Tyhmät ihmiset

Puomien kiertäminen menee samaan sarjaan kuin juuri ennen mutkaa tai mäennyppylää ohittamaan lähteminen. Luotetaan vaan sokeasti siihen että "on sitä ennenki kerenny".
 
Puomien kiertäminen menee samaan sarjaan kuin juuri ennen mutkaa tai mäennyppylää ohittamaan lähteminen. Luotetaan vaan sokeasti siihen että "on sitä ennenki kerenny".

Tai ei sitten vain tajuta, että näkyvyys eteenpäin on hyvin rajallinen, ja se mahdollinen vastaantulija tulee kohdalle erittäin pikaisesti. Sopii siis hyvin otsikon mukaiseen keskusteluun.
 
Jotkut ihmiset taitavat elellä hieman turhankin paljon "vaistojensa" varassa. Nämä moottorein varustetut härpäkkeet vaan liikkuvat sellaisilla nopeuksilla, että niiden kanssa ei ihan apinan reflekseillä pärjää, vaan pitäisi jostain pystyä kaivamaan vähän järkeäkin esiin.
 
Tunnen yhden sankarin joka nipin napin selvisi puomien välistä pujahtamisesta, oli varmaan milleistä kiinni ettei osunut. Oli juurikin tyypillinen "päivittäin samaan aikaan kiskojen yli" -tapaus eli takuulla oli satoja kertoja mennyt saman reitin ja tiennyt että junia kulkee.

Oli tottunut siihen että kun puomi alkaa laskeutua niin vielä kerkiää hyvin yli kun vähän koukkaa viereiseltä kaistalta ja senkun menee vaan yli. Yhdellä kerralla vaan juna tulikin kohdalle jo heti kun puomi oli kerinnyt ala-asentoon eli tuo tuttava oli juuri ja juuri kerinnyt kiskojen yli. Tuon jälkeen kyseinen tuttava ei ole enää ikinä ajanut kyseisestä tasoristeyksestä vaan on kiertänyt liki 10km päästä alikulun kautta toiselle puolelle rataa enkä kyllä yhtään ihmettele miksi näin, varmaan tuo läheltäpiti-tilanne säikäytti kohtalaisen paljon.

Itse olen huomannut että ainakin aikanaan kun juniorina pyöri kaverin mökillä jossa meni rautatie ihan vierestä niin noiden puomien toiminta oli välillä yllättävänkin epämääräistä. Välillä puomit laskeutuivat varmaan 10min ennen junaa ja välillä hädintuskin puomi kerkisi ala-asentoon kun juna jo pyyhälsi sata lasissa ohi. Nykyään ilmeisesti tuo puomien ohjaus on ilmeisesti edes vähän tarkempaa ettei puomi laskeudu ihan noin randomilla.
 
Yhdellä kerralla vaan juna tulikin kohdalle jo heti kun puomi oli kerinnyt ala-asentoon eli tuo tuttava oli juuri ja juuri kerinnyt kiskojen yli. Tuon jälkeen kyseinen tuttava ei ole enää ikinä ajanut kyseisestä tasoristeyksestä vaan on kiertänyt liki 10km päästä alikulun kautta toiselle puolelle rataa enkä kyllä yhtään ihmettele miksi näin, varmaan tuo läheltäpiti-tilanne säikäytti kohtalaisen paljon.
Järjen köyhyyttä tuokin. Yksi negatiivinen kokemus ja siitä otetaan niin itteensä että ei ikinä enää. Ihan sama missä asiassa. Esimerkiksi käydään etnisessä raflassa varta vasten kokeilemassa jotain uutta ja kun ei ollutkaan ihan priimaa niin hyi, en kokeile enää ikinä :confused::confused: Tai kun käy nolosti jossain tilanteessa niin sitä tilannetta halutaan välttää kivenkovaan viimeiseen asti mikä on täysin irrationaalista ja täysin typerää. Tuollaisessa keississä otetaan opiksi ja ollaan viisaampia seuraavalla kerralla, eikä sulkeuduta kuoren sisään ettei se pääse toistumaan koskaan uudelleen.
 
No, toisaalta jos menee "vanhoilla vihreillä" liikennevalotermejä lainatakseni ja juuri ja juuri selviää yli niin en yhtään ihmettele että tulee vähän jännä kakka housuun tuon tasoristeyksen kanssa. Tosin, oma vika kun lähti ylittämään tasoristeystä kun puomit olivat jo laskeutumassa. Jos olisi toiminut kuten pitääkin eli olisi jäänyt heti odottamaan että puomi laskeutu kokonaan, juma menee ohi ja puomi nousee niin kaikki olisi ollut ihan fine.

Itse olen käynyt ratatyöturvallisuuskurssin ja voimassa oleva kortti on lompakossa ja siellä tosiaan painotettiin että KOSKAAN ei saa mennä radalle jos ei ole aivan varma että sieltä ei tule junaa tai muuta vastaavaa esinettä. Jos on pienikin epäilys tai mahdollisuus että radalla liikkuu jotain niin pitää aina varmistaa ennen kuin menee rata-alueelle. Tuossa tapauksessa siis laskeutuva puomi oli varsin selvä merkki että sieltä on jotain tulossa.

Varsinkin vanhemmissa tasoristeyksissä olen huomannut että puomin toiminta on epämääräistä eli välillä se laskeutuu turhankin aikaisin ja välillä vasta juuri ennen junaa joten ainakin itse olen oppinut varomaan noita ja pysähtymän heti kun puomi liikkuu.
 
No, toisaalta jos menee "vanhoilla vihreillä" liikennevalotermejä lainatakseni ja juuri ja juuri selviää yli niin en yhtään ihmettele että tulee vähän jännä kakka housuun tuon tasoristeyksen kanssa. Tosin, oma vika kun lähti ylittämään tasoristeystä kun puomit olivat jo laskeutumassa. Jos olisi toiminut kuten pitääkin eli olisi jäänyt heti odottamaan että puomi laskeutu kokonaan, juma menee ohi ja puomi nousee niin kaikki olisi ollut ihan fine.
Niin, en ymmärrä miksi ei vaan opi kunnioittamaan tasoristeyksen puomeja ja sen sijaan valitsee olla kulkematta sen kautta enää koskaan.
 
Ymmärrän pointtisi mutta ehkä joillakin jää jotain traumoja asiasta ja eivät uskalla enää lähellekään niitä paikkoja missä on tapahtunut jotain mieltä järkyttävää, se on ihan normaalia mutta ei vältämättä aina ihan loogista käytäytymistä.

Itsekin ajan töihin yleensä tiettyä reittiä joka ei navigaattorin mielestä ole fiksuin ihan vaan sen takia että sillä reitillä on huomattavan paljon pienempi todennäköisyys joutua "onnettomuuteen". Ajallisesti navigaattorin ritin ja oman reitin välillä ei ole kuin muuntama minuutti mutta kun tiedän että reitillä jota pitkin "kaikki muut" ajaa, sattuu vähintään viikottain pieniä peltikolareita jotka saavat satunnaisesti kyseisen reitin tukkoon enkä jaksa turhaan jumittaa sen takia ruuhkassa kun toista reittiä pitkin pääsee käytännössä aina ilman häiriöitä perille. Mieluummin tosiaan tuhlaan sen pari teoreettista minuuttia pidempään (vrt tasoristeyksen kiertäminen) kuin olen EHKÄ pari minuuttia aikaisemmin työpaikalla ja odottelen että kahvi tippuu....
 
[Offtopic]
Puomienkiertäjä kuuluu tähän ketjuun.

Mitä tulee tuohon "ei sieltä ennenkään ole tähän aikaan tullut junaa", tai kun ajetaan 10/100/1000/10000-kertaa samasta (vartioimattomasta)tasoristeyksestä. Tulee liikaa sitä "turvallista" toistoa.
Esim. yhtäkään, varsinkaan kuolemaan johtavaa, työtapaturmaa ei tapahtuisi jos aina muistettaisiin noudattaa niitä sääntöjä. Mutta ~>20v ilman onnettomuuksia, niin aletaan vähän luistamaan.
 
Miten tuossa edes saa hengen pois? Vai eikö moottoripyöräilijällä pää kääntynyt ollenkaan...? Muutenkin nämä tasoristeysturmat ovat jotenkin käsittämättömiä. Se junahan näkyy siitä satojen metrien matkalta, kun se on tulossa.
Pendolinon maksiminopeus on 220 km/h, joten jos tasoristeyksessä olisi puoli kilometriä esteetöntä näkyvyyttä, olisi aikaa ruhtinaalliset 8 sekuntia junan ilmestymisestä alle jäämiseen. Usein rata kaartaa ja näkyvyyttä on merkittävästi vähemmän. Ei tarvitse kuin muutamaksi sekunniksi jäädä hidastelemaan ylityksen kanssa, kun huonolla tuurilla jää alle. Autosta ei edes kuule lähestyvää junaa.
 
Olipa taas mielenkiintoista käyttäytymistä liikenteessä.
Edellä ajoi ruosteinen vanha avomallinen mersu. Apukuskin paikalla joi kaljaa arviolta 40+ ikäinen mies, aikuinen kuitenkin. Tämä sankari päätti heittää kaljatölkin autosta eritasoliittymän ylikulkusillallalla ja tölkki lensi alapuolella menevälle moottoriliikennetielle.
Miten tyhmä pitää aikuisen ihmisen olla että toimii noin? Huonolla tuurilla tappaa jonkun viskomalla tavaraa noin.
"Muistutin" asiasta ajamalla takana äänimerkki pohjassa parikymmentä sekuntia, ei ehkä fiksua käytöstä tuokaan mutta jotenkin vain napsahti itselläkin päässä kun näkee tuollaista toimintaa.
 
Pendolinon maksiminopeus on 220 km/h, joten jos tasoristeyksessä olisi puoli kilometriä esteetöntä näkyvyyttä, olisi aikaa ruhtinaalliset 8 sekuntia junan ilmestymisestä alle jäämiseen. Usein rata kaartaa ja näkyvyyttä on merkittävästi vähemmän. Ei tarvitse kuin muutamaksi sekunniksi jäädä hidastelemaan ylityksen kanssa, kun huonolla tuurilla jää alle. Autosta ei edes kuule lähestyvää junaa.

Miten joku pendolinon maksiminopeus liittyy tasoristeyksiin? Tasoristeyksien suurin mahdollinen nopeus on 140km/h, joten mitään kahtasataa niissä ei ajeta.
 

Karjarannan tasoristeys sijaitsee näemmä Porin ja Porin satamien välissä (Mäntyluoto, Tahkoluoto). Siellä on kuluneen parin vuodenaikana ollut remonttia (rata sähköistetty, kiskoja laskettu siltojen kohdilla sähköistystä varten jne.) ja junien kulkunopeudet työmaa-alueella laskettuja.

Jos nyt jotain yrittää "näennäisesti ymmärtää", niin ehkä kys. motoristi on oppinut huonoille tavoille silloin, kun junien kulkunopeudet olivat matalampia. Nyt nopeus voi tuolla kohdalla olla jopa 70km/h (Kuten linkin kartasta näkyy erään veturin nopeudet) VET 11203, pe 9.7.2021 6:18, Pori - Mäntyluoto
Edit: Onnettomuusjunan tiedot: T 53875, su 4.7.2021 17:39, Harjavalta - Mäntyluoto
 
Viimeksi muokattu:
Puomien kiertäminen menee samaan sarjaan kuin juuri ennen mutkaa tai mäennyppylää ohittamaan lähteminen. Luotetaan vaan sokeasti siihen että "on sitä ennenki kerenny".

Ei kuulu. Ohittaminen ilman näkyvyyttä on tyhmää riskinottoa täysin arpaonnen varassa. Venäläistä rulettia oman ja muiden terveydellä jossa joku kuolee ennen pitkää vääjäämättä.

Prätkähiirten puomien väistely taas on vaarallista luottoa omiin kykyihin. Räimimistä jossa harrastavat yleensä luulevat, että itse olisivat onnistuneet teemoissa. Joskus eksyin hiirifoorumille ja voi herran jestas mitä sakkia. Kuorossa ihaillaan venäläisiä youtubesankareita ja harmitellaan kuinka onnettomuuksissa kuolleet kaverit eivät vain olleet treenanneet tarpeeksi.
 
Miten joku pendolinon maksiminopeus liittyy tasoristeyksiin? Tasoristeyksien suurin mahdollinen nopeus on 140km/h, joten mitään kahtasataa niissä ei ajeta.
Siitähän saa kokonaiset 4 sekuntia lisäaikaa olla jäämättä alle, siis jos sitä näkyvyyttä on puoli kilometriä. Pointtina oli, että juna tulee kovaa ja usein varsin yllättäen. Juuri sillä tavalla niitä onnettomuuksia syntyy, kun on sillä mentaliteetilla liikenteessä, että eihän tässä nyt voi mitään tapahtua.
 
Itse en ole asunut alueella missä tasoristeyksen ylityksiä olisi kohdalle sattunut muuten kuin erittäin harvoin jonkun pitemmän reissun yhteydessä. Tietenkin jos joku tuollaisella alueella asuu, ja joka päivä joutuu sellaisen läpi ajamaan, niin puomin toimintahan muodostuu silloin tärkeäksi turvallisuustekijäksi. Jos puomi on sellainen että välillä joutuu odottamaan minuuttikaupalla ennenkuin juna tulee ja välillä ei tarvi odottaa kuin sen junan ohimeno, niin kyllä se on melko turhauttava tilanne. Kävellen, polkupyörän tai moottoripyörän kanssa siinä varmasti vähän mietityttää, että mitä tässä nyt (taas) odotellaan.

Kuitenkin esimerkiksi tehtaiden turvallisuuspuolelta on opittu sekin asia että turhat hälytykset laskevat turvallisuutta. Jos joku hälytys on turhaan päällä vähän väliä, niin siihen turtuu, eikä siihen reagoi enää tarvittavalla huomiolla. Hälytystä myös kierretään. Sama asia huonosti toimivan tasoristeyspuomin kanssa. Laskeva puomi ei enää olekaan vaaran tai edes junan tulon merkki. Se on merkki siitä että tien yli ei nyt helposti pääse vaikka junantuloon voi olla minuuttejakin. Se turhauttaa ja syö sen puomin uskottavuutta, mikä tekee siitä puomista vähemmän turvallisen.

Toki on typerää mennä tasoristeyksen yli kun puomit ovat alhaalla. Mutta jos tämä sankari on todennut kokemusperäisesti että puomin laskeutumisesta junan tuloon voi kestää todella kauan niin ei se nyt aivan täysin yllättävääkään ole että näin sitten lopulta tapahtui. Voin itsekin kuvitella vaikka huonosti toimivat liikennevalot, joissa joutuu joka aamu vaikka minuutin seisomaan tyhjän panttina. Varmasti joskus ajaisin punaista päin. En nyt tasoristeyksessä lähtisi puomeja kiertämään mutta tasoristeys on minulle sen verran vieras tuttava liikenteessä että vaikea edes käytännön tasolla ottaa kantaa miten helppoa jonkun customin kanssa olisi sellainen läpi puikkelehtia. Kiusaus varmasti olisi kova jos tietää että hyv. tod.mäk. tässä odotellaan ei-mitään taas pitkäkin aikaa..
 
Itse en ole asunut alueella missä tasoristeyksen ylityksiä olisi kohdalle sattunut muuten kuin erittäin harvoin jonkun pitemmän reissun yhteydessä. Tietenkin jos joku tuollaisella alueella asuu, ja joka päivä joutuu sellaisen läpi ajamaan, niin puomin toimintahan muodostuu silloin tärkeäksi turvallisuustekijäksi. Jos puomi on sellainen että välillä joutuu odottamaan minuuttikaupalla ennenkuin juna tulee ja välillä ei tarvi odottaa kuin sen junan ohimeno, niin kyllä se on melko turhauttava tilanne. Kävellen, polkupyörän tai moottoripyörän kanssa siinä varmasti vähän mietityttää, että mitä tässä nyt (taas) odotellaan.

Kuitenkin esimerkiksi tehtaiden turvallisuuspuolelta on opittu sekin asia että turhat hälytykset laskevat turvallisuutta. Jos joku hälytys on turhaan päällä vähän väliä, niin siihen turtuu, eikä siihen reagoi enää tarvittavalla huomiolla. Hälytystä myös kierretään. Sama asia huonosti toimivan tasoristeyspuomin kanssa. Laskeva puomi ei enää olekaan vaaran tai edes junan tulon merkki. Se on merkki siitä että tien yli ei nyt helposti pääse vaikka junantuloon voi olla minuuttejakin. Se turhauttaa ja syö sen puomin uskottavuutta, mikä tekee siitä puomista vähemmän turvallisen.

Toki on typerää mennä tasoristeyksen yli kun puomit ovat alhaalla. Mutta jos tämä sankari on todennut kokemusperäisesti että puomin laskeutumisesta junan tuloon voi kestää todella kauan niin ei se nyt aivan täysin yllättävääkään ole että näin sitten lopulta tapahtui. Voin itsekin kuvitella vaikka huonosti toimivat liikennevalot, joissa joutuu joka aamu vaikka minuutin seisomaan tyhjän panttina. Varmasti joskus ajaisin punaista päin. En nyt tasoristeyksessä lähtisi puomeja kiertämään mutta tasoristeys on minulle sen verran vieras tuttava liikenteessä että vaikea edes käytännön tasolla ottaa kantaa miten helppoa jonkun customin kanssa olisi sellainen läpi puikkelehtia. Kiusaus varmasti olisi kova jos tietää että hyv. tod.mäk. tässä odotellaan ei-mitään taas pitkäkin aikaa..
Kovasti selittelyä, mutta missään se puomi ei laskeudu minuutteja ennen junan tuloa. Varoitusvalot syttyvät ja puomi laskeutuu automaattisesti kuin juna etenee varoitusalueelle ja vastaavasti puomi nousee kun juna poistuu varo-alueelta.
 
Kovasti selittelyä, mutta missään se puomi ei laskeudu minuutteja ennen junan tuloa. Varoitusvalot syttyvät ja puomi laskeutuu automaattisesti kuin juna etenee varoitusalueelle ja vastaavasti puomi nousee kun juna poistuu varo-alueelta.
Pointti oli vain esittää mahdollinen ajatusmalli ja olosuhteet minkä takia tuollaiseen lopputulokseen voidaan päätyä. Junankin nopeus voi olla vaikka mitä, jolloin se aika varoitusalueelle tultaessa ja siitä tasoristeyksen saavuttaessa voi olla hyvinkin vaikeastikin ennakoitavissa.

Voin mutuilla tilanteen missä hitaasti kulkeva tavarajuna lähtee läheiseltä asemalta ja tulee suht hitaalla vauhdilla tasoristeyksen varoalueelle. Tällöin puomit laskevat vaikka junan tuloon on moninkertaiesti se aika mitä tyypillinen ihmisjuna tarvitsee. Jos tällaisen tapahtuman joutuu todistamaan monesti niin kyllä se turhauttaa ja vaikuttaa alentavasti siihen kunnioitukseen mitä tuollainen tasoristeys vaatisi. Juna tulee kuitenkin hiljaa ja nopeasti ja juna voittaa aina. Ja tasoristeyksin puomien kiertäminen on typerää.
 
Itse en kyllä muutenkaan ymmärrä alkuunkaan niitä ihmisiä, jotka eivät hidasta kunnolla tasoristeyksissä ja katso kunnolla, että tuleeko sitä junaa vai ei. Vikaantuvia koneita nuo puomitkin on ja niihin ei voi missään tilanteessa luottaa. Tänäkin kesänä on jo tuossa läheisessä tasoristeyksessä ollut ihan jatkuvasti vikoja, kolme kertaa olen itsekkin siihen osunut niin, että puomit ei ole nousseet lainkaan junan jo mentyä. Tasoristeys on vielä sen verran lähellä omaa taloa, että on kotiin päästyäkin kuullut vielä pitkät tovit kuinka puomit siellä yksinään iloisesti kilkattelee. Lukemattomia kertoja tuossa on ollut myös pieni varoituskyltti "puomit ei käytössä" tekstillä ja porukka paahtaa siitä huolimatta täysiä yli.
 
Asun junaradan vieressä ja parvekkeelta myös näkee risteysalueen missä puomit laskeutuvat hyvissä ajoin ennen junan lipumista ohi. Kyllä siinä äkkiä menee minuutti poikineen, kun sen junan pitää myös noudattaa nopeusrajoitusta.
Minuutti voi mennä joo, mutta tuskin kuitenkaan useita. Siis siihen junan saapumishetkeen. Kokonaisuutena siinä luonnollisesti menee junan pituudesta ja nopeusrajoituksesta riiippuen useita minuutteja ennen kuin puomit nousevat.
 
Asun junaradan vieressä ja parvekkeelta myös näkee risteysalueen missä puomit laskeutuvat hyvissä ajoin ennen junan lipumista ohi. Kyllä siinä äkkiä menee minuutti poikineen, kun sen junan pitää myös noudattaa nopeusrajoitusta.
Kommentoi vähän mutupohjalla.

Eikä kuvio mene niin että ensin tulee joku varoitus, eli ajoneuvot sun muut kerkiää altapois ennen kuin puomit laskee.
Puomien lasku kestää sekuntteje, arvioidaan vaikka 10s.

Jos se juna menee rajoitusten mukaan, siis korkeinta sallittua kohteessa, niin ei sen silloin pitäisi minuutteja kestää, tuskin minuuttiakaan. Sen uskon että jos paikkalla on maximi rajoitus ja sieltä tulee joku hidasjuna, niin sillä junalla kestää tulla, mutta saa kyllä puksutelle todella hitaasti että minuutteja kestää.

Auton ratissa valoissa/puomilla odotellessa itselläni aika matelee, (10)sekunnit tuntuu minuuteilta, mutta en muista kokemusta että olisi tullut mieleen että tässä menee minuutti poikineen.

Mutta jos olet aitiopaikalla niin kiinnostaa ihan mitatut ajat ja millainen rata/kalusto.


Mutta harmi jos jotkut koukkii puomien vierestä, siinä se pelko että laitetaan rahaa puomeihin mitä ei koukkia.


Edit, varoaika ilmeisesti 10s korkeimmalla nopeudella, kuullostaa aika lyhyeltä (jos junaa pitäisi varottaa esteestä), no lyhyys vähän harhaanjohtavaa, jos puomit laskeutuu aikansa.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaakohan noiden vanhimpien puomien toiminta perustua puhtaasti kiskojen välisen resistanssin mittamiseen.

Ketjun aiheeseen liittyen joskus pikkupoikana tuli talvella kiusattua autoilijoita tuuppaamalla potkukelkka raiteiden päälle parin sadan metrin päässä tasoristeyksestä. Puomit laski ja pysyivät alhaalla kunnes kelkan poisti raiteilta.
 
Mahtaakohan noiden vanhimpien puomien toiminta perustua puhtaasti kiskojen välisen resistanssin mittamiseen.

Ketjun aiheeseen liittyen joskus pikkupoikana tuli talvella kiusattua autoilijoita tuuppaamalla potkukelkka raiteiden päälle parin sadan metrin päässä tasoristeyksestä. Puomit laski ja pysyivät alhaalla kunnes kelkan poisti raiteilta.
Puomien toiminnasta en tiedä mutta sen tiedän että potkukelkkasi ei olisi jäänyt junan alle vaikka olisi viikon ollut kiskoilla. Radan liikennevalvonta mittaa kyllä kiskojen välistä resistanssia ja jos kiskojen välillä on selkeä yhteys niin liikenteenohjaus luulee että radanpätkällä on jo juna ja pistää kyseiselle pätkälle tulevat radan liikennevalot punaiselle.
 
Tuon jälkeen kyseinen tuttava ei ole enää ikinä ajanut kyseisestä tasoristeyksestä vaan on kiertänyt liki 10km päästä alikulun kautta toiselle puolelle rataa enkä kyllä yhtään ihmettele miksi näin, varmaan tuo läheltäpiti-tilanne säikäytti kohtalaisen paljon.
Viisautta on muuttaa toimintaansa virheen tajutessaan, vaikka onkin typerää tehdä se vasta kun selvisi tyhmyydestään hengissä tuurilla.

Tässä tosin on tehty väärä toimenpide. Eihän se paikan välttely paranna turvallisuutta, vaan riittäisi että noudattaa opastinta. Vielä parempi jos lisäksi katsoo silmällä ettei junaa tule ennen kuin lähtee ylittämään. Jos on oikein Einstein, tajuaa myös antaa sen verran sikaa, ettei auto levitessään missään ennakoitavassa skenaariossa hyydy kiskoille eikä mielellään lähellekään.

Tuttava saattaa yhä harrastaa samaa venäläistä rulettia ajamalla stopin takaa valtatien yli katsomatta tuleeko raskas yhdistelmä. Luulee olevansa turvassa välttelemällä yhtä paikkaa, joka ei edes ole vaarallinen.

Juu, tajuan ettei tässä välttämättä ole kyseessä edes väärä oppiminen vaan jonkinlainen pakko-oire tai trauma. Kunhan piti mainita yleisellä tasolla tällainen otsikon mukainen teema.
 
Viimeksi muokattu:
Puomien toiminnasta en tiedä mutta sen tiedän että potkukelkkasi ei olisi jäänyt junan alle vaikka olisi viikon ollut kiskoilla. Radan liikennevalvonta mittaa kyllä kiskojen välistä resistanssia ja jos kiskojen välillä on selkeä yhteys niin liikenteenohjaus luulee että radanpätkällä on jo juna ja pistää kyseiselle pätkälle tulevat radan liikennevalot punaiselle.
Kuinka kauan tuollainen systeemi on ollut.
En tiedä potkukelkkailijan ikää, onko siitä aikka 10v, vai 70v.
 
Mahtaakohan noiden vanhimpien puomien toiminta perustua puhtaasti kiskojen välisen resistanssin mittamiseen.

Ketjun aiheeseen liittyen joskus pikkupoikana tuli talvella kiusattua autoilijoita tuuppaamalla potkukelkka raiteiden päälle parin sadan metrin päässä tasoristeyksestä. Puomit laski ja pysyivät alhaalla kunnes kelkan poisti raiteilta.

Kyllä ja ei. Tuo potkukelkka toimii perinteisellä raidevirtapiirillä (Kelkka sulkee virtapiirin ja automatiikka lyö hälyytyksen). Nykyään asennetaan noita akselinlaskijoita, jotka mittaavat "sulkujen" määrän. Ohjausyksikkö kytkee hälyytyksen pois vasta, kun poistuma suunnan akselinlaskija on mittannut yhtä monta "sulkua" kuin tulosuunnan. Teoriassa potkukelkka saattaa luoda hälyytyksen, mutta se on asetettava tarkkaan paikkaan, anturien tykö.
 
Miten tuossa edes saa hengen pois? Vai eikö moottoripyöräilijällä pää kääntynyt ollenkaan...? Muutenkin nämä tasoristeysturmat ovat jotenkin käsittämättömiä. Se junahan näkyy siitä satojen metrien matkalta, kun se on tulossa.

Meidän läheölä (Toivalassa) oli aiemminmylitys jossa ei ollut edes porttia ja näkyvyys oli pahimmillaan ehkä reilu 100metriä. Rannan suunnasta siihen on pieni nousu ja siksi huono näkyvyys. Junat vetää siitä ohi ehkä 100kmh, ehkä vähän hitaammin. Risteys on nyt suljettu, siinä meni kolme nuorta pari vuotta sitten talvella. Olisko jäänyt corolla kiinni noususta tai mennyt vauhti liian kovaksi ja keula radalle?
 
Meidän läheölä (Toivalassa) oli aiemminmylitys jossa ei ollut edes porttia ja näkyvyys oli pahimmillaan ehkä reilu 100metriä. Rannan suunnasta siihen on pieni nousu ja siksi huono näkyvyys. Junat vetää siitä ohi ehkä 100kmh, ehkä vähän hitaammin. Risteys on nyt suljettu, siinä meni kolme nuorta pari vuotta sitten talvella. Olisko jäänyt corolla kiinni noususta tai mennyt vauhti liian kovaksi ja keula radalle?

Se olikin suomalaisen hölmön virkamiehen taidonnäyte, ettei sitä oltu jo aikaisemmin poistettu.



Kuten videosta näkee, havaintoajat ovat kuvaajan suunnasta molempiin suuntiin niin lyhyet, että vaikka tarkastaisit uudestaan vasemman puolen, juna voi olla tulossa kylkeen jo oikealta.
 
Kovasti selittelyä, mutta missään se puomi ei laskeudu minuutteja ennen junan tuloa. Varoitusvalot syttyvät ja puomi laskeutuu automaattisesti kuin juna etenee varoitusalueelle ja vastaavasti puomi nousee kun juna poistuu varo-alueelta.
Tämä ei yksinkertaisesti ole totta. Monilla esim tehdassalueilla kun tavarajunat sahaavat eestaas, jättävät ja ottavat vaunuja, voi olla välillä useita minuutteja liikenne poikki eikä se juna sitten lopulta koskaan edes ylitä sitä tasoristeystä. Tyyliin tällainen kohta:


Näitä on Suomi täynnä. Tuossakin isohkon risteysaseman ympäristössä on näitä puomeja useammassakin paikkaa joissa olen henkilökohtaisesti todistanut sitäkin että puomit eivät ole laskeneet lainkaan vaikka juna on tullut, ja tällöin ei puhuttu siis mistään 20km/h tehdasalueella lipuvasta tavarajunasta. Ymmärtänet itsekin että jos kaikki toimii kuten on suunniteltu ja oletetaan, ei silloin onnettomuuksiakaan tapahdu. Oikea maailma ei vain toimi niin.
 
Tämä ei yksinkertaisesti ole totta. Monilla esim tehdassalueilla kun tavarajunat sahaavat eestaas, jättävät ja ottavat vaunuja, voi olla välillä useita minuutteja liikenne poikki eikä se juna sitten lopulta koskaan edes ylitä sitä tasoristeystä. Tyyliin tällainen kohta:


Näitä on Suomi täynnä.
Joo, toki tuollainen poikkeus vahvistaa säännön. Ei tuossa keskustellussa tapauksessa nyt kuitenkaan ollut kyse mistään tehdasalueen peruuttelusta.
 
Tässä linkki onnettomuustutkintakeskuksen raporttiin v. 2010 sattuneeseen tasoristeysonnettomuuteen Kyrössä.


ja referaatti vielä jossei jaksa kokonaan lukea:

1626013978691.png
 
Meidän läheölä (Toivalassa) oli aiemminmylitys jossa ei ollut edes porttia ja näkyvyys oli pahimmillaan ehkä reilu 100metriä. Rannan suunnasta siihen on pieni nousu ja siksi huono näkyvyys. Junat vetää siitä ohi ehkä 100kmh, ehkä vähän hitaammin. Risteys on nyt suljettu, siinä meni kolme nuorta pari vuotta sitten talvella. Olisko jäänyt corolla kiinni noususta tai mennyt vauhti liian kovaksi ja keula radalle?
22.2.2016, muistan varmaan aina tuon päivämäärän. RIP luokkakaverit.
 
Kirjoitin muutakin kuin pelkästään tuon. Tarkoituksena oli koittaa viestiä sitä että kaikki ei aina mene oppikirjan mukaan näissä jutuissa.
Quotessa oli kaikki mitä olit kirjoittanut. Loput on editoitu sinne vasta sen jälkeen kun olin tuon edellisen jo vastannut.

Joo, kaikki ei mene aina oppikirjan mukaan, mutta nyt ei ole ollut puhe mistään vikatilanteista. Oli puhe alhaalla olevien puomien kiertämisestä ja jos sellaisessa tilanteessa onnistuu jäämään junan alle, niin ansaitsee ehdottomasti paikan tässä ketjussa.
 
Katsoin tuon paikan google mapsista ja sinällään siinä kyllä näkee aika pitkälle molempiin suuntiin. Ei ole tiedossa tuliko juna kummalta päin. Toisella puolen on tuollainen kaarre mihin junalla voi joutua pudottamaan nopeutta. Toisella päin on 10km päässä kuusakosken jokin tehdas/satama-alue ja vielä kauempana Tahkoluodon satama.

Oma veikkaus on että tavarajunan alle siellä on jääty. Eli juna on todennäköisesti tullut hiljempaa tuohon risteykseen. Koska joutuvat ajamaan porin aseman läpi ja tuossa on tuo kaarre niin vauhtia tuskin on ainakaan 60kmh enempää ollut. Tämä ylen jutun mukaan nopeusrajoitus voisi olla niinkin alhainen kuin 50kmh tuolla porin alueella, ennen se on ollut 60-70kmh.

Toiseen suuntaan tuon kaarteen jälkeen voi periaatteessa juna ajaa niin kovaa kuin pääsee tuon loppumatkan, varsinkin jos on Tahkoluotoon ollut menossa, siellä tuskin nipeusrajoitusta enää on, toisaalta tavarajunilla tuskin niin kiire on muutenkaan.

Eli periaatteessa tilanne voi olla se, että nuo kolme porin tasoristeystä on säädetty samaan vaara-alueeseen, jolloin ne menevät kiinni samanaikaisesti. Koska nopeusrajoitusta on alennettu, voi olla että tuo varoaika on säädetty aikaisemmalle 60-70kmh nopeudelle ja sitten junat kuitenkin nyt julkevat 50kmh nopeudella max. Tasoristeyksen teknisiä vaatimuksia löytyy netistä myös. Tuossa on yksi dokumentti eräälle tasoristeykselle:

- varoaika 10s ja siten 10s puomien laskeutumiseen varattu aika. Yht 20s.
- Hälytys alkaa junan ensimmäisen pyöräparin tullessa laitoksen hälytysosuudelle. Varoitus lakkaa automaattisesti junan viimeisen pyöräparin jättäessä tasoristeyksen kohdalla olevan eristetyn raideosuuden, akselilaskenta-anturin tai kiskosilmukan (RATO 6.5.3.2.3).
- Hälytys raiteen nopeusrajoituksen mukaista nopeutta kulkevien yksiköiden tapauksessa alkaa
varoituslaitoksessa, jossa ei ole puomeja, vähintään 20 sekuntia ja puomilaitoksessa vähin-
tään 30 sekuntia ennen junan saapumista tieosuudelle (ks. taulukko 2.10.2:1).
RATOt löytyy vaikka tuosta: https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lo_2014-07_rato6_web.pdf

Eli kun verrataan 70kmh nopeudelle säädetyn 20s varoajan aikaa niin tällöin puomit alkavat laskeutua kun juna on 389metrin päässä. Mutta jos junan nopeus onkin 50kmh, niin silloin menee 28s ennenkuin juna tulee. Jos tasoristeykset ovat samaaan varo-osuuteen kytkettynä ja laskevat samanaikaisesti, niin tällöin idän suunnasta tuleva juna on 1km kauempana kuin tuo 389metrin varoalue. Eli tällöin matkaa onkin 1399 metriä, johon kuluu 50kmh nopeudella aikaa 100s. Eli melkein kaksi minuuttia, jos oletetaan että juna tulee porin aseman suunnasta maksiminopeutta. Mikäli keskinopeus on vaikka 35kmh, niin tällöin aikaa voi mennä 143s Eli melkein kaksi ja puoli minuuttia. Se voi olla turhauttava aika odotella, vaikka puomien läpi ajaminen on tyhmää.

 
Äärityhmä ihminen, myös vastenmielinen ääliö: Olli Litmanen, youtubisti joka feikkasi pyörätuolipotilasta päästäkseen festareille ilmaiseksi ja paremmille paikoille.
 
Voisi ryssistä tartuntoja metsästäneille laittaa yhteisvastuullisen laskun kaikista kuluista mitä aiheuttivat. Riittääköhän miljoona/per ”fani”?
No jaa. Ton futishommankin pystyi kyllä suht järkevästi hoitamaan. Faija oli broidin kanssa Pietarissa ja lentäen meno-paluu. Paikan päällä maskin käyttö ja ihmisiä vältellen. Kentällä testiin ja suoraan yksin kotiin (mutsi lähti mökille tuoksi ajaksi) 3pv ja sitten toinen testi.
 
No jaa. Ton futishommankin pystyi kyllä suht järkevästi hoitamaan. Faija oli broidin kanssa Pietarissa ja lentäen meno-paluu. Paikan päällä maskin käyttö ja ihmisiä vältellen. Kentällä testiin ja suoraan yksin kotiin (mutsi lähti mökille tuoksi ajaksi) 3pv ja sitten toinen testi.

Noin tuon pystyi hoitamaan järkevästi. valitettavasti monilla oli matkalla se viikko riekkumista paikanpäällä, yhteisbussilla meno-paluu ja testien "unohtaminen" paluun jälkeen.
 
No jaa. Ton futishommankin pystyi kyllä suht järkevästi hoitamaan. Faija oli broidin kanssa Pietarissa ja lentäen meno-paluu. Paikan päällä maskin käyttö ja ihmisiä vältellen. Kentällä testiin ja suoraan yksin kotiin (mutsi lähti mökille tuoksi ajaksi) 3pv ja sitten toinen testi.
Ja siinä välissä eivät olleet missään kosketuksissa paikallisiin, saati sitten siellä matsissa itsessään? Ok, kiva heille, mutta tuolla tavalla sen matkustuksen hoisi hihasta ravistettuna ehkä 50 henkilöä ja loput tuhannet sitten örvelsivät ja paskoivat kaiken senkin edestä.

Kyllä se nyt vaan oli ihan saatanan tyhmää mennä sinne alunperinkään, vaikka sitten tuurilla selvisikin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
277 451
Viestejä
4 776 267
Jäsenet
77 616
Uusin jäsen
Goist

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom