Työelämäkeskustelu

edit:sekoitin kaksi ketjua ehkä ja meni ajatus sekaisin. En tiedä, miksi kommentoit noin viestiäni, en mielestäni ottanut kantaa etä/läsnäasiaan.

Lähinnä puhuin kokouksista ylipäätään, mutta mainitsin tuon etä/läsnäasian, kun koko homma lähti tuosta hybridikokousten haukkumisesta.
 
Toivotaan. Aamu alkoi sähköpostilla pomolle

"Heippa!

Pakohuone läpäisty eli irtisanon itseni niin kuin nyt.

Soittele kun oot tän lukenut."


Vikkelä lähtö kun näyttäisi siltä että torstaina vikaa päivää töissä :-p
En tuomitse - jokainen tyylillään, mutta esimiehenä kyllä pitäisin tollasta viestiä alaiselta sen verran lapsellisena etten välttämättä ton jälkeen jaksaisi käyttää työaikaani edes muutaman sanan vastaukseen saati käydä morottamassa, kättelemässä ja kiittelemässä yhteistyöstä. Huom! En tiedä taustoja, mutta ensivaikutelmani ulkopuolisen silmin sinusta on ettet osaa hoitaa työn merkeissä virallisiakaan juttuja asiallisesti vaikkei se vaadi edes vaivannäköä:D
 
Toivotaan. Aamu alkoi sähköpostilla pomolle

"Heippa!

Pakohuone läpäisty eli irtisanon itseni niin kuin nyt.

Soittele kun oot tän lukenut."


Vikkelä lähtö kun näyttäisi siltä että torstaina vikaa päivää töissä :-p

En tuomitse - jokainen tyylillään, mutta esimiehenä kyllä pitäisin tollasta viestiä alaiselta sen verran lapsellisena etten välttämättä ton jälkeen jaksaisi käyttää työaikaani edes muutaman sanan vastaukseen saati käydä morottamassa, kättelemässä ja kiittelemässä yhteistyöstä. Huom! En tiedä taustoja, mutta ensivaikutelmani ulkopuolisen silmin sinusta on ettet osaa hoitaa työn merkeissä virallisiakaan juttuja asiallisesti vaikkei se vaadi edes vaivannäköä:D
Samat ajatukset. Todella lapsellinen irtisanoutumisviesti ja jos olisin pomo, säälittäisi irtisanoutuneen puolesta vaan.

Kuulostaa joltain 18-vuotiaan irtisanoutumiselta, tosin monet senkin ikäiset tajuaa paremmin.
 
En tuomitse - jokainen tyylillään, mutta esimiehenä kyllä pitäisin tollasta viestiä alaiselta sen verran lapsellisena etten välttämättä ton jälkeen jaksaisi käyttää työaikaani edes muutaman sanan vastaukseen saati käydä morottamassa, kättelemässä ja kiittelemässä yhteistyöstä. Huom! En tiedä taustoja, mutta ensivaikutelmani ulkopuolisen silmin sinusta on ettet osaa hoitaa työn merkeissä virallisiakaan juttuja asiallisesti vaikkei se vaadi edes vaivannäköä:D
Itse taas esimiehenä vilkaisisin kyllä peiliin ja miettisin mikä meni perseelleen työantajan puolesta, kun noin ovet paukkuen lähtee. Toki vika voi löytyä lähtijästäkin, mutta sopiva itsekriittisyys/itsetutkiskelu ei varmaan tee pahaa, jos sillä voidaan välttää jatkossa vastaava.
 
Itse taas esimiehenä vilkaisisin kyllä peiliin ja miettisin mikä meni perseelleen työantajan puolesta, kun noin ovet paukkuen lähtee. Toki vika voi löytyä lähtijästäkin, mutta sopiva itsekriittisyys/itsetutkiskelu ei varmaan tee pahaa, jos sillä voidaan välttää jatkossa vastaava.
Nääh, nyt kävi näin. Tervemenoa ja uutta ukkoa tilalle.
 
En tuomitse - jokainen tyylillään, mutta esimiehenä kyllä pitäisin tollasta viestiä alaiselta sen verran lapsellisena etten välttämättä ton jälkeen jaksaisi käyttää työaikaani edes muutaman sanan vastaukseen saati käydä morottamassa, kättelemässä ja kiittelemässä yhteistyöstä. Huom! En tiedä taustoja, mutta ensivaikutelmani ulkopuolisen silmin sinusta on ettet osaa hoitaa työn merkeissä virallisiakaan juttuja asiallisesti vaikkei se vaadi edes vaivannäköä:D

Älä nyt. Meillä on aina ollut hyvät välit tuon kanssa ja tiedetään toisemme tosi hyvin. Samanlainen huumorintaju ja tasapuolista hyvässä hengessä vittuilua molempiin suuntiin =) Juteltiin pitkät tovit tuon jälkeen livenä.

Ongelma oli siitä seuraava ylöspäin, joka uutena tullut taloon eikä oikein tiennyt mistään mitään eikä konsultoinut ketään valintoja tehdessään.
 
Viimeksi muokattu:
Itse taas esimiehenä vilkaisisin kyllä peiliin ja miettisin mikä meni perseelleen työantajan puolesta, kun noin ovet paukkuen lähtee. Toki vika voi löytyä lähtijästäkin, mutta sopiva itsekriittisyys/itsetutkiskelu ei varmaan tee pahaa, jos sillä voidaan välttää jatkossa vastaava.

Täällä nyt turbulenssi käynyt muutenkin ja porukkaa lähtenyt menemään surkeasti olevien asioiden takia. Sitten on tullut tyyppejä jotka eivät ole ihan perillä hommista ja homma vain kasaantunut edellisille kunnes ongelmien kumuloituessa taas lähdetään ja saikutetaan ja uusia kehiin. Vaikea tilanne kyllä esihenkilöillekin kun eivät saa hommaa oikein kasaan. Siihen ei auta ollenkaan että pitkään tehneitäkin pistetään pihalle ja tilalle otetaan niitä jotka eivät osaa.

Kuitenkin puhutaan työstä jonka hyvään omaksumiseen voi varata helposti 1,5 - 2 v aikaa.
 
Älä nyt. Meillä on aina ollut hyvät välit tuon kanssa ja tiedetään toisemme tosi hyvin. Samanlainen huumorintaju ja tasapuolista hyvässä hengessä vittuilua molempiin suuntiin =) Juteltiin pitkät tovit tuon jälkeen livenä.

Ongelma oli siitä seuraava ylöspäin, joka uutena tullut taloon eikä oikein tiennyt mistään mitään eikä konsultoinut ketään valintoja tehdessään.
No tätä taustaa vasten ymmärrän. Mietinkin että oli vähän erikoiset sanavalinnat :D
 
Tässä valmis viesti ketjun seuraavalle irtisanoutujalle:

Screenshot_20241007_163214_Chrome.jpg
 
Itse olen valtiolla töissä ja ei meillä kyllä ole ollut mitään ongelmia järjestää täysin toimivia hybridipalavereita ja pääosin homma toimii oikein hyvin myös täysin etänä. Tuo bigfootin esimerkki kuulostaa niin tyhmältä, että melkein tekisi mieli väittää keksityksi tarinaksi, mutta kun on toisaalta muissa työpaikoissa todistanut vähintään yhtä idioottimaista touhua, niin ihan mahdollisena tuollaista sekoilua pidän. Toisaalta tuollaista touhua, missä suunnilleen tahallisesti yritetään hoitaa kaikki mahdollinen niin päin vittua kuin mahdollista, ei ehkä kannata yleistää minkäänlaiseksi "hybridikokouksen arkkityypiksi"...

Jäävuoren huiput on helpompi nostaa keskusteluun kuin perustapaukset, jotka voi ohittaa 'no jaa' olankolautuksilla. Pahimmat sekoilutapaukset herättävät keskustelua ja parhaimmillaan nostavat todellisia ongelmia tikunnokkaan.

Hybridikokouksia on varmasti momenlaisia mutta en muista juuri yhtäkään yli kolmen hengen settiä, joka olisi sujunut kivuttomasti. Joka saatanan kerta menee ensimmäiset 5-10 minuuttia yhteyksien säätämisiin, useimmiten vika on etäsankarin laitteissa ja yhteyksissä mutta neuvotteluhuoneiden kelvoton varustelu ja ATK-avuttomat palaverinpitäjät eivät selviä myöskään puhtain paperein. Toistan jälleen kerran itseäni, mutta voisivatko firmojen johtajat edes vähäsen ryhdistäytyä ja vaatimaan etäsankareilta jotain rotia. SuorastaAN naurettavaa, että tärkeisiin palavereihin osallistutaan pahimmillaan uima-altaalta tai Rukan after-Ski:ltä, eikä toimiva verkkoyhteyksiä pyritä hoitamaan kuntoon. Puhumattakaan sitten kokousta häiritsevistä lapsista ja nalkuttavista vaimoista. Voisin osoittaa sormella lähes tusinaa entistä ja nykyistä kollegaa, joilta pitäisi kieltää etätyö ikuisiksi ajoiksi. Haukutaan vielä loppuun firmojen muka laadukkaat kannettavat tietokoneet, joissa on mahdollisesti maailman onnettomimmat äänilaitteet, verkkolaitteet, touchpadit ja kamerat. Päätin aikoinaan ratkaista ongelman hankkimalla kaikki laitteet ulkoisena, jotka saa adapterin kautta yliheitettyä kotitietokoneeseeni, ja veronpalautustakin irtosi perkele :devilish:
 
Jäävuoren huiput on helpompi nostaa keskusteluun kuin perustapaukset, jotka voi ohittaa 'no jaa' olankolautuksilla. Pahimmat sekoilutapaukset herättävät keskustelua ja parhaimmillaan nostavat todellisia ongelmia tikunnokkaan.

Hybridikokouksia on varmasti momenlaisia mutta en muista juuri yhtäkään yli kolmen hengen settiä, joka olisi sujunut kivuttomasti. Joka saatanan kerta menee ensimmäiset 5-10 minuuttia yhteyksien säätämisiin, useimmiten vika on etäsankarin laitteissa ja yhteyksissä mutta neuvotteluhuoneiden kelvoton varustelu ja ATK-avuttomat palaverinpitäjät eivät selviä myöskään puhtain paperein. Toistan jälleen kerran itseäni, mutta voisivatko firmojen johtajat edes vähäsen ryhdistäytyä ja vaatimaan etäsankareilta jotain rotia. SuorastaAN naurettavaa, että tärkeisiin palavereihin osallistutaan pahimmillaan uima-altaalta tai Rukan after-Ski:ltä, eikä toimiva verkkoyhteyksiä pyritä hoitamaan kuntoon. Puhumattakaan sitten kokousta häiritsevistä lapsista ja nalkuttavista vaimoista. Voisin osoittaa sormella lähes tusinaa entistä ja nykyistä kollegaa, joilta pitäisi kieltää etätyö ikuisiksi ajoiksi. Haukutaan vielä loppuun firmojen muka laadukkaat kannettavat tietokoneet, joissa on mahdollisesti maailman onnettomimmat äänilaitteet, verkkolaitteet, touchpadit ja kamerat. Päätin aikoinaan ratkaista ongelman hankkimalla kaikki laitteet ulkoisena, jotka saa adapterin kautta yliheitettyä kotitietokoneeseeni, ja veronpalautustakin irtosi perkele :devilish:

En muista yhtäkään hybridikokousta, jossa olisi esiintynyt mainitsemiasi ongelmia. Olen osallistunut varmaankin viikoittain hybridikokouksiin jo vuosien ajan useissa eri firmoissa. Josko puhuttaisiin asioista oikeilla nimillä ja lakataan keksimästä omaan agendaan sopivia syyllisiä niille. Nämä kirjoituksesi eivät ole mitään todellisia etätyöskentelyn tai hybridipalaverien ongelmia vaan teillä töissä olevien henkilöiden kyvyttömyyttä suoriutua perusasioista ja hoitaa työnsä kunnialla sekä jossain määrin esihenkilöiden sekä johtajien suunnalta tulevien vaatimusten puutetta. Menee hieman samaan kategoriaan kuin huutelut siitä, että "etätöitä tekevät vain lusmuilevat". Varmasti pätee osaan mutta nämä tapaukset lusmuilevat kyllä myös toimistolla.
 
Jäävuoren huiput on helpompi nostaa keskusteluun kuin perustapaukset, jotka voi ohittaa 'no jaa' olankolautuksilla. Pahimmat sekoilutapaukset herättävät keskustelua ja parhaimmillaan nostavat todellisia ongelmia tikunnokkaan.

Hybridikokouksia on varmasti momenlaisia mutta en muista juuri yhtäkään yli kolmen hengen settiä, joka olisi sujunut kivuttomasti. Joka saatanan kerta menee ensimmäiset 5-10 minuuttia yhteyksien säätämisiin, useimmiten vika on etäsankarin laitteissa ja yhteyksissä mutta neuvotteluhuoneiden kelvoton varustelu ja ATK-avuttomat palaverinpitäjät eivät selviä myöskään puhtain paperein. Toistan jälleen kerran itseäni, mutta voisivatko firmojen johtajat edes vähäsen ryhdistäytyä ja vaatimaan etäsankareilta jotain rotia. SuorastaAN naurettavaa, että tärkeisiin palavereihin osallistutaan pahimmillaan uima-altaalta tai Rukan after-Ski:ltä, eikä toimiva verkkoyhteyksiä pyritä hoitamaan kuntoon. Puhumattakaan sitten kokousta häiritsevistä lapsista ja nalkuttavista vaimoista. Voisin osoittaa sormella lähes tusinaa entistä ja nykyistä kollegaa, joilta pitäisi kieltää etätyö ikuisiksi ajoiksi. Haukutaan vielä loppuun firmojen muka laadukkaat kannettavat tietokoneet, joissa on mahdollisesti maailman onnettomimmat äänilaitteet, verkkolaitteet, touchpadit ja kamerat. Päätin aikoinaan ratkaista ongelman hankkimalla kaikki laitteet ulkoisena, jotka saa adapterin kautta yliheitettyä kotitietokoneeseeni, ja veronpalautustakin irtosi perkele :devilish:
Aika harvassa oli kyllä itselläkin nuo ongelmaiset ihmiset, kun 95% kokouksista pidettiin firmassa etänä (tiimin jäsenet ympär suomea), lähinnä isommissa kokouksissa oli näitä vajakkeja "jätämpä mikin päälle ja rouskutan tässä sipsejä" tyyppejä mutta nekin hiljeni kun joku muistutti.

Isompi riesa noista toimistolla tapahtuvista asioista on ainakin itsellä ollut, extrovertit pitää koko (avo) konttoria kuristusotteessa, ja rauhaa kaipaavat ylikuormittuu & saikuttaa. Jos ihmiset osaisi pitää turvat kiinni ja keskustella työasiat neukkareissa, niin ehkä teoriassa toimisi. Mutta käytännössä siellä on aina joku hölöttämässä teamssiin, toinen ravaa edestakaisin käytävää, pari juoruaa ja hirnuu 99 dB voluumilla, yksi hakkaa mekaanista näppistä apinan raivolla jne.

Toimistolla on vaan huonompi tehdä töitä, koska keskittyä ei voi ja jatkuvasti tulee häiriöitä, eikä siinä auta vastamelukuulokkeet tai mitkään kunnolla.

Eipä sitä tarvitse olla kuin pari henkilöä jotka ei osaa puhua hiljaa, vaan pitää kailottaa ja hekottaa niin että kuuluu 40m päähän toiselle puolelle toimistoa -> työteho laskee noin 80% pelkästä vitutuksesta.

Kaikkiahan ei taas mölyt häiritse, niin eivät sitten ymmärrä miksi jotkut kuormittuu paljon toimistolla ja haluaisi olla etänä.

Nyt on tullut oltua lomautettuna, kun alalla on melko paha lama, ja kyllähän tämä Suomen työtilanne on aika surkea. Avoimia paikkoja on todella vähän, joihin edes etäisesti kannattaa hakea. Kaikkeen vaaditaan jonkun sortin kokemus/koulutus, niin ei voi edes alan sivusta yrittääkään.

Aloittelevien tyyppien paikkoja ei ole tullut yhtään vastaan vuoden aikana, ellei korkeakoulujen harjoittelupaikkoja lasketa.

Tuntuu, että mitä korkeammalle täällä kouluttautuu, sen heikompi on työtilanne, kun erikoistutaan pienempään ja pienempään osa-alueeseen, samalla taas alemman tason työt sulkeutuu pois kun niistä ei ole tuoretta kokemusta tai ollenkaan.

Työt menee edelleen ilmeisesti pitkälti suhteilla, jossain näin jonkun tutkimuksen pari vuotta sitten ja taisi olla 80% suhteilla menevien osuus.

Ei tuosta ainakaan valtio ja firmat hyödy, jos jengi jää työttömäksi vain sen vuoksi, ettei ole syntynyt sopivaan sukuun tai ei ole supliikkimies joka luo suhteita pelkästä kaupassa käynnistä.
 
Tuohon lasketaan vain työnantajan kustantamat ateriat. Eli tuollaista myyntihepun omasta piikistä tarjoamaa ei lasketa, vaikka olisikin työkaveri ja samassa firmassa töissä.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Jos olet vaikka konsultoimassa firmassa Y ja he tarjoaa kaksi lämmintä ruokaa, niin kyllä se päiväraha puolittuu.

Toinen on sitten se, että tietääkö kukaan jos kaveri tarjoaa illalla firman kortilla pizzat.

Itse en uskalla jättää ilmoittamatta varsinkaan, jos "hosted dinner" lukee päiväohjelmassa ja lounaat menee firman piikkiin.
 
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Jos olet vaikka konsultoimassa firmassa Y ja he tarjoaa kaksi lämmintä ruokaa, niin kyllä se päiväraha puolittuu.

Toinen on sitten se, että tietääkö kukaan jos kaveri tarjoaa illalla firman kortilla pizzat.

Itse en uskalla jättää ilmoittamatta varsinkaan, jos "hosted dinner" lukee päiväohjelmassa ja lounaat menee firman piikkiin.
No nyt on kahta eriävää mielipidettä. Mikäköhän on oikea tulkinta?

Verohallinto muotoilee asian näin:
Kotimaan kokopäiväraha ja ulkomaan päiväraha alenee vastaavasti (50 %), jos olet saanut vuorokauden aikana kaksi ilmaista ateriaa.

Verohallinto ei vaikuta määrittävän tarkemmin, mikä on tässä tarkoitettu "ilmainen ateria" eikä sitä, mikä on tässä tarkoitettu "ateria".

Yleisessä kontekstissa aamupala on kyllä ateria, mutta se ei ole yllä tarkoitettu ateria ainakaan meidän firman matkalaskusysteemissä. Siellä kysytään vain, oletko saanut ilmaisen lounaan ja oletko saanut ilmaisen illallisen, eikä hotellin aamupala vaikuta päivärahoihin.

Jos Verohallintoa tulkitsee kirjaimellisesti, niin silloinhan mikä tahansa ilmainen välipala tai grillimakkara kenenkä tahansa tarjoamana vaikuttaa päivärahoihin.
 
No nyt on kahta eriävää mielipidettä. Mikäköhän on oikea tulkinta?

Verohallinto muotoilee asian näin:


Verohallinto ei vaikuta määrittävän tarkemmin, mikä on tässä tarkoitettu "ilmainen ateria" eikä sitä, mikä on tässä tarkoitettu "ateria".

Yleisessä kontekstissa aamupala on kyllä ateria, mutta se ei ole yllä tarkoitettu ateria ainakaan meidän firman matkalaskusysteemissä. Siellä kysytään vain, oletko saanut ilmaisen lounaan ja oletko saanut ilmaisen illallisen, eikä hotellin aamupala vaikuta päivärahoihin.

Jos Verohallintoa tulkitsee kirjaimellisesti, niin silloinhan mikä tahansa ilmainen välipala tai grillimakkara kenenkä tahansa tarjoamana vaikuttaa päivärahoihin.

Oma käsitys on ollut, että ruuan maksajalla ei ole muuta väliä, kuin että kenen tahansa muun kuin itsen maksama ateria vaikuttaa tuohon. Tämä on sinällään loogista, kun päiväraha on tarkoitettu esimerkiksi ateriakustannusten kattamiseen, ja jos et maksa ateriaasi itse, ei täydelle päivärahalle ole perustetta.

Verohallinnon päätös asiasta tälle vuodelle löytyy täältä:

Tuolla sanotaan kotimaan päivärahoista "Jos palkansaaja jonakin matkavuorokautena saa ilmaisen tai matkalipun hintaan sisältyneen ruoan, päivärahan enimmäismäärä on puolet 1 momentin mukaisista määristä. Ilmaisella ruoalla tarkoitetaan kokopäivärahan kysymyksessä ollen kahta ja osapäivärahan kysymyksessä ollen yhtä ilmaista ateriaa."

Ateriaa tuossa ei ole määritetty tarkemmin, mutta oma ja työnantajien ohjeissa ollut tulkinta tästä on, että ateria tarkoittaa yleensä joko lounasta tai päivällistä. Muut välipalat, kahvit tai vastaavat eivät vaikuta asiaan, eikä myöskään hotellihuoneen hintaan mahdollisesti sisältyvä aamupala. Toisaalta taas jos aamupala ei sisälly hotellin hintaan ja sen tarjoaakin joku muu, en osaa sanoa tulkitaanko tämä ateriaksi.
 
Oma käsitys on ollut, että ruuan maksajalla ei ole muuta väliä, kuin että kenen tahansa muun kuin itsen maksama ateria vaikuttaa tuohon. Tämä on sinällään loogista, kun päiväraha on tarkoitettu esimerkiksi ateriakustannusten kattamiseen, ja jos et maksa ateriaasi itse, ei täydelle päivärahalle ole perustetta.

Verohallinnon päätös asiasta tälle vuodelle löytyy täältä:

Tuolla sanotaan kotimaan päivärahoista "Jos palkansaaja jonakin matkavuorokautena saa ilmaisen tai matkalipun hintaan sisältyneen ruoan, päivärahan enimmäismäärä on puolet 1 momentin mukaisista määristä. Ilmaisella ruoalla tarkoitetaan kokopäivärahan kysymyksessä ollen kahta ja osapäivärahan kysymyksessä ollen yhtä ilmaista ateriaa."

Ateriaa tuossa ei ole määritetty tarkemmin, mutta oma ja työnantajien ohjeissa ollut tulkinta tästä on, että ateria tarkoittaa yleensä joko lounasta tai päivällistä. Muut välipalat, kahvit tai vastaavat eivät vaikuta asiaan, eikä myöskään hotellihuoneen hintaan mahdollisesti sisältyvä aamupala. Toisaalta taas jos aamupala ei sisälly hotellin hintaan ja sen tarjoaakin joku muu, en osaa sanoa tulkitaanko tämä ateriaksi.
Löytyi lisää tarkempaa tietoa (vero.fi). Tässä avataan aterian käsitettä jollain tapaa. Korostamani esimerkki on mielenkiintoinen, sillä siinä puhutaan tilanteesta, jossa tarjoat aterian itsellesi ja asiakkaalle työnantajasi piikkiin, mutta se jää mielestäni auki, vaikuttaako ateria myös asiakkaan päivärahoihin. Kaikki muutkin esimerkit ovat sellaisia, joissa ateria on sinun työnantajasi kustantama. Eli onkohan kuitenkin niin, että kenenkä tahansa tarjoamaa ateriaa ei lasketa, vaan sen täytyy olla työnantajasi kustantama?

Päiväraha on tarkoitettu korvaamaan työmatkasta aiheutuneita lisääntyneitä elantokustannuksia. Huomattavin päivärahalla korvattava kustannuserä on ruokailusta aiheutuneet kustannukset.

Ruokailusta aiheutuneita kustannuksia ei synny, jos palkansaaja saa työmatkalla ilmaiset ateriat. Ilmaisten aterioiden lukumäärä vaikuttaa päivärahan määrään. Ilmaisilla aterioilla tarkoitetaan kokopäivärahaan oikeuttavalla työmatkalla kahta ilmaista ateriaa. Yhdellä ilmaisella aterialla ei siis ole vaikutusta kokopäivärahan määrään eikä päivärahaa puoliteta. Osapäiväraha puolitetaan jo yhdestä ilmaisesta ateriasta.

Verovapaan päivärahan määrään vaikuttava ilmainen ateria on esimerkiksi kurssipaketin tai matkalipun hintaan sisältyvä ateria. Matkalipun hintaan sisältyvä ateria on esimerkiksi lennon aikana saatu lounas tai päivällinen. Samoin palkansaajan työnantajan edustajana asiakkaan kanssa nauttima ateria on otettava huomioon päivärahan verovapaata enimmäismäärää selvitettäessä. Sen sijaan, jos palkansaaja ruokailee työmatkan aikana ravintoetuna saamallaan lounassetelillä, tuo ateria ei vaikuta päivärahan verovapaaseen määrään.

Jos palkansaaja maksaa itse osan ateriasta, kysymyksessä ei ole ilmainen ateria. Työnantajan ateriasta maksama osuus vähennetään tällöin siitä määrästä, jonka työnantaja voi verovapaasti maksaa päivärahana palkansaajalle. Esimerkiksi silloin, kun työnantajan maksama osuus ateriasta on 10 euroa, vähenee palkansaajalle verovapaasti päivärahana maksettavissa oleva määrä 10 eurolla. Jos työnantajan maksama osuus ateriasta on enemmän kuin puolet maksettavasta päivärahasta, työntekijälle voi kuitenkin maksaa Verohallinnon päätöksen mukaan puolet päivärahasta. Esimerkiksi silloin, jos työntekijä olisi oikeutettu osapäivärahaan (19 €) ja työntekijä maksaa ateriasta 5 € ja työnantaja 15 €, työntekijälle voi maksaa puolikkaan osapäivärahan (9,5 €) 4 euron sijaan.

Työnantaja ei voi aina tietää ilmaisista, esimerkiksi asiakkaansa palkansaajalle tarjoamista aterioista. Palkansaajan on oma-aloitteisesti otettava nämä ateriat huomioon matkalaskua tehdessään.
 
Ateriaa tuossa ei ole määritetty tarkemmin, mutta oma ja työnantajien ohjeissa ollut tulkinta tästä on, että ateria tarkoittaa yleensä joko lounasta tai päivällistä. Muut välipalat, kahvit tai vastaavat eivät vaikuta asiaan, eikä myöskään hotellihuoneen hintaan mahdollisesti sisältyvä aamupala.
Meillä sama ja uskon, että hotelliaamupalan osalta on konsultoitu verottajaa. En tiedä ainakaan yhtään firmaa, joka katsoisi sen ateriaksi.

Muistan myös sellaisen uutisen, jossa poliisi oli hakenut ateriakorvauksen tilaisuudesta jossa ei päivärahan edellytykset täyttyneet. Oli ostanut riisipiirakan; oikeus katsoi ettei se täyttänyt aterian määritelmää. Uutista en tähän hätään löytänyt.

Tällä tulkinnalla voisi katsoa, ettei kahvit ja kahvileivät vaikuta päivärahan määrään.

@munse minusta tuossa verottajan esimerkissä sanotaan yksiselitteisesti että mikä tahansa ilmainen ateria lasketaan.

Ruokailusta aiheutuneita kustannuksia ei synny, jos palkansaaja saa työmatkalla ilmaiset ateriat. Ilmaisten aterioiden lukumäärä vaikuttaa päivärahan määrään.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyi lisää tarkempaa tietoa (vero.fi). Tässä avataan aterian käsitettä jollain tapaa. Korostamani esimerkki on mielenkiintoinen, sillä siinä puhutaan tilanteesta, jossa tarjoat aterian itsellesi ja asiakkaalle työnantajasi piikkiin, mutta se jää mielestäni auki, vaikuttaako ateria myös asiakkaan päivärahoihin. Kaikki muutkin esimerkit ovat sellaisia, joissa ateria on sinun työnantajasi kustantama. Eli onkohan kuitenkin niin, että kenenkä tahansa tarjoamaa ateriaa ei lasketa, vaan sen täytyy olla työnantajasi kustantama?

Mielestäni tässä korostamassasi "Samoin palkansaajan työnantajan edustajana asiakkaan kanssa nauttima ateria on otettava huomioon päivärahan verovapaata enimmäismäärää selvitettäessä." nimenomaan tarkoitetaan tilannetta, jossa olet vaikka asiakkaan luona oman työnantajasi edustajana, ja asiakas tarjoaa sinulle aterian.

Joka tapauksessa, jos miettii asiaa sen kautta miksi päivärahaa maksetaan, oleellista ei ole kuka muu ateriasi maksaa. Jos sen maksaa kuka tahansa muu kuin sinä itse, silloin se vaikuttaa päivärahan määrään.
 
Itse olen lähestynyt tätä aina työnantajan näkökulmasta: jos työnantaja ei tarjoa minulle ateriaa, niin se maksaa sen päivärahan muodossa. En tosin muista, että olisin koskaan saanut asiakkaan tai yhteistyökumppanin kautta ilmaista lounasta. Mutta ilmeisesti tuo oma tulkintani on sitten väärä.
 
Eipä sitä tarvitse olla kuin pari henkilöä jotka ei osaa puhua hiljaa, vaan pitää kailottaa ja hekottaa niin että kuuluu 40m päähän toiselle puolelle toimistoa -> työteho laskee noin 80% pelkästä vitutuksesta.

Kaikkiahan ei taas mölyt häiritse, niin eivät sitten ymmärrä miksi jotkut kuormittuu paljon toimistolla ja haluaisi olla etänä.

Nyt on tullut oltua lomautettuna, kun alalla on melko paha lama, ja kyllähän tämä Suomen työtilanne on aika surkea. Avoimia paikkoja on todella vähän, joihin edes etäisesti kannattaa hakea. Kaikkeen vaaditaan jonkun sortin kokemus/koulutus, niin ei voi edes alan sivusta yrittääkään.
Melkein ku ite olisin kirjoittanut tuon. Itellä on kans toi avokonttori aivan täyttä helvettiä, mä en siellä pysty tippaakaan keskittymään kun koko ajan on jotain hälinää / säätöä taustalla tai sitten vieressä on joku tilanne päällä. Yritin rakennella itelleni sermeistä jonkun kivan työpisteen mutta sekään ei ihan auta. Ehkei ohimeneviä ihmisiä näe, mutta hälinän kyllä kuulee. Ja kuulokkeet päässä on jotenkin v-mäistä tehdä töitä, kun on tottunut tekemään ilman. Ei se mua haittaisi, jos silloin tällöin vähän joutuu kuuntelemaan hälinää, mutta kun se on jatkuvaa, niin tulee tunne, ettei mihinkään pysty keskittymään ja mitään ei oikein saa aikaseks. Sit vielä kirsikkana kakun päällä työnantajan suhtautuminen etätöihin on vähän niin ja näin. Etätöissä olisi ainakin rauhallista.

Olen myös ollut lomautettuna jonkun aikaa ja olen kanssasi samaa mieltä, että työtilanne on aivan älyttömän surkea. Noin 2-3 paikkaa ollut, mihin olisi voinut edes kuvitella hakevansa, muuten on sitten ollut hiljaista. En mä sikäli oo lomautuksesta edes harmistunut, nyt on aikaa tehdä niitä omia juttuja, joihin ei normaalisti riitä aika. Ainoa vaan, että kova hinku olisi vaihtaa muualle, mutta koska työmarkkinat ovat mitä ovat, niin se on hieman haastavaa. Joskaan ei mahdotonta.
 
Vittumaisemmillaan laskevat lennolla nautitun ruuan ateriaksi. Firman HR noita kyylää kauteuksissaan ja ei kukaan muu.
 
Vittumaisemmillaan laskevat lennolla nautitun ruuan ateriaksi. Firman HR noita kyylää kauteuksissaan ja ei kukaan muu.
Tämä on valitettavasti verottajan erikseen täsmentämä.
Verovapaan päivärahan määrään vaikuttava ilmainen ateria on esimerkiksi kurssipaketin tai matkalipun hintaan sisältyvä ateria. Matkalipun hintaan sisältyvä ateria on esimerkiksi lennon aikana saatu lounas tai päivällinen.
 
Itse olen lähestynyt tätä aina työnantajan näkökulmasta: jos työnantaja ei tarjoa minulle ateriaa, niin se maksaa sen päivärahan muodossa
Tämä olisi muuten hyvä, mutta asiaa sotkee päivärahan verottomuus, jolloin sen maksaminen tai maksamatta jättäminen ei ole pelkästään työnantajan ja sinun välinen asia. Mikään ei tietenkään estä maksamasta "päivärahaa" palkanlisänä, mikäli verottomalle korvaukselle ei löydy perusteita.
 
En muista yhtäkään hybridikokousta, jossa olisi esiintynyt mainitsemiasi ongelmia. Olen osallistunut varmaankin viikoittain hybridikokouksiin jo vuosien ajan useissa eri firmoissa. Josko puhuttaisiin asioista oikeilla nimillä ja lakataan keksimästä omaan agendaan sopivia syyllisiä niille. Nämä kirjoituksesi eivät ole mitään todellisia etätyöskentelyn tai hybridipalaverien ongelmia vaan teillä töissä olevien henkilöiden kyvyttömyyttä suoriutua perusasioista ja hoitaa työnsä kunnialla sekä jossain määrin esihenkilöiden sekä johtajien suunnalta tulevien vaatimusten puutetta. Menee hieman samaan kategoriaan kuin huutelut siitä, että "etätöitä tekevät vain lusmuilevat". Varmasti pätee osaan mutta nämä tapaukset lusmuilevat kyllä myös toimistolla.

Heipähei, olisi mielenkiintoista kuulla millaisella kokoonpanolla olette saaneet pidettyä onnistuneita hybridipalavereita, ja onko firma täysin suomalainen tai kansainvälinen?

Olettaisin hybridipalaverien onnistuvan mikäli työvälineet, perus ATK-taidot ovat kunnossa ja osallistujajoukko on riittään homogeenisiä esimerkiksi Fullstack devaajia. Jos kokoonpano on enemmänkin 'poikkitieteellinen' kattaus eri alan osaajia ja 'penkinlämmittäjuä', jotka ovat turhaan kutsuttu paikalle, odotusarvo on luonnollisesti heikko. Erityisesti, jos kokoonpanon ikähaitari kallistuu pikkuisenkin vanhempaan väestöön (anteeksi ikärasismini), mutta aivan aikuisten oikeasti, monilla 55+ vuotiaille ei yksinkertaisesti ole edes perustason ATK-taitoja hallussa. Kaikissa edustamissani firmoissa ATK-asiat ovat enemmissä määrin ulkoistettu kolmannelle osapuolelle, jolloin sitä omaa osaamista ei myöskään kerry, kun jokainen pienikin ongelma ulkoistetaan helpparille tai ulkopuoliselle ATK-tukihenkilölle. Sanoisin lonkalta, että jopa 75% tapauksista olisi ratkaistavissa itse pienellä koulutuksella ja ohjeistuksella, nopeammassa ajassa kuin ongelma ensin tiketöidään kalliilla ATK-tukifirmalle ja sen jälkeen odotetaan Y-aikaa tiketin ratkaisua tai vaihtokoneen konffausta. Loput 25% olisi ratkaistavissa laajentamalla käyttäjien käyttöoikeuksia mm. softien resetointi, uudelleenasennus ja jopa Bitlockerin salasanan vaihto sallittaisiin omatoimisesti. Suuremmat softamuutokset ja poikkeustilanteet hoidetaan sitten inhousena oman ICT-asiantuntijatiimin toimesta, tai pidetään kuumalinja auki paikalliselle Hyppöselle.
 
Tämä olisi muuten hyvä, mutta asiaa sotkee päivärahan verottomuus, jolloin sen maksaminen tai maksamatta jättäminen ei ole pelkästään työnantajan ja sinun välinen asia. Mikään ei tietenkään estä maksamasta "päivärahaa" palkanlisänä, mikäli verottomalle korvaukselle ei löydy perusteita.
Tämä kyllä käy järkeen.

Hassuihin tilanteisiin se kyllä saattaa johtaa, jos kyseessä on tarkan euron reissaaja. Palatakseni mainitsemaani iltarientojen pizzatarjoukseen: lätyistä kannattaa kieltäytyä, mutta tarjoukseen sisältyneistä juomista ei. ;)
 
Itse kokenut etäpalavereissa olevan 2 eri ongelmakohtaa, ensimmäisenä ylimmän johdon pitämät townhallit yms. Noissa menee normaalisti vartti kunnes systeemit toimivat, ei ole osaamista... :rolleyes:

Toinen on intialaiset etätyöläiset joilla on heikot linjat käytössään, jatkuvia ääniongelmia jne. Tämä vaikeuttaa ymmärrettävää kommunikointia.
 
Heipähei, olisi mielenkiintoista kuulla millaisella kokoonpanolla olette saaneet pidettyä onnistuneita hybridipalavereita, ja onko firma täysin suomalainen tai kansainvälinen?

Olettaisin hybridipalaverien onnistuvan mikäli työvälineet, perus ATK-taidot ovat kunnossa ja osallistujajoukko on riittään homogeenisiä esimerkiksi Fullstack devaajia. Jos kokoonpano on enemmänkin 'poikkitieteellinen' kattaus eri alan osaajia ja 'penkinlämmittäjuä', jotka ovat turhaan kutsuttu paikalle, odotusarvo on luonnollisesti heikko. Erityisesti, jos kokoonpanon ikähaitari kallistuu pikkuisenkin vanhempaan väestöön (anteeksi ikärasismini), mutta aivan aikuisten oikeasti, monilla 55+ vuotiaille ei yksinkertaisesti ole edes perustason ATK-taitoja hallussa. Kaikissa edustamissani firmoissa ATK-asiat ovat enemmissä määrin ulkoistettu kolmannelle osapuolelle, jolloin sitä omaa osaamista ei myöskään kerry, kun jokainen pienikin ongelma ulkoistetaan helpparille tai ulkopuoliselle ATK-tukihenkilölle. Sanoisin lonkalta, että jopa 75% tapauksista olisi ratkaistavissa itse pienellä koulutuksella ja ohjeistuksella, nopeammassa ajassa kuin ongelma ensin tiketöidään kalliilla ATK-tukifirmalle ja sen jälkeen odotetaan Y-aikaa tiketin ratkaisua tai vaihtokoneen konffausta. Loput 25% olisi ratkaistavissa laajentamalla käyttäjien käyttöoikeuksia mm. softien resetointi, uudelleenasennus ja jopa Bitlockerin salasanan vaihto sallittaisiin omatoimisesti. Suuremmat softamuutokset ja poikkeustilanteet hoidetaan sitten inhousena oman ICT-asiantuntijatiimin toimesta, tai pidetään kuumalinja auki paikalliselle Hyppöselle.

Suomalaisia firmoja mutta palavereihin voi välillä osallistua porukkaa kansainvälisemminkin. Kokouskieli vaihtelee osallistujien mukaan. IT-puolen töitä mutta ei kaikki osallistujat ole devaajia vaan löytyy erilaisia product ownereita, asiantuntijoita, managereita yms. palavereista. Ei tuo hybridipalavereista ja Teamsin käytöstä selviytyminen nyt kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole vaan sen pitäisi onnistua kyllä tänä päivänä keneltä vain tietotyöntekijältä eikä pelkästään esimerkkinä käytetyiltä fullstack deveiltä. Sellaiset henkilöt joilla tietokone ei ole pääasiallinen työväline ovat sitten asia erikseen. Vanhempi väestö voi myös olla välillä haastavampi ryhmä mutta kyllä sielläkin yleensä opitaan kun opetetaan/autetaan eikä ikä tai mikään muukaan ole peruste sille ettei osaa jotain Teamsin perusteita (vieläkään, vaikka sitä on jo vuosia käytetty kaikkialla). Toki vastarannan kiiskejä löytyy aina mutta nuo tapaukset nyt eivät suostu opettelemaan mitään uutta. Puutteet työvälineissä ja IT-taidoissa tai palaveriin kutsutut turhat henkilöt eivät ole edelleenkään hybridipalaverien itsensä ominaisongelma niin en ymmärrä miksi noita nostetaan toistuvasti esiin tässä yhteydessä. Se yksi onneton tapaus riittää tottakai pilaamaan koko hybridipalaverin mutta ihan yhtälailla myös sen toimistopalaverin tai työnteon yleisesti.

Mielenkiinnosta, mitä tässä tarkoitetaan ylipäätään puutteellisilla työvälineillä? Jotain 10v vanhoja läppäreitä vai kenties työnantaja ei tarjoa työntekijöille kuulokemikrofoneja? Ja miten osallistuvien tahojen homogeenisuus vaikuttaa juuri hybridipalaverin onnistumiseen? Devaajat selviävät keskenään ollessaan, kuten myös lääkärit ja opettajat, mutta mikäli hybridipalaverissa on kaikkia kolmea niin se ei enää onnistu?
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin itselleni ongelma hybridi palavereissa on se etta siella kokoushuoneessa on vain yksi mikrofoni ja silloin se aiheuttaa ongelmia etana oleville kuulla ja tietaa kuka puhuu. Jos kaikki olisivat etana niin keskustelun seuraaminen olisi paljon helpompaa koska jokaisella olisi oma mikki ja naen teamsista etta kuka puhuu.
 
Pohdiskelin jälleen noita päivärahaan vaikuttavia ilmaisia aterioita.

Mielestäni näin alkava verottajan täsmentävä kappale on osoitus (tai vähintäänkin viite) siitä, että "päivärahan määrään vaikuttava ilmainen ateria" ei ole mikä tahansa ilmainen ateria. Muutenhan asiaa ei tarvitsisi täsmentää sen kummemmin, koska ilmainen ateria on ilmainen ateria.
Verovapaan päivärahan määrään vaikuttava ilmainen ateria on esimerkiksi...

Samassa kappaleessa sanotaan myös näin, joka aiemmasta tulkinnastani hieman poiketen mielestäni määrittää kaikenlaiset edustustarkoituksessa saadut toisen tai oman työnantajan kustantamat ateriat tässä tarkoitetuiksi ilmaisiksi aterioiksi. Mutta vain edustustarkoituksessa, koska tuossa on katsottu tarpeelliseksi täsmentää "työnantajan edustajana". Tämä tuntuisi varsin turhalta täsmennykseltä, jollei sillä olisi merkitystä siihen, lasketaanko ateria tässä tarkoitetuksi ilmaiseksi ateriaksi. Tulkitsen, että ei-edustustarkoitus on sellainen, jossa kustannuksen maksaa tarjoaja itse, eikä sitä lisätä tarjoajan matkalaskuun ja siten hänen työnantajansa kustannukseksi. Esittämäni pizzakeissi olisi siis edustustapaus ja päivärahoihin vaikuttava ilmainen ateria, jollei kyse ole omakustantaisesta "näin kaverien kesken" -tarjouksesta.
Samoin palkansaajan työnantajan edustajana asiakkaan kanssa nauttima ateria on otettava huomioon päivärahan verovapaata enimmäismäärää selvitettäessä.
(korostus oma)

 
Tuntuu että on mennyt omakin ajan- ja elämänhallinta ihan sekaisin, kun töissä on kaikki niin sekavaa. Kaipaisi ehkä sellaista työtä, jolla on joku selkeä alku ja loppu ja jonkinlaiset rajat.
 
Muutosneuvotteluillahan sitä lähdetään tähän kiivaaseen vuodenvaihteeseen.

Samoin. Vuosi oli firmalla aikaa tasapainottaa hurlumheikuluja mutta mitään ei tehty. Pari viimeistä kuukautta saanut seurata johdon paniikkiratkaisuja ja povata kollegoille yt:tä. Eivät uskoneet. Kun toimari lopulta kutsui firma koolle, tuntui konsensus vielä olevan, että vain bonuksia leikataan. Sen sijaan viimeisen kolmen vuoden väkimäärälisäys laitettiin silppurin partaalle.

Saman kolmen vuoden aikana keskijohto on myös tuplattu, mutta en pidätä hengitystä, että kavereista karsitaan. Epäilen, että uuteen nousuun lähdetään pienemmällä tekijämäärällä ja useammalla käsienpyörittelijällä.

Itse odotan jo monoa. Loppuvuoden sapattivapaa tekisi terää ja pääsisi viimeistelemään muutamat projektit. Saapumisjärjestyksessä olen vähän kiikunkaakun mutta tiimijohdon perseilyt ja pikkumaiset temput vuosien varrella ei jätä epäilyksen varaa. Lähinnä jännitän osaavatko hoitaa asian ammattimaisesti (tuskin) ja sylettää, että firman johto piti päätä puskassa niin pitkään, että ansiosidonnaisen porrastus alkoi.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa rallia tiedossa meilläkin, saa nähdä mitä tuovat tullessaan… Organisaatiota sinksataan ainakin uuteen uskoon ja todennäköisesti x määrä työntekijöitä saa verokortin käteen neuvotteluiden päätteeksi koska konsernin mahtikäskyllä kuluja pitää saada alas, vaikka porukkaa ei tälläkään hetkellä ole tarpeeksi hommien hoitamiseen. Kolme vuotta sammutettu tulipaloja ja normaali elinkaarihallinta ollut about holdissa kun ”kohta helpottaa kun isot hankkeet valmistuu” ja sitten kiitokseksi luuta lakaisee heti kun ne isot hankkeet alkaa valmistumaan.
 
Samaa rallia tiedossa meilläkin, saa nähdä mitä tuovat tullessaan… Organisaatiota sinksataan ainakin uuteen uskoon ja todennäköisesti x määrä työntekijöitä saa verokortin käteen neuvotteluiden päätteeksi koska konsernin mahtikäskyllä kuluja pitää saada alas, vaikka porukkaa ei tälläkään hetkellä ole tarpeeksi hommien hoitamiseen. Kolme vuotta sammutettu tulipaloja ja normaali elinkaarihallinta ollut about holdissa kun ”kohta helpottaa kun isot hankkeet valmistuu” ja sitten kiitokseksi luuta lakaisee heti kun ne isot hankkeet alkaa valmistumaan.
Mutta hei yhteen hiileen sitä puhalletaan ja eihän firmat nyt hyvistä työntekijöistä halua luopua, ne paskemmat saa vain kenkää. Tai niin tossa joskus aiemmin kerrottiin.
 
Mutta hei yhteen hiileen sitä puhalletaan ja eihän firmat nyt hyvistä työntekijöistä halua luopua, ne paskemmat saa vain kenkää. Tai niin tossa joskus aiemmin kerrottiin.

Ongelma on vaan siinä, että meillä ei ole (ainakaan omassa organisaatiossa) turhia ja paskoja työntekijöitä, vain tarpeellisia ja hyviä.

Ei kai tässä muuta voi kuin odotellaan mitä tapahtuu. En nyt kauhean hermostunut ole oman positioni puolesta, mutta eipä sitä koskaan tiedä kuka ne päätökset ja millä perusteella viime kädessä tekee niin voihan sitä yllätyksiäkin tulla…
 
Hieman samaa vikaa. 10 vuotta painettu myynnin tukena ja sisäiset kehitykset jäänyt aina toiseksi. Johdosta tullut viestiä, että ei tämä ikuisesti jatku ja sitten ehtii niitäkin. Nyt kun myynti vetää edes hieman happea, alkaa välittömästi lomautukset... Alkaa vaan näkyä tehokkuudessa, kun työkalut on jotain 15+ vuotta vanhoja exeleitä
 
Hieman samaa vikaa. 10 vuotta painettu myynnin tukena ja sisäiset kehitykset jäänyt aina toiseksi. Johdosta tullut viestiä, että ei tämä ikuisesti jatku ja sitten ehtii niitäkin. Nyt kun myynti vetää edes hieman happea, alkaa välittömästi lomautukset... Alkaa vaan näkyä tehokkuudessa, kun työkalut on jotain 15+ vuotta vanhoja exeleitä
Hyvin tuttua ja teknisellä alalla myydään asiakkaille hienoilla slaideilla "uusinta uutta".
 
Hieman samaa vikaa. 10 vuotta painettu myynnin tukena ja sisäiset kehitykset jäänyt aina toiseksi. Johdosta tullut viestiä, että ei tämä ikuisesti jatku ja sitten ehtii niitäkin. Nyt kun myynti vetää edes hieman happea, alkaa välittömästi lomautukset... Alkaa vaan näkyä tehokkuudessa, kun työkalut on jotain 15+ vuotta vanhoja exeleitä

Ja sitten vielä ihmetellään että kun ei suomalaiset yritykset oikein menesty kansainvälisessä kilpailussa - ei tosin juuri sen paremmin kotimaisessakaan. :D
 
Hieman samaa vikaa. 10 vuotta painettu myynnin tukena ja sisäiset kehitykset jäänyt aina toiseksi. Johdosta tullut viestiä, että ei tämä ikuisesti jatku ja sitten ehtii niitäkin. Nyt kun myynti vetää edes hieman happea, alkaa välittömästi lomautukset... Alkaa vaan näkyä tehokkuudessa, kun työkalut on jotain 15+ vuotta vanhoja exeleitä

Nousukaudella OTO-/sisäiset kehityshommat jää tekemättä, kun pitää painaa kyrvät punaisena tulosta asiakaspäässä ja kun suhdanteen kääntyessä asiakaspää hiljenee > väki pihalle tai lomautukseen. Jäljelle jäävät aataminaikuiset prosessit ja työkalut ja laumallinen keskijohdon käsienheiluttelijoita, kun fiksummat kilpailijat painavat ohi ja kynnellekykenevät osaajatkin häipyvät vihreämmille niityille.
 
Hieman samaa vikaa. 10 vuotta painettu myynnin tukena ja sisäiset kehitykset jäänyt aina toiseksi. Johdosta tullut viestiä, että ei tämä ikuisesti jatku ja sitten ehtii niitäkin. Nyt kun myynti vetää edes hieman happea, alkaa välittömästi lomautukset... Alkaa vaan näkyä tehokkuudessa, kun työkalut on jotain 15+ vuotta vanhoja exeleitä

Siis käytetäänkö 15+ vanhoja Excel-ohjelmistoja kuten Office 2007:aa vai onko tiedosto +15 vuoden takaa? Ei vanhempi Excel aina huonompi ole, esimerkiksi Office 2010 on ominaisuuksiltaan monissa kohdin varsin kilpailukykyinen 365:n kanssa.
 
Siis käytetäänkö 15+ vanhoja Excel-ohjelmistoja kuten Office 2007:aa vai onko tiedosto +15 vuoden takaa? Ei vanhempi Excel aina huonompi ole, esimerkiksi Office 2010 on ominaisuuksiltaan monissa kohdin varsin kilpailukykyinen 365:n kanssa.

Varmaan tarkoitetaan enemmänkin tälläisiä räätälöityjä ohjelmistoa / paketteja. Tarjouslaskentaan , mitoitukseen yms.
Jos rakenteita ja sisältöjä ei päivitetä ja jos käyttö on ihan aatamin ajoilta..niin todella perseestä.

Muistan itsekkin edellisessä firmassa, kun tarjouslaskenta yms järjestelmät olivat yli 10v takaan ja kukaan ei ollut edes viitsinyt päivittää mitään rakenteita ja laskureita.
Sitä sitten vaan myynninkatteella pelattiin pelivaroja kun mikään ei pitänyt oikeasti paikkaansa.
 
Siis käytetäänkö 15+ vanhoja Excel-ohjelmistoja kuten Office 2007:aa vai onko tiedosto +15 vuoden takaa? Ei vanhempi Excel aina huonompi ole, esimerkiksi Office 2010 on ominaisuuksiltaan monissa kohdin varsin kilpailukykyinen 365:n kanssa.
Vanhoja laskentapohjia esim, kuten @Raaka tuossa ylempänä tulkitsi oikein. Kesän aikana vielä alkoi win10 -> win11 päivitykset ja samalla tulee 32bit -> 64bit office. Tässä on sitten aika paljon ihmetelty ja hotfixailtu yksittäisiä tiedostoja kun VBAt ja custom add-init räjähtelee. Pohjia ei siis etukäteen päivitelty.
 
3 kuukautta täynnä uudessa firmassa. On kyllä niin ristiriitaiset fiilikset koko firmasta, että vahvasti harkitsen hakemuksen laittamista toiseen firmaan, kun näyttäisi paikka olevan auki hieman erilaisiin hommiin. Nykyään suunnittelupuolella, toinen positio olisi jonkintason risteytys suunnittelu-/tuotanto-/laatupuolta. Voisi olla ihan hyvää vaihtelua ja ehkä avaisi uusia ovia :hmm:

Miksi nyt jo vaihtamassa? Nykyisessä firmassa hyvää on ala huomioiden hyvä palkka (googlen ja insinööriliiton palkkataulukkojen mukaan), työkaverit pääsääntöisesti ihan mukavia ja kiva kun firman pääkonttori on lähellä. Saa vastuuta ja ehkä tavallaan voi osallistua myös firman prosessien kehitystyöhön. Firman tuotteetkin tavallaan ihan mielenkiintoisia. Entäs ne huonot puolet sit? Noh (tulee pitkä lista):
  • Firma on hämmästyttävän iso siihen nähden, miten aataminaikaisilla järjestelmillä ja olemattomilla prosesseilla firma pyörii. Tai no, sanoisin ettei mitään prosesseja ole, kun kukaan ei ole koskaan määrittänyt mitään yhteisiä pelisääntöjä osaston sisällä saatikka rajapintoihin osastojen välille.
    • Yllä olikin puhetta vanhoista Exceleistä, niitä löytyy tästäkin firmasta. Tyypillisesti ne on huonosti tehty ja niihin syötetään tiedot ihan eri muodossa miten ne järjestelmästä tulee ulos. Eli manuaalisesti saa tehdä kaiken. Sitten ei ole edes mitään ohjetta miten Excel tulisi täyttää, joten neljäs kierros menossa yhden Excelin säätämisessä, kun jostain syystä vasta jälkikäteen voidaan kertoa, että "Ainiin, tämäkin tieto sit tarvitaan tuonne...". Kirsikkana kakun päällä kukaan ei osaa sanoa ketä nämä dokumentit palvelee, mutta silti niitä käytetään eikä päivitetä.
  • Firmassa on ajoittain aistittavissa suunnittelupuolella semmoinen "autotallipuuhastelu-asenne", ettei se ole niin justiinsa ja korjataan sit jälkikäteen jos ei sovi. Suunnittelun taso on paikoitellen aivan kuraa ja sitä samaa kuraa aina vaan kopioidaan projektista toiseen. Mitään todellista tuotekehitystä tai jatkuvaa parantamista ei harrasteta, eikä prosessia moiselle olekaan.
    • Tämä tekee omasta työstäni aika vittumaista ajoittain. Niin moni asia on tehty systemaattisesti niin typerästi/huonosti/suorastaan väärin, että jatkuvasti saa korjailla asioita mihin ei ole resursoitu aikaa. Ei tästä aiempia työntekijöitä voi syyttää (vaikka hieman epäilenkin heidän ammattiylpeyden määrää), vaan prosessin puutetta. Ei ole vaadittu, että kaikki tekee tietyt perusasiat kunnolla (= yhtenäisesti samalla tavalla) ja sillä selvä.
  • Näiden jälkeen ei liene yllätys, että myös kaiken dokumentaatio on täysin puutteellista. Semmoiset mitä asiakas ehdottomasti vaatii löytyy, mutta kaikki muu puuttuu. Ensinnäkään ei ole edes ohjetta mihin mikäkin dokumentaatio tallennetaan ja kun verkkolevyjen kansiorakenne on hirveän epälooginen ja sekava, niin dokumentaatiota löytyykin sit sikin sokin pitkin verkkolevyjä.
  • Kaksi ylempää bullettia yhdistettynä johtaa siihen, että myydään asiakkaalle tavaraa, jonka luvataan täyttävän standardit XYZ. Lisätään tähän vielä semmoinen vähättelevä asenne mukaan, ettei se niin justiinsa ole. Lopputuloksena sit paska osuu tuulettimeen kun asiakas kysyykin myöhemmin dokumentaatiota todisteeksi ja tajutaan, että kukaan ei oikeastaan tiedä mitä tarkalleen kukin standardi vaatii, eikä valmista dokumentaatiota ole. Klassisesti sit huomataankin, ettei koko roska edes täytä luvattuja standardeja ja siinähän sitä sit ollaankin :D
    • Osa näistä dokumentaation puutteista on myös vähän kyseenalaisia, kun jotkut standardit liittyvät tuotteiden yleiseen turvallisuuteen. Se onkin ikävämpi paikka sit jos jotain sattuukin ja aletaan selvittelemään miksi näin tapahtui ja kuka on vastuussa mistäkin...
Positiivista on se, että ilmeisesti viime vuosina on jotain asialle alettu tekemään ja toimintamallit on kehittyneet jo paljon niistä ajoista. En osaa edes kuvitella miten huonosti asiat ovat olleet, jos nykytilanne on tämä. Onneksi uudet työntekijät pääsääntöisesti ovat todella myönteisiä firman toimintatapojen kehittämiseen ja parantamiseen. Valitettavasti jokunen klassinen dinosauruskin löytyy, jotka änkyröivät vastaan kun se saattaisi vaatia jonkun uuden ohjelman käyttämisen opettelua tms muuta kauheaa.

Kahden vaiheilla hakeako uuteen paikkaan vai ei. Ikävä näin koeajalla häipyä, eikä näytä CV:ssä hyvältä, mutta toisaalta jos tätä nyt ei monesti putkeen tee, niin ei sinänsä liene väliä. Tavallaan haluaisin olla toiveikas firman tulevaisuuden suhteen, mutta jotenkin pakka on niin totaalisen levällään, mikä aiheuttaa turhaa stressiä ja vitutusta itselle. Pakko se on myöntää, että välillä on alkanut myös hieman kaduttamaan työpaikan vaihto... Aiemmassa firmassa sekoiltiin tiettyjen asioiden kanssa, mutta ei sitä voi edes verrata tähän sekoiluun. Vaikeita päätöksiä...
 
Viimeksi muokattu:
Koeaikahan on sitä varten, että nähdään puolin ja toisin onko homma sopiva. Tuon perusteella olet 3kk:sada ettei ole, joten ei muuta kuin uutta paikkaa hakuun. Haastattelussa jos kysyvät miksi vaihdat koeajalla niin kannattaa olla rehellinen. Ei nyt ihan yksityiskohtiin asti, mutta siis että sen firman prosessit ja toimintatavat ei olleet mitä toivoit.
 
Täällä oli pari sivua sitten puhetta turhista ja kalliista palavereista, jotka voitaisiin hoitaa etänä. Firmalla on aluemyyntikonttoreita on ympäri maakuntia, mutta pääkonttori on pääkaupunkiseudulla.

Meillä on kuukausittain palaveri, johon toivotaan, että pohjois-Suomea myöten, myyjät tulisivat kotipesään. Matkustuskulut ovat aivan käsittämättömiä, koska jengi nostaa km-korvauksia ja jotkut jopa lentää pohjoisesta tullessaan ja yövytään hotellissa. Sen lisäksi, että pelkkä matkustaminen pariksi päiväksi etelään vie 2-3 tehokasta työpäivää höntsäilyineen, meitä istuu siellä palaverissa "pahimmillaan" lähes 30 ihmistä. Noin puolet tuosta on myyjiä. Agendassa on vaikea pysyä, ja keskustelu lähtee rönsyilemään aina. Pari sankaria istuu etänä, ja kun heiltä kysytään jotain, menee 5min siihen, että venkslaavat tekniikan kanssa tai kiiruhtavat pöntöltä takaisin koneen ääreen. Tosiasiassa palavereissa puhutaan 6h paskaa ja loput ihmetellään miksei ole tarpeeksi asiakaskäyntejä tai tilaussaanti on koronavuosien tasolla. Väkeä on lähtenyt, suhdannetilanne on huono, investointipäätöksiä lykätään, mutta nämä syyt eivät johdolle kelpaa. Johdossa tuijotetaan vain KPI:ta.

Paine omistajien suunnasta kustannusten vähentämiseen on kova, mutta sama meininki matkustamisen ja muiden edustuskulujen kanssa jatkuu vaan. Odotan innolla tuleeko YT:tä syksyn edetessä.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, eilen tuli lähdettyä vanhasta työstä, jossa sen 15v tuli kulutettuakin, vaikkakin välillä erilaisissa tehtävissä. Ei sinänsä harmita yhtään kun yleinen työhyvinvointi miltei nollassa, naiset toistensa kurkussa kiinni,
saikuttelua, henkilöstovaihdoksia koko ajan, työn määrä suuri ja keskitytään vain epäolennaisiin (mieluummin paljon ja vähän sinne päin kuin vähemmän ja laadukkaasti). Isoja muutoksia tulossa ja koko ajan touhutaan
kaikkea mikä ei niinkuin ruohonjuuritasolla aiheuta kuin hämmennystä. Surkea johto, ei rahaa, kulut taivaissa ja kasvamaan päin ja todennäköisesti vuoden vaihteen jälkeen kun suurin muutos tulee, paukkuu yt:t. Muut
alan yhteistyökumppaniorganisaatiot myös kovien säätöjen linjalla ja kaikki palvelut vedetään minimiin ja tiukennetaan kaikesta. Hyvään aikaan poistuminen omalla kohdalla.

Nyt viikko virallista lomaa ja sitten pari viikkoa työttömyyttä kunnes seuraava homma alkaa. Siirtyminen takaisin sosiaalialalle. Onhan sielläkin asiat päin peetä ja kova säästökuri kun hyvinvointialue valition tarkkailun alla,
mutta se minne menen on varmaankin vihoviimeisiä kohteita missä aletaan säästämään. Päin vastoin, tulisi enemmän vain satsata.

Jänskättää kyllä kun niin iso muutos omassa toimenkuvassa. Viime vuodet tottunut siihen että multa kysytään niin nyt minä tulen olemaan se joka on ihan pihalla kaikesta :D
 
Kilpailevassa firmassa töissä oleva pomo kyseli linkedinissä töihin heille. Työnkuva olisi hyvin samankaltaista hommaa kuin mitä olen nykyisessä paikassakin tehnyt. Valitettavasti elämäntilanteen vuoksi työpaikan vaihto ei kuitenkaan ole tällä hetkellä kovinkaan korkealla omalla listalla, mutta sinänsä kiinnostaisi käydä haastattelussa ihan jo verkostoitumisen takia. Nykyisessä työpaikassa työtehtäviin ja muuhunkin olen ihan tyytyväinen, palkka toki aina voisi olla isompi mutta stressiä ei liiemmin ole ja ei vituta kovin paljoa lähteä aamuisin töihin. Ainut syy miksi tällä hetkellä harkitsisin vaihtamista olisi todella kova palkankorotus (luokkaa +20%) nykyiseen verrattuna, ja siltikin pitäisi punnita että onko se nyt tähän hetkeen sen arvosta. Omasta mielestä tuon suuruinen palkkatoive olisi melko epärealistinen työtehtävää ajatellen, mutta enhän minä heidän ajatuksiaan tiedä.

Samaan aikaan olen melko varma siitä, että en todennäköisesti tulisi tarttumaan heidän tarjoukseen, niin motivaatio haastatteluun valmistautumisesta on aika nolla, mutta toisaalta taas pitäisi olla otettu että haluavat minut töihin, ja olisihan tämä oman osaamisen markkinointia. Vaikkei nyt sopimukseen päästäisikään niin voihan tilanne olla eri muutaman vuoden päästä ja helpompi olisi kysellä töitä kun olisi aiempi kokemus taustalla. Ja eihän sitä viitsi valmistautumatta mennä haastatteluun kun jättäisin tällöin työnantajalle huonon kuvan itsestäni.

Sitten tietysti jos nykyistä paremman palkkatarjouksen kilpailijalta saisi ja viitsisi lähtee siihen vedätykseen nykyisen pomon kanssa että olisin muka oikeasti nostamassa kytkintä, niin lähtisikö nykyinen pomo palkkakilpailuun vai ilmoittaisiko vaan että heippa tossa on ovi. Olisi melko nolo tilanne jos ei oikeasti olisi lähdössä. Toisaalta ainahan se palkankorotus houkuttelisi, ja mitä tuttavien kanssa jutellut niin muulla tavoin neuvotellut korotukset on yleisesti ottaen olleet pienempiä kuin työpaikkaa vaihtamalla uhkaileminen.

Tämähän on sinänsä positiivinen ongelma, mutta en osaa päättää mistä langoista tässä lähtisi kiskomaan. Laiskana houkuttelisi olla tekemättä mitään, mutta sitten olisi parempi myös olla valittamatta mistään :)
 
Olet pohdiskellut asiaa varsin paljon, mutta se palkka edelleen mysteeri? Vaikuttaa kyl et vastapuoli heittelee vain täkyjä ympäriinsä kuten tuolla varmaan on tapana.
 
Kilpailevassa firmassa töissä oleva pomo kyseli linkedinissä töihin heille. Työnkuva olisi hyvin samankaltaista hommaa kuin mitä olen nykyisessä paikassakin tehnyt. Valitettavasti elämäntilanteen vuoksi työpaikan vaihto ei kuitenkaan ole tällä hetkellä kovinkaan korkealla omalla listalla, mutta sinänsä kiinnostaisi käydä haastattelussa ihan jo verkostoitumisen takia.
Minä olen vastaavissa tilanteissa kyllä käynyt haastattelussa ja kuulostelemassa mitä konkreettisesti olisi tarjolla. Kun aloite on vielä tullut noin päin, ei siitä mitään pahaa verta pitäisi tulla vaikkei mihinkään johtaisikaan tai jos ei ole täydellisesti valmistautunutkaan. Saahan siinä vähän tuntumaa missä muualla mennään. Sitten jos olen päättänyt hyväksyä tarjouksen toisaalta, niin päätös on sitä myöten tehty, enkä ole koskaan lähtenyt palkkakilpailutukseen entisessä paikassa, siitä jää mielestäni huono maku.
 
3 kuukautta täynnä uudessa firmassa. On kyllä niin ristiriitaiset fiilikset koko firmasta, että vahvasti harkitsen hakemuksen laittamista toiseen firmaan, kun näyttäisi paikka olevan auki hieman erilaisiin hommiin. Nykyään suunnittelupuolella, toinen positio olisi jonkintason risteytys suunnittelu-/tuotanto-/laatupuolta. Voisi olla ihan hyvää vaihtelua ja ehkä avaisi uusia ovia :hmm:

Miksi nyt jo vaihtamassa? Nykyisessä firmassa hyvää on ala huomioiden hyvä palkka (googlen ja insinööriliiton palkkataulukkojen mukaan), työkaverit pääsääntöisesti ihan mukavia ja kiva kun firman pääkonttori on lähellä. Saa vastuuta ja ehkä tavallaan voi osallistua myös firman prosessien kehitystyöhön. Firman tuotteetkin tavallaan ihan mielenkiintoisia. Entäs ne huonot puolet sit? Noh (tulee pitkä lista):
  • Firma on hämmästyttävän iso siihen nähden, miten aataminaikaisilla järjestelmillä ja olemattomilla prosesseilla firma pyörii. Tai no, sanoisin ettei mitään prosesseja ole, kun kukaan ei ole koskaan määrittänyt mitään yhteisiä pelisääntöjä osaston sisällä saatikka rajapintoihin osastojen välille.
    • Yllä olikin puhetta vanhoista Exceleistä, niitä löytyy tästäkin firmasta. Tyypillisesti ne on huonosti tehty ja niihin syötetään tiedot ihan eri muodossa miten ne järjestelmästä tulee ulos. Eli manuaalisesti saa tehdä kaiken. Sitten ei ole edes mitään ohjetta miten Excel tulisi täyttää, joten neljäs kierros menossa yhden Excelin säätämisessä, kun jostain syystä vasta jälkikäteen voidaan kertoa, että "Ainiin, tämäkin tieto sit tarvitaan tuonne...". Kirsikkana kakun päällä kukaan ei osaa sanoa ketä nämä dokumentit palvelee, mutta silti niitä käytetään eikä päivitetä.
  • Firmassa on ajoittain aistittavissa suunnittelupuolella semmoinen "autotallipuuhastelu-asenne", ettei se ole niin justiinsa ja korjataan sit jälkikäteen jos ei sovi. Suunnittelun taso on paikoitellen aivan kuraa ja sitä samaa kuraa aina vaan kopioidaan projektista toiseen. Mitään todellista tuotekehitystä tai jatkuvaa parantamista ei harrasteta, eikä prosessia moiselle olekaan.
    • Tämä tekee omasta työstäni aika vittumaista ajoittain. Niin moni asia on tehty systemaattisesti niin typerästi/huonosti/suorastaan väärin, että jatkuvasti saa korjailla asioita mihin ei ole resursoitu aikaa. Ei tästä aiempia työntekijöitä voi syyttää (vaikka hieman epäilenkin heidän ammattiylpeyden määrää), vaan prosessin puutetta. Ei ole vaadittu, että kaikki tekee tietyt perusasiat kunnolla (= yhtenäisesti samalla tavalla) ja sillä selvä.
  • Näiden jälkeen ei liene yllätys, että myös kaiken dokumentaatio on täysin puutteellista. Semmoiset mitä asiakas ehdottomasti vaatii löytyy, mutta kaikki muu puuttuu. Ensinnäkään ei ole edes ohjetta mihin mikäkin dokumentaatio tallennetaan ja kun verkkolevyjen kansiorakenne on hirveän epälooginen ja sekava, niin dokumentaatiota löytyykin sit sikin sokin pitkin verkkolevyjä.
  • Kaksi ylempää bullettia yhdistettynä johtaa siihen, että myydään asiakkaalle tavaraa, jonka luvataan täyttävän standardit XYZ. Lisätään tähän vielä semmoinen vähättelevä asenne mukaan, ettei se niin justiinsa ole. Lopputuloksena sit paska osuu tuulettimeen kun asiakas kysyykin myöhemmin dokumentaatiota todisteeksi ja tajutaan, että kukaan ei oikeastaan tiedä mitä tarkalleen kukin standardi vaatii, eikä valmista dokumentaatiota ole. Klassisesti sit huomataankin, ettei koko roska edes täytä luvattuja standardeja ja siinähän sitä sit ollaankin :D
    • Osa näistä dokumentaation puutteista on myös vähän kyseenalaisia, kun jotkut standardit liittyvät tuotteiden yleiseen turvallisuuteen. Se onkin ikävämpi paikka sit jos jotain sattuukin ja aletaan selvittelemään miksi näin tapahtui ja kuka on vastuussa mistäkin...
Positiivista on se, että ilmeisesti viime vuosina on jotain asialle alettu tekemään ja toimintamallit on kehittyneet jo paljon niistä ajoista. En osaa edes kuvitella miten huonosti asiat ovat olleet, jos nykytilanne on tämä. Onneksi uudet työntekijät pääsääntöisesti ovat todella myönteisiä firman toimintatapojen kehittämiseen ja parantamiseen. Valitettavasti jokunen klassinen dinosauruskin löytyy, jotka änkyröivät vastaan kun se saattaisi vaatia jonkun uuden ohjelman käyttämisen opettelua tms muuta kauheaa.

Kahden vaiheilla hakeako uuteen paikkaan vai ei. Ikävä näin koeajalla häipyä, eikä näytä CV:ssä hyvältä, mutta toisaalta jos tätä nyt ei monesti putkeen tee, niin ei sinänsä liene väliä. Tavallaan haluaisin olla toiveikas firman tulevaisuuden suhteen, mutta jotenkin pakka on niin totaalisen levällään, mikä aiheuttaa turhaa stressiä ja vitutusta itselle. Pakko se on myöntää, että välillä on alkanut myös hieman kaduttamaan työpaikan vaihto... Aiemmassa firmassa sekoiltiin tiettyjen asioiden kanssa, mutta ei sitä voi edes verrata tähän sekoiluun. Vaikeita päätöksiä...

Oot varmaan meillä duunissa. Organisaatio on niin saatanan suuri, ja asiakkaat sitäkin vanhempia, ei norsu käänny noin vain.

Jos oikeesti ahdistaa new-comerina eli "nyyppänä" noin paljon, niin suosittelen 360 käännöstä ja lähtemistä menemään. Perusta vaikka oma firma missä kaikki on tiptop, kyllä me kysymällä jeesataan ja tarvittaessa dokumentoidaan, kunhan nämä asiakkaat on hoideltu.

Tai sitten omaksut talon tavat ja nautit niistä. Kyllä mua henkilökohtaisesti vituttaisi jos joku uusi tyyppi valittaisi esim siitä että koodarit laahustaa reinot jalassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 819
Viestejä
4 484 621
Jäsenet
74 003
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom