Työelämäkeskustelu

Ehkäpä poistun muutenkin tästä ketjusta, tuskin tulen enää olemaan missään varsinaisessa työpaikassa tämän koommin. Ei tarvitse kenenkään pohtia minun kulmikkuutta ja red flageja. Jatkakaa teams-palavereista leskustelua.

Pahoillani sinun puolesta. Ei taatusti ole hyvä fiilis herätä aamuun. Voi sattua kelle vaan. Voimia sinne ja tämä on vain yksi vaihe elämässä.

Eipä uhriuduta.

Emmää uhriudu. Mulla vaan tuskin tulee enää olemaan työsuhteita, niin ketju on hiukan väärä. :smoke:

E. Plus että on muutakin tekemistä kuin väitellä joittenkin besserwisser-keittiöpsykologien kanssa siitä, mikä nyt on red flag kellekin. Voi tsiisus. :rofl:

Emmää uhriudu. Mulla vaan tuskin tulee enää olemaan työsuhteita, niin ketju on hiukan väärä. :smoke:

E. Plus että on muutakin tekemistä kuin väitellä joittenkin besserwisser-keittiöpsykologien kanssa siitä, mikä nyt on red flag kellekin. Voi tsiisus. :rofl:
Itse haluaisin työtä ja hyvää palkkaa. Älä iloitse työttömyydestä.

Miten tyypillisenä tai red flagina näet 3kk irtisanomisajan? Koskee sekä työnantajaa että työntekijää. Tätä perustellaan avainhenkilön roolilla ja tärkeydellä yritykselle, kyseessä siis dirikkatason tehtävä.

Suostuisitteko?

Miten tyypillisenä tai red flagina näet 3kk irtisanomisajan? Koskee sekä työnantajaa että työntekijää. Tätä perustellaan avainhenkilön roolilla ja tärkeydellä yritykselle, kyseessä siis dirikkatason tehtävä.

Suostuisitteko?
No semi red. Meillä johtajat ovat johtajasopimuksilla, eikä niissä mitään 3 kk aikoja ole. Työntekijöillä taas on aina 1kk irtisanomisaika, jos omasta aloitteestaan lähtevät. Muuten vaihtelee välillä 1 kk - 6 kk.

Viimeksi muokattu:

Suostuisitteko?
En pitänyt mahdottomana ja juuri tuollaisen allekirjoitin, eikä ole edes dirikkatason homma... nykyisessä on kahden kuukauden irtisanoutumisaika. Ehkä tuolla pedataan sitä, että tietoa saadaan mahdollisesti siirrettyä eteenpäinkin josbirtisanoutuu.. luotetaan siihen että muissa paikoissa on lyhemmät ajat..

En pitänyt mahdottomana ja juuri tuollaisen allekirjoitin, eikä ole edes dirikkatason homma... nykyisessä on kahden kuukauden irtisanoutumisaika. Ehkä tuolla pedataan sitä, että tietoa saadaan mahdollisesti siirrettyä eteenpäinkin josbirtisanoutuu.. luotetaan siihen että muissa paikoissa on lyhemmät ajat..
Itsellä kanssa tuo 3kk ja juurikin tuo tiedon siirto siinä takana. Entinen pomo hämmästeli miten minulla oli vain 1kk irtosanomisaika aiemmin ja sanoi että seuraajalla varmasti tulee olemaan 3kk. En näe ongelmaa tuossa 3kk jaksossa.

Itsellä kanssa tuo 3kk ja juurikin tuo tiedon siirto siinä takana. Entinen pomo hämmästeli miten minulla oli vain 1kk irtosanomisaika aiemmin ja sanoi että seuraajalla varmasti tulee olemaan 3kk. En näe ongelmaa tuossa 3kk jaksossa.

Joo kyllä minäkin sen tänään lopulta hyväksyin.

Nykyisessä paikassa YT:t päällä ja lomautusuhka lokakuulle saakka. Jouduin antamaan itsekin kenkää parille alaiselle.

Tässä tulevassa paikassa liksaa +1k€/kk lisää, isompi vastuu ja tilauskirjat hyvät. Ne painoivat lopulta vaakakupissa paljon enemmän mitä 3kk irtisanomisaika.

Kuten sanottu, ei tämä ollut tarkoitus olla mikään henkilökohtainen loukkaus. Olen kuitenkin joskus ollut esimiesasemassakin muutamia kertoja ja halusin jakaa rehellisiä mietteitä millaisten ihmisten kanssa siitä näkökulmasta on helpointa toimia. Eihän täällä pysty toisen tekemisestä mitään faktaa sanomaan ja voi olla että IRL olet hyvinkin joviaali ja joustava kaveri. Keskustelufoorumilla keskustellaan ja meille kaikille tekee hyvää avata silmiä ja miettiä asioita muidenkin näkökulmasta.

Jos itsekin lueskelet viestisi, niin ymmärrät miksi niistä saattaa asiaa tarkemmin tietämättömälle tulla vaikutelma ns "hankalasta" ihmisestä. Varmasti tässä nyt on vain tunnekuohussa kirjoitettua tekstiä joka ei ehkä kuvaa tosiasiallista RealityBitesiä niinkään.

Kuten sanottu, ei tämä ollut tarkoitus olla mikään henkilökohtainen loukkaus. Olen kuitenkin joskus ollut esimiesasemassakin muutamia kertoja ja halusin jakaa rehellisiä mietteitä millaisten ihmisten kanssa siitä näkökulmasta on helpointa toimia. Eihän täällä pysty toisen tekemisestä mitään faktaa sanomaan ja voi olla että IRL olet hyvinkin joviaali ja joustava kaveri. Keskustelufoorumilla keskustellaan ja meille kaikille tekee hyvää avata silmiä ja miettiä asioita muidenkin näkökulmasta.

Jos itsekin lueskelet viestisi, niin ymmärrät miksi niistä saattaa asiaa tarkemmin tietämättömälle tulla vaikutelma ns "hankalasta" ihmisestä. Varmasti tässä nyt on vain tunnekuohussa kirjoitettua tekstiä joka ei ehkä kuvaa tosiasiallista RealityBitesiä niinkään.

Kirjoittelen aina näihin tunnekuohuissa kun koskee omaa asiaa jotenkin. :rofl:

Oikeasti olen tosiaan joustava ja joviaali sekä jopa empaattinen. Mutta ei kai näillä forumeilla kannata näyttää olevansa heikko. Sinuthan syödään elävältä jne. ;)

Noin vakavemmin ottaen tämä on anonyymi forumi - ainakin suurimmaksi osaksi ja välttämättä viestini eivät aina edusta täysin omaa mielipidettä. Etenkin pikkuisen korpeentuneena provosoidun lisäksi hyvinkin herkästi ja sanan säilä heilahtaa lääkityksestä huolimatta hiukan liiankin helposti. Ette haluaisi tavata minua ilman troppia. :lol:

E. Itselläkin muuten linjaesimieskokemusta n. 10v ja tiedän todellakin, mitä on työskennellä hankalien ihmisten kanssa.

Ihan vain yhtä tapausta seuranneena tuo jälkikäteen jutustelu voi antaa väärän kuvan tilanteesta. Ihmiset ovat sen verran mukavuudenhaluisia, että eivät halua pahoittaa toisen mieltä tai alkaa selittämään omaa näkökantaansa. Helpompi vain myötäillä niitä toisen juttuja. Työkaverien pelottelut hiljaiseksi kuulostaa foliotason jutuilta - Miksi johto olisi kertonut sinun poispotkimesta ennakkoon muille ja sen jälkeen "peloitellut hiljaiseksi"? Helpompaa vain olla kertomatta alkujaankaan.

Ihan vain yhtä tapausta seuranneena tuo jälkikäteen jutustelu voi antaa väärän kuvan tilanteesta. Ihmiset ovat sen verran mukavuudenhaluisia, että eivät halua pahoittaa toisen mieltä tai alkaa selittämään omaa näkökantaansa. Helpompi vain myötäillä niitä toisen juttuja. Työkaverien pelottelut hiljaiseksi kuulostaa foliotason jutuilta - Miksi johto olisi kertonut sinun poispotkimesta ennakkoon muille ja sen jälkeen "peloitellut hiljaiseksi"? Helpompaa vain olla kertomatta alkujaankaan.

Tuskinpa ne nyt sentään poispotkimisesta on kertoneetkaan. Tarkoitin lähinnä, että minulle kaavailtuja hommia annettiin muille ja siitä ei puhuttu minulle mitään. Selvisi kuitenkin, että noista oli käyty keskustelua minun selkäni takana. Ehkä reilu kollega olisi noista kertonut, tiedä sitten muitten tarkoitusperistä.

e. Eikä ole tarve jatkaa tämän puimista edelleenkään yhtään sen pidemmälle. Yksittäiseen asiaan on turha tarttua, härskiä toimintaa joka tapauksessa ja saavat pitää minun puolestani tunkkinsa ihan rauhassa.

Ja toisaalta on huvittavaa, että selitän sitten miten tarkkaan hyvänsä, että mikä tässä nyt harmittaa, niin aina siihen on jollain jotain purnattavaa. Mitenkä paljon enemmän rautalangasta pitää vielä vääntää? :D

Huomaatteko nyt, miksen vaivaudu aina kovin pitkällisesti selvittelemään asioita. Lepuutan salkkuani. :smoke:

Halusin vain kommentoida, että helposti siinä käy niin, että joojotellaan kun ei haluta konfliktia. Varsinkaan, jos pelkää toisen hermostuvan. Jutuissasi on kaksi epäuskottavaa elementtiä: 1) Kaikki mitä teet on aivan fantastista 2) suurinpiirtein kaikki muut tuntuivat puuhaavan sun selän takana jotain sun pään menoksi.

Halusin vain kommentoida, että helposti siinä käy niin, että joojotellaan kun ei haluta konfliktia. Varsinkaan, jos pelkää toisen hermostuvan. Jutuissasi on kaksi epäuskottavaa elementtiä: 1) Kaikki mitä teet on aivan fantastista 2) suurinpiirtein kaikki muut tuntuivat puuhaavan sun selän takana jotain sun pään menoksi.

Niin tai sitten sinä vaan ymmärrät ihan tahallasi väärin. Poistetaanpa koko viesti sitten kun ottaa noin koville. On tämä kyllä ihme porukkaa. :beye:

Kas noin. Sori kun häiritsin täydellisiä analyysejanne. Sopii mennä itse kokeilemaan jos ei usko.

Pitäis irtisanoutua kun ei hommat napostele.. onko pelkästään sähköpostilla tehty irtisanoutuminen ok? Vai pitäisikö väkisin jauhaa paskaa pomon kanssa ja soittaa? Tiedän että joutuvat pulaan kun lähden ja yrittävät ympäri puhua. Rahalla en ole ostettavissa

Pitäis irtisanoutua kun ei hommat napostele.. onko pelkästään sähköpostilla tehty irtisanoutuminen ok? Vai pitäisikö väkisin jauhaa paskaa pomon kanssa ja soittaa? Tiedän että joutuvat pulaan kun lähden ja yrittävät ympäri puhua. Rahalla en ole ostettavissa
Onhan toi varmasti OK mutta melko karu tyyli irtisanoutua. Ehkä mä pomolle vaikka soittaisin.

Luulisi että jokaisessa paikassa se pitää tehdä jollain tavalla myös kirjallisesti. Itse olen aina ensin pomolle sanonut tai soittanut että olen lähdössä, vähän niinkuin ennakkovaroituksena, ja sitten sähköpostia perään että asia on virallinen. Mutta pitäisi kyllä pelkkä kirjallinen ilmoitus riittää.

Onko muita hommia tiedossa? Älä tyhjän päälle.

Riippuu paljon miten arjessa on yhteydessä pomoon, jos päivittäin kasvotusten näkee tai soittelee, niin sillon soittaisin/sanoisin kasvotusten, toki myös kirjallisena sen laittaa perään. Mutta jos täysin vain viestien varassa on kommunikaatio, niin tuo pelkkä sähköposti voi olla ihan ok.

Tapoja on monia.

Juridisesti pitävä tapa on tehdä irtisanomisilmoitus paperille kahtena allekirjoitettuna ja päivättynä kappaleena, marssia yrityksen nimenkirjoitusoikeudellisen henkilön pakeille (yleensä esim. toimitusjohtaja), jättää ilmoituksen toinen kappale hänelle ja pyytää toiseen yrityksen virallinen allekirjoitus, jossa yritys kuittaa irtisanomisen vastaanotetuksi (päiväys ja kellonaika). Tällöin kumpikaan osapuoli ei pysty helposti kiistämään irtisanoutumista jälkikäteen, jos riski sellaiseen jostain syystä olisi. Jos yritys irtisanoo työntekijän, niin se tapahtuu yleensä näin, joten asia toimii samoin myös toiseen suuntaan.

Tietenkin yleensä simppelimpi tapa toimii, mutta olen joskus noinkin tehnyt, jos on tuntunut tarpeelliselta siinä tilanteessa. Sinun tilannettasi en tunne.

Nykyisellä työnantajallani on HR-järjestelmässä lomake, jonka täyttämällä irtisanoutuminen tapahtuu ja lähtee tiedoksi kaikille asiaankuuluville tahoille (esim. omalle esimiehelle). Olisikin työlästä matkustaa ulkomaille irtisanoutumaan (nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö ja monilla lähiesimieskin on toisessa maassa).

Itse olen yleisimmin katsonut reiluksi irtisanoutua naamatusten esimiehen kanssa avoimesti, rehellisesti, kohteliaasti ja määrätietoisesti puhuen.

Kokemuksia valtiolla (tai julkisella puolella) työskentelystä? Onko muita etuja yksityiseen puoleen verrattuna kuin hieman paremmat vuosilomat? Jos siis puhutaan asiantuntija tason tehtävästä.

Kokemuksia valtiolla (tai julkisella puolella) työskentelystä? Onko muita etuja yksityiseen puoleen verrattuna kuin hieman paremmat vuosilomat? Jos siis puhutaan asiantuntija tason tehtävästä.
Aivan vittuna turhia palavereita ja paskaa johtamista. Tekemistäkin piisaa siinä määrin että työt on joko hutiloitava tai jätettävä osa tekemättä.

Siinäpä ne tulikin. Palkkataso lähtökohtaisesti matalampi, mutta pidemmät lomat (ja 15min lyhyempi päivittäinen työaika) kompensoivat sitä. Palkasta neuvottelu voi myös olla nihkeämpää, kun mennään vahvasti taulukoiden mukaan.

Muuten sitten riippuu organisaatiosta ja lähimmistä työkavereista, että millaista se tekeminen on. Vähän niinkuin yksityiselläkin puolella firmat voi olla hyviä tai huonoja tai jotain siitä välistä.

Aivan vittuna turhia palavereita ja paskaa johtamista. Tekemistäkin piisaa siinä määrin että työt on joko hutiloitava tai jätettävä osa tekemättä.
Onko tosiaan näin? Kun tässä lähtökohtaisesti olisin pienemmän työkuorman ja vähän rennomman työympäristön (valtion kapea leipä, joten ketään ei kiinnosta) perässä katsomassa valtion suuntaan.

Kun tässä lähtökohtaisesti olisin pienemmän työkuorman ja vähän rennomman työympäristön (valtion kapea leipä, joten ketään ei kiinnosta) perässä katsomassa valtion suuntaan.
Täsmälleen samasta syystä minäkin sinne hain vähän ekan lapsen syntymän jälkeen. Väärässä olin. :confused2:

Nyt taas yksityisellä ja voi veljet kun on helppoa ja mukavaa edelliseen työhön verrattuna: vähemmän stressiä, enemmän palkkaa, kelpaa.

Niin tai sitten sinä vaan ymmärrät ihan tahallasi väärin. Poistetaanpa koko viesti sitten kun ottaa noin koville. On tämä kyllä ihme porukkaa. :beye:

Kas noin. Sori kun häiritsin täydellisiä analyysejanne. Sopii mennä itse kokeilemaan jos ei usko.
Mikä motivaatio minulla olisi tahallaan ymmärtää väärin? Tai miksi tämän pitäisi ottaa meitä muita koville? Tulee sellainen olo, että tässä nyt minuakin tungetaan sinne juonittelevan salaliittolaisen osastoon. Olen useammassa hyvin naisvaltaisessakin työpaikassa ollut vähintään kesätöissä ja kyllähän sitä selkäänpuukotusta ja juonittelua tapahtuu uskomattomiakin määriä. Mutta insinöörihenkisessä todennäköisesti miesvaltaisessa ympäristössä on kyllä hyvin poikkeuksellista, jos ”kaikki” olisivat yhtä henkilöä vastaan kieroilemassa. Tämä ei toki estä sitä, että joku yksittäinen henkilö kokee asiat siten, että häntä vastaan hyökätään. Pahimmassa tapauksessa henkilö lähtee sitten reagoimaan kokemuksiinsa ja muuttuu pikku hiljaa ei-niin-mukavaksi työkaveriksi. Joskus käy niinkin, että useammalla sattuu olemaan jotain mielen päällä ja keskinäinen keskustelu muuttuu kaikukopaksi, jossa kierrokset vaan lisääntyy.

En tietysti tiedä sinun tapauksesta ja sinusta muuta kuin mitä olet ketjussa kertonut. Enemmän näkemykseni heijastelee sitä mitä itselle on valitettavasti uran aikana tullut vastaan. Mukavasta kaverista on jonkun mitättömän alkutapahtuman laukaisemana muotoutunut täysin sietämätön kolleega ja lopulta hän on (yleensä itse) lähtenyt ovesta ulos. Koskaan ei ole itse tehty mitään väärää, kaikki työt perfect, työnantaja täysi mulkku ja osaamista ei arvosteta. Löhtijön jälkiä sitten siivoillaan porukalla, kun jossain kohtaa prosessia into loppunut tekemiseen.

Mikä motivaatio minulla olisi tahallaan ymmärtää väärin? Tai miksi tämän pitäisi ottaa meitä muita koville? Tulee sellainen olo, että tässä nyt minuakin tungetaan sinne juonittelevan salaliittolaisen osastoon. Olen useammassa hyvin naisvaltaisessakin työpaikassa ollut vähintään kesätöissä ja kyllähän sitä selkäänpuukotusta ja juonittelua tapahtuu uskomattomiakin määriä. Mutta insinöörihenkisessä todennäköisesti miesvaltaisessa ympäristössä on kyllä hyvin poikkeuksellista, jos ”kaikki” olisivat yhtä henkilöä vastaan kieroilemassa. Tämä ei toki estä sitä, että joku yksittäinen henkilö kokee asiat siten, että häntä vastaan hyökätään. Pahimmassa tapauksessa henkilö lähtee sitten reagoimaan kokemuksiinsa ja muuttuu pikku hiljaa ei-niin-mukavaksi työkaveriksi. Joskus käy niinkin, että useammalla sattuu olemaan jotain mielen päällä ja keskinäinen keskustelu muuttuu kaikukopaksi, jossa kierrokset vaan lisääntyy.

En tietysti tiedä sinun tapauksesta ja sinusta muuta kuin mitä olet ketjussa kertonut. Enemmän näkemykseni heijastelee sitä mitä itselle on valitettavasti uran aikana tullut vastaan. Mukavasta kaverista on jonkun mitättömän alkutapahtuman laukaisemana muotoutunut täysin sietämätön kolleega ja lopulta hän on (yleensä itse) lähtenyt ovesta ulos. Koskaan ei ole itse tehty mitään väärää, kaikki työt perfect, työnantaja täysi mulkku ja osaamista ei arvosteta. Löhtijön jälkiä sitten siivoillaan porukalla, kun jossain kohtaa prosessia into loppunut tekemiseen.

Tämä ei sitten ilmeisesti ole nollapostaus, vaan ihan surutta saa suomia. Ihan palautteena moderaattoreillekin.

Tiedoksesi että kyseessä ei ollut insinöörihenkinen miesvaltainen yhteisö vaan pikemminkin olematon hallinto- ja tukiorganisaatio ja suurin osa kuudenkympin ja kuoleman välissä olevia naisia.

Mutta lienet vähintäänkin psykologi, joka pystyy profiloimaan ihmisiä ihan pelkkien viestien perusteella. Viestini oli käsittääkseni oma näkemykseni ja palautteisiin perustuva. Motivaatiota tuntuu kuitenkin olevan hyökätä sitä vastaan omilla olettamuksilla joille ei nyt sitten olekaan oikein todellista pohjaa. Silti pitää listata oikein kohta kohdalta kaikki mikä meni väärin.

Pitäkää tunkkinne. :smoke:

Olisihan näihin tosiaan ihan oikeatakin annettavaa, mutta kun aina joku tuntuu löytävän niistä vikaa. Mitä jos kerron, että eräässä kabinetissa on toimittajan puolesta tarjoiltu in-housen edustajille eli ostajille Karibian matkaa ja siitä suoraan konferenssimatkaa Japaniin firman piikkiin. Ja perhe mukaan tottakai. Ei ainakaan korruptiota ja silleen. :smoke:

Mutta kai tämäkin oli sitten jotenkin in-housen edustajan vika, pyytänyt jotain pientä kivaa tai jotain. :rolleyes:

Siinäpä ne tulikin. Palkkataso lähtökohtaisesti matalampi, mutta pidemmät lomat (ja 15min lyhyempi päivittäinen työaika) kompensoivat sitä. Palkasta neuvottelu voi myös olla nihkeämpää, kun mennään vahvasti taulukoiden mukaan.

Muuten sitten riippuu organisaatiosta ja lähimmistä työkavereista, että millaista se tekeminen on. Vähän niinkuin yksityiselläkin puolella firmat voi olla hyviä tai huonoja tai jotain siitä välistä.

Palkkataso vähän riippuu, omalla kohdalla kun yksityisellä palkka oli jäänyt aika lailla jälkeen, antoi siirtymä julkiselle myös ihan kohtuullisen palkankorotuksen. Homma ei toki ollut suoraan verrannollista, vaan julkisella kenttä oli laajempi ja asioiden käsittely ylemmällä tasolla kuin mitä yksityisellä tein. Taulukon mukaan sitten toki mennään, eli merkittäviä korotuksia ei kannata odottaa, jos vastuu ja työnkuva ei muutu.

Jos sattuu olla työkokemusta taskussa sen verran, että saa ns. täydet julkisen lomat, niin lomaa tosiaan on reilustikin enemmän. Itsellä yksityisellä maksimi 30pv/vuosi, julkisella taas 37pv, ja lauantait eivät kuluta lomapäiviä. Tuo tarkoitti käytännössä, että yksityisen 5 viikkoa vuodessa piteni yli 7 viikkoon julkisella. En tosin ollut tuolla lopulta kuin vuoden verran, joten en päässyt näistä nauttimaan.

Sisältö ja kiireen määrä sitten tosiaan riippuu paikasta ja hommasta. Omassa lokerossa jotkut tiimikaverit tekivät välillä tosi pitkää päivää, ja homma saattoi olla melkoista paperinpyöritystä tyyliin kerää tietoa x kpl raportista, tutkimuksesta, lakiehdotuksesta tai muista löytämistäsi lähteistä, kokoa näistä tiivistelmä ja suositusehdotuksia, joka menee vaikka ministeriöön ruodittavaksi. Tekemäsi työ voi sitten mennä tapauksesta riippuen joko suoraan käyttöön ja julkaistavaksi (koska viranomaisen asiakirjat ovat lähtökohtaisesti julkisia), jolloin siitä tulee ns. viranomaisen kannanotto aiheeseen, tai toisaalta ns. roskikseen ilman että kukaan koskaan tulee näkemään sitä. Oma lukunsa on virkasuhteisella ns. virkavastuu, eli voit pahimmassa tapauksessa olla henkilökohtaisesti oikeudellisessa vastuussa, jos mokaat jotain riittävän pahasti.

Ainakin omassa organisaatiossa pääsi/joutui vastailemaan olemattomalla vasteajalla esim. ministeriöistä tulleisiin selvityspyyntöihin, jos vaikka jotain omaa hommaa koskettavaa julkista keskustelua, tai vaikka EU:n suunnasta tuli jotain aihepiiriä koskettavaa. Tämä heitti välillä päivän, viikon tai vaikka kuukauden aikataulun ihan sekaisin, riippuen siitä minkä kokoisesta toimeksiannosta oli kyse. Työhön sisältyi myös kansalaisilta tulleiden kysymysten käsittelyä, joka sekin piti hoitaa asiallisesti ja lain mukaisessa aikataulussa. Salatun informaation käsittely oli oma ruljanssinsa, joka vaati melko usein myös keskustelua juristien kanssa, että miten käsillä olevassa tapauksessa nyt julkisuuslakia pitää tulkita. Muutenkin lakitekstin lukeminen oli ihan arkipäivää ainakin omassa hommassa, vaikka tekninen asiantuntija olinkin.

Jos hyväksyy julkistyön palkkakehityksen rajoitukset ja sen, että laki ja työnantajan ohjeet rajoittavat tekemistä yleensä tiukemmin kuin yksityisellä, niin julkiselta voi saada hyviäkin hommia. En kuitenkaan omalla kokemuksella lähtisi julkiselle vaihtamaan siksi, että homma olisi löysempää ja kiirettä vähemmän. Toki sekin on mahdollista, mutta ei mitenkään selviö. Toisaalta omassa organisaatiossani työn organisointi ja esimiestyöskentely oli melkoisen hyvää, mikä oli pieni positiivinen yllätys, kun odotin että julkisella olisi enemmän kaikenlaista häröilyä.

Edit: typoja pois

Lisätään vielä omiin kokemuksiin se, että IT-alan hommia teen ja suurinpiirtein samaa voisin tehdä yksityiselläkin. Tuossa yllä varmaan sitten enemmän sellaista työtä, mikä on aika valtio-spesifiä "virkamiestyötä", jos oikein luin.

Tuossa yllä varmaan sitten enemmän sellaista työtä, mikä on aika valtio-spesifiä "virkamiestyötä", jos oikein luin.

Juuri näin, oma hommani oli, vaikkakin ICT tekniikkaan liittyvää, aika perinteistä valtion "paperinpyöritystä" ja sopimus oli virkasuhteinen. Mielenkiintoista ja laaja-alaista, mutta toisaalta aika kaukana käytännöstä. Valtiolla kai voi olla töissä myös työsuhteisena riippuen hommasta, jolloin tietysti joku määrä virkasuhteeseen liittyvää jäykkyyttä jää pois.

Tämä ei sitten ilmeisesti ole nollapostaus, vaan ihan surutta saa suomia. Ihan palautteena moderaattoreillekin.

Tiedoksesi että kyseessä ei ollut insinöörihenkinen miesvaltainen yhteisö vaan pikemminkin olematon hallinto- ja tukiorganisaatio ja suurin osa kuudenkympin ja kuoleman välissä olevia naisia.

Mutta lienet vähintäänkin psykologi, joka pystyy profiloimaan ihmisiä ihan pelkkien viestien perusteella. Viestini oli käsittääkseni oma näkemykseni ja palautteisiin perustuva. Motivaatiota tuntuu kuitenkin olevan hyökätä sitä vastaan omilla olettamuksilla joille ei nyt sitten olekaan oikein todellista pohjaa. Silti pitää listata oikein kohta kohdalta kaikki mikä meni väärin.

Pitäkää tunkkinne. :smoke:

Olisihan näihin tosiaan ihan oikeatakin annettavaa, mutta kun aina joku tuntuu löytävän niistä vikaa. Mitä jos kerron, että eräässä kabinetissa on toimittajan puolesta tarjoiltu in-housen edustajille eli ostajille Karibian matkaa ja siitä suoraan konferenssimatkaa Japaniin firman piikkiin. Ja perhe mukaan tottakai. Ei ainakaan korruptiota ja silleen. :smoke:

Mutta kai tämäkin oli sitten jotenkin in-housen edustajan vika, pyytänyt jotain pientä kivaa tai jotain. :rolleyes:
Minä mielestäni kuvasin selvästi missä ympäristössä olen havaintoni tehnyt ja mitkä siinä ovat olleet syynä. Kun ei ole selvännäkijän lahjoja, niin aika paha siinä lähteä arvailemaan, että alasi on jotain ihan muuta kuin tällä tekniikkafoorumilla keskimäärin. Uskon, että ko. yrityksen toimintaympäristö oli/on haasteellinen ja väärin sanomalla varmasti tulee seurauksia.

Ikävää, että tulkitset vastaukset sinua vastaan kohdistetuksi. Näin vaivaa, että nimenomaan kirjoittaisin siinä muodossa, että havainnot ovat yleisluontoisia. Edelleen se minun pääkommentti tuli tuossa jo ihan ekassa viestissä. Helposti sitä jää omaan kuplaan, kun kuplassa ei ole mitään tarvetta arvioida myös omaa tekemistä. Esim. yksi ihastuttava persoona oli ongelma sen takia, että hän oli ihan liian puhelias tietyissä työtilanteissa.

Minä mielestäni kuvasin selvästi missä ympäristössä olen havaintoni tehnyt ja mitkä siinä ovat olleet syynä. Kun ei ole selvännäkijän lahjoja, niin aika paha siinä lähteä arvailemaan, että alasi on jotain ihan muuta kuin tällä tekniikkafoorumilla keskimäärin. Uskon, että ko. yrityksen toimintaympäristö oli/on haasteellinen ja väärin sanomalla varmasti tulee seurauksia.

Ikävää, että tulkitset vastaukset sinua vastaan kohdistetuksi. Näin vaivaa, että nimenomaan kirjoittaisin siinä muodossa, että havainnot ovat yleisluontoisia. Edelleen se minun pääkommentti tuli tuossa jo ihan ekassa viestissä. Helposti sitä jää omaan kuplaan, kun kuplassa ei ole mitään tarvetta arvioida myös omaa tekemistä. Esim. yksi ihastuttava persoona oli ongelma sen takia, että hän oli ihan liian puhelias tietyissä työtilanteissa.

Alun perin kuvasit, että mitä minä olen tehnyt väärin. Siinä ei mielestäni ollut mitään tulkinnan varaa.

Itse olen kokeillut neljässäkin julkisessa organisaatiossa ja in-houset olivat kyllä ylivoimaisesti surkeimpia työnantajia juuri niissä asioissa, joita itse korostivat.

Esimerkkinä mm. tasapuolisuus. Voi todeta vanhan teeman mukaan, että kaikki ovat tasa-arvoisia. Toiset nyt vaan sattuu olemaan tasa-arvoisempia kuin toiset. :smoke:

Yksityinen puolikin on kyllä osannut kunnostautua siinä määrin, että on saanut liiton avustuksella tapella oikeuksistaan.

Mutta sovitaan että oli yleisluontoista, niin ei tarvitse kinata asiasta enempää.

Alun perin kuvasit, että mitä minä olen tehnyt väärin. Siinä ei mielestäni ollut mitään tulkinnan varaa.

Itse olen kokeillut neljässäkin julkisessa organisaatiossa ja in-houset olivat kyllä ylivoimaisesti surkeimpia työnantajia juuri niissä asioissa, joita itse korostivat.

Esimerkkinä mm. tasapuolisuus. Voi todeta vanhan teeman mukaan, että kaikki ovat tasa-arvoisia. Toiset nyt vaan sattuu olemaan tasa-arvoisempia kuin toiset. :smoke:

Yksityinen puolikin on kyllä osannut kunnostautua siinä määrin, että on saanut liiton avustuksella tapella oikeuksistaan.

Mutta sovitaan että oli yleisluontoista, niin ei tarvitse kinata asiasta enempää.
Aika herkälle on viritetty liipaisin, jos tuon koit arvosteluksi väärintekemisestä. Ihan muuta omakohtaista tapausta kuvasin, jossa henkilö oli saanut aivan väärän kuvan omasta tekemisestään sen takia, että mikä tahansa poikkipuolinen sana olisi johtanut isoon riitaan. Varmaan on ko. henkilö edelleenkin siinä uskossa, että kaikki muut oli väärässä. Kirjoituksen muotojasi toki kommentoin, kun "minä vs. maailma" nyt vaan on epäuskottava skenaario. Toki sittemmin täsmensit viestejäsi eli et ollut tarkoittanut ihan sitä mitä kirjoitit.

Statistiikka

Viestiketjuista
267 218
Jäsenet
76 002
Uusin jäsen
Veba

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom