• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Työkalut ja muut vehkeet


Mitäs spekseistä ymmärtävät tietää, onko tästä johonkin? Hörähteleekö nämä käyntiin "tuon tuosta vaikka ei käyttäisikään"? Vai vaan sillon kun kulutus ollut suurta. Hiljaisuus olisi tärkeää, vaikka käyttö vähäistä koska pärjätty akkupumpulla tähänkin asti.. Mutta joutaisikait tuon hankkia.

On tulossa tarjolle noin 89e hintaan tuo siis, niin sillä mietin että ostanko vain tuon vaiko jonkun lidl-parksiden tms. toisen hiljaisen mallin..
Vaikea löytää noita hiljaisia kompressoroita "noin vain" matalasta hintaluokasta.. tässä vähän tee se itse-lehden malleja.

1726679860025.png
Jos paine tippuu ja virrat on päällä, niin lähteehän se pyörimään. Jos ei käytä, niin virrat pois.

Tuo on ainakin mallia äänekäs ja samaa paskaa kuin kaikki muutkin tuossa hintaluokassa.

Öljytön sitten jos haluaa hiljaisemman.
 
@KanOl
Entä onko kokemusta HSS varsista ja niiden käytöstä? Jotkut ainakin näyttävät niistä tekevän teriä jos vaikka kierteitä sorvaavat.
On minulla lajitelma alista tilattuja HSS tikkuja. Lisäksi löytyy nippu jotain sorvin mukana tulleita HSS teriä. Eipä niitä ole tullut juuri käytettyä, jonkun kiilauran joskus tein, mutta pikkusorvi oli siihen hommaan sen verran hentoinen ettei ole tehnyt mieli kokeilla uudelleen. Muovia tai alumiinia sorvatessa HSS terä voisi olla hyvä, mutta kiinan teräpalat on sen verran halpoja, että eipä tuota kehtaa teriä hioa.

Kierteiden sorvaus on melkoinen taitolaji ja lisäksi todella hidasta. Minulla on alista tilatut pitimet ja teräpalat kierteiden sorvaukseen. Ne on ihan kelvot, mutta kuten sanottua se vaatii paljon harjoittelua ja siltikin homma menee helposti reisille. Sorviin pitäisi löytyä sopivat rattaat että saa kierteen nousun kohdilleen, lisäksi joko kierrekello tai pakki että saa ilman syötön löysäämistä kierteen tehtyä valmiiksi. Jos kierteet on kohtuullisen kokoisia ja peruskokoja, niin melkein tekisin suosiolla ne tapilla tai kierreleualla, niin tulee kerrasta hyvä. Jos kierteen sorvaamista haluaa harjoitella, niin Youtubesta löytyy hyviä ohjevideoita.
 
Tuo Bilteman kompura mikä tuossa lehdessä on, ei ole öljytön vaikka lehti väittää toista.
 
Onkohan mitään järkeä hankkia tuollaista milkkarin rikka imuria? Tarkoitus satunnaisesti sisällä käyttää talossa (esim takan edusta, luukun edestä tuhkaa yms). Olisi alunperin jo milkkarin vehkeitä, niin saisi akun siitä sitten aina käyttöön..
Nuo pikkuset halvat rikkaimurit eivät kauaa tunnu kestävän, kunnes akku kaput.


1726810981318.png
 
Onkohan mitään järkeä hankkia tuollaista milkkarin rikka imuria? Tarkoitus satunnaisesti sisällä käyttää talossa (esim takan edusta, luukun edestä tuhkaa yms). Olisi alunperin jo milkkarin vehkeitä, niin saisi akun siitä sitten aina käyttöön..
Nuo pikkuset halvat rikkaimurit eivät kauaa tunnu kestävän, kunnes akku kaput.


1726810981318.png
Onhan siinä paljonkin järkeä,minulla on Ryobin vastaava jossa on mukana moottoroitu lattiasuulake ym. suulakkeita,toimii rikkaimurina auton siivouksessa ja kyllä tuolla imuroi vaikka koko OK-talon.
 
Kyllähän nuo tehokkaammat tuppaa olemaan äänekkäitä ja monesti painavia ison akun kanssa,toki ei käyttäessä sentään kuulonsuojaimia tarvitse käyttää ja painoon ja painopisteeseen voi itse vaikuttaa akun koolla .Parasta noissa on se että akku on helppo vaihtaa ja uusia saa joka puolelta.
 
Dewaltin akkuja, 5ah, niin tosi vähän käytetty mut nyt ku latailin niin yhteen ei pykälän pykälää ja muutkin pari niin pian jo heti 2/3 pykälää..

Tuo yks vissiin todella sökö (en testannut suuremmin). Käyttö ollut todella vähäistä, mutta onko näitä mitään mahdollista elvyttää tai dewaltille itkeä tuotteen laadusta? En oikein edes keksi, miksi toimii noin kelvottomasti ja miksi menneet "rikki". Lämpimässäkin muistaakseni tai ainakin puolilämpimässä aina olleet.
 
Dewaltin akkuja, 5ah, niin tosi vähän käytetty mut nyt ku latailin niin yhteen ei pykälän pykälää ja muutkin pari niin pian jo heti 2/3 pykälää..

Tuo yks vissiin todella sökö (en testannut suuremmin). Käyttö ollut todella vähäistä, mutta onko näitä mitään mahdollista elvyttää tai dewaltille itkeä tuotteen laadusta? En oikein edes keksi, miksi toimii noin kelvottomasti ja miksi menneet "rikki". Lämpimässäkin muistaakseni tai ainakin puolilämpimässä aina olleet.
Onko tässä siis kyseessä se, että yksi akku on mahdollisesti jätetty säilytykseen tyhjänä ja säilötty vuositolkulla. Jos kyllä, niin eiköhän se akku mennyt siinä.
 
Yritän laittaa paineilmaletkuun öljynsumuttimen johon pikaliittimet ympärille. Uroskierteisen kohdalta tuntuu vuotavan väkisin. Kokeiltu kahdella vastaavalla liittimellä ja lisäksi o-renkaalla kierteen juureen mutta pahentaa vain tilannetta. Seuraavat 1/4 kiertellä olevat bilteman osat käytössä:
Öljysumutin 1/4"
Pistoliitin, M1/4", 2 kpl
Pikaliitos, sisä 1/4"

Mitenköhän tuo pitäisi saada tiiviiksi?
Ja jos ei tuolla teflonilla pidä, niin kaupasta löytyy myöskin nestemäistä tiivisteainetta kierteille. Mutta 99% tuo teippi hoitaa homman.
 
Onko tässä siis kyseessä se, että yksi akku on mahdollisesti jätetty säilytykseen tyhjänä ja säilötty vuositolkulla. Jos kyllä, niin eiköhän se akku mennyt siinä.

Siis Dewaltin 5ah akku, ollut kiinni porakoneessa millä nytsilloin tällöin poraillut tai ruuvaillut niitä näitä. Ja ns. "akku täynnä" aina ollut, mutta nyt kun virta viimein loppui niin eipäs lataudukaan.
Niin sitä mietin, että onko tässä jotain kikka kakkoksia, (esim. pakastimeen joskus muistan laittaneeni läppärin akun), et varaustaso "tosinollaan" ja uudelleen latausta jne.
Vastaavalla tavalla säilytetty, joka kiinni iskuporassa, niin toimii hyvin ja tosiaan muutkin samaan aikaan ostetut 4ah-5ah akut pelaa hyvin, mut tuo "yksittäiskappale" ei pelitä.
Että oliko kikkoja olemassa vai "oliko se siinä" ton 5ah osalta. Onha noi kuitenkin 50-85e arvosia tahtoo nuo akut, niin sillä mietin.

2019 marraskuun ostoksia, että ei uusia toki..
 
Eiköhän siellä oo joku kenno sipannut. Oon jonku verran pelastanut kennoja työpaikalla vikaantuneista kovasti käytössä olleista akuista ja yleisin vika tuntuu olevan se että yksittäinen kenno on vikaantunut. Ei pysty korjaamaan ilman kennonvaihtoa ja koska kysyt asiasta täällä, niin se on game over sen akun osalta, ei siis kannata lähteä vaihtamaan ellei ymmärrä mitä tekee.

Itselläni vanhinmat dewaltin akut ovat 3Ah malleja jostain vajaa 15v takaa. Niitä on 3kpl ja ne toimii edelleen ihan ok. 2kpl 5Ah akkuja taas ovat reilu 5v vanhoja ja ne toimivat edelleen hyvin.

En säilytä akkuja koneissa kiinni, periaatteessa voisi olla mahdollista että työkalu imee akun tyhjäksi jos käyttöä harvoin. Saattaa siis siinä mielessä olla itse aiheutettu vikaantuminen.
 
@KanOl
Entä onko kokemusta HSS varsista ja niiden käytöstä? Jotkut ainakin näyttävät niistä tekevän teriä jos vaikka kierteitä sorvaavat.
Kiinalainen HSS on yleensä melko paskaa ja kunnollinen HSS on hakusessa tai kalliin puolesta. HSS:lle voi olla vielä paikkansa jonkun pienen 50kg pöytäsorvin kanssa, mutta suurimmaksi osaksi kovametalli on ainakin omassa käytössä korvannut sen.
Hiominen vaatii omat vehkeensä, mutta kiinalaiset timanttihiomalaikat ovat nykyään niin halpoja että sentakia ei tarvi HSS:sää käyttää. Oikein terävän terän tarpeeseen kiinalaiset alumiinille tarkoitetut teräpalat ovat terävämpiä kuin mitä keskivertokäyttäjä koskaan saa HSS-terää teroitettua ja maksavat puupennejä. Kiinalainen DCGT070202 on esimerkiksi hyvä pala muoveille, alumiinille ja teräkselle kun pitää ottaa oikein pientä viimeistelylastua. Tolla voi helposti ottaa halkaisijasta satkun kerrallaan.

Teräpitimistä ja kovametallipaloista olisin ihan päinvastaista mieltä kuin KanOI, kiinalaiset kovametallipalat menevät asteikolle välttävä-ok mutta terävarsissa 10 kertaa kalliimpi merkkivarsi ei todellakaan ole edes 2 kertaa parempi.
Halkaisia määräytyy ihan mallin ja tyypin mukaan, ei ole mitenkään valmistajakohtaista että Mitsun terävarsi olisi paksumpi ja tukevampi. Useammassa kymmenessä kiiinavarressa pari on sattunut sutta, insertin paikka oli jyrsitty poskelleen tai jotain vastaavaa.

Sisäsorvausvarsissa kun vielä ottaa huomioon että pikkukokoja kiinalaisia sisäsorvausvarsia saa kovametallivarrella halvemmalla kun länkkärimallin teräsvarsia niin se kiinalainen kovametallivarsi voittaa 6-0 sisäsorvausvartena.
20-milliset alkavat olla vähän kalliimpia mutta nekin vasta samaa luokkaa kuin merkkivarsi: SDUCR C10K-SDUCR07 C12M-SDUCR07 C14N C16Q C20R Tungsten steel Carbide turning,Shockproof,Internal turning tools mechanical lathe - AliExpress 1420

Aliexpress, ebay, vevor ja paulimot on ainakin mistä on itse tullut sorvi/jyrsintarviketta tilailtua. Vevorin 200mm sorvipakka käännettävillä leuoilla oli melko karkeaa tekoa mutta toisaalta ei maksanut mitään verrattuna "oikeaan" pakkaan.

Noista sun ostoksista poraistukka sellainen mihin kiinnittäisin huomiota, halvat pikakiristeiset aiheuttavat liikaa vitutusta. Luistavat helposti ja pakilla momentinvälityskyky nolla jolloin esim sorvissa ei saa kierretappia peruutettua pois reijästä.
Ei kokemusta mutta halpiksista paulimotin PAULIMOT Schnellspann-Bohrfutter für Rechts- und Linkslauf 1 - 16 mm MK2 / M10 | eBay vois olla ok, lukitusrenkaalla jolloin toimii myös pakilla.
 
Kierteiden sorvaus on melkoinen taitolaji ja lisäksi todella hidasta. Minulla on alista tilatut pitimet ja teräpalat kierteiden sorvaukseen. Ne on ihan kelvot, mutta kuten sanottua se vaatii paljon harjoittelua ja siltikin homma menee helposti reisille. Sorviin pitäisi löytyä sopivat rattaat että saa kierteen nousun kohdilleen, lisäksi joko kierrekello tai pakki että saa ilman syötön löysäämistä kierteen tehtyä valmiiksi. Jos kierteet on kohtuullisen kokoisia ja peruskokoja, niin melkein tekisin suosiolla ne tapilla tai kierreleualla, niin tulee kerrasta hyvä. Jos kierteen sorvaamista haluaa harjoitella, niin Youtubesta löytyy hyviä ohjevideoita.
Vähän isommalla sorvilla ulkokierteiden sorvailu on ihan leppoisaa hommaa muutaman harjoituskappaleen jälkeen ja pinnanlaatu&tarkkuus parempi kuin mitä kierrepakalla saa. Isommasta Colchesterin sorvista saa vipuja kääntämällä kaikki normaalit tuumaiset ja milliset kierteet, hammasrataslaatikkoon tarvii sekaantua vasta jos pitää sorvata joku todella eksoottinen kierre.
Mutta sisäkierteitä ei käytännössä kannata/voi tehdä kuin tiheänousuisia erikoiskokoja, normaali metrinen nousu on sisäkierteenä tympeä sorvata kun varsi jää ohueksi ja tavallisimmat 11IR ja 16IR palat eivät toimi/mahdu reikään.
 
Siis Dewaltin 5ah akku, ollut kiinni porakoneessa millä nytsilloin tällöin poraillut tai ruuvaillut niitä näitä. Ja ns. "akku täynnä" aina ollut, mutta nyt kun virta viimein loppui niin eipäs lataudukaan.
Niin sitä mietin, että onko tässä jotain kikka kakkoksia, (esim. pakastimeen joskus muistan laittaneeni läppärin akun), et varaustaso "tosinollaan" ja uudelleen latausta jne.
Vastaavalla tavalla säilytetty, joka kiinni iskuporassa, niin toimii hyvin ja tosiaan muutkin samaan aikaan ostetut 4ah-5ah akut pelaa hyvin, mut tuo "yksittäiskappale" ei pelitä.
Että oliko kikkoja olemassa vai "oliko se siinä" ton 5ah osalta. Onha noi kuitenkin 50-85e arvosia tahtoo nuo akut, niin sillä mietin.

2019 marraskuun ostoksia, että ei uusia toki..
Herjaako laturista mistä, siis osaako kertoa syytä ?
Jos laturi ei lähde lataan, tai ei ole ominaisuuksia kertoa syistä miksi ei lataa, niin yleistäen tulee mieleen akkupaketin ohjaimen viottuminen/hallittu suojatoiminta, jos siinä itsessään on "älyä", tai sitten jos on tyhmä, niin lämpötilanturi, suoja, sulake. yms. Kumpikin voi liittyä yksittäisen kennon kuntoon tai olla liittymättä.

Latauksen yrittämisen ajasta ei ilmeisesti kyse, eli laturissa ollut riittävän pitkään, jos jotain liiantyhjän akun varovaista herettelyä alkuun.

Onko akun jännite nastoissa mitään jännitettä (voltteja?)

Edit:
Joidenkin valmistajien akuissa voinut olla vika mikä estää lataamisen, mutta purkaminen onnistuu niin pitkään kun kapasiteettia.
 
Herjaako laturista mistä, siis osaako kertoa syytä ?
Jos laturi ei lähde lataan, tai ei ole ominaisuuksia kertoa syistä miksi ei lataa, niin yleistäen tulee mieleen akkupaketin ohjaimen viottuminen/hallittu suojatoiminta, jos siinä itsessään on "älyä", tai sitten jos on tyhmä, niin lämpötilanturi, suoja, sulake. yms. Kumpikin voi liittyä yksittäisen kennon kuntoon tai olla liittymättä.

Latauksen yrittämisen ajasta ei ilmeisesti kyse, eli laturissa ollut riittävän pitkään, jos jotain liiantyhjän akun varovaista herettelyä alkuun.

Onko akun jännite nastoissa mitään jännitettä (voltteja?)

Edit:
Joidenkin valmistajien akuissa voinut olla vika mikä estää lataamisen, mutta purkaminen onnistuu niin pitkään kun kapasiteettia.
Pitää tutkita. Led-virtatason näyttö ei pelaa, mut kyllä tuo näköjään akkuvalaisinta ainakin pyörittää (en tosin ole kokeillut kuin 30sek).

Pitää tutkia, kuitenkin "laatuvehkeitä" Dewaltitkin.
 
Yritän laittaa paineilmaletkuun öljynsumuttimen johon pikaliittimet ympärille. Uroskierteisen kohdalta tuntuu vuotavan väkisin. Kokeiltu kahdella vastaavalla liittimellä ja lisäksi o-renkaalla kierteen juureen mutta pahentaa vain tilannetta. Seuraavat 1/4 kiertellä olevat bilteman osat käytössä:
Öljysumutin 1/4"
Pistoliitin, M1/4", 2 kpl
Pikaliitos, sisä 1/4"

Mitenköhän tuo pitäisi saada tiiviiksi?
Tuollainen oljysuutin on täysin tarpeeton värkki siellä letkun välissä. Saman asian ajaa helpommin, kun silloin tällöin hieman ruuttaa öljyä sen työkalun letkunipasta sisälle ennen käyttöä ja letkun laittamista paikalleen.
Mitä tulee putkiiliitoksiin, tuo tefloninauha on lopulta yllättävän vaikea laittaa tiiviisti, onnistuessaankin se on usein vähän epävarma. Jos teet ikuista liitosta melkeinpä mihin vaan vesi tai paineilma tms putkeen, laita putkikitti ja hamppu.
Tuollaisessa pienessä liitoksessa voi laittaa sinne kierteisiin vaikka epoksiliimaa tai kierrelukitetta, ei välttämättä ihan oikeaoppista, mutta yleensä toimii kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt olisi käyttöä kuvan kaltaiselle hiomavehkeelle, mieluusti verkkovirtakäyttöiselle. Onko tuo nyt sitten karalaikkahiomakone?
Ahtaaseen tilaan sopiva, Dremeliä tehokkaampi kone, jolla olisi helppo irroittaa ruosteisia peltejä autosta.

Kuva löytyi Googlen kuvahausta, Puuilon linkki, joka ohjaa nyt ihan eri työkaluun. Millähän hakusanalla moista etsisi vaikka Saksan Amazonista, kun en nyt osaa näköjään Googlea käyttää :facepalm:

Hiomakone.jpg
 
Nyt olisi käyttöä kuvan kaltaiselle hiomavehkeelle, mieluusti verkkovirtakäyttöiselle. Onko tuo nyt sitten karalaikkahiomakone?
Ahtaaseen tilaan sopiva, Dremeliä tehokkaampi kone, jolla olisi helppo irroittaa ruosteisia peltejä autosta.

Kuva löytyi Googlen kuvahausta, Puuilon linkki, joka ohjaa nyt ihan eri työkaluun. Millähän hakusanalla moista etsisi vaikka Saksan Amazonista, kun en nyt osaa näköjään Googlea käyttää :facepalm:

Hiomakone.jpg
Suorahiomakone. Etsit vaikka suomenkielellä ensin sopivan koneen ja sitten haet sillä koneen merkillä ja mallinumerolla.
Esimerkiksi tuo on hyvä peli, sopii joka paikkaan, riittävästi voimaa ja säädettävä nopeus, "hikoki gp3v"
 
Noup. Liian pitkä patukka, ja tuotekuvissakin kiinni joku pieni hiomakivi. Ei tietoa katkaisulaikan kiinnityksestä, eikä sellaisen suojapellistä.

Juutuubissa olen kyllä nähnyt just postaamani kuvan kaltaisia sähkörälläköitä, onko nuo sitten jotain jenkkien suosimia sitten :confused:
 
Nyt olisi käyttöä kuvan kaltaiselle hiomavehkeelle, mieluusti verkkovirtakäyttöiselle. Onko tuo nyt sitten karalaikkahiomakone?
Ahtaaseen tilaan sopiva, Dremeliä tehokkaampi kone, jolla olisi helppo irroittaa ruosteisia peltejä autosta.

Kuva löytyi Googlen kuvahausta, Puuilon linkki, joka ohjaa nyt ihan eri työkaluun. Millähän hakusanalla moista etsisi vaikka Saksan Amazonista, kun en nyt osaa näköjään Googlea käyttää :facepalm:

Hiomakone.jpg

Paineilmaversiona tuommoinen vaatii kompuralta sitten jo ihan mukavasti jerkkua. Eli jos ei isohkoa kompuraa löydy, kannattaa se sähköinen versio etsiä.

Itse olen vaan tuommoisia paineilmalla toimivana nähnyt.
 
Noup. Liian pitkä patukka, ja tuotekuvissakin kiinni joku pieni hiomakivi. Ei tietoa katkaisulaikan kiinnityksestä, eikä sellaisen suojapellistä.

Juutuubissa olen kyllä nähnyt just postaamani kuvan kaltaisia sähkörälläköitä, onko nuo sitten jotain jenkkien suosimia sitten :confused:
Sähköinen on pääsääntöisesti aina pidempi kuin paineilmatoiminen.
Niitä on kyllä paljon lyhyempiäkin olemassa. Molemmille omat paikkansa ja osin makuasiakin, yleensä tuolla pitkäkaraisella pääsee paremmin pahoihin paikkoihin ja tuohon varteen saa tukikäden paremmin tarkassa paikassa. Siihen päähän saa kyllä pikkulaikan, joihinkin isommankin laikan, tai jyrsinterän tai mitä nyt vaan haluaa. Joissakin on teräsuoja valmiina, joihinkin sen saa erikseen lisättyä.
 
Nyt olisi käyttöä kuvan kaltaiselle hiomavehkeelle, mieluusti verkkovirtakäyttöiselle. Onko tuo nyt sitten karalaikkahiomakone?
Ahtaaseen tilaan sopiva, Dremeliä tehokkaampi kone, jolla olisi helppo irroittaa ruosteisia peltejä autosta.

Kuva löytyi Googlen kuvahausta, Puuilon linkki, joka ohjaa nyt ihan eri työkaluun. Millähän hakusanalla moista etsisi vaikka Saksan Amazonista, kun en nyt osaa näköjään Googlea käyttää :facepalm:

Hiomakone.jpg
Minun mielestä tuollaiset laikkakoneet ei sovellu oikein mihinkään hommaan kunnolla, työskentelyasento on niin huono, eikä laikkaa saa käytettyä läheskään loppuun. Ja sähköisenä ovat tosiaan yleensä paljon isompia. Joko valikoimasta löytyy paineilmasaha ja nakertaja?
 
mä oon laittanu ihan normi suorahiomakoneeseen sellase minikatkasulaikan 6mm akselilla. teräsuojaa siinä toki ei ole että suojalasit päähän.
 
mä oon laittanu ihan normi suorahiomakoneeseen sellase minikatkasulaikan 6mm akselilla. teräsuojaa siinä toki ei ole että suojalasit päähän.

Sama täällä. Ja teräsuoja on vaan tiellä ton koneen kanssa, ainakin käytän sitä itse vaan niissä kohdissa mihin ei isolla rälläkällä yllä (siis auton korikorjauksissa). Toisessa vinkussa on paikoillaan sitten taas koneviilakärki. Sillä saa sitten ruosteet pois niistä paikoista mihin muuten yllä ja samaten tasoiteltua hitsaussaumat, jos tulee johonkin näkyvään paikkaan, mutta hankalasti saavutettavaan koloon.

Jos taas tarttee pikkupikkurälläkkää, niin Milwaukeen M12 FCOT-0 on ihan näppärä.
 
Suosituksia hyvistä tarkkuusviiloista? Vallorbe Valtitan on hyvä, mutta jotain muutakin voisi mahdollisesti kokeilla välillä.
 
mä oon laittanu ihan normi suorahiomakoneeseen sellase minikatkasulaikan 6mm akselilla. teräsuojaa siinä toki ei ole että suojalasit päähän.
Jep. Ei tarvitse kuin vinkuun kara noille katkaisulaikoille ja siinä se. Kara katkaisulaikoille S6/H6/M6
Kuten yllä sanottu toi ei ole läheskään niin kätevä kuin ensin kuvittelee. Vinku on itsessään paksu työkalu ja laikka on pieni. Mutta johonkin erikoishommaan sitten voi sopia mihin ei mikään muu sovi.
Harvoin näkee, mutta mielestäni erittäin kätevä rälläkkä on tämmönen pitkäkaulainen "kärpäslätkä":
26623921.jpg

Ton saa tungettua huomattavasti vaikeampiin paikkoihin kuin tavallisen mallin.
 
Hieman ihmettelen alkuperäisen kysyjän tarkoitusta, kun puhutaan ruosteisten peltien irroittamisesta tuollaisella. Jos tarkoitettiin ruosteisen palan leikkaamista pois, milläs sinne uutta mahtuu sitten hitsaamaan, jos vanha on leikattu auki sellaisesta kohdasta, että sinne ei mahdu "millään". Kuulostaa hieman siltä, että jotakin kannattaisi kuitenkin vielä purkaa edestä pois, tai esimerkiksi leikata paikka auki jostakin etäämmältä, jossa on tilaa enemmän. Puukkosaha voi myös olla hyvä vaihtoehto johonkin paikkaan, missä ei oikein isommilla mahdu operoimaan, mutta pitkä terä ylettyy.
 
Mistä kannattaa hommata vaahtomuovi ( solumuovi) työkaluvaunuun? Koko 588x367, niin ei sovi motonetin leikattavat. Savenmaassa olisi 10mm solumuovi kohtuu hintaan 6€/m2, josta voisi liimata päällekkäin 40-50mm 24-30€/m2 insertit. Helpottaisi ainaki leikkaamista kun tekee kerroksittain.
 
Mistä kannattaa hommata vaahtomuovi ( solumuovi) työkaluvaunuun? Koko 588x367, niin ei sovi motonetin leikattavat. Savenmaassa olisi 10mm solumuovi kohtuu hintaan 6€/m2, josta voisi liimata päällekkäin 40-50mm 24-30€/m2 insertit. Helpottaisi ainaki leikkaamista kun tekee kerroksittain.
On hyvä kun työkalut on järjestyksessä, mutta aina kyllä ihmettelen näitä ajatuksia, että jokainen kalu pitäisi olla vaahtomuovista tehdyssä omassa lokerossaan. Pääsääntöisesti erittäin epäkäytännöllinen ja hölmö idea.
Mutta itse kysymykseen, kun etsit sopivaa, kannattaa katsoa myös rullan leveys jossa tavaraa myydään, vaikka neliöhinta olisi miten halpa, voi joku kalliimpi vaihtoehto olla silti halvempi, jos se leveydeltään on lähempänä haluttua, eikä näin ollen synny hukkaa yhtä paljon.
Bilteman jumppamatto voisi soveltua 14-754, se on aika tukevaa kamaa ja soveltuu monenlaiseen askarteluun, sen lisäksi aika usein kierrätyskeskukset tms on täynnä uudenkarheita jumppapatjoja ja retkipatjoja tms, joista voisi saada hyvää materiaalia myös.
 
Yritän laittaa paineilmaletkuun öljynsumuttimen johon pikaliittimet ympärille. Uroskierteisen kohdalta tuntuu vuotavan väkisin. Kokeiltu kahdella vastaavalla liittimellä ja lisäksi o-renkaalla kierteen juureen mutta pahentaa vain tilannetta. Seuraavat 1/4 kiertellä olevat bilteman osat käytössä:
Öljysumutin 1/4"
Pistoliitin, M1/4", 2 kpl
Pikaliitos, sisä 1/4"

Mitenköhän tuo pitäisi saada tiiviiksi?
Ihan turhaan sä koitat saada sitä vuodottomaksi, bilteman pikaliitin alkaa vuotamaan 200% varmuudella.
 
Viimeksi muokattu:
On hyvä kun työkalut on järjestyksessä, mutta aina kyllä ihmettelen näitä ajatuksia, että jokainen kalu pitäisi olla vaahtomuovista tehdyssä omassa lokerossaan. Pääsääntöisesti erittäin epäkäytännöllinen ja hölmö idea.
Mutta itse kysymykseen, kun etsit sopivaa, kannattaa katsoa myös rullan leveys jossa tavaraa myydään, vaikka neliöhinta olisi miten halpa, voi joku kalliimpi vaihtoehto olla silti halvempi, jos se leveydeltään on lähempänä haluttua, eikä näin ollen synny hukkaa yhtä paljon.
Bilteman jumppamatto voisi soveltua 14-754, se on aika tukevaa kamaa ja soveltuu monenlaiseen askarteluun, sen lisäksi aika usein kierrätyskeskukset tms on täynnä uudenkarheita jumppapatjoja ja retkipatjoja tms, joista voisi saada hyvää materiaalia myös.
Pitääpä kattoa, jos löytyy retkipatjoja tms. huokeasti..

Lenkit ja hylsyt tulee värkättyä omine telineineen vaunuun, mutta meisselit, vasarat, pihdit yms. olisi mukava saada järjsetykseen, kun laatikossa irtona menee aina laavaamiseksi. Solumuovista itse teen siksi, koska työkalut jo hommattuna ja suurimmalla osalla ei laatikoita.
 
Luulin että kaikki vasarat ovat samanlaisia ja olen ostanut aina halvimman.

Heräteostoksena tarttui Hultafors merkkinen ”premium” vasara mukaan. Ero halpikseen on yllättävän suuri varsinkin kun naulasi antiikkisia takonauloja. En kyllä keksinyt mistä se ero tulee, olisiko parempi tasapaino ja iskunvaimennus, joku kirvesmies osaa varmaan vastata? Tai sitten ero on korvien välissä kun oli vähän kalliimpi..
 
Luulin että kaikki vasarat ovat samanlaisia ja olen ostanut aina halvimman.

Heräteostoksena tarttui Hultafors merkkinen ”premium” vasara mukaan. Ero halpikseen on yllättävän suuri varsinkin kun naulasi antiikkisia takonauloja. En kyllä keksinyt mistä se ero tulee, olisiko parempi tasapaino ja iskunvaimennus, joku kirvesmies osaa varmaan vastata? Tai sitten ero on korvien välissä kun oli vähän kalliimpi..
Vasaroissa on ihan merkittäviä eroja. Jos naulaa silloin tällöin taululle naulan tms, ei vasaralla ole väliä, mutta jos alkaa jotakin rakentamaan naulaamalla, ero on päivänselvä. Ja kaikki nuo vaikuttaa, tasapaino, kahvan muoto, vasarapään muoto jne hyvin tärkeä on myös vasarapään materiaali ja sen oikea karkaisu. Sen lisäksi vasaran paino pitää olla sopiva sekä naulalle, että käyttäjälle. Vasara myös ainoastaan paranee käytössä, uudessa vasarassa se iskupinta on liian sileä ja siinä on usein vielä lakkapinta päällä. Sen takia uuden vasaran pito on huono ja se herkästi lipsuu, etenkin jos yhtään on tarkoitus lyödä sivuttain. Käytössä vasaran iskupinta karhentuu ja saa hieman tekstuuria, silloin se alkaa olla hyvä. Siinä myös menee useamman kymmentä kiloa nauloja, että alkaa tulla uuden vasaran kanssa kunnolla tutuksi.
 
Onkos tuollainen liidelin porakone mistään kotoisin?

IMG_3699.png
3 vuoden takuu, 13mm istukka ja 45nm momentti. Sanoisin että tuo on kotikäyttöön vähintään riittävän hyvä. Itsellä 10 mm istukalla ja 30 nm väännöllä ja riittää melko hyvin. Nyt alkoi vääntö loppumaan kun asensin lumiesteitä katolle.
 
Kiitokset kaikille vastauksista, vaikuttaa olevan ihan kätevä peli. Kyllä tällä pari peiliä saa seinään 😀
 
Halvasta kakkosporasta puheenollen, ostin silloin joskus sellaiseksi (mm. auton vanteiden pesuun) AEKIR merkkisen porakoneen joka on toiminut odotettua paremmin, ei siis ole hajonnut vielä 3 vuoden aikana, vaikka maksoi kymppejä.
Jossain oli huhua että näihin käy tokmannin brucken akut? Alkaa yksi akuista olla vähän heikossa hapessa kun unohtui joskus ulos talvella pidemmäksi aikaa, ja voisi tilalle ostaa uuden.

Onko kukaan kokeillut?
 
Kenelläkään kokemusta, mikä olisi hyvä pesuaine ultraäänipesuriin auton moottorin osille? Kävin fixukselta tätä, ihan toimivaa, mutta saisi kyllä olla jotain tehokkaampaa. Sellainen pesuaine saisi olla ettei syövytä alumiinia.
 
Kenelläkään kokemusta, mikä olisi hyvä pesuaine ultraäänipesuriin auton moottorin osille? Kävin fixukselta tätä, ihan toimivaa, mutta saisi kyllä olla jotain tehokkaampaa. Sellainen pesuaine saisi olla ettei syövytä alumiinia.

motonetin myymällä aineella on tullu hyvin puhdasta
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 463
Viestejä
4 557 705
Jäsenet
74 970
Uusin jäsen
Jesseebb

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom