Niin sillähän oli negatiivinen testi, eikä ollut määrätty mihinkään karanteenin. Ihan lain mukaan meni
Laki ei määrittele mikä on järkevää ja toiset ihmiset huomioonottavaa. Ketjun teeman mukaisesti oman järjen käyttö olisi suotavaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin sillähän oli negatiivinen testi, eikä ollut määrätty mihinkään karanteenin. Ihan lain mukaan meni
Olen muuten monesti ihmetellyt, miksi käytettyjen ajoneuvojen kauppa on kuin villi länsi. Suomalaiset ovat yleensä rehellistä kansaa, mutta esimerkiksi autoa myydessä ollaan sillä mentaliteetilla, että mistä ostaja ei erikseen kysy, niin siitä ei tarvitse kertoa. Caveat emptor, todellakin.Taitaa mennä niin että kuuluun itse otsikon "tyhmät ihmiset" alle. Lähinnä sen vuoksi että elää kuplassa kuvitellen että muut ihmiset osaavat toimia kuten itse tai edes normaalin aikuisen veroisesti. Yllättävän usein joutuu pettymään.
Viimeisenä oli kun olen ostamassa kolmistaan venettä veljeni ja yhden kaverin kanssa. Puhutaan muutaman tonnin investoinnista per naama eli ei mistään suurista summista. Noh, olin katsonut veneen etukäteen mutten päässyt itse koeajolle. Ainoat ohjeeni olivat että tinkikää hinnasta vähintään X-euroa pois ja lisäksi kysykää ilmoituksessa mainitusta huollosta papereita että näyttää asialliselta. Ja tietysti et vaikuttaako kaikki olevan ok muuten. Noh, koeajon jälkeen:
"Ostettiin se vene!"
- Ok hienoa. Oli varmaan paperit kunnos?
"Ei kysytty"
- Okei... No millaseen hintaan päädyttiin?"
"Ei tingitty"
- No liikkeestähän se vene on että onhan siinä virhevastuu kuten autoissa
"Se ei ollu kai liikkeestä vaan joku myyntitili tai jotain"
Oli vähän sellanen vitun retardit olo. Ostitte sitten papereita kattomatta yksityiseltä veneen ilman tinkimistä.
Kyltin pitäminen kilparadalla on toki tymä veto, mutta olen kyllä ennenkin ihmetellyt noiden pyöräilijöiden reaktiokyvyttömyyttä kaatuessa. Kädet pysyvät kiinni pyörässä kun pää lähestyy asfalttia ja takana tulevat vetävät sokeina samaan kasaan. 99 % tilanteessa kaatuneista saa syyttää itseään.
Kyltin pitäminen kilparadalla on toki tymä veto, mutta olen kyllä ennenkin ihmetellyt noiden pyöräilijöiden reaktiokyvyttömyyttä kaatuessa. Kädet pysyvät kiinni pyörässä kun pää lähestyy asfalttia ja takana tulevat vetävät sokeina samaan kasaan. 99 % tilanteessa kaatuneista saa syyttää itseään.
Ehkä olen sitten vain niin paljon parempi kaatumaan, mutta itse en ole koskaan mennyt pyörästä kiinni pitäen tonttiin, vaan pyörä on mennyt yhteen suuntaan ja kuski toiseen. Jarruttamisella asian kanssa ei ole mitään tekemistä. Jarrut kun eivät paljon vaikuta, jos kumpikaan rengas ei kosketa maata.Kunnon sohvakommentti. Haluaisin nähdä kun samalla jarrutat pyörällä ja alat samalla jo ojentelemaan käsiä lentoasentoon.
Mummotkin on tyhmiä kun talvella vaan kaatuilevat eivätkä tee kuperkeikka-ukemia niin säästyisi luut.
Yksityiseltäkin ostaessa myyjä vastaa tavaran virheestä, jos se ei vastaa annettuja tietoja tai on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostaja on hinnan ja muiden olosuhteiden perusteella voinut olettaa. Perävalotakuu on yleinen harhaluulo yksityisten välisessä kaupassa.Taitaa mennä niin että kuuluun itse otsikon "tyhmät ihmiset" alle. Lähinnä sen vuoksi että elää kuplassa kuvitellen että muut ihmiset osaavat toimia kuten itse tai edes normaalin aikuisen veroisesti. Yllättävän usein joutuu pettymään.
Viimeisenä oli kun olen ostamassa kolmistaan venettä veljeni ja yhden kaverin kanssa. Puhutaan muutaman tonnin investoinnista per naama eli ei mistään suurista summista. Noh, olin katsonut veneen etukäteen mutten päässyt itse koeajolle. Ainoat ohjeeni olivat että tinkikää hinnasta vähintään X-euroa pois ja lisäksi kysykää ilmoituksessa mainitusta huollosta papereita että näyttää asialliselta. Ja tietysti et vaikuttaako kaikki olevan ok muuten. Noh, koeajon jälkeen:
"Ostettiin se vene!"
"Ei kysytty"
"Ei tingitty"
Oli vähän sellanen vitun retardit olo. Ostitte sitten papereita kattomatta yksityiseltä veneen ilman tinkimistä.
Yksityiseltäkin ostaessa myyjä vastaa tavaran virheestä, jos se ei vastaa annettuja tietoja tai on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostaja on hinnan ja muiden olosuhteiden perusteella voinut olettaa. Perävalotakuu on yleinen harhaluulo yksityisten välisessä kaupassa.
Aika harvoilla on hyviä kokemuksia kimppaveneistä.Taitaa mennä niin että kuuluun itse otsikon "tyhmät ihmiset" alle. Lähinnä sen vuoksi että elää kuplassa kuvitellen että muut ihmiset osaavat toimia kuten itse tai edes normaalin aikuisen veroisesti. Yllättävän usein joutuu pettymään.
"Ostettiin se vene!"
"Ei kysytty"
"Ei tingitty"
Samoin se käräjäoikeus on edessä, jos ei yritystä kiinnosta noudattaa lakia. Nimim. kokemusta on.Niin jos haluaa lähteä kokeilemaan onneaan käräjäoikeudessa. Kuluttajasuojalaki kun ei ole voimassa.
Suurin osa yrityksistä noudattaa kuluttajariitalautakunnan päätöksiä. Lisäksi on hieman varmempaa lähteä oikeuteen kun on lautakunnan puolto tapaukselle.Samoin se käräjäoikeus on edessä, jos ei yritystä kiinnosta noudattaa lakia. Nimim. kokemusta on.
Aika harvoilla on hyviä kokemuksia kimppaveneistä.
Veneilyssähän on tunnetusti kaksi tähtihetkeä. Juuri, kun olet saanut ostettua veneen ja juuri, kun olet saanut sen myytyä poisVene tulee tosi satunnaiseen wakeboard / vesihiihto käyttöön ja joku mahdollinen jätskireissu joten luulisi onnistuvan. Ei kyllä lähtenyt ihan parhaalla tavalla liikkeelle![]()
Mies kävi Pietarissa.
![]()
Pietarista palannut Ville sairastutti perheensä koronaan: ”Tein virheen tässä”
Villeä harmittaa, ettei hän ymmärtänyt heti eristäytyä esimerkiksi hotelliin.www.iltalehti.fi
No jaa, lähtöpäätöksen tehdessä ei tainnut olla tiedossa kisoista käynnin näin korkeista riskeistä, tietoisen riskin toki otti.Ville on kohtalaisen minäminä. Muistetaan haukkua paikallisia siitä että käyttävät maskia "näennäisesti". Ilmeisesti näennäistä ei Villen mielestä ole se, että käyttää sitä "sisätiloissa" mutta sitten matseissa ollaan tuhannet ihmiset ilman maskia laulamassa & huutamassa pienessä sumpussa.
Eik siellä ollut turvavälejä, ja eikö ne olleet "ulkona". Eli kovasti eri tilanne kuin sisällä saati bussissa.mutta sitten matseissa ollaan tuhannet ihmiset ilman maskia laulamassa & huutamassa pienessä sumpussa.
Antoi ymmärtää että bussissa maskia käytettiin, mutta jäi rivien välistä olo että ei tainnut olla että siinä lepsuiltiin, ja jutussa luotiin mielikuva että tartunta tuli bussissa.
Noi Pietarin korkeat riskit on voinut jäädä tiedostamatta, jos ei ole lukenut uutisia viimeiseen pariin viikkoon ennen kisoja ja niiden aikana. Muutoin ne riskit on ollut melko helppo havaita.No jaa, lähtöpäätöksen tehdessä ei tainnut olla tiedossa kisoista käynnin näin korkeista riskeistä, tietoisen riskin toki otti.
Suurin osa yrityksistä noudattaa kuluttajariitalautakunnan päätöksiä. Lisäksi on hieman varmempaa lähteä oikeuteen kun on lautakunnan puolto tapaukselle.
Et kai viittaa, että tuo delta olisi jotenkin erilainen noilta osin? Toivottavasti et, koska sitten se olisi suoraan tämän ketjun asioita. Tartuttavampi se on, mutta se johtuu sen geneettisistä ominaisuuksista, ei siitä että se väistelisi näitä haistapaska-tason paperimaskeja yhtään sen paremmin.Venäjältä tulleet tartunnat taitaa olla suurimmalti osin delta-varianttia, eli ns. Intian muunnosta. Tuo on siitä vittumainen, että se menee kirurgisista maskeista läpi että heilahtaa.
Et kai viittaa, että tuo delta olisi jotenkin erilainen noilta osin? Toivottavasti et, koska sitten se olisi suoraan tämän ketjun asioita. Tartuttavampi se on, mutta se johtuu sen geneettisistä ominaisuuksista, ei siitä että se väistelisi näitä haistapaska-tason paperimaskeja yhtään sen paremmin.
Olen monesti aiemminkin sanonut, että ihan tutkimustenkin mukaan maskeille on selvä käyttötarpeensa pisaroiden leviämisen estämisessä ja samaten se vähentää hieman muidenkin "hengityshöyryjen" leviämistä, eli kyllä niistä hyötyä on joissakin tilanteissa. Sisäänhengityksen kautta tuleville viruspartikkeleille ne perusmaskit eivät kuitenkaan tee yhtään mitään, eli siinä tarvitaan niitä korkeammalle luokiteltuja FFP2/FFP3-tason maskeja.Vai meinaatko ettei kattavasta maskinkäytöstä ole missään tilanteissa hyötyä tartuntoja vastaan? Toivottavasti et, sillä se olisi suoraan tämän ketjun asioita.
Maskikeskustelulle on foorumilla oma ketjunsa, joten ei sotketa tätä sillä.
Tämäkin taitaa ketjun aiheeseen sopia. Osa ihmisistä ei tunnu vaan kestävän minkäänlaista yllättävää odottamista vaan hermostuu ja tässä tuli sitten otettua typerä riski joka kostautui ikävällä tavalla.
![]()
Porin tasoristeysturmalla oli useita silminnäkijöitä: Moottoripyöräilijä lähti kiertämään puomeja ja törmäsi junaan – yksi kuoli
Poliisi on saanut silminnäkijöiltä lisätietoja eilisen tasoristeysturman tapahtumista. Vaikuttaa siltä, että tasoristeyksen varoituspuomit toimivat normaalisti.yle.fi
Miten tuossa edes saa hengen pois? Vai eikö moottoripyöräilijällä pää kääntynyt ollenkaan...? Muutenkin nämä tasoristeysturmat ovat jotenkin käsittämättömiä. Se junahan näkyy siitä satojen metrien matkalta, kun se on tulossa.
Näkyy vain, jos tien ja radan kohtauskulma on 90 astetta. Monin paikoin kulma on paljon loivempi, jolloin esim takaoikealle näkyvyys jää huonoksi tai peräti olemattomaksi, kuten siinä muutaman vuoden takaisessa tapauksessa jossa kiskobussi törmäsi armeijan miehistönkuljetusajoneuvoon. Toinen vaarallinen tapaus on sellainen, jossa tie ja rata kulkevat ensin pitkään samansuuntaisena, ja sitten tie kääntyykin heti radan vieressä tehden 90 asteen mutkan ja siinä on heti tasoristeys. Tämän tyyppisiä risreyksiä on poistettu ymmärrettävistä syistä, mutta on kai niitä edelleen siellä täällä.Miten tuossa edes saa hengen pois? Vai eikö moottoripyöräilijällä pää kääntynyt ollenkaan...? Muutenkin nämä tasoristeysturmat ovat jotenkin käsittämättömiä. Se junahan näkyy siitä satojen metrien matkalta, kun se on tulossa.
Mitä nyt ymmärsin alkuperäisestä uutisesta, niin puomit on laskettu ja siitä lähdetty luovimaan puomien välistä.
Miten tuossa edes saa hengen pois? Vai eikö moottoripyöräilijällä pää kääntynyt ollenkaan...? Muutenkin nämä tasoristeysturmat ovat jotenkin käsittämättömiä. Se junahan näkyy siitä satojen metrien matkalta, kun se on tulossa.
Tai sitten "Tässä puomillahan joutuu aina odottelemaan yli 5min, hyvin tässä vielä kerkiää"Kun siitä risteyksen yli on ajeltu riittävän monta kertaa riittävän usein (tyyliin 10 vuoden ajan joka päivä pari kertaa) niin siihen tulee rutiini ja tottuu ajatukseen että "ei sieltä kuitenkaan tule mitään". Näitä sattuu yllättävän usein. Ihmiset ei vaan lopulta enää viitsi katsella ympärilleen vaan mennään "vanhasta muistista" ja sitten kolahtaa.
Miksi tässä nyt puolet keskustelee asiasta ihan niin kuin siellä ei olisi puomeja ollut? Ei niitä nyt vanhasta tottumuksesta kierretä ja sanota "hupsista, ei sieltä tule ketään". Lukeeko porukka noita uutisia ollenkaan?
Lukee. Mutta ihmettelin tasoristeysturmia ylipäätäänkin. Kyllähän niistä valtaosa kuuluu tämän ketjun tapahtumiin laiskuuden, tyhmyyden, jäykän niskan tai niiden kaikkien yhdistelmän seurauksena.
Puomien kiertäminen menee samaan sarjaan kuin juuri ennen mutkaa tai mäennyppylää ohittamaan lähteminen. Luotetaan vaan sokeasti siihen että "on sitä ennenki kerenny".
No jos on silmät päässä niin kyllähän sen jokainen tajuaa kun katsoo eteenpäin.Tai ei sitten vain tajuta, että näkyvyys eteenpäin on hyvin rajallinen, ja se mahdollinen vastaantulija tulee kohdalle erittäin pikaisesti. Sopii siis hyvin otsikon mukaiseen keskusteluun.
No jos on silmät päässä niin kyllähän sen jokainen tajuaa kun katsoo eteenpäin.
Järjen köyhyyttä tuokin. Yksi negatiivinen kokemus ja siitä otetaan niin itteensä että ei ikinä enää. Ihan sama missä asiassa. Esimerkiksi käydään etnisessä raflassa varta vasten kokeilemassa jotain uutta ja kun ei ollutkaan ihan priimaa niin hyi, en kokeile enää ikinäYhdellä kerralla vaan juna tulikin kohdalle jo heti kun puomi oli kerinnyt ala-asentoon eli tuo tuttava oli juuri ja juuri kerinnyt kiskojen yli. Tuon jälkeen kyseinen tuttava ei ole enää ikinä ajanut kyseisestä tasoristeyksestä vaan on kiertänyt liki 10km päästä alikulun kautta toiselle puolelle rataa enkä kyllä yhtään ihmettele miksi näin, varmaan tuo läheltäpiti-tilanne säikäytti kohtalaisen paljon.
Niin, en ymmärrä miksi ei vaan opi kunnioittamaan tasoristeyksen puomeja ja sen sijaan valitsee olla kulkematta sen kautta enää koskaan.No, toisaalta jos menee "vanhoilla vihreillä" liikennevalotermejä lainatakseni ja juuri ja juuri selviää yli niin en yhtään ihmettele että tulee vähän jännä kakka housuun tuon tasoristeyksen kanssa. Tosin, oma vika kun lähti ylittämään tasoristeystä kun puomit olivat jo laskeutumassa. Jos olisi toiminut kuten pitääkin eli olisi jäänyt heti odottamaan että puomi laskeutu kokonaan, juma menee ohi ja puomi nousee niin kaikki olisi ollut ihan fine.
Pendolinon maksiminopeus on 220 km/h, joten jos tasoristeyksessä olisi puoli kilometriä esteetöntä näkyvyyttä, olisi aikaa ruhtinaalliset 8 sekuntia junan ilmestymisestä alle jäämiseen. Usein rata kaartaa ja näkyvyyttä on merkittävästi vähemmän. Ei tarvitse kuin muutamaksi sekunniksi jäädä hidastelemaan ylityksen kanssa, kun huonolla tuurilla jää alle. Autosta ei edes kuule lähestyvää junaa.Miten tuossa edes saa hengen pois? Vai eikö moottoripyöräilijällä pää kääntynyt ollenkaan...? Muutenkin nämä tasoristeysturmat ovat jotenkin käsittämättömiä. Se junahan näkyy siitä satojen metrien matkalta, kun se on tulossa.
Pendolinon maksiminopeus on 220 km/h, joten jos tasoristeyksessä olisi puoli kilometriä esteetöntä näkyvyyttä, olisi aikaa ruhtinaalliset 8 sekuntia junan ilmestymisestä alle jäämiseen. Usein rata kaartaa ja näkyvyyttä on merkittävästi vähemmän. Ei tarvitse kuin muutamaksi sekunniksi jäädä hidastelemaan ylityksen kanssa, kun huonolla tuurilla jää alle. Autosta ei edes kuule lähestyvää junaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.