Tyhmät ihmiset

Tyhmää lähinnä tehdä itse kun ammattilainen tekisi paremmin. Toki jos firman rahat on vaan loppu niin tein itse ja säästin. Jouduin sitten pilkan kohteeksi ympäri internetsiä.

Minua ärsyttää kirjoittelu jollain murteella tai murteen ja kirjakielen sekoituksella, kun omaa "etnisyyttä" halutaan korostaa tai sitä pidetään jotenkin hauskana. Tällaisia tekstejä on hankalaa ja kankeaa lukea. Kyllä minulla on oletus, että io-techin kaltaisella sivustolla pitäisi suunnilleen kirjakieltä käyttää. Ei minua kuitenkaan pienet kirjoitusvirheet haittaa tai aiheuta ärtymystä.
Veikkaan, että kaikki ei kirjoita tekstiään itse, vaan käyttää sanelutoimintoa. Liikuntarajoitteiset ja sokeat tarvitsee tällaisia apuvälineitä. Ja puhuessa mikrofoniin teksti muodostuu sitten omalla murteella. Luultavasti esim. täälläkin on mahdollista käyttää sanelua, en tiedä.

Lukihäriöisten kirjoitukset voi olla vaikeaselkoisia, kun kirjaimia puuttuu ja välimerkit on sikin sokin. Mutta lukihäiriö ei tarkoita tyhmyyttä. Päinvastoin, he voivat muuten olla lahjakkaita, älykkäitä ja luovia.

Osti käytetyn kirjan käytetyn tavaran nettikaupasta, oli tyytyväinen kirjaan ja sen edulliseen hintaan, nyt itkee hesarissa, että kirja on käytetty ja joskus ollut myynnissä jossakin muuallakin, allekirjoituksella "lakimies".
Tokihan kyseessä on perinteinen paljon melua tyhjästä -yleisönosastomöläys, mutta täytyy hieman myös puolustaa kirjoittajaa. Eihän hän valittanut saamastaan tuotteesta vaan huomautti että on nettikaupalta vähän törppöä myydä ilmaiskierrossa olleita kappaleita. Vähän sama kuin kävisin keräilemässä "tuo vanhat jämäkirjasi ja ota uusia tilalle" -hyllystä parhaita ja myisin Torissa. Toki sehän on mahdotonta koska joku innokkaampi aina päivystää niitä.

E: joku on siis vissiin lahjoittanut romujaan pönttöpajalle, pönttöpajan kirppis on myynyt kirjan, nyt se on taas ollut tällä kertaa kustantamon verkkokaupassa myynnissä. Tai ehkä kirja on peräti ollut pönttökirppiksen "saa ottaa" laarissa.

Osti käytetyn kirjan käytetyn tavaran nettikaupasta, oli tyytyväinen kirjaan ja sen edulliseen hintaan, nyt itkee hesarissa, että kirja on käytetty ja joskus ollut myynnissä jossakin muuallakin, allekirjoituksella "lakimies".
Mikä tuossa teki lakimiehestä tyhmän?

Hän aivan aiheesta puuttui siihen, että joku oli mennyt katkaisemaan hyvä kiertää -tarkoituksen.

Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskus oli laittanut kirjan väliin lapun, jossa luki:

"Hyvä kiertää. Lukunautinnon tarjoaa Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus. Luettuasi kirjan/lehden, laita se uudelleen kiertoon. www.kierratyskeskus.fi.".

Edellinen lukija ei laittanut hyvää kiertämään, kuten toive oli, vaan ohjasi sitä omaan lompakkoon. Lakimies ei ollut tyhmä ottaessaan epäkohdan puheeksi: "Kiertoonhan kirja päätyi, mutta ei kovin reilua rahastaa sillä.".

Tokihan kyseessä on perinteinen paljon melua tyhjästä -yleisönosastomöläys, mutta täytyy hieman myös puolustaa kirjoittajaa. Eihän hän valittanut saamastaan tuotteesta vaan huomautti että on nettikaupalta vähän törppöä myydä ilmaiskierrossa olleita kappaleita. Vähän sama kuin kävisin keräilemässä "tuo vanhat jämäkirjasi ja ota uusia tilalle" -hyllystä parhaita ja myisin Torissa. Toki sehän on mahdotonta koska joku innokkaampi aina päivystää niitä.
Koko käytetyn tavaran toimialahan juuri perustuu siihen, että hankitaan tavaraa, mistä milloinkin, joka sitten kalliimmalla myydään eteenpäin. Ei tietenkään uudelle omistajalle olla mitenkään tilivelvollisia mistä tavara on aikaisemmin peräisin. Ja onko sillä mitään merkitystä, ostaako käytetyn tavaran kauppias kirjan esimerkiksi suoraan vaikkapa kuolinpesältä, vai kierrätyskeskuksesta, johon kuolinpesän kirjat on ensin lempattu? Usein tavara kulkee lukemattomien käsien kautta elinkaarensa aikana, mitä laadukkaampi tavara, sen pidempään se kiertää. Jokainen käytetyn tavaran kauppias varmasti pitää silmänsä auki ihan joka paikassa kulkiessaan ja kerää itselleen myyntiin kaiken, millä arvioi tiliä tekevänsä ja kierrätyskeskukset kuuluu ihan vakiokierrokseen monella.
Samalla tavalla ne kirjastojen poistokirjatkin osittain kiertää takaisin myyntiin ja ihan hyvä niin.
Pääsääntöisesti käytetyt kirjat on ongelmajätettä, eivätkä kelpaa kenellekkään edes ilmaiseksi, ei edes kierrätyskeskukseen aina. Niistä on ainoastaan huomattavaa lisätyötä, hyvä että edes joku kirja pääsee eteenpäin luettavaksi.

Toki jos asiasta ei kyseinen divari ilmoita vaan pahimmillaan myy tuotetta uutena se on epärehellistä. Mutta itse olen ostanut esim. ihan reilusti "kirjaston poistokirja" nimikkeellä olevia kirjoja divareista. Mikäli tälläistä nimikettä ei myynnissä mainittaisi toki, se herättäisi ehkä kysymystä ja voisi alkaa perumaan kauppaa tms.

Yleensäkin kun käytettyä kirjaa ostaa tietysti pitäisi "varautua" siihen että kirja on käytetty. Mitä enemmän tietoa siitä löytyy myyvältä taholta sen parempi (kuntoluokitus, tiedot, kuva, jos päällystetty ja saatu esim. kirjastosta jne)

EDIT: otaksuen siis että ostoksen tekee netin välityksellä, jos itse ostaa tuotteen kivijalkakaupasta voi katsoa peiliin kun "tämä onkin pehmeäkantinen pokkari ruotsinkielellä vaikka halusin englanninkielisen kovakantisen sidottuna..."

Toki jos asiasta ei kyseinen divari ilmoita vaan pahimmillaan myy tuotetta uutena se on epärehellistä. Mutta itse olen ostanut esim. ihan reilusti "kirjaston poistokirja" nimikkeellä olevia kirjoja divareista. Mikäli tälläistä nimikettä ei myynnissä mainittaisi toki, se herättäisi ehkä kysymystä ja voisi alkaa perumaan kauppaa tms.

Yleensäkin kun käytettyä kirjaa ostaa tietysti pitäisi "varautua" siihen että kirja on käytetty. Mitä enemmän tietoa siitä löytyy myyvältä taholta sen parempi (kuntoluokitus, tiedot, kuva, jos päällystetty ja saatu esim. kirjastosta jne)
Ei ollut kyse tuosta. Luo se uutinen ja ketjun viestit. Esim. Tommi tuossa selkokielellä avasi tämän uutisen teille.

Mikä tuossa teki lakimiehestä tyhmän?

Hän aivan aiheesta puuttui siihen, että joku oli mennyt katkaisemaan hyvä kiertää -tarkoituksen.

Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskus oli laittanut kirjan väliin lapun, jossa luki:

"Hyvä kiertää. Lukunautinnon tarjoaa Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus. Luettuasi kirjan/lehden, laita se uudelleen kiertoon. www.kierratyskeskus.fi.".

Edellinen lukija ei laittanut hyvää kiertämään, kuten toive oli, vaan ohjasi sitä omaan lompakkoon. Lakimies ei ollut tyhmä ottaessaan epäkohdan puheeksi: "Kiertoonhan kirja päätyi, mutta ei kovin reilua rahastaa sillä.".

Ei ollut kyse tuosta. Luo se uutinen ja ketjun viestit.

Aivan, eli hän osti nettikaupasta käytetyn kirjan mistä ei kerrottu miten se oli hankittu ja yllättyi kun sen välistä löytyi lappu (mitä oli saatettu käyttää ihan esim. kirjanmerkkinä ja mikä ei ehkä edes liittynyt tuohon kyseiseen kirjaan mitenkään) mistä kävi ilmi että joku kirja on joskus saatu kierrätyskeskuksesta...

Ei ollut kyse tuosta. Luo se uutinen ja ketjun viestit. Esim. Tommi tuossa selkokielellä avasi tämän uutisen teille.
Joku oli rahastanut, mutta ei se ole rikos eikä tässä mitään maailman suurinta vääryyttä ole tapahtunut.

Varsinainen 1st world problem!

Tyhmää on se, että nostaa tällaisesta asiasta näin suuren haloon...

Aivan, eli hän osti nettikaupasta käytetyn kirjan mistä ei kerrottu miten se oli hankittu ja yllättyi kun sen välistä löytyi lappu (mitä oli saatettu käyttää ihan esim. kirjanmerkkinä ja mikä ei ehkä edes liittynyt tuohon kyseiseen kirjaan mitenkään) mistä kävi ilmi että joku kirja on joskus saatu kierrätyskeskuksesta...
Tuo nyt ei vieläkään ollut se pointti. Lueppa vaikka tuo Tommin teksti, yritä sisäistää se ja asiaa pohtia. Mielestäni hyvin asia selitetty. Turha tästä on enää jankata.

Joku oli rahastanut, mutta ei se ole rikos eikä tässä mitään maailman suurinta vääryyttä ole tapahtunut.

Varsinainen 1st world problem!

Tyhmää on se, että nostaa tällaisesta asiasta näin suuren haloon...
Eipä täällä kukaan mistään rikoksesta tai maailman suurimmasta vääryydestä olekkaan jauhanut.

Viimeksi muokattu:
Eipä täällä kukaan mistään rikoksesta tai maailman suurimmasta vääryydestä olekkaan jauhanut.
On aika naurettavaa triggeröityä siitä, että joku myy käytettyä tavaraa, vaikka olisi sen itse saanutkin ilmaiseksi jostain hyväntekeväisyydestä...

Sitä paitsi, tällainen myyjä tuskin on kovin hyvä-osainen vaan todennäköisemmin huono-osainen henkilö.

On aika naurettavaa triggeröityä siitä, että joku myy käytettyä tavaraa, vaikka olisi sen itse saanutkin ilmaiseksi jostain hyväntekeväisyydestä...

No kyllä toiminta vähentää ihmisten halua laittaa kirjoja kiertämään. Jos sille laskee mitään arvoa.

Mutta itse olen ostanut esim. ihan reilusti "kirjaston poistokirja" nimikkeellä olevia kirjoja divareista.

Juu, ja minä olen ostanut kirjastosta noita. Ei niissä ole toivomusta laittaa kirjaa ilmaiseksi kiertämään. Ei niin, että olisin niitä myynyt.

Onhan toi implisiittinen sopimus, että otat sen kirjan ilmaiseksi ja laitat kiertoon. Ei sitä toki kukaan pakota noudattamaan.

Onhan toi implisiittinen sopimus, että otat sen kirjan ilmaiseksi ja laitat kiertoon. Ei sitä toki kukaan pakota noudattamaan.

Toki ja siitä olen samaa mieltä. Eli JOS kyseinen kirja oikeasti oli ilmaiseksi saatu eikä kyseistä lappua oltu käytetty esim. kirjanmerkkinä* niin kyllä. Siinä jätettiin oleellista tietoa kertomatta. Mahdollista myös että tarkoituksella tai vahingossa erehdytetty kyseistä liikettä (joku myynyt vaikka vainajan jäämistön eikä näinollen oikeasti edes ollut lukenut ja tarkistanut kaikkia myytyjä kirjoja = vahingossa TAI sitten kiertänyt ympäriinsä ottamassa vastaan hyväkuntoisia kirjoja ja myynyt niitä sitten divariin taskurahojen takia)

Mutta onko se sen arvoinen teko että siitä viitsisi alkaa kirjoittamaan sanomalehteen? Itse en viitsisi mutta ilmeisesti "asianajaja" omaa sen verran vapaata aikaa että jaksaa sen tehdä.

* Esim. itselläni tälläkin hetkellä kirjastosta poistokirjana ostetun kirjan välissä kirjanmerkkinä kirjaston "kuitti" lainakirjoista, koska se sattui olemaan lähimpänä enkä taita kirjasta sivuja kuten jotkut tekevät. Jos nyt sattuisin laittamaan kiertoon tuon kirjan joku voisi otaksua että se on lainattu kirjastosta (varsinkin jos kuitista haalistuisi se lainatun kirjan nimi) eikä koskaan palautettu vaan laitettu kiertoon...

Sitä paitsi, tällainen myyjä tuskin on kovin hyvä-osainen vaan todennäköisemmin huono-osainen henkilö.

Oon samaa mieltä. Aika paljon laitan tavaraa kiertoon oman kaupungin roskalava fb ryhmässä. Vain ehjää ja käyttökelpoista, usein ihan rahanarvoistakin.. en vaan jaksa missään torissa tai kirppisryhmässä kauppaamaan vitosen, kympin tai parinkympin arvoista tavaraa. Pikkuraha minkä myymisessä armoton säätäminen, tinkiminen ja postittaminen.

Roskalava-ryhmässä tavaraa lähtee nopeasti eteenpäin, toivottavasti menee tarpeeseen. Jos joku hakee tavaran eteenpäin myytäväksi siinähän hakee, ei haittaa. Pääasia että minä pääsen siitä eroon eikä tarvitse roskiin pistää. Jos joku hakija sen vitoseen tai kympin takia näkee myymisen vaivan niin on sen rahan ansainnut.

Oon samaa mieltä. Aika paljon laitan tavaraa kiertoon oman kaupungin roskalava fb ryhmässä. Vain ehjää ja käyttökelpoista, usein ihan rahanarvoistakin.. en vaan jaksa missään torissa tai kirppisryhmässä kauppaamaan vitosen, kympin tai parinkympin arvoista tavaraa. Pikkuraha minkä myymisessä armoton säätäminen, tinkiminen ja postittaminen.

Roskalava-ryhmässä tavaraa lähtee nopeasti eteenpäin, toivottavasti menee tarpeeseen. Jos joku hakee tavaran eteenpäin myytäväksi siinähän hakee, ei haittaa. Pääasia että minä pääsen siitä eroon eikä tarvitse roskiin pistää. Jos joku hakija sen vitoseen tai kympin takia näkee myymisen vaivan niin on sen rahan ansainnut.
Niin eipä tuo sinun toimintasi liity juurikaan keskustelun aiheeseen, koska sinua ei kiinnosta mitä romuille tapahtuu, niistä luovittuasi. Mutta hyvä, että laitat romut kiertoon.

Amerikassa olen nähnyt näitä "ota kirja, jätä kirja" tyyppisiä kirjakojuja kotikatujen varrella. Perustuvat ihmisten rehellisyyteen. Kirjat kiertävät ja kaikki voivat nauttia ilmaiseksi lukemisesta.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
276 911
Jäsenet
77 560
Uusin jäsen
SpugeL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom