisi. Ja kyllä kunnissa on väkeä, jotka katsoo laajemminkin. Mutta arki jyrää monen yli.
Eli vika on siis vain tahtotilan puute. Hyvä juttu että selvisi sekin lopulta.
 
Ei ole leikin asia, mutta minä haluaisin nähdä ja kuulla Sanna Marinin ja Milla-Riikka Rytkösen kissatappelussa A-Studiossa ja nähdä demareiden kannatuksen seuraavassa gallupissa. Nähtäisi työväenpuolueen todelliset kasvot. Pelkuri kun on, niin PM ei tietysti tähän suostuisi.

Tämä se jaksaa aina naurattaa. Ratsastetaan vanhalla maineella työväen edustajana.
Sekä työpaikan vasemmistojääriä melkein käy sääliksi, kun ovat niin duunaria ja ay-toimissa mukana, mutta nykyinen ämmäpuolue vasemmistoliitto on työnteon vastakohta.
Olenkin pari kertaa kysynyt kahviporukassa, näiltä demari ja vassari kouhkaajilta että miten puolue voi ajaa yhtä aikaa duunarin ja työttömän asiaa, eläkeläisen ja lapsiperheen. Maahanmuuttoon asti yleensä en ole edes päässyt kun alkaa se liirumlaarum kompromisseistä, yms. Viisaammat sentään hiljentyneet ja jääneet pohtimaan kysymystä...

Ja, en ole persu tai putinisti, kun kohta kiihkeimmät vasemman laidan edustajat sitä tarjoaa. Olen aina ollut mieleltäni enemmän kapitalisti, kuin kommunisti. Sekä kaksi kertaa erehdyin ammattiliiton toimintaan luottamushenkilön roolissa, ensimmäisen ja viimeisen...
Sitäpaitsi Suomesta puuttuu rehellinen työväenpuolue.
 
Eli vika on siis vain tahtotilan puute. Hyvä juttu että selvisi sekin lopulta.
Näinhän se on. Ei kai sitä tahtoa silloin samalla tavalla ole, jos homma siirtyy omista käsistä pois kuitenkin.

Sama se on muuallakin. Esim. jos asiakas vaihtaa tuottajaa, ja firman duunit on siirtymässä toiselle firmalle. Eipä niitä siinä tilanteessa moni enää sataprosenttisesti tee henkilökohtaisella tasollakaan, ja myös organisaation tasolla otetaan kaikki resurssi pois mitä voidaan ja siirretään ainakin firmalle arvokkaimmat ihmiset toisiin, tärkeämpiin projekteihin ja korvataan sellaisilla, mistä halutaan päästä eroon kun hommat loppuu.

Ja mieti, kun tuollainen jatkuu 8 vuotta. Tai jopa laajemmin, yli 20 vuotta (sen verran sotea on tehty).
 
OULUSSA LAKONUHAN ALLA OLEVAN kotihoidon työntekijöille on lähetetty viesti, jossa lakon aikana töihin tuleville luvataan rahaa. Ylimääräinen korvaus luvataan maksaa niiltä päiviltä lakon aikana, jolloin työntekijä on töissä Kontinkangas-Myllyojan kotihoitoyksikössä.
Onko kellään tietoa mimmoisista summista on kyse?
 

Onko kellään tietoa mimmoisista summista on kyse?

En tiedä miten Oulussa, mutta Helsingissä on 150€ ylimääräisen työvuoron korvaus. Normaalisti ollut 80€, tätä nyt pidetty isompana reilun vuoden ja hetki sitten tuli päätös jatkaa vielä tammikuuhun korkeammalla.
 
Ei estä. Samassa yksikössä voidaan joutua saman vaativuustason tehtävistä maksamaan saman verran, mutta mikään ei estä sitä että HUS maksaisi enemmän kuin vaikka hämeenlinnan vastaava organisaatio.

Näin ei jostain syystä kuitenkaan haluta tehdä, vaikka vakansseja on paljon.
Ja sitten astuu kehiin sote-alueiden palkkaharmonisointi. Aika skitsofreeninen tilanne, kun pitäisi pystyä palkitsemaan hyvästä työnteosta, houkutella porukkaa vaativampiin hommin jne, mutta palkka pitäisi kuitenkin olla sama kuin sillä pahnan pohjimmaisella laiskurilla. Sitten yritetään keksiä perusteita henkilökohtaisille lisille, liitetään nimikkeisiin yliesierikoisapulaisvaravauriovuorovarausratkaisupäällikkö- yms tittelikorotuksia tai sitten jaetaan edes liikuntaseteleitä nopsa-palkintoina.
 
Ja sitten astuu kehiin sote-alueiden palkkaharmonisointi. Aika skitsofreeninen tilanne, kun pitäisi pystyä palkitsemaan hyvästä työnteosta, houkutella porukkaa vaativampiin hommin jne, mutta palkka pitäisi kuitenkin olla sama kuin sillä pahnan pohjimmaisella laiskurilla. Sitten yritetään keksiä perusteita henkilökohtaisille lisille, liitetään nimikkeisiin yliesierikoisapulaisvaravauriovuorovarausratkaisupäällikkö- yms tittelikorotuksia tai sitten jaetaan edes liikuntaseteleitä nopsa-palkintoina.

Vaativammasta hommas TÄYTYY työehtosopimuksen mukaan edelleen maksaa enemmän. Ei harmonisointi siihen vaikuta... Ja harmonisointihan tapahtuu sitten joskus, ehkä parin kolmen vuoden päästä... (lisätään vielä) ja muutamalla alueella tuo on varmaan tekemättä vielä viiden vuoden päästäkin ja siitä lopulta tapellaan oikeudessa olisiko pitänyt olla tehtynä jo ja milloin.
 
Nyt taisi talousliberalismi vaihtua todellisiin karvoihin: populismiin. Aidossa talousliberalistisessa ajattelussahan nimenomaan edellytettäisiin, että poliitikot pysyvät näistä asioista mahdollisimman kaukana. Ja että lisäksi pyrkisivät purkamaan koko korporatismirakenteen pois.

Kyseessä oli kieli poskessa vedetty kuvaus Marinin touhusta. Ei tietenkään tänään perjantaina 16.09.22 Marin ehdi asialle tehdä mitään, mutta hänellä on ollut eniten poliittista valtaa Suomessa muuttaa asioita viimeisen 3 vuoden aikana. Aika vähän on parannettu julkisen puolen "jakovaraa" tällä hallituskaudella, pikemminkin vedetty sitä toiseen suuntaan kun on otettu se 40 miljardia lainaa. Mitään sellaisia poliittisia toimenpiteitä ei ole tehty jolla mahdollistettaisiin palkankorotukset hoitajille.

On mielenkiintoista nähdä kuinka moni vasemmistoliitosta äänestää hallituksen esitystä vastaan. Asia näköjään jakaa puoluetta, mutta toisaalta Saramo ei kovin painokkaasti tunnu ryhmäpaineen puolesta huutavan.

 
En tiedä miten Oulussa, mutta Helsingissä on 150€ ylimääräisen työvuoron korvaus. Normaalisti ollut 80€, tätä nyt pidetty isompana reilun vuoden ja hetki sitten tuli päätös jatkaa vielä tammikuuhun korkeammalla.
Toi on hälytysraha vai? Ymmärsin tosta uutisesta, että nyt oli erikseen lakkorikkureille tehty joku oma bonus.
Ja sitten astuu kehiin sote-alueiden palkkaharmonisointi. Aika skitsofreeninen tilanne, kun pitäisi pystyä palkitsemaan hyvästä työnteosta, houkutella porukkaa vaativampiin hommin jne, mutta palkka pitäisi kuitenkin olla sama kuin sillä pahnan pohjimmaisella laiskurilla.
Ei tuo harmonisointi poista TVA:ia. Yksilöllinen palkitseminen tietysti on vaikeaa, mutta TVA:ia voidaan kyllä kehittää. Yleinen käytäntö lienee kolme palkkakoria, mutta ymmärtääkseni näitä voi olla niin paljon kuin tarvetta.
 
Toi on hälytysraha vai? Ymmärsin tosta uutisesta, että nyt oli erikseen lakkorikkureille tehty joku oma bonus.

Ei tuo harmonisointi poista TVA:ia. Yksilöllinen palkitseminen tietysti on vaikeaa, mutta TVA:ia voidaan kyllä kehittää. Yleinen käytäntö lienee kolme palkkakoria, mutta ymmärtääkseni näitä voi olla niin paljon kuin tarvetta.

Niin siis se TVA järjestelmän kankeus (vaikka vain kolme koria) ei voi olla este sille, ettei vaativammasta työstä makseta isompaa palkkaa. Koreja pitää tarvittaessa sitten lisätä. Entisessä työpaikassani oli kolme koria, jonka alla kolme eri tasoa, eli perjaatteessa 9 koria. Haarukka oli 2350e-3200e.
 


Jups. Muistakaa kaikki hakea postista lähetys, jos ilmoituksessa lukee lähettäjänä aluehallintovirasto :smoke:
Niin siis se TVA järjestelmän kankeus (vaikka vain kolme koria) ei voi olla este sille, ettei vaativammasta työstä makseta isompaa palkkaa. Koreja pitää tarvittaessa sitten lisätä. Entisessä työpaikassani oli kolme koria, jonka alla kolme eri tasoa, eli perjaatteessa 9 koria. Haarukka oli 2350e-3200e.
Kyllähän noi yläpään palkat on jo ihan ok palkkoja. Missä hommissa niitä maksettiin?

Vai onko tässä joku, että LÄMÄ-hoitajilla oma kori ja erillistä lisää ei maksettu?
 
Vaativammasta hommas TÄYTYY työehtosopimuksen mukaan edelleen maksaa enemmän. Ei harmonisointi siihen vaikuta... Ja harmonisointihan tapahtuu sitten joskus, ehkä parin kolmen vuoden päästä... (lisätään vielä) ja muutamalla alueella tuo on varmaan tekemättä vielä viiden vuoden päästäkin ja siitä lopulta tapellaan oikeudessa olisiko pitänyt olla tehtynä jo ja milloin.
Kyllä. Täytyisi. Mutta miten määritellään, mikä työ on vaativampi kuin toinen siten, että ei saada aikaan valitusherkkää hiekkalaatikkoa. Esimerkiksi vaikkapa jotain erityisosaamista vaativa työ yliopistosairaalassa laaja backup oven takana verrattuna perustason duuniin samalla nimikkeellä periferiassa, jossa joudut hoitamaan kaiken yksin. Vähän huono puolustus muutoksen hyväksyttävyydelle tuollainen "ei sitä kuitenkaan ehditä panna toimeen kuin vasta vuosien kuluttua".
 
Uskoisin, että KT olisi varmaan valmis tekemään parempaa sopimusta hoitajien kanssa, jos se sopimus voitaisiin tehdä oikeasti vain hoitajien kanssa. Jopa sillä 3,6% mallilla. Mutta nythän KT tietää, että kaikki prosenttikorotukset, mitä sote-alalle annetaan, menee automaattisesti kaikille opettajista kunnan insinööreihin. Ja näillä ryhmillä se lähtötaso on usein jo tuhannella tai kahdella eurolla korkeampi kuin hoitajilla, eli rahaa menee ihan tolkuttomasti sellaisille ryhmille, jotka sitä eivät oikeasti tarvitse. Samalla hoitajat jää absoluuttisella tasolla enemmän jälkeen näiden ryhmien suhteen. Jo tämä nyt sovittu sopimus on ihan perverssi ja takaa ihan kohtuuttomat euromääräiset korotukset tietyille ryhmille. Viiden vuoden päästä käsi käy syvällä veronmaksajan taskussa jo näitä sovittuja korotuksia maksaessa ja/tai vaihtoehtoisesti YT:t alkaa.

Tehyltä olisi fiksumpaa olisi pantata kiistaa sinne sotealue-aikaan asti, jolloin työnantaja on valtio.
Tottakai se korotuspaine menee kaikille aloille, koska ei kovinkaan moni ole oikeasti valmis maksamaan lähellekään sitä summaa mitä hoitajien vaatimat korotukset maksaisi. Erilaisia hoitajia on joku 7% työssäkäyvistä, niin jos noille lätkäistään se vaadittu tonnin palkankorotus niin se maksaa sitten sellaiset sivukuluineen luokaa 200€/kk per työssäkäyvä. Pakastepitsapuheet ovat melkoista tuubaa ja vaatimus on ihan oikeasti tolkuton. Vaatimushan ei ole 3,6 %, jonka varmasti saisivat helposti, vaan 3,6% enemmän kuin muilla, joka vuosi, viiden vuoden ajan. Keskimäärin puhutaan sitä noin tonnista per hoitaja per kuukausi arvioiden mukaan.

Ihan riippumatta siitä minkälainen järjestelmä meillä on, niin että se n. 50% palkansaajista kansasta, jotka itse tienaavat vähemmän kuin about mediaanipalkkaiset hoitajat ei välttämättä iloninnolla ole luopumassa paristasadasta palkkaansa, vaikka kovasti netissä sanoisi muuta, vaan vaatii itselleen samaa (vaikkei kunta-alalla olekaan). Ja jos taas hoitajia vähemmän tienaavia ei oteta mukaan ja summa jaetaankin vain yli mediaanipalkkaisille niin sitten se onkin jo 400€/kk, joka alkaa kyllä monella keskituloisellakin jo aika selvästi tuntumaan.
 
Tottakai se korotuspaine menee kaikille aloille, koska ei kovinkaan moni ole oikeasti valmis maksamaan lähellekään sitä summaa mitä hoitajien vaatimat korotukset maksaisi. Erilaisia hoitajia on joku 7% työssäkäyvistä, niin jos noille lätkäistään se vaadittu tonnin palkankorotus niin se maksaa sitten sellaiset sivukuluineen luokaa 200€/kk per työssäkäyvä. Pakastepitsapuheet ovat melkoista tuubaa ja vaatimus on ihan oikeasti tolkuton. Vaatimushan ei ole 3,6 %, jonka varmasti saisivat helposti, vaan 3,6% enemmän kuin muilla, joka vuosi, viiden vuoden ajan. Keskimäärin puhutaan sitä noin tonnista per hoitaja per kuukausi arvioiden mukaan.

Ihan riippumatta siitä minkälainen järjestelmä meillä on, niin että se n. 50% palkansaajista kansasta, jotka itse tienaavat vähemmän kuin about mediaanipalkkaiset hoitajat ei välttämättä iloninnolla ole luopumassa paristasadasta palkkaansa, vaikka kovasti netissä sanoisi muuta, vaan vaatii itselleen samaa (vaikkei kunta-alalla olekaan). Ja jos taas hoitajia vähemmän tienaavia ei oteta mukaan ja summa jaetaankin vain yli mediaanipalkkaisille niin sitten se onkin jo 400€/kk, joka alkaa kyllä monella keskituloisellakin jo aika selvästi tuntumaan.
No, vaihtoehtojahan on. Voidaan esim. tehdä kompromissi hoitajien kanssa ja maksaa vain 2% joka vuosi. Voidaan myös esim. lopettaa julkinen terveydenhuolto. Veikkaan että ensimmäinen näistä tulee loppupeleissä halvemmaksi.

Mistä muuten keksit että hoitajia on suomessa 7% työssäkäyvistä? Esim. ylellä on uutisissa lukuna 14/1000 kaikista, ja ei suomen työllisyys ole vain 20%. Lisäksi veroja makselee esim. eläkeläiset, joten kulujen ”kattaminen” vain työssäkäyvillä on vähän vääristävää.

Ja ne alle mediaanipalkkaiset kateelliset voi helposti kouluttautua tälle hoitajien massikeisarialalle, jos oikein kyrsii. Esim. espanjassa hoitajat tienaa 30% yli mediaanipalkan, joten ei se nyt kovin ennenkuulumatonta ole että alan kova arvostus näkyy myös palkoissa. — ei vaan koske suomea.
 
Ja jos taas hoitajia vähemmän tienaavia ei oteta mukaan ja summa jaetaankin vain yli mediaanipalkkaisille niin sitten se onkin jo 400€/kk, joka alkaa kyllä monella keskituloisellakin jo aika selvästi tuntumaan.
Hintahan olisi viiden vuoden päästä palkkaohjelman toteuduttua kokonaisuudessaan n. 1,6 mrd/a. Suomen verotulot on vuodessa 108 mrd. Ei tuosta reilun prossan kulujen kasvusta tule millään neljän sadan euron korotusta kuukausitasolla palkansaajan veroon. Eikä edes vuositasolla.

Suomi käyttää bkt:sta vähiten rahaa pohjoismaissa terveydenhuoltoon ja tästä on kiittäminen meidän järjestelmää, joka on pitkälti hoitajavetoinen. Meillä on vähiten lääkäreitä per capita ja hoitajat tekevät verrokkimaita enemmän itsenäistä potilastyötä, johon lääkärin ei tarvitse puuttua. Silti meillä hoitajien palkka on pohjoismaiden paskin.

Mielestäni vieläkin tehtäväsiirtoja pystyisi lisäämään, mutta se tarvisi kyllä lisää työvoimaa alalle ja toisaalta tehtäväkenttä kun laajenee niin palkkauksen nostaminen on perusteltua myös.
 
Kyllä. Täytyisi. Mutta miten määritellään, mikä työ on vaativampi kuin toinen siten, että ei saada aikaan valitusherkkää hiekkalaatikkoa. Esimerkiksi vaikkapa jotain erityisosaamista vaativa työ yliopistosairaalassa laaja backup oven takana verrattuna perustason duuniin samalla nimikkeellä periferiassa, jossa joudut hoitamaan kaiken yksin. Vähän huono puolustus muutoksen hyväksyttävyydelle tuollainen "ei sitä kuitenkaan ehditä panna toimeen kuin vasta vuosien kuluttua".

Noissa tva taulukoissa esimerkiksi on tämmöisiä: "Työntekijä siirtyy tarvittaessa hyvin erillaisista tehtävistä toisiin". "Työntekijä on konsultoitavissa oman työyksikön ulkopuolelta". "Toimii kouluttajana omassa yksikössä". "Toimii kouluttajana myös oman yksikön ulkopuolella". "Työntekijä toteuttaa LMEP tehtävää".
Totta on, että subjektiivista se vaativuus on.

Palkkojen harmonisointiahan ei tarvitse tehdä heti, joten hyvinvointialueet eivät sitä missääntapauksessa tee samantien, koska tuolla säästää. Oikeuskäytännön mukaan aikaa tuohon on aiemmin katsottu olevan kaksi vuotta. Nyt kun on näin isosta muutoksesta, niin joku hyvinvointialue varmaan yrittää säästää sillä, että väittävät hommaan menevän kohtuullisesti vielä kauemmin.
 
Nyt kun on näin isosta muutoksesta, niin joku hyvinvointialue varmaan yrittää säästää sillä, että väittävät hommaan menevän kohtuullisesti vielä kauemmin.
Joka on melko älytöntä. On kattavasti tutkimuksia siitä, kuinka nimenomaan ennaltaehkäisevällä hoidolla saavutetaan paras kustannustehokkuus. Se vaan vaatisi että ensin hankkiudutaan hoitojonoista eroon, joka taas tarkoittaa kvartaalitaloudessa huonoa paria neljännestä — joka taas käytännössä estää sen tekemisen, koska ”tuottavuus” tjsp.
 
Joka on melko älytöntä. On kattavasti tutkimuksia siitä, kuinka nimenomaan ennaltaehkäisevällä hoidolla saavutetaan paras kustannustehokkuus. Se vaan vaatisi että ensin hankkiudutaan hoitojonoista eroon, joka taas tarkoittaa kvartaalitaloudessa huonoa paria neljännestä — joka taas käytännössä estää sen tekemisen, koska ”tuottavuus” tjsp.
En laskisi sen varaan, että hyvinvointialueen johto ymmärtäisi tämän yhteyden.
 
"Eduskunta hyväksyi perjantai-iltana kello 19.31 sosiaali- ja terveysvaliokunnan (StV) mietinnön Sanna Marinin (sd) hallituksen esittämästä potilasturvallisuuslaista äänin 62–30. Äänestyksestä oli poissa peräti 106 kansanedustajaa."


Valtion johtaminen onkin hyvä homma, kun kiperissä tilanteissa ei tarvitse olla ollenkaan paikalla...
 
Alkaa maan päätöksentekokyky olemaan heikoissa kantimissa, demokratia ja ihmisoikeudet ovat vaarantuneet vakavasti. Ehkä olisi päätöksentekoturvalain aika välttämättömän kansalaisturvallisuuden ja -oikeuksien takaamiseksi.

Vai oliko tässä hoitajille vinkkiä? Jää vaan pois ja jättää huomiotta päätökset, niin hommat on helppoja.
 
Kommari Kontula ja se toinen vassariämmä oli niin topakkana eilen että äänestää lakia vastaan. Näköjään olivat nuokin poissa. Naurettavuuden huippu tämä systeemi, kun ei voi olla omaa ryhmää vastaan, etenkään hallituspuolueissa, niin ollaan poissa.
Voi sanoa sitten vaalikentillä olleensa asiaa vastaan, mutta olikin poissa. Ei ole ensimmäinen tapaus, eikä viimeinen.

Oli siellä muistakin puolueista poissa edustajia. Mutta nuo vasemman laidan akat jäi mieleen eilisestä uutisoinnista.

Kansanedustajalla pitäisi olla henk.kohtainen sovellus jolla voi/pitää äänestää jos on poissa. Sairauden tai muun asian johdosta oleva estynyt, niin silloin varaedustaja äänestää. Se olisi demokratiaa, kun ei voisi piiloutua äänestyksistä olemalla poissa.
Tai riittävän monta kertaa poissa äänestyksistä, valiokunnista, yms. istunnoista, niin edustaja pihalle ja varaedustaja sisään. Rupeisi ehkä kiinnostamaan olla siellä kansaa edustamassa, eikä vaan vetämässä palkkiota tekemättömästä työstä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä äänestettiin vasta muutoksista esitykseen. Nythän oli demareille ja vassareille helppo äänestää puolesta, koska muutosesitykseen sisältyi mm. 2x korvaus pakkotyöstä vrt aikaisempi 1.3x. Ja se muutos tuli myös, että yksilö ei voi saada rankkua, vaan sakot menisi sitten liitoille.

Maanantaina sitten nähdään, miten äänestetään lain voimaantulosta. Toivotaan, että puolet hallituksesta on silloinkin poissa ja oppositio äänestää esityksen nurin. Nauttisin aivan vitusti siitä, kun näkisin Marinin raivoavan istunnossa ja sitten myöhemmin itkevän kymppiuutisissa. Aika isolla todennäköisyydellä eivät kyllä uskalla vasemmistossakaan viettää pitkää viikonloppua.
 
Tässä äänestettiin vasta muutoksista esitykseen. Nythän oli demareille ja vassareille helppo äänestää puolesta, koska muutosesitykseen sisältyi mm. 2x korvaus pakkotyöstä vrt aikaisempi 1.3x. Ja se muutos tuli myös, että yksilö ei voi saada rankkua, vaan sakot menisi sitten liitoille.

Maanantaina sitten nähdään, miten äänestetään lain voimaantulosta. Toivotaan, että puolet hallituksesta on silloinkin poissa ja oppositio äänestää esityksen nurin. Nauttisin aivan vitusti siitä, kun näkisin Marinin raivoavan istunnossa ja sitten myöhemmin itkevän kymppiuutisissa. Aika isolla todennäköisyydellä eivät kyllä uskalla vasemmistossakaan viettää pitkää viikonloppua.

Kokoomus äänestänee esityksen puolesta, joten ei tuo esitys voi kaatua. Tosin jos heillä olisi pelisilmää, niin tekisivät tuon tempun Marinille.
 
Kokoomus äänestänee esityksen puolesta, joten ei tuo esitys voi kaatua. Tosin jos heillä olisi pelisilmää, niin tekisivät tuon tempun Marinille.
Erikoista sinänsä, että ekalla kierroksella äänestivät vastaan. Vai oliko kaksinkertainen palkka liikaa ja haluaisivat edetä alkuperäisen suunnitelman mukaan :D
 
SOSIAALI- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) mukaan tänä vuonna jo 469:n sairaanhoitajan ja lähihoitajan ammattioikeudet tai ammattinimike on poistettu Valviran rekisteristä heidän omasta pyynnöstään. Viime vuonna pyyntöjä oli yhteensä 46.

Valviran lakimies Pia Wistrand-Alvesalo kertoo, että pyyntöjä on tällä hetkellä jonossa yli 300 ja niiden määrä on viime päivien aikana lisääntynyt voimakkaasti.
Hoitajat poistavat oikeuksiaan nyt ennätysvauhdilla. Saattaa tulla tuhannen hoitajan poistuma tänä vuonna. Hyvin tuntuu onnistuvan toi hoitajapulan ratkaisu hallitukselta :smoke:
 

Hoitajat poistavat oikeuksiaan nyt ennätysvauhdilla. Saattaa tulla tuhannen hoitajan poistuma tänä vuonna. Hyvin tuntuu onnistuvan toi hoitajapulan ratkaisu hallitukselta :smoke:


Joo ei tätä touhua voi enää järjellä selittää. Tulee olemaan aikamoinen hoitopommi tiedossa. Toisaalta jos hoitajia on vähemmän niin palkankorotukset on helpompi toteuttaa koska pienemmälle määrälle voidaan maksaa enemmän palkkaa.

On mielenkiintoista nähdä millainen hoitovelka tästä syntyy. Demareita äänestävät eläkeläiset ovat kuvitelleet, että kaiken maailman hillotolppahankkeisiin on voinut laittaa rahaa ja samalla he ovat ajatelleet, että hoitajat tyytyisivät kehnoihin palkkoihinsa samalla kun hoitajat hoitaa näitä eläkeläisiä.

Millainenkohan parku siitä tulee kun ei ole hoitajia hoitamassa? Tajuaakohan edes äänestäjät omaa vastuutansa. No omaapahan kuoppaa tässäkin kaivettiin. Joku hoitajamitoituskin alkaa tuntua yhä enemmän ja enemmän vitsiltä. Tavoiteltiin 0,7 hoitajamitoitusta, mutta taitaa tulla hoitaja-alitus. :think:
 
Joo ei tätä touhua voi enää järjellä selittää. Tulee olemaan aikamoinen hoitopommi tiedossa. Toisaalta jos hoitajia on vähemmän niin palkankorotukset on helpompi toteuttaa koska pienemmälle määrälle voidaan maksaa enemmän palkkaa.
Jos tästä kauheasti kollegat vähenee niin monella osastolla ei mikään 3,6 % lisäkorotus riitä pitämään niitä loppujakaan töissä. Nyt puhutaan kuitenkin "vain" 90 eurosta kuussa miinus verot.

Aikaisemmin kun on ollut työvuorossa kiire, että saa kaiken tehtyä niin jatkossa jopa yksittäisen hoitajan pitää priorisoida mikä on sen verran vähemmän tärkeää, että voi jättää tekemättä. Kaikilla ei korvien väli kestä tuota. Monessakaan toimipaikassa ei ole edes esimiehiä vuorossa, että voisi sysätä heidän niskoilleen vastuun ja kysyä, mitkä tehtävät priorisoidaan.
 
Joo ei tätä touhua voi enää järjellä selittää. Tulee olemaan aikamoinen hoitopommi tiedossa. Toisaalta jos hoitajia on vähemmän niin palkankorotukset on helpompi toteuttaa koska pienemmälle määrälle voidaan maksaa enemmän palkkaa.
Eihän se näin mene. Työnantajaosapuoli joutuu laskemaan kustannusvaikutusta vakanssien määrälle. Resurssin pitää riittää siihenkin (epätodennäköiseen) asiaan, että ne saataisiin täytettyä.
Lisäksi tässä on kimuranttina yksityiskohtana se muun kunta-alan sopimus, jossa on kaksi perälautaa: 1. yksityisten teknologia- ja kemianteollisuuden ja auto- ja kuljetusalan syksyn kierroksen tulos, sekä 2. mahdollinen hoitajien tulos. Ts. työnantajaosapuoli joutuu laskemaan kustannusvaikutusta heille kalleimman skenaarion mukaan.

Pahimmassa tapauksessa KT ei uskalla taipua minkäänlaiseen kompromissiin tai sopuun ennen kuin ensimmäisen perälaudan vaikutus on tiedossa. Toisaalta loogisesti ajatellen sen jälkeen sitten voisi suostua melkein mihin vaan, jonka kustannusvaikutus ei ylitä sitä.

Sovittelulautakunta ja KT ei tainnut ihan huomata, millaisen lukon he rakensivat. Liukkainen ja Juko on aika hyvässä tilanteessa. Ei tarvitse itse enää taistella, hoitajat ja yksityisalat hoitaa nyt automaattisesti lisää liksaa koko kuntasektorille.
 

Hoitajat poistavat oikeuksiaan nyt ennätysvauhdilla. Saattaa tulla tuhannen hoitajan poistuma tänä vuonna. Hyvin tuntuu onnistuvan toi hoitajapulan ratkaisu hallitukselta :smoke:
No joo. Siis tänä vuonna vajaa 500 poistoa, 300 jonossa. Kyse on hyvin pitkälle hoitajista, jotka tekevät jotain aivan muuta, kuin hoitotyötä. Pelkäävät että joutuvat pakosta ammattinimikkeen mukaisiin hommiin ja ymmärtävät, että se ei ole kenenkään etu. Ehkä pienellä protestimielellä höystettynä. Alle 65 vuotiaita sairaanhoitajatason ammattihenkilöitä on kuitenkin n. 150 000 ja yli 65 vuotiaita n. 25 000 lisää. Lähihoitajia taitaa olla toinen mokoma.
 
Eihän se näin mene. Työnantajaosapuoli joutuu laskemaan kustannusvaikutusta vakanssien määrälle. Resurssin pitää riittää siihenkin (epätodennäköiseen) asiaan, että ne saataisiin täytettyä.
Lisäksi tässä on kimuranttina yksityiskohtana se muun kunta-alan sopimus, jossa on kaksi perälautaa: 1. yksityisten teknologia- ja kemianteollisuuden ja auto- ja kuljetusalan syksyn kierroksen tulos, sekä 2. mahdollinen hoitajien tulos. Ts. työnantajaosapuoli joutuu laskemaan kustannusvaikutusta heille kalleimman skenaarion mukaan.

Pahimmassa tapauksessa KT ei uskalla taipua minkäänlaiseen kompromissiin tai sopuun ennen kuin ensimmäisen perälaudan vaikutus on tiedossa. Toisaalta loogisesti ajatellen sen jälkeen sitten voisi suostua melkein mihin vaan, jonka kustannusvaikutus ei ylitä sitä.

Sovittelulautakunta ja KT ei tainnut ihan huomata, millaisen lukon he rakensivat. Liukkainen ja Juko on aika hyvässä tilanteessa. Ei tarvitse itse enää taistella, hoitajat ja yksityisalat hoitaa nyt automaattisesti lisää liksaa koko kuntasektorille.

Mutta eikö tämä juuri alleviivaa Suomessa edelleen vahvasti vaikuttavan TUPOn turmiollisuutta? Palkat eivät muodostu kysynnän ja tarjonnan mukaan, vaan sen mukaan mitä joku toinen saa? Ajatus on aivan täysin absurdi ja ainakin oma pää heittää 404 kun ei tätä järjestelmää voi ymmärtää vuonna 2022.

Keskitetyt palkkaratkaisut pitäisi heittää roskiin ja siirtyä markkinaehtoiseen hinnoitteluun joka takaisi hoitajille paremmat palkat. Moni vasemmistotaustainen väittää että markkinahintaiset palkat johtaisivat palkkojen laskuun, mutta ainakin hoitajien tapauksessa heillä nousisi koska niistä on yksinkertaisesti niin suuri pula.

Tämä toteutusi sillä vasemmiston parjatulla paikallisella sopimisella. Ymmärrän kyllä miksi ajatus hiertää. Nyt hyväpalkkaisessa hillotolppapestissä oleva työntekijä vetävät ylihintaa tuotettuun työpanokseen nähden ja he joutuisivat altistamaan oman työpanoksensa markkinoiden määräämälle hinnalle. Saavutetuista eduista pidetään loppuun asti (kirjaimellisesti) kiinni.
 
Aikaisemmin kun on ollut työvuorossa kiire, että saa kaiken tehtyä niin jatkossa jopa yksittäisen hoitajan pitää priorisoida mikä on sen verran vähemmän tärkeää, että voi jättää tekemättä. Kaikilla ei korvien väli kestä tuota. Monessakaan toimipaikassa ei ole edes esimiehiä vuorossa, että voisi sysätä heidän niskoilleen vastuun ja kysyä, mitkä tehtävät priorisoidaan.

Tuo helvetin suolakaivos, PTH vuodeosasto, jossa olin aiemmin töissä, niin kyllä siellä on työntekijä joutunut vuosia priorisoimaan mitä voi jättää tekemättä. Tätä on aiemmin ollut aina sillointällöin. Nyt viimeinen vuosi kaikki työvuorot oli sitä priorisointia. Mennään jo niin syvällä, että illalla oli mietittävä pestäänkö sen potilaan pää vai perse ja toivoa, että seuraava vuoro kerkeisi pestä molemmat. Onneksi tajusin häipyä tuolta, urani paras päätös.

Kävin joskus esimiehen kanssa keskustelun, ennekuin luottamusmies uran myötä tuli ymmärrystä enemmän, että mitä tehdään kun työvuorosta puuttuu 25% työntekijöistä. Ohje oli priorisoida. Kysyin, että mistä voin vielä priorisoida, kun kaikki on jo priorisoitu. Vastaus oli, että "kyllä te tiedätte". Nykyään en tämmöistä tietenkään hyväksyisi, vaan vaatisin asiasta kirjalliset ohjeet mitä työvuoron tehvistä voidaan jättää tekemättä. Tämän ohjeen sitten tottakai työntäisin suoraan Aluehallintovirastolle sen kuvauksen lisäksi mitä vuorossa lopulta jätettiin tekemättä.

Tuo on oikeasti tosi iso ongelma, että potilaita ei pysty hoitamaan kuten kuuluisi. Se kuluttaa ihmistä, koska vuorosta toiseen joudut jättämään sen ihmisen sinne sänkyyn, koska et kerkeä auttaa vessaan. Vuorosta toiseen potilas makaa paskaiset proteesit suussa. jne. Vuorosta toiseen käyt jossain vaiheessa toteamassa, "ai no nyt se on kuollut, pitääpä soittaa lääkärille, kukakohan tuon (vainajan) kerkeää laittaa (puetaan vainajan vaatteisiin, sidotaan raajat jne,)".
 
Mutta eikö tämä juuri alleviivaa Suomessa edelleen vahvasti vaikuttavan TUPOn turmiollisuutta? Palkat eivät muodostu kysynnän ja tarjonnan mukaan, vaan sen mukaan mitä joku toinen saa? Ajatus on aivan täysin absurdi ja ainakin oma pää heittää 404 kun ei tätä järjestelmää voi ymmärtää vuonna 2022.

Keskitetyt palkkaratkaisut pitäisi heittää roskiin ja siirtyä markkinaehtoiseen hinnoitteluun joka takaisi hoitajille paremmat palkat. Moni vasemmistotaustainen väittää että markkinahintaiset palkat johtaisivat palkkojen laskuun, mutta ainakin hoitajien tapauksessa heillä nousisi koska niistä on yksinkertaisesti niin suuri pula.

Tämä toteutusi sillä vasemmiston parjatulla paikallisella sopimisella. Ymmärrän kyllä miksi ajatus hiertää. Nyt hyväpalkkaisessa hillotolppapestissä oleva työntekijä vetävät ylihintaa tuotettuun työpanokseen nähden ja he joutuisivat altistamaan oman työpanoksensa markkinoiden määräämälle hinnalle. Saavutetuista eduista pidetään loppuun asti (kirjaimellisesti) kiinni.
En jaksa uskoa, että julkinen sektori alkaisi kilpailla keskenään toistensa kanssa. Jos haluaisi, se voisi tehdä sen jo nyt, kuten ’Pomk’ esim. jo aiemmin keskustelussa esitti.
Ja sitten joillain aloillahan tilanne on jopa niin, että palkkakilpailussa yksityisen palkat on palkkatilastojen mukaan vielä julkista matalammat (esim. varhaiskasvatus) huolimatta siitä, että työvoimapula se on sielläkin.

Ja tuo tupo (kolmkanta) tästä tulisi nimenomaan sillä, jos hallitus taipuisi hoitajajärjestöjen vaateisiin ja lähtisi mukaan sopimusosapuoleksi.

Itse asiassa, sen lähtemisen luulisi sopivan vassarien ja demareiden ideologiaan. Noissa puolueissa on täytynyt viimeisen neljännesvuosisadan aikana tapahtua isohko ideologinen siirtymä, sillä heidän vanhassa perusideologiassaan tämä olisi tilanne, johon kannattaisi tarttua - koska sillä voisi palata vanhoihin heille hyvin sopiviin rakenteisiin - mutta kumpikaan puolue ei ole sanallakaan viitannut mihinkään sellaiseen. Päinvastoin. Molemmat ovat pitäneet yllä korostettua puhetta siitä, etteivät voi puuttua työmarkkinaneuvotteluihin.

Tässä suhteessa tuntuu oudolta, että demarivetoiset hoitajaliitot eivät ole tuota siirtymää itse havainneet. Vai onko siellä ideologinen jäsentenvälinen paini menossa?
 
Mutta eikö tämä juuri alleviivaa Suomessa edelleen vahvasti vaikuttavan TUPOn turmiollisuutta? Palkat eivät muodostu kysynnän ja tarjonnan mukaan, vaan sen mukaan mitä joku toinen saa? Ajatus on aivan täysin absurdi ja ainakin oma pää heittää 404 kun ei tätä järjestelmää voi ymmärtää vuonna 2022.

Keskitetyt palkkaratkaisut pitäisi heittää roskiin ja siirtyä markkinaehtoiseen hinnoitteluun joka takaisi hoitajille paremmat palkat. Moni vasemmistotaustainen väittää että markkinahintaiset palkat johtaisivat palkkojen laskuun, mutta ainakin hoitajien tapauksessa heillä nousisi koska niistä on yksinkertaisesti niin suuri pula.

Tämä toteutusi sillä vasemmiston parjatulla paikallisella sopimisella. Ymmärrän kyllä miksi ajatus hiertää. Nyt hyväpalkkaisessa hillotolppapestissä oleva työntekijä vetävät ylihintaa tuotettuun työpanokseen nähden ja he joutuisivat altistamaan oman työpanoksensa markkinoiden määräämälle hinnalle. Saavutetuista eduista pidetään loppuun asti (kirjaimellisesti) kiinni.

Absurdeinta tuossa on juuri se, että esim. se täysin gonahtanut AMK-lehtori, jolla on kokemuslisät tapissa, ts. opetus järjestetään puoliautomaattisesti jollain 90-luvun monisteilla, saa absoluuttisella tasolla ihan tuntuvat hillot tästä himmeistä jo nyt. Siinä missä hoitaja saisi ehkä sen 500e viiteen vuoteen, AMK-lehtori saa tonnin.

Koko roska on veronmaksan näkökulmasta pelkkää pahaa unta, joka toivottavasti kaatuu omaan mahdottomuuteensa mahdollisimman pian. Mieluiten ennen IMF:n väliintuloa.
 
Ja tuo tupo (kolmkanta) tästä tulisi nimenomaan sillä, jos hallitus taipuisi hoitajajärjestöjen vaateisiin ja lähtisi mukaan sopimusosapuoleksi.

Itse asiassa, sen lähtemisen luulisi sopivan vassarien ja demareiden ideologiaan. Noissa puolueissa on täytynyt viimeisen neljännesvuosisadan aikana tapahtua isohko ideologinen siirtymä, sillä heidän vanhassa perusideologiassaan tämä olisi tilanne, johon kannattaisi tarttua - koska sillä voisi palata vanhoihin heille hyvin sopiviin rakenteisiin - mutta kumpikaan puolue ei ole sanallakaan viitannut mihinkään sellaiseen. Päinvastoin. Molemmat ovat pitäneet yllä korostettua puhetta siitä, etteivät voi puuttua työmarkkinaneuvotteluihin.

Tässä suhteessa tuntuu oudolta, että demarivetoiset hoitajaliitot eivät ole tuota siirtymää itse havainneet. Vai onko siellä ideologinen jäsentenvälinen paini menossa?

Hallitushan lähti jo mukaan työantajatahon vaatimuksiin. Hallitus antoi heille lain, jota pyysivät ja sen myötä neuvotteluvaltti vietiin hoitajajärjestöiltä.
Vaihtoehtoisesti hallitus olisi voinut antaa lain, joka olisi sanktioinut kuntia massiivisilla uhkasakoilla jos tehohoitoa tai kotihoidon yksiköitä joudutaan sulkemaan.

Toki sopisi demareille jos kyseessä olisi SAK:laiset liitot, muttakun nyt hoitajaliitot ovat STTK:n liittoja. SDP:hän on vähän niinkuin samaa systeemiä SAK:n kanssa. Taustalla siis SAK kilpailee kovasti hoitajista ja yrittävät imeä niitä jäsenikseen. Kun SAK:n liitot menivät hyväksymään tuon sopimuksen kesällä, niin näyttäisihän se häviöltä jos STTK:laiset liitot nyt saisivat paremmat sopimuksen.
 
Hallitushan lähti jo mukaan työantajatahon vaatimuksiin. Hallitus antoi heille lain, jota pyysivät ja sen myötä neuvotteluvaltti vietiin hoitajajärjestöiltä.
Vaihtoehtoisesti hallitus olisi voinut antaa lain, joka olisi sanktioinut kuntia massiivisilla uhkasakoilla jos tehohoitoa tai kotihoidon yksiköitä joudutaan sulkemaan.

Toki sopisi demareille jos kyseessä olisi SAK:laiset liitot, muttakun nyt hoitajaliitot ovat STTK:n liittoja. SDP:hän on vähän niinkuin samaa systeemiä SAK:n kanssa. Taustalla siis SAK kilpailee kovasti hoitajista ja yrittävät imeä niitä jäsenikseen. Kun SAK:n liitot menivät hyväksymään tuon sopimuksen kesällä, niin näyttäisihän se häviöltä jos STTK:laiset liitot nyt saisivat paremmat sopimuksen.
No noinhan se ei ole. Hallitus teki sen, mikä heidän on välttämätöntä tehdä, valitettavasti. Ts. mikä tahansa hallitus vastaavassa tilanteessa olisi joutunut noin toimimaan. Oletan, että se oli monelle hallituspuolueelle vastenmielistä.
Hallitusvastuu on sellainen paikka, missä joutuu tekemään joskus myös päätöksiä, jotka on vastenmielisiä, joita vastustaa. PM-puolue joutuu myös patistamaan muita hallituspuolueita. Sellaista se on politiikka.

Se jos työnantajaosapuoli osasi käyttää asian hyväkseen, niin se on sitten eri asia.
 
No noinhan se ei ole. Hallitus teki sen, mikä heidän on välttämätöntä tehdä, valitettavasti. Ts. mikä tahansa hallitus vastaavassa tilanteessa olisi joutunut noin toimimaan.
Se jos työnantajaosapuoli osasi käyttää asian hyväkseen, niin se on sitten eri asia.

Öh. Siis hallitushan valitsi kumpaan tahoon he kohdistavat ne pakkokeinot. Valinta oli vieläpä sikäli huono, että hoitajiin kohdistamalla kajotaan perusoikeuksiin, jonka pitäisi siksi olla viimeinen vaihtoehto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom