• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työmarkkinakierrokset.

Eniten hoitajien vaatimuksissa mättää se, että ei hinnoitella omaa työtä "halutaan 5% korotus" vaan halutaan enemmän kuin muut, ihan vaan koska miksi ei. Eli ei pystytä mitenkään perustelemaan kuinka paljon olisi sitten tarpeeksi, että ei oltaisi "pienipalkkaisia" (jota ei sairaanhoitajat ainakaan edes ole). Sama ongelma oli toki kunnallisen puolen sopparissakin jo, mutta siinä oli sentään jotain kohtuutta mukana ylittävän määrän suhteen. Väittäisin, että tällainen sopimustaktiikka on ay-liikkeen lopun alkua.
Normaalisti isommissa työtaisteluissa koko tai ainakin lähes koko AY-liike tukee taistelevia liittoja. Nyt siellä jopa oman keskusjärjestön sisällä ollaan aika vaitonaisia. Kai sekin jostain kertoo.
 
Eniten hoitajien vaatimuksissa mättää se, että ei hinnoitella omaa työtä "halutaan 5% korotus" vaan halutaan enemmän kuin muut, ihan vaan koska miksi ei.
Tai sitten koska hoitajista on iso pula eikä se kysyntä laske kuten esimerkiksi opettajilla. Tähän hoitajien riittävyyteen yms. on jauhettu iän kaiken eikä se ole muuttunut mihinkään, ei ole ollut kuntapuolella tai kenelläkään muullakaan halua palkata lisää väkeä. Nyt sitte vaaditaan edes palkkaa kohdentumaan työn vaativuuteen ja kuormittavuuteen, että saatais niitä paikalle jotka sitä jaksaa. Jos hoitajat saa saman verran kuin kaikki muut, niin eihän se lisää tulijoita.

Jännä että näitä argumentteja pyörii edelleen, tietty mukavahan se on aina huuella sivusta "mitäs läksitte" yms. Nyt ei läksi, ei oo kutsumusta ja vaihtoehtona on, että isompi osa jää jatkossakin hoitamatta. Ei se sitä tarkota, että kaikki vaan kuolee hoidon puutteeseen traagisesti vaan esim. sitä, että polikliinisiin hoitoihin yms. on vuoden jonot. Ja ei niitä hoitoja yleensä huvikseen haeta.
 
Aa. No se. Soten työntekijämäärillä tuokin varmaan sotkee jo pahasti.
Joo tunti sen jälkeen kun tämä päätös oli tullut niin alkoi jo sekoilu.
Eniten hoitajien vaatimuksissa mättää se, että ei hinnoitella omaa työtä "halutaan 5% korotus" vaan halutaan enemmän kuin muut, ihan vaan koska miksi ei.
Mun mielestä tää on kans erikoisesti muotoiltu, mutta itse ajattelen tämän perustuvan siihen, että ehdotettu palkkaohjelma seuraisi yleistä talouden kehitystä. Jos menee huonosti niin korotukset on pienempiä ja päin vastoin.
 
Ettekö te puhu puolisojen kanssa? Se toki sopisi tekkiläiseen tyyliin :smoke: Vähän kumma ajatus tuommoinen, ettei puolisona oppisi mitään toisen työstä. Tuo nykyinen juuri opiskelee yliopistolla kieltä ja kulttuuria mikä minulla ei kiinnosta itsellä yhtään, mutta siitäkin tiedän todella paljon. Tulen sitten siitäkin öyhöttämään jos ketju vain joskus ilmestyy :think:
Älä huoli, voit olla varma että jokainen kasvatus- ja koulutusalalla työskentelevä huomaa, että olet asioista pihalla ku tamppooninnaru. :smoke:
 
Juu, tokihan ne varmasti alkavat omaa alaansa mollaamaan, "kyllä, olen idiootti, ylikouluttauduin tähän mitä voisi tehdä ammattikoululainen" :think:
Ehkä terveydenhuollossakin on hiukan tollasta. Omissakin töissä ensihoitajana about puolet kyydeistä pystyisi hoitamaan taksikuski, jolla hyvä maalaisjärki. Sitten on kolmannes missä varmaan tarvitaan hoitoalan näkemystä ja kokemusta ja sitten jää ne rippeet kun paska osuu tuulettimeen ja on potilaan kannalta ihan kiva, että on ihan oikea ammattimies paikalla.

Mutta eihän kaikkea voi mitoittaa sen helpoimman keissin mukaan. Jos halutaan pitää jotain laatua yllä niin kyllä vähintään nykyinen koulutustaso on minimi ja mun mielestä osaan hoitajan työstä voisi olla ihan vaatimuksena että on työkokemusta x vuotta "seniorin" kanssa.

Siellä päivähoidossa on varmaan ihan samat setit. Iso osa lapsista oppii asiat ikätasoisesti ja vanhemmat on normaaleja, mutta sitten on moniongelmaisia perheitä ja nepsylapsia ja mitä kaikkea siellä on. Kyllä se on hyvä, että siellä on korkeaa osaamista, vaikka sun mielestä ne onkin vaan leikkitätejä.
 
@pomk jo hyvin vastasi:

Tämä maailma pyöri silloinkin kun kansakoulu oli kovin koulutusaste, ehkä se pyörisi nykyäänkin ilman, että kaikilla on maisterin paperit.
Varmaan pyöris, mutta samaan aikaan tietyissä duuneissa saa tehdä toisen (tai kolmannenkin) kun tarjotaan emba-mahdollisuutta. Toki onhan se vähän erilaista ja myös hyvä verkostoitumisen paikka. Oppimista koko elämä.
 
Tämä maailma pyöri silloinkin kun kansakoulu oli kovin koulutusaste, ehkä se pyörisi nykyäänkin ilman, että kaikilla on maisterin paperit.
Totta kai se pyörii. Ihmisiä vaan kuolisi ennenaikaisesti enemmän ja kehitys kaikilla aloilla loppuisi. Suurimman osan ihmiskunnan ajasta ei ole ollut mitään kouluja. Onko se sitten tavoitetila, että taannutaan?

Kyllä täälläkin ketjussa on sitä puhuttu, että hoidon laadun ja määrän heikentäminen on se toinen vaihtoehto siinä tapauksessa, että koulutettua henkilökuntaa ei haluta palkata tai pitää töissä. Halukkaat voi sitten hakea yksityiseltä hoitoja.
 
Naurattaa tämä homma. Olikohan @Rapilysin kanssa aiemmin puhetta, että Tehyn toiminta näyttää päämäärättömältä ja missä on joukkoirtisanoutuminen...

Tässähän mennään eteenpäin oikein kivasti. Hoitajaliitot vie ennalta suunnitellun mukaisesti ja muut vikisee. Hitto minua jaksaa naurattaa tuo Kirvesniemen Twiitti, jossa hän kysyi sairaanhoitopiireiltä, että miksi hitossa ne ei hae oikeudenkäyntikaaren mukaista turvaamiskieltoa. Eli liitot itse tiesivät, että lakot estetään.

Tällä saatii kätevästi hommaan silleen vauhtia, että tuo joukkoirtisanoutumisen kanssa päästiin vauhtiin ilman, että tarvittiin mitään lakko pelleilyitä tähän väliin.
 
Edelleen ihmettelen miten se Sari sairaanhoitajan työ muuttuu yhtään mukavammaksi tai kiireettömämmäksi kun hän nyt tänä syksynä saa 5% palkankorotuksen kun keväällä hyvinvointialue aloittaa YTt kun henkilöstökustannukset ovat nousseet 5% ja varaa ei ole pitää niitäkään vähiä työntekijöitä. Eikö Sari sairaanhoitajan kannattaisi ennemmin vaatia että apukäsiä palkataan kiirettä paikkaamaan. Nykyinen inflaatio syö kyllä tuon 5% palkankorotuksen nopeammin kuin ne muutamat apukädet. Tuollainen palkankorotus on kuin housuun kuseminen tällä hetkellä.
 
Työtä tehdään palkkaa vastaan.
Sote-alat kärsivät katastrofaalisesta työvoimapulasta.
Palkka on lyhyellä tähtäimellä ainoa keino lisätä alalle tulijoita. Pidemmän päälle työoloja voi yrittää parantaa nostamalla palkkaa lisää, jotta saadaan lisää apukäsiä ja laadukasta hoitoa. Lisäksi tarvitaan rahaa johdon koulutukseen ja toiminnan järjestämiseen. Ja kolmanneksi tarvitaan vielä lisää rahaa kaikkeen.
Jos ei ole eikä tule rahaa, niin sarisairaanhoitaja ei enää jatkossa ole töissä ja ne hommat vaan jää tekemättä.
Hyvin yksinkertaista.
 

"Näemme nyt, että esimerkiksi tehohoitajilla ei ole mitään mahdollisuutta taistella parempien työehtojen puolesta, vaikka heidän työnsä on todettu sekä oikeusistuimessa että eduskunnassa täysin korvaamattomaksi. Miten kauan päättäjät voivat väistää vastuutaan ja seurata katsomosta sote-järjestelmämme romahdusta”, puheenjohtajat kysyvät tiedotteen mukaan.

Plot twist: demaripäättäjät seuraavat romahdusta niin kauan että jossakin kohtaa tajuavat että terveydenhuolto on yksityistynyt kun kukaan ei halua olla enää julkisella töissä ja kaikki jotka pystyvät tarvitsemastaan hoidostaan maksamaan menevät yksityiselle. Sitten ihmetellään mites tässä näin kävi. Taisi olla kovempi kiire jakaa rahaa tovereille ja vetää aamupalat välistä, kuin keskittyä hyvinvointivaltion ydintehtäviin.


Eniten hoitajien vaatimuksissa mättää se, että ei hinnoitella omaa työtä "halutaan 5% korotus" vaan halutaan enemmän kuin muut, ihan vaan koska miksi ei. Eli ei pystytä mitenkään perustelemaan kuinka paljon olisi sitten tarpeeksi, että ei oltaisi "pienipalkkaisia" (jota ei sairaanhoitajat ainakaan edes ole). Sama ongelma oli toki kunnallisen puolen sopparissakin jo, mutta siinä oli sentään jotain kohtuutta mukana ylittävän määrän suhteen. Väittäisin, että tällainen sopimustaktiikka on ay-liikkeen lopun alkua.

Veikkaan että AY-liike ei kovin kauaa voi jatkaa tällä mallilla. On hyvin mielenkiintoista nähdä, miten SDP tulee saamaan AY-pampuilta vaalirahaa. Voi olla että Tehyn ja superin tukihanat pysyvät tiukasti kiinni SDP:ltä, ehkä vasemmistoliitto voi jotain saada :D
 

"Näemme nyt, että esimerkiksi tehohoitajilla ei ole mitään mahdollisuutta taistella parempien työehtojen puolesta, vaikka heidän työnsä on todettu sekä oikeusistuimessa että eduskunnassa täysin korvaamattomaksi. Miten kauan päättäjät voivat väistää vastuutaan ja seurata katsomosta sote-järjestelmämme romahdusta”, puheenjohtajat kysyvät tiedotteen mukaan.

Plot twist: demaripäättäjät seuraavat romahdusta niin kauan että jossakin kohtaa tajuavat että terveydenhuolto on yksityistynyt kun kukaan ei halua olla enää julkisella töissä ja kaikki jotka pystyvät tarvitsemastaan hoidostaan maksamaan menevät yksityiselle. Sitten ihmetellään mites tässä näin kävi. Taisi olla kovempi kiire jakaa rahaa tovereille ja vetää aamupalat välistä, kuin keskittyä hyvinvointivaltion ydintehtäviin.


Veikkaan että AY-liike ei kovin kauaa voi jatkaa tällä mallilla. On hyvin mielenkiintoista nähdä, miten SDP tulee saamaan AY-pampuilta vaalirahaa. Voi olla että Tehyn ja superin tukihanat pysyvät tiukasti kiinni SDP:ltä, ehkä vasemmistoliitto voi jotain saada :D
itse vähän veikkaan, että poliitikot ei paljon Markku Jalosta ja KT:ta heilauta. Siellä tiedetään, että enää ei eletä sellaisia aikoja, jolloin PM voisi puuttua peliin. Muille työnantajajärjestöille sopisi varsin hyvin, että tämä näkyisi demarien suosiossa laskevana. Mutta KT:n eli siis kuntien ja hyvinvointialueiden suhteen se näyttää vähän oudolta - demarithan ne kaupungeille (niin kuin paljon muuallekin) aina lisää rahoitusta ohjaa, kokoomus taas leikkaa. Ja Kepu ohjaa maaseutukuntiin.
 
Naurattaa tämä homma. Olikohan @Rapilysin kanssa aiemmin puhetta, että Tehyn toiminta näyttää päämäärättömältä ja missä on joukkoirtisanoutuminen...

Tässähän mennään eteenpäin oikein kivasti. Hoitajaliitot vie ennalta suunnitellun mukaisesti ja muut vikisee.
Joo kyllä tässä on päivän aikana vähän usko palautunut ja tuntuu olevan hyvä draivi. Asia on saanut jopa vähän palstatilaa ja ainakin toistaiseksi tuntuu että media tukee hoitajia nyt.
 
Edelleen ihmettelen miten se Sari sairaanhoitajan työ muuttuu yhtään mukavammaksi tai kiireettömämmäksi kun hän nyt tänä syksynä saa 5% palkankorotuksen kun keväällä hyvinvointialue aloittaa YTt kun henkilöstökustannukset ovat nousseet 5% ja varaa ei ole pitää niitäkään vähiä työntekijöitä. Eikö Sari sairaanhoitajan kannattaisi ennemmin vaatia että apukäsiä palkataan kiirettä paikkaamaan. Nykyinen inflaatio syö kyllä tuon 5% palkankorotuksen nopeammin kuin ne muutamat apukädet. Tuollainen palkankorotus on kuin housuun kuseminen tällä hetkellä.
Kun ei niitä apukäsiä näillä palkoilla tunnu löytyvän millään. Johtoa työn raskaus ei kiinnosta pätkääkään.
 
Tämä maailma pyöri silloinkin kun kansakoulu oli kovin koulutusaste, ehkä se pyörisi nykyäänkin ilman, että kaikilla on maisterin paperit.
Lasten- ja nuorisopsykiatriassa toimineena voin todeta, että kannattaisi sinunkin olla tyytyväinen siitä, että meillä on hyvin koulutettuja ja alastaan kiinnostuneita ammattilaisia kasvattamassa lapsia. Terveiden ja hyvän kasvatusympäristön omaavien lapsien kohdalla sitä eroa ei niin herkästi huomaakaan, mutta taustalla tapahtuu todella paljon moniammatillista yhteistyötä.
 
Edelleen ihmettelen miten se Sari sairaanhoitajan työ muuttuu yhtään mukavammaksi tai kiireettömämmäksi kun hän nyt tänä syksynä saa 5% palkankorotuksen kun keväällä hyvinvointialue aloittaa YTt kun henkilöstökustannukset ovat nousseet 5% ja varaa ei ole pitää niitäkään vähiä työntekijöitä. Eikö Sari sairaanhoitajan kannattaisi ennemmin vaatia että apukäsiä palkataan kiirettä paikkaamaan. Nykyinen inflaatio syö kyllä tuon 5% palkankorotuksen nopeammin kuin ne muutamat apukädet. Tuollainen palkankorotus on kuin housuun kuseminen tällä hetkellä.

Kauhean kaunis ajatus, mutta mistä niitä sairaanhoitajia palkataan? Vai onko mennyt kokonaan ohi se fakta, että sairaanhoitajia on todella vaikea ellei mahdoton palkata moneen yksikköön sekä perusterveydenhuollon kuin erikoissairaanhoidon puolellakin.
 
Pitäisi pystyä neuvottelemaan jonkinasteinen kompromissi. Ei neuvottelut tule koskaan etenemään jos ei ole valmiutta kompromissiin. Ei se voi mennä niin että yksi taho sanelee ja muut vikisee
 
No niinhän se nyt menee, KT on sanellut vuosikymmeniä, että hoitajaämmät turpa kiinni ja täyttäkää kutsumuksenne! Ja sama meno jatkuu, nyt ei vaan enää oikein ole hoitajia jäljellä. Mutta KT sai onneksi myös hallituksen mukaan voimistamaan viestiään. Siispä jäljellä olevat hoitajaämmät turpa kiinni ja täyttäkää kutsumuksenne tai menette vankilaan!
 
Uskoisin, että KT olisi varmaan valmis tekemään parempaa sopimusta hoitajien kanssa, jos se sopimus voitaisiin tehdä oikeasti vain hoitajien kanssa. Jopa sillä 3,6% mallilla. Mutta nythän KT tietää, että kaikki prosenttikorotukset, mitä sote-alalle annetaan, menee automaattisesti kaikille opettajista kunnan insinööreihin. Ja näillä ryhmillä se lähtötaso on usein jo tuhannella tai kahdella eurolla korkeampi kuin hoitajilla, eli rahaa menee ihan tolkuttomasti sellaisille ryhmille, jotka sitä eivät oikeasti tarvitse. Samalla hoitajat jää absoluuttisella tasolla enemmän jälkeen näiden ryhmien suhteen. Jo tämä nyt sovittu sopimus on ihan perverssi ja takaa ihan kohtuuttomat euromääräiset korotukset tietyille ryhmille. Viiden vuoden päästä käsi käy syvällä veronmaksajan taskussa jo näitä sovittuja korotuksia maksaessa ja/tai vaihtoehtoisesti YT:t alkaa.

Tehyltä olisi fiksumpaa olisi pantata kiistaa sinne sotealue-aikaan asti, jolloin työnantaja on valtio.
 
Kun näihin palkankorotuksiin ei ole yksinkertaisesti rahaa, niin ehkä nyt päästään vihdoin näkemään nämä joukkoirtisanoitumiset.
Jos ei ole kerran varaa palkata hoitajia, niin parempi vaan iskeä koko julkiselle terveydenhuollolle lappu luukulle. Varmaan tulee halvemmaksi /s
 
Jos ei ole kerran varaa palkata hoitajia, niin parempi vaan iskeä koko julkiselle terveydenhuollolle lappu luukulle. Varmaan tulee halvemmaksi /s
Tuo on jossain vaiheessa edessä jo ihan väestöpohjan takia. Sitä en tiedä vieläkö demarit lainarahalla systeemin pitää nippanappa hengissä.
 
Tuo on jossain vaiheessa edessä jo ihan väestöpohjan takia. Sitä en tiedä vieläkö demarit lainarahalla systeemin pitää nippanappa hengissä.
No kohta on vaalit ja sit perskeko2 vetää koko paskan vessasta alas. Ei sitä velkarahaa siis enää kulu kuin muutama kuukausi.
 
Valiokunta toteaa, että laki rajoittaa työtaisteluoikeutta. Sille on kuitenkin perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävät ja erittäin painavat perusteet.
EDUSKUNNAN perustuslakivaliokunnan mukaan potilasturvallisuuslaki voidaan säätää tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Lausunto on yksimielinen.
...
Asiakkaiden tai potilaiden hengen vaarantumisen tai asiakkaiden tai potilaiden terveyden vakavan vaarantumisen estäminen on voitava turvata kaikissa olosuhteissa, myös työtaistelun aikana, tiedotteessa todetaan.
Ja kuten aiemmin arvelin, meni perustuslakivaliokunnasta läpi heittämällä.
 
Suomeen todella tarvittaisiin perustuslakituomioistuin. Lakivaliokunta on poliittinen kumileimasin.
Tällaisen laintulkinnan ja sanakikkailun myötä käytännössä kaikki hoitotoimet voidaan tulkita hyväksyttäväksi perusteeksi orjuuttaa hoitajat.

Lähtökohtaisesti koko asetelma on täysin mielipuolinen, sairaala voisi aivan hyvin määrätä lääkärit huolehtimaan välttämättömästä hoidosta. Käsittämätöntä, että perustuslakia ja ihmisoikeuksia voidaan rikkoa mieluummin kuin hankkia lisätyövoimaa muutamaksi päiväksi.
 
Suomeen todella tarvittaisiin perustuslakituomioistuin. Lakivaliokunta on poliittinen kumileimasin.
Tällaisen laintulkinnan ja sanakikkailun myötä käytännössä kaikki hoitotoimet voidaan tulkita hyväksyttäväksi perusteeksi orjuuttaa hoitajat.

Lähtökohtaisesti koko asetelma on täysin mielipuolinen, sairaala voisi aivan hyvin määrätä lääkärit huolehtimaan välttämättömästä hoidosta. Käsittämätöntä, että perustuslakia ja ihmisoikeuksia voidaan rikkoa mieluummin kuin hankkia lisätyövoimaa muutamaksi päiväksi.
Tämähän oli täysin odotettu tulkinta, sillä se perustuu (ja perustui keväälläkin) EIT:n aikaisempaan oikeuskäytäntöön, kannanottoihin ja suomalaisten perustuslakiasiantuntijoiden lausuntoihin.
Silloin kuin kaksi tai useampaa perusoikeutta on kolliisiossa, on väistämätöntä tehdä punnintaa ensisijaisuudesta. Näissä EIT on ollut tiukasti oikeuden elämään ja elämänsuojelun ensisijaisuuden kannalla.
 
Tämähän oli täysin odotettu tulkinta, sillä se perustuu (ja perustui keväälläkin) EIT:n aikaisempaan oikeuskäytäntöön, kannanottoihin ja suomalaisten perustuslakiasiantuntijoiden lausuntoihin.
Silloin kuin kaksi tai useampaa perusoikeutta on kolliisiossa, on väistämätöntä tehdä punnintaa ensisijaisuudesta. Näissä EIT on ollut tiukasti oikeuden elämään ja elämänsuojelun ensisijaisuuden kannalla.
sitä vaan kuvittelisi, että sairaalan pitäisi ensin edes yrittää selvittää homma itsenäisesti, ennen orjuuttamista. Nyt menee aika kevyellä jalalla se orjuutustoiminta.
 
sitä vaan kuvittelisi, että sairaalan pitäisi ensin edes yrittää selvittää homma itsenäisesti, ennen orjuuttamista. Nyt menee aika kevyellä jalalla se orjuutustoiminta.
Niinhän sitä pitääkin tehdä, lain mukaan uhkasakolla voidaan töihin kutsua vain jos hoitajajärjestöt kieltäytyvät jättämään välttämättömän osan hoitajia lakon ulkopuolelle.

Ei toisen hengellä voi kiristää itselleen suurta palkankorotusta.
 
Niinhän sitä pitääkin tehdä, lain mukaan uhkasakolla voidaan töihin kutsua vain jos hoitajajärjestöt kieltäytyvät jättämään välttämättömän osan hoitajia lakon ulkopuolelle.

Ei toisen hengellä voi kiristää itselleen suurta palkankorotusta.
Mutta jos ”välttämätön osa” on suurempi kuin tyypillinen arkimiehitys, niin eihän se hyvältä näytä.

Ja työnantajalla on oikeasti muitakin tapoja hankkia sinne ne työntekijät, kuin laiskasti vaan liitolta pyytäen. Mikä järki on rajata lakko-oikeus siten, että työnantaja voi kahdella viestillä vesittää sen täysin? 1) liitolle että itsessiassa me tarvitaan täys miehitys ja 2) sakko tulee postissa jos ette tuu töihin.

Edit:
Jos joku määrä hoitajia on ”pakko” olla siellä tai ihmisiä kuolee, niin eikö olisi loogista sakottaa lakkojen ulkopuolella sitä työnantajaa jos ei kyseistä määrää sinne saa?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta jos ”välttämätön osa” on suurempi kuin tyypillinen arkimiehitys, niin eihän se hyvältä näytä.
Voin kyllä hyvinkin uskoa, että teho-osastoilla ei ole hirveästi ei-välttämätöntä hoitoa, joten siellä voi hyvinkin olla välttämätön miehitys lähes sama kuin normaali.

Senpä takia niihin ei voi kovin paljoa työtaistelutoimenpiteitä kohdistaa. Toki sama pätee toisinpäin, ei sinne työsulkuakaan voisi sallia, vaikka lähtökohtaisesti työnantajilla on oikeus sellaiseenkin työtaistelutoimenpiteeseen.
 
Voin kyllä hyvinkin uskoa, että teho-osastoilla ei ole hirveästi ei-välttämätöntä hoitoa, joten siellä voi hyvinkin olla välttämätön miehitys lähes sama kuin normaali.
Jos joku määrä hoitajia on ”pakko” olla siellä tai ihmisiä kuolee, niin eikö olisi loogista sakottaa lakkojen ulkopuolella sitä työnantajaa jos ei kyseistä määrää sinne saa?
Ts. sairaala määrittäköön että mikä on se tarvittava henkilökunta, ja sen saa jos on lakko, ja lakon ulkopuolella kauheat sakot jos ei työnantaja hoida hommaa kotiin.
 
Työtaistelut | ”Missä on Sanna”, hoitajat huutavat mielenosoituksessa Helsingissä – Suora lähetys käynnissä: Työtaistelut | ”Missä on Sanna”, hoitajat huutavat mielenosoituksessa Helsingissä – Suora lähetys käynnissä

Missä on Sanna? Sanna on joko:

a) vetämässä brunssia
b) bilettämässä
c) kuvaussessiossa naistenlehteen
d) tekemässä somekampanjaa
e) pitkällä viikonlopulla Maria Veitolan ohjelmassa

Sannalla on nyt tärkempää tekemistä kuin pitää hyvinvointivaltion ydintehtäviä pystyssä.
 
Ts. sairaala määrittäköön että mikä on se tarvittava henkilökunta, ja sen saa jos on lakko, ja lakon ulkopuolella kauheat sakot jos ei työnantaja hoida hommaa kotiin.
Kutakuinkin näin, toki joku ulkopuolinen taho voinee asiaa jälkikäteen tarkastella ja sakottaa työantajaa jos lain ehtoja on rikottu.

Mitä sinä sitten ehdotat? Annetaan potilaiden kuolla sillä välin kun käydään vuoden oikeusprosessi siitä montako hoitajaa on tarpeeksi, ja siihen asti 0 riittää?

Ehkä olisi vain fiksumpaa kohdistaa ne työtaistelutoimenpiteet johonkin, missä ei välitöntä hengen- tai vakavamman vamman vaaraa aiheuteta. Ihan kuin hoitajat olisivat nämä nyt sattumalta valinneet kohteiksi.
 
Uskoisin, että KT olisi varmaan valmis tekemään parempaa sopimusta hoitajien kanssa, jos se sopimus voitaisiin tehdä oikeasti vain hoitajien kanssa. Jopa sillä 3,6% mallilla. Mutta nythän KT tietää, että kaikki prosenttikorotukset, mitä sote-alalle annetaan, menee automaattisesti kaikille opettajista kunnan insinööreihin. Ja näillä ryhmillä se lähtötaso on usein jo tuhannella tai kahdella eurolla korkeampi kuin hoitajilla, eli rahaa menee ihan tolkuttomasti sellaisille ryhmille, jotka sitä eivät oikeasti tarvitse. Samalla hoitajat jää absoluuttisella tasolla enemmän jälkeen näiden ryhmien suhteen. Jo tämä nyt sovittu sopimus on ihan perverssi ja takaa ihan kohtuuttomat euromääräiset korotukset tietyille ryhmille. Viiden vuoden päästä käsi käy syvällä veronmaksajan taskussa jo näitä sovittuja korotuksia maksaessa ja/tai vaihtoehtoisesti YT:t alkaa.

Tehyltä olisi fiksumpaa olisi pantata kiistaa sinne sotealue-aikaan asti, jolloin työnantaja on valtio.
Tämä on totta. Juko ja sen konkarivetäjä Olli Luukkainen, sekä sovittelulautakunta sai KT:n tekemään kunta-alan muiden työntekijöiden kannalta suorastaan nerokkaan sopparin, jossa on kaksi (!) sopimuksellista perälautaa. Mahdollinen hoitajien neuvottelutulos (mekanismi joka tuottaa muille lopulta saman) sekä yksityisalojen neuvottelutulos (mekanismi joka nostaisi sen mukana, sidottu teknologiateollisuuden, kemianteollisuuden ja kuljetusalan tuloksiin).

KT siis joutuu ihan oikeasti laskemaan kustannusvaikutukset nyt koko kunta-alan mukaan.
 
Kutakuinkin näin, toki joku ulkopuolinen taho voinee asiaa jälkikäteen tarkastella ja sakottaa työantajaa jos lain ehtoja on rikottu.
Pakkolakikeskustelusta on käynyt hyvin ilmi, että kukaan ei sairaalajohtoa ole sakottamassa.

Mitä sinä sitten ehdotat?
Johan edellisessä viestissäni sen kirjoitin. Pakotetaan sairaalanjohto sakon uhalla hankkimaan työvoima paikalle lakkojen ulkopuolella. Käytännössä näin päästäisiin sekä työvoimapulasta, että palkkakuopasta eroon.
 
Työtaistelut | ”Missä on Sanna”, hoitajat huutavat mielenosoituksessa Helsingissä – Suora lähetys käynnissä:

Missä on Sanna? Sanna on joko:

a) vetämässä brunssia
b) bilettämässä
c) kuvaussessiossa naistenlehteen
d) tekemässä somekampanjaa
e) pitkällä viikonlopulla Maria Veitolan ohjelmassa

Sannalla on nyt tärkempää tekemistä kuin pitää hyvinvointivaltion ydintehtäviä pystyssä.
Nyt taisi talousliberalismi vaihtua todellisiin karvoihin: populismiin. Aidossa talousliberalistisessa ajattelussahan nimenomaan edellytettäisiin, että poliitikot pysyvät näistä asioista mahdollisimman kaukana. Ja että lisäksi pyrkisivät purkamaan koko korporatismirakenteen pois.
 
Johan edellisessä viestissäni sen kirjoitin. Pakotetaan sairaalanjohto sakon uhalla hankkimaan työvoima paikalle lakkojen ulkopuolella. Käytännössä näin päästäisiin sekä työvoimapulasta, että palkkakuopasta eroon.
Ja kun hoitajaliitot ilmoittavat, että töihin ei saa vaikka saisi vähän extraa tehdään mitä?

Toki sinällään kannatan lämpimästi ajatusta siitä, että liittoihin kuulumattomille sallittaisiin korkeampi palkka, tai työantajat voisivat palkita erikseen työntekijöitä lakkoon osallittumattomuudesta.
 
Kun näihin palkankorotuksiin ei ole yksinkertaisesti rahaa, niin ehkä nyt päästään vihdoin näkemään nämä joukkoirtisanoitumiset.
Se voi olla. Tehy on luvannut 100 €/päivä 45 päivän ajan, jos irtisanoutuneet päätyvät lopputiliin asti. Lisäksi tulee maksuun lopputilissä sisälläolevat lomat, tuntisaldot yms. Kuulostaa muutaman kuukauden sapatilta. Tulee tekemään höpöä.


Ja kuten aiemmin arvelin, meni perustuslakivaliokunnasta läpi heittämällä.
Toihan on ihan vitsi. Potilaan oikeus elämään on toki tärkeä ja sairaanhoitopiirien tulisi tehdä sen eteen töitä. Se ei ole silti yksittäisen hoitajan vastuulla, joka kuitenkin joutuu sanktion uhalla työhön siksi, että shp:t on ryssineet hommat.

Pakotettavan osalta tuo rikkoo ainakin perustuslaista pykäliä 6§, 7§, 9§, 18§ ja 22§.

On näennäisen helppoa pakottaa rivihoitaja työhön, kun oikea ratkaisu olisi pakottaa palvelutuotannosta vastaavat henkilöt tekemään työnsä ja lopettamaan laittomat kartellit ja tyhjänpäiväiset ulinat.
sitä vaan kuvittelisi, että sairaalan pitäisi ensin edes yrittää selvittää homma itsenäisesti, ennen orjuuttamista. Nyt menee aika kevyellä jalalla se orjuutustoiminta.
Tämähän siellä esityksessä on, mutta nähtäväksi jää tuleeko aveista vain työnantajan määräysautomaatteja, vai yrittävätkö työnantajat tosiasiallisesti kaikin mahdollisin keinoin turvata palvelutuotannon ennen pakkolakeja.

Yksi mikä tulee itselle mieleen noin yleisellä tasolla on tarjota työtä sellaisilla ehdoilla, joilla työntekijöitä saadaan. Tätä ei olla vielä ikinä yritetty hoitajien kohdalla julkisella sektorilla. Aika monella muulla ammattiryhmällä toiminut hyvin. Vaatisi tietysti sitten kartellin purkamista.

Laissa säädettyjä keinoja voitaisiin soveltaa kunnan tai kuntayhtymän järjestämässä terveydenhuollossa tai kotihoidossa vain, jos muut keinot eivät ole riittäviä asiakkaiden tai potilaiden hengen vaarantumisen tai terveyden vakavan vaarantumisen estämiseksi, ja vain siinä laajuudessa, kuin se on mainitussa tarkoituksessa välttämätöntä.

Itse haluan uskoa ja luottaa aluehallintovirastojen ketään kumartamattomaan asenteeseen ja objektiiviseen tarkastelutapaan, että kun siellä laissa noin lukee niin näin myös toimitaan.
 
Ja kun hoitajaliitot ilmoittavat, että töihin ei saa vaikka saisi vähän extraa tehdään mitä?

Toki sinällään kannatan lämpimästi ajatusta siitä, että liittoihin kuulumattomille sallittaisiin korkeampi palkka, tai työantajat voisivat palkita erikseen työntekijöitä lakkoon osallittumattomuudesta.
Ratkaisuni siis olisi voimassa lakkojen ulkopuolella. Lakot olisivat myös melkolailla tarpeettomia, sillä palkkaus toimisi tällöin automaattisesti kysynnän ja tarjonnan määräämänä.
 
Se voi olla. Tehy on luvannut 100 €/päivä 45 päivän ajan, jos irtisanoutuneet päätyvät lopputiliin asti. Lisäksi tulee maksuun lopputilissä sisälläolevat lomat, tuntisaldot yms. Kuulostaa muutaman kuukauden sapatilta. Tulee tekemään höpöä.

Toihan on ihan vitsi. Potilaan oikeus elämään on toki tärkeä ja sairaanhoitopiirien tulisi tehdä sen eteen töitä. Se ei ole silti yksittäisen hoitajan vastuulla, joka kuitenkin joutuu sanktion uhalla työhön siksi, että shp:t on ryssineet hommat.

Pakotettavan osalta tuo rikkoo ainakin perustuslaista pykäliä 6§, 7§, 9§, 18§ ja 22§.

On näennäisen helppoa pakottaa rivihoitaja työhön, kun oikea ratkaisu olisi pakottaa palvelutuotannosta vastaavat henkilöt tekemään työnsä ja lopettamaan laittomat kartellit ja tyhjänpäiväiset ulinat.

Tämähän siellä esityksessä on, mutta nähtäväksi jää tuleeko aveista vain työnantajan määräysautomaatteja, vai yrittävätkö työnantajat tosiasiallisesti kaikin mahdollisin keinoin turvata palvelutuotannon ennen pakkolakeja.

Yksi mikä tulee itselle mieleen noin yleisellä tasolla on tarjota työtä sellaisilla ehdoilla, joilla työntekijöitä saadaan. Tätä ei olla vielä ikinä yritetty hoitajien kohdalla julkisella sektorilla. Aika monella muulla ammattiryhmällä toiminut hyvin. Vaatisi tietysti sitten kartellin purkamista.



Itse haluan uskoa ja luottaa aluehallintovirastojen ketään kumartamattomaan asenteeseen ja objektiiviseen tarkastelutapaan, että kun siellä laissa noin lukee niin näin myös toimitaan.
Ministeriöillä on toki mahdollisuus myös lähettää ohjauskirjeitä AVI:lle. Niiden kohdalla yksittäinen virkamies joutuu sitten punnitsemaan ohjauskirjeen sisällön, lain ja asetusten suhdetta. Ts. ei ole sidottu ohjauskirjeen tulkintaan, mutta jos oma tulkinta on joku muu, se on kyettävä perustelemaan. Toisaalta, jos perustelu on vahva, on virkavelvollisuus toimia sen mukaan eikä ohjauskirjeen.

Eli aika kimuranttia se on sielläkin ihan yksittäisen virkamiehen tasolla. Kuten korona-ajan tilanteista voimme muistaa, näissä on päädytty erilaisiin ratkaisuihin jopa samanaikaisesti eri AVI:en tulkitsemina. Toki asiaa helpottaisi, jos käsittely olisi keskitetty yhteen AVI:in.
 
Ratkaisuni siis olisi voimassa lakkojen ulkopuolella. Lakot olisivat myös melkolailla tarpeettomia, sillä palkkaus toimisi tällöin automaattisesti kysynnän ja tarjonnan määräämänä.
Niin eli siis puhutaan yleissitovuuden poistamisesta ja palkoista sopimisesta paikallisesti ja yksilöllisesti, kannatan.
 
Niin eli siis puhutaan yleissitovuuden poistamisesta ja palkoista sopimisesta paikallisesti ja yksilöllisesti, kannatan.
Jostain syystä työnantajalle tämmönen systeemi ei ole sopinut. Tiedä sitten että mistä kiikastaa.

Ja tosiaan vaatii myös sen että työnantajaa sakotetaan jos ei hanki kriittistä työvoimaa.
 
Ministeriöillä on toki mahdollisuus myös lähettää ohjauskirjeitä AVI:lle. Niiden kohdalla yksittäinen virkamies joutuu sitten punnitsemaan ohjauskirjeen sisällön, lain ja asetusten suhdetta. Ts. ei ole sidottu ohjauskirjeen tulkintaan, mutta jos oma tulkinta on joku muu, se on kyettävä perustelemaan. Toisaalta, jos perustelu on vahva, on virkavelvollisuus toimia sen mukaan eikä ohjauskirjeen.

Eli aika kimuranttia se on sielläkin ihan yksittäisen virkamiehen tasolla. Kuten korona-ajan tilanteista voimme muistaa, näissä on päädytty erilaisiin ratkaisuihin jopa samanaikaisesti eri AVI:en tulkitsemina. Toki asiaa helpottaisi, jos käsittely olisi keskitetty yhteen AVI:in.
Joo ei ole varmasti helppoa sielläkään ja toisinaan tekevät ihan uskomattoman valmistelutyön päätöstä varten. Mutta avi:t ovat minun silmissäni erittäin säntillisiä ja asiat selvitetään niin tarkkaan kuin ne täytyy selvittää.

Tietysti tuossa on nyt valtava painostus varmasti monesta suunnasta niitä pakkopäätöksiä tehdä ja osa pyynnöistä tulee varmaan myös siten, että reagointiaika jää lyhyeksi. Lisäksi ihmisten pakottaminen työhön on varmaan uutta toimintaa siellä, joten ei ole valmista rutiinia, että mistä lainkohdista päätöstä lähdetään punnitsemaan.

Mutta luulen, että keskimääräinen avin virkamies kysyy kohdeorganisaatiosta millä keinoin henkilöstötilannetta on yritetty parantaa ajanjaksolla x ja jos vastaus on, että hankittiin kahvihuoneeseen banaaneja tai valaistiin sairaalan seinä niin tuskin sieltä pakkopäätöstä ihan ykkösellä heruu.
 
Joo ei ole varmasti helppoa sielläkään ja toisinaan tekevät ihan uskomattoman valmistelutyön päätöstä varten. Mutta avi:t ovat minun silmissäni erittäin säntillisiä ja asiat selvitetään niin tarkkaan kuin ne täytyy selvittää.

Tietysti tuossa on nyt valtava painostus varmasti monesta suunnasta niitä pakkopäätöksiä tehdä ja osa pyynnöistä tulee varmaan myös siten, että reagointiaika jää lyhyeksi. Lisäksi ihmisten pakottaminen työhön on varmaan uutta toimintaa siellä, joten ei ole valmista rutiinia, että mistä lainkohdista päätöstä lähdetään punnitsemaan.

Mutta luulen, että keskimääräinen avin virkamies kysyy kohdeorganisaatiosta millä keinoin henkilöstötilannetta on yritetty parantaa ajanjaksolla x ja jos vastaus on, että hankittiin kahvihuoneeseen banaaneja tai valaistiin sairaalan seinä niin tuskin sieltä pakkopäätöstä ihan ykkösellä heruu.
Jep. Samansuuntaisesti ajattelen. Ja jotenkin ajattelisin, että myös ministeriöllä on tässä asiassa hyvin korkea kynnys lähteä säätämään ohjaiskirjeiden kanssa. Koronatoimien kanssa taas oli toisin, ohjauskirjeitä laitettiin jatkuvasti, kiireellä, välillä hyvinkin tulkinnanvaraiseksi jäänyttä kielenkäyttöä sisältäen.
 
Jostain syystä työnantajalle tämmönen systeemi ei ole sopinut. Tiedä sitten että mistä kiikastaa.

Ja tosiaan vaatii myös sen että työnantajaa sakotetaan jos ei hanki kriittistä työvoimaa.
Eiköhän se sopisi työantajalle oikein hyvin, sen sijaan liitoille se ei varmasti sopisi. Tuohan tarkoittaisi sitä, että liittoja ei enää neuvottelupöydissä tarvittaisi.
 
Eiköhän se sopisi työantajalle oikein hyvin, sen sijaan liitoille se ei varmasti sopisi. Tuohan tarkoittaisi sitä, että liittoja ei enää neuvottelupöydissä tarvittaisi.
Kyllä ne liitot saa edelleen olla hengessä mukana. Eihän ne nytkään ole mukana kuin minimipalkkatasoa määrittämässä.

Kukaan ei estä tehtävä- tai tarvekohtaista korkeampaa palkkausta, mutta jostain syystä (kartelli?) näin ei olla haluttu toimia vaikka työntekijöistä on jatkuva pula.
 
Kyllä ne liitot saa edelleen olla hengessä mukana. Eihän ne nytkään ole mukana kuin minimipalkkatasoa määrittämässä.

Kukaan ei estä tehtävä- tai tarvekohtaista korkeampaa palkkausta, mutta jostain syystä (kartelli?) näin ei olla haluttu toimia vaikka työntekijöistä on jatkuva pula.
Noh, sanotaan nyt sitten vaikka niin, että haluaisin olla kärpäsenä katossa kun ehdotetaan liitoille ratkaisuksi, että poistetaan yleissitovuuden ja määritellään palkat jatkossa yksilötasolla, saatte olla hengessä mukana.
 
Noh, sanotaan nyt sitten vaikka niin, että haluaisin olla kärpäsenä katossa kun ehdotetaan liitoille ratkaisuksi, että poistetaan yleissitovuuden ja määritellään palkat jatkossa yksilötasolla, saatte olla hengessä mukana.
Tosiaan yksinään se ei toimisi, vaan vaatisi sen työnantajapuolen sakottamisen jos ei saada työntekijöitä palkattua, ja liitot voisivat edelleen olla mukana määrittämässä sitä minimipalkkatasoa ihan kuin tähänkin asti.

Yhtäkään hyvää syytä en ole kuullut sille, että miksi esim. HUS ei ole nostanut palkkausta saadakseen vakanssit täyteen. Liitot eivät ole esteenä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom