Määräaikainen projektitehtävä. Ihan yksin teen, vapaat kädet melkolailla kaikkeen. Kehittämistä ja suunnittelua. Sosiaalialalla, niin ei ole tulosvastuuta.
Ensimmäinen tällainen työtehtävä, ja tykkään kovasti suunnittella ja kehittää. Aiemmin olen ollut mukana kehittämässä, mutta oman työn ohessa. Ongelma nyt etten saa aivojani lopettamaan sitä suunnittelua ja kehittämisideointia. Työt pyörii ensimmäistä kertaa koskaan mielessä töiden jälkeen ihan koko ajan.
Olen tehnyt töitä itsetuhoisten ihmisten kanssa ja vain kerran ennen nukkumaan menoa käynyt mielessä että näinköhän huomenna tulee paikalle kun viimeksi oli niin itsetuhoinen. Olen pystynyt aiemmin blokkaamaan kaiken työhön liittyvän töitten jälkeen vaikka tosi raakoja ja karuja tarinoita olen käsitellyt.
Mikään ei auta. Salitreenit, musiikki, sauna jne. Koko ajan pyörii työt mielessä. Mulla on vähän autistisia piirteitä, joissain asioissa jään jumiin ajatuksen tasolla, mutta tämä työjuttu on ihan uutta ja suorastaan vituttaa.
Rutiinit todennäköisesti helpottaisi, mutta vaikea luoda, kun tilanteet muuttuu ja koko ajan tulee uutta. En stressaa, vaikka tiedän että minulla on tietynlainen sopeutumisvaikeus uusiin asioihin. Mietin ja näen asioita monesta eri näkökulmasta ja töissä tästä aina mainittu ja siksi tämän nykyisen työntehtävänkin sain. Vatvon muutoksia ihan arkielämässä turhan paljon, mutta pääsen niistä yli. Haluan ennakoida, vaikka akuutin tilanteen kohdalla olen tyyni ja rauhallinen. Esim yksi nuori viilsi ranteensa auki, tunki sinne lasinsiruja ja hakkasi päänsä verille seinään, niin rauhassa soitin ambulanssin paikalle jnejne. Töissä kohdannut paljon akuutteja kriisejä ja vaarallisia tilanteitakin. Oma lapsi kaatui ja verta vuosi helvetisti niin siinäkin tilanteessa ihan rauhallisesti kaiken järjestin. Autokolarissa ja vaimo ihan shokissa vaikka ihan lievä peltikolari ja itse taas ihan normi. Pystyn nopeasti analysoimaan tilanteen ilman tunteiden vaikutusta.
Vähän tässä työssä jännää mitä tulevaisuus on kun on epämääräinen, mutta silti en suoraan stressiä koe. Aina voi lähteä kävelemään jos homma ei onnistu ja tässä on myös tiedostettu kaikkien osapuolten kohdalta ettei tämä onnistu niin kuin ajateltu. Tästä jatkuvasta aivotyöskentelystä johtuen väsyttää ihan koko ajan.
Mikähän tässä nyt olisi avuksi?