Aiemmin tänne jo valittelin nykyisen työn ongelmista. Uutena twistina esimies vaihtaa firmaa, joten kaikki positiivinen kehitys ottaa taas takapakkia kun se ainoa niitä ajava (riittävän korkealla tasolla firmassa oleva) henkilö häipyy. Uutta työpaikkaa hakenut, mutta työmarkkinat on nyt mitä on, niin ei ole vielä tärpännyt. Yhteen haastatteluun pääsin, mutten tullut valituksi seuraavalle kierrokselle. Noh, ei se auta kuin laitella uusia matoja koukkuun kunnes nappaa...
Joululoma alkoi kyllä taas niin kivasti. Esimies kutsui joululomaa edeltävällä viikolla palaveriin ja siellä sit puitiin miten pitäisi saada asioita valmiiksi tasoa just heti nyt. Tuli täysin puskista tämä, kun olin projektipäällikön kanssa käynyt aikataulua parhaani mukaan läpi juuri edeltävällä viikolla ja oletin asian olevan sillä selvä. Myöhässä ollaan, mutta se johtuu asiakkaan vaatimista projektin sisällön muutoksista ja edelleen ollaan kevyesti budjetoidun tuntiarvion sisällä. Oletin siis, että projektipäällikkö päivittäisi ja synkkaisi aikataulut kaikille osapuolille ja tulisi sanomaan jos aikataulu ei olekaan ok. Eipä ollut tapahtunut, eikä mitään tukea tullut itse palaverissa häneltä. Stressasi ja vitutti kyllä taas aivan liikaa tuokin tilanne ja ihan turhan takia.
Tässäkin projektissa on kyllä ollut niin menestysreseptin ainekset:
- Pohjautuu aiempaan projektiin, mikä ei todellakaan ole mennyt putkeen. Dokumentaatio ja yleisen tekemisen taso ihan kuraa. Hyvä tämmöistä kopioida...
- Projektipäällikkö ei ole kovin tekninen henkilö, mutta siltikään projektissa ei ole edes osittain mukana ketään tech leadia tms.
- Vasta firmaan tullut henkilö (minä) vastaa täysin omasta osa-alueestaan, koska tech lead puuttuu. Parhaani olen yrittänyt ja ihan hyvin on sujunut, mutta toki tiettyjä virheitäkin on tullut tehtyä. Virheitä, joilta oltaisiin todennäköisesti vältytty jos olisi joku toinen osa-alueesta ymmärtävä, jolta kysyä mielipidettä ja kommenttia jne. Sanomattakaan miten paljon asioista stressaamista tuo olisi vähentänyt.
- Projektipäällikkö ei ole laatinut mitään järkevää suunnitelmaa/road mapia projektille. Kaikki osa-alueet on aikataulussa vaan yksi kuukausien mittainen pätkä, tasoa "suunnittelu"/"testaus"/"tuotanto". Ei siis mitenkään palasteltu pienempiin osa-alueisiin, vaan aivan liian ylätasolla tehty.
- Olen pyytänyt apuvoimia jo viikkoja sitten, muttei vaan saada lisää resursseja projektille.
Loma tehnyt kyllä hyvää, huomannut miten lähellä burn-outtia tuli käytyä. Maanantaina sit takaisin töihin, ei nappaisi kyllä yhtään. Ihan pihalla miten tätä sekoilua lähdetään jatkamaan nyt uusimpien käännösten jälkeen. En keksi parempaa tapaa kuin järkätä nopea palaveri esimiehen kanssa ja käydä siinä läpi tämän projektin tilanne realistisesti ja selittää miksi minun mielestä ollaan myöhässä jne. Ei ole tarkoituksena heittää projektipäällikköä bussin alle, enkä häntä mistään aio syyttää tietenkään, mutta kyllähän tuossa varmasti selviää esimiehelle tietyt ongelmat projektipäällikön toimintatavoissa (elleivät jo ole tiedossa). Esim. just tuo järkevän road mapin puute. Saa nähdä mikä show tästäkin tulee...