Työkalut ja muut vehkeet

Mäkin miettinny samaa, melkein tilasin jo Sievert Powerjet 2535:n mutta joku voisi kertoa onko tuo yhtään tehokkaampi oikeasti kun perus puuilon butaanitoho..

Tohon liekki taitaa olla jotain 1200-1400 astetta, Sievertin jopa 1900 astetta.

Tohon kaasupatruuna 2.50 €, Sieverttiin pienempi kaasu 20 €.
 
Sieverttiin pienempi kaasu 20 €.

Eikös tuota isoa 1925 C saa 10€

Samaan käy myös Tarmo ja Biltema missä hieman eri kaasuseos.


 
tuskinpa eroa edes huomaa käytännössä. Sievertin powergas kaasun voi laittaa siihen muutaman kympin kemperin polttimeenkin...
 
Eikös tuota isoa 1925 C saa 10€

Samaan käy myös Tarmo ja Biltema missä hieman eri kaasuseos.

Taitaa muuten olla tuo 1925 asteen jotakuikin sitä samaa kuin noissa 2.50 €:n / 5 €:n patruunoissa. Sit vasta kun maksat lisää saat teoriassa tuollaisen yli 2000 asteen liekin.

Mutta siis noissa puhkaistavien tohoissa on yleensä vähän pienempi liekki. Halpoja ja käteviä kyllä kaikenlaiseen sytyttelyyn. Mutta oot oikeessa, että ei noi kierrettävät ole kuin vajaat tuplant kaallimpia kaasun osalta.
 
Haussa olisi hieman normaalia syvempi työkaluvaunu / vetolaatikosto. Parkkeeraa enempi vähempi pysyvästi 600mm syvään kaappiin. Eli ei tarvitse pyöriä, eikä saa sisältää kiinteitä ulokkeita. Syvyys saisi hyödyntää tuon 600mm tilan parhaalla mahdollisella tavalla. Leveyttä ja korkeutta voi sitten miettiä, jos löytyykin useampi vaihtoehto.

Ilman työkaluja haussa, mutta tämä on ollut ainoa minkä löytänyt olevan edes lähelläkään tuota 600mm syvyyttä: Timco työkaluvaunu 489-os. 14ltk

Niin ja hinta saisi olla alle 500€.
 
Ainakin tuo sievertin easyjet on ollut hyvä. Aiemmin oli noita halvempia, mutta piezot hajosi aina niistä ja eivät kestäneet kallistaa hankalempiin asentoihin.

 

Aliexpressin pulttikone pärjäsi yllättävän hyvinkin testissä ja rakenne yllätti järeydellään.
Mulla on saman”merkkinen” makitan dtw700 kopio ja sekin on kiinalaiseksi kopioksi yllättävän asiallisen oloinen. En nyt välttämättä oikeisiin töihin ottaisi mutta Makitan hinnoittelu euroopassa syljettää senverran että ajattelin että ei tossa alle 70 eurolla yöuniaan menetä.
 
Mulla on saman”merkkinen” makitan dtw700 kopio ja sekin on kiinalaiseksi kopioksi yllättävän asiallisen oloinen.

Laitatko linkkiä tuohon? Noita on alissa sen verran paljon että ei aina löydy helposti.
Itsellä on se "kuuluisa" dtw285 kopio 30 euron hintaan, mutta sillä saa suht usein hakata pultteja auki vähän pidempään niin tuo voisi olla toiseksi vaihtoehdoksi passeli.
 
Laitatko linkkiä tuohon? Noita on alissa sen verran paljon että ei aina löydy helposti.
Itsellä on se "kuuluisa" dtw285 kopio 30 euron hintaan, mutta sillä saa suht usein hakata pultteja auki vähän pidempään niin tuo voisi olla toiseksi vaihtoehdoksi passeli.
61.72€ 53% OFF|Electric wrench | 1800NM brushless electric impact wrench free shipping on AliExpress täältä tilasin itse, ainakin itsellä näyttäytyy 65 eur hintaisena ja postit 4eur. Tuli saksasta muutamassa päivässä.
 
Jos entuudestaan omistaa vain DTW285 kopion niin tuon kanssa ei varmasti pety jos ei satu maanantaikappaletta, kuitenkin ihan eri koko ja teholuokan kone. Normaali M12 pultti menee vittuilematta poikki/paskaksi kiristäessä.
 
Perin kiinalaiset speksit on tolla, 1800Nm ja 22Ah akku - juupa juu.. Ehkä sillä kuitenkin jotain tekee ja ei tosiaan oo kallis.

Tuossa "alkuperäisessä" DTW285 kopiossa on alin poikien speksien mukaan 520Nm eli luokkaa tuplat Makitan orkkiksen lupaamaan. Youtubessa on joitakin testejä ja muistaakseni vääntää n. 180Nm paikkeilla. Riittää useimpien autojen renkaanvaihtohommiin hyvin, jos ei ole ruostuneita pultteja.

Aikoinaan ostin 30€ hintaan ja ollut hinta-laatusuhteeltaan aivan ylivoimainen peli.
 
On kyllä vähän kyseenalaista hommata noin 1:1 tuoteväärennöksiä. Siinähän on lyöty vain kiinanpojan tarra Makita dtw700 runkoon. En tiedä rikkooko maahantuonnissa jo lakia ja jos rikkoo, niin voiko mainostaa piraattituotteiden ostopaikkoja suoraan foorumilla.
En toki halua olla ilonpilaaja mutta 60 € lähetettynä vs 300€ aito, niin ihan puhtaat jauhot eivät ole pussissa (itse en liity Makitaan millään lailla).
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä vähän kyseenalaista hommata noin 1:1 tuoteväärennöksiä. Siinähän on lyöty vain kiinanpojan tarra Makita dtw700 runkoon. En tiedä rikkooko maahantuonnissa jo lakia ja jos rikkoo, niin voiko mainostaa piraattituotteita foorumilla.
En toki halua olla ilonpilaaja mutta 60 € lähetettynä, niin ihan puhtaat jauhot eivät ole pussissa (itse en liity Makitaan millään lailla).

Se, että ne näyttää kaukaa katsottuna Makitalta ei suoraan tee niistä tuoteväärennöksiä. Jos niitä myytäisiin Makitan logolla, mallinimellä ja ominaisuuksilla niin sitten ne olisi tuoteväärennöksiä.

Lisäksi niiden tilaamisessa yksityiskäyttön ei ole mitään laitonta, Tullin sivuilta:
Tuoteväärennösten maahantuonti kaupallisessa tarkoituksessa on kiellettyä.



Tuossa on video jonka perusteella omanikin aikoinaan tilasin. Kun skippaa tuonne reilu 7 minuuttiin niin voidaan havaita, että sisältä puuttuu puolet hienouksista mitä aidossa on. Mikä tekee tuon 60€:n ihan uskottavaksi kun sieltä on poistettu/vaihdettu kaikki ne kalliit komponentit.
 
Tuossa "alkuperäisessä" DTW285 kopiossa on alin poikien speksien mukaan 520Nm eli luokkaa tuplat Makitan orkkiksen lupaamaan. Youtubessa on joitakin testejä ja muistaakseni vääntää n. 180Nm paikkeilla. Riittää useimpien autojen renkaanvaihtohommiin hyvin, jos ei ole ruostuneita pultteja.

Aikoinaan ostin 30€ hintaan ja ollut hinta-laatusuhteeltaan aivan ylivoimainen peli.

Just noita samoja koneita on kiinahyllyt väärällään ja alle 20e sain omani pari vuotta takaperin. Ei voita Makitaa mutta 4 kausivaihtoa on menty kahteen pikkuautoon aluvanteilla kun ei hirveesti vääntöä tartte.

Yleisesti ottaen nämä kopiokoneet näyttää joo aidolta asialta kauempaa, mutta ei nuo pelkästään tarrojenvaihdolla merkkikoneesta käy.
 
Se, että ne näyttää kaukaa katsottuna Makitalta ei suoraan tee niistä tuoteväärennöksiä. Jos niitä myytäisiin Makitan logolla, mallinimellä ja ominaisuuksilla niin sitten ne olisi tuoteväärennöksiä.

Lisäksi niiden tilaamisessa yksityiskäyttön ei ole mitään laitonta, Tullin sivuilta:

Oletko nyt ihan varma, ettei kyseessä ole esim. mallisuojaloukkaus? On hyödynnetty brändin samaa väriä ja muotoa, luultavasti samoja valmistustyökaluja. Sillä ei väärentäjille ole mitään merkitystä, mitä esim. mutterinvääntimen sisällä on tai mitkä ominaisuudet ovat, kunhan saadaan hämättyä ostajaa.

Tuollaiseen tuotekopiointiin liittyy usein rikollisuutta, niin en halua tukea sitä. Ja erityisen huolestuttavaa, jos se puskee Eurooppaan ja jos asennekin on "mitä väliä, kun halvalla saa".
 
Oletko nyt ihan varma, ettei kyseessä ole esim. mallisuojaloukkaus? On hyödynnetty brändin samaa väriä ja muotoa, luultavasti samoja valmistustyökaluja. Sillä ei väärentäjille ole mitään merkitystä, mitä esim. mutterinvääntimen sisällä on tai mitkä ominaisuudet ovat, kunhan saadaan hämättyä ostajaa.

Tuollaiseen tuotekopiointiin liittyy usein rikollisuutta, niin en halua tukea sitä. Ja erityisen huolestuttavaa, jos se puskee Eurooppaan ja jos asennekin on "mitä väliä, kun halvalla saa".

Toki nuo on hieman harmaalla alueella, mutta tuskin tuossa mallisuojaa loukataan.

Jos otetaan kenen tahansa ison valmistajan pulttipyssy ja valetaan se vihrertävästä muovista, aika vaikea erottaa niitä toisistaan.

Tietyntyyppisiin tuoteväärennöksiin liittyy joo rikollisuutta, mutta näissä kun ne ei edes esitä olevansa aitoja niin ollaan eri alueella.

Italian mafiahan ilmeisesti väärentää about kaikkea oliiviöljystä merkkivaatteisiin ja se on ihan oikeaa järjestäytynyttä rikollisuutta.
 
Ei muotokielen kopiointi ole minun mielestä yhtään rehellisempää tai oikeutetumpaa, kuin oliiviöljyn kopiointi. Brändi on suunnitellut sen itselleen. Toki se on brändin vastuulla valvoa ja puuttua kopioihin. Tietyt brändit ovatkin sen suhteen tosi tarkkoja, esim. Adidaksen kolme raitaa.

Tuo Onevan on kyllä ulkoisesti täysin 1:1 kopio, vaikka värin vaihtaa, niin asia ei muutu. Kuvastaa kyllä hyvin Aasian tapaa: kun eivät luota omiin tuotteisiinsa, niin pakko hakea apua kopioimalla. Tuo dtw700 kopio voisi olla kuluttajalle hyvä hinta/laatu-tuote, jos muodoissa olisi oman käden jälkeä.
 
Viimeksi muokattu:
Perin kiinalaiset speksit on tolla, 1800Nm ja 22Ah akku - juupa juu.. Ehkä sillä kuitenkin jotain tekee ja ei tosiaan oo kallis.
Jos joku ostaa, niin kannusta kirjoittaan arvosteluun, minimi tähdet, ja kritiikkiä momentistam ehkä kymmenes osa luvatusta ja akkusta samoin, + muut puutteet, unohtuneet.

Siis ihan sen takia että joku arvostelu missä puututaan suoranaiseen valehteluun, eikä aina sitä kehua.
 
Miten on akut ja laturit pelittänyt näissä kiinalaisissa (tai lähinnä, että onko ollut täydet kennot, vai puolet tyhjää kuorien sisällä), vai oletteko ajanut näitä joillakin muilla akuilla?
Linkin kuvassa lupaillaan 22,9Ah akkua, eli täys vedätys. Jos ostat akulla ja akku ei ole luvatu, niin annata katkeraa palautetta.

Noin yleistän näissä halppis kauppapaikoissa akku kauppa on täyttä vedätystä, kilpailevat kuka kehtaa kusettaa eniten.

Eli oletus kapasiteeti täyttä vedätystä, ja laatu surkeaa.

Joukossa voi olla rehtejä kauppiaita jotka myyvät laatukamaa, heille on sitten kiertynyt sitä "brändiarvoa" ja siitä joutuu ja kannattaa maksaa. Tosin onko hintaetu sitten riittävän iso ihan suomalaisiin kivijalkaliikkeiden edullisiin tarjouksiin, varsinkin Makitan omaa tai Makita yhteensopivaa saa kotimaastakin.
 
Puikkohitsauskonetta meinasin pistää, onko noista vehkeistä kokemusta mitä kannatta harrastajan ostaa? Käyttö satunnaista, peltihommiin ei tule mutta jostain 2mm ylöspäin. Ihan paskaa ei viitsi hankkia, mutta saaneeko tuossa 300e luokassa järkevää invertteriä?
Vähän rajottaa tuo tallin 10A hidas posliinisulake, mutta eiköhän sillä jonkun verran sula puikko?
 
Puikkohitsauskonetta meinasin pistää, onko noista vehkeistä kokemusta mitä kannatta harrastajan ostaa? Käyttö satunnaista, peltihommiin ei tule mutta jostain 2mm ylöspäin. Ihan paskaa ei viitsi hankkia, mutta saaneeko tuossa 300e luokassa järkevää invertteriä?
Vähän rajottaa tuo tallin 10A hidas posliinisulake, mutta eiköhän sillä jonkun verran sula puikko?

Laittaisin tori.fi hakuvahteihin Kempin, Esabin yms laatumerkit ja metsästäisin käytettyä.

Ja oikeastaan torista kannattaa noita halvempiakin katsoa kun niitä saa murto-osalla uuden hinnasta.
 

Aliexpressin pulttikone pärjäsi yllättävän hyvinkin testissä ja rakenne yllätti järeydellään.
Mulla on saman”merkkinen” makitan dtw700 kopio ja sekin on kiinalaiseksi kopioksi yllättävän asiallisen oloinen. En nyt välttämättä oikeisiin töihin ottaisi mutta Makitan hinnoittelu euroopassa syljettää senverran että ajattelin että ei tossa alle 70 eurolla yöuniaan menetä.

Makita kopion Jonköping merkkisenä saa mm. tuontitukusta hitusen alle 50€:lla
Akkumutterinväännin Li-ion 18 V Jonköping® X-CS
 
Linkin kuvassa lupaillaan 22,9Ah akkua, eli täys vedätys. Jos ostat akulla ja akku ei ole luvatu, niin annata katkeraa palautetta.

Noin yleistän näissä halppis kauppapaikoissa akku kauppa on täyttä vedätystä, kilpailevat kuka kehtaa kusettaa eniten.

Eli oletus kapasiteeti täyttä vedätystä, ja laatu surkeaa.

Joukossa voi olla rehtejä kauppiaita jotka myyvät laatukamaa, heille on sitten kiertynyt sitä "brändiarvoa" ja siitä joutuu ja kannattaa maksaa. Tosin onko hintaetu sitten riittävän iso ihan suomalaisiin kivijalkaliikkeiden edullisiin tarjouksiin, varsinkin Makitan omaa tai Makita yhteensopivaa saa kotimaastakin.

Joo tiedän kyllä melko hyvin kiinalaisten akut ja kapasiteettilupaukset noin yleisellä tasolla, sillä kysyinkin, että onko juuri näistä kyseisistä kokemusta. Usein näissä saattaa olla vain esimerkiksi puolet kennoista ylipäätänsä asennettuna ja puolet tyhjää kuorien sisällä ja on turvallista olettaa, että näissä ei mitään parhaimman pään kennoja ole muutenkaan sisällä. Alle 100e yhteishinta koneelle, kahdelle akulle, laturille ja salkulle on kuitenkin sellainen houkutus, että laitoin tilauksen vetämään. Pääsee sitten tutkimaan mitä tuli hankittua..
 
Makita kopion Jonköping merkkisenä saa mm. tuontitukusta hitusen alle 50€:lla
Akkumutterinväännin Li-ion 18 V Jonköping® X-CS
Pate123 viestiin viitaten kopioista/kloonikoneista puheen ollen tuo tuontitukku onkin mielenkiintoinen, yksityisen itse aliexpressistä tilaamat kopiokoneet kuitenkin aika vaatimatonta toimintaa tuohon verrattuna.

Mut joo, tuo tuontitukun kone on aika paljon vaatimattomampi mopo kuin tuo DTW700-klooni.
 
Nopeasti kokeilin hakua, mutten löytäny tai sitten vaan EVO. Mutta asiaan, onkos tästä Lidlin PARKSIDE® Akkukäyttöinen ajoneuvo- iskuruuvinväännin - mihinkään renkaiden vaihdossa?

Tehoton. Voi olla että joutuu kuitenkin käsin löysyttämään pultit. Jos on muita Parkside laitteita, niin tuolle akulle voi olla niissä käyttöä. Onneksi aika hövelit palautusehdot, niin kannattaa ostaa ja kokeilla riittääkö omiin tarpeisiin.
 
Tehoton. Voi olla että joutuu kuitenkin käsin löysyttämään pultit. Jos on muita Parkside laitteita, niin tuolle akulle voi olla niissä käyttöä. Onneksi aika hövelit palautusehdot, niin kannattaa ostaa ja kokeilla riittääkö omiin tarpeisiin.

Asia selvä. Kattelin tuossa nopeasti Ryobin Ryobi R18IW3-0 ONE+ akkumutterinväännin iskevä 18 V | Motonet Oy laitetta myös. 50€ kalliimpi, mutta taloudesta löytyy noita Ryobin laitteita niin akut olis valmiina. Tuossa Ryobin laitteessahan on kyllä sama vääntömomentti kuin tuossa Lidlin laitteessa :hmm:
 
Nopeasti kokeilin hakua, mutten löytäny tai sitten vaan EVO. Mutta asiaan, onkos tästä Lidlin PARKSIDE® Akkukäyttöinen ajoneuvo- iskuruuvinväännin - mihinkään renkaiden vaihdossa?

Ei aukea jos on kireälle vedetyt ruosteiset pultit. Jos on oikealle momentille vedetyt pultit joihin laitettu rasvat/crct tms niin voi aueta suoraan.

Jos haluaa renkaat vaihtaa pelkällä pulttipyssyllä niin sitten suosiolla jotain laatumerkkiä 250+ nm väännöllä ja vääntösauva kiristykseen ettei mene liian tiukalle.

EDIT tämä sillä oletuksella että on se sama Parkside mitä Lidl on myynyt aikaisemminkin
 
Tehoton. Voi olla että joutuu kuitenkin käsin löysyttämään pultit. Jos on muita Parkside laitteita, niin tuolle akulle voi olla niissä käyttöä. Onneksi aika hövelit palautusehdot, niin kannattaa ostaa ja kokeilla riittääkö omiin tarpeisiin.
Jos tuo 400 nm pitää suunnilleenkaan paikkaansa niin pitäisihän tuon riittää rengashommiin hyvin. Nämä perus markettimallien paineilmakoneet ovat 300 nm luokkaa ja tuskin todellisuudessa edes sitä. Esimerkiksi tämä:
Joskus markka aikaan ostin vastaavan ja aika monta vuotta se oli käytössä ennen kuin ostin tehokkaamman.
Pultit tai mutterit rasvaa hyvin ja kiristää momenttiin niin pitäisi toimia.
 
Asia selvä. Kattelin tuossa nopeasti Ryobin Ryobi R18IW3-0 ONE+ akkumutterinväännin iskevä 18 V | Motonet Oy laitetta myös. 50€ kalliimpi, mutta taloudesta löytyy noita Ryobin laitteita niin akut olis valmiina. Tuossa Ryobin laitteessahan on kyllä sama vääntömomentti kuin tuossa Lidlin laitteessa :hmm:
Tämä ainakin riittää hyvin avaamaan 180 Nm momenttiin kiristetyt Teslan pyöränmutterit pienelläkin akulla, joten käsin löysäämistä on tarvinnut vain jos joku sankari on vetänyt pultit/mutterit hampaat irvessä kiinni.
 
Itse saan kyllä volkkarin 125Nm momenttiin kiristetyt rasvatut pultit auki ihan hyvin tuolla makitan dtw285 kopiollakin, joka vääntää todellista alle 200Nm.

Ruosteiset ei taas irtoa monesti vasta kuin todella jytyllä pyssyllä jota ei muutenkaan tee mieli käyttää perus rengashommissa, joten ostaisin perus ok pyssyn ja huolehtisin pultteihin/muttereihin riittävät rasvat/tervat niin aukeaa kyllä.
 
Jos tuo 400 nm pitää suunnilleenkaan paikkaansa niin pitäisihän tuon riittää rengashommiin hyvin. Nämä perus markettimallien paineilmakoneet ovat 300 nm luokkaa ja tuskin todellisuudessa edes sitä. Esimerkiksi tämä:
Joskus markka aikaan ostin vastaavan ja aika monta vuotta se oli käytössä ennen kuin ostin tehokkaamman.
Pultit tai mutterit rasvaa hyvin ja kiristää momenttiin niin pitäisi toimia.

En osaa sanoa, mutta puhun vain omakohtaisesta kokemuksesta, jäänyt monta pulttia avaamatta. Noista parksideistä taitaa jossain päin maailmaa olla myynnissä hiiliharjattomat versiot, ne on varmaan jo eri planeetalta.

Itsellä nyt käytössä joku isohko milkkarin väännin, tuolla ei passaa kuin ekaa tehoa käyttää kiristyksessä. Tuli vahingossa laitettua T4 transporterin pultit täydellä teholla kiinni, niin seuraavana päivänä avatessa joutui metriseen vääntövarteen hakemaan lisäputkea avuksi, kun joutui ilman pyssyä avaamaan.
 
Asia selvä. Kattelin tuossa nopeasti Ryobin Ryobi R18IW3-0 ONE+ akkumutterinväännin iskevä 18 V | Motonet Oy laitetta myös. 50€ kalliimpi, mutta taloudesta löytyy noita Ryobin laitteita niin akut olis valmiina. Tuossa Ryobin laitteessahan on kyllä sama vääntömomentti kuin tuossa Lidlin laitteessa :hmm:
Jos on muutakin käyttöä ja akut valmiina niin tämä voisi olla sopiva Ryobi RIW18X-0 ONE+ HP hiiliharjaton akkumutteriväännin 700/900 Nm 18 V | Motonet Oy
 
Pulttejahan ei oikeasti kuulu öljytä eikä rasvata, turhaa hommaa ja lisäksi aiottu vääntömomenttikaan pidä rasvojen kanssa paikaansa vaan menee tiukemmalle kuin oli tarkoitus.

Rengaspulteissa olen käyttänyt spray-tervaa, mutta vedänkin ne aina rannemomenttiin. Mitä hienompiin liitoksiin tulee niin yleensä huoltomanuaalissa on kerrottu tuleeko laittaa jotain kierteisiin vain kuiviltaan. Olen kyllä aina laittanut "metal free pastea" väliin eikä vielä ole kierteet korkanneet mistään.
 
Rengaspulteissa olen käyttänyt spray-tervaa, mutta vedänkin ne aina rannemomenttiin. Mitä hienompiin liitoksiin tulee niin yleensä huoltomanuaalissa on kerrottu tuleeko laittaa jotain kierteisiin vain kuiviltaan. Olen kyllä aina laittanut "metal free pastea" väliin eikä vielä ole kierteet korkanneet mistään.
Puhuin nyt tässä nimenomaan renkaiden pulteista ja myöskin useampi autonvalmistaja myös service manuualissa erikseen sanoo että ei mömmöjä väliin.

Lisäksi kun tommosen mömmösen pultin kuitenkin pudottaa maahan niin sen putsaus on paljon isompi homma kuin kuivan vastaavan :).
 
Tuntuu helvetin tyhmältä kysymykseltä, mutta kun lukion fysiikka meni miten meni niin kysytään; jos rengamutterin kiristysmomentti on 175Nm, niin eikö max 305Nm:ään speksattu iskevä mutterinväännin pitäisi vaivatta saada tuollainen mutteri auki? Kysyn, koska ostamani Hikoki WR18DBDL2 ei tunnu saavan. Akku täydessä latingissa..

Tai no ehkä olisi voinut lukea tarkemmin aiemmat postaukset. Varmaankin pitäisi. Jatkan testejä..
 
Tuntuu helvetin tyhmältä kysymykseltä, mutta kun lukion fysiikka meni miten meni niin kysytään; jos rengamutterin kiristysmomentti on 175Nm, niin eikö max 305Nm:ään speksattu iskevä mutterinväännin pitäisi vaivatta saada tuollainen mutteri auki? Kysyn, koska ostamani Hikoki WR18DBDL2 ei tunnu saavan. Akku täydessä latingissa..

Tai no ehkä olisi voinut lukea tarkemmin aiemmat postaukset. Varmaankin pitäisi. Jatkan testejä..

Ongelma taitaa olla ruoste ja kakka mitä kertyy sinne kierteelle jonka vuoksi ei aukea samalla voimalla mitä kiristäessä.
 
Puhuin nyt tässä nimenomaan renkaiden pulteista ja myöskin useampi autonvalmistaja myös service manuualissa erikseen sanoo että ei mömmöjä väliin.

Lisäksi kun tommosen mömmösen pultin kuitenkin pudottaa maahan niin sen putsaus on paljon isompi homma kuin kuivan vastaavan :).

Joo. Itse kun vaihdan "kenttäolosuhteissa" niin on aina joka tapauksessa vanerilevy tunkin alla. Siinä ne pultit pysyy erossa maasta. Ehkä vähän hifistelyä, mutta tulee myös pestyä ne pultit brake cleanerilla samalla ennen kuin suihkauttaa uudet tervat ja laittaa takaisin.
 
Ongelma taitaa olla ruoste ja kakka mitä kertyy sinne kierteelle jonka vuoksi ei aukea samalla voimalla mitä kiristäessä.
Tässä tapauksessa bränikkä auto, ei pitäisi olla vielä tuosta kiinni. Kokeilin vaan yhden mutterin kohdalla, kiristin momenttiin ja koitin avata niin ei auennut. Lähti tosin nii kova mekkala tuosta pyssystä etten kauaa kehdannut rynkyttää.
 
Vääntömomenttia hukkuu matkalle, jo pelkkä hylsyn tyyppi saattaa vaikuttaa siihen lähteekö mutteri/pultti auki vai ei.
 
os rengamutterin kiristysmomentti on 175Nm, niin eikö max 305Nm:ään speksattu iskevä mutterinväännin pitäisi vaivatta saada tuollainen mutteri auki? Kysyn, koska ostamani Hikoki WR18DBDL2 ei tunnu saavan. Akku täydessä latingissa..

Tyypillinen ongelma, paperi-newtonit ei riitä avaamaan. Jos laboratoriossa vetäisit täysin puhtaat pultit täysin puhtaisiin reikiin niin silloin aukeaisi kevyesti mutta kun siihen pulttiin ja väkisin kaikkea pientä skeidaa plus ruostetta tulee väkisin joka puolelle niin menee yhtälö uusiksi.

Ja ongelmaa lisää jos on jotain jatkopalaakiinni tai pitkää hylsyä jolloin vääntö häviää matkalle.
 
Tuntuu helvetin tyhmältä kysymykseltä, mutta kun lukion fysiikka meni miten meni niin kysytään; jos rengamutterin kiristysmomentti on 175Nm, niin eikö max 305Nm:ään speksattu iskevä mutterinväännin pitäisi vaivatta saada tuollainen mutteri auki? Kysyn, koska ostamani Hikoki WR18DBDL2 ei tunnu saavan. Akku täydessä latingissa..

Tai no ehkä olisi voinut lukea tarkemmin aiemmat postaukset. Varmaankin pitäisi. Jatkan testejä..
175 nm on aika paljon enemmän mitä yleensä vanteille suositellaan. Itse olen laittanut 120 - 130 nyyttoniin joka on sekin hieman liikaa.
Täällä 90 -110:
Täällä 90-120:
täällä 90-120
jne
 
175 nm on aika paljon enemmän mitä yleensä vanteille suositellaan
Ei näihin toisaalta mitään nyrkkisääntöjä kannattaisi käyttää vaan sitä ihan oikeaa kyseiselle autolle tarkoitettua momenttia.

Johonkin autoon riittää 85 Nm (esim Suzuki SX4) ja jossain vaaditaan 180 Nm (VW Touareg) ja muissa malleissa kaikkea tuolta väliltä, ehkä myös pienempiä tai isompiakin kuin nämä esimerkit.
 
Ei näihin toisaalta mitään nyrkkisääntöjä kannattaisi käyttää vaan sitä ihan oikeaa kyseiselle autolle tarkoitettua momenttia.

Johonkin autoon riittää 85 Nm (esim Suzuki SX4) ja jossain vaaditaan 180 Nm (VW Touareg) ja muissa malleissa kaikkea tuolta väliltä, ehkä myös pienempiä tai isompiakin kuin nämä esimerkit.

Tiedän, että pyöränpultit on monelle speksi-niilolle herkkä paikka, mutta heitän kuitenkin vähän vettä kiukaalle. Noin pääsääntöisesti on parempi, että auton pyöränpultit on vähän liian kireällä, kuin että ne olisi liian löysällä. Noin 100% ihmisistä ei kuitenkaan ikinä niitä pultteja tarkasta kausivaihtojen välillä ja joidenkin autojen suosituskireys on kyllä melko pieni. Pyörä tekee irrotessaan melkoisen tuhon yleensä autoon, sekä suoraan, että välillisesti, mahdollisesti johtaa myös onnettomuuteen. Hieman liian kireä pultti taas ei haittaa yleensä mitään. Huonoimmassa mahdollisessa skenaariossa se ainoastaan aiheuttaa vitutuksen seuraavalle pyöränvaihtajalle kun on mahdollisesti haettava pidempää jatkovartta tai isompaa konetta. Pultista kierteen korkkaamiseen on myös häviävän pieni teoreettinen mahdollisuus, mutta se kierrekin korkkaa yleensä ainoastaan sen takia, että se on väärälle kierteelle ammuttu.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 276
Viestejä
4 507 631
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom