Työkalut ja muut vehkeet

Itselle tule todennäköisimpänä mieleen, että vaihdettava rengas on ollut jumissa pyörännavassa ja renkaanvaihtaja on kurottautunut auton alle lyödäkseen rengasta takapuolelta. Siinä vasaroidessa on auto heilunut ja tunkki kaatunut.

Mikä sinänsä on vähän järjetöntä, kun ulkosyrjälle rengasta potkimalla saa samalla tavalla hapettuneen vanteen irti navasta. Se irroittava voima kohdistuu vain päinvastaselle puolelle kuin mihin potkasee.. Ei tarvii sinne auton alle könytä.
 
Mikä sinänsä on vähän järjetöntä, kun ulkosyrjälle rengasta potkimalla saa samalla tavalla hapettuneen vanteen irti navasta. Se irroittava voima kohdistuu vain päinvastaselle puolelle kuin mihin potkasee.. Ei tarvii sinne auton alle könytä.

Yleensä toimii kyllä, mutta sitten jos on ihan oikeasti kovaa jumissa, pitää päästä lyömään sieltä takapuolelta.
 
Ajamalla näihin moderneihin väliaikaisiin hidasteisiin peltivanteilla pahemmin hidastamatta kerta toisensa jälkeen saa kyllä vanteen keskireiän niin soikeaksi ja jumiin, ettei uskokaan. Kyllä se sitten lopulta irtosi, kun 10 min oli nosturilla hakannut täysiä suoraan vanteeseen sisäpuolelta isolla moskalla jossa metrin varsi. Ja sen jälkeen vielä toisen puolen rengas... Eipä sen jälkeen tehnyt mieli edes kokeilla vaihtaa niitä vanteita maassa könyten. Nykyään lienevät joka syksy, vai kevät, edelleen päänvaivana jossain rengasliikkeessä.
 
Renkaiden vaihdossa on hyvä suorittaa myös tarkastustehtäviä, jotka vaaivat ainakin joidenkin ruumiinosien työntämistä rungon sisään. Jarrupalat on helppo tarkastaa ja raidetankoa ja niveliä voi kokeilla, mutta se vaatii, että etupää on kokonaan ilmassa. Se taas tuo riskin jos menee repimään autoa sivusuunnassa.

Ymmärrän kyllä mitä yritit viestiä tällä, mutta repesin silti aika huolella kun mielikuva tuli jostain ihan muusta kuin mitä varmaan tarkoitit.
Tuli mieleen vanha sanonta "Työkaluina nyrkki ja kyrpä".
 
Yleensä toimii kyllä, mutta sitten jos on ihan oikeasti kovaa jumissa, pitää päästä lyömään sieltä takapuolelta.
Kuorma-auton renkaat ovet ihan oikeasti kovaa jumissa, eikä niitä todellakaan mennä sisäpuolelta hakkaamaan. Isolla lekalla ulkoreunalle lyömällä ovat kaikki irronneet.
 
Yleensä toimii kyllä, mutta sitten jos on ihan oikeasti kovaa jumissa, pitää päästä lyömään sieltä takapuolelta.

Avensiksessa jumitti aikanaan takavanteet huolella. Joskus en keksinyt muuta kuin yksi pultti paikalle (ei liian kireälle) ja liikuttelee autoa hieman ajamalla. Tämän jälkeen ollut kymmenkunta autoa ja ei vastaavia ongelmia.
 
Ei oo kyllä yhdessäkään omassa autossa vanteiden kanssa juuri ongelmaa ollut vaikka oli BMW e91 -06 (suomi ja vaihdettu 5v sitten pois) farkku ja veljellä vuotta vanhempi e90 -05 sedan saksan tuonti, siinä sai vasaralla paukutella:hmm: molemmissa original vanteet.
 
Aivan turhaa hommaa hakata niitä.

Pultit auki vaan reilusti ja ajelemaan holtittomasti. Sitkeimmätkin irtoaa kyllä kun aletaan olla luiston rajoilla asfaltilla :D

Tämä, tutun autossa oli rengas niin jumissa etteivät saaneet mitenkään sitä pois. Ehdotin että löysää pultteja pari kierrosta ja käy ajamassa talon ympäri räväkästi, niin helposti oli sen jälkeen irronnut.
 
Isoveljen autossa oli niin jumissa, ettei irronnut vaikka löysäsi pultit ja kävi ajamassa. Käkkärillä otti kaasua vasten jne. vei rengasliikkeeseen jossa olivat sitten jotenkin irrottaneet.

Surullinen juttu. Oisko voinut olla joku pehmeä alusta myös, ts. ei betoni tai asfaltti. Ei paljoakaan vaadi että sortuu sivusuunnassa.
Edit. Aina arveluttaa nämä harrastajatason vehkeet mitä mulla edustaa lähinnä nämä ajorampit. Liekö niillä tapahtunut onnettomuuksia?
Tämä "pehmeä alusta" on vaarallinen käsite kun myös asfaltti voi helposti pettää jos sen alle on vaikka vesi päässyt tekemään kuopan. Sopiva kuorma oikeaan paikkaan niin tunkki uppoaa sinne asfaltin alla piilossa olevaan kuoppaan varoittamatta silmänräpäyksessä. Tämän vuoksi kaikissa henkilönostimissa yms. on kyltit asiasta muistuttamassa.
 
Koitin nyt hitsata Gysin epäilyttävän halvoilla rutiilipuikoilla ja syttyi selvästi herkemmin. Muutaman kerran kuitenkin sammus kesken vedon mutta syy voi hyvin olla hitsaajassakin tai materiaalissa. Vaatii lisää harjoitusta. Tuntuu että noi teki enemmän kuonaa kuin Esabit, toki oli 0.5 mm paksumpi.


Puikkoja näytti olevan myös valuraudalle, rosterille ja alumiinille. Ja niitä sai pienissä erissä. Pitää joskus kokeilla jos tulee tarve.
 
Mistäs kannattais katella liitinpinnin irroitustyökalua? Tein vähän autosähköhommia ja kytkin yhden liittimen pinnit vähän epäloogiseen järjestykseen jatkoa ajatellen. Joku edullinen multitool voisi kiinnostaa, koska käyttö tosi satunnaista.
 
Oletteko muuten tilannu kiinasta Amp Supersealeja (kopioita). Tietoa myyjästä jonka tuotteet on kelvollisia? Eli pinnit loksahtaa ongelmitta paikoilleen...

Esim. Kärkkäisen ja Bilteman superseal-liittimet ovat täyttä p_skaa. Otsasuoni pullistuu päästä ulos kun ei ne pinnit suostu lukittumaan paikkaansa. Jotain valuvikaa näissä on, menny roskiin kun ei vaan saa kasattua kaikkia pinnejä kiinni... 1667342333697.png
 
Oletteko muuten tilannu kiinasta Amp Supersealeja (kopioita). Tietoa myyjästä jonka tuotteet on kelvollisia? Eli pinnit loksahtaa ongelmitta paikoilleen...
Starelec Oy saisko tuolta? Ei kyllä henkilökohtaista kokemusta juuri näistä liittimistä, mutta muu tavara tuolta starelecistä on ollut kelvollista.
 
Noi starelecin omat on aitoja. Huonoilla pihdeillä kun puristaa pinnit ne menee helposti niin kieroon ettei sitten loksahda edes aitoon kiinni. Bilteman kopiot on ollu paljon parempia kuin aliexpressin halvimmat.
 
Yllä kovasti oli juttua tunkeista.

Mulla on 2x tunkki pettäny ja auto tullu vauhdilla alas. Eka kerta 15v sit motonetin 30e hintaluokan ”hallitunkki”, pamauksen saattamana peltirunko solmuun ja trans amin keula alas. Autoon vaurioita mutta ite ehjänä.

Tokmannin tunkki (taas halpa muutaman kympin tekele) petti viimevuonna 4 vuoden iässä äiteen autoon renkaan vaihdossa. Öljyt kerralla ulos ja auto alas. Onneksi helman kohdalla lankku niin ei maahan asti.

Pelkän tunkin varaan en enää ole jättänyt jos renkaan vaihtoa kummempi operaatio.
 
Noi starelecin omat on aitoja. Huonoilla pihdeillä kun puristaa pinnit ne menee helposti niin kieroon ettei sitten loksahda edes aitoon kiinni. Bilteman kopiot on ollu paljon parempia kuin aliexpressin halvimmat.

Tätä puristustyökalun aiheuttamaa ongelmaa itsekin olin ehdottamassa. Liekö edes monessa liikkeessä myynnissä eristämättömälle liittimelle sopivaa pihtiä, niitä värillisille eristetylle abikoille tarkoitettuja vain (millä koko liitintyypillä ei tee kyllä yhtään mitään).

Olen ei-kriittisissä paikoissa olevissa liitoksissa nykyään itse käyttänyt vain niitä valkoisia liitinrunkoja joihin saa eristeettömät abikot sisään.
 
Tycon omissa pihdeissä ja nopealla vilkaisulla myös knipexin vastaavissa on erilainen puristusprofiilin muoto noille superseal-liittimille kuin normaaleille eristämättömille abikoille joten pelkät merkkipihdit eivät riitä jos profiili on väärä.

Halvimmaksi tulee hankkia esim alista jotkut budjetticrimpperit (joku pro'skit tai vastaava) joissa vaihdettava puristusprofiili ja sitten tilailla erikseen leukoja tarpeen mukaan, itse hankin sellaiset viime kesänä MC4-liittimille.
 
Oletteko muuten tilannu kiinasta Amp Supersealeja (kopioita). Tietoa myyjästä jonka tuotteet on kelvollisia? Eli pinnit loksahtaa ongelmitta paikoilleen...

Esim. Kärkkäisen ja Bilteman superseal-liittimet ovat täyttä p_skaa. Otsasuoni pullistuu päästä ulos kun ei ne pinnit suostu lukittumaan paikkaansa. Jotain valuvikaa näissä on, menny roskiin kun ei vaan saa kasattua kaikkia pinnejä kiinni... 1667342333697.png
Mä olen bilteman liittimiä käyttänny jokusen paketin ja rungot ovat olleet kunnollisia. Ainot sopivuusongelmat johtuneet pinnien vääränlaisesta puristamisesta (jos pinni ei pysy suorana ni ei naksahdakkaan kunnolla yms.)
 
Oletteko muuten tilannu kiinasta Amp Supersealeja (kopioita). Tietoa myyjästä jonka tuotteet on kelvollisia? Eli pinnit loksahtaa ongelmitta paikoilleen...

Esim. Kärkkäisen ja Bilteman superseal-liittimet ovat täyttä p_skaa. Otsasuoni pullistuu päästä ulos kun ei ne pinnit suostu lukittumaan paikkaansa. Jotain valuvikaa näissä on, menny roskiin kun ei vaan saa kasattua kaikkia pinnejä kiinni... 1667342333697.png

2012 olin näemmä ostanut Partco nimisestä kaupasta. Mitä noita muutaman kasasin niin ovat laadukkaita, napsahtelevat nätisti paikalleen ja vaikuttavat tiiveiltä. Silloin noita ei edes ollut Biltema/Motonet akselilla. Toki tarvitset oikean työkalun.

 
Pihtien tosiaan kuuluu olla rullaavat elikkä tämän sorttiset.
Ainakin omani joskus taivuttavat liitintä, jolloin se on oikaistava ennen muovihylsyyn työntöä.
 
Kiinalainen 30 euron makitakopio saksan ebaystä yllätti positiivisesti tehoilla. Katkaisulaikalla käytännössä teho lopu ikinä ja virsikirjalla tai vastaavalla saa silläkin hioa yllättävän reilusti.
Akkuahan tuo sitten syö iloisesti vaikka olisi oikeita Makitan 5Ah tai 6Ah akkuja.
Itselläni on Ryobin 125mm hiiliharjaton akkurälläkkä ja siinä ainakin akku vaikuttaa tosi paljon. 2 Ah akulla (Ryobin alkuperäinen) takaiskusuoja pysäyttää laikan jos vähänkin painaa (siis oikeasti vähänkin), mutta 4 Ah (myös alkuperäinen) akulla ei vastaavaa ongelmaa ole. Tässä kyse ei ole akun varaustilasta, eli myös täytenä pienempi akku tökkii pahasti. Muuten 2 Ah akku toimii esim. porakoneessa hyvin, mutta voihan siinä jotain vikaa olla, kun ei tunnu antavan tarpeeksi virtaa.
 
Itselläni on Ryobin 125mm hiiliharjaton akkurälläkkä ja siinä ainakin akku vaikuttaa tosi paljon. 2 Ah akulla (Ryobin alkuperäinen) takaiskusuoja pysäyttää laikan jos vähänkin painaa (siis oikeasti vähänkin), mutta 4 Ah (myös alkuperäinen) akulla ei vastaavaa ongelmaa ole. Tässä kyse ei ole akun varaustilasta, eli myös täytenä pienempi akku tökkii pahasti. Muuten 2 Ah akku toimii esim. porakoneessa hyvin, mutta voihan siinä jotain vikaa olla, kun ei tunnu antavan tarpeeksi virtaa.
Isompi akku antaa enemmän virtaa.
Jos elektroninen suojaus niin ei pääse ns väkisinkään yrittää.
En yllätty jos joku kertoo faktana että valmistaja säätänyt osan akuista "varmanpäälle".
 
Isompi akku antaa enemmän virtaa.
Jos elektroninen suojaus niin ei pääse ns väkisinkään yrittää.
En yllätty jos joku kertoo faktana että valmistaja säätänyt osan akuista "varmanpäälle".
Joo, näin voi tosiaan olla, että kapasiteetiltaan pienempi antaa lähtökohtaisesti (ts. täysin toimivana) vähemmän jerkkua. Taitaa muuten toi mun pienempi akku olla 2,5 Ah (eikä 2 Ah) ja sillä rälläkkää ei voi oikeastaan käyttää lainkaan, mutta muuten ihan toimiva akku muuhun käyttöön.

Mulla on myös Ryobin pulttipyssy ja siinäkin huomaa, että pikkuakulla saa nakutella pitempään kuin isommalla. Aika selvää on, että kun tulee tarve ostaa uusia akkuja, niin noita pikkuakkuja en kyllä osta vaikka halvalla saisin, vaikka 99% omassa käytössä pienempi kapasiteetti riittäisi varsin hyvin, jos vain tehoa olisi riittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Itselle tule todennäköisimpänä mieleen, että vaihdettava rengas on ollut jumissa pyörännavassa ja renkaanvaihtaja on kurottautunut auton alle lyödäkseen rengasta takapuolelta. Siinä vasaroidessa on auto heilunut ja tunkki kaatunut.
Yksi riskituote on peltiset saksitunkit, joista osa on huomattavan notkeita. Kestävät ehkä juuri auton nostamisen, mutta jos kuormitettuna tulee vähänkään vääntöä johonkin suuntaan, niin ohutlevystä taivutettu C-profiili ei ole voittajan valinta.


Oma lukunsa on sitten autojen mukana tulleet tunkit, joissa on vähän säästetty. Kerran petti mutterin kierteet. Oli muovinen mutteri.
 
Oma lukunsa on sitten autojen mukana tulleet tunkit, joissa on vähän säästetty. Kerran petti mutterin kierteet. Oli muovinen mutteri.

Toivottavasti kukaan ei käytä auton mukana tullutta tunkkia normaalissa renkaanvaihdossa. Se on tarkoitettu hätätilannetta varten tien päällä. Kun tunkissa on muovimuttereita ym. heikkoa rakennetta, pitäisi varoituskellojen soida. Tunkit ovat tarkoituksella tehty heikoksi ja halvalla, ettei autoon tule ylimääräistä painoa, mutta rakenne kestää juuri muutaman toiminnan. Ei siis Suomen oloihin, jossa nostoja tulee vähintään 8 kpl vuoteen.

Lisäksi auton omassa tunkissa on pelti peltiä vasten nostokohdassa, niin se rikkoo auton maalipinnan helmasta, missä eniten suojausta tarvitaan.
 
Kehä kakkosella ajoi nyt aamusta tien sivuun yksi auto, jolla vatkasi vasen eturengas aika hurjasti eli muistakaahan kiristää ne renkaan pultit tunkista riippumatta..
 
Vaimon autoon vaihtelin pyöränlaakereita reilun kk takaperin, niin puuilon pari vuotta vanha hallitunkki päätti sylkäistä öljyt pihalle.. Oli jackstandit jo höpötillään niin tippui niiden päälle eikä maahan. Pientä maalivauriota pääsi syntymään.

Nyt haettu compac T-C tunkki.. Tuli 10v takuulla ja tuntuukin aivan erillaiselta kuin aikaisempi kiinanrimpula, toki hintakin 10× edelliseen verrattuna
 
Vaimon autoon vaihtelin pyöränlaakereita reilun kk takaperin, niin puuilon pari vuotta vanha hallitunkki päätti sylkäistä öljyt pihalle.. Oli jackstandit jo höpötillään niin tippui niiden päälle eikä maahan. Pientä maalivauriota pääsi syntymään.

Nyt haettu compac T-C tunkki.. Tuli 10v takuulla ja tuntuukin aivan erillaiselta kuin aikaisempi kiinanrimpula, toki hintakin 10× edelliseen verrattuna
Mikä siitä puuilon tunkista petti?
 
Tuossa Biltemassa käydessäni vilkaisin ohimennen tunkkiosaston tarjonnan. 15-892 Tunkki, ”Sport” vaikutti erittäin asialliselta. Matala, hyvä ulottuvuus, kestävän näköinen ja siisti rakenne. Näytti olevan jopa rasvanipat!
 
Täällä kun on taas käyty joka syksyistä/keväistä tunkkikeskustelua, niin laitampa omat tunkkini esille. ( nyt pelkät linkit, täytyy ottaa tallilla kuvat ja laittaa tänne ).

Eniten käytössä on tämä Trommelbergin nostin.
Raskaampia vehkeitä, Avantia, peräkärryjä yms. nostellaan pääosin tällaisella Compac 2T-C:llä, on laadukkain tunkki, mitä olen käyttänyt.
Harrasteautoihin ja muihin mataliin vehkeisiin on sitten tällainen matala kiina Bahco, ei läheskään niin tarkka ja laadukas, kuin Compac, mutta ajaa asiansa.
Sitten on vielä tämän Bilteman raskaan "hyökkäysvaunun" edeltäjä, joka ei ole kovin tarkka, mutta pysyy ylhäällä ja tekee työnsä.

Kaikkia tunkkeja käytän vähän ristiin sen mukaan, mikä sattuu käteen, paitsi jos tarvitsen tuon matalan Bahcon.
Nuo hyväkuntoiset Bahco ja Compac jäivät käteen eräästä autokorjaamon konkurssihuutokaupasta muutamalla kympillä, niin siksi olen päätynyt tilanteeseen, jossa minulla on kolme hallitunkkia nostimen seurana. :rofl2:
 
E: kenelläkään tietoa mistä saisi jenkkimallin 5 gallonan muoviämpäreitä ostettua?

Kerro jos keksit, olen myös yrittänyt metsästää mutta laihoin tuloksin. Jotain jenkkikamaa (olisiko ollut autonpesuainesarja tms) kerran näin myytävän tuollaisiin pakattuna ja täts it, ei ole muuten näkynyt.
 
Siis jotain tämmöisiä vai Pesuämpäri AUTODUDE, 20,5 l + Kansi tai Grit Guard pesuämpäri, 18 l - Autonhoitokauppa 18,9l ämpäriä ei ollut, mutta nuo nyt on lähinnä ja autonhoitokaupat noita myy.

Tuo on juurikin sellainen jenkkiläinen perus 5 gallonan ämpäri, jota saa ostaa Walmartista / Home Depotista yms. liikkeestä.
Minulla on jäänyt jokunen tuollainen ämpäri omaan käyttööni, kun aikoinaan erästä Chestertonin tiivistemassaa tuli suoraan Massachusettsista tuollaisissa ämpäreissä.
 
Minä hain Biltemasta tuon näköisen ämpärin autonpesuhommiin.
Olen ollut tyytyväinen, vaikka olihan tuolla hieman hintaa muoviämpäriksi. Hiekanerotinta täytyy vielä viritellä, on hieman liian kevyt kun meinaa välillä nousta pohjasta.
 
Tuli haettua tuo Bahco BH1A1500 alutunkki ja ensimmäisen tunkkauksen perusteella loistava vekotin ja varsinkin tuo keveys on hyvä. Olen pitänyt noita "Bahco on kiinanpaskaa" -juttuja vähän pappojen juttuina, mutta näköjään ovat oikeassa.
Toisella tunkkauksella tulikin sitten ongelmia; auto ilmaan niin huomasin tunkin päällä uppokantaisen pultin ja ihan pultin kunnosta ja mallista pystyi hyvin nopeasti päättelemään, että tunkistahan se on. Yksi pultti kyljestä irronnut. Jokainen normaali ihminen olisi pistänyt takaisin pakettiin ja vienyt vaihtoon, mutta kun löytyy diy-henkeä ja tunkille oli tarvetta niin kiristin takaisin lukitteen kera. Kävin sitten samalla kaikki pultit läpi. Arviolta puolet pulteista oli ihan sormitiukkuudessa joten kiristelin ne uusiksi lukitteen kera. Myös se pulttien laatu on sitten luokkaa "tina" eli esim. niitä tunkin rungon puoliskoja toisiinsa kiristäviä pultteja (joissa yhdystanko välissä) ei uskaltanut edes kokeilla auki kun kanta on vajaa ja materiaali tinaa.

Olisin kuvitellut, että 280€ hintaan saisi jo ihan laadukasta tavaraa, mutta ei kyllä pysty suosittelemaan. Vaikka pukit onkin aina varmistuksena myös renkaan vaihdossa niin ei tuo ainakaan luottoa lisää. Jos nyt ostaisin niin kokeilisin todennäköisesti Bilteman alutunkkia.
 
Tuli haettua tuo Bahco BH1A1500 alutunkki ja ensimmäisen tunkkauksen perusteella loistava vekotin ja varsinkin tuo keveys on hyvä. Olen pitänyt noita "Bahco on kiinanpaskaa" -juttuja vähän pappojen juttuina, mutta näköjään ovat oikeassa.
Toisella tunkkauksella tulikin sitten ongelmia; auto ilmaan niin huomasin tunkin päällä uppokantaisen pultin ja ihan pultin kunnosta ja mallista pystyi hyvin nopeasti päättelemään, että tunkistahan se on. Yksi pultti kyljestä irronnut. Jokainen normaali ihminen olisi pistänyt takaisin pakettiin ja vienyt vaihtoon, mutta kun löytyy diy-henkeä ja tunkille oli tarvetta niin kiristin takaisin lukitteen kera. Kävin sitten samalla kaikki pultit läpi. Arviolta puolet pulteista oli ihan sormitiukkuudessa joten kiristelin ne uusiksi lukitteen kera. Myös se pulttien laatu on sitten luokkaa "tina" eli esim. niitä tunkin rungon puoliskoja toisiinsa kiristäviä pultteja (joissa yhdystanko välissä) ei uskaltanut edes kokeilla auki kun kanta on vajaa ja materiaali tinaa.

Olisin kuvitellut, että 280€ hintaan saisi jo ihan laadukasta tavaraa, mutta ei kyllä pysty suosittelemaan. Vaikka pukit onkin aina varmistuksena myös renkaan vaihdossa niin ei tuo ainakaan luottoa lisää. Jos nyt ostaisin niin kokeilisin todennäköisesti Bilteman alutunkkia.

Noinko Bahco on enää muutenkaan varteenotettava vaihtoehto tunkeissa, kun ainakin Motonetissä niiden hinnat ovat nousseet jo laadukkaampien tunkkien hintaluokkaan. Esim. se matala pitkävartinen 1,5 tonnin tunkki maksoi aiemmin 239e ja on nykyään 369e. Taisin nähdä AC:n parin tonnin tunkin vastaavassa hintaluokassa, toki ei matalana versiona.

Toisaalta Broman Group on muutenkin päättänyt yleisen inflaation varjolla nostaa reippaasti hintoja ja se on näkynyt paikallisessa Motonetissä. Esim. Motoxin 10l - 40 tuulilasinpesuneste kannu taisi aiemmin maksaa 13,90e ja on nykyään 19,90e. Vastaavia korotuksia muissakin tuotteissa. Varaosia tulee niin harvakseltaan haettua, että niistä ei pysty sanomaan.
 
Noinko Bahco on enää muutenkaan varteenotettava vaihtoehto tunkeissa, kun ainakin Motonetissä niiden hinnat ovat nousseet jo laadukkaampien tunkkien hintaluokkaan. Esim. se matala pitkävartinen 1,5 tonnin tunkki maksoi aiemmin 239e ja on nykyään 369e. Taisin nähdä AC:n parin tonnin tunkin vastaavassa hintaluokassa, toki ei matalana versiona.

Toisaalta Broman Group on muutenkin päättänyt yleisen inflaation varjolla nostaa reippaasti hintoja ja se on näkynyt paikallisessa Motonetissä. Esim. Motoxin 10l - 40 tuulilasinpesuneste kannu taisi aiemmin maksaa 13,90e ja on nykyään 19,90e. Vastaavia korotuksia muissakin tuotteissa. Varaosia tulee niin harvakseltaan haettua, että niistä ei pysty sanomaan.

Bahco on ollut suurimmaksi osaksi kiinakuraa ( tai ainakin varjo entisestään ) siitä lähtien, kun Snap-On osti merkin vuonna 2005.
Bahcon ainut etu on enää mataluus, kun Compac:ilta tai AC:ltä ei löydy pitkää/matalaa tunkkia samaan hintaan, laatu näissä merkkikamppeissa on aivan toiselta planeetalta.

Broman on nostanut suunnitelmallisesti Mätänetin hintoja siitä lähtien, kun ostivat toiminan Turkulaiselta Datateema Oy:ltä vuonna 2007.
Valikoimaa on viilattu Bromanin katteelle ystävällisempään suuntaa, ennen no name tai jollain Finnbullet nimellä myydyt kiinakurat on nyt tuotu myyntiin MTX/Motox merkillä kovemmalla hinnalla ja olevinaan paremmalla laadulla.

Sama on tapahtunut öljyissä/kemikaaleissa ja valikoimaa on pienennetty merkkituotteiden osalta ja osa valikoimasta on korvattu Motoxilla.
Varaosissakin toimittajia on karsittu ja nyt myynnissä on Bromanin omaa tuontia, harmaatuontina tuotuja alkuperäisvaraosia ja ehkä osia Koivusen/HL:än/Örumin valikoimista.
Hinnat ovat toki nousseet ja merkkiosien tilalle on tullut ties mitä Triscania ja Iceria.

Lähinnä koko pulju on mennyt onnettomaksi ja ko. ketjun liitereissä ei kannata asioida kuin äärimmäisen hädän yllättäessä.
Perus pyöränlaakereitakaan ei ole kahta samassa liiterissä, vaan joutuu ajelemaan tavaratalosta toiseen, jos haluaa vaihtaa jo uutena rahisevat kiinan SKF:ät yhdelle akselille kerrallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Motoneteissa on myös ainakin pkseudulla siirrytty selkeästä hyllyjärjestyksestä tollaseen ihme ikeameininkiin, ja tuolla käynti vituttaa jo senkin takia. Moottoriöljyt harrastepeliin joutuikin jo alkaa hommaamaan muualta ja sama varmasti edessä monessa muussakin asiassa, kun hintatasot nousevat ja valikoima kaventuu.
 
mikä on eu alueella harmaatuonti

Ohi virallisen maahantuojan, eli omaa maahantuontia.

Edit:
Ilmeisesti tarkoitat tilannetta silloin jos sisäänostajat tekee hankintoja sisämarkkinoilla. Se on ihan yleistä monella alalla, joissain tuotteissa valmistajalla on oma oraganisaatio esim Suomessa, mutta ei itse tuo maahan, vaan tavaraa virallisestitukkuroidaan tosiesta EU maasta, tai voi olla useita virallisiatukkuroijia ympäri Euta, ehkä Suomessakin.

Ei välttämättä eroja jälkimarkkinoinnissa ja Ihan sama mistä ostaa , eikä kutsusta harmaa tuonniksi.

Mutta sitten on selllaisia tuotteita joilla esim Suomessa maahantuoja, ja jälkimarkkinoinnissa on eroa onko tuote ko firman maahantuomaa voi jonkun muun. Työkaluissa hyvä esimerkki oli Makita merkkiset tuotteet.

Noiden väliin menee sitten ne joissa ihan virallisesta kanavasta hankkii tuotteet, mutta hankkii eri mallit, jotka suunnattu eri maahan. Esimerkiksi auton renkaat, voi olla eroa itse tuotteessa tai ihan sama, kyse vain eri tuotenumerosta/nimestä, jälkimarkkinoinnissa voi olla eroa tai olla olematta.
 
Viimeksi muokattu:
Motonet on tosiaan mennyt nopeasti erittäin huonoon suuntaan. Joskus joutuu sieltä hakemaan kun ei ole varma oikeasti osasta tai tarvitsee heti, muuten olen yleensä tilannut jostain muualta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 257
Viestejä
4 506 637
Jäsenet
74 346
Uusin jäsen
jonppaasi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom