Työkalut ja muut vehkeet

Imureista on ollut täällä ennenkin kyselyä koitin lukea jokusen sivun taaksepäin. Mutta en löytänyt itselle vastausta. Gyprocin hiontaa tulossa puolen taloa ja autotalli imuriksi sen jälkeen puuntyöstöön sirkkelin yms jatkeeksi.

Scheppachia tarjottiin budjetti imurina paikallisesta rautakaupasta 299€

Sitten Makitan imuria olikohan 550€?



 
Suodattimen automaattinen jatkuva itsepuhdistus on varmaan sellainen toiminto, josta kannattaa maksaa. Kärscherin kanssa pölypussista huolimatta filtteriin menee hienointa pölyä sen verran, että välillä joutuu putsaamaan. Ilman pussia sais jatkuvasti putsailla. Scheppach kannattanee jättää kauppaan, ainakin muissa tuotteissa samaa kiinapaskaa kuin joku reilun satkun Einhell Puuilosta eli ei kannata maksaa ylimääräistä.
 
Tuolla autonromujen korjausketjussa oli keskustelua vastakierrehylsyistä. Mikä sarja olisi hinta- laatusuhteeltaan hyvä hankinta? Motonet kauppaa Bahcon sarjaa 129€ hintaan, mutta onko kyseessä ylihinnoiteltu kiinankura?

 
Tuolla autonromujen korjausketjussa oli keskustelua vastakierrehylsyistä. Mikä sarja olisi hinta- laatusuhteeltaan hyvä hankinta? Motonet kauppaa Bahcon sarjaa 129€ hintaan, mutta onko kyseessä ylihinnoiteltu kiinankura?

Ei ole kiinankuraa. Korkeasta laadusta tunnettu brändi: Mikä on Bahco? 130 vuotta edelläkävijänä | Bahco Finland
 
Tuolla autonromujen korjausketjussa oli keskustelua vastakierrehylsyistä. Mikä sarja olisi hinta- laatusuhteeltaan hyvä hankinta? Motonet kauppaa Bahcon sarjaa 129€ hintaan, mutta onko kyseessä ylihinnoiteltu kiinankura?


Paha sanoa onko hyvä hinta/laatusuhde. Osa Bahco työkaluista ei enää kiinan kurasta erotu.

Ei ole kiinankuraa. Korkeasta laadusta tunnettu brändi: Mikä on Bahco? 130 vuotta edelläkävijänä | Bahco Finland

Osa Bahco työkaluista on ihan täyttä kuraa. Esim. Bahco kärkisarjassa kärjet oli niin pehmeitä, että parin ruuvin jälkeen kärki oli entinen vaikka ruuvien kannoissa ei ollut mitään jälkiä. Toisen merkkisen sarjan saman kokoinen kärki ja 20 ruuvia (6x120) seinään eikä kärjessä ollut mitään kulumaa. Tämä nyt ihan omakohtainen kokemus.
 
Paha sanoa onko hyvä hinta/laatusuhde. Osa Bahco työkaluista ei enää kiinan kurasta erotu.



Osa Bahco työkaluista on ihan täyttä kuraa. Esim. Bahco kärkisarjassa kärjet oli niin pehmeitä, että parin ruuvin jälkeen kärki oli entinen vaikka ruuvien kannoissa ei ollut mitään jälkiä. Toisen merkkisen sarjan saman kokoinen kärki ja 20 ruuvia (6x120) seinään eikä kärjessä ollut mitään kulumaa. Tämä nyt ihan omakohtainen kokemus.
Itse palautin kerran ostamani bahcon maaliruiskun käyttämättömänä motonettiin kun ei oltu edes jäysteitä poistettu suuttimesta työstön jäljiltä.
 
Itse palautin kerran ostamani bahcon maaliruiskun käyttämättömänä motonettiin kun ei oltu edes jäysteitä poistettu suuttimesta työstön jäljiltä.

Tätä tarkoitin, hieman tuntuu tuurissaan olevan bahcon kanssa onko se kunnollinen vai ei. Eivät itse tietenkään tee työkaluja, vaan ostavat kiinasta alihankkijalta.
 
Mistä näitä liittimiä saisi tilattua kohtuullisilla kuluilla? Olen ostanut nyt ne halvat, seuraavat vois olla sitten hyviä...
IMG_20210817_171541.jpg
 
Paha sanoa onko hyvä hinta/laatusuhde. Osa Bahco työkaluista ei enää kiinan kurasta erotu.



Osa Bahco työkaluista on ihan täyttä kuraa. Esim. Bahco kärkisarjassa kärjet oli niin pehmeitä, että parin ruuvin jälkeen kärki oli entinen vaikka ruuvien kannoissa ei ollut mitään jälkiä. Toisen merkkisen sarjan saman kokoinen kärki ja 20 ruuvia (6x120) seinään eikä kärjessä ollut mitään kulumaa. Tämä nyt ihan omakohtainen kokemus.

Bahco on ollut täyttä kuraa siitä lähtien, kun Snap-On osti kyseisen merkin.

Ensimmäisenä lakkauttivat ruotsin tehtaan ja siirsivät laadultaan parhaiden tuotteiden, eli putkipihtien, jakoavainten ja rautasahanterien valmistuksen Egan ( joka kuuluu samaan konserniin ) tehtaille Espanjaan.
Sitten rupesivat teettämään kaikkea kuraa Bahcon nimellä kiinassa/intiassa/taiwanissa ja yrittävät myydä sitä vanhalla maineella kovaan hintaan.

Nykyisin ei ole mitään järkeä ostaa enää esimerkiksi Bahcon putkipihtejä, kun paremmat saa Rothenbergerinä tai Ridgidinä ( tämä on lähempänä vanhaa Bahcoa ) paljon halvemmalla.
 
Viimeksi kun sandflex rautasahanteriä ostin niin olivat made in sweden. Eikä kyllä muutenkaan ole ainakaan bahcon vääntötyökaluista pahaa sanottavaa.
 
Bahco on ollut täyttä kuraa siitä lähtien, kun Snap-On osti kyseisen merkin.

Ensimmäisenä lakkauttivat ruotsin tehtaan ja siirsivät laadultaan parhaiden tuotteiden, eli putkipihtien, jakoavainten ja rautasahanterien valmistuksen Egan ( joka kuuluu samaan konserniin ) tehtaille Espanjaan.
Sitten rupesivat teettämään kaikkea kuraa Bahcon nimellä kiinassa/intiassa/taiwanissa ja yrittävät myydä sitä vanhalla maineella kovaan hintaan.

Nykyisin ei ole mitään järkeä ostaa enää esimerkiksi Bahcon putkipihtejä, kun paremmat saa Rothenbergerinä tai Ridgidinä ( tämä on lähempänä vanhaa Bahcoa ) paljon halvemmalla.

Pihdeissä itse suosin Knipexiä, jos budjetti sinne venyy. Eivät ole halpoja, mutta ovat toimivia.
 
Viimeksi kun sandflex rautasahanteriä ostin niin olivat made in sweden. Eikä kyllä muutenkaan ole ainakaan bahcon vääntötyökaluista pahaa sanottavaa.

Milloin ostit viimeeksi teriä?

Itse erehdyin ostamaan noin vuosi sitten Bahcon perus rautasahan teriä jostain k-raudasta ja ne olivat aivan susia, toki ne oli valmistettu intiassa eikä ruotsissa, kuten vanhemmat terät.

Tosin nyt kun tutkin Bahcon sivuja, niin ainakin sandflex puukkosahanterissä luki "made in sweden", joten on mahdollista että ruotsin tehdas tuottaakin vielä teriä, vaikka putkipihtien ja jakoavainten tuotanto on siirtynyt espanjaan.

Bahcon vääntötyökalut ovat samaa luokkaa, kuin jotkut taiwanissa tehdyt BGS:ssät, kyllähän niillä saa yleensä työn tehtyä, mutta eivät ne mitään huippuja ole, kannattaa ostaa jos halvalla saa, mutta merkistä ei kannata maksaa extraa.

Pihdeissä itse suosin Knipexiä, jos budjetti sinne venyy. Eivät ole halpoja, mutta ovat toimivia.

Minulla on lähes kaikki pienemmät pihdit Knipexiä tai Knipexiä Würthin logolla, mutta varsinaisissa putkipihdeissä Knipexillä on tarjonta aika heikkoa joten sillä osastolla minulla on Bahcoa ( made in sweden ) ja Ridgidiä.

Ridgidillä on kyllä muitakin ihan kelpoja ammattitason työkaluja, kuten pieniä käsipokkareita 8-15 mm putkelle, putkileikkureita, siirtoleukapihtejä yms. ja hinnat ovat varsin kilpailukykyisiä.
 
No renkaanpultit tai mutterit on yleensä 17/19mm joten siihen saakka kannattaa ne hylsyt olla ainakin tai sitten kyseiseen autoon sopiva mukana. 6-24 setti ajaisi paremmin asiansa. Alle 10mm tuskin mitään muuta on kiinni kuin jotain muovilipareita.
Ellei Toyota missä 21mm
 
Minulla on lähes kaikki pienemmät pihdit Knipexiä tai Knipexiä Würthin logolla, mutta varsinaisissa putkipihdeissä Knipexillä on tarjonta aika heikkoa joten sillä osastolla minulla on Bahcoa ( made in sweden ) ja Ridgidiä.

Ridgidillä on kyllä muitakin ihan kelpoja ammattitason työkaluja, kuten pieniä käsipokkareita 8-15 mm putkelle, putkileikkureita, siirtoleukapihtejä yms. ja hinnat ovat varsin kilpailukykyisiä.

Saako Ridgidiä Suomesta miten hyvin kivijalasta vai lähinnä tilailemalla?
 
Näistä nyt olikin jo juttua aiemmin, mutta mikähän olisi mahdollisimman monipuolinen (hylsy)sarja edukkaammasta päästä?
Tavoite että siinä olisi kaikki mahdollinen. Laadun uskon riittävän kaikissa, käyttö ei ole ammattimaista. Lenkkiavaimetkin voisi olla ihan omana settinään.
Tärkeitä mm. noi "torx-hylsyt". Meinaan vaan jos jollain tulee joku setti mieleen, mitä suosittelisi.

 
Näistä nyt olikin jo juttua aiemmin, mutta mikähän olisi mahdollisimman monipuolinen (hylsy)sarja edukkaammasta päästä?
Tavoite että siinä olisi kaikki mahdollinen. Laadun uskon riittävän kaikissa, käyttö ei ole ammattimaista. Lenkkiavaimetkin voisi olla ihan omana settinään.
Tärkeitä mm. noi "torx-hylsyt". Meinaan vaan jos jollain tulee joku setti mieleen, mitä suosittelisi.

Tämä on budjettiluokasta parhaimmistoa Hylsyavainsarja 152 osaa
 
Mistä näitä liittimiä saisi tilattua kohtuullisilla kuluilla? Olen ostanut nyt ne halvat, seuraavat vois olla sitten hyviä...
IMG_20210817_171541.jpg
Toivottavasti ei mistään.
Miksi ketään käyttäisi noita kun tarjolla on tämän kaltaisia kutistejatkoja:
95-DS-JATKO_f2_500x0_0100.jpg

Duraseal nimellä myytävät ainakin toimivat.
 
Näistä nyt olikin jo juttua aiemmin, mutta mikähän olisi mahdollisimman monipuolinen (hylsy)sarja edukkaammasta päästä?
Tavoite että siinä olisi kaikki mahdollinen. Laadun uskon riittävän kaikissa, käyttö ei ole ammattimaista. Lenkkiavaimetkin voisi olla ihan omana settinään.
Tärkeitä mm. noi "torx-hylsyt". Meinaan vaan jos jollain tulee joku setti mieleen, mitä suosittelisi.


 
Toivottavasti ei mistään.
Miksi ketään käyttäisi noita kun tarjolla on tämän kaltaisia kutistejatkoja:
95-DS-JATKO_f2_500x0_0100.jpg

Duraseal nimellä myytävät ainakin toimivat.
Hyvältä näyttävät. Onhan siinä toki vissi ero kun 50kpl Durasealeja maksaa 50€ ja kiinan versio 100kpl/10€.
 
Näistä nyt olikin jo juttua aiemmin, mutta mikähän olisi mahdollisimman monipuolinen (hylsy)sarja edukkaammasta päästä?
Tavoite että siinä olisi kaikki mahdollinen. Laadun uskon riittävän kaikissa, käyttö ei ole ammattimaista. Lenkkiavaimetkin voisi olla ihan omana settinään.
Tärkeitä mm. noi "torx-hylsyt". Meinaan vaan jos jollain tulee joku setti mieleen, mitä suosittelisi.

Itellä sama JBM setti niin ihan jees ollut, muistat ainakin - 10€ ottaa pois kun tilaat uutiskirjeen.
 
Toivottavasti ei mistään.
Miksi ketään käyttäisi noita kun tarjolla on tämän kaltaisia kutistejatkoja:
95-DS-JATKO_f2_500x0_0100.jpg

Duraseal nimellä myytävät ainakin toimivat.

Onko jotain tärkeitä syitä miksi tuo tinaava malli on huono? Ollut autosähkötöissä nopea, kun pärjää yhdellä työkalulla.
 
Muuten hyvä paitsi on jo noi halvat ja lähin biltema +200km päässä:D
Noissa värikkäissä jatkohylsyissä on vaan se huonopuoli että niistä ei tule kovin joustavia. Muistaakseni noi kirkaat jatkohylsyt ovat joustavampia, mitä tuolla aikaisemmin on linkattu.
 
Toivottavasti ei mistään.
Miksi ketään käyttäisi noita kun tarjolla on tämän kaltaisia kutistejatkoja:
95-DS-JATKO_f2_500x0_0100.jpg

Duraseal nimellä myytävät ainakin toimivat.

Koska nuo kiinalaiset ovat halvempia ja niissä tulee tinaus myös? Itsellä noita puristeltavia myös ja aina sillöin tällöin kasaan painaessa saa tuon eristeen rikki.
 
Koska nuo kiinalaiset ovat halvempia ja niissä tulee tinaus myös? Itsellä noita puristeltavia myös ja aina sillöin tällöin kasaan painaessa saa tuon eristeen rikki.
Halvempi, sen ymmärrän, mutta loppua en nyt ymmärtänyt. Halpuus voi olla perusteltu jos joku väliaikainen testi juttu missä menee paljon liittimiä ja laadulla mukaan lukien huonoilla liitoksilla ei väliä.

Jos eristeen saa jotenkin rikki, niin se on korjattavissa heti, mutta eikä eristeenrikkoontuminen halvoissa rimpuloissa ole tyypillisempää.
 
Halvempi, sen ymmärrän, mutta loppua en nyt ymmärtänyt. Halpuus voi olla perusteltu jos joku väliaikainen testi juttu missä menee paljon liittimiä ja laadulla mukaan lukien huonoilla liitoksilla ei väliä.

Jos eristeen saa jotenkin rikki, niin se on korjattavissa heti, mutta eikä eristeenrikkoontuminen halvoissa rimpuloissa ole tyypillisempää.

No hinta, helppous ja se, että niitä ei tarvi korjailla riittää minulle. Laadusta en osaa sen kummemmin sanoa. Itse pitänyt tinattua liitosta kyllä laadukkaampana mutta en olekaan mikään sähkömies.
 
Tinatut liitokset ei lähtökohtaisesti kuulu ajoneuvoihin tai muihin täriseviin olosuhteisiin. Voihan se tinattu liitos kestääkin vuosia mutta ei se tee siitä oikeaoppista asennusta.

Naurettavin tyypillinen asennustapa mitä näkee on halvimmat paska-"abikot", halvimmat paskapihdit, paskasti tehty juotos päälle ja sitte vielä liimaton, halvin ja ohuin kutistesukka päälle.

On tietysti väärin harrastuksissa laskea omalle työlle hintaa mutta voi tässä silti miettiä oisko se kunnollinen asennustapa kunnollisilla työkaluilla nyt sitten kuitenkaan liian kallista.
 
On tietysti väärin harrastuksissa laskea omalle työlle hintaa mutta voi tässä silti miettiä oisko se kunnollinen asennustapa kunnollisilla työkaluilla nyt sitten kuitenkaan liian kallista.

Se on totta. Ja kääntäen hyvä miettiä, tarviiko ko. projekti kalliimmat vehkeet, joita pitää vielä mahdollisesti korjata.
 
No hinta, helppous ja se, että niitä ei tarvi korjailla riittää minulle. Laadusta en osaa sen kummemmin sanoa. Itse pitänyt tinattua liitosta kyllä laadukkaampana mutta en olekaan mikään sähkömies.

Maalikkona eikö "tinaaminen" oli vaivaloisempaa ? Hyvää siinä kai se että pieneen tilaan, yhden koon varustein, tai no eritys sopivilla, esim jos (liima)sukka niin sopivaakoko hyvä olla.

Tinaamisen ongelma siinä että ei sovikaikkeen, eli pitää vähän miettiä.

Puristusliitosten ongelma on se että tarvitaan oikenkokoiset komponentit, ja niihin sopivat hyvä työkalut, ja monesti hunoilla työkaluilla vaikeampi varmistaa onnistuminen, joten kai se juottaminenkaan siihen sopivassa kohteessa ole huono vaihtehto vs epävarma puristus, pienillä virroilla, kuivalla maalla. No ei kai veneilyyn kyselty ja jos pieniä, niin ei kai isoja virtojakaan tarkoitus (jos ei jotan teho LED juttuja)
 
Maalikkona eikö "tinaaminen" oli vaivaloisempaa ? Hyvää siinä kai se että pieneen tilaan, yhden koon varustein, tai no eritys sopivilla, esim jos (liima)sukka niin sopivaakoko hyvä olla.

Tinaamisen ongelma siinä että ei sovikaikkeen, eli pitää vähän miettiä.

Puristusliitosten ongelma on se että tarvitaan oikenkokoiset komponentit, ja niihin sopivat hyvä työkalut, ja monesti hunoilla työkaluilla vaikeampi varmistaa onnistuminen, joten kai se juottaminenkaan siihen sopivassa kohteessa ole huono vaihtehto vs epävarma puristus, pienillä virroilla, kuivalla maalla. No ei kai veneilyyn kyselty ja jos pieniä, niin ei kai isoja virtojakaan tarkoitus (jos ei jotan teho LED juttuja)

Niissä kiinaversioissa on siis itsessää tina. En mä erikseen juota silloin piuhaa, vaan punon huolella yhteen ja tinasukka päälle. Autoon en ole vielä tähän päivään mennessä tehnyt yhtään liitosta. Ovat lähinnä kaapeleita eri tarkoituksiin/sähköjä paljuun tms. pientä mitä on tullut tehtyä.
 
Eristämätön jatko ja liimasukka on hyvä yhistelmä, lyhyempi kuin tinajatkot ja samoissa mitoissa kuin duraseal jos niin lyhyeksi malttaa leikata.
Toisekseen, ei tarvi murehtia että onko kunnolla kiinni.
 
Noista Knipexin pihdeistä sen verran, että monet kyseisen merkin työkaluista on alun perin jonkun toisen merkin suunnittelemia ja valmistamia joita Knipex sitten myy lisenssillä. Ainakin sähköpuolen erikoistyökaluissa saattaa löytää täsmälleen saman euroopassa valmistetun työkalun kuin knipexillä piirun verran halvemmalla jos katsoo myös esim Rennsteigin tai Intercablen katalogista.
 
Töissä useammat Knipexin holkkipihdit, lähtökohtasesti pienillä pihdeillä: 0,34-2x6mm ja isommat 10-16mm. Tupla 16mm vaatii taas isommat pihdit. Pitäis varmaan pyytää myyjältä sopivat vermeet.

Sitten taas, vaatimukset päättyy sinne 35mm. Mennään jo kaapelikenkiin ja kutistesukkiin.
 
Löytyykö laatuvalmistajilta ns. yhdenkäden rälläkkää säädettävällä kierrosnopeudella (saa sisältää valinnaisen kierrettävän tukikahvan)? Kaikki näkemäni säädettävät ollut isompia kahden käden malleja.
 
Löytyykö laatuvalmistajilta ns. yhdenkäden rälläkkää säädettävällä kierrosnopeudella (saa sisältää valinnaisen kierrettävän tukikahvan)? Kaikki näkemäni säädettävät ollut isompia kahden käden malleja.
Mikä on yhden käden rälläkkä? Ei tule kuin suorakulmahiomakone mieleen mutta en ole yhtään nähnyt missä ei olisi säädettävä kierrosnopeus.

SUORAKULMAHIOMAKONE - Työkalut Paineilmatyökalut ja tarvikkeet - Tarviketori
 
Mikä on yhden käden rälläkkä? Ei tule kuin suorakulmahiomakone mieleen mutta en ole yhtään nähnyt missä ei olisi säädettävä kierrosnopeus.

SUORAKULMAHIOMAKONE - Työkalut Paineilmatyökalut ja tarvikkeet - Tarviketori

Kahdenkäden rälläkässä liipasin taitaa olla enemmän tai vähemmän aina takana. Käytännössä käyttö yhdellä kädellä mahdotonta tai äärimmäisen epäkäytännöllistä/vaarallista:

Yhdenkäden rälläkkä, esimerkiksi:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 227
Viestejä
4 457 245
Jäsenet
73 695
Uusin jäsen
Antti81

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom