Tyhmät ihmiset

On sitten huoltoyhtiö päättänyt rakentaa kauhakuormaajalla noin 2 metrin lumimuurin viereisen metsän polun eteen. En tiedä mikä ratas o jollai leikannut kiinni
Eikö kunto riitä kiivetä kasan yli? :D

Jos se on joku kinttupolku, niin en näkis syytä tehdä asiasta isoa numeroa.
 
Tämä oli kai sarkasmia? Kiinteistöhuoltoon tuntuu valuvan tasan se sakki, joka ei kykene tai jota ei kiinnosta huomioida ympäristöä sen vertaa, että miettisi, mihin lumet voi kipata. Kipataan tasan siihen, mihin ne helpoiten saa pois omista jaloista.

Niin kuin näin.

Yhtä kovaa osaamista on myös kaupungin katuja auraavilla urakoitsijoilla. Olen laskenut yli kymmenen suojatietä, joiden eteen on lastattu kolmatta metriä korkeita lumikasoja. Yhtä hyvin sen kasan olisi voinut tehdä esimerkiksi sen suojatien jälkeen, jolloin näkisi pysähtymättä, onko jalankulkijoita tulossa. Olen asiasta lähettänyt palautetta ja nyt on edes muutamassa risteyksessä kasa poistettu ja uusi tehty oikealle puolelle.
Tai kasataan risteykseen niin ettei kasan yli näe oikealle.
 
Suomessahan pitäisi vissiin maksaa lumen auraajille insinöörin palkkaa että ei lumet olisi keskellä katua. Jostain syystä. :D
Kyllä siellä puikoissa on ihan ammattilaisiakin on, mutta se sitten riippuu yhtiöstä millaiset prosessit on ja yleensä on tillattu että liukkaus on torjuttu ja jollain halutulla tasolla aurailu. Välttämättä taloyhtiössä ei ole into jonkin metsäpolun talvikunnossa pitoon.

Erikoiskohteita lukuunottamatta kukaan ei maksa siitä että silloin ei tällöin tulevia kovempia myräköitä varten olisi sama vaste aika kun keskiverto keleillä. Eli silloin priorisoidaan, eikä jäädä puoltaminuuttia hinkkaan jotain tolpan juurta.
 
Mutta kun joka kerta se selitys paskalle palvelulle tai paskasti hoidetulle työlle on se että pitäisi maksaa lisää. Kunhan vaan maksetaan lisää, niin kaikki ongelmat hoituu. Ja paskat.
Ei aivan, vaan se me nee niin niin että ostetaan sitä tasoa mitä halutaan, ja valvotaan että luvattu hoidetaan. Se että tilaa minimiä enemmän luonollisesti maksaa enemmän.

Jos haluaa varautua "ylitsepääsemättömiin" esteisiin. niin harvemmin mikään taloyhtiö sellaisia haluaa. mielummin kiipeilee lumikasoissa päiviä, viikko, kesään.
 
Puhuinkin nyt enemmän noista idiooteista jotka tunkee ne lumet risteyksiin haittaamaan kaikkien näkyvyyttä. Tollaseen idiotismiin mikään määrä rahaa auta. Idiootti on idiootti vaikka sille maksettais miljoona.
No en tiedä mitä tapausta mielessäsi pohdit. Mutta miljoonalla saa kyllä sellaisen kuskin joka vaikka lusikoi haluttuun paikkaan, jos niin haluat (eikä laittomuuksia).

Tyhmältä näyttävä juttu ei ole aina sen tekijän tyhmyyttä, ei välttämättä tekijän oma valinta.

Osa kyllä näyttää tietämättömyydeltä, opastuksen, ohjeistuksen puutteelta. Sekin toki ihan mutua.

Mutta jos katselet omatoimi pihojen liittymiä, niin se miksi kasattu isot kasat , niin kai se nyt vaan on siihen lapion mitan päähän viskottu. Ahkerammat tuuppaa tien vastakkaiselle puolelle
 
Kuopiossa takavuosina annettiin selitys, että suojatie ja risteykset ovat vapaita pysäköidyistä autoista ja siksi niihin on helppo kasata lumet.

Tyhmyyden ja laiskuuden yhdistelmä.
Eiköhän tuossa ole kyse lähinnä kustannuksista, tottakai jokainen lumikasa viedään vaikka taajaman ulkopuolelle jos vain maksaja löytyy. Tämän maksun voit maksaa joko kunnallisveron tai talohuollon lähettämän laskun muodossa.
Tuskin kukaan lumia tahallaan kasaa risteysalueelle ellei ole ns.pakko, näitä asiota mietitään oikeasti aika monella tasolla, usko pois.
Ps. nyt on ollut aika runsasluminen talvi ja koneet sekä henkilöstö ovat varmasti kovilla, itse olen lähinnä tyytyväinen jos lumikasaa edes muodostuu johonkin, toinen vaihtoehto on kahlata nilkkoja myöten lumessa.
 
Talvi yllätti auraajat. :lol:

On kaikki vaan niin vitun vaikeeta Suomessa. Onneksi meillä on maailman paras koulutus. Tiedä missä Angolassa muuten asuttaisiin näillä taidoilla.
Jaa, tämän tason juttua sitten.
En lähde tähän nyt avaamaan tarkemmin kuinka lumen aurausta Suomessa hoidetaan, referenssinä meille käynee esim. Helsinki-Vantaan lentokenttä joka toimii lähes joka säällä, samoin täällä koulut pysyy auki vaikka sataa lunta?
Ehkä sinä voisit käydä katsomassa kuinka Angolassa hoidetaan asiat, raportoi sitten tänne mitä siellä ostaan tehdä ja mitä ei?
 
Näitä kahlaamoja on briteissä alla olevan wikisivun mukaan yli 2000 ja pääsääntöisesti niistä ei ole mitään haittaa. Kovat sateet ja nousuvesi voivat kuitenkin nostaa veden korkeutta, jolloin tavallisella autolla pitäisi paikka kiertää, mutta kun ei ymmärrä, eikä malta, niin tuossa on lopputulos. Korjaamoillehan nämä ovat suoranaisia rahasampoja.

Osa ajoi kuitenkin snorkkelin kanssa kovalla innolla.
 
Talvi yllätti auraajat. :lol:
Ehkä enemminkin yleisön.

Huoltoyhtiöt on varautuneet talveen, ja niillä on työvoimaa joka joustaa jos tulee vähän kovempi myräkkä.

Ei ole useinkaan kannattavaa varautua lumipyryihin joita keskimäärin joka toinen vuosi, saati sellaiseen joita kerran kymmenessä vuodessa.
Kun se tulee, niin sitten hoidetaan tavoitejärjestyksessä. puolen minuutin hinkkaamiset sitten seuraavalla viikolla.

En halua osallistua siihen kustannukseen missä ylimioitetaan kalusto ja miehistä, mutta siitä olen jotain valmis maksamaan että tietyissä kunnissa tasoa nostetaan, sellaiseksi että vähän reippaampaa olisi. Toki jos rehellisiä ollaan niin en lisää veroja maksaan, vaan niin että kohdistetaan resurrseja kunnosta pitoon niistä asioista joita en yhtäpaljon arvosta.

Ne missä taasen suoraan maksajana, niin en enempää maksaisi, tyydyn vain mutiseen.
 
Ei noissa tienvarsiin kasoissa ole mitään ihmeellistä.. Lunta tuli kerralla reilusti enemmän joten menee oma aikansa jotta kasat saadaan siirrettyä pois. Sitä kalustoa kun ei ole loputtomasti (järkihintaan) eikä budjetti veny övereiden maksamiseen. Varsinkin suuremmissa kaupungeissa tämä on joka talvinen itkun aihe.. Lumien siirtämiseen menee kuitenkin aikaa ja kaupungeissa siirtomatkat venyvät. Meren/järven jäälle lunta ei saa enää ajaa. Tai ei saisi, Helsingissä n. puolet lumesta ajetaan edelleen roskineen mereen..

Taloyhtiöillekkin se on rahakysymys. Monille yhtiöille riittää että parkkipaikat aurataan johonkin.. Ja yhtiöiden tonteilla ei ylimääräistä tilaa ole. Huoltoyhtiö taatusti siirtää lumet pois tontilta jos taloyhtiö niin haluaa.. Se vaan maksaa lisää.
 
Juttelin tuossa noin viikko sitten erään eläkkeelle jääneen lumenauraajan kanssa ja hänkin ihmetteli miten nykyään lumet kasataan ihan randomilla mihin sattuu. Aikanaan kuulemma sentään oli ohjeistuksena käyttää järkeä että kasaa lumet sellaiseen paikkaan missä se ei estä näkyvyyttä mutta nykyään tunnutaan työntämään lumet juuri siihen mihin ne saa pois määritellyltä aurausalueelta. Olen tuosta asiasta kyllä samaa mieltä, 90-luvulla ainakin vielä aurakuskeilla oli omatkin aivot käytössä eikä lumia jätetty risteyksien viereen näköesteeksi ja kun ajettiin esim tonttiliittymän ohi niin käännettiin sen verran auraa että minimoitiin liittymän kohdalle jäävä lumivalli jne. Nykyään vaan tönitään lumet mihin sattuu.

Itseasiassa olikohan se viime- vai toissatalvena kun katselin kun aura veti vähän leveästi eli aurasi osittain ojan päältäkin ja siellä kun oli joku liikennemerkkitolppa niin sehän meni siinä samassa ojan pohjalle kun ei sen vertaa viitsitty katsoa mitä linjaa aurataan. Yhtäkkiä vaan muutaman kymmenen metrin päästä perässä ajellessa näki kun joku tolppa vaan lensi komeassa kaaressa ojaan.

Toki nykyään varmaan keikat on tiukemmin kilpailutettu ja kiire on helvetillinen mutta silti voisi vähän omia aivojakin käyttää eikä vaan vetää ihan nollat taulussa ja tehdä hommat ihan juosten kusten.
 
Juttelin tuossa noin viikko sitten erään eläkkeelle jääneen lumenauraajan kanssa ja hänkin ihmetteli miten nykyään lumet kasataan ihan randomilla mihin sattuu. Aikanaan kuulemma sentään oli ohjeistuksena käyttää järkeä että kasaa lumet sellaiseen paikkaan missä se ei estä näkyvyyttä mutta nykyään tunnutaan työntämään lumet juuri siihen mihin ne saa pois määritellyltä aurausalueelta. Olen tuosta asiasta kyllä samaa mieltä, 90-luvulla ainakin vielä aurakuskeilla oli omatkin aivot käytössä eikä lumia jätetty risteyksien viereen näköesteeksi ja kun ajettiin esim tonttiliittymän ohi niin käännettiin sen verran auraa että minimoitiin liittymän kohdalle jäävä lumivalli jne. Nykyään vaan tönitään lumet mihin sattuu.

Itseasiassa olikohan se viime- vai toissatalvena kun katselin kun aura veti vähän leveästi eli aurasi osittain ojan päältäkin ja siellä kun oli joku liikennemerkkitolppa niin sehän meni siinä samassa ojan pohjalle kun ei sen vertaa viitsitty katsoa mitä linjaa aurataan. Yhtäkkiä vaan muutaman kymmenen metrin päästä perässä ajellessa näki kun joku tolppa vaan lensi komeassa kaaressa ojaan.

Toki nykyään varmaan keikat on tiukemmin kilpailutettu ja kiire on helvetillinen mutta silti voisi vähän omia aivojakin käyttää eikä vaan vetää ihan nollat taulussa ja tehdä hommat ihan juosten kusten.
90-luvulla oli aikaa, kalustoa ja työntekijöitä. Samoja pihoja ja teitä aurataan nykyisin murto-osalla kalustosta/työntekijöistä ja inflaatiokorjattu hinta kestää vertailun helposti 30 vuoden takaiseen.
Aika yhdentekevää verrata 90-luvun aurakuskia nykyajan kalustolla ajavaan.
 
90-luvulla oli aikaa, kalustoa ja työntekijöitä. Samoja pihoja ja teitä aurataan nykyisin murto-osalla kalustosta/työntekijöistä ja inflaatiokorjattu hinta kestää vertailun helposti 30 vuoden takaiseen.
Aika yhdentekevää verrata 90-luvun aurakuskia nykyajan kalustolla ajavaan.
No, mutta järkeä silti voisi nykyisetkin auraajat käyttää. Tuskin montaa sekuntia pidempään kestää ajaa kauhallinen lunta 2m kauemmaksi risteystä että näkyväisyys pysyy tai kääntää auraa tonttiliittymän kohdalla että asukkaalle ei jää puolen metrin lumikinosta siihen. Toki eri asia on sitten tuo lumen siirtely kun on aurailtu, niiden kasojen poistoon tuskin on samalla tavalla resursseja.
 
No, mutta järkeä silti voisi nykyisetkin auraajat käyttää. Tuskin montaa sekuntia pidempään kestää ajaa kauhallinen lunta 2m kauemmaksi risteystä että näkyväisyys pysyy tai kääntää auraa tonttiliittymän kohdalla että asukkaalle ei jää puolen metrin lumikinosta siihen. Toki eri asia on sitten tuo lumen siirtely kun on aurailtu, niiden kasojen poistoon tuskin on samalla tavalla resursseja.
Ei sitä lunta ajeta kauhalla risteykseen, tai jos ajetaan niin on ollut huono tarjous vailla tarkempaa tietoa lumien sijoituspaikasta ja mennään halvimman mukaan?
Aurojen osalta sama laulu, sopimus määrittää kuinka tonttiliittymien kohdalla toimitaan. Rahalla saa auran joka jättää liitymät vapaaksi, maksamalla hieman lisää perässä tulee pyöräkone ja kolamies.
Edit. Ymmärrät varmaan itsekin kuinka valtava ero tulee noista liittymistä, kiva aurata 20km pätkää ja hieroa jokaista 100metrin välein olevaa liittymää
 
Ei sitä lunta ajeta kauhalla risteykseen, tai jos ajetaan niin on ollut huono tarjous vailla tarkempaa tietoa lumien sijoituspaikasta ja mennään halvimman mukaan?
Aurojen osalta sama laulu, sopimus määrittää kuinka tonttiliittymien kohdalla toimitaan. Rahalla saa auran joka jättää liitymät vapaaksi, maksamalla hieman lisää perässä tulee pyöräkone ja kolamies.
Edit. Ymmärrät varmaan itsekin kuinka valtava ero tulee noista liittymistä, kiva aurata 20km pätkää ja hieroa jokaista 100metrin välein olevaa liittymää
Tosi "suuri" vaiva liikuttaa sitä oikean käden sormea sen verran että kääntää tonttiliittymän kohdalla auraa eri asentoon ja taas liittymän jälkeen takaisin toiseen suuntaan... Kyllä, olen itsekin traktorilla aurannut yhtä pikkutietä aikanaan niin tuo ei ole oikeasti kuin viitseliäisyydestä kiinni.
 
Tosi "suuri" vaiva liikuttaa sitä oikean käden sormea sen verran että kääntää tonttiliittymän kohdalla auraa eri asentoon ja taas liittymän jälkeen takaisin toiseen suuntaan... Kyllä, olen itsekin traktorilla aurannut yhtä pikkutietä aikanaan niin tuo ei ole oikeasti kuin viitseliäisyydestä kiinni.
Jos kyseessä on traktorilla aurattava pikkutie niin silloin kyse on osittain viitseliäisyydestä, varmaan tuo jututtamasi auraaja tehnyt työuran samoilla seuduilla?
Luulin että puhutaan "oikeista" teistä ja niiden aurauksesta.
Edit. Alkaa lipumaan pahasti ot osastoon, jatkot varmaan johonkin aurausketjuun jos löytyy?
 
Tosi "suuri" vaiva liikuttaa sitä oikean käden sormea sen verran että kääntää tonttiliittymän kohdalla auraa eri asentoon ja taas liittymän jälkeen takaisin toiseen suuntaan... Kyllä, olen itsekin traktorilla aurannut yhtä pikkutietä aikanaan niin tuo ei ole oikeasti kuin viitseliäisyydestä kiinni.
Keskustelun kohteet ilmeisesti vähän hyppii paikaista toiseen.

On tienpätkiä ja niissä liittymiä ja sitä sattumalta aurataan sellaisella kalustolla missä voi vaikuttaa jonkin verran tonttiliittymän tukkimiseen. Ja niin jossain myös tehdään. ja uskon että 90 luvullakkin on jossain sellaista tapahtunut.
Se syö kuitenkin kuskin resursseja.

Sitten on teitä ja kalustoa jossa tuollaista ei tehdä, ja ei ole tehty 90 luvulla, pysäkit voi pyyhkäistä, ei välttämättä joka kerta.

Maalikkona olen sitä ihmetellyt että täytyy olla aika hyvä tuntuma ja osaamineen auravehkeeseen että sillä vauhdilla pyyhkii pysäkit ja levennykset, samalla väistelee kansa-autoilijoita.
 
Keskustelun kohteet ilmeisesti vähän hyppii paikaista toiseen.

On tienpätkiä ja niissä liittymiä ja sitä sattumalta aurataan sellaisella kalustolla missä voi vaikuttaa jonkin verran tonttiliittymän tukkimiseen. Ja niin jossain myös tehdään. ja uskon että 90 luvullakkin on jossain sellaista tapahtunut.
Se syö kuitenkin kuskin resursseja.

Sitten on teitä ja kalustoa jossa tuollaista ei tehdä, ja ei ole tehty 90 luvulla, pysäkit voi pyyhkäistä, ei välttämättä joka kerta.

Maalikkona olen sitä ihmetellyt että täytyy olla aika hyvä tuntuma ja osaamineen auravehkeeseen että sillä vauhdilla pyyhkii pysäkit ja levennykset, samalla väistelee kansa-autoilijoita.
Lähinnä siis tarkoitin ihan taajamassa pikkuteiden auraamista, yleensä auraaminen tehdään pienemmällä kalustolla ja auran kääntäminen on oikeasti viitseliäisyydestä kiinni. Tuo operaatio oikeasti on yhden vivun kääntäminen pariksi sekunniksi toiseen asentoon ja taas parin sekunnin jälkeen toiseen suuntaan. Isot tiet sitten ovat eri juttu, siellä tuskin kannattaa liiemmin auraa käännellä ja vauhtikin on yli 50km/h. Faija tuota kiroilee kun nykypäivänä työntävät kaikki lumet siihen omakotialueen tonttiliittymään niin siinä on monta kuutiota lunta kolattavaksi manuaalisesti kun ennen aurakuskit osasivat hoitaa asian niin että siihen liittymän köhdalle jäi ehkä yhteensä pari kolallista tavaraa jos sitäkään.

Muistan kyllä itsekin kun pikkukersana vielä asuin vanhempien luona niin silloin ei ollut juurikaan auran jälkeen ylimääräistä lumityötä, muutama kami siellä sun täällä mutta kun tuossa jokunen vuosi sitten jouduin hetken asumaan porukoilla niin sinä talvena kyllä riitti kolattavaa joka aurakeikan jäljiltä kun aurakuskit ei enää kääntäneet auraa.
 
Faija tuota kiroilee kun nykypäivänä työntävät kaikki lumet siihen omakotialueen tonttiliittymään niin siinä on monta kuutiota lunta kolattavaksi manuaalisesti kun ennen aurakuskit osasivat hoitaa asian niin että siihen liittymän köhdalle jäi ehkä yhteensä pari kolallista tavaraa jos sitäkään.
Jotain pohjosen juttuja, (montakuutiota).
Jossain muualla toisin päin. Tiedä sitten onko tilattu, tuntijuttuja vai puuhasteleeko joku omaan piikkiin.

Sopivalla kalustolla , sopiva pätkä, sopiva talvi, siihen voi vaikuttaa enemmän, jollain toisella yhdistelmällä vähemmän. Luminentalvi, ahdastie on huonokaveri tuossa mielessä.

Se on totta että liittymää kohti per kerta ei iso resurssisyöppö , toki parhaimillaankin työtä % enemmän, vs ajaa vain.
 
.Faija tuota kiroilee kun nykypäivänä työntävät kaikki lumet siihen omakotialueen tonttiliittymään niin siinä on monta kuutiota lunta kolattavaksi manuaalisesti kun ennen aurakuskit osasivat hoitaa asian niin että siihen liittymän köhdalle jäi ehkä yhteensä pari kolallista tavaraa jos sitäkään

Teilläpäin aurataan sitten kunnolla jos omakotitalon tonttiliittymään saadaan aikaiseksi yhdellä aurauskerralla monta kuutiota lunta.. Esimerkiksi viiden kuution lumikasaan (siihen tonttiliittymän kohdalle) pitää jo lunta tosissaan kasata.
 
Jotain pohjosen juttuja, (montakuutiota).
Jossain muualla toisin päin. Tiedä sitten onko tilattu, tuntijuttuja vai puuhasteleeko joku omaan piikkiin.

Sopivalla kalustolla , sopiva pätkä, sopiva talvi, siihen voi vaikuttaa enemmän, jollain toisella yhdistelmällä vähemmän. Luminentalvi, ahdastie on huonokaveri tuossa mielessä.

Se on totta että liittymää kohti per kerta ei iso resurssisyöppö , toki parhaimillaankin työtä % enemmän, vs ajaa vain.
Voi kun olisikin pohjoisen juttuja mutta kun on ihan uudellamaalla.

Ymmärrän kyllä että auraajilla on urakka mutta pitääkö olla mulkku kun auraa. Kuten aikaisemmin mainitsin niin tuo auran kulman säätö on tosiaan pieni liike sormella eikä vaikuta aurausaikaan niin onhan tuo ihan pelkkää laiskuutta/vittuilua ettei sitä tee.
 
kun ajettiin esim tonttiliittymän ohi niin käännettiin sen verran auraa että minimoitiin liittymän kohdalle jäävä lumivalli jne. Nykyään vaan tönitään lumet mihin sattuu.
Täällä kaupunki ilmoitti maksaneensa erikseen tonttiliittymien avoinna pitämisestä. Joka kerta lumet kolme metriä pihan puolella. Rahalla saa palvelua, eiku.
 
Teilläpäin aurataan sitten kunnolla jos omakotitalon tonttiliittymään saadaan aikaiseksi yhdellä aurauskerralla monta kuutiota lunta.. Esimerkiksi viiden kuution lumikasaan (siihen tonttiliittymän kohdalle) pitää jo lunta tosissaan kasata.
No, viime viikonlopun "myrskyn" tuotokset kun puskettiin tonttiliittymään niin siinä oli jo useampi kuutio sitä kamaa kerralla. Toki tuota ei tapahdu monta ketaa vuodessa mutta aavistuksen heikossa kunnosa olevalle eläkeläiselle tuo lumimälli on melkoinen urakka selvitettäväksi. Ennen faijalla edes oli naapuri joka lumilingolla otti enimmät pyytämättä mutta naapuriin muutti nuorisoa jotka eivät auta edes pyydettäessä joten itse käyn auttamassa kun kerkiän.
 
Voi kun olisikin pohjoisen juttuja mutta kun on ihan uudellamaalla.

Ymmärrän kyllä että auraajilla on urakka mutta pitääkö olla mulkku kun auraa. Kuten aikaisemmin mainitsin niin tuo auran kulman säätö on tosiaan pieni liike sormella eikä vaikuta aurausaikaan niin onhan tuo ihan pelkkää laiskuutta/vittuilua ettei sitä tee.
Jos urakalla aurataan niin ei siellä liittymiä ehdi katsella.
Urakka on monesti voitettu juuri tuolla erolla, toki aina voi muotoilla tarjouspyynnön niin että liittymiä ei ajeta tukkoon.
Lumenauraaja ei ole tahallaan mulkku, hän tekee vain työtä käskettyä kuten suurin osa meistä.
 
No, viime viikonlopun "myrskyn" tuotokset kun puskettiin tonttiliittymään niin siinä oli jo useampi kuutio sitä kamaa kerralla. Toki tuota ei tapahdu monta ketaa vuodessa mutta aavistuksen heikossa kunnosa olevalle eläkeläiselle tuo lumimälli on melkoinen urakka selvitettäväksi. Ennen faijalla edes oli naapuri joka lumilingolla otti enimmät pyytämättä mutta naapuriin muutti nuorisoa jotka eivät auta edes pyydettäessä joten itse käyn auttamassa kun kerkiän.
Eli faijasi lumityöt pitäisi hoitua naapurin lumilingolla ja vielä naapurin toimesta mutta nyt ahdistaa kun pitääkin itse tehdä? Lisäksi vielä aurat ja kaikki? Ennen sentään auralla ajettiin lumet pois?
 
No, viime viikonlopun "myrskyn" tuotokset kun puskettiin tonttiliittymään niin siinä oli jo useampi kuutio sitä kamaa kerralla. Toki tuota ei tapahdu monta ketaa vuodessa mutta aavistuksen heikossa kunnosa olevalle eläkeläiselle tuo lumimälli on melkoinen urakka selvitettäväksi. Ennen faijalla edes oli naapuri joka lumilingolla otti enimmät pyytämättä mutta naapuriin muutti nuorisoa jotka eivät auta edes pyydettäessä joten itse käyn auttamassa kun kerkiän.

Jos isäs on tuossa kunnossa niin kannattaisiko harkita kerrostaloasumista.. Ilman mitään vittuilua kun ikää alkaa tulemaan se olisi vain monelle terveellisempi ja järkevämpi vaihtoehto..
 
Eli faijasi lumityöt pitäisi hoitua naapurin lumilingolla ja vielä naapurin toimesta mutta nyt ahdistaa kun pitääkin itse tehdä? Lisäksi vielä aurat ja kaikki? Ennen sentään auralla ajettiin lumet pois?
Ei, kun ennen auraajat osasivat liikuttaa sitä oikean käden sormea sen verran että käänsivät auraa tonttiliittymän kohdalla sen verran että ei työnnetty sitä koko lumimäärää siihen liittymän kohdalle vaan siihen välillä olevalle alueelle. En sitten tiedä onko nykyaikaisessa aurakalustossa moinen operaatio jotenkin hirveän monimutkainen suorittaa mutta aikanaan tuo onnistui helposti. Niin onnistui aikanaan sen yhden talven aikana itseltänikin kun aurasin erästä yksityistietä. Toki jos nykyaikaisella kalustolla tuo vaatii jotain amerikan temppuja ja koko systeemin uudelleenkonfigurointia niin ymmärrän, mutta sitten ollan menty kehityksessä takaperin ja pitkän matkaa.
 
Jos isäs on tuossa kunnossa niin kannattaisiko harkita kerrostaloasumista.. Ilman mitään vittuilua kun ikää alkaa tulemaan se olisi vain monelle terveellisempi ja järkevämpi vaihtoehto..
Tämä on kyllä työn alla, toivottavasti jo ensi talveksi saa järkättyä jonkun kerrostalokämpän (tuskin pääsee hyväkuntoisena mutsin kanssa samaan hoitokotiin). Tämä ei varsinaisesti kyllä muuten liity ketjun aiheeseen.
 
Ahaa... Nythän mulla lamppu syttyi tuosta aurausasiasta... Aurakuskit taitaa olla Bemari- tai Audikuskeja, nehän ei muutenkaan ymmärrä risteyksiä kun eivät osaa vilkkujakaan käyttää :D Niillä varmaan ei hahmotus riitä tonttiliitymien hahmottamiseen, risteyksiä nekin tavallaan ovat :D
 
Juttelin tuossa noin viikko sitten erään eläkkeelle jääneen lumenauraajan kanssa ja hänkin ihmetteli miten nykyään lumet kasataan ihan randomilla mihin sattuu. Aikanaan kuulemma sentään oli ohjeistuksena käyttää järkeä että kasaa lumet sellaiseen paikkaan missä se ei estä näkyvyyttä mutta nykyään tunnutaan työntämään lumet juuri siihen mihin ne saa pois määritellyltä aurausalueelta. Olen tuosta asiasta kyllä samaa mieltä, 90-luvulla ainakin vielä aurakuskeilla oli omatkin aivot käytössä eikä lumia jätetty risteyksien viereen näköesteeksi ja kun ajettiin esim tonttiliittymän ohi niin käännettiin sen verran auraa että minimoitiin liittymän kohdalle jäävä lumivalli jne. Nykyään vaan tönitään lumet mihin sattuu.

Itseasiassa olikohan se viime- vai toissatalvena kun katselin kun aura veti vähän leveästi eli aurasi osittain ojan päältäkin ja siellä kun oli joku liikennemerkkitolppa niin sehän meni siinä samassa ojan pohjalle kun ei sen vertaa viitsitty katsoa mitä linjaa aurataan. Yhtäkkiä vaan muutaman kymmenen metrin päästä perässä ajellessa näki kun joku tolppa vaan lensi komeassa kaaressa ojaan.

Toki nykyään varmaan keikat on tiukemmin kilpailutettu ja kiire on helvetillinen mutta silti voisi vähän omia aivojakin käyttää eikä vaan vetää ihan nollat taulussa ja tehdä hommat ihan juosten kusten.
90-luvun työikäisellä oli selkärankaa ja hän oli ylpeä työstään mitä teki, nykyään ei ole someseksikästä ja harvaa kiinnostaa työnsä jälki, mennään siitä mistä aita on matalin...
 
Voi kun olisikin pohjoisen juttuja mutta kun on ihan uudellamaalla.

Ymmärrän kyllä että auraajilla on urakka mutta pitääkö olla mulkku kun auraa. Kuten aikaisemmin mainitsin niin tuo auran kulman säätö on tosiaan pieni liike sormella eikä vaikuta aurausaikaan niin onhan tuo ihan pelkkää laiskuutta/vittuilua ettei sitä tee.
Alkaa kuulostamaan jo siltä että vähähän pientä kärhämää tienhoidossa, jo töyssyssä sormi heilahtaa väärään suuntaan.


Jos se auraa sitä liittymän kohtaa muutaman sekunnin ja siihen lisätään pari lisätehtävää, niin pieni juttu saa mittasuhteita.

Jos kyse kilometrin pätkästä, niin marginaaleja ei paljo heiluta. Jos etelän taajamat jossa ilmeisesti metrin lumet, kapea ja liittymää liittymän perään, niin kustannus osuus jo isompi.

Mutuilen että joka kalustolla yhtä helppoa, ja huomattava että jos tehdään paremmalla kalustolla kuin sovittu, niin ei silloin välttämättä käytetä kuin niitä juttuja mistä sovittu.


Edit:
Jaa, tässä ilmeisesti kyse viime myräkän aikaisesta auraamisesta, siinä yhteydessä on lunta tullut liittymiin paikoissa joissa normikeleilla varsin kohtuullista, tai jopa aurattu.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinteistö hommissa tulee sanomista jos liian hyvin hinkkailet paikkoja, asiakaat tietenkin tykkää, mutta pomo tuppaa kiipeilemään seinille, kun ei aikataulut pidä. :D
 
Convoy Finlandin juntit. Jätetään autot yöksi Manskulle, josta ne hinataan pois. Nyt ne on sitten varikolla odottamassa noutoa, eikä niitä saa sieltä maksamatta n. 400€ maksua, joka koostuu hinauksesta ym. kuluista. Ja tästä ovat tietenkin itkeneet koko päivän somessa ja myös fb:ssä paskoneet hinausfirman sivuston uhkailuviesteillä. :facepalm:
 
Convoy Finlandin juntit. Jätetään autot yöksi Manskulle, josta ne hinataan pois. Nyt ne on sitten varikolla odottamassa noutoa, eikä niitä saa sieltä maksamatta n. 400€ maksua, joka koostuu hinauksesta ym. kuluista. Ja tästä ovat tietenkin itkeneet koko päivän somessa ja myös fb:ssä paskoneet hinausfirman sivuston uhkailuviesteillä. :facepalm:
Ei niitä minnekkään varikolle ole viety.
 
Tupakoitsijat.

On mielenkiintoista huomata miten yksi addiktio määrittelee ihmiset tietynlaisiksi ja usein tämä määritelmä pitää paikkansa.
Pääsääntöisesti kaikki tupakoitsijat heittävät muovitumpit maahan hieroutumaan mikromuoviksi seuraavaan ateriaan ja hengitysilmaan. Onko tämä välinpitämätöntä itsekästä kusipäisyyttä?
Persereiälle haisevaa röökinsavua saa henkeä pidätellen väistellä joka kulmalla ja ihmetellä, että miten helvetissä nämä ihmiset eivät koskaan ajattele muita tai noudata pyyntöjä olla polttamatta paikoissa missä on tupakointikielto.
Hikiseltä perseeltä haisevaa hengitystä on mukava haistella keskustelun yhteydessä. Sitähän ei kessun jälkeen peitä vahvinkaan suuvesi.

Lähiaikoina olen miettinyt, että miksi helvetissä kessuttelijat jäävät joka kerta kaupan etuoven eteen kaksi metriä liukuovista vetämään sitä paskaa keuhkoihin ja puhaltelemaan muiden kasvoille? Yleensä siihen kerääntyy 3-6 hengen porukka imemään silmämunat suurena posket lommolla röökiä toisiaan intensiivisesti silmiin tuijottaen.

DdO-miAX0AI0QX6.jpg
 
Tupakoitsijat.

On mielenkiintoista huomata miten yksi addiktio määrittelee ihmiset tietynlaisiksi ja usein tämä määritelmä pitää paikkansa.
Pääsääntöisesti kaikki tupakoitsijat heittävät muovitumpit maahan hieroutumaan mikromuoviksi seuraavaan ateriaan ja hengitysilmaan. Onko tämä välinpitämätöntä itsekästä kusipäisyyttä?
Persereiälle haisevaa röökinsavua saa henkeä pidätellen väistellä joka kulmalla ja ihmetellä, että miten helvetissä nämä ihmiset eivät koskaan ajattele muita tai noudata pyyntöjä olla polttamatta paikoissa missä on tupakointikielto.
Hikiseltä perseeltä haisevaa hengitystä on mukava haistella keskustelun yhteydessä. Sitähän ei kessun jälkeen peitä vahvinkaan suuvesi.

Lähiaikoina olen miettinyt, että miksi helvetissä kessuttelijat jäävät joka kerta kaupan etuoven eteen kaksi metriä liukuovista vetämään sitä paskaa keuhkoihin ja puhaltelemaan muiden kasvoille? Yleensä siihen kerääntyy 3-6 hengen porukka imemään silmämunat suurena posket lommolla röökiä toisiaan intensiivisesti silmiin tuijottaen.

DdO-miAX0AI0QX6.jpg

Rautaista asiaa. Sivukommenttina laittaisin kaikki oman terveytensä tieten tahtoen pilaavat, kuten tupakoitsijat, maksamaan kaiken elintapasairauksiensa hoidoksi katsottavat terveysmenot itse. Jos ovat persaukisia ja esim. toimarilla, niin sitten aimo rokotus vähiin tukiinsa. Eikä ole mikään provo.
 
Ihmiset ,jotka eivät tajua miten kutsunapit toimii tai tajua mihin suuntaan se hissi on menossa.
On suorastaan huvittavaa, kun ne tunkee vääriin hisseihin ja sitten tyhminä katselevat ympärilleen, kun hissi lähtee heille väärään suuntaan tai jäävät painelemaan torspoina sitä oman kerroksen nappia ja ihmettelevät, miksi ei se syty. Tyhmimmät eivät tahdo tajuta edes silloin, kun ovet avautuvat kellarissa. Siis tämä hissi on koko ajan mennyt alaspäin, mutta sinä et sitä tajua?
 
Ihmiset ,jotka eivät tajua miten kutsunapit toimii tai tajua mihin suuntaan se hissi on menossa.
On suorastaan huvittavaa, kun ne tunkee vääriin hisseihin ja sitten tyhminä katselevat ympärilleen, kun hissi lähtee heille väärään suuntaan tai jäävät painelemaan torspoina sitä oman kerroksen nappia ja ihmettelevät, miksi ei se syty. Tyhmimmät eivät tahdo tajuta edes silloin, kun ovet avautuvat kellarissa. Siis tämä hissi on koko ajan mennyt alaspäin, mutta sinä et sitä tajua?
Ja tuohon vielä hotellien hissit jotka toimivat avainkortilla. Hississä on iso lappu jossa on sekä tekstillä että kuvina kuinka homma toimii ja silti ihmetellään ja kiroillaan kun hissi ei toimi tai "kyllähän me aamullakin päästiin ilman korttia alas aulaan". Ja sitten ihan oma lukunsa on jotkut neropatit jotka painavat kiusallaan jokaista kerrosnappia kun lähtevät hissistä ja samat sankarit sitten ihmettelevät seuraavalla kerralla kun hissillä kestää puoli tuntia tulla heidän kerroksen kohdalle kun joku mukin on keksinyt saman jäynän.
 
Ja sitten ihan oma lukunsa on jotkut neropatit jotka painavat kiusallaan jokaista kerrosnappia kun lähtevät hissistä ja samat sankarit sitten ihmettelevät seuraavalla kerralla kun hissillä kestää puoli tuntia tulla heidän kerroksen kohdalle kun joku mukin on keksinyt saman jäynän.
Ainakin Koneen hisseissä on ollut jo iät ja ajat toiminnallisuus juuri tällaisia tilanteita vastaan. Eli jos joku nassikka painaa kaikkia kerrosnappeja ja poistuu hissistä, hissi toki lähtee ajamaan seuraavaan kerrokseen. Mutta jos hissin oven valokenno ei havaitse kenenkään kulkevan ovesta parin seuraavan pysähdyksen aikana, hissi nollaa nuo loput kerroskutsut.

Hys! Ei saa kertoa neropateille!
 
Rautaista asiaa. Sivukommenttina laittaisin kaikki oman terveytensä tieten tahtoen pilaavat, kuten tupakoitsijat, maksamaan kaiken elintapasairauksiensa hoidoksi katsottavat terveysmenot itse. Jos ovat persaukisia ja esim. toimarilla, niin sitten aimo rokotus vähiin tukiinsa. Eikä ole mikään provo.
Verot hoitaa haitat aika hyvin. Lisäksi tietysti lyhentynyt elinikä vielä eläkekustannuksissa ja vanhuudenhoidossa. Nykykukurakenteella kannattaisi sakottaa ikää pidentävistä toimista tai pompsauttaa eläkeikä takautuvasti 75:een kaikille.
 
Verot hoitaa haitat aika hyvin. Lisäksi tietysti lyhentynyt elinikä vielä eläkekustannuksissa ja vanhuudenhoidossa. Nykykukurakenteella kannattaisi sakottaa ikää pidentävistä toimista tai pompsauttaa eläkeikä takautuvasti 75:een kaikille.

Sattaa olla urbaani legenda, mutta joskus muinoin kuulin tutkimuksesta olisiko ollut Tsekeissä? Jossa kerrottiin, että tupakointi on itse asiassa hyväksi valtion taloudelle. Tupakoitsijat jaksat työkykyisinä juuri oikean määrän eli ovat maksimaalisia maksajia, mutta sitten kuolevat nopeasti pois ja tosiaan eivät käytä terveydenhuollon palveluita vuosikymmeniä. Kuulemma pahin on itsestään huolta pitävä, joka saattaa 30-40 vuotta vain kuluttaa palveluita. Muistaakseni nosti metelin ja vedettiin nopeasti pois?
 
Sattaa olla urbaani legenda, mutta joskus muinoin kuulin tutkimuksesta olisiko ollut Tsekeissä? Jossa kerrottiin, että tupakointi on itse asiassa hyväksi valtion taloudelle. Tupakoitsijat jaksat työkykyisinä juuri oikean määrän eli ovat maksimaalisia maksajia, mutta sitten kuolevat nopeasti pois ja tosiaan eivät käytä terveydenhuollon palveluita vuosikymmeniä. Kuulemma pahin on itsestään huolta pitävä, joka saattaa 30-40 vuotta vain kuluttaa palveluita. Muistaakseni nosti metelin ja vedettiin nopeasti pois?
Eihän toi nyt välttämättä mikään urbaani legenda ole. Matti Vanhasellakin oli aikoinaan vähän samansuuntaisia näkemyksiä:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom