Työkalut ja muut vehkeet


Mitäs spekseistä ymmärtävät tietää, onko tästä johonkin? Hörähteleekö nämä käyntiin "tuon tuosta vaikka ei käyttäisikään"? Vai vaan sillon kun kulutus ollut suurta. Hiljaisuus olisi tärkeää, vaikka käyttö vähäistä koska pärjätty akkupumpulla tähänkin asti.. Mutta joutaisikait tuon hankkia.

On tulossa tarjolle noin 89e hintaan tuo siis, niin sillä mietin että ostanko vain tuon vaiko jonkun lidl-parksiden tms. toisen hiljaisen mallin..
Vaikea löytää noita hiljaisia kompressoroita "noin vain" matalasta hintaluokasta.. tässä vähän tee se itse-lehden malleja.

1726679860025.png
Jos paine tippuu ja virrat on päällä, niin lähteehän se pyörimään. Jos ei käytä, niin virrat pois.

Tuo on ainakin mallia äänekäs ja samaa paskaa kuin kaikki muutkin tuossa hintaluokassa.

Öljytön sitten jos haluaa hiljaisemman.
 
@KanOl
Entä onko kokemusta HSS varsista ja niiden käytöstä? Jotkut ainakin näyttävät niistä tekevän teriä jos vaikka kierteitä sorvaavat.
On minulla lajitelma alista tilattuja HSS tikkuja. Lisäksi löytyy nippu jotain sorvin mukana tulleita HSS teriä. Eipä niitä ole tullut juuri käytettyä, jonkun kiilauran joskus tein, mutta pikkusorvi oli siihen hommaan sen verran hentoinen ettei ole tehnyt mieli kokeilla uudelleen. Muovia tai alumiinia sorvatessa HSS terä voisi olla hyvä, mutta kiinan teräpalat on sen verran halpoja, että eipä tuota kehtaa teriä hioa.

Kierteiden sorvaus on melkoinen taitolaji ja lisäksi todella hidasta. Minulla on alista tilatut pitimet ja teräpalat kierteiden sorvaukseen. Ne on ihan kelvot, mutta kuten sanottua se vaatii paljon harjoittelua ja siltikin homma menee helposti reisille. Sorviin pitäisi löytyä sopivat rattaat että saa kierteen nousun kohdilleen, lisäksi joko kierrekello tai pakki että saa ilman syötön löysäämistä kierteen tehtyä valmiiksi. Jos kierteet on kohtuullisen kokoisia ja peruskokoja, niin melkein tekisin suosiolla ne tapilla tai kierreleualla, niin tulee kerrasta hyvä. Jos kierteen sorvaamista haluaa harjoitella, niin Youtubesta löytyy hyviä ohjevideoita.
 
Tuo Bilteman kompura mikä tuossa lehdessä on, ei ole öljytön vaikka lehti väittää toista.
 
Onkohan mitään järkeä hankkia tuollaista milkkarin rikka imuria? Tarkoitus satunnaisesti sisällä käyttää talossa (esim takan edusta, luukun edestä tuhkaa yms). Olisi alunperin jo milkkarin vehkeitä, niin saisi akun siitä sitten aina käyttöön..
Nuo pikkuset halvat rikkaimurit eivät kauaa tunnu kestävän, kunnes akku kaput.


1726810981318.png
 
Onkohan mitään järkeä hankkia tuollaista milkkarin rikka imuria? Tarkoitus satunnaisesti sisällä käyttää talossa (esim takan edusta, luukun edestä tuhkaa yms). Olisi alunperin jo milkkarin vehkeitä, niin saisi akun siitä sitten aina käyttöön..
Nuo pikkuset halvat rikkaimurit eivät kauaa tunnu kestävän, kunnes akku kaput.


1726810981318.png
Onhan siinä paljonkin järkeä,minulla on Ryobin vastaava jossa on mukana moottoroitu lattiasuulake ym. suulakkeita,toimii rikkaimurina auton siivouksessa ja kyllä tuolla imuroi vaikka koko OK-talon.
 
Kyllähän nuo tehokkaammat tuppaa olemaan äänekkäitä ja monesti painavia ison akun kanssa,toki ei käyttäessä sentään kuulonsuojaimia tarvitse käyttää ja painoon ja painopisteeseen voi itse vaikuttaa akun koolla .Parasta noissa on se että akku on helppo vaihtaa ja uusia saa joka puolelta.
 
Dewaltin akkuja, 5ah, niin tosi vähän käytetty mut nyt ku latailin niin yhteen ei pykälän pykälää ja muutkin pari niin pian jo heti 2/3 pykälää..

Tuo yks vissiin todella sökö (en testannut suuremmin). Käyttö ollut todella vähäistä, mutta onko näitä mitään mahdollista elvyttää tai dewaltille itkeä tuotteen laadusta? En oikein edes keksi, miksi toimii noin kelvottomasti ja miksi menneet "rikki". Lämpimässäkin muistaakseni tai ainakin puolilämpimässä aina olleet.
 
Dewaltin akkuja, 5ah, niin tosi vähän käytetty mut nyt ku latailin niin yhteen ei pykälän pykälää ja muutkin pari niin pian jo heti 2/3 pykälää..

Tuo yks vissiin todella sökö (en testannut suuremmin). Käyttö ollut todella vähäistä, mutta onko näitä mitään mahdollista elvyttää tai dewaltille itkeä tuotteen laadusta? En oikein edes keksi, miksi toimii noin kelvottomasti ja miksi menneet "rikki". Lämpimässäkin muistaakseni tai ainakin puolilämpimässä aina olleet.
Onko tässä siis kyseessä se, että yksi akku on mahdollisesti jätetty säilytykseen tyhjänä ja säilötty vuositolkulla. Jos kyllä, niin eiköhän se akku mennyt siinä.
 
Yritän laittaa paineilmaletkuun öljynsumuttimen johon pikaliittimet ympärille. Uroskierteisen kohdalta tuntuu vuotavan väkisin. Kokeiltu kahdella vastaavalla liittimellä ja lisäksi o-renkaalla kierteen juureen mutta pahentaa vain tilannetta. Seuraavat 1/4 kiertellä olevat bilteman osat käytössä:
Öljysumutin 1/4"
Pistoliitin, M1/4", 2 kpl
Pikaliitos, sisä 1/4"

Mitenköhän tuo pitäisi saada tiiviiksi?
Ja jos ei tuolla teflonilla pidä, niin kaupasta löytyy myöskin nestemäistä tiivisteainetta kierteille. Mutta 99% tuo teippi hoitaa homman.
 
Onko tässä siis kyseessä se, että yksi akku on mahdollisesti jätetty säilytykseen tyhjänä ja säilötty vuositolkulla. Jos kyllä, niin eiköhän se akku mennyt siinä.

Siis Dewaltin 5ah akku, ollut kiinni porakoneessa millä nytsilloin tällöin poraillut tai ruuvaillut niitä näitä. Ja ns. "akku täynnä" aina ollut, mutta nyt kun virta viimein loppui niin eipäs lataudukaan.
Niin sitä mietin, että onko tässä jotain kikka kakkoksia, (esim. pakastimeen joskus muistan laittaneeni läppärin akun), et varaustaso "tosinollaan" ja uudelleen latausta jne.
Vastaavalla tavalla säilytetty, joka kiinni iskuporassa, niin toimii hyvin ja tosiaan muutkin samaan aikaan ostetut 4ah-5ah akut pelaa hyvin, mut tuo "yksittäiskappale" ei pelitä.
Että oliko kikkoja olemassa vai "oliko se siinä" ton 5ah osalta. Onha noi kuitenkin 50-85e arvosia tahtoo nuo akut, niin sillä mietin.

2019 marraskuun ostoksia, että ei uusia toki..
 
Eiköhän siellä oo joku kenno sipannut. Oon jonku verran pelastanut kennoja työpaikalla vikaantuneista kovasti käytössä olleista akuista ja yleisin vika tuntuu olevan se että yksittäinen kenno on vikaantunut. Ei pysty korjaamaan ilman kennonvaihtoa ja koska kysyt asiasta täällä, niin se on game over sen akun osalta, ei siis kannata lähteä vaihtamaan ellei ymmärrä mitä tekee.

Itselläni vanhinmat dewaltin akut ovat 3Ah malleja jostain vajaa 15v takaa. Niitä on 3kpl ja ne toimii edelleen ihan ok. 2kpl 5Ah akkuja taas ovat reilu 5v vanhoja ja ne toimivat edelleen hyvin.

En säilytä akkuja koneissa kiinni, periaatteessa voisi olla mahdollista että työkalu imee akun tyhjäksi jos käyttöä harvoin. Saattaa siis siinä mielessä olla itse aiheutettu vikaantuminen.
 
@KanOl
Entä onko kokemusta HSS varsista ja niiden käytöstä? Jotkut ainakin näyttävät niistä tekevän teriä jos vaikka kierteitä sorvaavat.
Kiinalainen HSS on yleensä melko paskaa ja kunnollinen HSS on hakusessa tai kalliin puolesta. HSS:lle voi olla vielä paikkansa jonkun pienen 50kg pöytäsorvin kanssa, mutta suurimmaksi osaksi kovametalli on ainakin omassa käytössä korvannut sen.
Hiominen vaatii omat vehkeensä, mutta kiinalaiset timanttihiomalaikat ovat nykyään niin halpoja että sentakia ei tarvi HSS:sää käyttää. Oikein terävän terän tarpeeseen kiinalaiset alumiinille tarkoitetut teräpalat ovat terävämpiä kuin mitä keskivertokäyttäjä koskaan saa HSS-terää teroitettua ja maksavat puupennejä. Kiinalainen DCGT070202 on esimerkiksi hyvä pala muoveille, alumiinille ja teräkselle kun pitää ottaa oikein pientä viimeistelylastua. Tolla voi helposti ottaa halkaisijasta satkun kerrallaan.

Teräpitimistä ja kovametallipaloista olisin ihan päinvastaista mieltä kuin KanOI, kiinalaiset kovametallipalat menevät asteikolle välttävä-ok mutta terävarsissa 10 kertaa kalliimpi merkkivarsi ei todellakaan ole edes 2 kertaa parempi.
Halkaisia määräytyy ihan mallin ja tyypin mukaan, ei ole mitenkään valmistajakohtaista että Mitsun terävarsi olisi paksumpi ja tukevampi. Useammassa kymmenessä kiiinavarressa pari on sattunut sutta, insertin paikka oli jyrsitty poskelleen tai jotain vastaavaa.

Sisäsorvausvarsissa kun vielä ottaa huomioon että pikkukokoja kiinalaisia sisäsorvausvarsia saa kovametallivarrella halvemmalla kun länkkärimallin teräsvarsia niin se kiinalainen kovametallivarsi voittaa 6-0 sisäsorvausvartena.
20-milliset alkavat olla vähän kalliimpia mutta nekin vasta samaa luokkaa kuin merkkivarsi: SDUCR C10K-SDUCR07 C12M-SDUCR07 C14N C16Q C20R Tungsten steel Carbide turning,Shockproof,Internal turning tools mechanical lathe - AliExpress 1420

Aliexpress, ebay, vevor ja paulimot on ainakin mistä on itse tullut sorvi/jyrsintarviketta tilailtua. Vevorin 200mm sorvipakka käännettävillä leuoilla oli melko karkeaa tekoa mutta toisaalta ei maksanut mitään verrattuna "oikeaan" pakkaan.

Noista sun ostoksista poraistukka sellainen mihin kiinnittäisin huomiota, halvat pikakiristeiset aiheuttavat liikaa vitutusta. Luistavat helposti ja pakilla momentinvälityskyky nolla jolloin esim sorvissa ei saa kierretappia peruutettua pois reijästä.
Ei kokemusta mutta halpiksista paulimotin PAULIMOT Schnellspann-Bohrfutter für Rechts- und Linkslauf 1 - 16 mm MK2 / M10 | eBay vois olla ok, lukitusrenkaalla jolloin toimii myös pakilla.
 
Kierteiden sorvaus on melkoinen taitolaji ja lisäksi todella hidasta. Minulla on alista tilatut pitimet ja teräpalat kierteiden sorvaukseen. Ne on ihan kelvot, mutta kuten sanottua se vaatii paljon harjoittelua ja siltikin homma menee helposti reisille. Sorviin pitäisi löytyä sopivat rattaat että saa kierteen nousun kohdilleen, lisäksi joko kierrekello tai pakki että saa ilman syötön löysäämistä kierteen tehtyä valmiiksi. Jos kierteet on kohtuullisen kokoisia ja peruskokoja, niin melkein tekisin suosiolla ne tapilla tai kierreleualla, niin tulee kerrasta hyvä. Jos kierteen sorvaamista haluaa harjoitella, niin Youtubesta löytyy hyviä ohjevideoita.
Vähän isommalla sorvilla ulkokierteiden sorvailu on ihan leppoisaa hommaa muutaman harjoituskappaleen jälkeen ja pinnanlaatu&tarkkuus parempi kuin mitä kierrepakalla saa. Isommasta Colchesterin sorvista saa vipuja kääntämällä kaikki normaalit tuumaiset ja milliset kierteet, hammasrataslaatikkoon tarvii sekaantua vasta jos pitää sorvata joku todella eksoottinen kierre.
Mutta sisäkierteitä ei käytännössä kannata/voi tehdä kuin tiheänousuisia erikoiskokoja, normaali metrinen nousu on sisäkierteenä tympeä sorvata kun varsi jää ohueksi ja tavallisimmat 11IR ja 16IR palat eivät toimi/mahdu reikään.
 
Siis Dewaltin 5ah akku, ollut kiinni porakoneessa millä nytsilloin tällöin poraillut tai ruuvaillut niitä näitä. Ja ns. "akku täynnä" aina ollut, mutta nyt kun virta viimein loppui niin eipäs lataudukaan.
Niin sitä mietin, että onko tässä jotain kikka kakkoksia, (esim. pakastimeen joskus muistan laittaneeni läppärin akun), et varaustaso "tosinollaan" ja uudelleen latausta jne.
Vastaavalla tavalla säilytetty, joka kiinni iskuporassa, niin toimii hyvin ja tosiaan muutkin samaan aikaan ostetut 4ah-5ah akut pelaa hyvin, mut tuo "yksittäiskappale" ei pelitä.
Että oliko kikkoja olemassa vai "oliko se siinä" ton 5ah osalta. Onha noi kuitenkin 50-85e arvosia tahtoo nuo akut, niin sillä mietin.

2019 marraskuun ostoksia, että ei uusia toki..
Herjaako laturista mistä, siis osaako kertoa syytä ?
Jos laturi ei lähde lataan, tai ei ole ominaisuuksia kertoa syistä miksi ei lataa, niin yleistäen tulee mieleen akkupaketin ohjaimen viottuminen/hallittu suojatoiminta, jos siinä itsessään on "älyä", tai sitten jos on tyhmä, niin lämpötilanturi, suoja, sulake. yms. Kumpikin voi liittyä yksittäisen kennon kuntoon tai olla liittymättä.

Latauksen yrittämisen ajasta ei ilmeisesti kyse, eli laturissa ollut riittävän pitkään, jos jotain liiantyhjän akun varovaista herettelyä alkuun.

Onko akun jännite nastoissa mitään jännitettä (voltteja?)

Edit:
Joidenkin valmistajien akuissa voinut olla vika mikä estää lataamisen, mutta purkaminen onnistuu niin pitkään kun kapasiteettia.
 
Herjaako laturista mistä, siis osaako kertoa syytä ?
Jos laturi ei lähde lataan, tai ei ole ominaisuuksia kertoa syistä miksi ei lataa, niin yleistäen tulee mieleen akkupaketin ohjaimen viottuminen/hallittu suojatoiminta, jos siinä itsessään on "älyä", tai sitten jos on tyhmä, niin lämpötilanturi, suoja, sulake. yms. Kumpikin voi liittyä yksittäisen kennon kuntoon tai olla liittymättä.

Latauksen yrittämisen ajasta ei ilmeisesti kyse, eli laturissa ollut riittävän pitkään, jos jotain liiantyhjän akun varovaista herettelyä alkuun.

Onko akun jännite nastoissa mitään jännitettä (voltteja?)

Edit:
Joidenkin valmistajien akuissa voinut olla vika mikä estää lataamisen, mutta purkaminen onnistuu niin pitkään kun kapasiteettia.
Pitää tutkita. Led-virtatason näyttö ei pelaa, mut kyllä tuo näköjään akkuvalaisinta ainakin pyörittää (en tosin ole kokeillut kuin 30sek).

Pitää tutkia, kuitenkin "laatuvehkeitä" Dewaltitkin.
 
Yritän laittaa paineilmaletkuun öljynsumuttimen johon pikaliittimet ympärille. Uroskierteisen kohdalta tuntuu vuotavan väkisin. Kokeiltu kahdella vastaavalla liittimellä ja lisäksi o-renkaalla kierteen juureen mutta pahentaa vain tilannetta. Seuraavat 1/4 kiertellä olevat bilteman osat käytössä:
Öljysumutin 1/4"
Pistoliitin, M1/4", 2 kpl
Pikaliitos, sisä 1/4"

Mitenköhän tuo pitäisi saada tiiviiksi?
Tuollainen oljysuutin on täysin tarpeeton värkki siellä letkun välissä. Saman asian ajaa helpommin, kun silloin tällöin hieman ruuttaa öljyä sen työkalun letkunipasta sisälle ennen käyttöä ja letkun laittamista paikalleen.
Mitä tulee putkiiliitoksiin, tuo tefloninauha on lopulta yllättävän vaikea laittaa tiiviisti, onnistuessaankin se on usein vähän epävarma. Jos teet ikuista liitosta melkeinpä mihin vaan vesi tai paineilma tms putkeen, laita putkikitti ja hamppu.
 
Nyt olisi käyttöä kuvan kaltaiselle hiomavehkeelle, mieluusti verkkovirtakäyttöiselle. Onko tuo nyt sitten karalaikkahiomakone?
Ahtaaseen tilaan sopiva, Dremeliä tehokkaampi kone, jolla olisi helppo irroittaa ruosteisia peltejä autosta.

Kuva löytyi Googlen kuvahausta, Puuilon linkki, joka ohjaa nyt ihan eri työkaluun. Millähän hakusanalla moista etsisi vaikka Saksan Amazonista, kun en nyt osaa näköjään Googlea käyttää :facepalm:

Hiomakone.jpg
 
Nyt olisi käyttöä kuvan kaltaiselle hiomavehkeelle, mieluusti verkkovirtakäyttöiselle. Onko tuo nyt sitten karalaikkahiomakone?
Ahtaaseen tilaan sopiva, Dremeliä tehokkaampi kone, jolla olisi helppo irroittaa ruosteisia peltejä autosta.

Kuva löytyi Googlen kuvahausta, Puuilon linkki, joka ohjaa nyt ihan eri työkaluun. Millähän hakusanalla moista etsisi vaikka Saksan Amazonista, kun en nyt osaa näköjään Googlea käyttää :facepalm:

Hiomakone.jpg
Suorahiomakone. Etsit vaikka suomenkielellä ensin sopivan koneen ja sitten haet sillä koneen merkillä ja mallinumerolla.
Esimerkiksi tuo on hyvä peli, sopii joka paikkaan, riittävästi voimaa ja säädettävä nopeus, "hikoki gp3v"
 
Noup. Liian pitkä patukka, ja tuotekuvissakin kiinni joku pieni hiomakivi. Ei tietoa katkaisulaikan kiinnityksestä, eikä sellaisen suojapellistä.

Juutuubissa olen kyllä nähnyt just postaamani kuvan kaltaisia sähkörälläköitä, onko nuo sitten jotain jenkkien suosimia sitten :confused:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
254 690
Viestejä
4 429 749
Jäsenet
73 400
Uusin jäsen
Tepukka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom