Itse en ymmärrä ollenkaan jättiakkujen ihannointia, koska akun massa on suoraan verrannollinen sen kapasiteettiin. Olen viime päivinä ruuvaillut terassia Bruckella, johon minulla on 1,5, 3 ja 4Ah akkuja. Olen tietysti käyttänyt kevyintä kokoa. Pienimmälläkin ruuvaa noin 200 ruuvia. Tuossa vaiheessa ainakaan itselleni ei ole ongelma vaihtaa akkua ja taukojakin on ollut tuossa kohtaa jo monta.
Pinen akun etu on paino, jos kuse "pinestä" koneesta, niin voi olla isojuttu ja voi olla että laite on myös suunniteltu pienelle akulla mm tasapainon osalta (no voi miettiä onko suunnittelussa oijottu jos tasapaino kovasti kärsii painavemmalla akulla)
Mutta, jos kyse akkuporasta, jossa se kita on jostain sinne 10-13mm asti ja lisäksi ruuvivääntö ominaisuudet, niin omalla pienellä kokemuksella 1,5Ah akku olisi miinus jos ei ihan akuton kone, niin melkein saati sitten jos laitteeseen ei edes saisi isompaa laatuakkua.
Siis oletus että puhutaan 18v systeemeistä, ei 36v
Jos kyse työkalusarjasta, eri laisia akkukoneita, niin osalla valmistajia ne 1,5Ah akut ei toimi kaikilla koneilla. Eli niistä ei riitä tehot, (virta). Se voi tulla myös sen porakoneenkanssa vastaan, pikkuterassiruuvit menee, mutta selkeästi raskaammat hommat jää kesken, kun akkusuojat paukkuu. Tosin pienivakio akku on myös viesti ettei koneesta ole edes tilapäisesti rajumpaan vääntöön.
Jos on varaa valita erikäyttöön optimikoneet, niin kevyestä pienetä on isot edut pienelle sopivissa touhuissa.
Olen viime päivinä ruuvaillut terassia Bruckella, j...
Vielä lisäys, ketjussa välllä suositellaan joka asiaan sitä markkinoiden kärkeä ammattilais kamaa, joo ymmärrän, yhden välineen kohdalla voi jopa perustella.
Mutta tavis kotikuluttajalla sitä ohjetta noudattaen olisi kohta uuden jyväskyläisen yksiön verran mennyt rahaa työkaluihin, yksi ihan ok konsti hankkia halppismerkkien edullisia välineitä joilla pärjää, ja päivittää sitten ne missä oikeasti tarvii ammattilaistasoa. Tämän voi soveltaa siihen akkuunkin, ostaa sitten se ison akun jos pikkuakku alkaa pänniin. Jos vielä merkki jota myydään joka kylässä, myös sunnuntaisin, niin ei tarvikauheasti edes ennakoida.