Työkalut ja muut vehkeet

Tosin sanottakoon nyt se että löysät pultit huomaa kyllä hyvissä ajoin ennenkuin rengas lähtee irti, alkaa ravistamaan selvästi kun rullailee ns. vapaalla (tai sähkiksissä siten jalka kaasulla ettei regen nappaa kiinni)
 
Noin pääsääntöisesti on parempi, että auton pyöränpultit on vähän liian kireällä, kuin että ne olisi liian löysällä.
Joo, jos ei kerrassaan pysty siihen ohjekireyteen kiristämään niin ennemmin sitten liian tiukalle eikä missään nimessä liian löysälle.
 
Juu, tuntu paljolta. Mutta auto tosiaan Model Y jossa 21mm mutterit ja speksattu 175Nm.

Ei kait nyt ihan oikeasti 21mm kierrettä siellä ole? Jos ja kun on tuon avainvälin mutterista on kyse, niin veikkaan kierteeksi maks. 14mm. Toivottavasti ei ole mitään perus 8.8 paskaa, muuten mennään yli jonkun verran maksimeista(150Nm M14x1.5). Yleensä noi on vähintään 10.9, mutta tässä tapauksessa en lähtisi lyömään vetoja.
 
Tosin sanottakoon nyt se että löysät pultit huomaa kyllä hyvissä ajoin ennenkuin rengas lähtee irti
Huomaa jos huomaa, kyllä niitä pyöriä toisilta tippuu... ajaahan jotkut tyhjällä renkaallakin vaikka kuinka pitkään tajuamatta yhtään mitään.

Kyllä siitä selvä kolina kuuluu, itsekin kantapään kautta kokeillut kun yksi pyörä jäi kiristämättä auton alas laskemisen jälkeen. Mutta osa autoilijoista ei pientä tai isoakaan kolinaa tajua vaan ajelee menemään niin kauan kun auto liikkuu.
 
Tiedän, että pyöränpultit on monelle speksi-niilolle herkkä paikka, mutta heitän kuitenkin vähän vettä kiukaalle. Noin pääsääntöisesti on parempi, että auton pyöränpultit on vähän liian kireällä, kuin että ne olisi liian löysällä. Noin 100% ihmisistä ei kuitenkaan ikinä niitä pultteja tarkasta kausivaihtojen välillä ja joidenkin autojen suosituskireys on kyllä melko pieni. Pyörä tekee irrotessaan melkoisen tuhon yleensä autoon, sekä suoraan, että välillisesti, mahdollisesti johtaa myös onnettomuuteen. Hieman liian kireä pultti taas ei haittaa yleensä mitään. Huonoimmassa mahdollisessa skenaariossa se ainoastaan aiheuttaa vitutuksen seuraavalle pyöränvaihtajalle kun on mahdollisesti haettava pidempää jatkovartta tai isompaa konetta. Pultista kierteen korkkaamiseen on myös häviävän pieni teoreettinen mahdollisuus, mutta se kierrekin korkkaa yleensä ainoastaan sen takia, että se on väärälle kierteelle ammuttu.
Pienempi paha kierteiden meneminen kuin renkaan irtoaminen.

Mutta noista kierretyksistä muistuttavilla on ihan syytäkin, varsinkin jos sukulaisten renkaisiin sekoaa, on niitä automalleja joissa ne momentit on tosi pienet ja joissain niissä herkästi ne kierteet voi pilata, varsinkin jos pelaa vielä rasvoilla.

Toinen pää on sitten se että joissain ne on aika isot ja sitten vaara että jää löysälle.

Vielä tärkeämpää tämä on jos touhutaan pulttipyssyn kanssa, sillä ei mitään tuntoa, joten apuvälineet tärkeitä.

Tosin sanottakoon nyt se että löysät pultit huomaa kyllä hyvissä ajoin ennenkuin rengas lähtee irti, alkaa ravistamaan selvästi kun rullailee ns. vapaalla (tai sähkiksissä siten jalka kaasulla ettei regen nappaa kiinni)

Täsä vähän kyseenalaistaisin, päätellen siitä että niitä kuitenkin irtoilee.

Olisko niin että ne jotka laittaa oikeaan momenttiin on heitä jotka tuollaiset huomaa, se pihtiputaan täti sitten jälkeen päin kertoo jostain tärinästä, joka saman tyyppinen kuin talvella.
 
Täsä vähän kyseenalaistaisin, päätellen siitä että niitä kuitenkin irtoilee.

Olisko niin että ne jotka laittaa oikeaan momenttiin on heitä jotka tuollaiset huomaa, se pihtiputaan täti sitten jälkeen päin kertoo jostain tärinästä, joka saman tyyppinen kuin talvella.
Se voi joissakin tapauksissa täristää, jolloin ehtii päivän vielä pelastamaan mahdollisesti nopeasti pysähtymällä, siltikin on usein hakannut vanteen reiät soikeiksi ja joutuu vannekaupoille. Usein se pyörän irtoaminen kuitenkin käy hyvinkin nopeasti "laakista" kun menee pultit poikki. Ei kestä pultti sivuttaisvoimia joita siihen kohdistuu kun pyörä on hieman löysällä.
 
Täsä vähän kyseenalaistaisin, päätellen siitä että niitä kuitenkin irtoilee.

Jos on auto joka täristelee muutenkin niin sitten ei varmaan huomaa, näitäkin kuskeja on yllättävän paljon. Jos alusta noin yleisesti kunnossa ja kuskina edes vähän kokeneempi niin tärinän pitäisi huomata heti.

Joskin löysiin pultteihin sitä ei osaa yhdistää kovinkaan moni.
 
Ei kait nyt ihan oikeasti 21mm kierrettä siellä ole? Jos ja kun on tuon avainvälin mutterista on kyse, niin veikkaan kierteeksi maks. 14mm. Toivottavasti ei ole mitään perus 8.8 paskaa, muuten mennään yli jonkun verran maksimeista(150Nm M14x1.5). Yleensä noi on vähintään 10.9, mutta tässä tapauksessa en lähtisi lyömään vetoja.
Avainväli 21 mm, ja kyllä Teslan ohje on tosiaan tuo 175 Nm.
 
Juu, en mä kierteestä puhunut vaan mutterista. Eli joo siis avainvälistä. Oletin että kun se on normaalia isompi niin myös kierre on järeempi ja kestävämpi.
 
Makitan dtw300:lla nyt päristellyt pari vuotta ja helposti aukeaa pyöränpultit. Paukuttanut myös pienen traktorin työkoneesta m22 kierteellisiä vetovarrentappeja pois jotka nyloc mutterilla, ja nekin lähtee irti. Toki ne ei ruostessa ollut, mutta olispa ährääminen ollut räikällä/breakerbarilla. Tuosta mittasivat torque test channelilla kai jotain 430Nm todellista avausvoimaa.
 
Ei kait nyt ihan oikeasti 21mm kierrettä siellä ole? Jos ja kun on tuon avainvälin mutterista on kyse, niin veikkaan kierteeksi maks. 14mm. Toivottavasti ei ole mitään perus 8.8 paskaa, muuten mennään yli jonkun verran maksimeista(150Nm M14x1.5). Yleensä noi on vähintään 10.9, mutta tässä tapauksessa en lähtisi lyömään vetoja.
Normaaleista pulttitaulukoista löytyvät kiristysmomentit eivät päde kartiokantaisille pyöränpulteille/muttereille. Tavallisessakin pultissa pultinpän kitkaan häviää nyrkkisääntönä 50% momentista, kartiokannalla vielä enemmän.
 
Normaaleista pulttitaulukoista löytyvät kiristysmomentit eivät päde kartiokantaisille pyöränpulteille/muttereille. Tavallisessakin pultissa pultinpän kitkaan häviää nyrkkisääntönä 50% momentista, kartiokannalla vielä enemmän.
Olin tulossa sanomaan aivan samaa. Lisänä vielä, että tavanomaisen pulttitaulukon momentit on varastorasvassa oleville pulteille ja kannan alla olevana materiaalina on rauta tai teräs - ei vannealumiini.
 
Jos on auto joka täristelee muutenkin niin sitten ei varmaan huomaa, näitäkin kuskeja on yllättävän paljon. Jos alusta noin yleisesti kunnossa ja kuskina edes vähän kokeneempi niin tärinän pitäisi huomata heti.

Joskin löysiin pultteihin sitä ei osaa yhdistää kovinkaan moni.
Erikseen mainituilla talvitärinoilla viittasin kelistä, tiestä, vanteisiin kiertyneestä tavarasta johtuvat tärinät.

Mutta perus päättely ketju oli tuo että aikojen saatossa kuullut juttuja ja nähnytkin karkuun lähteineitä renkaita, no kakarana myös niitä sormilöysi pultteja/muttereita.
 
Tuossa jään/hiekka paskan keräämisessä vanteisiin on kyllä isoja eroja,vaimon 15 tuuman vanteet kerää kesät talvet paskaa ja täristää usein, minulla saman kokoiset ja levyiset eri merkkiset vanteet ja ei ole koskaan täristäneet, yli 10 v kokemusta kummastakin.
 
Tuntuu helvetin tyhmältä kysymykseltä, mutta kun lukion fysiikka meni miten meni niin kysytään; jos rengamutterin kiristysmomentti on 175Nm, niin eikö max 305Nm:ään speksattu iskevä mutterinväännin pitäisi vaivatta saada tuollainen mutteri auki? Kysyn, koska ostamani Hikoki WR18DBDL2 ei tunnu saavan. Akku täydessä latingissa..

Tai no ehkä olisi voinut lukea tarkemmin aiemmat postaukset. Varmaankin pitäisi. Jatkan testejä..
Lähtökohtaisesti pulttipyssyn valmistajan ilmoittamilla momenttispekseillä ei tee yhtään mitään, kuin korkeintaan vertailee saman valmistajan koneiden tehoa suhteessa toisiinsa. Pulttipyssyn tuottama vääntä ei ole tasaista vääntöä, kuten vaikkapa momenttiavaimella tuotettuna jolla pulttien kiristysmomentit ilmoitetaan, joten niitä ei voi verrata keskenään. Ei ole myöskään olemassa mitään standardia, minkä mukaan pulttipyssyjen tehoa pitäisi ilmoittaa, joten kaikki valmistajat keksii omasta päästä jonkun hokkuspokkus testin tai laskukaavan, mistä se lukema revitään.
 
Saako Suomesta jostain tai miksei EU:n alueelta laadukkaita työkalukaappeja? En siis etsi vaunua, vaan obsessed garage tyyliin työkalukaapistoja, joihin voisi sitten työkaluja nätisti laittaa paikalleen. Suomesta saa lähinnä Timcoa yms. Kiinan merkkejä ja joitakin olen joskus ihmetellyt, eikä ne laadullaan vakuuta yhtään. En etsi kalleinta brändikamaa, mutta jotain mikä ajaisi hyvin asiansa ja ei tarvitsisi laatua epäillä heti alkuunsa.
 
En tiedä mikä on obsessed garage tyyli, mutta kovalla rahalla vaikka Trestonilta.

Momentit toivottavasti löytävät sen paremman ketjun :)
 
Juu, en mä kierteestä puhunut vaan mutterista. Eli joo siis avainvälistä. Oletin että kun se on normaalia isompi niin myös kierre on järeempi ja kestävämpi.
21 millimetrin avainväli ei ole "normaalia isompi" vaan erittäin tavallinen siinä missä 19. Avainväli ja kierteen koko eivät näissä suoraan vastaa toisiaan minkään standardin mukaan.

Minullakin on tällä hetkellä kahta saman auton pyöräsarjaa varten eri avainvälin mutterit, ulkomuistini olisi väittävinään että 21 ja 22. Ei siis tarkoituksella vaan sattumalta sopivaan hintaan ostettu toinen mutterisarja oli eri avainvälillä. Tämän huomioin tietysti auton mukana kulkevan työkalun osalta eli varmistin että siinä on molemmille sopiva koko.

Koska toinen sarja on kapselivanteille ja toinen tavallisille viisipuolaisille kevytmetallisille, eivät sovi ristiin hätätilassakaan kuin toiseen suuntaan. Siispä pitäisi lisäksi varautua varapyörää varten siihen erikseen varatuilla muttereilla, jos olisi varapyörä.

Sitä paitsi vararengaspultit eivät ole muutenkaan huono idea; rengasrikkohan sattuu herra Murphyn periaatteen mukaan yleensä mahdollisimman vihamielisissä oloissa jolloin pultteja/muttereita saattaa helposti kadottaa tai vähintään sotkea kuraan.
 
Viimeksi muokattu:
21 millimetrin avainväli ei ole "normaalia isompi" vaan erittäin tavallinen siinä missä 19. Avainväli ja kierteen koko eivät näissä suoraan vastaa toisiaan minkään standardin mukaan.

Minullakin on tällä hetkellä kahta saman auton pyöräsarjaa varten eri avainvälin mutterit, ulkomuistini olisi väittävinään että 21 ja 22. Ei siis tarkoituksella vaan sattumalta sopivaan hintaan ostettu toinen mutterisarja oli eri avainvälillä. Tämän huomioin tietysti auton mukana kulkevan työkalun osalta eli varmistin että siinä on molemmille sopiva koko.

Koska toinen sarja on kapselivanteille ja toinen tavallisille viisipuolaisille kevytmetallisille, eivät sovi ristiin hätätilassakaan kuin toiseen suuntaan. Siispä pitäisi lisäksi varautua varapyörää varten siihen erikseen varatuilla muttereilla, jos olisi varapyörä.

Sitä paitsi vararengaspultit eivät ole muutenkaan huono idea; rengasrikkohan sattuu herra Murphyn periaatteen mukaan yleensä mahdollisimman vihamielisissä oloissa jolloin pultteja/muttereita saattaa helposti kadottaa tai vähintään sotkea kuraan.

Ja hätätilassa taitanee pysyä pyörä kiinni vaikka varastaakin muista vanteista yhden pultin, eli 3/4 tai 4/5 pultilla pyörä kiinni. Kunhan ei ajele kun vatanen.
 
21 millimetrin avainväli ei ole "normaalia isompi" vaan erittäin tavallinen siinä missä 19. Avainväli ja kierteen koko eivät näissä suoraan vastaa toisiaan minkään standardin mukaan.

Minullakin on tällä hetkellä kahta saman auton pyöräsarjaa varten eri avainvälin mutterit, ulkomuistini olisi väittävinään että 21 ja 22. Ei siis tarkoituksella vaan sattumalta sopivaan hintaan ostettu toinen mutterisarja oli eri avainvälillä. Tämän huomioin tietysti auton mukana kulkevan työkalun osalta eli varmistin että siinä on molemmille sopiva koko.

Koska toinen sarja on kapselivanteille ja toinen tavallisille viisipuolaisille kevytmetallisille, eivät sovi ristiin hätätilassakaan kuin toiseen suuntaan. Siispä pitäisi lisäksi varautua varapyörää varten siihen erikseen varatuilla muttereilla, jos olisi varapyörä.

Sitä paitsi vararengaspultit eivät ole muutenkaan huono idea; rengasrikkohan sattuu herra Murphyn periaatteen mukaan yleensä mahdollisimman vihamielisissä oloissa jolloin pultteja/muttereita saattaa helposti kadottaa tai vähintään sotkea kuraan.

Ja noita samoja muttereita on varmasti 200:n eri malliin tarjolla samalla kartiolla, ainakin alkaen 19mm avainvälistä, joten vaihtoehtoja on. Sopivan kokoinen ja mittainen avain konttiin ja et ole ongelmissa, jos/kun joskus tulee tarve avata mutterit/pultit jossain selän takana.
 
Ja hätätilassa taitanee pysyä pyörä kiinni vaikka varastaakin muista vanteista yhden pultin, eli 3/4 tai 4/5 pultilla pyörä kiinni. Kunhan ei ajele kun vatanen.
Jos kippaa kaikki yhden pyörän pultit jontkaan, niin viisijakoisessa joutuu sen yhden kiinnittämään kolmella. Toisaalta sehän on itse asiassa geometrisesti parempi tilanne kuin kiinnittää nelireikäinen kolmella.
 
Saako Suomesta jostain tai miksei EU:n alueelta laadukkaita työkalukaappeja? En siis etsi vaunua, vaan obsessed garage tyyliin työkalukaapistoja, joihin voisi sitten työkaluja nätisti laittaa paikalleen. Suomesta saa lähinnä Timcoa yms. Kiinan merkkejä ja joitakin olen joskus ihmetellyt, eikä ne laadullaan vakuuta yhtään. En etsi kalleinta brändikamaa, mutta jotain mikä ajaisi hyvin asiansa ja ei tarvitsisi laatua epäillä heti alkuunsa.
Motoral myy Sonicin tuotteita. Jos ne kaapit ostaa työkaluineen, niin ei vaan taida olla ihan halvin ratkaisu. Boxolta löytyy myös ihan ok työkalukaapistoja, jos jotain Timcoa parempaa on hakusessa.
 
Ja noita samoja muttereita on varmasti 200:n eri malliin tarjolla samalla kartiolla, ainakin alkaen 19mm avainvälistä, joten vaihtoehtoja on. Sopivan kokoinen ja mittainen avain konttiin ja et ole ongelmissa, jos/kun joskus tulee tarve avata mutterit/pultit jossain selän takana.
Juu niin on. Tosin oikea kartiokulma ei ole ainoa merkitsevä tekijä vaan mutterin syvyys, suljettu/avoin, vaikka sitten esteettiset tekijät tai hinta. Ja toki mahdollinen kapselin kiinnityslaippa, joka taas ei tyypilliseen valuvanteeseen mene.

Esimerkiksi omassa tapauksessani on kyllä mahdollista hommata mutterit samalla avainvälillä, mutta ei kiinnittää molempia settejä samoilla muttereilla. Tai siis on jos hommaa kehälle kiinnittyvät tarvikekapselit tai ajaa ilman kapseleita.
 
Viimeksi muokattu:
Juu niin on. Tosin oikea kartiokulma ei ole ainoa merkitsevä tekijä vaan mutterin syvyys, suljettu/avoin, vaikka sitten esteettiset tekijät tai hinta. Ja toki mahdollinen kapselin kiinnityslaippa, joka taas ei tyypilliseen valuvanteeseen mene.

Esimerkiksi omassa tapauksessani on kyllä mahdollista hommata mutterit samalla avainvälillä, mutta ei kiinnittää molempia settejä samoilla muttereilla. Tai siis on jos hommaa kehälle kiinnittyvät tarvikekapselit tai ajaa ilman kapseleita.

Siinä kohtaa kun noille "ylimääräisille" tulee tarve, niin kaikki muut vaihtoehdot, kuin se optimaalisin, on jo unohdettu(toki edes se oikea kartio olisi kiva), ainoa minkä tarvitsee täsmätä on kierre. Itsellä ainakin kulkee aina, siis ihan aina, myös ne kesä/talvivanteiden erillaiset mutterit/pultit mukana, että vähintään niillä pääsee sinne seuraavalle pysäkille(ABC, Neste, Teboil tai mikä se nyt sitten onkaan).
 
ainoa minkä tarvitsee täsmätä on kierre
Ehei. Jotkut mutterit eivät esimerkiksi ulkohalkaisijansa puolesta mahdu joidenkin vanteiden syvennykseen niin että niitä saisi edes kierteelle. Jotkut umpimutterit saattavat pohjata ruuvin perseeseen ennen kuin ollaan edes lähellä kiinnitystä.

Tosin työkaluihinhan tämä liittyy enää siten että jälkimmäinen ongelma on ratkaistu jos autossa on akkurälläkkä. ;) :smoke:
 
Ehei. Jotkut mutterit eivät esimerkiksi ulkohalkaisijansa puolesta mahdu joidenkin vanteiden syvennykseen niin että niitä saisi edes kierteelle. Jotkut umpimutterit saattavat pohjata ruuvin perseeseen ennen kuin ollaan edes lähellä kiinnitystä.

Tosin työkaluihinhan tämä liittyy enää siten että jälkimmäinen ongelma on ratkaistu jos autossa on akkurälläkkä. ;) :smoke:

Et varmaan ymmärtänyt mitä tarkoitin, niin väännetääs hieman. Esim. ne umpimutterit, ne aukeaa kyllä ennen kuin tavoitat edes sen kohtuullisen voiman kiristyksessä, sitten noi mitkä ei mahdu vanteeseen, niin heitä ne vaikka siihen lähimpään ojaan ja ostan semmoset millä voit kiinnittää kaikki vanne-/rengassarjat. Mutta jos ei kiinosta ja on esim. vakuutus, niin mennään niillä. Käteisellä pääsee myös...
 
Et varmaan ymmärtänyt mitä tarkoitin
Jep, oli melko tulkinnanvarainen virkerakenne. Tyydyin arvaamaan. ;)
Esim. ne umpimutterit, ne aukeaa kyllä ennen kuin tavoitat edes sen kohtuullisen voiman kiristyksessä
Peltihatulla joo. Myönnetään siis että ei yleensä ongelma hätätapauksessa.
sitten noi mitkä ei mahdu vanteeseen, niin heitä ne vaikka siihen lähimpään ojaan ja ostan semmoset millä voit kiinnittää kaikki vanne-/rengassarjat
Ajattelin niin päin, että siinä ojan varressa on helpommin sanottu kuin tehty ostaa uudet.

Ja esittelin edellä esimerkin kahdesta sarjasta joita ei voi kiinnittää samalla mutterisarjalla. Tai siis voisin jos päättäisin heittää toisesta sarjasta kapselit helvettiin, mikä nyt on verrattavissa siihen että ostaisin uuden vannesarjan jotta samat mutterit käyvät.

Toisena esimerkkinä on pulteilla navan kierrereikiin kiinnitettävä pyörä. Autossa voi olla kesä- ja talvisarjoissa sellainen kombo, että pidemmät eivät käy ohuempien kanssa ja lyhyemmät eivät käy paksumpien kanssa, tai jos laittaa on vahingon vaara tai peräti vahinko varma.

Siksi suosittelinkin aiemmin joskus noudattamaani käytäntöä, että varapyörää varten on mukana varapyörän mutterit/pultit. Tietysti jotkut käyttävät varapyöränä yhtä toisen sarjan pyörää jota varten aina laitetaan(tai unohdetaan laittaa) sen sarjan pultteja/muttereita mukaan. Pidän tätä näpertelynä. Ei se yksi pyörä niin paljon maksa.
Mutta jos ei kiinosta ja on esim. vakuutus, niin mennään niillä. Käteisellä pääsee myös
Näin olen nykyisessä arkiautossani toiminut. Kun ei ole varapyörää, ei ole murheita sopivista pulteista. Aiheen mukaisesti on rengasavain silti tarpeellinen työkalu auton mukana monesta syystä.
 

Tälläisiä kukaan käyttänyt?
 

Tälläisiä kukaan käyttänyt?
En ole, mutta 3/8" en ostaisi ellei tarkoitus olisi käyttää omassa ympäristössään, missä ei pyöri yleisempiä 1/2" hylsyjä. Tuo on toki erikoistarkoituksiin tehtykin, joten sinällään ei varmaan haittaa. Hylsyt loppuu 19mm kokoon, mikä saattaa hieman harmittaa.
 

Tälläisiä kukaan käyttänyt?
Nuo on käteviä esim. Iskarin yläpään kiristämisessä ja muissakin paikoissa johon tuo mahtuu. Räikkälenkkisarja saattaisi olla vielä kätevämpi, riippuu toki mihin tuota sarjaa käyttää.
 
En ole, mutta 3/8" en ostaisi ellei tarkoitus olisi käyttää omassa ympäristössään, missä ei pyöri yleisempiä 1/2" hylsyjä. Tuo on toki erikoistarkoituksiin tehtykin, joten sinällään ei varmaan haittaa. Hylsyt loppuu 19mm kokoon, mikä saattaa hieman harmittaa.

+1 tälle. 3/8 on hylsyt on aivan tarpeeton välimalli. 1/4" pienille ja 1/2" "normaaleille" pulteille. Itse en ole ikinä kaivannut noita välimallin hylsyjä ja olen ruuvannut aivan kaikkea mahdollista, pientä sekä isoa. Noihin hylsysarjoihin ne lisätään lähinnä sen takia, että voidaan mainostaa montako osaa pakki sisältää.
Jossakin ihan omassa erikoishommassa voisi ehkä käyttää jos pitää paljon ruuvata ~13-15mm pultteja ja isompi räikkä tuntuu liian raskaalta. Normaaleja (1/4 tai 1/2) hylsyjä ei kannata säilyttää ollenkaan lähelläkään. Muuten vaan v*tuttaa kun tulee aina käytössä vääränkokoinen hylsy käteen mikä ei sovi vääntimeen, työskentely on paljon helpompaa, kun on vaan "isoja" ja "pieniä" hylsyjä, joissa erehtymisen mahdollisuus on lähes nolla.

Jos pitäisi halpispakki hakea Kärkkäiseltä nyt, ottaisin ennemmin tämän:

Tuossakin on paljon melko tarpeetonta pikkusälää, mutta isommat koot hylsyissä on monessa hommassa tarpeen, samoin syvät hylsyt ja torxi väätimet pikkuräikkään.
 
No joo, autoremppaan noita mietin, mutta olisihan se taas yksi setti lisää minkä hylsyt ei käy muihin, mutta kohtuullinen tarjous ja sisäinen sulo vilen huutelee :tup: Tuo Heidmannin sarja on ihan kuraa, ei kannata halvan hinnankaan takia ostaa. Ostin pari vuotta sitten ja ihan peruskäytössä ollu. Hylsyt ja bitsit on sinnepäin ja niin pehmeää, että antavat periksi tiukemmissa paikoissa. Ja räikät on "väljiä" jo valmiiksi
 
No joo, autoremppaan noita mietin, mutta olisihan se taas yksi setti lisää minkä hylsyt ei käy muihin, mutta kohtuullinen tarjous ja sisäinen sulo vilen huutelee :tup: Tuo Heidmannin sarja on ihan kuraa, ei kannata halvan hinnankaan takia ostaa. Ostin pari vuotta sitten ja ihan peruskäytössä ollu. Hylsyt ja bitsit on sinnepäin ja niin pehmeää, että antavat periksi tiukemmissa paikoissa. Ja räikät on "väljiä" jo valmiiksi

Ei näissä halvoissa yleensä laatu päätä huimaa, se on totta. Bilteman sarjat on myös "halpiksista" aika hyvä vaihtoehto, 10v takuu antaa paljon anteeksi. Jos tarkoitus on yhtään enemmän ropailla, niin sitten kannattaa vakavasti miettiä jotakin "merkkitavaraa" räikäksi ja hylsyiksi. Joku perus hylsysarja 1/4 ja 1/2 missä on mahdollisimman vähän ylimääräistä pikkukilkettä mukana on hyvä lähtökohta, sitten siihen tarpeen mukaan keräilee sellaista mitä tarvitsee. Voi kerätä parempaa vähitellen, niin ei tule hankinnat kertarykäisyllä. Aika vähillä työkaluillakin kuitenkin tekee autoissa kaiken joitakin harvinaisia erikoistapauksia lukuunottamatta.

Monia työkalujakin kuitenkin pitäisi melkein olla kahdet sarjat. Yksi hyvä mitä käyttää normaalisti ja sitten toinen sellainen väärinkäyttösarja :D Joskus tulee tilanteita, että homma hoituu parhaiten hieman soveltavalla käytöllä ja ei sitten harmita jos samalla paskoo kalliita työkaluja.

Pakille itsessään ei välttämättä kannata antaa paljon arvoa jos työkalut pitää jossakin muualla, seinällä tai kaapissa jne. Yleensä pakki on jokatapauksessa huono ja paremman saa tehdä itse jos kuitenkin salkussa haluaa pitää niitä.
 
En ole, mutta 3/8" en ostaisi ellei tarkoitus olisi käyttää omassa ympäristössään, missä ei pyöri yleisempiä 1/2" hylsyjä. Tuo on toki erikoistarkoituksiin tehtykin, joten sinällään ei varmaan haittaa. Hylsyt loppuu 19mm kokoon, mikä saattaa hieman harmittaa.
Eihän tällä ole mitään merkitystä, koska ei passthrough hylsyissä ole neliökantaa. Sinällään kyllä typerää, että tuotenimessä viitataan neliökantaan, vaikka siinä ne adapterit onkin.

Sen lisäksi että nuo ovat passthrough, ne myös ajavat erikoismatalan hylsyn virkaa.

Mitä tulee räikkäsarjojen hintaan/laatuun yleisesti, niin en ole edelleenkään yli 10 vuoden käytöllä saanut mitään räikkää tai hylsyä rikki, hintaluokassa "pykälä halvinta kalliimpi". Ainut ongelma on ollut halvoissa räiköissä irtoilevat mekanismin kasassa pitävät ruuvit, niihin saa laittaa kierrelukitteet.
 

Tälläisiä kukaan käyttänyt?
Joihinkin spesiaalihommiin tuo olisi hyvä, normaaliksi räikäksi tuo läpireikäräikkä on melko isopäinen. Eihän tuo kallis sinällään ole, voi ostaa jos edes epäilee tarvivansa.
Mutta jos et entuudestaan omista esimerkiksi kunnollisia räikkälenkkejä niin sarja niitä on yleensä paljon tarpeellisempi. Yleensä.
 
Sinällään kyllä typerää, että tuotenimessä viitataan neliökantaan, vaikka siinä ne adapterit onkin.
Sen lisäksi että nuo ovat passthrough, ne myös ajavat erikoismatalan hylsyn virkaa.
No nyt mäkin vasta otin silmän käteen kunnolla ja katsoin että nuo onkin tosissaan passthrough. No ei sinänsä muuta arviotani noiden turhuudesta. Tuo on pitkään kierretankoon mutteria kiertäessä hyvä, mutta autoremontissa ei kovin montaa ruuvia ole, missa tuosta läpimenosta on hyötyä. Lähinnä tulee mieleen laturin tai vastaavan säätöpultti ja sitäkään ei yleensä tarvitse paljoa kääntää kerrallaan. Alusta asti mutterin pyörittämiseen tuo siinä olisi hyvä, mutta räikkälenkki on kuitenkin ehkäpä silti kätevämpi. Aika harvassa on erikoismatalankin hylsyn tarve, yleensä ne on sitten jo muutenkin kiintoavaimen hommia.
Hyvä sarja varmaankin hintaluokassaan, mutta automekaanikolle tarpeeton.

Mitä tulee räikkäsarjojen hintaan/laatuun yleisesti, niin en ole edelleenkään yli 10 vuoden käytöllä saanut mitään räikkää tai hylsyä rikki, hintaluokassa "pykälä halvinta kalliimpi". Ainut ongelma on ollut halvoissa räiköissä irtoilevat mekanismin kasassa pitävät ruuvit, niihin saa laittaa kierrelukitteet.
Halvoissa räikkävääntimissä on monesti se hammastus sisällä aika pehmeää tavaraa. Etenkin isompia pultteja vääntäessä saa kyllä aika helpolla räikän hajalle, vakka ei ole edes voimamies. Sen lisäksi niissä on monesti väljää niin paljon, että ahtaassa välissä ei oikein mahdu tekemään, kun ei hyppää seuraavalle pykälälle räikkä. Pienemmillä pulteilla kestää kyllä ja ongelma on lähinnä juuri tuo ruuvien aukeaminen, jos on ruuvikiinnitteinen kansi.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ollut ennen tullut tuollaista pass-thru räikkää vastaan, aikanaan olisi ollut käyttöä iv hommissa tuollaiselle. Niihin aikoihin löytyi ratkaisuna pitkiin kierretanko & mutteri talkoisiin halkaistavat mutterit.

Itsellä kyllä ammattikäytössä mennyt useampi noname räikkä rikki, viimeisin wisent vajaa 3kk takaperin, tälläkertaa hain hieman kalliimman milwaukeen tilalle. Painoa tuolla ainakin on jos ei muuta.
 
Enpä muista että olisin räikkää saanut rikki, paitsi kun joskus vasaran käytin. Jos pultti on tiukassa, niin avaan nivelvääntimellä tai mopolla.

Käyttöä työkaluille tulee varmasti enemmän kuin keskiverto käyttäjällä, 2-3ulkopuolista autoa käy viikossa tallissa + kolme omaa harrasteautoa ja 5 mopoa.

Bilteman hylsyjä on surutta tullut käytettyä Ingersoll randin paineilmapyssyjen kanssa, niitäkään en ole saanut kuin yhden halki.

Räikkä ei ole tarkoitettu käytettäväksi jatkovarren kera, tai muutenkaan niin että siinä roikkuu.
 
Enpä muista että olisin räikkää saanut rikki, paitsi kun joskus vasaran käytin. Jos pultti on tiukassa, niin avaan nivelvääntimellä tai mopolla.

Käyttöä työkaluille tulee varmasti enemmän kuin keskiverto käyttäjällä, 2-3ulkopuolista autoa käy viikossa tallissa + kolme omaa harrasteautoa ja 5 mopoa.

Bilteman hylsyjä on surutta tullut käytettyä Ingersoll randin paineilmapyssyjen kanssa, niitäkään en ole saanut kuin yhden halki.

Räikkä ei ole tarkoitettu käytettäväksi jatkovarren kera, tai muutenkaan niin että siinä roikkuu.
 
Aikaisemman linkin mukainen ONEVAN pulttimopo tuli laukun ja akkujen kera, aika nopeasti tulikin. Muutama päivä ensin että ei tapahtunut mitään, sitten 2vrk kuljetus saksasta suomeen ja suomessa 4vrk vantaalta vähän ylöspäin, oikein ovelle asti tuotiin.
Tässä ensivaikutelma (akusta ja laturista)
Akku painaa noin 500g, selkeästi kevyempi kuin dewaltin vastaavan kokoinen joka verrokkina. Akkua ravistettaessa sisältö selvästi heiluu.
Tässä ei ollutkaan lataustelakkaa, vaan virtalähteen johto tökätään suoraan akkuun kiinni. Päristelin tällä hetken aikaa ja laitoin lataustestiin, lataa noin 15W teholla. Tunnin latauksen jälkeen kun lataus edelleen käynnissä laturi on edelleen melko viileä moneen muuhun verrattuna 54c, akun hotspot n 25c.
Virtalähde on varsin pelkistetty ja erittäin kiinalainen, mutta suojaetäisyydet näyttäisi kuitenkin olevan ok, johdoissa jonkinlainen vedonpoisto. Virtalähteen kotelo sangen heppoinen, ei isompia kolhuja kyllä kestä. Piirilevy irtonaisena sisällä, pienellä teipinpalalla kiinni. Lataus katkeaa kun akku on täysi eikä jää ylilataamaan, tässä vaiheessa se myös viilenee ja lepokulutus pelkällä laturilla on alle 1W. Akku vaikuttaa sisältä ihan siististi tehdyltä, täysi määrä akkukennoja. Laitoin vähän fylliä väliin ettei akkupaketti hölsky kuorien sisällä ja kasasin takaisin.
Aika näyttää miten kestää ja mikä on todellinen kapasiteetti, mutta en mä ilmiselvää syytä näe, etteikö tuota vehjettä tilata voisi myös akkujen kanssa jos ei yhteensopivia ole entuudestaan.
 

Liitteet

  • akku2.jpg
    akku2.jpg
    188,5 KB · Luettu: 65
  • akku1.jpg
    akku1.jpg
    303,4 KB · Luettu: 77
  • laturi1.jpg
    laturi1.jpg
    339 KB · Luettu: 76
  • laturi2.jpg
    laturi2.jpg
    356 KB · Luettu: 74
  • laturilataa.jpg
    laturilataa.jpg
    344 KB · Luettu: 64
  • akkulataa.jpg
    akkulataa.jpg
    425,2 KB · Luettu: 50
Kosmisen kokoinen tuo laturin kotelo vaikka sinällään ei haittaa. Ja jäähtyy itteasiassa paremmin isossa kotelossa.
 
Ja hätätilassa taitanee pysyä pyörä kiinni vaikka varastaakin muista vanteista yhden pultin, eli 3/4 tai 4/5 pultilla pyörä kiinni. Kunhan ei ajele kun vatanen.

Joskus junnuna ja välinpitämättömänä liimasin pyöränmutterin vanteeseen kiinni "näön vuoksi" että sain auton leimasta läpi. Oli nimittäin pinnapultti mennyt poikki enkä sitä silloin jaksanut vaihtaa. Kyseessä oli noin 300 hepoinen takaveto-tojota jolla jauhettiin valehtelematta ainakin 10 paria takapyöriä kesässä asvalttiin eikä ollut mitään ongelmanpoikastakaan.
 
Tokmannin Brucke (u with dots) akkupora sai yllättävän hyvät arviot TM Rakenusmaailmassa. Hyvät varusteetkin mukana. Ei toki 7x kalliimmalle Hiltille pärjännyt. Tohon merkkiin saa varaosiakin toisin kuin johonkin Parksideen (kai niitäkin voi jostain löytyä). Isoin miinus Bruckessa on mukana tulevien akkujen koko (1,5 Ah).
 
Isoin miinus Bruckessa on mukana tulevien akkujen koko (1,5 Ah).
Itse en ymmärrä ollenkaan jättiakkujen ihannointia, koska akun massa on suoraan verrannollinen sen kapasiteettiin. Olen viime päivinä ruuvaillut terassia Bruckella, johon minulla on 1,5, 3 ja 4Ah akkuja. Olen tietysti käyttänyt kevyintä kokoa. Pienimmälläkin ruuvaa noin 200 ruuvia. Tuossa vaiheessa ainakaan itselleni ei ole ongelma vaihtaa akkua ja taukojakin on ollut tuossa kohtaa jo monta.
 
Itse en ymmärrä ollenkaan jättiakkujen ihannointia, koska akun massa on suoraan verrannollinen sen kapasiteettiin. Olen viime päivinä ruuvaillut terassia Bruckella, johon minulla on 1,5, 3 ja 4Ah akkuja. Olen tietysti käyttänyt kevyintä kokoa. Pienimmälläkin ruuvaa noin 200 ruuvia. Tuossa vaiheessa ainakaan itselleni ei ole ongelma vaihtaa akkua ja taukojakin on ollut tuossa kohtaa jo monta.
Pinen akun etu on paino, jos kuse "pinestä" koneesta, niin voi olla isojuttu ja voi olla että laite on myös suunniteltu pienelle akulla mm tasapainon osalta (no voi miettiä onko suunnittelussa oijottu jos tasapaino kovasti kärsii painavemmalla akulla)

Mutta, jos kyse akkuporasta, jossa se kita on jostain sinne 10-13mm asti ja lisäksi ruuvivääntö ominaisuudet, niin omalla pienellä kokemuksella 1,5Ah akku olisi miinus jos ei ihan akuton kone, niin melkein saati sitten jos laitteeseen ei edes saisi isompaa laatuakkua.

Siis oletus että puhutaan 18v systeemeistä, ei 36v

Jos kyse työkalusarjasta, eri laisia akkukoneita, niin osalla valmistajia ne 1,5Ah akut ei toimi kaikilla koneilla. Eli niistä ei riitä tehot, (virta). Se voi tulla myös sen porakoneenkanssa vastaan, pikkuterassiruuvit menee, mutta selkeästi raskaammat hommat jää kesken, kun akkusuojat paukkuu. Tosin pienivakio akku on myös viesti ettei koneesta ole edes tilapäisesti rajumpaan vääntöön.

Jos on varaa valita erikäyttöön optimikoneet, niin kevyestä pienetä on isot edut pienelle sopivissa touhuissa.

Olen viime päivinä ruuvaillut terassia Bruckella, j...
Vielä lisäys, ketjussa välllä suositellaan joka asiaan sitä markkinoiden kärkeä ammattilais kamaa, joo ymmärrän, yhden välineen kohdalla voi jopa perustella.

Mutta tavis kotikuluttajalla sitä ohjetta noudattaen olisi kohta uuden jyväskyläisen yksiön verran mennyt rahaa työkaluihin, yksi ihan ok konsti hankkia halppismerkkien edullisia välineitä joilla pärjää, ja päivittää sitten ne missä oikeasti tarvii ammattilaistasoa. Tämän voi soveltaa siihen akkuunkin, ostaa sitten se ison akun jos pikkuakku alkaa pänniin. Jos vielä merkki jota myydään joka kylässä, myös sunnuntaisin, niin ei tarvikauheasti edes ennakoida.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ymmärrä ollenkaan jättiakkujen ihannointia, koska akun massa on suoraan verrannollinen sen kapasiteettiin. Olen viime päivinä ruuvaillut terassia Bruckella, johon minulla on 1,5, 3 ja 4Ah akkuja. Olen tietysti käyttänyt kevyintä kokoa. Pienimmälläkin ruuvaa noin 200 ruuvia. Tuossa vaiheessa ainakaan itselleni ei ole ongelma vaihtaa akkua ja taukojakin on ollut tuossa kohtaa jo monta.
Kevyessä käytössä porakoneella ongelmaa ei ole, mutta raskaassa käytössä iskuporalla, käsisirkkelillä tai mutterivääntimellä akkujen virranantokyky rajoittaa laitteen tehoa. Suurempi määrä rinnakkain kytkettyjä kennoja tekee laitteesta sitkeämmän. Todella kovassa käytössä iso akku ei ylikuumene yhtä helposti. Jossain toki se raja menee laitteen maksimitehonkin puolesta.

Tällaisen kanssa 2Ah akku on erinomainen
Tällaiselle saa olla 8Ah surutta. 12Ah kokeilematta kun ei ole tullut vielä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kevyessä käytössä ...
Lisäisin yhden osalla tärkeän. Kaikilla se akkukone ei ole ainostaan sen roikan korvike, vaan ei ole sitä sähköä käyttöpiakalla tarjolla, eli touhutaan akkujen varassa. Tai se latausympäristön rakentaminen vaatii vaivaa/työtä/aikaa johon verrattuna akun amppeeritunnit halpoja.

En nyt tarkoita jotain kivenkolossa asuvaa, vaan tilanteita missä ne akut saa esim kotona ladattua, jos tarve päivittäin ladata,niin se oma juttu, toisella taasen ajatus ennen mökkireissua yms ja ennustetut jutut hoituu ongelmitta. Jos jotain viikon 10h/d tiivistä rakentamista, niin ehkä ei kannatta ostaa viikon akkuja, vaan vuokrata agrekaatti.
 
Vielä lisäys, ketjussa välllä suositellaan joka asiaan sitä markkinoiden kärkeä ammattilais kamaa, joo ymmärrän, yhden välineen kohdalla voi jopa perustella.

Mutta tavis kotikuluttajalla sitä ohjetta noudattaen olisi kohta uuden jyväskyläisen yksiön verran mennyt rahaa työkaluihin, yksi ihan ok konsti hankkia halppismerkkien edullisia välineitä joilla pärjää, ja päivittää sitten ne missä oikeasti tarvii ammattilaistasoa.

Tämä on erittäin hyvä pointti. Monessa työkalussa paska on vain paska, eikä sellaista kannata ostaa oikeastaan mihinkään käyttöön (vaikka halpa ruuvimeisseli). Pääsääntöisesti kuitenkin jos ei ammattikäytöstä puhuta, se huokeampikin vaihtoehto menee ihan täydestä. Vaikka nyt juuri akkupora tai pulttipyssy. Se on ihan sama vetääkö sillä akulla kiinni 400 vai 1400 kipsiruuvia ilman latausta. Tai pystyykö pulttimopolla vaihtamaan rengassarjan autoon 5 kertaa vai 10 kertaa ilman latausta. Hintaero on usein niin massiivinen, että halvempaan koneeseen voi ostaa vaikka useammankin akun ja silti on vielä halpaa. Usein aktiivisellakin omatoimirakentajalla/askartelijalla tuollaiset pitkät isot rupeamat yhdellä vedolla on suhteellisen harvinaisia, eikä mahdollisella ylimääräisellä lataustauolla ole mitään merkitystä käytännössä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 675
Viestejä
4 561 910
Jäsenet
75 006
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom