Tyhmät ihmiset

Itse en aja tuollaisiin kylpyammeisiin autolla. Hirvittää jo ajatuskin. Ehkä syynä se, että kerran on huonon tiekunnossapidon vuoksi repeytynyt jäiseen tiehen kaivon kohdalle sulaneeseen aukkoon taka-akselin montuun osuneen puolen etummainen korikiinnike.
Noissa lammikoissa voi piillä vaikkapa paikaltaan lähtenyt kaivonkansi. Jos se ei osu öljypohjaan, mitäs jos rengas osuu siihen aukkoon. Siihen jää kottero ja pelkälleen kuljettajan virhe.
 
Itse en aja tuollaisiin kylpyammeisiin autolla. Hirvittää jo ajatuskin. Ehkä syynä se, että kerran on huonon tiekunnossapidon vuoksi repeytynyt jäiseen tiehen kaivon kohdalle sulaneeseen aukkoon taka-akselin montuun osuneen puolen etummainen korikiinnike.
Noissa lammikoissa voi piillä vaikkapa paikaltaan lähtenyt kaivonkansi. Jos se ei osu öljypohjaan, mitäs jos rengas osuu siihen aukkoon. Siihen jää kottero ja pelkälleen kuljettajan virhe.
Juu, itsekään en ainakaan noihin Keravan lätäköihin ajaisi, toisessa kiertotie on vajaan kilometrin, toisessa ehkä vähän reilun kilometrin. Ei viitsi riskeerata sellaisen kiertomatkan takia.

Tuli tuosta huonosta tien kunnossapidosta mieleen että välillä on ihmetellyt miten ihmiset ajavat kaikkiin tiessä oleviin kuoppiin vaikka näkevät (ainakin pitäisi nähdä) ne. Välillä oikein pahaa tekee kun joku "kerää" kaikki kuopat joltakin huonokuntoiselta tieltä. Itse ainakin koitan mahdollisuuksien mukaan väistellä.
 
Juu, ja toinen vastaava on noin puoli kilsaa etelään, Kulloontien kohdilla. Tai enää se ei taida niin pahasti tulvia mutta aikanaan siinäkin oli monesti samanlainen lätäkkö.
Oman kokemuksen mukaan ei muodostu kyllä samanlaista, on tullut ajettua tuosta epäsäännöllisen säännöllisesti läpi jo vuodesta 2007.
Lapsuudesta toki muistan ehkä hieman pahempia tulvia, mutta on varmaan jo pumput asennettu, kun on liikenteellisesti aika kriittinen piste.
 
Onko Englanti niin kehitysmaa, ettei tuohon saa pientä siltaa rakennettua?
On.

Onhan meilläkin pieniä hiekkateitä, mutta onhan Briteissä ne tiet motareiden ulkopuolella välillä aika jänniä. Taloja ja maita on ollut Rooman ajoista lähtien, joten tiet samoja peruja leveyksiltään ja linjauksiltaan.
 
Onko Englanti niin kehitysmaa, ettei tuohon saa pientä siltaa rakennettua?
Näitä kahlaamoja on briteissä alla olevan wikisivun mukaan yli 2000 ja pääsääntöisesti niistä ei ole mitään haittaa. Kovat sateet ja nousuvesi voivat kuitenkin nostaa veden korkeutta, jolloin tavallisella autolla pitäisi paikka kiertää, mutta kun ei ymmärrä, eikä malta, niin tuossa on lopputulos. Korjaamoillehan nämä ovat suoranaisia rahasampoja.

 
Näitä kahlaamoja on briteissä alla olevan wikisivun mukaan yli 2000 ja pääsääntöisesti niistä ei ole mitään haittaa. Kovat sateet ja nousuvesi voivat kuitenkin nostaa veden korkeutta, jolloin tavallisella autolla pitäisi paikka kiertää, mutta kun ei ymmärrä, eikä malta, niin tuossa on lopputulos. Korjaamoillehan nämä ovat suoranaisia rahasampoja.

Joo, tiedetään. Vaikuttaa vaan kovin alkeelliselta ratkaisulta tuollainen, varsinkin kun ei sentään olla täysin "keskellä ei mitään", vaan lähellä on taloja ja videoiden perusteella liikennettä tiellä kuitenkin jonkin verran on.
 
On sitten huoltoyhtiö päättänyt rakentaa kauhakuormaajalla noin 2 metrin lumimuurin viereisen metsän polun eteen. En tiedä mikä ratas o jollai leikannut kiinni
 
On sitten huoltoyhtiö päättänyt rakentaa kauhakuormaajalla noin 2 metrin lumimuurin viereisen metsän polun eteen. En tiedä mikä ratas o jollai leikannut kiinni
Tilannetta näkemättä ja viimeaikaisen lumentulon tietäen, vahva veikkaus että tuo on vähiten huono vaihtoehto. Johonkin se lumi täytyy saada, ja joku metsäpolun blokkaantuninen nyt ei taida olla ihan prioriteettilistan kärjessä. Annetaan ammattilaisten hoitaa hommansa.
 
On sitten huoltoyhtiö päättänyt rakentaa kauhakuormaajalla noin 2 metrin lumimuurin viereisen metsän polun eteen. En tiedä mikä ratas o jollai leikannut kiinni
Tämä vaatii vähän lisäinfoa (jotain jäi sulla kertomatta), siis miksi on tyhmän ihmisen merkki.

No yleistän kuullostaa ihan tavanomaiselta ja tyhmää jos olisi pistänyt jonnekkin muualle ei sopivaan paikkaan.
 
On sitten huoltoyhtiö päättänyt rakentaa kauhakuormaajalla noin 2 metrin lumimuurin viereisen metsän polun eteen. En tiedä mikä ratas o jollai leikannut kiinni
Mihin ne lumet olis sit pitäny laittaa? Nakataan siihen mihin helpoiten saadaan.
 
On sitten huoltoyhtiö päättänyt rakentaa kauhakuormaajalla noin 2 metrin lumimuurin viereisen metsän polun eteen. En tiedä mikä ratas o jollai leikannut kiinni
En tiedä millaisesta paikasta on kyse, mutta eiköhän tuossa ole taustalla ihan vaan se, että kun taivaalta tulee tarpeeksi lunta, niin se pitää siirtää pois ajoradoilta ja jalkakäytäviltä/pyöräteiltä ja jos osoitettua tilaa ei ole muualla, niin sitten siinä on yksi metsäpolku vain ikävä sivuseikka. Pitää valita vähiten huono paikka, kun ei niitä kinoksia voi ihan mihin tahansa ja kenen tahansa pihoille kasata.
 
En tiedä millaisesta paikasta on kyse, mutta eiköhän tuossa ole taustalla ihan vaan se, että kun taivaalta tulee tarpeeksi lunta, niin se pitää siirtää pois ajoradoilta ja jalkakäytäviltä/pyöräteiltä ja jos osoitettua tilaa ei ole muualla, niin sitten siinä on yksi metsäpolku vain ikävä sivuseikka. Pitää valita vähiten huono paikka, kun ei niitä kinoksia voi ihan mihin tahansa ja kenen tahansa pihoille kasata.
Suurella todennäköisyydellä juuri tuosta syystä on polku tukittu. Meilläkin tukittiin polku naapuritaloyhtiön pihaan ja yksi jalankulkuväylä pihalta jalkakäytävälle mutta kyllä nuo aikanaan taas aukeavat. Periaatteessa asukkaiden kannalta parempi paikka olisi ollut yhden pelastustien kohdalle kun sieltä ei oikeastaan kukaan koskaan kulje mutta se kun pitää pitää auki niin ei voi siihenkään lumia kasata kun ei pääse brankkarit paikalle tarvittaessa.
 
No tuossa on sen verran paljon tilaa että olisi voinut jättää polun vapaaksi. Esim se joutuu ajaamaan metsän reunaa pitkin useamman kymmenen metriä
No ei nyt oikein avannut, nyt jää sellainen olo että tuossa polussa oli jotain sellaista minkä tukkiminen nyt harmitti kirjoittajaa.

Voi toki olla että polku sana ja metsä mielletään erilailla ja lukijana näen ihan eri tilanteen kuin se mikä oikeasti on. Jonkun toisen metsä, jossa menee joku polkku, jota taloyhtiössä joku/jotku käyttäneet oikopolkuna ja auraaja on nähnyt tilantee miten taloyhtiön kannalta paras tapa ratkoa lumiongelmaa.
 
On sitten huoltoyhtiö päättänyt rakentaa kauhakuormaajalla noin 2 metrin lumimuurin viereisen metsän polun eteen. En tiedä mikä ratas o jollai leikannut kiinni
Se on kumma kun kerrankin lunta tulee parissa päivässä enemmän kuin joinain talvina yhteensä, niin alkaa hirveä itku ja parku kun sitä lunta on juuri minun reitillä.

Pahimpia ovat nämä twitterin spendexit jotka itkee kuorossa kun pyöräteitä ei ole hoidettu lumettomiksi :facepalm:

Poikkeusolot vaatii poikkeustekoja, koittakaa nyt saatana muutama päivä kestää
 
Tilannetta näkemättä ja viimeaikaisen lumentulon tietäen, vahva veikkaus että tuo on vähiten huono vaihtoehto. Johonkin se lumi täytyy saada, ja joku metsäpolun blokkaantuninen nyt ei taida olla ihan prioriteettilistan kärjessä. Annetaan ammattilaisten hoitaa hommansa.
Tämä oli kai sarkasmia? Kiinteistöhuoltoon tuntuu valuvan tasan se sakki, joka ei kykene tai jota ei kiinnosta huomioida ympäristöä sen vertaa, että miettisi, mihin lumet voi kipata. Kipataan tasan siihen, mihin ne helpoiten saa pois omista jaloista.
Mihin ne lumet olis sit pitäny laittaa? Nakataan siihen mihin helpoiten saadaan.
Niin kuin näin.

Yhtä kovaa osaamista on myös kaupungin katuja auraavilla urakoitsijoilla. Olen laskenut yli kymmenen suojatietä, joiden eteen on lastattu kolmatta metriä korkeita lumikasoja. Yhtä hyvin sen kasan olisi voinut tehdä esimerkiksi sen suojatien jälkeen, jolloin näkisi pysähtymättä, onko jalankulkijoita tulossa. Olen asiasta lähettänyt palautetta ja nyt on edes muutamassa risteyksessä kasa poistettu ja uusi tehty oikealle puolelle.
 
Hyvin on mennyt oppi perille. Anopilla on kaikenmaailman sähköisetn laitteiden kanssa aina ongelmia ja olen ohjeistanut aina ottamaan virrat pois ja takas päälle, niin suurin osa hoituu.

No viikonloppuna oli robotti-imuri mennyt sekaisin. Kertoi ottaneensa telakan johdon irti seinästä, eikä auttanut :) Vähän kun ottaisi käänykän laturin seinästä, kun kännykkä jumii... No vanha ihminen ei tietenkään voi kaikkea ymmärtää, mutta silti.
 
Tämä oli kai sarkasmia? Kiinteistöhuoltoon tuntuu valuvan tasan se sakki, joka ei kykene tai jota ei kiinnosta huomioida ympäristöä sen vertaa, että miettisi, mihin lumet voi kipata. Kipataan tasan siihen, mihin ne helpoiten saa pois omista jaloista.

Kiinteistöhuollon ongelma on palkkaus ja se ettei kukaan haluaisi maksaa siitä mitään, mutta kaikkea pitäisi saada.

Jonkin sortin tyhmyyttä sekin, että otetaan se halvin ja karsituin kiinteistönhoidon soppari ja sen jälkeen ihmetellään ja valitetaan ( usein pelkästään naapurille ) kun mitään ei tapahdu ja jos tapahtuu sen tekevät apukoululaiset joidenka jäljet saa korjtata ihan itse.

Yhtään fiksummat ja jotain osaavat kiinteistöhoidossa työskentelevät siirtyvät muuallle, jossa ajastaan saa edes paremman korvauksen ja ehkä jopa pientä arvostusta tehdystä työstä.
 
Hyvin on mennyt oppi perille. Anopilla on kaikenmaailman sähköisetn laitteiden kanssa aina ongelmia ja olen ohjeistanut aina ottamaan virrat pois ja takas päälle, niin suurin osa hoituu.

No viikonloppuna oli robotti-imuri mennyt sekaisin. Kertoi ottaneensa telakan johdon irti seinästä, eikä auttanut :) Vähän kun ottaisi käänykän laturin seinästä, kun kännykkä jumii... No vanha ihminen ei tietenkään voi kaikkea ymmärtää, mutta silti.
Tunnustaudun tyhmäksi enkä itsekkään tiedä missä Roborock s6 on virtakytkin tai jokin reset.
 
Yhtä kovaa osaamista on myös kaupungin katuja auraavilla urakoitsijoilla. Olen laskenut yli kymmenen suojatietä, joiden eteen on lastattu kolmatta metriä korkeita lumikasoja. Yhtä hyvin sen kasan olisi voinut tehdä esimerkiksi sen suojatien jälkeen, jolloin näkisi pysähtymättä, onko jalankulkijoita tulossa. Olen asiasta lähettänyt palautetta ja nyt on edes muutamassa risteyksessä kasa poistettu ja uusi tehty oikealle puolelle.
Suojatieansoihin täälläkin kiinitetty huomiota. Mutta yleensä siihen on syynsä. Se on sitten "hinnoittelu" kysymys.
Ei välttämättä otsikko juttu.
Mutta se ehkä menee otsikkoon jos ja kun suojateiden läheisyyteen tehdään(suunnitellaan) vartavast "korsiteitä" jotka heikentää kevynliikenteen näkyvyyttä/erottamista. Ja tästä lumilinkki, tekee siitä talvikunnossapidosta kalliimpaa.
 
On sitten huoltoyhtiö päättänyt rakentaa kauhakuormaajalla noin 2 metrin lumimuurin viereisen metsän polun eteen. En tiedä mikä ratas o jollai leikannut kiinni
Eikö kunto riitä kiivetä kasan yli? :D

Jos se on joku kinttupolku, niin en näkis syytä tehdä asiasta isoa numeroa.
 
Tämä oli kai sarkasmia? Kiinteistöhuoltoon tuntuu valuvan tasan se sakki, joka ei kykene tai jota ei kiinnosta huomioida ympäristöä sen vertaa, että miettisi, mihin lumet voi kipata. Kipataan tasan siihen, mihin ne helpoiten saa pois omista jaloista.

Niin kuin näin.

Yhtä kovaa osaamista on myös kaupungin katuja auraavilla urakoitsijoilla. Olen laskenut yli kymmenen suojatietä, joiden eteen on lastattu kolmatta metriä korkeita lumikasoja. Yhtä hyvin sen kasan olisi voinut tehdä esimerkiksi sen suojatien jälkeen, jolloin näkisi pysähtymättä, onko jalankulkijoita tulossa. Olen asiasta lähettänyt palautetta ja nyt on edes muutamassa risteyksessä kasa poistettu ja uusi tehty oikealle puolelle.
Tai kasataan risteykseen niin ettei kasan yli näe oikealle.
 
Suomessahan pitäisi vissiin maksaa lumen auraajille insinöörin palkkaa että ei lumet olisi keskellä katua. Jostain syystä. :D
Kyllä siellä puikoissa on ihan ammattilaisiakin on, mutta se sitten riippuu yhtiöstä millaiset prosessit on ja yleensä on tillattu että liukkaus on torjuttu ja jollain halutulla tasolla aurailu. Välttämättä taloyhtiössä ei ole into jonkin metsäpolun talvikunnossa pitoon.

Erikoiskohteita lukuunottamatta kukaan ei maksa siitä että silloin ei tällöin tulevia kovempia myräköitä varten olisi sama vaste aika kun keskiverto keleillä. Eli silloin priorisoidaan, eikä jäädä puoltaminuuttia hinkkaan jotain tolpan juurta.
 
Mutta kun joka kerta se selitys paskalle palvelulle tai paskasti hoidetulle työlle on se että pitäisi maksaa lisää. Kunhan vaan maksetaan lisää, niin kaikki ongelmat hoituu. Ja paskat.
Ei aivan, vaan se me nee niin niin että ostetaan sitä tasoa mitä halutaan, ja valvotaan että luvattu hoidetaan. Se että tilaa minimiä enemmän luonollisesti maksaa enemmän.

Jos haluaa varautua "ylitsepääsemättömiin" esteisiin. niin harvemmin mikään taloyhtiö sellaisia haluaa. mielummin kiipeilee lumikasoissa päiviä, viikko, kesään.
 
Puhuinkin nyt enemmän noista idiooteista jotka tunkee ne lumet risteyksiin haittaamaan kaikkien näkyvyyttä. Tollaseen idiotismiin mikään määrä rahaa auta. Idiootti on idiootti vaikka sille maksettais miljoona.
No en tiedä mitä tapausta mielessäsi pohdit. Mutta miljoonalla saa kyllä sellaisen kuskin joka vaikka lusikoi haluttuun paikkaan, jos niin haluat (eikä laittomuuksia).

Tyhmältä näyttävä juttu ei ole aina sen tekijän tyhmyyttä, ei välttämättä tekijän oma valinta.

Osa kyllä näyttää tietämättömyydeltä, opastuksen, ohjeistuksen puutteelta. Sekin toki ihan mutua.

Mutta jos katselet omatoimi pihojen liittymiä, niin se miksi kasattu isot kasat , niin kai se nyt vaan on siihen lapion mitan päähän viskottu. Ahkerammat tuuppaa tien vastakkaiselle puolelle
 
Kuopiossa takavuosina annettiin selitys, että suojatie ja risteykset ovat vapaita pysäköidyistä autoista ja siksi niihin on helppo kasata lumet.

Tyhmyyden ja laiskuuden yhdistelmä.
Eiköhän tuossa ole kyse lähinnä kustannuksista, tottakai jokainen lumikasa viedään vaikka taajaman ulkopuolelle jos vain maksaja löytyy. Tämän maksun voit maksaa joko kunnallisveron tai talohuollon lähettämän laskun muodossa.
Tuskin kukaan lumia tahallaan kasaa risteysalueelle ellei ole ns.pakko, näitä asiota mietitään oikeasti aika monella tasolla, usko pois.
Ps. nyt on ollut aika runsasluminen talvi ja koneet sekä henkilöstö ovat varmasti kovilla, itse olen lähinnä tyytyväinen jos lumikasaa edes muodostuu johonkin, toinen vaihtoehto on kahlata nilkkoja myöten lumessa.
 
Talvi yllätti auraajat. :lol:

On kaikki vaan niin vitun vaikeeta Suomessa. Onneksi meillä on maailman paras koulutus. Tiedä missä Angolassa muuten asuttaisiin näillä taidoilla.
Jaa, tämän tason juttua sitten.
En lähde tähän nyt avaamaan tarkemmin kuinka lumen aurausta Suomessa hoidetaan, referenssinä meille käynee esim. Helsinki-Vantaan lentokenttä joka toimii lähes joka säällä, samoin täällä koulut pysyy auki vaikka sataa lunta?
Ehkä sinä voisit käydä katsomassa kuinka Angolassa hoidetaan asiat, raportoi sitten tänne mitä siellä ostaan tehdä ja mitä ei?
 
Näitä kahlaamoja on briteissä alla olevan wikisivun mukaan yli 2000 ja pääsääntöisesti niistä ei ole mitään haittaa. Kovat sateet ja nousuvesi voivat kuitenkin nostaa veden korkeutta, jolloin tavallisella autolla pitäisi paikka kiertää, mutta kun ei ymmärrä, eikä malta, niin tuossa on lopputulos. Korjaamoillehan nämä ovat suoranaisia rahasampoja.

Osa ajoi kuitenkin snorkkelin kanssa kovalla innolla.
 
Talvi yllätti auraajat. :lol:
Ehkä enemminkin yleisön.

Huoltoyhtiöt on varautuneet talveen, ja niillä on työvoimaa joka joustaa jos tulee vähän kovempi myräkkä.

Ei ole useinkaan kannattavaa varautua lumipyryihin joita keskimäärin joka toinen vuosi, saati sellaiseen joita kerran kymmenessä vuodessa.
Kun se tulee, niin sitten hoidetaan tavoitejärjestyksessä. puolen minuutin hinkkaamiset sitten seuraavalla viikolla.

En halua osallistua siihen kustannukseen missä ylimioitetaan kalusto ja miehistä, mutta siitä olen jotain valmis maksamaan että tietyissä kunnissa tasoa nostetaan, sellaiseksi että vähän reippaampaa olisi. Toki jos rehellisiä ollaan niin en lisää veroja maksaan, vaan niin että kohdistetaan resurrseja kunnosta pitoon niistä asioista joita en yhtäpaljon arvosta.

Ne missä taasen suoraan maksajana, niin en enempää maksaisi, tyydyn vain mutiseen.
 
Ei noissa tienvarsiin kasoissa ole mitään ihmeellistä.. Lunta tuli kerralla reilusti enemmän joten menee oma aikansa jotta kasat saadaan siirrettyä pois. Sitä kalustoa kun ei ole loputtomasti (järkihintaan) eikä budjetti veny övereiden maksamiseen. Varsinkin suuremmissa kaupungeissa tämä on joka talvinen itkun aihe.. Lumien siirtämiseen menee kuitenkin aikaa ja kaupungeissa siirtomatkat venyvät. Meren/järven jäälle lunta ei saa enää ajaa. Tai ei saisi, Helsingissä n. puolet lumesta ajetaan edelleen roskineen mereen..

Taloyhtiöillekkin se on rahakysymys. Monille yhtiöille riittää että parkkipaikat aurataan johonkin.. Ja yhtiöiden tonteilla ei ylimääräistä tilaa ole. Huoltoyhtiö taatusti siirtää lumet pois tontilta jos taloyhtiö niin haluaa.. Se vaan maksaa lisää.
 
Juttelin tuossa noin viikko sitten erään eläkkeelle jääneen lumenauraajan kanssa ja hänkin ihmetteli miten nykyään lumet kasataan ihan randomilla mihin sattuu. Aikanaan kuulemma sentään oli ohjeistuksena käyttää järkeä että kasaa lumet sellaiseen paikkaan missä se ei estä näkyvyyttä mutta nykyään tunnutaan työntämään lumet juuri siihen mihin ne saa pois määritellyltä aurausalueelta. Olen tuosta asiasta kyllä samaa mieltä, 90-luvulla ainakin vielä aurakuskeilla oli omatkin aivot käytössä eikä lumia jätetty risteyksien viereen näköesteeksi ja kun ajettiin esim tonttiliittymän ohi niin käännettiin sen verran auraa että minimoitiin liittymän kohdalle jäävä lumivalli jne. Nykyään vaan tönitään lumet mihin sattuu.

Itseasiassa olikohan se viime- vai toissatalvena kun katselin kun aura veti vähän leveästi eli aurasi osittain ojan päältäkin ja siellä kun oli joku liikennemerkkitolppa niin sehän meni siinä samassa ojan pohjalle kun ei sen vertaa viitsitty katsoa mitä linjaa aurataan. Yhtäkkiä vaan muutaman kymmenen metrin päästä perässä ajellessa näki kun joku tolppa vaan lensi komeassa kaaressa ojaan.

Toki nykyään varmaan keikat on tiukemmin kilpailutettu ja kiire on helvetillinen mutta silti voisi vähän omia aivojakin käyttää eikä vaan vetää ihan nollat taulussa ja tehdä hommat ihan juosten kusten.
 
Juttelin tuossa noin viikko sitten erään eläkkeelle jääneen lumenauraajan kanssa ja hänkin ihmetteli miten nykyään lumet kasataan ihan randomilla mihin sattuu. Aikanaan kuulemma sentään oli ohjeistuksena käyttää järkeä että kasaa lumet sellaiseen paikkaan missä se ei estä näkyvyyttä mutta nykyään tunnutaan työntämään lumet juuri siihen mihin ne saa pois määritellyltä aurausalueelta. Olen tuosta asiasta kyllä samaa mieltä, 90-luvulla ainakin vielä aurakuskeilla oli omatkin aivot käytössä eikä lumia jätetty risteyksien viereen näköesteeksi ja kun ajettiin esim tonttiliittymän ohi niin käännettiin sen verran auraa että minimoitiin liittymän kohdalle jäävä lumivalli jne. Nykyään vaan tönitään lumet mihin sattuu.

Itseasiassa olikohan se viime- vai toissatalvena kun katselin kun aura veti vähän leveästi eli aurasi osittain ojan päältäkin ja siellä kun oli joku liikennemerkkitolppa niin sehän meni siinä samassa ojan pohjalle kun ei sen vertaa viitsitty katsoa mitä linjaa aurataan. Yhtäkkiä vaan muutaman kymmenen metrin päästä perässä ajellessa näki kun joku tolppa vaan lensi komeassa kaaressa ojaan.

Toki nykyään varmaan keikat on tiukemmin kilpailutettu ja kiire on helvetillinen mutta silti voisi vähän omia aivojakin käyttää eikä vaan vetää ihan nollat taulussa ja tehdä hommat ihan juosten kusten.
90-luvulla oli aikaa, kalustoa ja työntekijöitä. Samoja pihoja ja teitä aurataan nykyisin murto-osalla kalustosta/työntekijöistä ja inflaatiokorjattu hinta kestää vertailun helposti 30 vuoden takaiseen.
Aika yhdentekevää verrata 90-luvun aurakuskia nykyajan kalustolla ajavaan.
 
90-luvulla oli aikaa, kalustoa ja työntekijöitä. Samoja pihoja ja teitä aurataan nykyisin murto-osalla kalustosta/työntekijöistä ja inflaatiokorjattu hinta kestää vertailun helposti 30 vuoden takaiseen.
Aika yhdentekevää verrata 90-luvun aurakuskia nykyajan kalustolla ajavaan.
No, mutta järkeä silti voisi nykyisetkin auraajat käyttää. Tuskin montaa sekuntia pidempään kestää ajaa kauhallinen lunta 2m kauemmaksi risteystä että näkyväisyys pysyy tai kääntää auraa tonttiliittymän kohdalla että asukkaalle ei jää puolen metrin lumikinosta siihen. Toki eri asia on sitten tuo lumen siirtely kun on aurailtu, niiden kasojen poistoon tuskin on samalla tavalla resursseja.
 
No, mutta järkeä silti voisi nykyisetkin auraajat käyttää. Tuskin montaa sekuntia pidempään kestää ajaa kauhallinen lunta 2m kauemmaksi risteystä että näkyväisyys pysyy tai kääntää auraa tonttiliittymän kohdalla että asukkaalle ei jää puolen metrin lumikinosta siihen. Toki eri asia on sitten tuo lumen siirtely kun on aurailtu, niiden kasojen poistoon tuskin on samalla tavalla resursseja.
Ei sitä lunta ajeta kauhalla risteykseen, tai jos ajetaan niin on ollut huono tarjous vailla tarkempaa tietoa lumien sijoituspaikasta ja mennään halvimman mukaan?
Aurojen osalta sama laulu, sopimus määrittää kuinka tonttiliittymien kohdalla toimitaan. Rahalla saa auran joka jättää liitymät vapaaksi, maksamalla hieman lisää perässä tulee pyöräkone ja kolamies.
Edit. Ymmärrät varmaan itsekin kuinka valtava ero tulee noista liittymistä, kiva aurata 20km pätkää ja hieroa jokaista 100metrin välein olevaa liittymää
 
Ei sitä lunta ajeta kauhalla risteykseen, tai jos ajetaan niin on ollut huono tarjous vailla tarkempaa tietoa lumien sijoituspaikasta ja mennään halvimman mukaan?
Aurojen osalta sama laulu, sopimus määrittää kuinka tonttiliittymien kohdalla toimitaan. Rahalla saa auran joka jättää liitymät vapaaksi, maksamalla hieman lisää perässä tulee pyöräkone ja kolamies.
Edit. Ymmärrät varmaan itsekin kuinka valtava ero tulee noista liittymistä, kiva aurata 20km pätkää ja hieroa jokaista 100metrin välein olevaa liittymää
Tosi "suuri" vaiva liikuttaa sitä oikean käden sormea sen verran että kääntää tonttiliittymän kohdalla auraa eri asentoon ja taas liittymän jälkeen takaisin toiseen suuntaan... Kyllä, olen itsekin traktorilla aurannut yhtä pikkutietä aikanaan niin tuo ei ole oikeasti kuin viitseliäisyydestä kiinni.
 
Tosi "suuri" vaiva liikuttaa sitä oikean käden sormea sen verran että kääntää tonttiliittymän kohdalla auraa eri asentoon ja taas liittymän jälkeen takaisin toiseen suuntaan... Kyllä, olen itsekin traktorilla aurannut yhtä pikkutietä aikanaan niin tuo ei ole oikeasti kuin viitseliäisyydestä kiinni.
Jos kyseessä on traktorilla aurattava pikkutie niin silloin kyse on osittain viitseliäisyydestä, varmaan tuo jututtamasi auraaja tehnyt työuran samoilla seuduilla?
Luulin että puhutaan "oikeista" teistä ja niiden aurauksesta.
Edit. Alkaa lipumaan pahasti ot osastoon, jatkot varmaan johonkin aurausketjuun jos löytyy?
 
Tosi "suuri" vaiva liikuttaa sitä oikean käden sormea sen verran että kääntää tonttiliittymän kohdalla auraa eri asentoon ja taas liittymän jälkeen takaisin toiseen suuntaan... Kyllä, olen itsekin traktorilla aurannut yhtä pikkutietä aikanaan niin tuo ei ole oikeasti kuin viitseliäisyydestä kiinni.
Keskustelun kohteet ilmeisesti vähän hyppii paikaista toiseen.

On tienpätkiä ja niissä liittymiä ja sitä sattumalta aurataan sellaisella kalustolla missä voi vaikuttaa jonkin verran tonttiliittymän tukkimiseen. Ja niin jossain myös tehdään. ja uskon että 90 luvullakkin on jossain sellaista tapahtunut.
Se syö kuitenkin kuskin resursseja.

Sitten on teitä ja kalustoa jossa tuollaista ei tehdä, ja ei ole tehty 90 luvulla, pysäkit voi pyyhkäistä, ei välttämättä joka kerta.

Maalikkona olen sitä ihmetellyt että täytyy olla aika hyvä tuntuma ja osaamineen auravehkeeseen että sillä vauhdilla pyyhkii pysäkit ja levennykset, samalla väistelee kansa-autoilijoita.
 
Keskustelun kohteet ilmeisesti vähän hyppii paikaista toiseen.

On tienpätkiä ja niissä liittymiä ja sitä sattumalta aurataan sellaisella kalustolla missä voi vaikuttaa jonkin verran tonttiliittymän tukkimiseen. Ja niin jossain myös tehdään. ja uskon että 90 luvullakkin on jossain sellaista tapahtunut.
Se syö kuitenkin kuskin resursseja.

Sitten on teitä ja kalustoa jossa tuollaista ei tehdä, ja ei ole tehty 90 luvulla, pysäkit voi pyyhkäistä, ei välttämättä joka kerta.

Maalikkona olen sitä ihmetellyt että täytyy olla aika hyvä tuntuma ja osaamineen auravehkeeseen että sillä vauhdilla pyyhkii pysäkit ja levennykset, samalla väistelee kansa-autoilijoita.
Lähinnä siis tarkoitin ihan taajamassa pikkuteiden auraamista, yleensä auraaminen tehdään pienemmällä kalustolla ja auran kääntäminen on oikeasti viitseliäisyydestä kiinni. Tuo operaatio oikeasti on yhden vivun kääntäminen pariksi sekunniksi toiseen asentoon ja taas parin sekunnin jälkeen toiseen suuntaan. Isot tiet sitten ovat eri juttu, siellä tuskin kannattaa liiemmin auraa käännellä ja vauhtikin on yli 50km/h. Faija tuota kiroilee kun nykypäivänä työntävät kaikki lumet siihen omakotialueen tonttiliittymään niin siinä on monta kuutiota lunta kolattavaksi manuaalisesti kun ennen aurakuskit osasivat hoitaa asian niin että siihen liittymän köhdalle jäi ehkä yhteensä pari kolallista tavaraa jos sitäkään.

Muistan kyllä itsekin kun pikkukersana vielä asuin vanhempien luona niin silloin ei ollut juurikaan auran jälkeen ylimääräistä lumityötä, muutama kami siellä sun täällä mutta kun tuossa jokunen vuosi sitten jouduin hetken asumaan porukoilla niin sinä talvena kyllä riitti kolattavaa joka aurakeikan jäljiltä kun aurakuskit ei enää kääntäneet auraa.
 
Faija tuota kiroilee kun nykypäivänä työntävät kaikki lumet siihen omakotialueen tonttiliittymään niin siinä on monta kuutiota lunta kolattavaksi manuaalisesti kun ennen aurakuskit osasivat hoitaa asian niin että siihen liittymän köhdalle jäi ehkä yhteensä pari kolallista tavaraa jos sitäkään.
Jotain pohjosen juttuja, (montakuutiota).
Jossain muualla toisin päin. Tiedä sitten onko tilattu, tuntijuttuja vai puuhasteleeko joku omaan piikkiin.

Sopivalla kalustolla , sopiva pätkä, sopiva talvi, siihen voi vaikuttaa enemmän, jollain toisella yhdistelmällä vähemmän. Luminentalvi, ahdastie on huonokaveri tuossa mielessä.

Se on totta että liittymää kohti per kerta ei iso resurssisyöppö , toki parhaimillaankin työtä % enemmän, vs ajaa vain.
 
.Faija tuota kiroilee kun nykypäivänä työntävät kaikki lumet siihen omakotialueen tonttiliittymään niin siinä on monta kuutiota lunta kolattavaksi manuaalisesti kun ennen aurakuskit osasivat hoitaa asian niin että siihen liittymän köhdalle jäi ehkä yhteensä pari kolallista tavaraa jos sitäkään

Teilläpäin aurataan sitten kunnolla jos omakotitalon tonttiliittymään saadaan aikaiseksi yhdellä aurauskerralla monta kuutiota lunta.. Esimerkiksi viiden kuution lumikasaan (siihen tonttiliittymän kohdalle) pitää jo lunta tosissaan kasata.
 
Jotain pohjosen juttuja, (montakuutiota).
Jossain muualla toisin päin. Tiedä sitten onko tilattu, tuntijuttuja vai puuhasteleeko joku omaan piikkiin.

Sopivalla kalustolla , sopiva pätkä, sopiva talvi, siihen voi vaikuttaa enemmän, jollain toisella yhdistelmällä vähemmän. Luminentalvi, ahdastie on huonokaveri tuossa mielessä.

Se on totta että liittymää kohti per kerta ei iso resurssisyöppö , toki parhaimillaankin työtä % enemmän, vs ajaa vain.
Voi kun olisikin pohjoisen juttuja mutta kun on ihan uudellamaalla.

Ymmärrän kyllä että auraajilla on urakka mutta pitääkö olla mulkku kun auraa. Kuten aikaisemmin mainitsin niin tuo auran kulman säätö on tosiaan pieni liike sormella eikä vaikuta aurausaikaan niin onhan tuo ihan pelkkää laiskuutta/vittuilua ettei sitä tee.
 
kun ajettiin esim tonttiliittymän ohi niin käännettiin sen verran auraa että minimoitiin liittymän kohdalle jäävä lumivalli jne. Nykyään vaan tönitään lumet mihin sattuu.
Täällä kaupunki ilmoitti maksaneensa erikseen tonttiliittymien avoinna pitämisestä. Joka kerta lumet kolme metriä pihan puolella. Rahalla saa palvelua, eiku.
 
Teilläpäin aurataan sitten kunnolla jos omakotitalon tonttiliittymään saadaan aikaiseksi yhdellä aurauskerralla monta kuutiota lunta.. Esimerkiksi viiden kuution lumikasaan (siihen tonttiliittymän kohdalle) pitää jo lunta tosissaan kasata.
No, viime viikonlopun "myrskyn" tuotokset kun puskettiin tonttiliittymään niin siinä oli jo useampi kuutio sitä kamaa kerralla. Toki tuota ei tapahdu monta ketaa vuodessa mutta aavistuksen heikossa kunnosa olevalle eläkeläiselle tuo lumimälli on melkoinen urakka selvitettäväksi. Ennen faijalla edes oli naapuri joka lumilingolla otti enimmät pyytämättä mutta naapuriin muutti nuorisoa jotka eivät auta edes pyydettäessä joten itse käyn auttamassa kun kerkiän.
 
Voi kun olisikin pohjoisen juttuja mutta kun on ihan uudellamaalla.

Ymmärrän kyllä että auraajilla on urakka mutta pitääkö olla mulkku kun auraa. Kuten aikaisemmin mainitsin niin tuo auran kulman säätö on tosiaan pieni liike sormella eikä vaikuta aurausaikaan niin onhan tuo ihan pelkkää laiskuutta/vittuilua ettei sitä tee.
Jos urakalla aurataan niin ei siellä liittymiä ehdi katsella.
Urakka on monesti voitettu juuri tuolla erolla, toki aina voi muotoilla tarjouspyynnön niin että liittymiä ei ajeta tukkoon.
Lumenauraaja ei ole tahallaan mulkku, hän tekee vain työtä käskettyä kuten suurin osa meistä.
 
No, viime viikonlopun "myrskyn" tuotokset kun puskettiin tonttiliittymään niin siinä oli jo useampi kuutio sitä kamaa kerralla. Toki tuota ei tapahdu monta ketaa vuodessa mutta aavistuksen heikossa kunnosa olevalle eläkeläiselle tuo lumimälli on melkoinen urakka selvitettäväksi. Ennen faijalla edes oli naapuri joka lumilingolla otti enimmät pyytämättä mutta naapuriin muutti nuorisoa jotka eivät auta edes pyydettäessä joten itse käyn auttamassa kun kerkiän.
Eli faijasi lumityöt pitäisi hoitua naapurin lumilingolla ja vielä naapurin toimesta mutta nyt ahdistaa kun pitääkin itse tehdä? Lisäksi vielä aurat ja kaikki? Ennen sentään auralla ajettiin lumet pois?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 331
Viestejä
4 740 992
Jäsenet
77 320
Uusin jäsen
aaaaaaaaaw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom