Katsoin tuon paikan google mapsista ja sinällään siinä kyllä näkee aika pitkälle molempiin suuntiin. Ei ole tiedossa tuliko juna kummalta päin. Toisella puolen on tuollainen kaarre mihin junalla voi joutua pudottamaan nopeutta. Toisella päin on 10km päässä kuusakosken jokin tehdas/satama-alue ja vielä kauempana Tahkoluodon satama.
Oma veikkaus on että tavarajunan alle siellä on jääty. Eli juna on todennäköisesti tullut hiljempaa tuohon risteykseen. Koska joutuvat ajamaan porin aseman läpi ja tuossa on tuo kaarre niin vauhtia tuskin on ainakaan 60kmh enempää ollut. Tämä ylen jutun mukaan nopeusrajoitus voisi olla niinkin alhainen kuin 50kmh tuolla porin alueella, ennen se on ollut 60-70kmh.
Koeajoissa havaittiin, että tärinä vähenee, kun junia ajetaan 50 km/h nopeudella 60-70 km/h sijaan.
yle.fi
Toiseen suuntaan tuon kaarteen jälkeen voi periaatteessa juna ajaa niin kovaa kuin pääsee tuon loppumatkan, varsinkin jos on Tahkoluotoon ollut menossa, siellä tuskin nipeusrajoitusta enää on, toisaalta tavarajunilla tuskin niin kiire on muutenkaan.
Eli periaatteessa tilanne voi olla se, että nuo kolme porin tasoristeystä on säädetty samaan vaara-alueeseen, jolloin ne menevät kiinni samanaikaisesti. Koska nopeusrajoitusta on alennettu, voi olla että tuo varoaika on säädetty aikaisemmalle 60-70kmh nopeudelle ja sitten junat kuitenkin nyt julkevat 50kmh nopeudella max. Tasoristeyksen teknisiä vaatimuksia löytyy netistä myös. Tuossa on yksi dokumentti eräälle tasoristeykselle:
- varoaika 10s ja siten 10s puomien laskeutumiseen varattu aika. Yht 20s.
- Hälytys alkaa junan ensimmäisen pyöräparin tullessa laitoksen hälytysosuudelle. Varoitus lakkaa automaattisesti junan viimeisen pyöräparin jättäessä tasoristeyksen kohdalla olevan eristetyn raideosuuden, akselilaskenta-anturin tai kiskosilmukan (RATO 6.5.3.2.3).
- Hälytys raiteen nopeusrajoituksen mukaista nopeutta kulkevien yksiköiden tapauksessa alkaa
varoituslaitoksessa, jossa ei ole puomeja, vähintään 20 sekuntia ja puomilaitoksessa vähin-
tään 30 sekuntia ennen junan saapumista tieosuudelle (ks. taulukko 2.10.2:1).
RATOt löytyy vaikka tuosta:
https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lo_2014-07_rato6_web.pdf
Eli kun verrataan 70kmh nopeudelle säädetyn 20s varoajan aikaa niin tällöin puomit alkavat laskeutua kun juna on 389metrin päässä. Mutta jos junan nopeus onkin 50kmh, niin silloin menee 28s ennenkuin juna tulee. Jos tasoristeykset ovat samaaan varo-osuuteen kytkettynä ja laskevat samanaikaisesti, niin tällöin idän suunnasta tuleva juna on 1km kauempana kuin tuo 389metrin varoalue. Eli tällöin matkaa onkin 1399 metriä, johon kuluu 50kmh nopeudella aikaa 100s. Eli melkein kaksi minuuttia, jos oletetaan että juna tulee porin aseman suunnasta maksiminopeutta. Mikäli keskinopeus on vaikka 35kmh, niin tällöin aikaa voi mennä 143s Eli melkein kaksi ja puoli minuuttia. Se voi olla turhauttava aika odotella, vaikka puomien läpi ajaminen on tyhmää.
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.
www.google.com