Työelämäkeskustelu

Mutta tästä päästään sitten toiseen vitutuksen aiheeseen, eli soittelijoihin. Mikä helvetti siinä on, että joillakin työntekijöillä on sellainen vittumainen tapa, että he soittavat työkaverille? Tästähän ei pääse eroon edes sillä, että on etänä töissä.
Tämä on muuten hassu ilmiö joidenkin kanssa. Laitat yksinkertaisen kyllä/ei-tyyppisen kysymyksen jollekin tietylle henkilölle niin johan tulee Teams-puhelu. Jos itsellä on sellainen tilanne, ettei ole aikaa sellaiseen, ei voi lähettää kysymystäkään kun siihen ei saa vastausta jos se on laitettava pelkästään kirjallisena :rofl:
 
Aika vaativat hommat kyllä porukalla vissiin jos häiritsee työkaverin saapuminen omalle työpisteelle jauhamaan shaissea. Omassa työpaikassani tätä tehdään kyllä koko ajan puolin ja toisin, eikä ketään häiritse ikinä vaikka olisi palaveri kesken tms.

Ja tämä onkin (paremman kahvin lisäksi) ainut syy miksi toimistolla käyn edelleen pari kertaa viikossa.

Jos nyt olisi tarkoitus saada jotain puhelinmyyntiä tai kunnanvirastossa piereskelyä vaativampaa aikaan, niin jatkuvat keskeytykset saattavat HIEMAN häiritä työntekoa.

Kuten täällä jo ihmeteltiinkin, niin kesken palaverin siirrytään jauhamaan paskaa työkaverin kanssa? Miksi siellä palaverissa ylipäätään ollaan, jos sieltä voi hypätä koska tahansa pois höhöttelemään kollegan kanssa?
 
Tämä on muuten hassu ilmiö joidenkin kanssa. Laitat yksinkertaisen kyllä/ei-tyyppisen kysymyksen jollekin tietylle henkilölle niin johan tulee Teams-puhelu. Jos itsellä on sellainen tilanne, ettei ole aikaa sellaiseen, ei voi lähettää kysymystäkään kun siihen ei saa vastausta jos se on laitettava pelkästään kirjallisena :rofl:

Itse pidän tällaisia ihmisiä ylimielisinä ja itsekkäinä. He olettavat että toisella työntekijällä pitäisi olla aikaa heitä varten juuri silloin kun nämä itse haluavat. Toinen on sitten se, kun kysyy jotain asiaa sähköpostilla tai chatilla, niin eivät anna vastausta vaan kutsuvat koolle 20 henkilön palaverin, jotta voidaan "keskustella asiasta".
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet, foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä, samasta varoitettu aiemmin
Itse pidän tällaisia ihmisiä ylimielisinä ja itsekkäinä. He olettavat että toisella työntekijällä pitäisi olla aikaa heitä varten juuri silloin kun nämä itse haluavat. Toinen on sitten se, kun kysyy jotain asiaa sähköpostilla tai chatilla, niin eivät anna vastausta vaan kutsuvat koolle 20 henkilön palaverin, jotta voidaan "keskustella asiasta".
Itse kuulostat todella helpolta työkaverilta etkä lainkaan itsekkäältä.
 
Itse pidän tällaisia ihmisiä ylimielisinä ja itsekkäinä. He olettavat että toisella työntekijällä pitäisi olla aikaa heitä varten juuri silloin kun nämä itse haluavat. Toinen on sitten se, kun kysyy jotain asiaa sähköpostilla tai chatilla, niin eivät anna vastausta vaan kutsuvat koolle 20 henkilön palaverin, jotta voidaan "keskustella asiasta".
Miten niin? Mikään ei ole rasittavampaa kuin jatkuvat "ehditkö ihan nopeasti vilkaisemaan, pikku juttu" -huutelut Teamsissa. Voisivat edes kysyä sopiiko soittaa ja mikäli ei onnistu, niin aikataulutetaan lyhyt puhelu myöhemmäksi.

Eli on itsekästä, jos sinulta kysytään apua ja soitat takaisin auttaaksesi? Ehkä kysymykseen on helpompi ja nopeampi vastata parin minuutin puhelulla, kuin kirjoittamalla.

Jos joku minulta kysyy apua johonkin ongelmaansa ja kysymyksestä huomaa, että kyllä/ei vastaus ei riitä, mutta parin minuutin puhelu riittää niin soitan kyllä takaisin.

Jos taas itse tarvitsen jossain apua, mikä tarvitsee puhelun, niin laitan kyllä Slack/Teams viestin, että sopisiko milloin lyhyt puhelu.
 
Eli on itsekästä, jos sinulta kysytään apua ja soitat takaisin auttaaksesi? Ehkä kysymykseen on helpompi ja nopeampi vastata parin minuutin puhelulla, kuin kirjoittamalla.

Pointti on nimenomaan siinä, että jos tarvitaan apua, niin kysytään sitä sitten chatissa tai sähköpostissa, jolloin avunantaja voi reagoida siihen sitten kun ehtii.

Eikä niin, että soitetaan ja oletetaan että avunantajan pitäisi sillä samalla sekunnilla olla käytettävissä.
 
Pointti on nimenomaan siinä, että jos tarvitaan apua, niin kysytään sitä sitten chatissa tai sähköpostissa, jolloin avunantaja voi reagoida siihen sitten kun ehtii.

Eikä niin, että soitetaan ja oletetaan että avunantajan pitäisi sillä samalla sekunnilla olla käytettävissä.

Eli et vain lukenut tuota viestiä mihin vastasit. Siinähän nimenomaan oli kysytty chatissä apua ja avunantaja sitten on soittanut takaisin.
 
Eli et vain lukenut tuota viestiä mihin vastasit. Siinähän nimenomaan oli kysytty chatissä apua ja avunantaja sitten on soittanut takaisin.

Olit lainannut samaan viestiin kaksi viestiä. Ole tarkempi ensi kerralla.

Mutta ärsyttäviä ovat myös nuo, jotka soittavat takaisin, jos kysyy yksinkertaisen kyllä/ei kysymyksen.
 
Kyllä hyvä työyhtieisö on A ja O ja vielä minun mielestä jos on hyvä työsuhde lähempään esimiehen niin onnistuu vapaa ja lomat sovitella paremin.
Oma työ on sellainen että joku päivä on helvetin kiire tai sitten jotkut päivät on helvetin hidasta ei juuri tapaudu mitään. Niin silloin täällöin on kiva keskustella työkaverieden kanssa niitä näitä että saa sitä työpäivä menemään.
 
Pointti on nimenomaan siinä, että jos tarvitaan apua, niin kysytään sitä sitten chatissa tai sähköpostissa, jolloin avunantaja voi reagoida siihen sitten kun ehtii.

Eikä niin, että soitetaan ja oletetaan että avunantajan pitäisi sillä samalla sekunnilla olla käytettävissä.
Menee aika hyvin kieltämättä hukkaan näiden chattisovellusten asynkronisuuden parhaat puolet jos kysyjä olettaa olevansa se vastaajan tärkein huolenaihe millä tahansa hetkellä. Itse toki saatan sen 10 sec käyttää ja vastata että katson iltapäivällä jos ehdin, mutta en todellakaan rupea keskeyttämään aina hommiani ja siirtämään ajatuksia toisaalle jos joku laittaa viestiä.
 
Olit lainannut samaan viestiin kaksi viestiä. Ole tarkempi ensi kerralla.

Mutta ärsyttäviä ovat myös nuo, jotka soittavat takaisin, jos kysyy yksinkertaisen kyllä/ei kysymyksen.

Etkä sitten lukenut ilmeisesti tuota minunkaan viestiä mihin vastasit :rofl: Juuri siinä sanoin, että aina se kyllä/ei vastaus ei riitä, jolloin puhelu voi olla ihan tarpeellinen, että kysyjä pääsee ongelmassaan eteenpäin. Toki viestiin vastataan kyllä/ei, jos se riittää. Usein vain kysyjä ei kerro kaikkea tarpeellista tai vastaukseksi ei ylipäätään riitä kyllä/ei, vaikka kysyjä niin on luullut. Mutta jos nämä yleisesti ovat kysyjille ongelma, niin pitää ilmeisesti jatkossa pistää kalenteriin johonkin tuleville päiville kutsua ja auttaa vasta sitten. Luullut aina, että jos joku kysyy apua kun joku ongelma blokkaa tekemistä, että siihen haluttaisiin vastaus mielellään heti.
 
En tiedä onko se sitten, että jotkut eivät vain osaa ilmaista asioitaan kirjallisesti, kun tuo chattien käyttö on niin vaikeaa. Tuossa ylempänä tulikin se isoin etu eli asynkronisuus. Toinen voi vastata sitten kun ehtii.
 
Kyllä mä tykkään että asiat hoidetaan mahdollisimman pitkälle sähköposteilla.

Vituttaa töissä jos joutuu etsimään jotain osaa/tuotetta toimittajalta ja pistää siitä mahdollisimman helpon viestin tyyliin löytyykö asiaa X ja jos, niin paljonko se maksaa?

No sitten joskus kahden päivän päästä kun teen ihan muita hommia niin toimittaja SOITTAA ja puhuu ummet lammet mun monta päivää vanhasta kyselystä mistä en muista enää ulkoa mitään ja muita kyselyitä kymmenen lähetelty sinne tänne siinä välissä. Siinä sitten menee sekaisin meneillään oleva työ ja pitää lähteä mestsästämään kynää ja paperia tai vastaavaa ja yrittää kirjoittaa lennossa tietoja mitä puhelimessa saa ja sitten jatkaa nykyistä hommaa ja palata taas mahdollisesti kadonneiden lippulappujen kanssa vanhaan hommaan.
Ei saatana, Aina sähköpostilla kaikki niin että jää mailiin kaikki tiedot automaattisesti.

Vituttaa vaan kun suurin osa toimittajista on näitä sata vuotta alalla olleita vanhoja jääriä joille ainoa tapa kommunikoida on puhelin vaikka sanoo että vastatkaa siihen MAILIIN älkääkä soittako.
 
Etkä sitten lukenut ilmeisesti tuota minunkaan viestiä mihin vastasit :rofl: Juuri siinä sanoin, että aina se kyllä/ei vastaus ei riitä, jolloin puhelu voi olla ihan tarpeellinen, että kysyjä pääsee ongelmassaan eteenpäin. Toki viestiin vastataan kyllä/ei, jos se riittää.
Kyllä luin. Siitä paistaa se sama ylimielinen asenne, että tiedät paremmin kuin kysyjä, mitä kysyjä tarkoittaa. Jos minä kysyn kyllä/ei kysymyksen, niin silloin siihen vastataan kyllä tai ei, eikä tulla selittelemään mitään paskaa.

Lue nyt tarkkaan se alkuperäinen viesti. Siinä puhuttiin nimenomaan tilanteesta, missä kyllä/ei riittää. Joten älä ala selittelemään mitään mielikuvitusskenaarioita.
 
Kyllä luin. Siitä paistaa se sama ylimielinen asenne, että tiedät paremmin kuin kysyjä, mitä kysyjä tarkoittaa. Jos minä kysyn kyllä/ei kysymyksen, niin silloin siihen vastataan kyllä tai ei, eikä tulla selittelemään mitään paskaa.

Ne kysymykset on vaan välillä tyyliin "onko tämä homma mahdollista saada valmiiksi tänään?". vastaus on kyllä jos siitä maksetaan ylityöt, ei, jos se halutaan saada normaalin työajan puitteissa valmiiksi. Maailma ei ole aina niin mustavalkoinen. tai sitten kysymys on "onnistuuko yksi pikku homma tänään?". miten siihen vastataan kyl tai ei kun ei edes tiedetä mikä homma on kyseessä. kysyjän mielestä se on pikkuhomma ja kyllä tai ei vastaus riittää.
 
Ne kysymykset on vaan välillä tyyliin "onko tämä homma mahdollista saada valmiiksi tänään?". vastaus on kyllä jos siitä maksetaan ylityöt, ei, jos se halutaan saada normaalin työajan puitteissa valmiiksi. Maailma ei ole aina niin mustavalkoinen.

No miksi siihen ei voi sitten vastata, että "Onnistuu, jos tehdään ylitöinä"?

tai sitten kysymys on "onnistuuko yksi pikku homma tänään?". miten siihen vastataan kyl tai ei kun ei edes tiedetä mikä homma on kyseessä. kysyjän mielestä se on pikkuhomma ja kyllä tai ei vastaus riittää.

Miksi keksit päästäsi skenaarioita, mistä kukaan ei ole puhunut mitään? Oli puhe asioista, mihin riittää kyllä tai ei. Ei kukaan oleta, että tuohon esimerkkikysymykseesi vastattaisiin vain kyllä tai ei. Eli: Kukaan ei ole tuollaista väittänyt, niin miksi yrität päteä?
 
Vituttaa vaan kun suurin osa toimittajista on näitä sata vuotta alalla olleita vanhoja jääriä joille ainoa tapa kommunikoida on puhelin vaikka sanoo että vastatkaa siihen MAILIIN älkääkä soittako.

Joo, mä tiedän tunteen. Kauan sitten eräässä duunipaikassa oli vastaava tapaus, että vaikka kuinka sähköpostissa painotti, että hoidetaan täältä käsin, niin eihän siinä mene kauaa ku tulee puhelua ja jotain pilipali kysymyksiä, joihin olisi paljon helpompi vastata, kun ne olisi siellä sähköpostissa.
 
No ompas kyllä erikoista kun joku pahoittaa mielensä siitä kun kolleega soittaa kysyäkseen jotain. Mikäs siinä on niin kamalaa? Jos ei ehdi/huvita vastata, niin soittaa itse takaisin myöhemmin jos sattuu muistamaan. Jos taas ollut kovinkin tärkeä asia, niin varmasti osaa työkaveri kysellä uudelleen joko soittamalla tai laittamalla sitä sähköpostia/Teams -viestiä.
 
No ompas kyllä erikoista kun joku pahoittaa mielensä siitä kun kolleega soittaa kysyäkseen jotain. Mikäs siinä on niin kamalaa? Jos ei ehdi/huvita vastata, niin soittaa itse takaisin myöhemmin jos sattuu muistamaan. Jos taas ollut kovinkin tärkeä asia, niin varmasti osaa työkaveri kysellä uudelleen joko soittamalla tai laittamalla sitä sähköpostia/Teams -viestiä.
No juuri yllä oleva esimerkki pätee myös työkaverien soittoihin.
 
No juuri yllä oleva esimerkki pätee myös työkaverien soittoihin.
Täytyypä muistaa vähän seuraavissa haastatteluissa vähän tämmöisiäkin aiheita ottaa esille. Nimittäin jos kolleegan yhteydenotot on vain sähköpostin/Teams -viestien kautta ja suorat yhteydenotot alkaa nyppimään, niin ei ole meidän firmassa ikinä töitä luvassa.
 
Täytyypä muistaa vähän seuraavissa haastatteluissa vähän tämmöisiäkin aiheita ottaa esille. Nimittäin jos kolleegan yhteydenotot on vain sähköpostin/Teams -viestien kautta ja suorat yhteydenotot alkaa nyppimään, niin ei ole meidän firmassa ikinä töitä luvassa.
Eipä tuollaiseen työpaikkaan kyllä haluaisikaan. Varsinkin jos tuollaista työhaastattelussa kysyttäisiin.
 
Eipä tuollaiseen työpaikkaan kyllä haluaisikaan. Varsinkin jos tuollaista työhaastattelussa kysyttäisiin.
Meinasit jotta kieltäydyt työpaikasta jos siellä kysytään että miten tykkäät kommunikoida työkavereiden kanssa? Vastaat sitten että vain ja ainoastaan sähköpostilla. Siitä sitten jatkokysymyksiä, että miksikäs näin ja kerrot mielipiteesi...
 
Meinasit jotta kieltäydyt työpaikasta jos siellä kysytään että miten tykkäät kommunikoida työkavereiden kanssa? Vastaat sitten että vain ja ainoastaan sähköpostilla. Siitä sitten jatkokysymyksiä, että miksikäs näin ja kerrot mielipiteesi...
Varmaan riippuu hommasta. Kysytäänkö sulta asioita kerran kuussa vai kymmenen kertaa päivässä niin on kaksi eri asiaa.

Mitä tulee hommasta mikä vaatii syvää keskittymistä ja ajattelemista ja sitten kollegaat soittelee 10min välein kysyäkseen jotain ei kiireellistä paskantärkeetä niin että joudut keskeyttämään omat työt ja ajatukset katkee ja joudut aloittamaan kaiken alusta sen sijaan että kysymys tulisi nätisti sähköpostiin ja kun on sopiva hetki niin vastaat siihen.
Saatikka jos hommaa joutuu vielä jatkamaan. Se onkin sitten mukavaa kun sulle soitetaan että paljon maksaa punainen nippeli 1kpl tai jos ostaa 206kpl nippeliä. Keskeytät kaikki, kaivat uudet ohjelmat, etsit tuotteen, lasket sille hinnan, lasket tarjouksen, kerrot sen puhelimessa ja homma kunnossa. No sitten kolme päivää myöhemmin sama tyyppi soittaa ja kysyy että jos tää kolme päivää sitten niitä punaisia nippeleiltä kysynyt ostaakin sinisiä nippeleitä niin voitko antaa niistä tarjouksen 1kpl tai 304kpl. Ja taas sama ralli uudelleen eikä sulla ole mitään muistikuvaa mitä puhelimessa puhuttu ja mitä hintoja antanut ja mistä määristä. Sähköpostissa noilta ongelmilta vältytään täysin. Ja tää on on ihan arkipäivää meillä joten mä tiiän mistä mä puhun.
 
Varmaan riippuu hommasta. Kysytäänkö sulta asioita kerran kuussa vai kymmenen kertaa päivässä niin on kaksi eri asiaa.

Mitä tulee hommasta mikä vaatii syvää keskittymistä ja ajattelemista ja sitten kollegaat soittelee 10min välein kysyäkseen jotain ei kiireellistä paskantärkeetä niin että joudut keskeyttämään omat työt ja ajatukset katkee ja joudut aloittamaan kaiken alusta sen sijaan että kysymys tulisi nätisti sähköpostiin ja kun on sopiva hetki niin vastaat siihen.
Saatikka jos hommaa joutuu vielä jatkamaan. Se onkin sitten mukavaa kun sulle soitetaan että paljon maksaa punainen nippeli 1kpl tai jos ostaa 206kpl nippeliä. Keskeytät kaikki, kaivat uudet ohjelmat, etsit tuotteen, lasket sille hinnan, lasket tarjouksen, kerrot sen puhelimessa ja homma kunnossa. No sitten kolme päivää myöhemmin sama tyyppi soittaa ja kysyy että jos tää kolme päivää sitten niitä punaisia nippeleiltä kysynyt ostaakin sinisiä nippeleitä niin voitko antaa niistä tarjouksen 1kpl tai 304kpl. Ja taas sama ralli uudelleen eikä sulla ole mitään muistikuvaa mitä puhelimessa puhuttu ja mitä hintoja antanut ja mistä määristä. Sähköpostissa noilta ongelmilta vältytään täysin. Ja tää on on ihan arkipäivää meillä joten mä tiiän mistä mä puhun.
Tosiaan, sulla oli tuommosia nippelihommia. Kuulostaa siltä, että vastapuolella saattaa olla sellaista sakkia joka osaa ehkä lukea, mutta ei välttämättä kirjoittaa. Ehkä ymmärrän tuskan.

Kuitenkin, olen sitä mieltä että puhelu (huom. Teams -puhelu) kolleegalle on useimmiten se paras. Etenkin nykyaikana kun ollaan usein lähes 100% etänä. Ja monesti ne asiat ei ole niin simppeleitä kuin etukäteen voisi kuvitella, jolloin Teams -puhelussa helposti jakaa näytöstä tilannetta samalla selostaen, jolloin väärinymmärryksiltäkin vältytään. Tähän sitten vaihtoehtona joku älytön sähköpostikeskustelu jossa kumpikin on ihan kujalla siitä mitä haetaan takaa.
 
Tuo jatkuva töiden keskeytyminen on laajalti tunnistettu ongelma ja sitä on myös tutkittu runsaasti. Se alentaa työtehoa, kuormittaa työntekijää jne. Esim. sähköposteja ei suositella vastattavan ja kytättävän ajatustyötä tekeville koko ajan vaan esim aamulla ja iltapäivästä tiettyinä hetkinä. Monissa paikoissa puhelut sovitaan, jos ovat tapaamistyyppisiä ja jotain asiaa täytyy käydä läpi. Toki pitäisi myös tajuta soittajan, että jos ei kukaan ehdi vastaamaan niin yrittää sitten toiste uudestaan tai laittaa sen viestin. Itseltä ei työnteko maita ollenkaan, jos 5-10 minuutin välein joku keskeyttää. Hemmetin raskasta ja tekee virheitä, joihin joutuu sitten palaamaan myöhemmin ja aikaa menee sitten omissa hommissa extraa.
 
Tosiaan, sulla oli tuommosia nippelihommia. Kuulostaa siltä, että vastapuolella saattaa olla sellaista sakkia joka osaa ehkä lukea, mutta ei välttämättä kirjoittaa. Ehkä ymmärrän tuskan.

Kuitenkin, olen sitä mieltä että puhelu (huom. Teams -puhelu) kolleegalle on useimmiten se paras. Etenkin nykyaikana kun ollaan usein lähes 100% etänä. Ja monesti ne asiat ei ole niin simppeleitä kuin etukäteen voisi kuvitella, jolloin Teams -puhelussa helposti jakaa näytöstä tilannetta samalla selostaen, jolloin väärinymmärryksiltäkin vältytään. Tähän sitten vaihtoehtona joku älytön sähköpostikeskustelu jossa kumpikin on ihan kujalla siitä mitä haetaan takaa.
Sillä erotuksella että sen nippelin hinta voi olla muutama satanen tai 50k ja hinta vaihtelee jos ei päivittäin niin vähintään viikoittain joten noitten ulkoamuistaminen että koska antanut minkäkin tarjouksen ja millä perusteilla on aika mahdotonta jos ei ole sähköpostihistoriaa mistä luntata miten on toiminut. Noissa kun ei ole mitään tiettyä kaavaa johtuen juuri nippelien suuresta hinnanvaihtelusta.
 
Töissä pitäisi jokaisella olla jonkinlainen käsitys siitä, että mitkä omista töistä on tärkeitä ja että myös muilla on tärkeämpiä töitä kuin osa omista tehtävistä.
Sen takia tällaiset "lähettäkää minulle pelkästään sähköposteja" -henkilöt saavat puheluita, koska se soittaja haluaa varmistua että onko tällä toisella henkilöllä mahdollisuutta/kykyä auttaa. Jos siellä vain tusataan ensin kaikki omat työt kuntoon niin viikon päästä se työkaveri ei välttämättä vastauksella sähköpostiin enää mitään tee.
Jonkun lähettämään sähköpostiin voi tulla myös puhelu vastauksena, koska sähköpostissa olevat epäselvyydet vaativat joko puhelua tai esseen kirjoittamista ja jälkimmäistä pidettäisiin melko tylynä lähestymisenä monen mielestä.
 
Tuo jatkuva töiden keskeytyminen on laajalti tunnistettu ongelma ja sitä on myös tutkittu runsaasti. Se alentaa työtehoa, kuormittaa työntekijää jne. Esim. sähköposteja ei suositella vastattavan ja kytättävän ajatustyötä tekeville koko ajan vaan esim aamulla ja iltapäivästä tiettyinä hetkinä. Monissa paikoissa puhelut sovitaan, jos ovat tapaamistyyppisiä ja jotain asiaa täytyy käydä läpi. Toki pitäisi myös tajuta soittajan, että jos ei kukaan ehdi vastaamaan niin yrittää sitten toiste uudestaan tai laittaa sen viestin. Itseltä ei työnteko maita ollenkaan, jos 5-10 minuutin välein joku keskeyttää. Hemmetin raskasta ja tekee virheitä, joihin joutuu sitten palaamaan myöhemmin ja aikaa menee sitten omissa hommissa extraa.
Juuri näin. Mun pääammatti on mallintaja ja teen siinä sivussa hinta-arvioita asiakkaille ja meillä on 13 työpistettä ja mä oon se hubi siinä keskellä. Jos jokaisesta soitellaan jatkuvasti arvioita niin ei mun hommista tulis mitää. Mutta kun ne tulee sähköpostilla niin voin iltapäivästä tai aamupäivästä niitä hoidella pois ennen varsinaisten töiden aloittamista. Tai sitten kesken päivän paan koneen rendaamaan tai laskemaan jotain niin sillä välin voi hoidella sähköposteja pois.
 
No ompas kyllä erikoista kun joku pahoittaa mielensä siitä kun kolleega soittaa kysyäkseen jotain. Mikäs siinä on niin kamalaa? Jos ei ehdi/huvita vastata, niin soittaa itse takaisin myöhemmin jos sattuu muistamaan. Jos taas ollut kovinkin tärkeä asia, niin varmasti osaa työkaveri kysellä uudelleen joko soittamalla tai laittamalla sitä sähköpostia/Teams -viestiä.

No miksi ei voi sitä kysymystä esittää esim chatissa? Sekin on suora kontakti ja yleensä siihen vastataankin nopeasti. Ja hyvää siinä on nimenomaan se, että jos vastaanottajalla on jotain tärkeää kesken, niin se ei keskeytä, vaan voi vastata sitten kun kerkeää.

Soittamalla taas soittaja odottaa, että vastaanottajan on hetimiten keskeytettävä muut hommansa ja vastattava välittömästi tälle kyselijälle, koska kyselijän asia on ehdottomasti tärkeämpi kuin vastaanottajan hommat.

Ja jos asia ehdottomasti edellyttää puhelinkeskustelua, niin silloinkin on fiksua kysyä ensin chatissa että sopiiko puhelu.
 
No miksi ei voi sitä kysymystä esittää esim chatissa? Sekin on suora kontakti ja yleensä siihen vastataankin nopeasti. Ja hyvää siinä on nimenomaan se, että jos vastaanottajalla on jotain tärkeää kesken, niin se ei keskeytä, vaan voi vastata sitten kun kerkeää.

Soittamalla taas soittaja odottaa, että vastaanottajan on hetimiten keskeytettävä muut hommansa ja vastattava välittömästi tälle kyselijälle, koska kyselijän asia on ehdottomasti tärkeämpi kuin vastaanottajan hommat.

Ja jos asia ehdottomasti edellyttää puhelinkeskustelua, niin silloinkin on fiksua kysyä ensin chatissa että sopiiko puhelu.
Teams puhelu tai -viesti, sama asia. Ajatus keskeytyy molemmista. Molemmat voi laittaa "muteen" jos kaipaa työrauhaa.
Yleensä työelämässä edellytetään, että osataan kommunikoida sujuvasti työyhteisön kesken. Minusta mielensäpahoittaminen työkavereiden puheluista ei ole sujuvaa, vaan itsekästä ja ylimielistä.
 
En ole kyllä ikinä ajatellut että joku saattaa pahastua jos soitan hänelle. En vaan yleensä jaksa naputtaa mitään helvetin viestiä vaan soitan yleensä suoraan. Ja tällaisia kysymyksiä tulee melko paljon. Aika vaikealta kuulostaa omaan korvaan että kysymykset ja vastaukset ainoastaan chatissa.
 
Teams puhelu tai -viesti, sama asia. Ajatus keskeytyy molemmista. Molemmat voi laittaa "muteen" jos kaipaa työrauhaa.
Yleensä työelämässä edellytetään, että osataan kommunikoida sujuvasti työyhteisön kesken. Minusta mielensäpahoittaminen työkavereiden puheluista ei ole sujuvaa, vaan itsekästä ja ylimielistä.
No ihan kolikon toisena puolena on se, että miksi puheluiden rakastajien ei tarvitse kunnioittaa sitä, miten muut haluavat kommunikoida? Miksi toimii vain toiseen suuntaan?

En ole kyllä ikinä ajatellut että joku saattaa pahastua jos soitan hänelle. En vaan yleensä jaksa naputtaa mitään helvetin viestiä vaan soitan yleensä suoraan. Ja tällaisia kysymyksiä tulee melko paljon. Aika vaikealta kuulostaa omaan korvaan että kysymykset ja vastaukset ainoastaan chatissa.

No ehkä se on erilaisissa töissä erilaista. Mutta ainakin oma työ on sellaista, että jos joku soittaa, niin oma työni keskeytyy ja häiriintyy.

Lisäksi chatin/sähköpostin hyvä puoli on se, että keskustellut asiat jäävät mustaa valkoiselle, jolloin niihin on helppo palata. Puhelimessa puhutut helposti unohtuu. Varsinkin jos keskustellaan jonkin monimutkaisen ongelman ratkaisusta, niin voi olla että puhelun loputtua ei muista enää puoliakaan.

Lisäksi kun kommunikoidaan eri kansallisuuksien kesken ja osa puhuu ei niin hyvää englantia, niin puheluissa ei välttämättä edes ymmärrä mitä se toinen haluaa sanoa. Kirjoitettu teksti taas on yleensä ymmärrettävää.
 
Kyllä luin. Siitä paistaa se sama ylimielinen asenne, että tiedät paremmin kuin kysyjä, mitä kysyjä tarkoittaa. Jos minä kysyn kyllä/ei kysymyksen, niin silloin siihen vastataan kyllä tai ei, eikä tulla selittelemään mitään paskaa.

Lue nyt tarkkaan se alkuperäinen viesti. Siinä puhuttiin nimenomaan tilanteesta, missä kyllä/ei riittää. Joten älä ala selittelemään mitään mielikuvitusskenaarioita.

Yleensä kun joku kysyy apua johonkin, niin kyseessä on asia josta tiedän paremmin kuin kysyjä, koska muuten ei olisi tarvetta kysyä. Ja yleensä kysyjällä on myös tarpeen saada vastaus, joten puhelu tuskin on ongelma, jos sillä kysyjä saa oikean vastauksen ja pääsee omissa hommissaan eteenpäin.

Kuten jo aiemmin sanoin, niin jos joltain tarvitsee apua puhelussa, niin hyvä kysyä milloin tälle olisi aikaa. Jos taas joku pyytää sinulta apua, niin en todellakaan näe siinä ongelmaa, että soitan takaisin ja autan ongelmassa. Ja jos itsellä joku pahasti kesken ja joku yrittää soittaa, niin siihen voi jättää vastaamatta ihan samalla tavalla kuin Slack/Teams yms viestiin. Pistän myös usein myös kyseiset ohjelmat kiinni, jos on jotain tärkeää palaveria yms, joissa en halua että minua häiritään.
 
No ihan kolikon toisena puolena on se, että miksi puheluiden rakastajien ei tarvitse kunnioittaa sitä, miten muut haluavat kommunikoida? Miksi toimii vain toiseen suuntaan?



No ehkä se on erilaisissa töissä erilaista. Mutta ainakin oma työ on sellaista, että jos joku soittaa, niin oma työni keskeytyy ja häiriintyy.

Lisäksi chatin/sähköpostin hyvä puoli on se, että keskustellut asiat jäävät mustaa valkoiselle, jolloin niihin on helppo palata. Puhelimessa puhutut helposti unohtuu. Varsinkin jos keskustellaan jonkin monimutkaisen ongelman ratkaisusta, niin voi olla että puhelun loputtua ei muista enää puoliakaan.

Lisäksi kun kommunikoidaan eri kansallisuuksien kesken ja osa puhuu ei niin hyvää englantia, niin puheluissa ei välttämättä edes ymmärrä mitä se toinen haluaa sanoa. Kirjoitettu teksti taas on yleensä ymmärrettävää.
No joo, kyllähän sitä nykyaikana täytyy tietysti kaikki ottaa huomioon jottei kukaan pahoita mieltään ja ala vituttaan. Joku tahtoo viestiä perinteisesti puhumalla, toinen viestimällä, kolmas savumerkeillä, neljäs rapsuttelee toimiston seinään hieroglyfejä.
 
Yleensä kun joku kysyy apua johonkin, niin kyseessä on asia josta tiedän paremmin kuin kysyjä, koska muuten ei olisi tarvetta kysyä.

Mistä ihmeestä keksit, että jos joku kysyy jotain, niin se tarkoittaisi avun kysymistä? Meinaatko että mitään muuta ei voi kysyä kuin apua? Omalla kohdalla jos kysyn jotain joltakin, niin se on aika pieni prosentti kun kysyn apua johonkin. Kysymykset saattaa olla esim. sellaisia, että minulla on useampi ratkaisuehdotus johonkin ongelmaan ja kysyn sitten päälliköltä että millä mennään. Tai saatan kysyä aikataulua jollekin asialle, tms.


Ja jos itsellä joku pahasti kesken ja joku yrittää soittaa, niin siihen voi jättää vastaamatta ihan samalla tavalla kuin Slack/Teams yms viestiin. Pistän myös usein myös kyseiset ohjelmat kiinni, jos on jotain tärkeää palaveria yms, joissa en halua että minua häiritään.

Eipä se auta kun pahimmat häiriköt soittavat sitten puhelimella :)
 
No ihan kolikon toisena puolena on se, että miksi puheluiden rakastajien ei tarvitse kunnioittaa sitä, miten muut haluavat kommunikoida? Miksi toimii vain toiseen suuntaan?



No ehkä se on erilaisissa töissä erilaista. Mutta ainakin oma työ on sellaista, että jos joku soittaa, niin oma työni keskeytyy ja häiriintyy.

Lisäksi chatin/sähköpostin hyvä puoli on se, että keskustellut asiat jäävät mustaa valkoiselle, jolloin niihin on helppo palata. Puhelimessa puhutut helposti unohtuu. Varsinkin jos keskustellaan jonkin monimutkaisen ongelman ratkaisusta, niin voi olla että puhelun loputtua ei muista enää puoliakaan.

Lisäksi kun kommunikoidaan eri kansallisuuksien kesken ja osa puhuu ei niin hyvää englantia, niin puheluissa ei välttämättä edes ymmärrä mitä se toinen haluaa sanoa. Kirjoitettu teksti taas on yleensä ymmärrettävää.
Tuhannesti tämä.
Kun joku soittaa niin tulee soittajasta sellainen ylimielinenn kuva että HÄNELLÄ on nyt tärkeää asiaa ja muiden pitää keskeyttää hommat ja keskittyä HÄNEN asiaan kun ei jaksa näpytellä sitä muutaman saman sähköpostia niin ei keskeytä toisen töitä.

Niin ja sähköpostin käyttäjissä on sitten myös tää toinen laita jotka joka saatanan viestistä laittaa erillisen sähköpostin eikä jatka sitä edellistä viestiketjua. Ja sitten kirsikkana kukan päälle otsikoidaan jokainen maili aina mahdollisimman luovasti mutta ei mainita asiakkaan nimeä tai tapausnumeroa vaan pannaan jokaisesta kysymyksestä erillinen sähköposti kolmen päivän välein tyyliin:
"Nieminen"
"Niemisen nippeli"
"Siitä nippelistä"
"Jatkoa edelliseen"
"Vieläkö tarjous on voimassa?"
Jne, niin että keskustelu menee sähköpostissakin mahdollisimman hankalaks :sangry:

Mikä saatana siinä on että toinen pää ei ymmättä että ne ei ole maailman napa ja muutkin kysyvät asioita joten joku järjestys ja systeemi pitäisi viesteissä olla?
 
Mun puhelimen saa laitettua äänettömälle silloin kun en halua että kukaan häiritsee. Siitä löytyy myös punainen luuri siltä varalta että äänet on unohtuneet päälle. Molemmat testattu toimiviksi ja kun olen soittanut takaisin hieman myöhemmin niin vielä toistaiseksi kukaan ei ole pahoittanut mieltään siitä etten heti vastannut.

Joskus jos on oikeasti ollut kiireellistä asiaa on soittaja laittanut perään tekstaria/sähköpostia/teams viestiä että ehtisinkö palaamaan pikaisesti jos mahdollista.
 
Mun puhelimen saa laitettua äänettömälle silloin kun en halua että kukaan häiritsee. Siitä löytyy myös punainen luuri siltä varalta että äänet on unohtuneet päälle. Molemmat testattu toimiviksi ja kun olen soittanut takaisin hieman myöhemmin niin vielä toistaiseksi kukaan ei ole pahoittanut mieltään siitä etten heti vastannut.

Joskus jos on oikeasti ollut kiireellistä asiaa on soittaja laittanut perään tekstaria/sähköpostia/teams viestiä että ehtisinkö palaamaan pikaisesti jos mahdollista.
Hyvä homma! Kaikilla kun ei kuitenkaan ole sitä dedikoitua omaa puhelinta vaan soitot tulee työpisteen yhteiseen puhelimeen. Toki voi aina sanoa että palataan asiaan myöhemmin mutta pelkästään se jo katkaiseen ajatuksenjuoksun kun joku huutelee puhelimeen toiselta puolelta hallia.
 
Mistä ihmeestä keksit, että jos joku kysyy jotain, niin se tarkoittaisi avun kysymistä? Meinaatko että mitään muuta ei voi kysyä kuin apua? Omalla kohdalla jos kysyn jotain joltakin, niin se on aika pieni prosentti kun kysyn apua johonkin. Kysymykset saattaa olla esim. sellaisia, että minulla on useampi ratkaisuehdotus johonkin ongelmaan ja kysyn sitten päälliköltä että millä mennään. Tai saatan kysyä aikataulua jollekin asialle, tms.


Eipä se auta kun pahimmat häiriköt soittavat sitten puhelimella :)

Keksin ihan siitä, että 95% kun joku jotain kysyy minulta, niin tällöin kysytään apua jossain ongelmassa :) Onneksi ei vielä kukaan ole minulle puhelimella keksinyt soittaa työasioista.
 
Vaikka se ärsyttävää onkin kun joku soittaa ihan puskista Teamsissa, niin yleensä tuo ei ole ongelma. Suurimman osan kanssa asia selviää nopeasti ja sulavasti. Ajatus saattoi katketa, mutta jos on jotain tärkeää kesken niin sit vaan punaista luuria ja selvittelee myöhemmin. Onneksi aika harva soittaa vaan suoraan, yleensä kysytään ensin saako soittaa jne.

Isompi ongelma on joidenkin kanssa niiden puhelujen sisältö. Joillain vaan tuntuu olevan vaikeuksia pysyä aiheessa puhelun aikana ja koko ajan meinataan lipsua johonkin täysin epärelevantteihin asioihin. Lopputuloksena 5 min puhelu onkin puolen tunnin puhelu, kun on puhuttu 5 min asiaa ja loput meni joidenkin epärelevanttien asioiden käsittelyyn tai muuhun turhanpäiväiseen pätemiseen/jaaritteluun. Kirsikkana kakun päälle jos oman mielipiteen antamisen jälkeen soittaja toteaakin olevansa eri mieltä ja tekevänsä eri tavalla... Väkisin tulee fiilis, että miksi sitten edes kysyit minun mielipidettä asiaan, jos olet jo päättänyt miten asian teet? :D
 
Aika vaativat hommat kyllä porukalla vissiin jos häiritsee työkaverin saapuminen omalle työpisteelle jauhamaan shaissea. Omassa työpaikassani tätä tehdään kyllä koko ajan puolin ja toisin, eikä ketään häiritse ikinä vaikka olisi palaveri kesken tms.

Ja tämä onkin (paremman kahvin lisäksi) ainut syy miksi toimistolla käyn edelleen pari kertaa viikossa.
Meillä on todella vaativat hommat, joita ei etänä pystyisi mitenkään edes hoitamaan kuin ehkä 1/3.
 
Tuo keskeytysten määrä ja yleinen sekavuus on ainakin omalla työpaikalla iso ongelma. Tai kaikkia se ei tunnu häiritsevän, mutta itseäni kyllä. Ilmeisesti joku on keksinyt, että tämän kuuluu olla jokin "itseohjautuva organisaatio" joka käytännössä tuntuu tarkoittavan sitä, että mitään ei ole suunniteltu kauhean hyvin.

Toisaalta olen myös miettinyt jo pitkään, että onko minulla ADHD tai ADD kun tuo keskittyminen tuntuu olevan jatkuvasti niin helvetin vaikeaa. Ajatukset harhailee koko ajan, ainoastaan jos joku asia on tarpeeksi kiinnostava niin pystyy keskittymään kunnolla.
 
Tuo keskeytysten määrä ja yleinen sekavuus on ainakin omalla työpaikalla iso ongelma. Tai kaikkia se ei tunnu häiritsevän, mutta itseäni kyllä. Ilmeisesti joku on keksinyt, että tämän kuuluu olla jokin "itseohjautuva organisaatio" joka käytännössä tuntuu tarkoittavan sitä, että mitään ei ole suunniteltu kauhean hyvin.

Toisaalta olen myös miettinyt jo pitkään, että onko minulla ADHD tai ADD kun tuo keskittyminen tuntuu olevan jatkuvasti niin helvetin vaikeaa. Ajatukset harhailee koko ajan, ainoastaan jos joku asia on tarpeeksi kiinnostava niin pystyy keskittymään kunnolla.
Toi voi olla myös seuraus jatkuvista keskeytyksistä. Itsellä on vähän sama että vaikea keskittyä ja epäilen että se johtuu osittain siitä että on tottunu siihen että kun puhelin jossain soi niin automaattisesti ajatukset katkeaa kun odottaa että kohta joku huutaa puhelimeen.
 
Ja chatissa arsyttaa se kun porukka alkaa silla "hello" ja sen jalkeen menee 3 minuuttia etta saavat viestinsa kirjoitetuksi. Ehdin siina valissa yleensa lahettamaan heille taman linkin.

Tuo nyt ei ärsytä, en reagoi pelkkään tervehdykseen, mutta silti enemmän ärsyttää "hello" tai "ping" ja ei mitään sen jälkeen. Menee ignoreen tollaset. Paree tulla asian kanssa eikä odottaa ACK-viestiä.
 
Itse pidän tällaisia ihmisiä ylimielisinä ja itsekkäinä. He olettavat että toisella työntekijällä pitäisi olla aikaa heitä varten juuri silloin kun nämä itse haluavat. Toinen on sitten se, kun kysyy jotain asiaa sähköpostilla tai chatilla, niin eivät anna vastausta vaan kutsuvat koolle 20 henkilön palaverin, jotta voidaan "keskustella asiasta".
Ai että tiivistit hienosti asian pariin lauseeseen. Varsinkin kun nämä sankarit, jotka vielä järkkää tämän palaverin, eivät itse millään tavoin anna palaverissa juurikaan mitään, vaan haluavat "yleistä mielipidettä" ja "keskustella avoimesti jatkosuunnitelmista" tai jotain muuta scheissea. Ja sitten jos et suostu palaveriin joka tulee jollain 15min varoituksella tai just siihen aikaan kun teet jotain, et vastaa siihen perkeleen puheluun, sieltä tulee 100x viestiä "onko ok? soitatko asap?" tms.
 
Vähän omaa lusikkaa tuohon yhteydenottomuotoihin. Itse ei kiirellisessä asioissa organisaation ulkopuolelle laitan sähköpostia. Samoin ilmoitusluontoisissa asioissa organisaation sisällä.

kiirellisemmissä asioissa soitan, joko teams tai puhelimella. Olettaen että henkilön status on vapaa. Jos status ei ole vapaa laitan viestiä että soitatko kun ehdit.

kun minua tavoitellaan se on yleensä aina puhelu, koska silloin todennäköisesti hommat seisoo ja asialla on kiire.

jos haluan että minua ei häiritä laitan teamsin ja puhelinvaihdesoftahässäkän punaiselle. Melko simppeliä.
 
Ja sitten jos et suostu palaveriin joka tulee jollain 15min varoituksella tai just siihen aikaan kun teet jotain, et vastaa siihen perkeleen puheluun, sieltä tulee 100x viestiä "onko ok? soitatko asap?" tms.
Omalla kohdalla nämä sankarit ovat muutamaan otteeseen ottaneet yhteyttä minun esimieheenkin, kun en ole suostunut osallistumaan heidän paskapalavereihinsa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 485
Viestejä
4 509 044
Jäsenet
74 405
Uusin jäsen
attesaarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom