Työkalut ja muut vehkeet

Hieman ihmettelen alkuperäisen kysyjän tarkoitusta, kun puhutaan ruosteisten peltien irroittamisesta tuollaisella. Jos tarkoitettiin ruosteisen palan leikkaamista pois, milläs sinne uutta mahtuu sitten hitsaamaan, jos vanha on leikattu auki sellaisesta kohdasta, että sinne ei mahdu "millään". Kuulostaa hieman siltä, että jotakin kannattaisi kuitenkin vielä purkaa edestä pois, tai esimerkiksi leikata paikka auki jostakin etäämmältä, jossa on tilaa enemmän. Puukkosaha voi myös olla hyvä vaihtoehto johonkin paikkaan, missä ei oikein isommilla mahdu operoimaan, mutta pitkä terä ylettyy.

Jos nyt kommentoit tiedustelemastani karalaikkakoneesta, niin enhän ole missään kertonut, että kohteseen ei mahdu millään :confused:

Kyseessä on auton pyöränkotelosta irroitettava kaareva ja kovera pala. Takana on rakenteita, joten puukkosaha ei toimi. Pikkurälläkkä toimii, mutta roiskii tuossa kohteessa kipinät päin suojalaseja huolella => ei näe leikata siitä mistä pitää. Lisäksi leikkaussyvyyden pitäisi olla vain irroitettavan pellin paksuinen, koska en haluaisi hitsata takana oleviin rakenteisiin tehtyjä turhia laikkaviiltoja.
Pitkän koneen kanssa tulee ongelmaksi alustan tukivarret, eikä pitkä kone mahdu moottori ylöspäin kohteeseen.

Nakertajalla tosiaan voisi kokeilla, joku paineilmatoiminen wanha työmaapoisto saattaa löytyäkin kaapista.

Mutta juu, olen tuon homman aiemmin tehnyt Dremelillä ja hyvillä kuituvahvistetuilla laikoilla onnistuneesti. Aikaa vaan kului liikaa, samoin kuin laikkoja.
Eli oman kokemuksen perusteella edelleen paras työkalu hommaan olisi Dremeliä hivenen tehokkaampi sähkövehje, 1mm - 1,5mm paksuisella ja abaut 50 - 80mm halkaisijaltaan olevalla laikalla, kera kipinäsuojan.

Ei nyt löytynyt tämän parempaa kuvaa kohteesta, mutta abaut tuollainen luukku pitäisi saada auki rengaskotelon puolelta. Kyllä kaaren takaa kännykkä mahtuu :smoke:

Torttutaikina.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt kommentoit tiedustelemastani karalaikkakoneesta, niin enhän ole missään kertonut, että kohteseen ei mahdu millään :confused:

Kyseessä on auton pyöränkotelosta irroitettava kaareva ja kovera pala. Takana on rakenteita, joten puukkosaha ei toimi. Pikkurälläkkä toimii, mutta roiskii tuossa kohteessa kipinät päin suojalaseja huolella => ei näe leikata siitä mistä pitää. Lisäksi leikkaussyvyyden pitäisi olla vain irroitettavan pellin paksuinen, koska en haluaisi hitsata takana oleviin rakenteisiin tehtyjä turhia laikkaviiltoja.

Nakertajalla tosiaan voisi kokeilla, joku paineilmatoiminen wanha työmaapoisto saattaa löytyäkin kaapista.

Mutta juu, olen tuon homman aiemmin tehnyt Dremelillä ja hyvillä kuituvahvistetuilla laikoilla onnistuneesti. Aikaa vaan kului liikaa, samoin kuin laikkoja.
Eli oman kokemuksen perusteella edelleen paras työkalu hommaan olisi Dremeliä hivenen tehokkaampi sähkövehje, 1mm - 1,5mm paksuisella ja abaut 50 - 80mm halkaisijaltaan olevalla laikalla, kera kipinäsuojan.

Katkaisukone nimellä tuon tyyppisiä olen nähnyt useammin myytävänä. Cut Off tool englanniksi. Paineilmalla tuntuu kaikki olevan, eikä verkkoviralla ole näkynyt myynnissä. Akkukoneita löytyy pikkulaikoilla esim. Bosch GWS 12V-76 Makita DMC300 Milwaukee M12 FCOT
 
ei näe leikata siitä mistä pitää. Lisäksi leikkaussyvyyden pitäisi olla vain irroitettavan pellin paksuinen, koska en haluaisi hitsata takana oleviin rakenteisiin tehtyjä turhia laikkaviiltoja.

Ei nyt löytynyt tämän parempaa kuvaa kohteesta, mutta abaut tuollainen luukku pitäisi saada auki rengaskotelon puolelta. Kyllä kaaren takaa kännykkä mahtuu :smoke:
Jos tuossa suurin ongelma on tuo alareuna, että ei leikkaa sitä toisen puolen peltiä samalla, se irtoaa usein aika hyvin sillä, että ne pistehitsit ainoastaan poraa/jyrsii/hioo auki, eikä tarvitse leikata varsinaisesti ollenkaan siitä reunasta. Aika usein ei tarvitse edes sitäkään tehdä, kun leikkaa muualta ensin auki ja sitten muutaman kerran heiluttaa sitä palasta, pistehitsi irtoaa usein melkein itsestään.
Tai sitten hommaat sen paineilmakoneen, niitä on pienikokoisia.
 
Jos nyt kommentoit tiedustelemastani karalaikkakoneesta, niin enhän ole missään kertonut, että kohteseen ei mahdu millään :confused:

Kyseessä on auton pyöränkotelosta irroitettava kaareva ja kovera pala. Takana on rakenteita, joten puukkosaha ei toimi. Pikkurälläkkä toimii, mutta roiskii tuossa kohteessa kipinät päin suojalaseja huolella => ei näe leikata siitä mistä pitää. Lisäksi leikkaussyvyyden pitäisi olla vain irroitettavan pellin paksuinen, koska en haluaisi hitsata takana oleviin rakenteisiin tehtyjä turhia laikkaviiltoja.
Pitkän koneen kanssa tulee ongelmaksi alustan tukivarret, eikä pitkä kone mahdu moottori ylöspäin kohteeseen.

Nakertajalla tosiaan voisi kokeilla, joku paineilmatoiminen wanha työmaapoisto saattaa löytyäkin kaapista.

Mutta juu, olen tuon homman aiemmin tehnyt Dremelillä ja hyvillä kuituvahvistetuilla laikoilla onnistuneesti. Aikaa vaan kului liikaa, samoin kuin laikkoja.
Eli oman kokemuksen perusteella edelleen paras työkalu hommaan olisi Dremeliä hivenen tehokkaampi sähkövehje, 1mm - 1,5mm paksuisella ja abaut 50 - 80mm halkaisijaltaan olevalla laikalla, kera kipinäsuojan.

Ei nyt löytynyt tämän parempaa kuvaa kohteesta, mutta abaut tuollainen luukku pitäisi saada auki rengaskotelon puolelta. Kyllä kaaren takaa kännykkä mahtuu :smoke:

Torttutaikina.jpg
Jos ei ole paineilmaa käytössä niin hommaan käy suorahiomakone ja sopiva kara laikalle suorahiomakone - Google-haku ja Tyrolit karat katkaisu- ja hiomalaikoille löytyy myös akkukäyttöisenä kaikilta suurilta valmistajilta.Tuossa on vielä se hyvä puoli että sitä voi käyttää monenlaiseen hiontaan ja jyrsintään.
 
Mitä jiirisahaa arvon raati nyt suosittelisi täytyisi helposti saada 2*6 sahattua? Nykyinen on 15v vanha ja taisi olla 216mm terällä
 
Olispa suorakulmion mallisella päällä varustettu hiomakone, jonka mukana tulisi akku, ja jonka hinta/laatusuhde olisi erinomainen. Ps. Makitat ja Lidlin romut poissuljettuja.
 
Ei niin, kun pieniä sähköisiäkin näköjään löytyy 3" laikalla, löytyisipä vaan hieman lähempää.
Tuo on ihan vastaavaa kokoluokkaa, kuin minkä tahansa merkin lyhyt suorahiomakone. Tuota teräsuojaa vaan ei taida valmiina olla, se on hankittava erikseen jos sen haluaa.
 
Mitä jiirisahaa arvon raati nyt suosittelisi täytyisi helposti saada 2*6 sahattua? Nykyinen on 15v vanha ja taisi olla 216mm terällä

Riippuu budjetista, mutta Makita LS0816F ei mene vikaan koskaan.

Lidlissä oli juuri myös Parksiden vetosaha(liukumalli) 169€. Tuota saattaisin itse kokeilla, jos löytyy paikallisesta vielä.

Huomioitavaa että osa sahoista vaatii enemmän tilaa taakse kuin toiset. Osa dewalteista ei vaadi juurikaan vapaata tilaa taakse.
 
Tuo on ihan vastaavaa kokoluokkaa, kuin minkä tahansa merkin lyhyt suorahiomakone. Tuota teräsuojaa vaan ei taida valmiina olla, se on hankittava erikseen jos sen haluaa.

On tuo aiemmin linkkaamasi HIKOKI GP3V reilu 10 senttiä pidempi, kun tuo postaamani kuvan härveli.

Paineilmakoneet ovat toki vielä lyhyempiä, mutta niiden perässä olevaa liitintä ei mitoiteta, ja perssiiseen tulee sitten jäykkä ilmaletku. Veikkaan, että ohut spiraaliletku rajoittaa ilman virtausta liikaa. Tallissa on kyllä 2-pyttyinen valovirtakompura, mutta kuten joku totesikin, niin nuo hiomavehkeet tarttee aika kovasti tuottoa, eikä mun kompurassa ole häävi painesäiliö. Maaliruiskuille riittää onneksi.

Mutta juu, työkaluja hommataan omien mieltymysten ja toisinaan luulojenkin perusteella, eli jatkan ihanteellisen koneen etsimistä itsekseni. Vilpitön kiitos kaikille vinkkejä antaneille :smile:

Asentaja1:lle vielä tiedoksi, että kuva silputusta pyöränkotelosta on ihan omasta projektista, joka pitää vielä tehdä toiseen samanlaiseen autoon. Tuttua juttua siis.

Mutta kun kohteessa ollaan, niin kysymys vielä koriliimoista, vaikka menee ohi ketjun aiheen (ylläpito kaiketi siirtää, jos aihetta on) :

Tuossa mun projektikuvassa nuo kaksi vaakasuoraa peltiä kiinnittyvät irtileikattuun peltiin koriliimalla, tehtaan tekemänä. Käytin tuohon projektiin Sikapower 4720 -rakenneliimaa "tuote soveltuu metalli- ja komposiittiohutlevyjen rakenteelliseen liimaamiseen auton koriin". 2-KOMPONENTTI KORILIIMA 195ML SIKAPOWER 4720 - SIK4720 - IKH

On jytkyä tavaraa kyllä, mutta tarve olisi pieni osa tuubin sisällöstä, niin himppasen korpeaa kuivattaa abaut 50 euron arvosta tavaraa putkiloon taas. Eli löytyykö vinkkiä edullisemmasta korirakenteisiin tarkoitetusta liimasta?
 
On tuo aiemmin linkkaamasi HIKOKI GP3V reilu 10 senttiä pidempi, kun tuo postaamani kuvan härveli.
Tuo ensin ehdotettu onkin pitkäkarainen malli, eikä muutenkaan ihan pienimmästä päästä. Lyhytkarainen on ainakin juuri tuon 10-15cm lyhyempi, eli juuri sellainen jota etsit. Esim Makita GD0602 tai Metabo GE 710 Compact tai Bosch GGS 28 C tai FEIN GSZ 8-280 PE tai DG 30 E Milwaukee
 
Riippuu budjetista, mutta Makita LS0816F ei mene vikaan koskaan.

Lidlissä oli juuri myös Parksiden vetosaha(liukumalli) 169€. Tuota saattaisin itse kokeilla, jos löytyy paikallisesta vielä.

Huomioitavaa että osa sahoista vaatii enemmän tilaa taakse kuin toiset. Osa dewalteista ei vaadi juurikaan vapaata tilaa taakse.
300-400€ olisi budjetti sellainen kone että pärjäisi taas 10v.
 
On tuo aiemmin linkkaamasi HIKOKI GP3V reilu 10 senttiä pidempi, kun tuo postaamani kuvan härveli.

Paineilmakoneet ovat toki vielä lyhyempiä, mutta niiden perässä olevaa liitintä ei mitoiteta, ja perssiiseen tulee sitten jäykkä ilmaletku. Veikkaan, että ohut spiraaliletku rajoittaa ilman virtausta liikaa. Tallissa on kyllä 2-pyttyinen valovirtakompura, mutta kuten joku totesikin, niin nuo hiomavehkeet tarttee aika kovasti tuottoa, eikä mun kompurassa ole häävi painesäiliö. Maaliruiskuille riittää onneksi.

Mutta juu, työkaluja hommataan omien mieltymysten ja toisinaan luulojenkin perusteella, eli jatkan ihanteellisen koneen etsimistä itsekseni. Vilpitön kiitos kaikille vinkkejä antaneille :smile:

Asentaja1:lle vielä tiedoksi, että kuva silputusta pyöränkotelosta on ihan omasta projektista, joka pitää vielä tehdä toiseen samanlaiseen autoon. Tuttua juttua siis.

Mutta kun kohteessa ollaan, niin kysymys vielä koriliimoista, vaikka menee ohi ketjun aiheen (ylläpito kaiketi siirtää, jos aihetta on) :

Tuossa mun projektikuvassa nuo kaksi vaakasuoraa peltiä kiinnittyvät irtileikattuun peltiin koriliimalla, tehtaan tekemänä. Käytin tuohon projektiin Sikapower 4720 -rakenneliimaa "tuote soveltuu metalli- ja komposiittiohutlevyjen rakenteelliseen liimaamiseen auton koriin". 2-KOMPONENTTI KORILIIMA 195ML SIKAPOWER 4720 - SIK4720 - IKH

On jytkyä tavaraa kyllä, mutta tarve olisi pieni osa tuubin sisällöstä, niin himppasen korpeaa kuivattaa abaut 50 euron arvosta tavaraa putkiloon taas. Eli löytyykö vinkkiä edullisemmasta korirakenteisiin tarkoitetusta liimasta?

Hyvää tavara tuo on. Ainut vaan että sitä ei nykyään taida saada enää kuin erikoispatruunassa, mille pitää tehdä oma puristin. Eikä tuo kaksikomponenttisenä kuivu.

jos muuten saa rakennettua tuettua popniitein ja pellit menee paljon limittäin, niin ihan perus saumaus ja liimausmassakin kestää sen minkä tarvitsee, jos rakenteelle ei ole erikoisia lujuusvaatimuksia
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 993
Viestejä
4 431 339
Jäsenet
73 462
Uusin jäsen
Reactori

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom