Työkalut ja muut vehkeet

Tuli haettua tuo Bahco BH1A1500 alutunkki ja ensimmäisen tunkkauksen perusteella loistava vekotin ja varsinkin tuo keveys on hyvä. Olen pitänyt noita "Bahco on kiinanpaskaa" -juttuja vähän pappojen juttuina, mutta näköjään ovat oikeassa.
Toisella tunkkauksella tulikin sitten ongelmia; auto ilmaan niin huomasin tunkin päällä uppokantaisen pultin ja ihan pultin kunnosta ja mallista pystyi hyvin nopeasti päättelemään, että tunkistahan se on. Yksi pultti kyljestä irronnut. Jokainen normaali ihminen olisi pistänyt takaisin pakettiin ja vienyt vaihtoon, mutta kun löytyy diy-henkeä ja tunkille oli tarvetta niin kiristin takaisin lukitteen kera. Kävin sitten samalla kaikki pultit läpi. Arviolta puolet pulteista oli ihan sormitiukkuudessa joten kiristelin ne uusiksi lukitteen kera. Myös se pulttien laatu on sitten luokkaa "tina" eli esim. niitä tunkin rungon puoliskoja toisiinsa kiristäviä pultteja (joissa yhdystanko välissä) ei uskaltanut edes kokeilla auki kun kanta on vajaa ja materiaali tinaa.

Olisin kuvitellut, että 280€ hintaan saisi jo ihan laadukasta tavaraa, mutta ei kyllä pysty suosittelemaan. Vaikka pukit onkin aina varmistuksena myös renkaan vaihdossa niin ei tuo ainakaan luottoa lisää. Jos nyt ostaisin niin kokeilisin todennäköisesti Bilteman alutunkkia.

Itse suosittelen Haklift alutunkkia, ei mitään moitittavaa itsellä ainakaan.

Noinko Bahco on enää muutenkaan varteenotettava vaihtoehto tunkeissa, kun ainakin Motonetissä niiden hinnat ovat nousseet jo laadukkaampien tunkkien hintaluokkaan. Esim. se matala pitkävartinen 1,5 tonnin tunkki maksoi aiemmin 239e ja on nykyään 369e. Taisin nähdä AC:n parin tonnin tunkin vastaavassa hintaluokassa, toki ei matalana versiona.

Harmillista jos tuo Bahco on noin kuraa, se on ainut oikeasti kevyt ja tukevan oloinen muuten(leveät renkaat jne). Moni muu markkinoilla oleva "alumiini"tunkki on todellisuudessa vain osittain alumiinia ja painoa on lähes yhtä paljon mitä ihan tavallisissa terästunkeissa.

Tuo motonetin "alu" tunkki muuten on melko suoran kopion näköinen tuosta Hakliftista, eli molemmat lienee lopulta peräisin samalta sylttytehtaalta. Muuten ok näköinen, mutta epäilyttää tuo "eturengas" kun se on tuollainen ohut putkilo tuossa sivulaippojen välissä. Miksi ei ole renkaat leveämmällä, olisi huomattavasti tukevampi niin.
 
Tuo motonetin "alu" tunkki muuten on melko suoran kopion näköinen tuosta Hakliftista, eli molemmat lienee lopulta peräisin samalta sylttytehtaalta. Muuten ok näköinen, mutta epäilyttää tuo "eturengas" kun se on tuollainen ohut putkilo tuossa sivulaippojen välissä. Miksi ei ole renkaat leveämmällä, olisi huomattavasti tukevampi niin.

Ostin tuollaisen joskus jostain korjaamotarjouksesta muistaakseni 59e tai 69e. Siihen hintaan ainakin todella pätevän oloinen ja tukeva tuote, sanoisin että on kyllä vastinetta rahalla myös nykyhinnalla.
 
Harmillista jos tuo Bahco on noin kuraa, se on ainut oikeasti kevyt ja tukevan oloinen muuten(leveät renkaat jne). Moni muu markkinoilla oleva "alumiini"tunkki on todellisuudessa vain osittain alumiinia ja painoa on lähes yhtä paljon mitä ihan tavallisissa terästunkeissa.

Tuo motonetin "alu" tunkki muuten on melko suoran kopion näköinen tuosta Hakliftista, eli molemmat lienee lopulta peräisin samalta sylttytehtaalta. Muuten ok näköinen, mutta epäilyttää tuo "eturengas" kun se on tuollainen ohut putkilo tuossa sivulaippojen välissä. Miksi ei ole renkaat leveämmällä, olisi huomattavasti tukevampi niin.

Tuo Bahco on vähän kaksipiippuinen. Itse tunkkihan on todella hyvä ja mukava käyttää, ajaa asian ja toiminnaltaan vaikuttaa laadukkaalta, mutta ei tuollaiset löysälle jätetyt ja tinaa olevat pultit kovin laadukasta kuvaa tuotteesta anna. Katsotaan miten kestää aikaa. Voi olla hyväkin tai sitten ei.

Biltemankin alutunkki taisi olla samanlainen kuin motonet ja haklift eli tulevat todennäköisesti samasta paikasta ja eri merkit päälle.
 
Äääh, kaikkiko tunkit nykyään sontaa? Motonetin racingissä kesti öljyt sisällä puolisevuotta. Onko kenelläkään ehdottaa jotain varmaa max 400€ värkkiä joka pelais sen 10v minimissään?
 
Voi päteä muihinkin merkkeihin, mutta ainakin AC:n tunkkeihin saa noin 20e hinnalla täydellisen huoltosarjan, jolla tekee tunkista taas uuden. Jatkuvassa kovassa päivittäisessä ammattikäytössä huollon tarve tulee vastaan noin 12 vuoden kohdalla.
 

Kääntyvä kuormakärki on hyvä. Hyvä siirtää esim rengassarjat.

Oliko todellinen suositus? Ostin saman hintaisen/näköisen Motonetistä. Kahvat sai teipata heti, vuodessa meni kiinalaisten muoviset renkaat ja nokan hitsaus on heppoinen, eli ei pidä tuota kulmaa, rengassarjan saa juuri vietyä jos saa pyöriin ilmaa.

Mutta tämä oli siis punainen, ei Biltemasta.
 
Suosituksia nokkakärryistä?

Rengastalo tai Esko

Ei halvimmat, mutta kotimaisia laatutuotteita molemmat.

Kevyempänä vaihtoehtona Expresso.

Itselläni on ehkä 15 vuotta vanhat oranssit Eskot ilmakumipyörillä ja niillä on liikkunut kaikki tarpeellinen eikä väsymisen merkkejä näy.
Aikoinaan nuorena poikana muuttohommissa on useampi sata kilometriä tullut yritysmuutoilla kärrättyä kamaa noilla Rengastalon kärryillä.

Kyllä noilla viidenkympin kiina kärryillä satunnaiset laatikot kärrää, mutta sitten kun pitää kärrätä jotain painavampaa tai kipata esimerkiksi iso kaappi nokille, alkavat kärryjen erot näkyä.
Joissain kärryissä antaa lippa periksi tai sitten kärryjen geometria on sellainen, että et saa mitään momenttia aikaiseksi.

Rengaspinojen liikutteluun nämä ovat aivan ykköset, Puuilon 50 € regaskärryt kannattaa jättää kauppaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman riippuu mitä meinaa kuskata, mutta rengastalon "muutto"kärryt on hyvät. On ikuiset, kunhan renkaita välillä vaihtaa (siitäkin pääsee umpikumiset vaihtamalla, mutta käytettävyys kärsii).

Rengastalosta saa hyviä ( muttei halpoja ) heidän itsensä uretaanivaahdolla täyttämiään kumeja, joissa tuntuma ja käytettävyys ei paljoa ilmatäytteisestä kumista eroa.
 
Rengastalo tai Esko

Ei halvimmat, mutta kotimaisia laatutuotteita molemmat.

Kevyempänä vaihtoehtona Expresso.

Itselläni on ehkä 15 vuotta vanhat oranssit Eskot ilmakumipyörillä ja niillä on liikkunut kaikki tarpeellinen eikä väsymisen merkkejä näy.
Aikoinaan nuorena poikana muuttohommissa on useampi sata kilometriä tullut yritysmuutoilla kärrättyä kamaa noilla Rengastalon kärryillä.

Kyllä noilla viidenkympin kiina kärryillä satunnaiset laatikot kärrää, mutta sitten kun pitää kärrätä jotain painavampaa tai kipata esimerkiksi iso kaappi nokille, alkavat kärryjen erot näkyä.
Joissain kärryissä antaa lippa periksi tai sitten kärryjen geometria on sellainen, että et saa mitään momenttia aikaiseksi.

Rengaspinojen liikutteluun nämä ovat aivan ykköset, Puuilon 50 € regaskärryt kannattaa jättää kauppaan.
Ovat varmasti pätevät nuo Rengastalon kärryt. Itse katselin näitä: Stanley® nokkakärryt Heavy Duty 200 kg | Motonet Oy

Ovatkohan ihan susipaskaa?
Hieman riippuu mitä meinaa kuskata, mutta rengastalon "muutto"kärryt on hyvät. On ikuiset, kunhan renkaita välillä vaihtaa (siitäkin pääsee umpikumiset vaihtamalla, mutta käytettävyys kärsii).
Käyttö olisi täysin satunnaista, lähinn toimisi muuttoapuna kavereille ja sukulaisille ja onhan sitä tullut jotain päältätäytettävää pesukonetta rahdatessa mieleen, että nokkakärrythän tässä olisi hyvät.

Olen myös pohtinut noita porraskärryjä. Onko niistä mihinkään? Harvemminhan meinaan sattuu niin hyvää tsäkää, että olisi suoraa baanaa kuljetusreitti. Jos ostaisikin sellaiset, eikä nokkakärryjä?
 
Ovat varmasti pätevät nuo Rengastalon kärryt. Itse katselin näitä: Stanley® nokkakärryt Heavy Duty 200 kg | Motonet Oy

Ovatkohan ihan susipaskaa?

Käyttö olisi täysin satunnaista, lähinn toimisi muuttoapuna kavereille ja sukulaisille ja onhan sitä tullut jotain päältätäytettävää pesukonetta rahdatessa mieleen, että nokkakärrythän tässä olisi hyvät.

Olen myös pohtinut noita porraskärryjä. Onko niistä mihinkään? Harvemminhan meinaan sattuu niin hyvää tsäkää, että olisi suoraa baanaa kuljetusreitti. Jos ostaisikin sellaiset, eikä nokkakärryjä?

Osta kerran kunnon kärryt, niin ei harmita.

Jos ostat Rengastalon tai Eskon kärryt, niin sinun ei tarvitse enää koskaan ostaa toisia kärryjä, jos et jätä niitä ulos happanemaan tai rusikoi niitä.
Nyt mahdollisesti kalliilta tuntuvan hankintahinnan kun jakaa 20-30 vuodelle, niin se ei olekkaan enää niin paha.

Nuo Mätänetin Stanleyt ovat juuri sellaiset kiinan rimpulat, joilla ei tee oikein mitään.
Tuollaiset kärryt kustantavat konteittain ostettuna kiinassa EXW ehkä sen 2-4 € / kpl.

Hyvät porraskärryt ovat hyvät ja taaskaan huonoilla ei tee mitään.
 
Ovat varmasti pätevät nuo Rengastalon kärryt. Itse katselin näitä: Stanley® nokkakärryt Heavy Duty 200 kg | Motonet Oy

Ovatkohan ihan susipaskaa?

Käyttö olisi täysin satunnaista, lähinn toimisi muuttoapuna kavereille ja sukulaisille ja onhan sitä tullut jotain päältätäytettävää pesukonetta rahdatessa mieleen, että nokkakärrythän tässä olisi hyvät.

Olen myös pohtinut noita porraskärryjä. Onko niistä mihinkään? Harvemminhan meinaan sattuu niin hyvää tsäkää, että olisi suoraa baanaa kuljetusreitti. Jos ostaisikin sellaiset, eikä nokkakärryjä?
Ok:lta nuo stanleytkin kuvan perusteellä näyttää jos just nyt tarvii joku paketti siirtää, mutta kyllä se hinta ja laatu näissä kulkee käsi kädessä. Suosittelen kyllä niitä hyväksi todettuja rengastalon kärryjä, ei tarvitse toisia ostaa sitten viiden vuoden päästä ja voit vaikka jättää sitten perinnöksi. Sellaiset monipyöräiset porraskärryt on kyllä ihan onnettomat kaikessa normaalissa käytössä, niihin ei kannata lähteä. Hyvät porraskärryt kyllä portaissa menee hienosti. Normaali nokkakärrykin ihan kohtuullisesti menee satunnaisissa rappusissa kun vähän treenaa.
 
Osta kerran kunnon kärryt, niin ei harmita.

Jos ostat Rengastalon tai Eskon kärryt, niin sinun ei tarvitse enää koskaan ostaa toisia kärryjä, jos et jätä niitä ulos happanemaan tai rusikoi niitä.
Nyt mahdollisesti kalliilta tuntuvan hankintahinnan kun jakaa 20-30 vuodelle, niin se ei olekkaan enää niin paha.

Nuo Mätänetin Stanleyt ovat juuri sellaiset kiinan rimpulat, joilla ei tee oikein mitään.
Tuollaiset kärryt kustantavat konteittain ostettuna kiinassa EXW ehkä sen 2-4 € / kpl.

Hyvät porraskärryt ovat hyvät ja taaskaan huonoilla ei tee mitään.
rengastalo.fi/tuote/rengaskarry-rt-134-terasvanteilla? 588€

Kannatan kunnollisten ostamista, mutta jos ei tiedä tarviiko kunnollista, niin no ei sekään välttämättä ole viisasta osaa muuten vain.
Yksi lähetystapa on se että ostaa jotkin ~50€ kärryt, jos ei loukkaantumisen vaaraa, niin ei se hukkaan mene jos vuoden pärjää, jonka jälkeen ehkä tuntumaa arvioida mitä tarvii.
 
rengastalo.fi/tuote/rengaskarry-rt-134-terasvanteilla? 588€

Kannatan kunnollisten ostamista, mutta jos ei tiedä tarviiko kunnollista, niin no ei sekään välttämättä ole viisasta osaa muuten vain.
Yksi lähetystapa on se että ostaa jotkin ~50€ kärryt, jos ei loukkaantumisen vaaraa, niin ei se hukkaan mene jos vuoden pärjää, jonka jälkeen ehkä tuntumaa arvioida mitä tarvii.

Tuolla tavalla ostat kahdet kärryt, halvat ja hyvät, eli ensimmäinen viisikymppinen on hukkaan heitettyä rahaa.
Lisäksi kiroat vuoden verran niiden romujen kanssa, etkä edes tiedä paremmasta.

Olen tuota aikoinaan harrastanut ja huomannut, että halpaa ja huonoa ostamalla ei saa muuta kuin masennuksen huonoista työkaluista.
Aina ei tarvitse ostaa kalleinta ja parasta, vaan pääosin hyvää keskitasoa, mutta halvin kiinaroina kannattaa jättää aina kauppaan.

Mutta tuollaisilla rengaskärryillä ( samat joita Puuilo möi 49,90 € ) ei tee mitään ja omaisuus- sekä henkilövahingot ovat taattuja, jos yhtään kottikärryn pyöriä painavampia renkaita aikoo siirrellä.
18" rengassarjaa ei saanut noilla edes kyytiin, kun Rengastalon kärryillä nousee ongelmitta myös 31" maastokumi setti.
 
Nuo edellä mainitut hyvät rengaskärryt on hyvät, mutta kotikäyttöön aika turha hankinta suurimmalle osalle 600e edestä. Tavallisille nokkakärryille kyllä helposti keksii muutakin käyttöä jos yhtään on enempää rojua nurkissa.
 
Hyvin pärjätty +10vuotta kiinanrimpulanokkakärryillä. Halvemmat, opiskeluaikoina ostetut oli jonkun 30-40e luokkaa, niistä lahosi kumit ~3 vuodessa joten ne joutui uusimaan. Suurin ongelma noissa oli täysin typerä design, lippa ja runko oli yli 90 asteen kulmassa joten pesukoneet yms kaikki vähänkään isompi piti sitoa runkoon kiinni.

Tuosta syystä tein noista hitsauskärryt ja ostin normaalimmat halpikset tilalle. En muista mistä mutta jotain 70e hintaluokkaa. Jännästi noista on maalit rapissut irti, toisin kuin noissa halvemmissa jotka on pitempään ollu käytössä. Käyttö on kaikenlaisen romun kuskaaminen okt tontilla. Henkilöauton renkaat kulkee hyvin keskikokoiselta naiseltakin, 35" maastorenkaita en oo tohtinut koittaa. Suhteellisen kovasti noita tulee raiskattua ja paiskottua kaikenlaista metalliromua pitkin pihoja eikä mitään ongelmia ole ollut. Toki nämä on vasta pari vuotta ollut käytössä.

Jos käyttö on kaks kertaa vuodessa henkilöauton renkaat ja kerran vuoteen muuttoapu ja kuormat keskimäärin 50kg ja alle, niin en nää mitään syytä miksei <100e kärryt ole täysin kelvolliset, kunhan välttää niitä kaikista halvimpia malleja.

Tietysti laadusta maksamalla saa yleensä mielenrauhaa ettei siellä ole jäänyt joku hitsisauma kylmäksi tai sattunut ylivuotisia, sahanpurusta tehtyjä renkaita yms.
 
Nuo edellä mainitut hyvät rengaskärryt on hyvät, mutta kotikäyttöön aika turha hankinta suurimmalle osalle 600e edestä. Tavallisille nokkakärryille kyllä helposti keksii muutakin käyttöä jos yhtään on enempää rojua nurkissa.

Joo, ei noita rengaskärryjä kannata parin sarjan siirtelyn takia ostaa.
Tukevat ja fiksulla ergonomialla olevat nokkakarryt pitkällä lipalla hoitavat kyllä muutaman rengassarjan siirtelyn.

Minulla pyörii hallilla noin 20 sarjaa per kausivaihto, joten noista kunnon rengaskärryistä on iloa, tosin itse lunastin nuo omani erään korjaamon konkurssipesän huutokaupasta reilun 200 € hintaan.

Hyvin pärjätty +10vuotta kiinanrimpulanokkakärryillä. Halvemmat, opiskeluaikoina ostetut oli jonkun 30-40e luokkaa, niistä lahosi kumit ~3 vuodessa joten ne joutui uusimaan. Suurin ongelma noissa oli täysin typerä design, lippa ja runko oli yli 90 asteen kulmassa joten pesukoneet yms kaikki vähänkään isompi piti sitoa runkoon kiinni.

Tuosta syystä tein noista hitsauskärryt ja ostin normaalimmat halpikset tilalle. En muista mistä mutta jotain 70e hintaluokkaa. Jännästi noista on maalit rapissut irti, toisin kuin noissa halvemmissa jotka on pitempään ollu käytössä. Käyttö on kaikenlaisen romun kuskaaminen okt tontilla. Henkilöauton renkaat kulkee hyvin keskikokoiselta naiseltakin, 35" maastorenkaita en oo tohtinut koittaa. Suhteellisen kovasti noita tulee raiskattua ja paiskottua kaikenlaista metalliromua pitkin pihoja eikä mitään ongelmia ole ollut. Toki nämä on vasta pari vuotta ollut käytössä.

Jos käyttö on kaks kertaa vuodessa henkilöauton renkaat ja kerran vuoteen muuttoapu ja kuormat keskimäärin 50kg ja alle, niin en nää mitään syytä miksei <100e kärryt ole täysin kelvolliset, kunhan välttää niitä kaikista halvimpia malleja.

Tietysti laadusta maksamalla saa yleensä mielenrauhaa ettei siellä ole jäänyt joku hitsisauma kylmäksi tai sattunut ylivuotisia, sahanpurusta tehtyjä renkaita yms.

Kyllähän sitä pärjää vaikka ilmankin, mutta jos kerran kokeilee kunnon tuotetta, niin vaikea sitä on palata takaisin kiinan roskaan.

Huonoissa kärryissä suurin ongelma on se, että koko rakenne on aivan rimpula ja lippa tai aisa vääntyvät, kun kokeilee ottaa jotain painavampaa kyytiin tai vaihtoehtoisesti ergonomia on sellainen, että mitään painavampaa ei saa käytännössä kyytiin, kun vipuvarsi puuttuu.
Samoin kärrääminen on hankalaa, kun kärryä joutuu tasapainottamaan jatkuvasti tai kävely on kyyryssä/vinossa vaappumista.

Eräätkin IKH:n noin 300 € hintaan myymät kohtuullisen tukevan oloiset kiinakärryt ovat sellaiset, että yhtään pidemmän tai painavamman esineen kyytiin kampeaminen on melkein mahdotonta, kun kahvat ovat ylhäällä epäergonomisessa kulmassa ja akselin sijoituksen takia lähtöön ei saa ollenkaan vipuvartta.
 
Nuo edellä mainitut hyvät rengaskärryt on hyvät, mutta kotikäyttöön aika turha hankinta suurimmalle osalle 600e edestä. Tavallisille nokkakärryille kyllä helposti keksii muutakin käyttöä jos yhtään on enempää rojua nurkissa.
Hyvin vahva tämä. Toki jos pyörittää rengasliikettä/harrastetallia, niin asia voi olla eri.

Itsellä on paritkin nuita Bilteman 50e kärryjä ja on niillä muutamat muutot ja pesukoneen vaihdot suoritettu. Ei varmasti pärjää 500-600e kärryille, mutta tuollaiseen kerran pari vuodessa käyttöön oikein loistavia vehkeitä järkevillä painoilla touhutessa. Pesukone/liesi yms painavimpina, niin kestää varmasti käyttöä.

Turvakengät jalkaa nokkakärryjä käytettäessä, itseltä lähti kynsi kun ei ollut.
 
Ovat varmasti pätevät nuo Rengastalon kärryt. Itse katselin näitä: Stanley® nokkakärryt Heavy Duty 200 kg | Motonet Oy

Ovatkohan ihan susipaskaa?

Ne punaiset paskat mistä kirjoitin aiemmin, ovat nuo Stanleyn HD 200kg halvemmat joilla pitäisi saada vietyä jopa 250kg. Ja tosiaan antautui reilusti alta ja muitakin heikkouksia löytyy. Stanleyn rakenne näyttää samalla lailla ongelmalliselta, kehottaisin välttämään.
 
Oliko todellinen suositus? Ostin saman hintaisen/näköisen Motonetistä. Kahvat sai teipata heti, vuodessa meni kiinalaisten muoviset renkaat ja nokan hitsaus on heppoinen, eli ei pidä tuota kulmaa, rengassarjan saa juuri vietyä jos saa pyöriin ilmaa.

Mutta tämä oli siis punainen, ei Biltemasta.

Juu, siis tuo linkin Biltema on ollut itsellä monet vuodet ollu jo kovassa käytössä. Renkaat tosin oon tainnu kyllä vaihtaa, vai oliko sisäkumit. Ne alkoi vuotaa ilmaa. Muuten ei mitään vikaa ole ollut. Kahvat edelleen paikoillaan ja hitsaukset kunnossa, Ainakin tavalliset henkilöautorenkaat 195-225/15-18" menny ihan hyvin paikasta toiseen.

Niinjoo ja muuttohommissa kuskattu myös pesukoneet/jääkaapit yms onnistuneesti.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla tavalla ostat kahdet kärryt, halvat ja hyvät, eli ensimmäinen viisikymppinen on hukkaan heitettyä rahaa.
Lisäksi kiroat vuoden verran niiden romujen kanssa, etkä edes tiedä paremmasta.
Riippuu toki rahan ja varaston hinnasta, mutta ynnäsin niin että viidelläkympillä pärjää vuoden, niin se ei ole hukkaan heitettyä rahaa, jos ei itseään telo.
Korostan edelleen että arvostan laatu työkaluja, mutta jos ei ole taikaseinää omasta takaa, niin joutuu tekemään valintoja, ja oleen ilman, monesta työkalusta.
18" rengassarjaa ei saanut noilla edes kyytiin, kun Rengastalon kärryillä nousee ongelmitta myös 31" maastokumi setti.
Ehkä putosin vähän kärryiltä mitä haettiin. mutta olin uskossa että vähän pienempää käyttöön
 
Kaikki, mitä Esko valmistaa kestää ihan uskomatonta rääkkiä. Työmailla näkyy niiden pöytäsirkkeliä, tiilikärryä, kottikärryä yms. Laatu maksaa, mm kottikärryt 400€ mutta toisia ei sitten tarvitse ostaa.

Pitäisi hankkia rengaspainemittari paineiden tarkistukseen, kun nuo huoltoaseman mittarit voi näyttää mitä vaan. Onko suosituksia max 100€ hintaluokassa, mielellään sellainen että sillä tarkistaisi myös fillarin paineet? Joskus oli joku clas ohlsonin halpis joka näytti joka mittauskerralla eri painetta, eli vähän skeptisesti suhtaudun näihin kympin laitteisiin.
 
Kaikki, mitä Esko valmistaa kestää ihan uskomatonta rääkkiä. Työmailla näkyy niiden pöytäsirkkeliä, tiilikärryä, kottikärryä yms. Laatu maksaa, mm kottikärryt 400€ mutta toisia ei sitten tarvitse ostaa.

Pitäisi hankkia rengaspainemittari paineiden tarkistukseen, kun nuo huoltoaseman mittarit voi näyttää mitä vaan. Onko suosituksia max 100€ hintaluokassa, mielellään sellainen että sillä tarkistaisi myös fillarin paineet? Joskus oli joku clas ohlsonin halpis joka näytti joka mittauskerralla eri painetta, eli vähän skeptisesti suhtaudun näihin kympin laitteisiin.

Yksinkertaisesti Flaig pelkkään tarkastukseen tai jos ei paineilmaliitin haittaa niin Eurodainu.
 
Kaikki, mitä Esko valmistaa kestää ihan uskomatonta rääkkiä. Työmailla näkyy niiden pöytäsirkkeliä, tiilikärryä, kottikärryä yms. Laatu maksaa, mm kottikärryt 400€ mutta toisia ei sitten tarvitse ostaa.

Pitäisi hankkia rengaspainemittari paineiden tarkistukseen, kun nuo huoltoaseman mittarit voi näyttää mitä vaan. Onko suosituksia max 100€ hintaluokassa, mielellään sellainen että sillä tarkistaisi myös fillarin paineet? Joskus oli joku clas ohlsonin halpis joka näytti joka mittauskerralla eri painetta, eli vähän skeptisesti suhtaudun näihin kympin laitteisiin.

Esko on kyllä hyvä, minulta löytyy yli 15 vuotta vanhat Eskon nokkakärryt ( vanha versio linkin vehkeistä ) ja kottikärryt ( inflaatio on iskenyt, olivat aikoinaan starkissa alle 400 € ) eikä näiden käyttö harmita.
Tosin Ruotsissa tehdyt versiot ovat halvemmat ja vähintään yhtä hyvät.

Eurodainu on rengashommissa jonkinlainen standardi.
 
Kaikki, mitä Esko valmistaa kestää ihan uskomatonta rääkkiä. Työmailla näkyy niiden pöytäsirkkeliä, tiilikärryä, kottikärryä yms. Laatu maksaa, mm kottikärryt 400€ mutta toisia ei sitten tarvitse ostaa.

Pitäisi hankkia rengaspainemittari paineiden tarkistukseen, kun nuo huoltoaseman mittarit voi näyttää mitä vaan. Onko suosituksia max 100€ hintaluokassa, mielellään sellainen että sillä tarkistaisi myös fillarin paineet? Joskus oli joku clas ohlsonin halpis joka näytti joka mittauskerralla eri painetta, eli vähän skeptisesti suhtaudun näihin kympin laitteisiin.
Itselläni on tuollainen. Yllättävän näppärä ja samalla saa ne paineetkin haluamakseen. Liitin on hyvä kun ei pois ottaessa suhauta ilmaa pois. Xiaomi Mi Portable Electric Air Compressor -sähköpumppu 39,99
 
Onko suositusta hiljaisesta kompressorista pieneen kerrostalon autotalliin? Käyttö on satunnaista pulttipyssyn tai paineilmaräikän yms käyttöä, ei mitään hiekkapuhallusta. Saisi olla sen kokoinen, että tarvittaessa viitsii kantaa asuntoon pari porrasta.
Olisko esim tuollainen hyvä vehje?
 
Onko suositusta hiljaisesta kompressorista pieneen kerrostalon autotalliin? Käyttö on satunnaista pulttipyssyn tai paineilmaräikän yms käyttöä, ei mitään hiekkapuhallusta. Saisi olla sen kokoinen, että tarvittaessa viitsii kantaa asuntoon pari porrasta.
Olisko esim tuollainen hyvä vehje?
Onko paineilmaräikkä ja pulttimopo jo hankittu? Lähinnä ajatuksen tasolla mietin, voisiko sen paineilman jättää yhtälöstä pois ja käyttää koneita suoraan sähköllä (akulla).

Pulttimopo ja ilma-räikkä ovat jo sellaisenaan äänekkäitä työkaluja, sekä jos jotain viedään kerroksiin, riittää sen työkalun siirto. Ei tarvitse kantaa kompuraa ja letkua.

Pikkunaulaimissa edullisellakin pystyy työskentelemään, siinä hinnanero saattaa ohjata kompura + naulain yhdistelmään, pois impulssivehkeistä tai tehottomista akkunaulaimista. Sitten voi tietysti miettiä muita vaihtoehtoisis työ/kiinnitystapoja esim. listoitukseen.
 
Onko suositusta hiljaisesta kompressorista pieneen kerrostalon autotalliin? Käyttö on satunnaista pulttipyssyn tai paineilmaräikän yms käyttöä, ei mitään hiekkapuhallusta. Saisi olla sen kokoinen, että tarvittaessa viitsii kantaa asuntoon pari porrasta.
Olisko esim tuollainen hyvä vehje?

Ilmeisesti nuo Stahlwerkin vehkeet ovat ihan ok laatuisia.
Ostaisin kuitenkin tuon pykälää isommalla tankilla ( 30 l ) olevan vehkeen, kun hintaeroa ei ole niin montaa kymppiä.
Tuollaisen 30 litraisen kuitenkin kantaa helposti mukanaan.

Toki kannattaa harkita akkutyökaluja, niin kompuran käyttö jäisi vähemmälle.

Itselläni on jäänyt paineilman käyttö lähinnä puhalteluun, renkaiden täyttöön ja rengaskoneen käyttöön sen jälkeen, kun ostin Milwaukeen akkuvehkeet ( mm. pulttipyssy ja 1/4" räikkä pitkällä kaulalla ).

Pikkunaulaimissa edullisellakin pystyy työskentelemään, siinä hinnanero saattaa ohjata kompura + naulain yhdistelmään, pois impulssivehkeistä tai tehottomista akkunaulaimista. Sitten voi tietysti miettiä muita vaihtoehtoisis työ/kiinnitystapoja esim. listoitukseen.

Ainakin Milwaukeen akkunaulaimet ovat riittävän tehokkaita ( ja toimivat pelkällä akulla ilman kaasupatruunaa ) eli sen takia ei kannata pysyä kompressori + paineilmanaulain kombossa.
Toki hinta voi tökkiä, varsinkin jos kompura löytyy jo ennestään.

Mutta työmukavuudessa langaton vehje voittaa paineilman 100-0.
 
Onko paineilmaräikkä ja pulttimopo jo hankittu? Lähinnä ajatuksen tasolla mietin, voisiko sen paineilman jättää yhtälöstä pois ja käyttää koneita suoraan sähköllä (akulla).

Pulttimopo ja ilma-räikkä ovat jo sellaisenaan äänekkäitä työkaluja, sekä jos jotain viedään kerroksiin, riittää sen työkalun siirto. Ei tarvitse kantaa kompuraa ja letkua.

Pikkunaulaimissa edullisellakin pystyy työskentelemään, siinä hinnanero saattaa ohjata kompura + naulain yhdistelmään, pois impulssivehkeistä tai tehottomista akkunaulaimista. Sitten voi tietysti miettiä muita vaihtoehtoisis työ/kiinnitystapoja esim. listoitukseen.
Paineilmaräikkä ja pulttipyssy on jo ennestään. Kompuralle on toki muutakin käyttöä. Löytyy kyllä myös akkutoiminen pulttipyssy, mutta siinä ei aina teho riitä.
 
Jos tarvitsee oikeasti hiljaisen ja pitkä-ikäisen kompuran niin suosittelen Jun-Airia. Hankin itse tollasen ja on paljon hiljaisempi kuin esimerkiksi imuri. Toki hintaakin löytyy. Löytyy myös isommalla säiliöllä ja moottorilla. Silloin vain kantaminen alkaa olla hankalampaa.
 
En ole verrannut muihin mittareihin. Eikä oikeastaan edes kiinnosta heittääkö. Kunhan toistaa mittaukset ja paineen lisäykset aina samalla tavalla. Lämpötila jo muuttaa paineita niin en kovin orjallisesti mitään annettua painetta edes yritä. Kyllä sen ajaessa huomaa jos on liian vähän.
 
Jos tarvitsee oikeasti hiljaisen ja pitkä-ikäisen kompuran niin suosittelen Jun-Airia. Hankin itse tollasen ja on paljon hiljaisempi kuin esimerkiksi imuri. Toki hintaakin löytyy. Löytyy myös isommalla säiliöllä ja moottorilla. Silloin vain kantaminen alkaa olla hankalampaa.
Ei tässä sentään mitään perintökalleutta olla ostamassa. Tuon hinnallahan ostaa jo ison setin hyviä akkutyökaluja. Sellainen alle 300 € voisi olla budjetti. Sillä näyttää saavan omaan käyttöön riittäviä.
 
Aihetta sivuten, tuli kärkkäisen verkkokaupasta vastaan timcon kompura isolla säiliöllä.
Kellään tietoa että riittäisikö tuo 100l säiliö esim hiekkapuhallushommiin ja muutaman kireän pultin irroitukseen tarvittaessa paineilmamopolla?

E: hintaa oli 350e
 
Aihetta sivuten, tuli kärkkäisen verkkokaupasta vastaan timcon kompura isolla säiliöllä.
Kellään tietoa että riittäisikö tuo 100l säiliö esim hiekkapuhallushommiin ja muutaman kireän pultin irroitukseen tarvittaessa paineilmamopolla?

E: hintaa oli 350e

joo
 
paineilmapyssylle ei tarvitse isoa säiliötä, oleellisempaa on riittävät letkut ja hyvät liittimet ettei jää ilmanvirtauksesta kiinni.
 
paineilmapyssylle ei tarvitse isoa säiliötä, oleellisempaa on riittävät letkut ja hyvät liittimet ettei jää ilmanvirtauksesta kiinni.
Riippuu niin paljon siitä työkalusta mitä käytät, mutta taitaa esim. atlas copcon pienimmätkin pulttikoneet huutaa ilmaa sen 10l/s, joten suosittelen kyllä säiliötä jos yhtään enemmän tarttee hommia tehdä. Tosin jos jaksaa kuunnella sen kompuran meteliä koko ajan jotaisen avauksen jälkeen, niin ei sinne kovin suurta säiliötä taakse tarvitse.
 
Pitäisi ostella kodin ja auton siivoushommiin tekstiilipesuri. Miettiny Kärcherin Puzzi 8/1c ja Numatic Georgea. Hinta molemmilla n. 500eur. Mitä suosittelisitte?
 
Pitäisi ostella kodin ja auton siivoushommiin tekstiilipesuri. Miettiny Kärcherin Puzzi 8/1c ja Numatic Georgea. Hinta molemmilla n. 500eur. Mitä suosittelisitte?

Ei ole kokemusta kuin tuosta Kärcherin vehkeestä ja sitä voin todellakin suositella, varsinkin autohommiin. Molemmissa pesukahva näyttäisi olevan yhtä kolho autoon ja ahtaimpiin väleihin joudut rakentelemaan mieleiset adapterit. Mutta esim. rättijakkarat tai jalkatilan verhoilu puhdistuu varmasti molemmilla, kuten myös kodin verhoilut.

Ehkä toi Kärcher on yleisempi ja sitä kautta varmasti autoharrastajilta löytyy kaikenlaisia kikkoja kyseiseen laitteeseen. Ja ehkä paremmin varaosia saatavilla lähes joka marketista. Jos olisin ostamassa uutta, niin valitsisin uudelleen saman.
 
Pitäisi ostella kodin ja auton siivoushommiin tekstiilipesuri. Miettiny Kärcherin Puzzi 8/1c ja Numatic Georgea. Hinta molemmilla n. 500eur. Mitä suosittelisitte?

Eipä noita ole hirveesti tullu käytettyä, mutta tuollaisella Kärcherillä pesin sohvan ja auton penkit. Vertailukohtaa ei oikein ole, mutta ainakin pesuvesi oli paskasta kun mikä vaikka sohva päällisin puolin näyttikin puhtaalta....että kaipa se asiansa ajoi ihan hyvin.
 
Täällä ollut myös Kärcheri käytössä ja näennäisesti puhtailta kodin tekstiili pinnoilta sai kyllä aika likaisen pesuveden aikaan eli jotain se kyllä teki oikein.
 
Tuota 8/1c Kärcheriä oon kerran käyttänyt autojen penkkien pesuun. Hyvin lähti penkit ja lattiamatot puhtaaksi. Laite oli käytössä tosi laadukkaan oloinen. Numaticista ei kokemusta.
 
Pitäisi ostella kodin ja auton siivoushommiin tekstiilipesuri. Miettiny Kärcherin Puzzi 8/1c ja Numatic Georgea. Hinta molemmilla n. 500eur. Mitä suosittelisitte?

Puzzi on ainakin hyvä, sitä on tullut käyteltyä autohommissa, tosin käytönnön ero "kotikäyttöön" tarkoitettuun pesuriin SE 6.100 ei ole ihan mahdoton.
Mutta onhan Puzzi ammattivehje.

Kannattaa myös harkita imevää höyrypesuria, kuten Kärcher SV7.
On tehokas vehje moneen puhdistushommaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 259
Viestejä
4 506 733
Jäsenet
74 346
Uusin jäsen
jonppaasi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom