• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työmarkkinakierrokset.

Öh. Siis hallitushan valitsi kumpaan tahoon he kohdistavat ne pakkokeinot. Valinta oli vieläpä sikäli huono, että hoitajiin kohdistamalla kajotaan perusoikeuksiin, jonka pitäisi siksi olla viimeinen vaihtoehto.
En ole nähnyt sellaista oikeudellista kehikkoa, millä niitä voisi työnantajiin kohdistaa. Kyllä se vaan tällä tavalla menee, nyt, aiemmin ja tulevaisuudessa. Valitettavasti. Eikä sen pitäisi olla yllätys kellekään. Onhan näitä jumpattu jo aiemmin.
 
Öh. Siis hallitushan valitsi kumpaan tahoon he kohdistavat ne pakkokeinot. Valinta oli vieläpä sikäli huono, että hoitajiin kohdistamalla kajotaan perusoikeuksiin, jonka pitäisi siksi olla viimeinen vaihtoehto.
On kuitenkin suuri ero, onko ylipistosairaalassa tehopaikkoja 0 vai 15. Ei tässä viety hoitajien lakko-oikeutta nollaan. Hoitajat ovat toteuttaneet aiemmin kohtalaisen menestyksellisiä lakkoja ilman tällaista kalabaliikkia. TEHY:n yksi ongelma on ollut keskittyä vahtimaan enemmän muiden ansionkehitystä, esim. lääkäreiden, kuin omiensa. Sitä on kutsuttu Brezhneviläiseksi demokratiaksi. Kun minun talo palaa, yritetään polttaa naapureidenkin talot. TEHY:n lakkokassa taitaa olla niin ohut, että on pakko pistää kaikki pelimerkit sellaiseen ruutuun, jota vastaöuoli ei lähde katsomaan.
 
En ole nähnyt sellaista oikeudellista kehikkoa, millä niitä voisi työnantajiin kohdistaa. Kyllä se vaan tällä tavalla menee, nyt, aiemmin ja tulevaisuudessa. Valitettavasti. Eikä sen pitäisi olla yllätys kellekään. Onhan näitä jumpattu jo aiemmin.

Nonii. Terveydenhuoltolain mukaan kunnilla on velvollisuus järjestää se potilaiden hoito. Tarvittaessa tätä sitten AVI valvoo ja jossain vaiheessa keinona on se uhkasakko.

Miksi tämä järjestelmä ei toimi nyt tässä tilanteessa?
 
On kuitenkin suuri ero, onko ylipistosairaalassa tehopaikkoja 0 vai 15. Ei tässä viety hoitajien lakko-oikeutta nollaan. Hoitajat ovat toteuttaneet aiemmin kohtalaisen menestyksellisiä lakkoja ilman tällaista kalabaliikkia. TEHY:n yksi ongelma on ollut keskittyä vahtimaan enemmän muiden ansionkehitystä, esim. lääkäreiden, kuin omiensa. Sitä on kutsuttu Brezhneviläiseksi demokratiaksi. Kun minun talo palaa, yritetään polttaa naapureidenkin talot. TEHY:n lakkokassa taitaa olla niin ohut, että on pakko pistää kaikki pelimerkit sellaiseen ruutuun, jota vastaöuoli ei lähde katsomaan.

EI siellä yliopistosairaalassa olisi niitä tehohoitopaikkoja ollut lakonkaan aikana nollaa. Muutama pyörisi lääkäri ja viranhaltija vetoisesti, sekä liittoon kuulumattomilla.

Meillä loppuu oikeasti aika, jonot pitenee kokoajan ja ihmisiä kuolee niihin jonoihin. Hoitajaliittojen jäsenet joutuvat soittelemaan potilaille, jotka odottavat syöpäleikkaustaan, että sori ei pystytä leikkaamaan, eikä tiedetä milloin pystytään. Ei tämmöistä haluta kuukausi tolkulla jatkaa, vaan niitä jonoja pitäisi päästä purkamaan.
Tämän vuoksi homma yritetään pelata mahdollisimman nopeasti läpi. Tehyn lakkokassa ei kyllä ole tyhjä.

Minun nähdäkseni Tehy on lähinnä keskittynyt siihen omaan tekemiseensä, en oikein hahmota, että missä ollaan muiden saamisiin sekaannuttu.
 
Nonii. Terveydenhuoltolain mukaan kunnilla on velvollisuus järjestää se potilaiden hoito. Tarvittaessa tätä sitten AVI valvoo ja jossain vaiheessa keinona on se uhkasakko.
Miksi tämä järjestelmä ei toimi nyt tässä tilanteessa?
Vaikka se toimisi nyt, se velvollisuus synty silti. Tulee varautua siihen, että hoitajia ei ole tarjolla siten, että terveydenhuollon järjestäjä kykenisi täyttämään velvollisuuttaan. Sekä että. Ei ole mitenkään poissuljettua, että sekä työantaja- että työntekijäosapuolta jouduttaisiin samanaikaisesti patistelemaan. Eikä se, että eskaloituessa molemmille osapuolille määrättäisiin uhkasakko. Yhdelle oikeudesta turvaamistoimenpiteenä, toiselle AVI:sta.
Mutta jos tämäkään ei toimisi, pitää rakentaa se lainsäädäntöpohja valmiiksi.

Se on sitten osapuolten asia, miten reagoivat mihinkin tilanteeseen.
 
Vaikka se toimisi nyt, se velvollisuus synty silti. Tulee varautua siihen, että hoitajia ei ole tarjolla siten, että terveydenhuollon järjestäjä kykenisi täyttämään velvollisuuttaan. Sekä että. Ei ole mitenkään poissuljettua, että sekä työantaja- että työntekijäosapuolta jouduttaisiin samanaikaisesti patistelemaan. Eikä se, että eskaloituessa molemmille osapuolille määrättäisiin uhkasakko.
Mutta jos tämäkään ei toimisi, pitää rakentaa se lainsäädäntöpohja valmiiksi.

Ymmärrän tuon pointtisi. Tässä edelleen kyselen, että missä ovat ne pakkolait työantajaa kohtaan?
 
Olisikohan jo kohta aika avata keskustelu aiheesta Työmarkkinakierros 2022/-23? Tämä lanka alkaa olla aika vahvasti hoitoalapainotteinen.
Vuosi sitten oli tavoitteena ostovoimaa parantavat yleiskorotukset ja päädyttiin tasolle 1,5...2,0% Nyt on maa taantumassa, inflaatio 10% luokkaa ja tavoitteetkin varmaan sen mukaiset. Mielenkiinnolla odotan tietoja neuvottelujen alkamisesta.
 
Ymmärrän tuon pointtisi. Tässä edelleen kyselen, että missä ovat ne pakkolait työantajaa kohtaan?
Ajatus on hyvä, mutta me emme olla täydellisessä maailmassa. En ainakaan itse ole nähnyt sellaista oikeudellista kehikkoa, minkä perusteella työnantajiin päästäisiin kiinni. Sen sijaan työntekijöiden puolelta on jo aiemmin koeteltu malli oli valmiiksi olemassa.
Itse uskon, että mikäli edes etäisesti sensuuntainen vaihtoehto olisi kehiteltävissä, niin ensinnäkin hoitajajärjestöjen juristit olisivat sen tuoneet suhteellisen valmiilla muotoiluehdotuksilla keskusteluun, ja toiseksi nykyhallituksen poliittinen pohja on sellainen, että se olisi saattanut olla hyvinkin valmis sitä tutkiskelemaan.
 
Ymmärrän tuon pointtisi. Tässä edelleen kyselen, että missä ovat ne pakkolait työantajaa kohtaan?
Sellainen oikeastaan on jo. Lain mukaan kunnat ovat vastuussa terveydenhuollon järjestämisestä. Jatkossa hva:t. Tietysti olisi hyvä, jos joku valvoisi lakia noudatettavan. Enkä viittaa nyt tähän työtaistelutilanteeseen, vaan esim. edeltävään 10 vuoteen.
 
En jaksa uskoa, että julkinen sektori alkaisi kilpailla keskenään toistensa kanssa.
Kunhan tätä kilpailua on hetki käyty, niin työntekijöitä piisaa enemmän kuin ennen kilpailua, vakanssit saadaan täyteen paremman palkan myötä ja lopulta työn kuormittavuuskin laskee.

Se että kunnat vain ”kilpailee keskenään” on aika ladattu esitys tilanteesta. Työntekijäpooli on paljon isompi kuin vain julkisella jo työskentelevät.
 
Kunhan tätä kilpailua on hetki käyty, niin työntekijöitä piisaa enemmän kuin ennen kilpailua, vakanssit saadaan täyteen paremman palkan myötä ja lopulta työn kuormittavuuskin laskee.

Se että kunnat vain ”kilpailee keskenään” on aika ladattu esitys tilanteesta. Työntekijäpooli on paljon isompi kuin vain julkisella jo työskentelevät.
Joo, itse ajattelin kyllä kaikkia alalle kouluttautuneita. En silti usko siihen, erityisesti kun sillä julkisella se ”kilpailevien työnantajien” määrä putoaa nyt alle kymmenesosaan entisestä.
 
Joo, itse ajattelin kyllä kaikkia alalle kouluttautuneita. En silti usko siihen, erityisesti kun sillä julkisella se ”kilpailevien työnantajien” määrä putoaa nyt alle kymmenesosaan entisestä.
Pk seutu ja hki sentään jää käytännössä omikseen, joissa se palkan puute erityisesti korostuu korkeampien elinkustannusten takia.

Ja valitettavasti en minäkään tuon toteutumiseen usko, koska kartelli on jo ”hyväksi havaittu”. :facepalm:
Avin pitäis asettaa vakanssien perusteella rajut uhkasakot, ennen kuin mitään alkaa tapahtumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, itse ajattelin kyllä kaikkia alalle kouluttautuneita. En silti usko siihen, erityisesti kun sillä julkisella se ”kilpailevien työnantajien” määrä putoaa nyt alle kymmenesosaan entisestä.
Joo jatkossa esim. Turun keskustassa asuvan hoitajan pitää matkustaa aika monta kilometriä ennen kuin alkaa toisen työnantajan alue. Nythän sieltä on iso osa siirtynyt ympäryskuntiin töihin palkan vuoksi. Ei kannata satasen tai kahden takia alkaa ajamaan toiseen maakuntaan, ellei sitten puhtaasti protestina ajattele asiaa.
 
Mikä idea tuon uuden lain takana on, että se laaditaan määräaikaiseksi loppumaan 31.1.2023? Mitä tapahtuu 1.2.?

edit. Vaihtuuko silloin työnantajapuolen neuvotteleva osapuoli?
 
Mikä idea tuon uuden lain takana on, että se laaditaan määräaikaiseksi loppumaan 31.1.2023? Mitä tapahtuu 1.2.?

edit. Vaihtuuko silloin työnantajapuolen neuvotteleva osapuoli?
Se on varmaan ajateltu takarajaksi, että siihen mennessä on saatu neuvottelutulos. Jos ei ole saatu, niin luultavasti lakia jatketaan. Se on nopea äänestys, kun laki on jo valmis, ei tarvitse kuin muuttaa päivämäärä.
 
Mielenkiintoista nähdä työnantajavaihdoksessa minkälaisen hässäkän työnantajapuoli laittaa päälle omista neuvotteluosapuolistaan. Taitaa alkaa melkoiset tes-shoppailut.
 
Mielenkiintoista nähdä työnantajavaihdoksessa minkälaisen hässäkän työnantajapuoli laittaa päälle omista neuvotteluosapuolistaan. Taitaa alkaa melkoiset tes-shoppailut.
Mitä tarkoitit, nyt ei oikein auennut? Eikö TES-shoppailulla yleensä viitata tilanteeseen, jossa ta yrittää vaihtaa halvempaan tessiin. Esim. turvapuhelinyrittäjät on koittaneet saada vartijoiden tessiä hoitajille jne.

Kunnallisella ei kuitenkaan ole kuin yksi Sote-sopimus, en oikein pidä todennäköisenä että tulisi joku muu. Elleivät sitten ulkoista toimintoja, jolloin tietysti tulee yksityisten tessit.
 
Mitä tarkoitit, nyt ei oikein auennut? Eikö TES-shoppailulla yleensä viitata tilanteeseen, jossa ta yrittää vaihtaa halvempaan tessiin. Esim. turvapuhelinyrittäjät on koittaneet saada vartijoiden tessiä hoitajille jne.

Kunnallisella ei kuitenkaan ole kuin yksi Sote-sopimus, en oikein pidä todennäköisenä että tulisi joku muu. Elleivät sitten ulkoista toimintoja, jolloin tietysti tulee yksityisten tessit.
Hyvinvointialueethan eväit ole kunnallisia työnantajia, eivätkä valtiota, niin eiköhän tuo mahdollista kaikenmaailma kikkailuyrityksiä. Tai sitten ei, aika näyttää.
 
Hyvinvointialueethan eväit ole kunnallisia työnantajia, eivätkä valtiota, niin eiköhän tuo mahdollista kaikenmaailma kikkailuyrityksiä. Tai sitten ei, aika näyttää.
Kyllä se taitaa olla pakko ottaa SOTE-sopimus käyttöön. En usko, että siitä pääsevät kiemurtelemaan irti.

Toki joku osuus toiminnoista on mahdollista ulkoistaa ja sitä kautta pääsevät sitten yksityisen tesseihin kiinni.
 
Olisikohan jo kohta aika avata keskustelu aiheesta Työmarkkinakierros 2022/-23? Tämä lanka alkaa olla aika vahvasti hoitoalapainotteinen.

Tämä hoitoalapainoitteisuus taitaa johtua pääasiassa siitä, että nyt on alalla menossa TES-neuvottelut, ja ainakin mielestäni kyllä tänne mahtuu niin kauan kun keskustelu on TES-neuvotteluissa ja sen ympärillä tapahtuvassa "kuohunnassa".

Toki ketjun nimeä voisi muuttaa, onko ehdotuksia paremmasta nimestä? Riittääkö pelkkä "Työmarkkinakierros" vai pitäisikö sitä vielä jotenkin tarkentaa.
 
Mikä idea tuon uuden lain takana on, että se laaditaan määräaikaiseksi loppumaan 31.1.2023? Mitä tapahtuu 1.2.?

edit. Vaihtuuko silloin työnantajapuolen neuvotteleva osapuoli?
Tänään käytiin syömässä anopin synttäreiden kunniaksi. Siellä oli myöskin anopin sisko, joka on kaupungilla sosiaalitoimessa töissä ja päässyt jo vähän enemmän tätä hyvinvointialue-asiaa näkemään.
Hän sanoi, että viimeistään 1.2.2023 kaikki ovat siirtyneet hyvinvointialueen alle. Eli ilmeisesti 1.1-31.1 on jonkinmoinen siirtymävaihde ja sen takia tuo laki on haluttu venyttää sen yli.
Kertoi myöskin, että Keski-Suomen hyvinvointialueelta puuttuu tällä hetkellä 50.5 miljoonaa euroa rahoitusta ja sen takia kaikki hommat ovat aikalailla seis, mutta eiköhän ne rahat jostain löydy kun vuodenvaihde alkaa painamaan päälle.
 
Tänään käytiin syömässä anopin synttäreiden kunniaksi. Siellä oli myöskin anopin sisko, joka on kaupungilla sosiaalitoimessa töissä ja päässyt jo vähän enemmän tätä hyvinvointialue-asiaa näkemään.
Hän sanoi, että viimeistään 1.2.2023 kaikki ovat siirtyneet hyvinvointialueen alle. Eli ilmeisesti 1.1-31.1 on jonkinmoinen siirtymävaihde ja sen takia tuo laki on haluttu venyttää sen yli.
Kertoi myöskin, että Keski-Suomen hyvinvointialueelta puuttuu tällä hetkellä 50.5 miljoonaa euroa rahoitusta ja sen takia kaikki hommat ovat aikalailla seis, mutta eiköhän ne rahat jostain löydy kun vuodenvaihde alkaa painamaan päälle.
Kaikilta hyvinvointialueilta puuttuu rahoitusta, se on tiedossa, ja tiedossa on myös mistä se johtuu. Kunnat toimivat tietyllä heille itselleen järkevällä tavalla ajanjaksolla, jolla alueiden ensimmäinen rahoituspohja määriteltiin, ja siksi lähtökohta on tämä liian pieni aloitusrahoitus. Se korjataan sitten ensi vuonna varmaan budjetilla / lisäbudjetilla, sitten myöhemmin nämä sis.rakennetut mekanismit jeesailee. Poliitikot ei tietysti näistä juuri halua puhua. Mutta on tämä aihe ollut julkisuudessa jo silloin aikanaan.
 
Jotenkin ironista, että Yle uutisoi samana päivänä kuinka Venäjä yrittää ratkaista työvoimapulansa Ukrainan rintamalla rahalla ja Suomen hallitus terveydenhuollossa pakkotyölailla.
Capture.JPG


Capture1.JPG
 
Jotenkin ironista, että Yle uutisoi samana päivänä kuinka Venäjä yrittää ratkaista työvoimapulansa Ukrainan rintamalla rahalla ja Suomen hallitus terveydenhuollossa pakkotyölailla.
Capture.JPG


Capture1.JPG


Tämä on esimerkki siitä kun halutaan pitää viimeiseen asti kiinni saavutetuista edusta ja ollaan haluttomia tekemään uudistuksia joilla nämä ongelmat korjaantuisivat. Eiköhän kohta ala nopea lasku onnellisuustilastoissa, kun kohta ei saada enää hoidettua vanhoja ja sairaita. Keskitytään mielummin kyräilemään sitä mitä toiset saa, eikä sitä miten voisi vaikuttaa omaan tulokehitykseen. Ammattiliittojen kampaviinikenraalit heittävät mielummin oman jäsenistönsä bussin alle kuin suostuisivat myöntämään että maailma on muuttunut. Isot uudistukset tässä maassa ei toteudu ennen kuin ollaan koettu mittavat hyvinvointitappiot. Synkältä näyttää Suomen tulevaisuus.
 
Tämä on esimerkki siitä kun halutaan pitää viimeiseen asti kiinni saavutetuista edusta ja ollaan haluttomia tekemään uudistuksia joilla nämä ongelmat korjaantuisivat. Eiköhän kohta ala nopea lasku onnellisuustilastoissa, kun kohta ei saada enää hoidettua vanhoja ja sairaita. Keskitytään mielummin kyräilemään sitä mitä toiset saa, eikä sitä miten voisi vaikuttaa omaan tulokehitykseen. Ammattiliittojen kampaviinikenraalit heittävät mielummin oman jäsenistönsä bussin alle kuin suostuisivat myöntämään että maailma on muuttunut. Isot uudistukset tässä maassa ei toteudu ennen kuin ollaan koettu mittavat hyvinvointitappiot. Synkältä näyttää Suomen tulevaisuus.

Ei lopu onnellisuus, kun meni miten tahansa suomessa niin muualla on vielä huonommin. Jengi on todella tehokkaasti aivopesty.
 

Hoitajat poistavat oikeuksiaan nyt ennätysvauhdilla. Saattaa tulla tuhannen hoitajan poistuma tänä vuonna. Hyvin tuntuu onnistuvan toi hoitajapulan ratkaisu hallitukselta :smoke:

Hoitajan oikeuksista luopuminen saa ja pitääkin olla jokaisen hoitajan oikeus, sillä ei täällä kuitenkaan ihan oikealle pakkotyölinjalle mennä.

Luopumisen tosin tulisi toimia siten, että pyynnöstä ne luvat oikeasti kanssa poistetaan, pysyvästi.
 
Ei lopu onnellisuus, kun meni miten tahansa suomessa niin muualla on vielä huonommin. Jengi on todella tehokkaasti aivopesty.

Menee vähän offtopicin puolelle, mutta mites muut Pohjoismaat, Sveitsi jne? Ainakin verrokkimaissa tuntuisi nämä hoitajien palkat olevan paljon parempia. Yhtenä syynä voi olla se, että siellä on kyetty tekemään työmarkkinauudistuksia. Tosin en tiedä onko esim. Sveitsissä koskaan ollut keskitettyjä palkkaratkaisuja. Ja taloudellinen hyvinvointi ihan eri luokkaa kuin täällä Pohjolan köyhäinmaalla.

Edit: tässä varmaan osasyy miksi Suomi on niin korkealla vielä toistaiseksi onnellisuustilastoissa, Suomessa verotuksella ja tulonsiirroilla tasataan tulonjakoa enemmän kuin missään muussa OECD-maassa. Ongelma syntyy siinä vaiheessa kun työn tuottavuus ei enää kasva ja heikolla huoltosuhteella ja kalliilla eläkemaksuilla yritetään tätä ruljanssia pyörittää. Veikkaan että puhti loppuu, jakovarat loppuu ja EKP:n taikaseinästä ei saa enää rahaa.

1663618094558.png
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo selvä, että määrä tulee vielä nousemaan aika rajustikin. Ja opintojaan keskeyttäviäkin löytyy varmasti melkoinen määrä. Valmiiksi ahtaalla olevien hoitajien oikeuksia kun poljetaan, niin ei tämä ole voinut kenellekään yllätyksenä tulla.
 
Onhan tuo selvä, että määrä tulee vielä nousemaan aika rajustikin. Ja opintojaan keskeyttäviäkin löytyy varmasti melkoinen määrä. Valmiiksi ahtaalla olevien hoitajien oikeuksia kun poljetaan, niin ei tämä ole voinut kenellekään yllätyksenä tulla.

Tässä nyt oikeasti on sekin puoli että meillä on yhteiskunnassa aika paljon sellaista turvatyötä mitä ei voi oikein lopettaa lakko-oikeuden takia, varsinkin kun hoitajapuolelle jo tarjottiin samaa sopimusta kun muullekin julkiselle sektorille.

Palomiehet ehdottaa että 5000t€ käteen peruspalkaksi tai ei sammuteta enää mitään, poliisit perässä ja sitten rajavartiolaitos.

Toi on kuitenkin verovaroin rahoitettavaa toimintaa jonka maksaa sitten jokainen suomalainen palkkatyöläinen. Jos terveyskeskukseen pistettäisiin kolehtikuppi että voi maksaa 20-100€ käynnistään suoraan hoitajille, kuinka moni siihen laittaisi rahaa, vaikka todellisuudessa just siitä on kyse.

Opejen, hoitsujen, polliisien sun muiden kuntatyöntekijöiden rahat eivät ilmesty mistään tuloksesta, vaan siitä että veronmaksajat maksavat sen kollektiivisesti. Siksi niiden palkkojen pitää olla jossain suhteessa siihen mitä valtiontalous tekee ja mitä kunnat saa voittoa veroista. Yritys ja yksityisistä veroista toki.

Jotta huomattaviin korotuksiin on varaa, pitää noiden yksityispuolten tienaajien sekä myös kuntatyöntekijöiden maksaa lisää veroja.

Mut elintärkeillä toiminnoilla uhkailu siksi että saa vaan saman korotuksen kun muut on aika roisia. Sairaanhoidon kustannukset lisääntyvät myös siksi että väestö vanhenee ja meille tulee mahdollisuuksia parempiin hoitoihin mitkä taas vie hitosti rahaa. Mut ei hoitajat ole missään köyhyysloukussa, päin vastoin. Jos vaatisivatkin lisää resursseja työkuormaan, sen ymmärtäisi. Mut ei se satku kuussa kyllä poista sitä jos kuormitus on liikaa. Kuormitus on edelleen eikä se satku mitään lämmitä. Silti vaaditaan lisää rahaa kuormittavuuden takia. Ei lisäresurssia ja entistä palkkaa.
 
Tässä nyt oikeasti on sekin puoli että meillä on yhteiskunnassa aika paljon sellaista turvatyötä mitä ei voi oikein lopettaa lakko-oikeuden takia, varsinkin kun hoitajapuolelle jo tarjottiin samaa sopimusta kun muullekin julkiselle sektorille.
Tässä on sekin puoli, että muu julkinen sektori ei ole samassa mittakaavassa kriisiytynyt. Asialle tarttis varmaan tehdä jotain. Raha auttaa.
Palomiehet ehdottaa että 5000t€ käteen peruspalkaksi tai ei sammuteta enää mitään, poliisit perässä ja sitten rajavartiolaitos.
Kaikki viranhaltijat ovat velvollisia suojelutyöhön. Palomiesten lakkohan aikoinaan vähän kusi sekä viranhaltijastatukseen sekä siihen että VPK:t hoiti tehtävät harrastelijaporukalla.

Sairaanhoitajien virkasuhteita alettiin purkaa 20-30 vuotta sitten, koska haluttiin eroon sekä vahvemmasta irtisanomissuojasta että viranhaltijan oikeusturvasta. Kääntöpuolena työtaistelutoimet mahdollistettiin ja esim. viranhaltijan vastuu toimintojen kannalta välttämättömästä ylityöstä poistui. Nykyään ei taida virassa olla esimiesten lisäksi oikeastaan lainkaan hoitajia.
Jotta huomattaviin korotuksiin on varaa, pitää noiden yksityispuolten tienaajien sekä myös kuntatyöntekijöiden maksaa lisää veroja.
Sehän on tietysti totta, että rahaa ei tule mistään taikaseinästä vaan kyllä siellä yhteiskunnan päätöksentekijöiden pitää tehdä arvovalintoja mitä rahaa minkäkin verran mihinkin laitetaan. Mitään ylipääsemättömiä summia nämä korotukset eivät ole ja rahaa on heitetty tyhmempiinkin asioihin.
Mut elintärkeillä toiminnoilla uhkailu siksi että saa vaan saman korotuksen kun muut on aika roisia.
Eli sairaanhoitajien pitäisi rajoittaa työtaistelutoimet sellaisiin tehtäviin, jotka eivät liity ihmisten terveyteen tai hyvinvointiin? :hmm:
 
Tässä nyt oikeasti on sekin puoli että meillä on yhteiskunnassa aika paljon sellaista turvatyötä mitä ei voi oikein lopettaa lakko-oikeuden takia, varsinkin kun hoitajapuolelle jo tarjottiin samaa sopimusta kun muullekin julkiselle sektorille.

Palomiehet ehdottaa että 5000t€ käteen peruspalkaksi tai ei sammuteta enää mitään, poliisit perässä ja sitten rajavartiolaitos.

Toi on kuitenkin verovaroin rahoitettavaa toimintaa jonka maksaa sitten jokainen suomalainen palkkatyöläinen. Jos terveyskeskukseen pistettäisiin kolehtikuppi että voi maksaa 20-100€ käynnistään suoraan hoitajille, kuinka moni siihen laittaisi rahaa, vaikka todellisuudessa just siitä on kyse.

Opejen, hoitsujen, polliisien sun muiden kuntatyöntekijöiden rahat eivät ilmesty mistään tuloksesta, vaan siitä että veronmaksajat maksavat sen kollektiivisesti. Siksi niiden palkkojen pitää olla jossain suhteessa siihen mitä valtiontalous tekee ja mitä kunnat saa voittoa veroista. Yritys ja yksityisistä veroista toki.

Jotta huomattaviin korotuksiin on varaa, pitää noiden yksityispuolten tienaajien sekä myös kuntatyöntekijöiden maksaa lisää veroja.

Mut elintärkeillä toiminnoilla uhkailu siksi että saa vaan saman korotuksen kun muut on aika roisia. Sairaanhoidon kustannukset lisääntyvät myös siksi että väestö vanhenee ja meille tulee mahdollisuuksia parempiin hoitoihin mitkä taas vie hitosti rahaa. Mut ei hoitajat ole missään köyhyysloukussa, päin vastoin. Jos vaatisivatkin lisää resursseja työkuormaan, sen ymmärtäisi. Mut ei se satku kuussa kyllä poista sitä jos kuormitus on liikaa. Kuormitus on edelleen eikä se satku mitään lämmitä. Silti vaaditaan lisää rahaa kuormittavuuden takia. Ei lisäresurssia ja entistä palkkaa.
Hoitajien tarpeita ja pyyntöjä on ohitettu jo vuosikausia. Tilanne on vain mennyt huonompaan suuntaan vuosi vuodelta ja alan houkuttelevuus on laskenut merkittävästi. Tämä pakkolaki on vain viimeinen naula arkkuun, kun viedään se viimeinenkin keino vaatia parannusta tilanteeseen. Eli kenenkään ei tarvitse esittää yllättynyttä, jos hoitajat nyt pakenevat pois alalta.
 
Eli sairaanhoitajien pitäisi rajoittaa työtaistelutoimet sellaisiin tehtäviin, jotka eivät liity ihmisten terveyteen tai hyvinvointiin? :hmm:

Ei, vaan ylipäätänsä kuntasektorilla pitäisi a) seurata yksityisen puolen palkkakehitystä koska se maksaa palkat b) jos sen jälkeen on ruikuttamista vaatia lisää resursseja jos työn kuormitus on liikaa.

Jos muutama prossa palkassa muka auttaa siihen kuormitukseen, niin kuormitus ei ole validi argumentti lisäpalkalle.

100€/kk niin kyllä tossa jo jaksaa paremmin
200€/kk alkaa kiire helpottaa
300€/kk niin stressi on melkein pois ja ehtii lounastaa
400€/kk niin onhan tää lepposaa hommaa eikä kuormita enää yhtään?
 
Viimeksi muokattu:
Kaikesta sinuun liittyvästä.

sori. En ihan niin paljoa maksa veroja. Mut jos sä lakkaat sossun tukien nostamisen, niin se on jo toki hyvä alku. Noin ylipäänsä että jos ihmiset menis töihin eikä roikkus sossussa niin valtiolla ois rahaa vaikka kuinka- vaikka hoitajien palkkoihin.
 
Ei, vaan ylipäätänsä kuntasektorilla pitäisi a) seurata yksityisen puolen palkkakehitystä koska se maksaa palkat b) jos sen jälkeen on ruikuttamista vaatia lisää resursseja jos työn kuormitus on liikaa.

Jos muutama prossa palkassa muka auttaa siihen kuormitukseen, niin kuormitus ei ole validi argumentti lisäpalkalle.

100€/kk niin kyllä tossa jo jaksaa paremmin
200€/kk alkaa kiire helpottaa
300€/kk niin stressi on melkein pois ja ehtii lounastaa
400€/kk niin onhan tää lepposaa hommaa eikä kuormita enää yhtään?

Tuollainen oikominen on melko turhaa, kun se ei ole niin yksiselitteistä. Jos palkkataso olisi vaikkapa 3000e/kk, niin ihmisiä hakeutuisi hoitoalalle enemmän ja se myös näkyisi siinä, että hoitajia olisi määrällisesti enemmän ja kuormitus jakaantuisi useammalle. Tästä seuraisi jonkin verran parannusta työolosuhteisiin. Suoranainen lisäraha per kk on tottakai tuossa kuviossa plussaa.

Parasta tosin olisi, jos omalla työllään voisi lisäksi siihen omaan palkkatasoon vaikuttaa. Ja se jatkuva säästötoimenpiteiden kohteena oleminen loppuisi. "Mistä tänään leikattaisiin?" -kulttuuri on ollut valloillaan jo vuosia.

Edit:

Rahaa voitaisiin helposti ottaa vaikkapa kehitysavusta, ylen budjetista + lukuisista muista keinotekoisesti rahalla ylläpidettävistä kohteista ja hillotolpista.
 
Tuollainen oikominen on melko turhaa, kun se ei ole niin yksiselitteistä.

Itseasiassa se on juuri niin yksiselitteistä. Jos työ kuormittaa kun on kiire, ei siihen raha auta vaan se että on lisää apukäsiä. Eli esimerkiksi lasketaan suorittavan työn palkkoja, mutta palkataan lisää porukkaa. Ei ole niin kiire ja työ on helpompaa.
 
Rahaa voitaisiin helposti ottaa vaikkapa kehitysavusta, ylen budjetista + lukuisista muista keinotekoisesti rahalla ylläpidettävistä kohteista ja hillotolpista.

No miksi ei sitä sitten ehdoteta ammattiyhdistyspuolelta että noista otetaan rahat pois ja anneta nimenomaan sairaanhoitajille?
 
Itseasiassa se on juuri niin yksiselitteistä. Jos työ kuormittaa kun on kiire, ei siihen raha auta vaan se että on lisää apukäsiä. Eli esimerkiksi lasketaan suorittavan työn palkkoja, mutta palkataan lisää porukkaa. Ei ole niin kiire ja työ on helpompaa.
Niin mistä ajattelit palkata sitä väkeä lisää? Se palkkataso saa niitä ihmisiä hakeutumaan alalle. Nyt siellä on jo valmiiksi huutava pula hoitajista. Ja sinun ratkaisu on laskea palkkoja, jotta saadaan tilastollisesti enemmän mielikuvitushoitajien paikkoja odottamaan työntekijää?
 
Niin mistä ajattelit palkata sitä väkeä lisää? Se palkkataso saa niitä ihmisiä hakeutumaan alalle. Nyt siellä on jo valmiiksi huutava pula hoitajista. Ja sinun ratkaisu on laskea palkkoja, jotta saadaan tilastollisesti enemmän mielikuvitushoitajien paikkoja odottamaan työntekijää?

Lisää palkkaa vaaditaan sen takia että työ on niin kuormittavaa. Niin lisää porukkaa tekemään niitä pienempiä töitä. Se helpottaa sitä kuormitusta. Ei se lisäpalkka edelleenkään helpota kenenkään työn kiireyttä.

Koulutuspaikkojen lisäys helpottaa toki myös sitä että pula helpottaa lähivuosina
 
No miksi ei sitä sitten ehdoteta ammattiyhdistyspuolelta että noista otetaan rahat pois ja anneta nimenomaan sairaanhoitajille?
Demokraattisessa yhteiskunnassa on valitut päättäjät, jotka tekee päätöksiä näistä asioista. Hoitajaliittojen pomot eivät tee.

EDIT: Ja eikö hallituksen suunnalta ole viestitty, että rahat löytyvät sitten kun hinta kerrotaan. KT:sta tämä on nyt kiinni, eikä rahasta.
Itseasiassa se on juuri niin yksiselitteistä. Jos työ kuormittaa kun on kiire, ei siihen raha auta vaan se että on lisää apukäsiä. Eli esimerkiksi lasketaan suorittavan työn palkkoja, mutta palkataan lisää porukkaa. Ei ole niin kiire ja työ on helpompaa.
Tässä nyt käsitellään samoja asioita aika monesti uudelleen, mutta kun nykyisillä ehdoilla niitä tulijoita ei ole ja vanhat eivät pysy. Palkka on yksi suurimpia syitä ihmisten työssäkäyntiin. Kun palkka paranee niin saadaan resurssiakin parannettua.

Esim. Helsingin kotihoidossa oli pakkolakiesityksen perusteluosion mukaan muistaakseni 25 % toimista täyttämättä, eikä ne ole siksi täyttämättä, että ei otettaisi työntekijöitä, vaan siksi ettei kukaan halua tulla.
 
Demokraattisessa yhteiskunnassa on valitut päättäjät, jotka tekee päätöksiä näistä asioista. Hoitajaliittojen pomot eivät tee.

Niin, ja ne jotka vaativat yhteiskunnalta lisää rahaa mm. verojen muodossa voisivat silti kertoa että mistä ne rahat voisivat vaikkapa tulla. Edelleen kyse on verorahoista.

On myös toki demokraattisessa yhteiskunnassa, kun rahaa ei ole, mietittävissä se että kenelle ja millä rahalla hoito ylipäänsä kuuluu missäkin elämänvaiheessa.

Silloin jos hoitoalan lisäpalkkavaatijat (jotka yhtäkkiä unohtavat että peruste oli kuormittavuus jota resurssien parantamienn ei ratkaisekkaan vaan yksittäisen työntekijän tilinauha) myös voivat kertoa että miten toi priorisoitais.

Poliisi, Palokunta, Opettajat jne. kyllä ansaitsevat palkkansa yhteiskunnan välttämättöminä toimijoina ja samalla ne ei nyt ole se mihin pitää maksaa kiristämällä enemmän kun yleiskorotukset. Se on kanssa ammatinvalintakysymys.

Et Verorahat. Jostain pois. Vaikka sun kukkarosta jos olet nettoveronmaksaja.
 
Tässä on nyt Eduskunta todennut suuressa viisaudessaan, että potilaiden henki ja terveys menee työntekijöiden ihmisoikeuksien edelle. Se menee siis myös monen muun arvon edelle, koska ihmisoikeudet ovat arvo-asteikon huipulla.
Siispä tilanteessa on myös tarkasteltava omaisuuden ja varallisuuden asemaa tästä näkökulmasta. Myös omaisuuden ja rahan täytyy olla tällöin toissijaista näiden potilaiden henkeen ja terveyteen nähden.
Jotta hoito voidaan taata, pitää sosialisoida yksityistä omaisuutta niin paljon kuin on tarpeellista potilaiden hoidon turvaamiseksi. Voidaan aloittaa kaikkien lakia tukeneiden lompakoista.
 
Tässä on nyt Eduskunta todennut suuressa viisaudessaan, että potilaiden henki ja terveys menee työntekijöiden ihmisoikeuksien edelle. Se menee siis myös monen muun arvon edelle, koska ihmisoikeudet ovat arvo-asteikon huipulla.
Siispä tilanteessa on myös tarkasteltava omaisuuden ja varallisuuden asemaa tästä näkökulmasta. Myös omaisuuden ja rahan täytyy olla tällöin toissijaista näiden potilaiden henkeen ja terveyteen nähden.
Jotta hoito voidaan taata, pitää sosialisoida yksityistä omaisuutta niin paljon kuin on tarpeellista potilaiden hoidon turvaamiseksi. Voidaan aloittaa kaikkien lakia tukeneiden lompakoista.
Voisi aloittaa katsomalla ns. isoa kuvaa: Suomen julkisen puolen terveydenhuollon menot ovat OECD-maiden keskitasoa, mutta alhaisemmat kuin muissa pohjoismaissa. Suomen terveydenhuollon bkt-osuus on pohjoimaiden alhaisin. Suomen terveydenhuollon käyttömenot/asukas ovat pohjoismaiden pienimmät. Sairaanhoitajien ansiotaso on Euroopan hännillä, eikä muutkaan terveydenhuollon henkilöt juhli palkoillaan verrattuna kollegoihinsa muissa länsimaissa. Suomen verotaso on toisaalta maailman huippua.

Siis meillä halutaan käyttää julkista rahaa mieluummin muualle kuin terveydenhoitoon. Ja paljon. Ottaen huomioon jo huippukireän verotuksen, ei oikea vastaus ongelmaan ole verotuksen kiristäminen, vaan menoleikkaukset. Voi aloittaa niistä pienistä puroista ja muun maailman paapomisesta. Niistä löytyy ehdotuksia useammaltakin puolueelta.
 
sori. En ihan niin paljoa maksa veroja. Mut jos sä lakkaat sossun tukien nostamisen, niin se on jo toki hyvä alku. Noin ylipäänsä että jos ihmiset menis töihin eikä roikkus sossussa niin valtiolla ois rahaa vaikka kuinka- vaikka hoitajien palkkoihin.
Tällainen lapsellinen narina herättää kyllä vain myötähäpeää. Tai en tiedä oliko tuo sarkasmia, ns. sossurottien ruokkimiseen ei valtion budjetista mene juuri paskan vertaa. Kyllä siellä läskiä on vaikka kuinka leikattavana, esim. alustavasti vaikka jokainen ns. kolmannen sektorin paska "yleishyödyllinen" puuhastelukerho jossa jollekkin demaritantalle maksetaan että pitää aikuisille ihmisille päiväkerhoa. Tällaisia "hyvinvointi"valtion tissiä imeviä iilimatoja on tämä demarien valtakunta aivan turvoksissa. Kunnilta ja valtiolta voisi näitä väliportaiden käsienheiluttelijoita pistää pihalle liukuhihnalla ja mikään ei muuttuisi. Kaikenlaiset huuhaa IT hankinnat jotka menee päin vittua joka kerta voi hyvin lopettaa, ostaa vaikka virosta suoraan samanlaiset systeemit jossa asiat taitavat toimia?

Fakta on että tästä korttitalosta hyötyy aivan liian moni että oikeasti isoja linjauksia ja muutoksia voitaisiin tehdä, kuka nyt omaa oksaa sahaisi? Sitten kaltaisillesi midwiteille syötetään jotain työttömien massiivisista hoitokuluista vaikka aivan täysin merkityksetön asia. Pitäisi itseasiassa laittaa valtio, kunta ja kolmannen sektorin lapamadot kaikki työttömiksi vain nostelemaan tukia niin sekin säästäisi aivan varmasti tosin kuin se että tyhjästä maksellaan jotain mediaanipalkkoja. Miksi valtio rahoittaa edes jotain yhdistyksiä? Miksi tällainen laki esim on olemassa? Laki eräiden naisjärjestöjen valtionavusta 663/2007 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® Mitäs muita tällaisia rahareikiä löytyy?

Meillä on kela täynnä jotain tanttoja käsittelemässä jotain tukihakemuksia vaikka nämäkin voisi potkia vain pihalle nauttimasta 3k liksaa ja saisivat sen sijaan automaattisesti esim 1k tililleen kuukausittain joka sitten verotetaan pois jos on ns. normaalisti oikeissa töissä eli tavalliset työssäkäyvät eivät toki tuota touhutonnia näkisi. Tämäkin säästäisi varmasti vaikka ja kuinka jos tämä kyttäyskoneisto lakkautettaisiin täysin ja vain automatisoidaan. Jos ei riitä normi perustulo elämiseen niin voi voi. Mitään harkinnanvaraisia ei pitäisi lähtökohtaisesti maksaa. Toinen selvä säästökohde olisi rajoittaa nykyisellään maksettavat eläkkeet johonkin 3k kuussa. Varmasti on mahdollista jos on tahtoa, kaikki on mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän se kiteytyy. Enää ihmiset eivät valitse hoitajan ammattia.
Eivätkä myöskään koodarin ammattia tai kuorma-autonkuljettajan ammattia tai lastentarhanopettajan ammattia tai luokanopettajan ammattia tai yrittäjän ammattia tai lääkärin ammattia tai poliisin ammattia, tai ravintola-alan ammatteja tai lentokenttävirkailijan ammattia tai suurtalouskeittäjän ammattia tai siivoojan ammattia tai rakennusalan työnjohdon ammatteja tai tai tai... Niin tai sitten meillä on vaan ikääntyvä väestö ja työvoimapulaa on suurimmalla osalla aloista, hoitajan ammattia taitaa kuitenkin olla edelleen yksi suosituimmista ammateista.

Ja samaan aikaan pitäisi sitten lisätä hoitajamitoitusta, mikä tietysti pahentaa tilannetta entisestään, nostettiin palkkoja vähän paljon tai ei ollenkaan.

Tässä on nyt Eduskunta todennut suuressa viisaudessaan, että potilaiden henki ja terveys menee työntekijöiden ihmisoikeuksien edelle. Se menee siis myös monen muun arvon edelle, koska ihmisoikeudet ovat arvo-asteikon huipulla.
Siispä tilanteessa on myös tarkasteltava omaisuuden ja varallisuuden asemaa tästä näkökulmasta. Myös omaisuuden ja rahan täytyy olla tällöin toissijaista näiden potilaiden henkeen ja terveyteen nähden.
Jotta hoito voidaan taata, pitää sosialisoida yksityistä omaisuutta niin paljon kuin on tarpeellista potilaiden hoidon turvaamiseksi. Voidaan aloittaa kaikkien lakia tukeneiden lompakoista.
Aika paksua puhua ihmisoikeuksista vastakohtana oikeudesta henkeen, joka lienee se perimmäinen ihmisoikeus jota ilman millään muilla oikeuksilla ei ole väliä.

Ei tässä tilanteessa ole mitään muuta ainutlaatuista kuin se, että hoitajat, tai siis hoitajaliittojen johto, ovat ensimmäinen taho joka ei tätä tajua itse. Aina on yhtälailla kuljetusalan lakkojen aikaan huolehdittu siitä, että sairaaloiden kuljetukset toimivat, lento-alan lakkojen aikaan siitä että tarpeeksi lentotoimintaa on esim. elinsiirtoja varten, teollisuuden tai energiatuotannon alan lakoissa siitä ettei ihmisiltä voi silti katkaista lämpöä tai sairaaloilta sähköä jne. jne. Tähän asti vaan työntekijät ovat kokeneet, että heille kuuluu sen verran vastuuta tälläisistä tehtävistä, että tottakai tälläiseen on turvattava työvoimaa. Siitä tietää toimiiko vastuullisessa ammatissa, hoitajat eivät näköjään ainakaan liittojen mukaan tälläinen ammatti ole, eikä heillä ole mitään vastuuta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom