Työelämäkeskustelu

Oot varmaan meillä duunissa. Organisaatio on niin saatanan suuri, ja asiakkaat sitäkin vanhempia, ei norsu käänny noin vain.

Jos oikeesti ahdistaa new-comerina eli "nyyppänä" noin paljon, niin suosittelen 360 käännöstä ja lähtemistä menemään. Perusta vaikka oma firma missä kaikki on tiptop, kyllä me kysymällä jeesataan ja tarvittaessa dokumentoidaan, kunhan nämä asiakkaat on hoideltu.

Tai sitten omaksut talon tavat ja nautit niistä. Kyllä mua henkilökohtaisesti vituttaisi jos joku uusi tyyppi valittaisi esim siitä että koodarit laahustaa reinot jalassa.
No johan on vastaus :D Aika hyökkäävää. Kyllä muakin vituttaisi tuollainen "nyyppänäkin", reinot on jees!

Eli siis uutena firmaan tullut ei saa antaa mitään rakentavaa palautetta tai kehitysehdotuksia? En tarkoita pätemistä, valittamista tai vittuilua, mutta jos kokee, että aiemmassa firmassa sama asia hoidettiin selvästi paremmin (helpommin/nopeammin/tehokkaammin/selkeämmin/jne), niin tätä ei saa sanoa? Eihän uusi henkilö voi tietää mitä on minkäkin asian taustalla uudessa firmassa, mutta jos nykyiselle toimintatavalle on jokin selkeä peruste niin tämä voidaan kertoa hänelle ja sehän on sillä selvä. Jos peruste on taas se, että "näin se on aiemminkin tehty", niin tuolla ajattelumallilla ei ikinä mikään myöskään kehity.
 
Tässä lauantai-illan ratoksi ja jälleen töissä tapahtuneen takia tulee niin mietittyä, että olisipa töissä jossain paikassa, jossa voin olla oma persoonani ja siellä minua ei kohdella heti kättelyssä negatiiviseen sävyyn. Olen kohdannut niin paljon tätä, että saa olla koko ajan varpaisillaan.Oletus on, että olen mulkku ja kaikki mitä sanon, pitää takanaan jotain taka-ajatusta tai tarkoittaa jotain muuta kuin suoraan sanon. Onko täällä ketään, joka on työpaikassa, jossa on positiivinen meininki? Ihmiset ystävällisiä? Voi jopa vitsailla? Heti ensikättelyssä ei yritetä kohdella huonosti tai pönkittää omaa egoa yrittämällä toista loukata? Minulla on mennyt luottamus ihmisiin tässä hommassa.

Olen ollut joskus tuollaisissakin työpaikoissa, mutta viime vuosina niin monta päinvastaista, että alkaa jo vaikuttaa itsetuntoon tämä homma. Ei ole tullut vastaan vain tätä ongelmaa vaan päällä on myös työnantajien todella törkeää kohtelua, joten usko on tosi loppu tähän alaan.
 
Hieman samaa vikaa. 10 vuotta painettu myynnin tukena ja sisäiset kehitykset jäänyt aina toiseksi. Johdosta tullut viestiä, että ei tämä ikuisesti jatku ja sitten ehtii niitäkin. Nyt kun myynti vetää edes hieman happea, alkaa välittömästi lomautukset... Alkaa vaan näkyä tehokkuudessa, kun työkalut on jotain 15+ vuotta vanhoja exeleitä
Tuohan on hyvä tilanne että on edes joku excel🙂

Kun tulin nykyiseen pestiin niin tarjoukset hinnoitelttiin niin, että katsottiin mikä ennen tehty projekti on lähellekään vastaava kuin tämä tarjottava, ERPistä toteuma ja siihen mutulla plussaa tai miinusta🙄

Nyt kun sitä aikaa miettii niin ainakin voi todeta että jotain edistystä on saatu aikaan.
 
No johan on vastaus :D Aika hyökkäävää. Kyllä muakin vituttaisi tuollainen "nyyppänäkin", reinot on jees!

Eli siis uutena firmaan tullut ei saa antaa mitään rakentavaa palautetta tai kehitysehdotuksia? En tarkoita pätemistä, valittamista tai vittuilua, mutta jos kokee, että aiemmassa firmassa sama asia hoidettiin selvästi paremmin (helpommin/nopeammin/tehokkaammin/selkeämmin/jne), niin tätä ei saa sanoa? Eihän uusi henkilö voi tietää mitä on minkäkin asian taustalla uudessa firmassa, mutta jos nykyiselle toimintatavalle on jokin selkeä peruste niin tämä voidaan kertoa hänelle ja sehän on sillä selvä. Jos peruste on taas se, että "näin se on aiemminkin tehty", niin tuolla ajattelumallilla ei ikinä mikään myöskään kehity.
Anteeksi, olen humalassa, eikä tarkoitus ollut olla ilkeä.. Vaan ehkä se että koita omaksua sen työpaikan kulttuuri, samaistua siihen, hakeautua CAB:eihin yms.. Niin siellä voit oikeasti tuoda ajatuksiasi esiin.

Mutta tuo että 3kk kaikki on perseestä, siellä käytetään php:ta ja pythonia ja jopa C:tä, kun oikeasti pitäisi mielestäsi käyttää varmaan jotain MSVC#, niin sellainsen kuvan sinusta sain.

Alkuperäiseen vastaten, älä lähde.
 
Anteeksi, olen humalassa, eikä tarkoitus ollut olla ilkeä.. Vaan ehkä se että koita omaksua sen työpaikan kulttuuri, samaistua siihen, hakeautua CAB:eihin yms.. Niin siellä voit oikeasti tuoda ajatuksiasi esiin.

Mutta tuo että 3kk kaikki on perseestä, siellä käytetään php:ta ja pythonia ja jopa C:tä, kun oikeasti pitäisi mielestäsi käyttää varmaan jotain MSVC#, niin sellainsen kuvan sinusta sain.

Alkuperäiseen vastaten, älä lähde.
🍻 Joo olen toki koittanutkin omaksua firman kulttuuria ja nähdä hyvätkin puolet siinä. Ja voihan tässä olla jonkinlainen alkushokki päällä edelleen tms. Esimieheen hyvät välit ja hän kyllä ottaa vastaan kehitysehdotuksia ihan mielellään. Toki sekin prosessi puuttuu, että miten nuo uudet käytännöt käsitellään ja myöhemmin jalkautetaan kaikille, kun ei ole edes nykykäytäntöjä saatu kaikille yhtenäistettyä. Tämmöiset vähän turhauttavia, kun kuvittelisi edes noin perusasioiden olevan kunnossa.

En kirjoita koodia työkseni, mutta tilanne mistä puhuin on siis samaa tasoa kuin, että osa koodareista kirjoittaa kommentit rivien perään mitä mikäkin rivi tekee, mutta osa ei. Puuttuu siis semmoiset selkeät yhteiset pelisäännöt, että jokainen nyt laittaa ne kommentit koodiin, piste. Toki jonkinlainen "ohjeistus" on jokaiselle annettu, mutta silti osa tekee eri tavalla asiat. Jotkut priimaa, osa ei niin priimaa. Ongelma on esimiehen tiedossa, kun ainakin mainitsi jonkun keskustelun yhteydessä, että pitäisi saada kaikki tekemään asiat suurinpiirtein samalla tavalla. Eli josko tilanne parantuisi tämänkin osalta jollain aikataululla.

Alkuperäinen viesti oli joo ehkä vähän liian kärkäs omaltakin osalta, turhautumisen purkamista. Katsotaan nyt mihin tässä päädytään.
 
Oletus on, että olen mulkku ja kaikki mitä sanon, pitää takanaan jotain taka-ajatusta tai tarkoittaa jotain muuta kuin suoraan sanon. Onko
Oletko miettinyt mistä se oletus tulee? Ja onko asia oikeasti noin vai onko se vaan sun päässä?

Ensivaikutelma on tärkeä ja olenkin pistänyt merkille että yllättävän monella, varsinkin miehellä mutta myös joillain naisilla, on perus ilme sellainen vähän kiukkuinen. Siis harva varmaan on oikeasti mitenkään kiukkuinen tai kyrpiintynyt mutta vaan näyttää siltä. Katsoppa vaikka ensi kerralla ihmisten ilmeita kun kävelet kadulla. Tämä on asia mihin pystyy itse vaikuttamaan.

Et maininnut millä alalla työskentelet mutta oma kokemus it-alalta on kyllä enimmäkseen positiivinen.
 
Oletko miettinyt mistä se oletus tulee? Ja onko asia oikeasti noin vai onko se vaan sun päässä?

Ensivaikutelma on tärkeä ja olenkin pistänyt merkille että yllättävän monella, varsinkin miehellä mutta myös joillain naisilla, on perus ilme sellainen vähän kiukkuinen. Siis harva varmaan on oikeasti mitenkään kiukkuinen tai kyrpiintynyt mutta vaan näyttää siltä. Katsoppa vaikka ensi kerralla ihmisten ilmeita kun kävelet kadulla. Tämä on asia mihin pystyy itse vaikuttamaan.

Et maininnut millä alalla työskentelet mutta oma kokemus it-alalta on kyllä enimmäkseen positiivinen.
Olen täällä jo aikaisemminkin kertonut niin samapa uudestaan eli lääkäri olen. Vastassa on siis vuosisatojen hierarkia ja olettamukset minusta persoonana ja ihmisenä. Minut nähdään ensisijaisesti lääkärinä, ei ihmisenä. Miten ihmeessä enää voin ensivaikutelmaa lähteä muuttamaan, jos ystävällisyys ja asiallisuus ei riitä? Olen tästä jonkin verran saanut kollegoiden kanssa juteltua ja ongelmaan liittyy niin paljon alan ongelmia, että enpä taida yksin pystyä maailmaan muuttamaan. Kiinnostus "tuulimyllyjen" vastaantaisteluun on myös jo aika nolla. Yksi ihminen ei voi korjata huonoa työilmapiiriä ja työkulttuuria.

Tuosta perusilmeestä voin sen verran kommentoida, että jos on koko ajan hymy huulilla niin naispuolisena joutuu kestämään ihan liikaa sitä, että miehet luulevat hymyä flirttailuksi tai kiinnostuksen osoitukseksi. Seksuaalinen ahdistelu ja häirintä on alalla kuitenkin suhteellisen yleistä. Joko potilaan tai työkaverin tekemänä, mutta yleisesti elämässäkin saa kaduilla kävellä rauhassa enemmän, jos ei tarkoituksella hymyile kaikille.
 
kommentoida, että jos on koko ajan hymy huulilla niin naispuolisena joutuu kestämään ihan liikaa sitä, että miehet luulevat hymyä flirttailuksi tai kiinnostuksen osoitukseksi.
Sori en tiennyt että olet nainen ja ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Myönnän että itsekin olen joskus miettinyt oliko kyse vaan hyvästä asiakaspalvelusta vai oikeasta flirtistä jonka ei silti tietenkään pitäisi johtaa mihinkään muuhun.

Tämä on ikävää ja juurihan oli uutinen miehestä joka oli ahdistellut Lidlin naispuolista kassaa vuosia vain sen takia että hän oli hymyillyt. (yleensähän Lidlin kassat eivät paljon hymyile eivätkä aina edes tervehdi mutta se ei kuulu tähän keskusteluun..).

Kannattaa myös huomioida että flirtin ja ahdistelun raja on veteen vedetty viiva ja monella on oma tulkintansa siitä.

Luulin että työelämän ongelmat sinun alalla koskevat vain hoitajia. Lääkärit ovat jumalia ja kärsivät korkeintaan työuupumuksesta. Mutta että siellä on vielä ”jumalan” yläpuolella joku taho joka ahdistelee alaisiaan. Hyvä että valaisit asiaa.
 
Mä kyllä voisin ihan hyvin kaivaa ojaa jos näyttäisi että työlle on jatkuvuutta ja saisi samat edut ja palkan kuin nykyään.

Eipä nuo ojat taida koskaan loppua, ja harvemmin kai niitä enää oikeasti lapiolla kaivetaan, vaan comfysti ilmastoiduissa/lämmitetyissä kopeissa radion aamushowsta nauttien :)
 
Sori en tiennyt että olet nainen ja ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Myönnän että itsekin olen joskus miettinyt oliko kyse vaan hyvästä asiakaspalvelusta vai oikeasta flirtistä jonka ei silti tietenkään pitäisi johtaa mihinkään muuhun.
Anteeksi, mutta pakko puuttua tähän.. :) Siis ihan oikeastikko sä mietit että flirttaileeko hymyilevät kassatytöt sulle? Voi myös olla että se kuuluu toimenkuvaan ja asiakaspalveluun eikä mihinkään muuhun..

Kävin smarketista ostamassa vähän premiumpaa makkaraa, pari erikoispanimon IPAa, ja paketin vessapaperia..

Fleda mintissä, kassalla söpö tyttö hymyili ja kysyi: "Taidat olla sinkku?"
Mä: "Jjjuuuu, ostoksistako päättelit? ;)"
Kassatyty: -"Ei ku siitä ku oot noin vitun ruma".
 
Huomautus - älä spämmää useita peräkkäisiä viestejä ketjuun, käytä muokkaa-toimintoa
Olen täällä jo aikaisemminkin kertonut niin samapa uudestaan eli lääkäri olen. Vastassa on siis vuosisatojen hierarkia ja olettamukset minusta persoonana ja ihmisenä. Minut nähdään ensisijaisesti lääkärinä, ei ihmisenä. Miten ihmeessä enää

Ja heti seuraava kommentoija meni siihen "oho, en tiennyt että oot lääkäri, näen sut nyt eritavalla" :D :D

Joo.. Jos on oikeasti lääkäri, niin sitä ei välttämättä kannata kauheasti mainostaa.. Terveydenhuolto-alalla työskentely varmaan ajaa asiansa.. Paitsi että sori, just huomasin että tää on työelämä eikä deittikeskustelu. Kohta tulee Juha taas napisemaan..
 
Sori en tiennyt että olet nainen ja ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Myönnän että itsekin olen joskus miettinyt oliko kyse vaan hyvästä asiakaspalvelusta vai oikeasta flirtistä jonka ei silti tietenkään pitäisi johtaa mihinkään muuhun.

Tämä on ikävää ja juurihan oli uutinen miehestä joka oli ahdistellut Lidlin naispuolista kassaa vuosia vain sen takia että hän oli hymyillyt. (yleensähän Lidlin kassat eivät paljon hymyile eivätkä aina edes tervehdi mutta se ei kuulu tähän keskusteluun..).

Kannattaa myös huomioida että flirtin ja ahdistelun raja on veteen vedetty viiva ja monella on oma tulkintansa siitä.

Luulin että työelämän ongelmat sinun alalla koskevat vain hoitajia. Lääkärit ovat jumalia ja kärsivät korkeintaan työuupumuksesta. Mutta että siellä on vielä ”jumalan” yläpuolella joku taho joka ahdistelee alaisiaan. Hyvä että valaisit asiaa.
Yritän ottaa tuon flirtti kommenttisi ei-loukkaavana, mutta tuollainen kommentti on kovin vanhoillinen ja kuuluu osittain samaan kategoriaan kuin "no sillä oli hame päällä ja se hymyili minulle ja siksi se ansaitsi sen" esim raiskauskeskusteluissa. Voin 110% vannoa, että minä en flirttaile yhtään kenellekään vastaanotolla, mutta silti vanhoilta miehiltä tulee epäasiallista käytöstä ja silmäniskuja. Meillä on myös tehty lääkäreiden kesken kyselytutkimusta seksuaalisesta häirinnästä työyhteisössä ja lukemat ovat aika karuja. Kuten sanoit, osa kokee olevansa jumalia ja myös kohtelee toisia sillä asenteella.

Julkisuudessa ei oikein iltapaskojen otsikot mässäile sillä todellisuudella, mitä lääkäreiden työ on. En ole yksityisellä töissä, mutta esim tuore Lääkärilehden juttu avaa myös siellä olevaa kovaa tilannetta, jossa rahat vie välistä joku täysin muu kuin lääkäri: Ota tai jätä Lääkäreitä haukutaan aika yleisesti tällä hetkellä siitä, että eivät suostu esim syrjäisiin terveyskeskuksiin töihin tai tekevät osa-aikatyötä. Vaikka kuinka yritämme välillä toitottaa,että työolosuhteet pitäisi laittaa kuntoon, kun ei siellä jaksa kukaan. Voisin kirjoittaa näistä kirjan ja ehkä joskus kirjoitankin. Lääkäreissä on myös porukkaa, jotka vaihtavat alalta pois. Näistä ei puhuta paljoa, koska se on kovin stigmatisoitu asia. Meillä on suljettuja keskustelualustoja, joissa tulee kuitenkin esiin halua päästä pois ja toisenlaisia uratarinoita.

On myös parempia työpaikkoja tällä alalla ja on myös hyvä osaavia ihmisiä lääkäreinä. Toimintaa kehitetään paikoin aktiivisesti ja tuloksia saadaan. Mutta ei se silloin toki lohduta, jos itselle sattuu vastaan sontaa :D
 
Ja heti seuraava kommentoija meni siihen "oho, en tiennyt että oot lääkäri, näen sut nyt eritavalla" :D :D

Joo.. Jos on oikeasti lääkäri, niin sitä ei välttämättä kannata kauheasti mainostaa.. Terveydenhuolto-alalla työskentely varmaan ajaa asiansa.. Paitsi että sori, just huomasin että tää on työelämä eikä deittikeskustelu. Kohta tulee Juha taas napisemaan..
En minä kauheasti mainostakaan ja ei teidän kenenkään täällä edes kannata uskoa, että olen. Minähän vain voin sanoa olevani. En minä edes välttämättä ole nainen. Mutta tiedätkö, on todella yksinäistä välillä, kun ei välttämättä ole ketään, kenelle puhua näistä tai saada perspektiivia joltain aivan muualla työskentelevältä ihmiseltä. Elää vain omassa kuplassa ja mielestäni tuo kuplassa elo on yksi syy terveydenhuollossa ilmeneviin ongelmiin. Ikään kuin minulla ei olisi oikeutta osallistua työelämäkeskusteluun. Mutta joo, ehkäpä siirryn taas vain itse näitä pohtimaan.
 
Olen täällä jo aikaisemminkin kertonut niin samapa uudestaan eli lääkäri olen. Vastassa on siis vuosisatojen hierarkia ja olettamukset minusta persoonana ja ihmisenä. Minut nähdään ensisijaisesti lääkärinä, ei ihmisenä. Miten ihmeessä enää voin ensivaikutelmaa lähteä muuttamaan, jos ystävällisyys ja asiallisuus ei riitä? Olen tästä jonkin verran saanut kollegoiden kanssa juteltua ja ongelmaan liittyy niin paljon alan ongelmia, että enpä taida yksin pystyä maailmaan muuttamaan. Kiinnostus "tuulimyllyjen" vastaantaisteluun on myös jo aika nolla. Yksi ihminen ei voi korjata huonoa työilmapiiriä ja työkulttuuria.
Suomessa (ja varmaan muuallakin) lääkärin ammatista on tehty semmoinen yli-ammatti, mihin ei kuka vaan perusjannu pääse. Lääkikseen pääseminen vaatii monesti vuosien yrittämisen ja hirveästi työtä, niin tottakai sitä ollaan sit rinta rottingilla kun lääkikseen päästään. Ihmekös jos tavan tallaaja näkee henkilön tuon jälkeen jossain määrin elitistisenä. Lisäksi kun suomessa ei ole mitään omalääkäri systeemiä, vaan aina kun tulee vaivoja, niin mennään jonkun tuntemattoman lääkärin vastaanotolle. Olisiko tilanne eri, jos mentäisiinkin omalääkäri Pirjon vastaanotolle, tai muutaman käynnin jälkeen ehkäpä jopa pelkän Pirjon vastaanotolle? Eli ihmisen eikä vaan lääkärin vastaanotolle.

Tuollainen pilvilinnasysteemi, mikä lääkäreille on vuosien saatossa rakennettu on toki hyvä arvostuksen ja palkkauksen kannalta, mutta kyllähän siitä seuraa näitä huonojakin puolia mitä listasit. Vähän sama kuin joidenkin lakimiesten, eduskunnassa olevien poliitikkojen, huippu-urheilijoiden yms kanssa, jotenkin vaikea tavan tallaajan on nähdä toista täysin vertaisenaan. Taustat ja kummankin elämän realiteetit (toinen asuu rivarissa taajamassa ja toinen jossain miljoonalukaalissa jenkeissä ja lämii työkseen lätkää) eroaa niin paljon, että jotenkin vaikea asetelma luontevan kanssakäymisen kannalta. Eri asia jos on tuntenut lapsesta asti tms. Lääkärin elämän realiteettien nyt ei pitäisi olla mitenkään niin kaukana tavan tallaajan realiteeteistä, mutta jotenkin siihenkin on saatu tuollainen vastaava stigma kehitettyä.

Mut joo, vituttaahan tuollainen varmasti. Harmi kun tuollainen vuosisatojen hierarkia ei ihan hetkessä muutu eikä myöskään ihmisten asenteet. Se on jännä miten tämmöiset "teennäiset" yhteiskunnan rakenteet vaikuttaa eri asioihin. Kiitos kun tuot omaa näkökulmaa ilmi, lääkäreiden työoloista puhutaan kyllä todella vähän yleisesti mediassa, niin hyvä saada näkökulmaa tähänkin :thumbsup:
 
Yritän ottaa tuon flirtti kommenttisi ei-loukkaavana, mutta tuollainen kommentti on kovin vanhoillinen ja kuuluu osittain samaan kategoriaan kuin "no sillä oli hame päällä ja se hymyili minulle ja siksi se ansaitsi sen" esim raiskauskeskusteluissa. Voin 110% vannoa, että minä en flirttaile yhtään kenellekään vastaanotolla, mutta silti vanhoilta miehiltä tulee epäasiallista käytöstä ja silmäniskuja. Meillä on myös tehty lääkäreiden
Tarkoitus ei ollut mitenkään loukata tai vähätellä. Luulen että ymmärsit mun viestin pointin hieman väärin.

Outoa ehkä mutta tiedän miltä toi tuntuu.

Olen miehenä joutunut useamman kerran epäasiallisen lähestymisen kohteeksi, sekä naisilta että miehiltä. Viimeksi viime kesänä naiselta kun kävin noutamassa tori-ostosta Turussa. Ensin flirttailua johon en mielestäni edes vastannut muuten kuin normaalilla kohteliaisuudella. Kun olin vähän vaivautuneena jo lähdössä kauppojen jälkeen nainen huikkasi vielä tyyliin ”tulin just pitkästä yövuorosta töissä ja olen väsynyt haluatko tulla nukkumaan mun kanssa?” tjms. Ilmeisesti se on ihan ok että nuorehko (viehättävä jos sillä nyt on merkitystä) nainen sanoo noin melkein viiskymppiselle kaljuuntuneelle miehelle mutta auta armias jos olisi ollut toisinpäin.

Kuulemma vielä vanhainkodissakin jotkut miehet käyttäytyvät noin kuten mainitsit. Kai se vaan on kestettävä eikä ottaa sitä henkilökohtaisena. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Kun olet lääkäriksi itsesi lukenut sanoisin että saisit vuoden opiskelulla jalkaa sisään it-alalle. Tuollaiselle yhdistelmäosaamiselle on todellakin kysyntää.

Ei tämä it-alakaan ole ihan stressitöntä mutta en muista mitään ahdistelujuttuja, ehkä joskus aikaisemmin pikkujouluissa saattoi olla mutta todella harvinaista. Ja asiakas voi joskus olla haastava.
 
Tuulimyllyjä vastaan taisteleminen löytyy alalta kuin alalta. IT-alalla tietetenkin se hyvä puoli, että osaaja voi valita työnantajan. Ei tuulimyllyt joka paikassa ole samanlaisia oli se sitten vaikea esimies/asiakas/firman toimintatavat/projekti mikä ei kiinnosta/....

Yleisemmin ottaen monelle on vaikea löytää hyvää tapaa purkaa tuntoja keskustelun kautta oli se sitten työ tai yksityiselämäasiaa mistä haluaisi keskustella. Moni on yksinäinen, kaverit eivät suostu syvällisemmin keskustelemaan vaikeista asioista tai ei kehtaa kavereille kertoa. Terapeuteilla riittää töitä kun kukapa haluaisi jutella siitä kun alkaa esim. painamaan mielessä ikääntyvät vanhemmat, oma kuolema tai joku muu raskas kaikkia jossain vaiheessa koskettava aihe.
 
Viimeksi muokattu:
Lääkärin työ voi olla aika kuormittavaa. Siinä kuitenkin näkee elämän kirjon ja yleensä paljon enemmän sitä varjopuolta. Itsellä varmaan vaivaisi eniten tietty riittämättömyyden tunne kun tiedät, että et välttämättä pysty kuin auttamaan oireiden kanssa tai et edes saa selville, mistä oikeasti on kyse. Sitten jos kovetat itsesi niin se heijastuu pahimmillaan siviiliminäänkin.

Atk-hommissa voi monta kertaa vaan todeta itsekseen "fuck it" ja antaa asian olla eikä kukaan kärsi.
 
Anteeksi, mutta pakko puuttua tähän.. :) Siis ihan oikeastikko sä mietit että flirttaileeko hymyilevät kassatytöt sulle? Voi myös olla että se kuuluu toimenkuvaan ja asiakaspalveluun eikä mihinkään muuhun..
En sitten tiedä mikä on normaalia asiakaspalvelua mutta mua on kassa esim. pyytänyt kaljalle. Menee kyllä vähän off-topiciksi keskustella tästä, pahoittelut siitä.

No 10 vuoden päästä ei enää ole kaupoissa kassoja joten sitten flirttaillaan vaan koneen kanssa.

edit: eniten mua oksettaa asiakaspalvelussa kun käytös muuttuu asiakkaan ulkoisen olemuksen mukaan, olen huomannut/kuullut usein tällaisesta…hyvin pukeutuva/kaunis/komea saa parempaa palvelua kuin ruma köyhän näköinen..
 
edit: eniten mua oksettaa asiakaspalvelussa kun käytös muuttuu asiakkaan ulkoisen olemuksen mukaan, olen huomannut/kuullut usein tällaisesta…hyvin pukeutuva/kaunis/komea saa parempaa palvelua kuin ruma köyhän näköinen..
Eikös kaupan ole tarkoitus saada myytyä tuotteita ja tehdä voittoa. Resurssit kannattaa käyttää potentiaalisesten asiakkaiden ja rahantuojien miellyttämiseen.

Köyhälle ei kannata hymyillä, jos hihnalla on 6 irtotölkkiä puliukon pronssia aka Coop Lageria, koska sitä myydään nollakatteella. Kaupan kannattaa houkutella positiivista kassavirtaa tuovia asiakkaita.
 
Eikös kaupan ole tarkoitus saada myytyä tuotteita ja tehdä voittoa. Resurssit kannattaa käyttää potentiaalisesten asiakkaiden ja rahantuojien miellyttämiseen.

Köyhälle ei kannata hymyillä, jos hihnalla on 6 irtotölkkiä puliukon pronssia aka Coop Lageria, koska sitä myydään nollakatteella. Kaupan kannattaa houkutella positiivista kassavirtaa tuovia asiakkaita.
Onko kassoilla nykyään provikkapalkka?
 
Onhan näitä klassikkoja nähty että kaveri tulee köyhän näköisenä grunge vaatteissa autokauppaan ja ei palvella, menee sitten toiseen liikkeeseen ja maksaa kalliin mersun käteisellä muovipussissa olleilla seteleillä. Itekkin huomannut että jos menee verkkareissa tjms autoliikkeeseen saa rauhassa katsella ei tule myyjä kysymään kuinka voin auttaa - vielä tänäkin päivänä. Se on tietenkin eri Siwan kassalla kun myyjällä ei ole ns. penniäkään kiinni jos ei ole kauppias ite.
 
Onko muilla työpaikoilla sellaista ongelmaa että löytyy sykkijöitä jotka tekevät pitkää päivää ja näin vääristävät töihin kuluvaa aikaa ja resursseja? Ilman ylimääräistä korvausta toki.

Tää ottaa pannuun kun täällä ei saa ylitöitä tehdä, hommaa enemmän kun tarpeeks ja pitäis yrittää johdolle näyttää että ei vaan riitä työvoima tekemään, mutta yksi löytyy joka käytännössä korvauksetta tekee pitkää päivää. Ja kukaan muu ei tietenkään halua tehdä ilmaista työtä kun alimitoitettu henkilöstö.
Ja tietenkään me ei muut ei haluta tehdä sen enempää kuin mitä normaalilla työajalla pystyy koska ilmaisia ylitöitä ei kukaan muu halua tehdä ja liukumaa monella kymmeniä tunteja. Pitäis toi johto saada ymmärtämään että äärirajoilla toimitaan mutta koska hommat tulee ajoissa valmiiks niin johto näkee että ei ole syytä hankkia lisätyövoimaa tai maksaa ylitöistä.

Miten teillä on hoidettu niin että olis ns. yhdessä rintamassa osoittamassa johdolle että hommaa on liikaa ja pitää saada jotain muutosta tai että saisi tehdä ylitöitä rahasta? Nyt johto voi vaan ajatella että ei niille tarvitse mitään maksaa kun näköjään hommat tulee tehdyksi.
Ja taas.
Meille tuli meiltä tekijöiltä mitään kysymättä homma jonka aikataulu oli epäinhimillen ja lomia välissä ja kun ilmoitettiin että ei tämmöstä oikein tahdo saada halutussa ajassa valmiiks kun lomia jne. niin päälle tulee vaan vittuilua että oltava kun iso kauppa. No, tehtiin työajan puitteissa niin hyvin kun pystyttiin ja meillä oli kahden päivän hätälisä annettu ja nippa nappa saatais sinne toi tehtyä. Niin viime tinkaan kuin mahdollista. Oppisvathan kysymään meiltäkin joskus että minkälaisella aikataululla onnistuu.

Paitsi että totta vitussa tää yks sykkijä käyny salaa SUNNUNTAINA tekemässä tota hommaa että pysyy aikataulussa. Voi vittu että tommoset vituttaa ihan kyrpänä. Miten ei voi tajuta että tommonen kusee meidän kaikkien pakkiin ja aikataulut vaan kiristyy kun näköjään hommat hoituu. Jo tommosten pässinpäiden takia on turha kuvitellaan että sais tehdä ylitöitä oikeilla korvauksilla kun joku saatanan sankari tekee ilmaseks. Eikä mee puhe perille kun sanotaan että et vittu tuu ilmaseks tekee ni "emmä ku vähän vaan kun ei mulla ollu tekemistä" .

Saatana sentää.
 
🍻 Joo olen toki koittanutkin omaksua firman kulttuuria ja nähdä hyvätkin puolet siinä. Ja voihan tässä olla jonkinlainen alkushokki päällä edelleen tms. Esimieheen hyvät välit ja hän kyllä ottaa vastaan kehitysehdotuksia ihan mielellään. Toki sekin prosessi puuttuu, että miten nuo uudet käytännöt käsitellään ja myöhemmin jalkautetaan kaikille, kun ei ole edes nykykäytäntöjä saatu kaikille yhtenäistettyä. Tämmöiset vähän turhauttavia, kun kuvittelisi edes noin perusasioiden olevan kunnossa.

En kirjoita koodia työkseni, mutta tilanne mistä puhuin on siis samaa tasoa kuin, että osa koodareista kirjoittaa kommentit rivien perään mitä mikäkin rivi tekee, mutta osa ei. Puuttuu siis semmoiset selkeät yhteiset pelisäännöt, että jokainen nyt laittaa ne kommentit koodiin, piste. Toki jonkinlainen "ohjeistus" on jokaiselle annettu, mutta silti osa tekee eri tavalla asiat. Jotkut priimaa, osa ei niin priimaa. Ongelma on esimiehen tiedossa, kun ainakin mainitsi jonkun keskustelun yhteydessä, että pitäisi saada kaikki tekemään asiat suurinpiirtein samalla tavalla. Eli josko tilanne parantuisi tämänkin osalta jollain aikataululla.

Alkuperäinen viesti oli joo ehkä vähän liian kärkäs omaltakin osalta, turhautumisen purkamista. Katsotaan nyt mihin tässä päädytään.
Kai teillä sentään on pull requestit ja niissä koodikatselmoinnit? Siinähän pitäisi kaikenlaiset rimanalitusyritykset jäädä kiinni ja estää liian sekaisen koodin käyttöönotto.
 
Ja taas.
Meille tuli meiltä tekijöiltä mitään kysymättä homma jonka aikataulu oli epäinhimillen ja lomia välissä ja kun ilmoitettiin että ei tämmöstä oikein tahdo saada halutussa ajassa valmiiks kun lomia jne. niin päälle tulee vaan vittuilua että oltava kun iso kauppa. No, tehtiin työajan puitteissa niin hyvin kun pystyttiin ja meillä oli kahden päivän hätälisä annettu ja nippa nappa saatais sinne toi tehtyä. Niin viime tinkaan kuin mahdollista. Oppisvathan kysymään meiltäkin joskus että minkälaisella aikataululla onnistuu.

Paitsi että totta vitussa tää yks sykkijä käyny salaa SUNNUNTAINA tekemässä tota hommaa että pysyy aikataulussa. Voi vittu että tommoset vituttaa ihan kyrpänä. Miten ei voi tajuta että tommonen kusee meidän kaikkien pakkiin ja aikataulut vaan kiristyy kun näköjään hommat hoituu. Jo tommosten pässinpäiden takia on turha kuvitellaan että sais tehdä ylitöitä oikeilla korvauksilla kun joku saatanan sankari tekee ilmaseks. Eikä mee puhe perille kun sanotaan että et vittu tuu ilmaseks tekee ni "emmä ku vähän vaan kun ei mulla ollu tekemistä" .

Saatana sentää.
Onko se sankari mies semmonen stressaaja? Jotkut ahdistuu epäonnistumisesta todella paljon, ja heille saattaa olla helpompaa kuluttaa vapaa-aikaa sitä varten vs. ahdistuksessa vellominen vapaa-ajalla. Jotkut työnantajat käyttävät härskisti hyväkseen tuollaisen mentaliteetin omaavia työntekijöitä. Huono tilannehan tuo on kaikkien kannalta. Olen törmännyt muutamaan tyyppiin jotka tekevät 10-12 joka arkipäivä ja vähintään 8 tuntia joka lauantai, mutta merkkaavat tuntikorttiin vain 7,5h per päivä ja lauantaista ei merkata mitään. Motivaatio siihen ei selvinnyt minulle koskaan.
 
Onko se sankari mies semmonen stressaaja? Jotkut ahdistuu epäonnistumisesta todella paljon, ja heille saattaa olla helpompaa kuluttaa vapaa-aikaa sitä varten vs. ahdistuksessa vellominen vapaa-ajalla. Jotkut työnantajat käyttävät härskisti hyväkseen tuollaisen mentaliteetin omaavia työntekijöitä. Huono tilannehan tuo on kaikkien kannalta. Olen törmännyt muutamaan tyyppiin jotka tekevät 10-12 joka arkipäivä ja vähintään 8 tuntia joka lauantai, mutta merkkaavat tuntikorttiin vain 7,5h per päivä ja lauantaista ei merkata mitään. Motivaatio siihen ei selvinnyt minulle koskaan.
Ei vaan se on niin kiltti. Tottelee ja tekee mitä käsketään ilman että ajattelee sen tarkemmin. Peruja vanhasta huutamiskulttuurista ja kun on huudettu ja uhkailtu tarpeeks niin asenne pysyy vaikka ajat muuttuu. Ei sille koskaan ole huudettu jne. mutta se oli vain yleisenä kulttuurina tuolla että hommat tehdään ilman mutinoita kun pomo käskee/huutaa. Se oli sen ajan kulttuuria ja nyt kun suurin osa alkaa saamaan itsetunnon ja omanarvon takas eikä enää suostu hyväkskäytettäväks niin aina löytyy joku sankari joka romuttaa edistyksen.
 
Siis käskeekö pomo tekemään siellä hommia ilmaiseksi sunnuntaisin? Ei se ole kiltteyttä että käy talkoina hoitamassa hommia viikonloppuisin ettei pomolle tule paha mieli vaan ihan puhtaasti tyhmyyttä ja muiden muroihin kusemista.
 
Siis käskeekö pomo tekemään siellä hommia ilmaiseksi sunnuntaisin? Ei se ole kiltteyttä että käy talkoina hoitamassa hommia viikonloppuisin ettei pomolle tule paha mieli vaan ihan puhtaasti tyhmyyttä ja muiden muroihin kusemista.
Ei käske. Mutta aikoinaan hommat piti tehdä niinkuin piti kunhan on deadlinenä valmis. Uhkailulla ja huudolla pääsee pitkälle.
Nyt on eri meininki mutta joillain on vaan jääny päälle se että homma pitää olla valmis vaikka työaika siihen ei riitä. Tää kaveri vaan on niin kiltti että haluaa tehdä hommat ajoissa ettei tuota pettymystä vaikka aika ei siihen riittäis. Ja se on kusemista meidän kaikkien muroihin mutta ei niin ei. Ei delegoida ja jos hommaa kertyy niin sitten tullaan illalla tai viikonloppuna tekee. Toisille työ on elämä eikä tuo kaveri vissiin edes kunnolla tiedä mikä sen palkka on ja onko lomarahat ja ikälisät jne maksettu oikein.
 
Siis käskeekö pomo tekemään siellä hommia ilmaiseksi sunnuntaisin? Ei se ole kiltteyttä että käy talkoina hoitamassa hommia viikonloppuisin ettei pomolle tule paha mieli vaan ihan puhtaasti tyhmyyttä ja muiden muroihin kusemista.
Ei käske. Mutta aikoinaan hommat piti tehdä niinkuin piti kunhan on deadlinenä valmis. Uhkailulla ja huudolla pääsee pitkälle.
Nyt on eri meininki mutta joillain on vaan jääny päälle se että homma pitää olla valmis vaikka työaika siihen ei riitä. Tää kaveri vaan on niin kiltti että haluaa tehdä hommat ajoissa ettei tuota pettymystä vaikka aika ei siihen riittäis. Ja se on kusemista meidän kaikkien muroihin mutta ei niin ei. Ei delegoida ja jos hommaa kertyy niin sitten tullaan illalla tai viikonloppuna tekee. Toisille työ on elämä eikä tuo kaveri vissiin edes kunnolla tiedä mikä sen palkka on ja onko lomarahat ja ikälisät jne maksettu oikein.

E: bugaa
 
Onhan näitä klassikkoja nähty että kaveri tulee köyhän näköisenä grunge vaatteissa autokauppaan ja ei palvella, menee sitten toiseen liikkeeseen ja maksaa kalliin mersun käteisellä muovipussissa olleilla seteleillä. Itekkin huomannut että jos menee verkkareissa tjms autoliikkeeseen saa rauhassa katsella ei tule myyjä kysymään kuinka voin auttaa - vielä tänäkin päivänä. Se on tietenkin eri Siwan kassalla kun myyjällä ei ole ns. penniäkään kiinni jos ei ole kauppias ite.
Erityisesti just auto- ja kone kaupoissa. Niihin on kyllä pakkautuneet ne kaikkein surkeimmat myyjät. Parissakin liikkeessä oltaisiin oltu 100% varma ostaja, mutkun ostaminen oli farkut+kauluspaita vaatteissa mahdotonta. En tiedä pitäskö olla joku solmio ja puku päällä kun menee työkonekaupoille, olisko sillonkaan ollu mahdollista ostaa mitään.

Wurth oli myös joskus 10-15v sitten myös naurettava mesta, suunnilleen portsari heitti ulos jos ei ollu wurth tiliä, tilin avaaminen mahdotonta koska ei me täällä sellasia availla.
 
Wurth oli myös joskus 10-15v sitten myös naurettava mesta, suunnilleen portsari heitti ulos jos ei ollu wurth tiliä, tilin avaaminen mahdotonta koska ei me täällä sellasia availla.
Muistan tuon. Joko sinne voi mennä yksityishenkilö ostamaan pultteja rahalla?
 
En minä kauheasti mainostakaan ja ei teidän kenenkään täällä edes kannata uskoa, että olen. Minähän vain voin sanoa olevani. En minä edes välttämättä ole nainen. Mutta tiedätkö, on todella yksinäistä välillä, kun ei välttämättä ole ketään, kenelle puhua näistä tai saada perspektiivia joltain aivan muualla työskentelevältä ihmiseltä. Elää vain omassa kuplassa ja mielestäni tuo kuplassa elo on yksi syy terveydenhuollossa ilmeneviin ongelmiin. Ikään kuin minulla ei olisi oikeutta osallistua työelämäkeskusteluun. Mutta joo, ehkäpä siirryn taas vain itse näitä pohtimaan.
Kerran kysyin lääkäriltä itseltään, joka minulle polven oireet kuvasi latinaksi, että miksi sinä minulle noin niitä kerrot, kun voisit sanoa suomeksi ristisiteen vaurioituneen. No tämä olikin aika nuorekas poikanen.
 
Ei liene ongelma kun sellainen jokaiselta löytyy.
Ei, mutta mainittiin raha. Rahallahan sieltä ei voi vieläkään ostaa mitään. Pankkikortti oston salliminen jo tosin niin suuri mullistus että olisivat varmaan pökränneet jos pitäisi vielä rahaakin vastaan myydä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 628
Viestejä
4 442 118
Jäsenet
73 583
Uusin jäsen
Mizarr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom