Tyhmät ihmiset

Takana tulevat. Minä en ehtinyt harkitsemaan, vaan refleksinomaisesti iskin jarrun pohjaan kun peura pomppasi tielle. Siinä vaiheessa alkoi vähän jännittämään, kun takana tulleen täysperän veturi valui rinnalle. Onneksi ei tullut ketään vastaan ja oli tilaa väistää.

Kävin itse viikko sitten lapissa. Näin poron noin 400m (kilometrin oikeasti, huono näissä mittojen arvioinneissa. näkyi erittäin selvästi joka tapauksessa) päässä tienvieressä. Painoin vähän jo jarrua ja hidastin 100 --> 60-70. Sitten kun pääsin lähemmäksi niin hidastin neljäänkymppiin kun vaikutti että voi pompata eteen. No, se pomppasi ja sitten tein äkkijarrutuksen 40 - 0 km. Takanatulija pysähtyi noin 2m päähän takapuskuristani. Ei sitten voinut millään jättää kunnon turvaväliä, vaikka varmasti sokeakin näki että poro on tiellä.

Vituttaa erittäin paljon nämä perähinurit.
 
Kävin itse viikko sitten lapissa. Näin poron noin 400m (kilometrin oikeasti, huono näissä mittojen arvioinneissa. näkyi erittäin selvästi joka tapauksessa) päässä tienvieressä. Painoin vähän jo jarrua ja hidastin 100 --> 60-70. Sitten kun pääsin lähemmäksi niin hidastin neljäänkymppiin kun vaikutti että voi pompata eteen. No, se pomppasi ja sitten tein äkkijarrutuksen 40 - 0 km. Takanatulija pysähtyi noin 2m päähän takapuskuristani. Ei sitten voinut millään jättää kunnon turvaväliä, vaikka varmasti sokeakin näki että poro on tiellä.

Vituttaa erittäin paljon nämä perähinurit.
Suuri osa ihmisistä ei autoillessaa tosiaankaan katso edessään mitään muuta kuin edessäolevan takavaloja, tai siltä se ainakin tuntuu. Yhtään ei siellä takana ennakoida ainakaan mitään vaikka ainakin teoriassa monetkin tilanteet olisivat näkyneet takanatulijalle pitkän aikaa.
 
Suuri osa ihmisistä ei autoillessaa tosiaankaan katso edessään mitään muuta kuin edessäolevan takavaloja, tai siltä se ainakin tuntuu. Yhtään ei siellä takana ennakoida ainakaan mitään vaikka ainakin teoriassa monetkin tilanteet olisivat näkyneet takanatulijalle pitkän aikaa.

Niinpä. Varmaan tiiraavat maisemia sivuikkunoista kun vakkari päristää hienoa mersua alla äänettömästi.

Ei nykyihmiset tunnu muutenkaan pystyvän enää olemaan hetkessä. Kännyhän on monella kourassa ajon aikanakin.
 
Ajaessaan liian lähellä edellä ajavaa turvallisuusriskin lisäksi sotkee enemmän tuulilasiaan ja ottaa suuremman riskin kiveniskemälle tai jopa syylärille.

En ole kertaakaan elämässäni kuullut että syyläri olisi hajonnut edelläajavasta lentäneestä kivestä tmv. Se on kyllä sen verran syvällä keulan kätköissä ainakin 2000 luvun autoissa ettei sinne ihan helposti kivi lennä ainakaan niin että puhkaisisi syylärin :D
 
En ole kertaakaan elämässäni kuullut että syyläri olisi hajonnut edelläajavasta lentäneestä kivestä tmv. Se on kyllä sen verran syvällä keulan kätköissä ainakin 2000 luvun autoissa ettei sinne ihan helposti kivi lennä ainakaan niin että puhkaisisi syylärin :D

Hävisi hiljattain ajossani jäähdytysneste varoitustaulun mukaan autossa kesken ajon. Jouduin sitten pysäyttämään ja kääntämään kaikki nesteen saamismahdollisuudet, mitä minulla oli. Varajäähdytysnesteet ja työwischyt. Kyllä pinta laski ja höyrysi paikat, mutta lopulta taso vakiintui.

Eipä muuta kuin auto huoltoon ja merkin tiepalvelun vuokra-auto käyttöön. Tuossa ajassa ehdin lukea jo mitä kauhuja juttuja, mutta lopuksi ongelmaksi selvisi ilman moottorivauriota tullut moottorin ja syylärin välisen letkun vuotaminen.

Tuosta nappasin sen syylärin: Onko jäähdytin kulutustavaraa? | Tuulilasi kyllä on vähän perus-/maalaisjärjellä käypää tavaraa tuo mahdollinen uhka. Jossain UPM:n laitosten lähellä ovat muuten jollain pölyllä noita kennojenaukkoja tukkinut, joten jos ei kivi välttämättä puhkaise sitä, niin eikö tässä olisi sellainen "hienovarainen" uhka olemassa tuon tiepölyn tukkimisessa kennot?
 
No siis ihan varmasti kaikki on mahdollista, mutta ei varmaan kovin todennäköistä.
 
Hävisi hiljattain ajossani jäähdytysneste varoitustaulun mukaan autossa kesken ajon. Jouduin sitten pysäyttämään ja kääntämään kaikki nesteen saamismahdollisuudet, mitä minulla oli. Varajäähdytysnesteet ja työwischyt. Kyllä pinta laski ja höyrysi paikat, mutta lopulta taso vakiintui.

Eipä muuta kuin auto huoltoon ja merkin tiepalvelun vuokra-auto käyttöön. Tuossa ajassa ehdin lukea jo mitä kauhuja juttuja, mutta lopuksi ongelmaksi selvisi ilman moottorivauriota tullut moottorin ja syylärin välisen letkun vuotaminen.

Tuosta nappasin sen syylärin: Onko jäähdytin kulutustavaraa? | Tuulilasi kyllä on vähän perus-/maalaisjärjellä käypää tavaraa tuo mahdollinen uhka. Jossain UPM:n laitosten lähellä ovat muuten jollain pölyllä noita kennojenaukkoja tukkinut, joten jos ei kivi välttämättä puhkaise sitä, niin eikö tässä olisi sellainen "hienovarainen" uhka olemassa tuon tiepölyn tukkimisessa kennot?
Niin eihän tässä itse syyläri mihinkään hajonnut vaan letku ja hajosko sekään kiven iskusta?
Yhellä kaverillakin kerran laski nesteet pihalle letkusta, joka oli hapertunut ajan saatossa kovaks koppuraksi ja joka otti ja murtui eräs kaunis päivä.
Onneks sattui olemaan huoltoaseman pihassa eikä esim. millään motarilla tms., kun huomas lammikon auton alla ja tiepalvelu vaihtoi uuden letkun paikan päällä.
 
Niin eihän tässä itse syyläri mihinkään hajonnut vaan letku ja hajosko sekään kiven iskusta?
Ei hajonnut, mutta se sisältyi sen jälkeen minullekin asiassa aivan ummikkona tietokoppaan (yhden kiveniskemän olen olttanut, koska ohittaja cruisaili) mutta tämä on nähtäväti yksi vartavasti olemassa oleva vaara, johon tuulilasin pyhittämisen lisäksi voi joutua. Auto oli/jaon toistaiseksi Volvo v70.
 
Kyllähän teoreettisia vaaroja tottakai on. Voihan se kivi lentää vaikka tuulilasin läpi sinun silmään, ja varmaan autoilun historiassa noin joskus käynykkin.
 
En ole kertaakaan elämässäni kuullut että syyläri olisi hajonnut edelläajavasta lentäneestä kivestä tmv. Se on kyllä sen verran syvällä keulan kätköissä ainakin 2000 luvun autoissa ettei sinne ihan helposti kivi lennä ainakaan niin että puhkaisisi syylärin :D
Vuotamisten yleisyydestä en osaa sanoa, mutta kyllähän tuossa 2012 C-mesessä (>200 tkm) on paljon pikkurillin pään kokoisia kuoppia niissä alumiinilamelleissa. Toisessa kuvassa näkyy kivisaalis. Joukossa oli yksi vähän suurempikin kivi. Teoriassa maskista mahtuisi läpi 30 mm korkea ja 100 mm leveä kivi. Sellasia onneksi harvemmin lentelee polven korkeudella.

Myös 2016 Auriksen ja 2017 Yariksen lamelleissa näkyy osumia.


@oestrus taurus
 

Liitteet

  • Screenshot_20210625-154358.png
    Screenshot_20210625-154358.png
    3 MB · Luettu: 418
  • Screenshot_20210625-154443.png
    Screenshot_20210625-154443.png
    3,5 MB · Luettu: 418
Vuotamisten yleisyydestä en osaa sanoa, mutta kyllähän tuossa 2012 C-mesessä (>200 tkm) on paljon pikkurillin pään kokoisia kuoppia niissä alumiinilamelleissa. Toisessa kuvassa näkyy kivisaalis. Joukossa oli yksi vähän suurempikin kivi. Teoriassa maskista mahtuisi läpi 30 mm korkea ja 100 mm leveä kivi. Sellasia onneksi harvemmin lentelee polven korkeudella.

Myös 2016 Auriksen ja 2017 Yariksen lamelleissa näkyy osumia.


@oestrus taurus

Siinä on sitten todistetusti perää. Kiitos tästä materiaalista. Jos se saa yhdenkään hännystelijän miettimään uudelleen, niin voitto tuli.
 
nuo kasaantuneet kivet tulee aika usein siitä että ajellaan jossain pehmeässä hiekassa/sorassa ja etulippa vähän raapasee ja kouraisee kivet tuonne puskurin alareunaan. Toinen mahdollinen skenaario on että pohjamuovin päälle kerääntyneet kivet valuvat aikaa myöden tuonne syylärin alle.

Varmasti sinne voi autosta riippuen kiviä lentää ajaessakin, eri juttu on se että kuinka yleistä on että niistä syyläri vuotamaan alkaa, siitä tässä alun perin oli käsittääkseni kyse. Onhan autot kivisateessa jatkuvasti. Syyläri vain sattuu olemaan kuitenkin metallia eikä mitään vessapaperia niin ei se ihan helposti kyllä vuotamaan ala. Eipä näy tässä esimerkin autossakaan ongelmia sen suhteen olevan.
 
nuo kasaantuneet kivet tulee aika usein siitä että ajellaan jossain pehmeässä hiekassa/sorassa ja etulippa vähän raapasee ja kouraisee kivet tuonne puskurin alareunaan. Toinen mahdollinen skenaario on että pohjamuovin päälle kerääntyneet kivet valuvat aikaa myöden tuonne syylärin alle.

Varmasti sinne voi autosta riippuen kiviä lentää ajaessakin, eri juttu on se että kuinka yleistä on että niistä syyläri vuotamaan alkaa, siitä tässä alun perin oli käsittääkseni kyse. Onhan autot kivisateessa jatkuvasti. Syyläri vain sattuu olemaan kuitenkin metallia eikä mitään vessapaperia niin ei se ihan helposti kyllä vuotamaan ala. Eipä näy tässä esimerkin autossakaan ongelmia sen suhteen olevan.
Hyväksyn tämän tuollaisena, johdattelematta mihinkään hysteerisen syylärin "vaihtohuoltoihin".

Silti pidättäydyn alkuperäisessä, eli ajetaan hajurakoa edelläajavasta. Noissa "kivisateissa" kun suurempi riski on tuulilasissa, eikä senkään huolto ole mitään halvinta, vaikkei katkaise rikkoessaan matkaa.
 
Verrattain harvoin kivenisku aiheuttaa vaurion konehuoneessa, oli se sitten syyläri tai vaikka hihnan lipeäminen täysosumasta. Toisaalta verrattain harvoin kivenisku rikkoo ikkunoitakaan, jollei alituiseen vaaranneta liikennettä roikkumalla persreiässä. Tietääkseni vielä helvetisti harvemmin törmää moottoritiellä äkkiarvaamatta lentävään sorsaan ilman vaurioita. Pamaus oli kova ja sulkia, verta sekä paskaa joka paikassa.

Mikä tässä on tyhmää? Ainakin jos ei ennalta tiedosta, että lentäviin ja paiskautuviin esineisiin voi ajossa tulla kontaktia.
 
Niin on. Mutta kuten kirjoitin, ei reikää.

En nyt osaa sanoa, vitsailetko sinä vai oletko "pudonnut" teknisestä ympäristöstä muuta käpyä kauemmaksi.

Joka tapauksessa se reikä syylärissä tarkottaisi viimeistään matkan katkeamista. Jos jäähdytysaineettomalla (jota syyläri viilentää) moottorilla ajaa, leikkaa se suurella todennäköisyydellä pian kiinni ja tule kone vaihto esiin.

Ne eivät varmaan aivan turhaan autokoulussa käskeneet seuramaan sitä jäähdytysnesteen lämpömittaria, mikäli sellainen on. Nykyajan autoissa tuo puuttuu ja järjestelmä varoittaa vasta sitten kun se tulee todelliseksi.
 
En nyt osaa sanoa, vitsailetko sinä vai oletko "pudonnut" teknisestä ympäristöstä muuta käpyä kauemmaksi.

Joka tapauksessa se reikä syylärissä tarkottaisi viimeistään matkan katkeamista. Jos jäähdytysaineettomalla (jota syyläri viilentää) moottorilla ajaa, leikkaa se suurella todennäköisyydellä pian kiinni ja tule kone vaihto esiin.

Ne eivät varmaan aivan turhaan autokoulussa käskeneet seuramaan sitä jäähdytysnesteen lämpömittaria, mikäli sellainen on. Nykyajan autoissa tuo puuttuu ja järjestelmä varoittaa vasta sitten kun se tulee todelliseksi.
Mistä sinä oikein olet täällä keskustelemassa? Kukaan ei ole kiistänyt, että teoreettinen riski on olemassa. Teoreettinen riski ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi mitenkään todennäköinen. Koitit täällä jotenkin vahvistaa väitteesi kuvasta, jossa keulan sisällä oli kiviä mutta silloinkaan siellä ei ollut reikää. Jos reikien ilmaantuminen olisi edes jonkin verran yleinen mahdollisuus, me keikki tietäisimme siitä ja autojen jäähdytinkennot olisivat paremmin suojattu.

Ja kyllä, meistä varmaan jokainen, joka on autoa ajanut, tietää mitä tapahtuu jos reikä tulee. Se ei kylläkään liity mitenkään alkuperäiseen keskustelun aiheeseen.
 
“Peter” antoi futisturismille kasvot. Vaatimattomana miehenä hän päätti piileskellä nimimerkin suojissa. Ilmeisesti ihailu ja ylistys olisivat saaneet hänet tuntemaan olonsa kiusaantuneeksi.

Nyt puhuu Pietarista palannut kisaturisti, joka juhlii juhannusta Himoksen massafestareilla

Hän sanoo, että tiesi kahden viikon karanteenisuosituksesta, eikä varsinaisesti pidä sitä turhana. Peter kuitenkin tuumii, ettei olisi pystynyt itse karanteeniin, koska ei kestäisi olla niin pitkää aikaa eristyksissä.

– Ne jotka haluavat sen pitää, niin pitää, Peter summaa


Niin paljon kun mamujen perseilyistä kirjoitetaan, niin on hyvä tämmöiselle minun kaltaiselle nuivalle muistuttaa mieleen, että on niitä idiootteja ihan kantaväestössä. o_O
 

Kypärä ... se on siitä jännä kapistus että se toimii tehtävässään paljon paremmin, jos remmi on kiinni. Valitettava tapaus sinänsä, mutta muistuttaa siitä tärkeästä pikkuseikasta jota hänen perheensä joutuu nyt muistelemaan surunsa ohella.
 
“Peter” antoi futisturismille kasvot. Vaatimattomana miehenä hän päätti piileskellä nimimerkin suojissa. Ilmeisesti ihailu ja ylistys olisivat saaneet hänet tuntemaan olonsa kiusaantuneeksi.

Nyt puhuu Pietarista palannut kisaturisti, joka juhlii juhannusta Himoksen massafestareilla

Hän sanoo, että tiesi kahden viikon karanteenisuosituksesta, eikä varsinaisesti pidä sitä turhana. Peter kuitenkin tuumii, ettei olisi pystynyt itse karanteeniin, koska ei kestäisi olla niin pitkää aikaa eristyksissä.

– Ne jotka haluavat sen pitää, niin pitää, Peter summaa


Niin paljon kun mamujen perseilyistä kirjoitetaan, niin on hyvä tämmöiselle minun kaltaiselle nuivalle muistuttaa mieleen, että on niitä idiootteja ihan kantaväestössä. o_O

Tätä se on kun on rajattomasti oikeuksia ja erittäin vähän velvollisuuksia. Ei voi mitään, keskivertoihminen on itsekäs kusipää. Näin se vaan on.
 
En ihmettelisi vaikka mitään Peteriä ei olisi olemassa ja toimittaja vaan halusi kunnon tarinan. Täysi idiootti toi kyllä on jos on oikeasti olemassa
Meinaat että lehdet voivat tuosta vaan julkaista täysin keksittyjä juttuja faktoina? Kyllä iltapäivälehdistöäkin koskee tietyt eettiset säännöt.
 
Ei kyllä ole minkäänlaista luottoa ainakaan näihin iltalehtiin näissä aiheissa. Tutkivaa journalismia harrastavat oikeat toimittajat taitavat tehdä työnsä hiukan muualla kuin iltiksiin tai seiskoihin. Tuntuu että moni näistä ilmastoaiheisista uutisistakin alkaa olla pelkkää propagandaa ja ilman mitään lähdekritiikkiä julkaistua muiden samanmielisten aiemmin suoltamaa paatosta. Ihan hyvin tämä voisi olla levinnyt koronaankin.
 
Tulee muuten näin helteillä porukkaa kolmion takaa eteen aika usein. Tai sitten jussina porukka vetää hönössä. On tällä viikolla ollut niin monta älynväläystä nähtynä, että hirvittää mennä rattiin.
 
Tämä oli kyllä aika hieno saavutus, ja voi hieman kuumotella kun koko Ranska metsästää sua.

Nainen siis pitää Ranskan ympäri ajossa kylttiä, osuu sillä ajajaan ja aiheuttaa sillä hiton ison onnettomuuden.

Tuossa vielä videota tuosta:

Kyltin pitäminen kilparadalla on toki tymä veto, mutta olen kyllä ennenkin ihmetellyt noiden pyöräilijöiden reaktiokyvyttömyyttä kaatuessa. Kädet pysyvät kiinni pyörässä kun pää lähestyy asfalttia ja takana tulevat vetävät sokeina samaan kasaan. 99 % tilanteessa kaatuneista saa syyttää itseään.
 
Kyltin pitäminen kilparadalla on toki tymä veto, mutta olen kyllä ennenkin ihmetellyt noiden pyöräilijöiden reaktiokyvyttömyyttä kaatuessa. Kädet pysyvät kiinni pyörässä kun pää lähestyy asfalttia ja takana tulevat vetävät sokeina samaan kasaan. 99 % tilanteessa kaatuneista saa syyttää itseään.

Ei tuossa videon perusteella ole ongelma, että vedetään "sokeina samaan kasaan", vaan että turvavälit on sellaiset, että reagointiaikaa ja -tilaa ei yksinkertaisesti ole. Tuollaisessa kisassa ehkä voi juuri ja juuri ymmärtää, että haluaa ottaa riskin kun voitto on niin tärkeä, mutta täsmälleen samalla tavalla ajelee monet peltilehmillään normaalin liikenteen seassa.
 
Kyltin pitäminen kilparadalla on toki tymä veto, mutta olen kyllä ennenkin ihmetellyt noiden pyöräilijöiden reaktiokyvyttömyyttä kaatuessa. Kädet pysyvät kiinni pyörässä kun pää lähestyy asfalttia ja takana tulevat vetävät sokeina samaan kasaan. 99 % tilanteessa kaatuneista saa syyttää itseään.

Vauhtia on paljon ja ajetaan aivan kiinni toisissa. Ei sellaisessa tilanteessa kukaan ehdi tehdä mitään.
 
Tätä se on kun on rajattomasti oikeuksia ja erittäin vähän velvollisuuksia. Ei voi mitään, keskivertoihminen on itsekäs kusipää. Näin se vaan on.

Niin sillähän oli negatiivinen testi, eikä ollut määrätty mihinkään karanteenin. Ihan lain mukaan meni
 
Niin sillähän oli negatiivinen testi, eikä ollut määrätty mihinkään karanteenin. Ihan lain mukaan meni

Tuo "lain mukaan" on aivan toinen asia ja sitä ei tässä ole kukaan kaiketi(?) kritisoinut. Ko. tilanteessa on toimittu suositusten vastaisesti ja erityisesti riski huomioiden varsin moitittavasti. Eikä niitä karanteeneja määräillä sen perusteella, että arvellaan henkilön olevan idiootti, joka ei tule suosituksia noudattamaan.

Tämähän on se koko koronan torjumisongelman ydin, eli maahantulo- ja liikkumisrajoituksia yms. on (tai ainakin tuntuu olevan) äärettömän hankala asettaa ja sanktioida, reagointi tapahtuu päätöksenteon takia viiveellä jne. Samaan tilanteeseen päästäisiin paljon kevyemmin toimin, kun noudatettaisiin suosituksia, vältettäisiin turhia kontakteja ja muilla vastaavilla omaehtoisilla toimilla, mutta kun kaikki eivät näitä noudata niin näitä levittäviä tautiryppäitä esiintyy. Tässäkään tapauksessa laki ei siis ole kovin rajoittava (liiallisen?) yksilövapauden nimissä ja ne "rajoitukset" perustuvat pääosin eri tasoisiin suosituksiin vaikka määräyksiäkin on.

Virallinen karanteeni on tartuntatautilääkärin (kunnan tai sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava lääkäri) antama viranomaispäätös. Virallista karanteenia ei voida lyhentää koronatesteillä, joten millään negatiivisilla tuloksilla ei olisi merkitystä altistumisen jälkeen. Tällöin on myös oikeus tartuntatautipäivärahaan, mikä olisi ehkä hieman vääryys tällaisissa tapauksissa (2 viikkoa "palkallista lomaa", kun käy ehdoin tahdoin altistumassa ulkomailla). Ihan vain esimerkkinä että ei näitä määrätä karanteeniin tuosta vain vaan vaatii tietyn menetellyn, määriteltyjen ehtojen täyttymisen ja asiasta päättävän viranomaisen .

Henkilön ikä ja toiminta huomioon ottaen tuskin oli sitä ensimmäistäkään rokoteannosta saanut/ottanut, ja muutenkin artikkelin perusteella ei tuntunut kiinnostavan saako itse koronan tai tartuttaako sitä muihin. Tämä oli se pointti, kun vastuullisemmat ylipätään jättivät menemättä Venäjälle, ovat olleet rokotettuja mahdollisesti kahteenkin kertaan sekä noudattaneet 72 h:n uusintatestisuositusta ja/tai pitäneet omaehtoisen karanteenin reissun päätteeksi.
 
Taitaa mennä niin että kuuluun itse otsikon "tyhmät ihmiset" alle. Lähinnä sen vuoksi että elää kuplassa kuvitellen että muut ihmiset osaavat toimia kuten itse tai edes normaalin aikuisen veroisesti. Yllättävän usein joutuu pettymään.

Viimeisenä oli kun olen ostamassa kolmistaan venettä veljeni ja yhden kaverin kanssa. Puhutaan muutaman tonnin investoinnista per naama eli ei mistään suurista summista. Noh, olin katsonut veneen etukäteen mutten päässyt itse koeajolle. Ainoat ohjeeni olivat että tinkikää hinnasta vähintään X-euroa pois ja lisäksi kysykää ilmoituksessa mainitusta huollosta papereita että näyttää asialliselta. Ja tietysti et vaikuttaako kaikki olevan ok muuten. Noh, koeajon jälkeen:

"Ostettiin se vene!"
- Ok hienoa. Oli varmaan paperit kunnos?
"Ei kysytty"
- Okei... No millaseen hintaan päädyttiin?"
"Ei tingitty"
- No liikkeestähän se vene on että onhan siinä virhevastuu kuten autoissa
"Se ei ollu kai liikkeestä vaan joku myyntitili tai jotain"

Oli vähän sellanen vitun retardit olo. Ostitte sitten papereita kattomatta yksityiseltä veneen ilman tinkimistä.
 
Taitaa mennä niin että kuuluun itse otsikon "tyhmät ihmiset" alle. Lähinnä sen vuoksi että elää kuplassa kuvitellen että muut ihmiset osaavat toimia kuten itse tai edes normaalin aikuisen veroisesti. Yllättävän usein joutuu pettymään.

Viimeisenä oli kun olen ostamassa kolmistaan venettä veljeni ja yhden kaverin kanssa. Puhutaan muutaman tonnin investoinnista per naama eli ei mistään suurista summista. Noh, olin katsonut veneen etukäteen mutten päässyt itse koeajolle. Ainoat ohjeeni olivat että tinkikää hinnasta vähintään X-euroa pois ja lisäksi kysykää ilmoituksessa mainitusta huollosta papereita että näyttää asialliselta. Ja tietysti et vaikuttaako kaikki olevan ok muuten. Noh, koeajon jälkeen:

"Ostettiin se vene!"
- Ok hienoa. Oli varmaan paperit kunnos?
"Ei kysytty"
- Okei... No millaseen hintaan päädyttiin?"
"Ei tingitty"
- No liikkeestähän se vene on että onhan siinä virhevastuu kuten autoissa
"Se ei ollu kai liikkeestä vaan joku myyntitili tai jotain"

Oli vähän sellanen vitun retardit olo. Ostitte sitten papereita kattomatta yksityiseltä veneen ilman tinkimistä.
Olen muuten monesti ihmetellyt, miksi käytettyjen ajoneuvojen kauppa on kuin villi länsi. Suomalaiset ovat yleensä rehellistä kansaa, mutta esimerkiksi autoa myydessä ollaan sillä mentaliteetilla, että mistä ostaja ei erikseen kysy, niin siitä ei tarvitse kertoa. Caveat emptor, todellakin.
 
Kyltin pitäminen kilparadalla on toki tymä veto, mutta olen kyllä ennenkin ihmetellyt noiden pyöräilijöiden reaktiokyvyttömyyttä kaatuessa. Kädet pysyvät kiinni pyörässä kun pää lähestyy asfalttia ja takana tulevat vetävät sokeina samaan kasaan. 99 % tilanteessa kaatuneista saa syyttää itseään.

Kunnon sohvakommentti. Haluaisin nähdä kun samalla jarrutat pyörällä ja alat samalla jo ojentelemaan käsiä lentoasentoon.

Mummotkin on tyhmiä kun talvella vaan kaatuilevat eivätkä tee kuperkeikka-ukemia niin säästyisi luut.
 
Kyltin pitäminen kilparadalla on toki tymä veto, mutta olen kyllä ennenkin ihmetellyt noiden pyöräilijöiden reaktiokyvyttömyyttä kaatuessa. Kädet pysyvät kiinni pyörässä kun pää lähestyy asfalttia ja takana tulevat vetävät sokeina samaan kasaan. 99 % tilanteessa kaatuneista saa syyttää itseään.

Ne pitää tarkoituksella kiinni siitä tangosta koska se on järkevää. Muuten menee helposti ranteet tai muuta kädestä. Useinhan seuraavaksi heikoin kohta on solisluu, mutta eipä olkapää tai pakara kovin helposti mihinkään murru.
 
Kunnon sohvakommentti. Haluaisin nähdä kun samalla jarrutat pyörällä ja alat samalla jo ojentelemaan käsiä lentoasentoon.

Mummotkin on tyhmiä kun talvella vaan kaatuilevat eivätkä tee kuperkeikka-ukemia niin säästyisi luut.
Ehkä olen sitten vain niin paljon parempi kaatumaan, mutta itse en ole koskaan mennyt pyörästä kiinni pitäen tonttiin, vaan pyörä on mennyt yhteen suuntaan ja kuski toiseen. Jarruttamisella asian kanssa ei ole mitään tekemistä. Jarrut kun eivät paljon vaikuta, jos kumpikaan rengas ei kosketa maata.

Ehkä sieltä sohvalta on vaikea hahmottaa asiaa, jos ei koskaan ole itse kaatunut pyörällä.
 
Taitaa mennä niin että kuuluun itse otsikon "tyhmät ihmiset" alle. Lähinnä sen vuoksi että elää kuplassa kuvitellen että muut ihmiset osaavat toimia kuten itse tai edes normaalin aikuisen veroisesti. Yllättävän usein joutuu pettymään.

Viimeisenä oli kun olen ostamassa kolmistaan venettä veljeni ja yhden kaverin kanssa. Puhutaan muutaman tonnin investoinnista per naama eli ei mistään suurista summista. Noh, olin katsonut veneen etukäteen mutten päässyt itse koeajolle. Ainoat ohjeeni olivat että tinkikää hinnasta vähintään X-euroa pois ja lisäksi kysykää ilmoituksessa mainitusta huollosta papereita että näyttää asialliselta. Ja tietysti et vaikuttaako kaikki olevan ok muuten. Noh, koeajon jälkeen:

"Ostettiin se vene!"
- Ok hienoa. Oli varmaan paperit kunnos?
"Ei kysytty"
- Okei... No millaseen hintaan päädyttiin?"
"Ei tingitty"
- No liikkeestähän se vene on että onhan siinä virhevastuu kuten autoissa
"Se ei ollu kai liikkeestä vaan joku myyntitili tai jotain"

Oli vähän sellanen vitun retardit olo. Ostitte sitten papereita kattomatta yksityiseltä veneen ilman tinkimistä.
Yksityiseltäkin ostaessa myyjä vastaa tavaran virheestä, jos se ei vastaa annettuja tietoja tai on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostaja on hinnan ja muiden olosuhteiden perusteella voinut olettaa. Perävalotakuu on yleinen harhaluulo yksityisten välisessä kaupassa.
 
Yksityiseltäkin ostaessa myyjä vastaa tavaran virheestä, jos se ei vastaa annettuja tietoja tai on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostaja on hinnan ja muiden olosuhteiden perusteella voinut olettaa. Perävalotakuu on yleinen harhaluulo yksityisten välisessä kaupassa.

Niin jos haluaa lähteä kokeilemaan onneaan käräjäoikeudessa. Kuluttajasuojalaki kun ei ole voimassa.
 
Taitaa mennä niin että kuuluun itse otsikon "tyhmät ihmiset" alle. Lähinnä sen vuoksi että elää kuplassa kuvitellen että muut ihmiset osaavat toimia kuten itse tai edes normaalin aikuisen veroisesti. Yllättävän usein joutuu pettymään.

Viimeisenä oli kun olen ostamassa kolmistaan venettä veljeni ja yhden kaverin kanssa. Puhutaan muutaman tonnin investoinnista per naama eli ei mistään suurista summista. Noh, olin katsonut veneen etukäteen mutten päässyt itse koeajolle. Ainoat ohjeeni olivat että tinkikää hinnasta vähintään X-euroa pois ja lisäksi kysykää ilmoituksessa mainitusta huollosta papereita että näyttää asialliselta. Ja tietysti et vaikuttaako kaikki olevan ok muuten. Noh, koeajon jälkeen:

"Ostettiin se vene!"
- Ok hienoa. Oli varmaan paperit kunnos?
"Ei kysytty"
- Okei... No millaseen hintaan päädyttiin?"
"Ei tingitty"
- No liikkeestähän se vene on että onhan siinä virhevastuu kuten autoissa
"Se ei ollu kai liikkeestä vaan joku myyntitili tai jotain"

Oli vähän sellanen vitun retardit olo. Ostitte sitten papereita kattomatta yksityiseltä veneen ilman tinkimistä.
Aika harvoilla on hyviä kokemuksia kimppaveneistä.
 
Aika harvoilla on hyviä kokemuksia kimppaveneistä.

Vene tulee tosi satunnaiseen wakeboard / vesihiihto käyttöön ja joku mahdollinen jätskireissu joten luulisi onnistuvan. Ei kyllä lähtenyt ihan parhaalla tavalla liikkeelle :D
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 448
Viestejä
4 425 089
Jäsenet
73 362
Uusin jäsen
Corto Maltese

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom