No, asfaltin rakennusaine ovat sora ja bitumi, eli vaikea tuosta sorasta on kiistelläkään. Renkaiden mukana sora kulkee vain joitain satoja metrejä jos ei kyseessä ole savipellolta noussut traktori. Oikeastihan kyse on lokasuojiin paakkuuntuneen lumen seassa kulkeutuneesta pölystä ja sorasta, mikä rapisee auton parkissa ollessa useimmiten lokasuojan takaosan kohdalle.
Kehä I:n pientareen pöly on ihan renkaiden irrottamaa kiviainesta. Voit ottaa minkä tahansa tuoreeltaan syksyllä päällystetyn pätkän ja vaikka integroit kaiken pölyn pientareelta, et saa renkaan kuluttamaa uraa sillä täytettyä. Uran raideleveys ei myöskään tue teoriaa raskaasta liikenteestä. Asiaa eivät yhtään edistä yli 2x lisäykset nastojen lukumäärässä
Michelin tuo ensi talvikaudeksi markkinoille uuden X-Ice North 4 -nastarenkaan, jonka ote puree kiihdytyksissä ja jarrutuksissa peräti 250 nastan voimalla.
www.taloustaito.fi
"
Yliajokoe on testi, jonka suomalaiset keksivät. Sen jälkeen ensin ruotsalaiset ja sitten norjalaiset kirjoittivat säännöksensä niin, että renkaalla pitää olla suomalainen hyväksyntä yliajokokeesta, jos valmistaja ei halua käyttää nastojen enimmäismäärään perustuvaa säännöstä"
Jonkun hermannin harjoitustyö päätynyt de fakto standardiksi