Tyhmät ihmiset

“Peter” antoi futisturismille kasvot. Vaatimattomana miehenä hän päätti piileskellä nimimerkin suojissa. Ilmeisesti ihailu ja ylistys olisivat saaneet hänet tuntemaan olonsa kiusaantuneeksi.

Nyt puhuu Pietarista palannut kisaturisti, joka juhlii juhannusta Himoksen massafestareilla

Hän sanoo, että tiesi kahden viikon karanteenisuosituksesta, eikä varsinaisesti pidä sitä turhana. Peter kuitenkin tuumii, ettei olisi pystynyt itse karanteeniin, koska ei kestäisi olla niin pitkää aikaa eristyksissä.

– Ne jotka haluavat sen pitää, niin pitää, Peter summaa

Niin paljon kun mamujen perseilyistä kirjoitetaan, niin on hyvä tämmöiselle minun kaltaiselle nuivalle muistuttaa mieleen, että on niitä idiootteja ihan kantaväestössä. o_O

Tätä se on kun on rajattomasti oikeuksia ja erittäin vähän velvollisuuksia. Ei voi mitään, keskivertoihminen on itsekäs kusipää. Näin se vaan on.

En ihmettelisi vaikka mitään Peteriä ei olisi olemassa ja toimittaja vaan halusi kunnon tarinan. Täysi idiootti toi kyllä on jos on oikeasti olemassa
Meinaat että lehdet voivat tuosta vaan julkaista täysin keksittyjä juttuja faktoina? Kyllä iltapäivälehdistöäkin koskee tietyt eettiset säännöt.

Ei kyllä ole minkäänlaista luottoa ainakaan näihin iltalehtiin näissä aiheissa. Tutkivaa journalismia harrastavat oikeat toimittajat taitavat tehdä työnsä hiukan muualla kuin iltiksiin tai seiskoihin. Tuntuu että moni näistä ilmastoaiheisista uutisistakin alkaa olla pelkkää propagandaa ja ilman mitään lähdekritiikkiä julkaistua muiden samanmielisten aiemmin suoltamaa paatosta. Ihan hyvin tämä voisi olla levinnyt koronaankin.

Tulee muuten näin helteillä porukkaa kolmion takaa eteen aika usein. Tai sitten jussina porukka vetää hönössä. On tällä viikolla ollut niin monta älynväläystä nähtynä, että hirvittää mennä rattiin.

Tämä oli kyllä aika hieno saavutus, ja voi hieman kuumotella kun koko Ranska metsästää sua.

Nainen siis pitää Ranskan ympäri ajossa kylttiä, osuu sillä ajajaan ja aiheuttaa sillä hiton ison onnettomuuden.

Tuossa vielä videota tuosta:

Kyltin pitäminen kilparadalla on toki tymä veto, mutta olen kyllä ennenkin ihmetellyt noiden pyöräilijöiden reaktiokyvyttömyyttä kaatuessa. Kädet pysyvät kiinni pyörässä kun pää lähestyy asfalttia ja takana tulevat vetävät sokeina samaan kasaan. 99 % tilanteessa kaatuneista saa syyttää itseään.

Kyltin pitäminen kilparadalla on toki tymä veto, mutta olen kyllä ennenkin ihmetellyt noiden pyöräilijöiden reaktiokyvyttömyyttä kaatuessa. Kädet pysyvät kiinni pyörässä kun pää lähestyy asfalttia ja takana tulevat vetävät sokeina samaan kasaan. 99 % tilanteessa kaatuneista saa syyttää itseään.

Ei tuossa videon perusteella ole ongelma, että vedetään "sokeina samaan kasaan", vaan että turvavälit on sellaiset, että reagointiaikaa ja -tilaa ei yksinkertaisesti ole. Tuollaisessa kisassa ehkä voi juuri ja juuri ymmärtää, että haluaa ottaa riskin kun voitto on niin tärkeä, mutta täsmälleen samalla tavalla ajelee monet peltilehmillään normaalin liikenteen seassa.

Vauhtia on paljon ja ajetaan aivan kiinni toisissa. Ei sellaisessa tilanteessa kukaan ehdi tehdä mitään.

Tätä se on kun on rajattomasti oikeuksia ja erittäin vähän velvollisuuksia. Ei voi mitään, keskivertoihminen on itsekäs kusipää. Näin se vaan on.

Niin sillähän oli negatiivinen testi, eikä ollut määrätty mihinkään karanteenin. Ihan lain mukaan meni

Niin sillähän oli negatiivinen testi, eikä ollut määrätty mihinkään karanteenin. Ihan lain mukaan meni

Tuo "lain mukaan" on aivan toinen asia ja sitä ei tässä ole kukaan kaiketi(?) kritisoinut. Ko. tilanteessa on toimittu suositusten vastaisesti ja erityisesti riski huomioiden varsin moitittavasti. Eikä niitä karanteeneja määräillä sen perusteella, että arvellaan henkilön olevan idiootti, joka ei tule suosituksia noudattamaan.

Tämähän on se koko koronan torjumisongelman ydin, eli maahantulo- ja liikkumisrajoituksia yms. on (tai ainakin tuntuu olevan) äärettömän hankala asettaa ja sanktioida, reagointi tapahtuu päätöksenteon takia viiveellä jne. Samaan tilanteeseen päästäisiin paljon kevyemmin toimin, kun noudatettaisiin suosituksia, vältettäisiin turhia kontakteja ja muilla vastaavilla omaehtoisilla toimilla, mutta kun kaikki eivät näitä noudata niin näitä levittäviä tautiryppäitä esiintyy. Tässäkään tapauksessa laki ei siis ole kovin rajoittava (liiallisen?) yksilövapauden nimissä ja ne "rajoitukset" perustuvat pääosin eri tasoisiin suosituksiin vaikka määräyksiäkin on.

Virallinen karanteeni on tartuntatautilääkärin (kunnan tai sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava lääkäri) antama viranomaispäätös. Virallista karanteenia ei voida lyhentää koronatesteillä, joten millään negatiivisilla tuloksilla ei olisi merkitystä altistumisen jälkeen. Tällöin on myös oikeus tartuntatautipäivärahaan, mikä olisi ehkä hieman vääryys tällaisissa tapauksissa (2 viikkoa "palkallista lomaa", kun käy ehdoin tahdoin altistumassa ulkomailla). Ihan vain esimerkkinä että ei näitä määrätä karanteeniin tuosta vain vaan vaatii tietyn menetellyn, määriteltyjen ehtojen täyttymisen ja asiasta päättävän viranomaisen .

Henkilön ikä ja toiminta huomioon ottaen tuskin oli sitä ensimmäistäkään rokoteannosta saanut/ottanut, ja muutenkin artikkelin perusteella ei tuntunut kiinnostavan saako itse koronan tai tartuttaako sitä muihin. Tämä oli se pointti, kun vastuullisemmat ylipätään jättivät menemättä Venäjälle, ovat olleet rokotettuja mahdollisesti kahteenkin kertaan sekä noudattaneet 72 h:n uusintatestisuositusta ja/tai pitäneet omaehtoisen karanteenin reissun päätteeksi.

Taitaa mennä niin että kuuluun itse otsikon "tyhmät ihmiset" alle. Lähinnä sen vuoksi että elää kuplassa kuvitellen että muut ihmiset osaavat toimia kuten itse tai edes normaalin aikuisen veroisesti. Yllättävän usein joutuu pettymään.

Viimeisenä oli kun olen ostamassa kolmistaan venettä veljeni ja yhden kaverin kanssa. Puhutaan muutaman tonnin investoinnista per naama eli ei mistään suurista summista. Noh, olin katsonut veneen etukäteen mutten päässyt itse koeajolle. Ainoat ohjeeni olivat että tinkikää hinnasta vähintään X-euroa pois ja lisäksi kysykää ilmoituksessa mainitusta huollosta papereita että näyttää asialliselta. Ja tietysti et vaikuttaako kaikki olevan ok muuten. Noh, koeajon jälkeen:

"Ostettiin se vene!"
- Ok hienoa. Oli varmaan paperit kunnos?
"Ei kysytty"
- Okei... No millaseen hintaan päädyttiin?"
"Ei tingitty"
- No liikkeestähän se vene on että onhan siinä virhevastuu kuten autoissa
"Se ei ollu kai liikkeestä vaan joku myyntitili tai jotain"

Oli vähän sellanen vitun retardit olo. Ostitte sitten papereita kattomatta yksityiseltä veneen ilman tinkimistä.

Taitaa mennä niin että kuuluun itse otsikon "tyhmät ihmiset" alle. Lähinnä sen vuoksi että elää kuplassa kuvitellen että muut ihmiset osaavat toimia kuten itse tai edes normaalin aikuisen veroisesti. Yllättävän usein joutuu pettymään.

Viimeisenä oli kun olen ostamassa kolmistaan venettä veljeni ja yhden kaverin kanssa. Puhutaan muutaman tonnin investoinnista per naama eli ei mistään suurista summista. Noh, olin katsonut veneen etukäteen mutten päässyt itse koeajolle. Ainoat ohjeeni olivat että tinkikää hinnasta vähintään X-euroa pois ja lisäksi kysykää ilmoituksessa mainitusta huollosta papereita että näyttää asialliselta. Ja tietysti et vaikuttaako kaikki olevan ok muuten. Noh, koeajon jälkeen:

"Ostettiin se vene!"
"Ei kysytty"
"Ei tingitty"

Oli vähän sellanen vitun retardit olo. Ostitte sitten papereita kattomatta yksityiseltä veneen ilman tinkimistä.
Olen muuten monesti ihmetellyt, miksi käytettyjen ajoneuvojen kauppa on kuin villi länsi. Suomalaiset ovat yleensä rehellistä kansaa, mutta esimerkiksi autoa myydessä ollaan sillä mentaliteetilla, että mistä ostaja ei erikseen kysy, niin siitä ei tarvitse kertoa. Caveat emptor, todellakin.

Kunnon sohvakommentti. Haluaisin nähdä kun samalla jarrutat pyörällä ja alat samalla jo ojentelemaan käsiä lentoasentoon.

Mummotkin on tyhmiä kun talvella vaan kaatuilevat eivätkä tee kuperkeikka-ukemia niin säästyisi luut.

Ne pitää tarkoituksella kiinni siitä tangosta koska se on järkevää. Muuten menee helposti ranteet tai muuta kädestä. Useinhan seuraavaksi heikoin kohta on solisluu, mutta eipä olkapää tai pakara kovin helposti mihinkään murru.

Kunnon sohvakommentti. Haluaisin nähdä kun samalla jarrutat pyörällä ja alat samalla jo ojentelemaan käsiä lentoasentoon.

Mummotkin on tyhmiä kun talvella vaan kaatuilevat eivätkä tee kuperkeikka-ukemia niin säästyisi luut.
Ehkä olen sitten vain niin paljon parempi kaatumaan, mutta itse en ole koskaan mennyt pyörästä kiinni pitäen tonttiin, vaan pyörä on mennyt yhteen suuntaan ja kuski toiseen. Jarruttamisella asian kanssa ei ole mitään tekemistä. Jarrut kun eivät paljon vaikuta, jos kumpikaan rengas ei kosketa maata.

Ehkä sieltä sohvalta on vaikea hahmottaa asiaa, jos ei koskaan ole itse kaatunut pyörällä.

"Ostettiin se vene!"
"Ei kysytty"
"Ei tingitty"

Yksityiseltäkin ostaessa myyjä vastaa tavaran virheestä, jos se ei vastaa annettuja tietoja tai on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostaja on hinnan ja muiden olosuhteiden perusteella voinut olettaa. Perävalotakuu on yleinen harhaluulo yksityisten välisessä kaupassa.

Yksityiseltäkin ostaessa myyjä vastaa tavaran virheestä, jos se ei vastaa annettuja tietoja tai on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostaja on hinnan ja muiden olosuhteiden perusteella voinut olettaa. Perävalotakuu on yleinen harhaluulo yksityisten välisessä kaupassa.

Niin jos haluaa lähteä kokeilemaan onneaan käräjäoikeudessa. Kuluttajasuojalaki kun ei ole voimassa.

"Ostettiin se vene!"
"Ei kysytty"
"Ei tingitty"

Aika harvoilla on hyviä kokemuksia kimppaveneistä.

Mies kävi Pietarissa. :facepalm:

Ville on kohtalaisen minäminä. Muistetaan haukkua paikallisia siitä että käyttävät maskia "näennäisesti". Ilmeisesti näennäistä ei Villen mielestä ole se, että käyttää sitä "sisätiloissa" mutta sitten matseissa ollaan tuhannet ihmiset ilman maskia laulamassa & huutamassa pienessä sumpussa.

Siis minun puolesta maailma voi pyöriä kuten ennenkin ja ilman että kenenkään tarvitsee pelleillä maskien kanssa, mutta vituttaa nämä Villet jotka teeskentelee vastuullista. Vastuullisuuden teeskentely on toki noissa suomifutis-piireissä aika yleistä.

Ville on kohtalaisen minäminä. Muistetaan haukkua paikallisia siitä että käyttävät maskia "näennäisesti". Ilmeisesti näennäistä ei Villen mielestä ole se, että käyttää sitä "sisätiloissa" mutta sitten matseissa ollaan tuhannet ihmiset ilman maskia laulamassa & huutamassa pienessä sumpussa.
No jaa, lähtöpäätöksen tehdessä ei tainnut olla tiedossa kisoista käynnin näin korkeista riskeistä, tietoisen riskin toki otti.

Jutun mukaan oli kotikarantteennissa, oli ekassa testissa negatiivinen ja jutun mukaan jatkoi karantteenia.

Siis ihmiset suhtatuu eri tavoi koronan riskeihin, enkä siihen vähätellen suhtautuvia suoraan minä minä ihmisinä pidä.

Se ei jutussa selvinnyt, tai meni minulta ohi, oliko matka päätös perheen yhdessä hyväksymä, vai oma juntta päätösä, jos jälkimmäinen sitten minä minä tyyppi. Sekään ei selvinnyt oliko hänellä lähipiirissä riskiryhmään kuuluvia, oletan ettei ei.

Antoi ymmärtää että bussissa maskia käytettiin, mutta jäi rivien välistä olo että ei tainnut olla että siinä lepsuiltiin, ja jutussa luotiin mielikuva että tartunta tuli bussissa.

No ilmeisesti lepsuiltiin siellä kohteessakin, joten sen nyt "sattumaa" missä tuli.

mutta sitten matseissa ollaan tuhannet ihmiset ilman maskia laulamassa & huutamassa pienessä sumpussa.
Eik siellä ollut turvavälejä, ja eikö ne olleet "ulkona". Eli kovasti eri tilanne kuin sisällä saati bussissa.

Ja eikö katsomossa oltu osastoitu faneja, eli turistit olisi vielä siinä vaiheessa suhta puhtaita.

Toki vastuullisena muita ajatteleva olisi maskiapitänyt, jos ei tuoreesta kuplasta olisi sinne tullut.

Antoi ymmärtää että bussissa maskia käytettiin, mutta jäi rivien välistä olo että ei tainnut olla että siinä lepsuiltiin, ja jutussa luotiin mielikuva että tartunta tuli bussissa.

Venäjältä tulleet tartunnat taitaa olla suurimmalti osin delta-varianttia, eli ns. Intian muunnosta. Tuo on siitä vittumainen, että se menee kirurgisista maskeista läpi että heilahtaa. Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiristä voi kysellä kokemuksia, siellä deltan sai yli 80 ihmistä, ja hässäkkä rauhoittui vasta kun vaihdettiin ffp2 ja ffp3 -luokan suojaimiin.

Jos sairaalaympäristössä tulos oli tuo niin jokainen voi miettiä mitä tapahtuu täpötäydessä turistibussissa ilolientä nauttineiden jalkapallofanien keskuudessa…

Suurin osa yrityksistä noudattaa kuluttajariitalautakunnan päätöksiä. Lisäksi on hieman varmempaa lähteä oikeuteen kun on lautakunnan puolto tapaukselle.

Joo, mutta kun ne yritykset saavat ihan vapaasti valehdella kuluttajariitalautakunnalle antamissaan selvityksissä ilman mitään sanktiota. Kokemusta on.

Venäjältä tulleet tartunnat taitaa olla suurimmalti osin delta-varianttia, eli ns. Intian muunnosta. Tuo on siitä vittumainen, että se menee kirurgisista maskeista läpi että heilahtaa.
Et kai viittaa, että tuo delta olisi jotenkin erilainen noilta osin? Toivottavasti et, koska sitten se olisi suoraan tämän ketjun asioita. Tartuttavampi se on, mutta se johtuu sen geneettisistä ominaisuuksista, ei siitä että se väistelisi näitä haistapaska-tason paperimaskeja yhtään sen paremmin.

Et kai viittaa, että tuo delta olisi jotenkin erilainen noilta osin? Toivottavasti et, koska sitten se olisi suoraan tämän ketjun asioita. Tartuttavampi se on, mutta se johtuu sen geneettisistä ominaisuuksista, ei siitä että se väistelisi näitä haistapaska-tason paperimaskeja yhtään sen paremmin.

No joo, parempi muotoilu olisi varmaan ollut että kirurgisista maskeista suuntaan tai toiseen läpi/ohi pääsevä virusmäärä riittää deltan tapauksessa herkemmin aiheuttamaan tartunnan kuin aiemmin täällä vallalla olleiden varianttien kanssa.

Vai meinaatko ettei kattavasta maskinkäytöstä ole missään tilanteissa hyötyä tartuntoja vastaan? Toivottavasti et, sillä se olisi suoraan tämän ketjun asioita.

Vai meinaatko ettei kattavasta maskinkäytöstä ole missään tilanteissa hyötyä tartuntoja vastaan? Toivottavasti et, sillä se olisi suoraan tämän ketjun asioita.
Olen monesti aiemminkin sanonut, että ihan tutkimustenkin mukaan maskeille on selvä käyttötarpeensa pisaroiden leviämisen estämisessä ja samaten se vähentää hieman muidenkin "hengityshöyryjen" leviämistä, eli kyllä niistä hyötyä on joissakin tilanteissa. Sisäänhengityksen kautta tuleville viruspartikkeleille ne perusmaskit eivät kuitenkaan tee yhtään mitään, eli siinä tarvitaan niitä korkeammalle luokiteltuja FFP2/FFP3-tason maskeja.

Maskikeskustelulle on foorumilla oma ketjunsa, joten ei sotketa tätä sillä.

Sopii harvinaisen hyvin tähän ketjuun

Vaikka varmasti hiukan kuumottava tilanne onkin ollut, niin jos on kuitenkin malttanut hetken vielä ajoa jatkaa, sen sijaan että olisi heti pysähtynyt ja hypännyt pois, luulisi että järkeä olisi vielä sen verran, ettei palavaa autoa parkkeeraa lähelle muita autoja.

Tämäkin taitaa ketjun aiheeseen sopia. Osa ihmisistä ei tunnu vaan kestävän minkäänlaista yllättävää odottamista vaan hermostuu ja tässä tuli sitten otettua typerä riski joka kostautui ikävällä tavalla.

Tämäkin taitaa ketjun aiheeseen sopia. Osa ihmisistä ei tunnu vaan kestävän minkäänlaista yllättävää odottamista vaan hermostuu ja tässä tuli sitten otettua typerä riski joka kostautui ikävällä tavalla.

Miten tuossa edes saa hengen pois? Vai eikö moottoripyöräilijällä pää kääntynyt ollenkaan...? Muutenkin nämä tasoristeysturmat ovat jotenkin käsittämättömiä. Se junahan näkyy siitä satojen metrien matkalta, kun se on tulossa.

Miten tuossa edes saa hengen pois? Vai eikö moottoripyöräilijällä pää kääntynyt ollenkaan...? Muutenkin nämä tasoristeysturmat ovat jotenkin käsittämättömiä. Se junahan näkyy siitä satojen metrien matkalta, kun se on tulossa.

Nämä on ihme tapauksia. Tiedän tilanteen jossa autoilija törmäsi vartioimattomassa tasoristeyksessä junan kylkeen ja auto kimposi ojan pohjalle. Kuski oli vaan tapahtuman jälkeen ihmetellyt, että ei tässä ennen ole junat kulkenut tähän aikaan.

Näkyy vain, jos tien ja radan kohtauskulma on 90 astetta. Monin paikoin kulma on paljon loivempi, jolloin esim takaoikealle näkyvyys jää huonoksi tai peräti olemattomaksi, kuten siinä muutaman vuoden takaisessa tapauksessa jossa kiskobussi törmäsi armeijan miehistönkuljetusajoneuvoon. Toinen vaarallinen tapaus on sellainen, jossa tie ja rata kulkevat ensin pitkään samansuuntaisena, ja sitten tie kääntyykin heti radan vieressä tehden 90 asteen mutkan ja siinä on heti tasoristeys. Tämän tyyppisiä risreyksiä on poistettu ymmärrettävistä syistä, mutta on kai niitä edelleen siellä täällä.

Mitä nyt ymmärsin alkuperäisestä uutisesta, niin puomit on laskettu ja siitä lähdetty luovimaan puomien välistä.

Kun siitä risteyksen yli on ajeltu riittävän monta kertaa riittävän usein (tyyliin 10 vuoden ajan joka päivä pari kertaa) niin siihen tulee rutiini ja tottuu ajatukseen että "ei sieltä kuitenkaan tule mitään". Näitä sattuu yllättävän usein. Ihmiset ei vaan lopulta enää viitsi katsella ympärilleen vaan mennään "vanhasta muistista" ja sitten kolahtaa.

Kun siitä risteyksen yli on ajeltu riittävän monta kertaa riittävän usein (tyyliin 10 vuoden ajan joka päivä pari kertaa) niin siihen tulee rutiini ja tottuu ajatukseen että "ei sieltä kuitenkaan tule mitään". Näitä sattuu yllättävän usein. Ihmiset ei vaan lopulta enää viitsi katsella ympärilleen vaan mennään "vanhasta muistista" ja sitten kolahtaa.
Tai sitten "Tässä puomillahan joutuu aina odottelemaan yli 5min, hyvin tässä vielä kerkiää"

Miksi tässä nyt puolet keskustelee asiasta ihan niin kuin siellä ei olisi puomeja ollut? Ei niitä nyt vanhasta tottumuksesta kierretä ja sanota "hupsista, ei sieltä tule ketään". Lukeeko porukka noita uutisia ollenkaan?

Työmatkalla joutuu ylittämään tavaraliikenteen radan joka päivä, jos ei halua tehdä pidempää kiertolenkkiä. Harvemmin siinä joutuu venailemaan, mutta ne puomit lasketaan ihan tarkoituksella.

Miksi tässä nyt puolet keskustelee asiasta ihan niin kuin siellä ei olisi puomeja ollut? Ei niitä nyt vanhasta tottumuksesta kierretä ja sanota "hupsista, ei sieltä tule ketään". Lukeeko porukka noita uutisia ollenkaan?

Lukee. Mutta ihmettelin tasoristeysturmia ylipäätäänkin. Kyllähän niistä valtaosa kuuluu tämän ketjun tapahtumiin laiskuuden, tyhmyyden, jäykän niskan tai niiden kaikkien yhdistelmän seurauksena.

Statistiikka

Viestiketjuista
275 189
Jäsenet
77 304
Uusin jäsen
z3ikki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom