Keskustelua maskeista ja maskin käytöstä (Koronavirus)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
118
:confused: Mitäs helvettiä, ymmärsitköhän sä nyt sanan "vasta-argumentti" jotenkin väärin? Tietenkin se oli kysymyksetön viesti. Eli, sano vaan ihan kohta kohdalta, jos joku esittämistäni faktoista ei pidä mielestäsi paikkaansa. Perustelu olisi kiva lisä. "Ei vakuuta" ei ole perustelu.
Oi anteeksi kauheasti, olin menossa nukkumaan.
petri.k näemmä jo vastasikin viestiisi, ja hyvin vastasikin.

Voi helvetti näitä "I do my own research"-tyyppejä tälläkin foorumilla...
Kyllä tänne mahtuu mediaan uskovatkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 855
Vuoteen ei ole niitä pullottavia sairaaloita vielä näkynyt.
Ei tietenkään, rajoitustoimien takia. Jos et ole huomannut, Suomea on suljettu tavalla jota ei ole koskaan aiemmin koettu. Koronan vaarallisuus realisoituisi heti jos yhteiskunta avattaisiin normaalitilaan (Brasilia/Lombardia). Mikä tässä on niin vaikeaa tajuta? Koronan vaikutukset on minimoitu pysäyttämällä osa yhteiskunnasta kokonaan. Eli sä saat valita joko ne koronan aiheuttamat terveyshaitat, tai rajoitustoimien aiheuttamat muut haitat. Et voi olla valitsematta kumpaakaan ennen rokotetta.

PS. Turku ehti sulkea 2 leikkaussalia ja HUS on siirtänyt koronapotilaita muualle.

Olemmeko siis jo tuhansia vuosia altistaneet muita ihmisiä vaaraan? Miksi emme ole aiemmin tajunneet käyttää maskia jopa yksin autoillessa, ihan varmuuden vuoksi?
Pandemioiden kohdalla olemme. Mieti vaikka jotain isorokkoa tai muita historian pandemioita jotka kaatoivat porukkaa kuin heinää. Jos ihmisillä olisi ollut tieto ja taito suojautua tuolta kuten nyt, se ei olisi luultavasti ehtinyt riehua populaatiossa niin pitkään tai ei olisi vähentänyt elinvuosia niin paljon.

PS. Maskista ei ole mitään hyötyä yksin autoillessa, kun et sitäkään vielä tiennyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 256
PS. Maskista ei ole mitään hyötyä yksin autoillessa, kun et sitäkään vielä tiennyt.
juh, nuitakin nähnyt liikenteessä ... ehkä ymmärrettävä jos tarkoitus olla hakemassa joku kyyttiin mutta jos duuniin soolona ajaa maskit naamalla niin on mennyt ehkä vähän yli homma
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
juh, nuitakin nähnyt liikenteessä ... ehkä ymmärrettävä jos tarkoitus olla hakemassa joku kyyttiin mutta jos duuniin soolona ajaa maskit naamalla niin on mennyt ehkä vähän yli homma
Lie käynyt esim kaupassa ja ottaa maskin pois esim vaikka vasta sitten kämpillä..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 855
juh, nuitakin nähnyt liikenteessä ... ehkä ymmärrettävä jos tarkoitus olla hakemassa joku kyyttiin mutta jos duuniin soolona ajaa maskit naamalla niin on mennyt ehkä vähän yli homma
Varmaan syy on ihan muuaalla kuin siinä että sitä maskia tarvittaisiin siellä auton sisällä yksin ollessa. Eli maskia tarvittiin ennen autoon astumista ja tarvitaan pian kun autosta poistutaan -> ei mitään syytä riisua välissä sitä maskia pois.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 382
Minkä vuoksi nuorisoporukat perjantaisin käy siellä Prismassa ilman maskia AINA.

Eikö noita kiinnosta, vai eikö vaan huvita?

Ja joo, maskien käytöstä aika kovasti kiistelty, että auttaako vai ei.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
793
Voi helvetti näitä "I do my own research"-tyyppejä tälläkin foorumilla...
Kieltämättä upea seurata vierestä, kun ihmiset, joiden lääketieteellinen osaaminen riittää juuri ja juuri buranan popsimiseen ja mikkihiiri-laastarin kiinnittämiseen, alkavat paasaamaan epidemioista, viruksista, diagnooseista sun muusta. Ja kaikki tämä "maalaisjärjen", epämääräisten blogipostausten, sosiaalisen median hörhöryhmien sun muun paskan perusteella.

Valtamedia, salaliitot, big pharma ja muut Aku Ankan parhaat.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
523
Vuoteen ei ole niitä pullottavia sairaaloita vielä näkynyt.

Olemmeko siis jo tuhansia vuosia altistaneet muita ihmisiä vaaraan? Miksi emme ole aiemmin tajunneet käyttää maskia jopa yksin autoillessa, ihan varmuuden vuoksi?
Kuinkahan monta kertaa tämä sama argumentti tulee vielä esiin, siis että sairaaloissa ei ole oltu ääriään myöten täynnä Suomessa... Voiko sillä olla vaikutusta asiaan, että koko ajan on ollut jonkinlaiset rajoitustoimet päällä ja käynnissä? Ja kyllä, tuhansia vuosia on kiertänyt erilaisia viruksia ihmisten keskuudessa, toiset vakavampia kuin toiset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
118
Eli media on automaattisesti väärässä mitä tahansa siellä kirjoitetaan? Entäs jos on tehnyt tuota "duu joor oun risöörs" ja on silti samaa mieltä kuin se media?
En mä ole mikään portinvartija korona-asioissa, saat olla mitä mieltä tahansa. Mutta mulle tota samaa sontaa, jota mediassa rummutetaan on ihan turha tuputtaa.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
523
En mä ole mikään portinvartija korona-asioissa, saat olla mitä mieltä tahansa.
Sanoit, että olet ihan omilla aivoillasi päässyt omiin päätelmiisi ja toisaalta sanoit, että "Kaiken tämän olen lukenut jo mediasta. Ei vakuuta." Mitä muuta tutkimusta olet tehnyt? Koska vahvasti vaikuttaa siltä, että olet vain päättänyt olla jotain mieltä ilman pohjaa näiden mielipiteiden taustalla. Toki tämä on ihan sallittua, mutta ei se kovin fiksua ole.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 267
En mä ole mikään portinvartija korona-asioissa, saat olla mitä mieltä tahansa. Mutta mulle tota samaa sontaa, jota mediassa rummutetaan on ihan turha tuputtaa.
Olisi vaan mielenkiintoista tietää sitten ne lähteet, joihin olet omat asian tutkimiset perustanut ja päätynyt tuohon mielipiteeseen. Useaan kertaan niitä on sinultakin pyydetty, mutta vaikeaa tuntuu olevan niitä antaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
146
Se että Suomessa eivät sairaalat ole olleet ääriään myöten täynnä, ei tarkoita etteikö muualla näin olisi ollut. Vuoron perään esimerkiksi Italiassa, Brasiliassa, Ranskassa, Tsekeissä ja Belgiassa on nähty ylikuormittumisen rajalla taiteilua ja välillä jopa sen ylittämistä.

Koronan suurin välitön riski ei edelleenkään ole kuolleisuus tai kuolleiden määrä, vaan sairaalaan joutuvien osuus sairastuneista, joka on isompi kuin perusinfluenssaan sairastaessa. Ja sairaalaan joutuneista useampi joutuu teho-osastolle, jolla vietetään huomattavasti pidempi aika kuin keskimääräisesti. Tämä kaikki sitoo resursseja, ja varsinkin teho-osaston pyörittäminen on todella vaativaa ja rankkaa hommaa. Jos sairaalat edes uhkaavat täyttyä koronapotilaista, vaikuttaa se monien muiden hoitoon dramaattisesti sekä todennäköisten uusienkin koronaan sairastuneiden avun saantiin. Tämä on se tilanne joka halutaan välttää.

Jos maskia käyttämällä voi pienentää tartuttamisen riskiä, niin miksi sitä ei voi käyttää? Minulle ainakin riittää mahdollisuus, että siitä voi olla apua että en tartuta muita - se on pieni vaiva elämässäni. Koronan voi ilmeisesti sairastaa täysin oireettomana, ja niilläkin jotka tulevat kipeäksi on tartuttava alkuvaihe oireeton. En voi täysin varmasti sanoa olevani 100% terve vaikka flunssa ei olisikaan tulossa päälle. Yritän ajatella muitakin kuin itseäni, mikä näyttäisi joillekin olevan kovin vaikeaa.

Tässä vielä hesarin juttu niistä "ei-pullottavista sairaaloista"

edit: typo
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
118
Sanoit, että olet ihan omilla aivoillasi päässyt omiin päätelmiisi ja toisaalta sanoit, että "Kaiken tämän olen lukenut jo mediasta. Ei vakuuta." Mitä muuta tutkimusta olet tehnyt? Koska vahvasti vaikuttaa siltä, että olet vain päättänyt olla jotain mieltä ilman pohjaa näiden mielipiteiden taustalla. Toki tämä on ihan sallittua, mutta ei se kovin fiksua ole.
Olisi vaan mielenkiintoista tietää sitten ne lähteet, joihin olet omat asian tutkimiset perustanut ja päätynyt tuohon mielipiteeseen. Useaan kertaan niitä on sinultakin pyydetty, mutta vaikeaa tuntuu olevan niitä antaa...
Kuten itsekin tiedätte, vaikka antaisin mitä tahansa käppyröitä, tutkimuksia tai maalaisjärkeä, ne eivät kelpaisi teille. Säästän itseltäni sen vaivan.
Ihan turhaa jankkausta. Muutenkin olen täysin väärässä langassa, ja pahoittelen siitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 256
Kuten itsekin tiedätte, vaikka antaisin mitä tahansa käppyröitä, tutkimuksia tai maalaisjärkeä, ne eivät kelpaisi teille. Säästän itseltäni sen vaivan.
Ihan turhaa jankkausta. Muutenkin olen täysin väärässä langassa, ja pahoittelen siitä.
jotenkin tyyppillinen vastaus niille joilla ei ole lähteitä tarjota ...joko tätä tai sitten "etsi googlesta"
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 372
Minä en ymmärrä sitä, miksi niitä maskeja ei voi pitää ihan vaan muiden terveyttä ja Suomen taloutta ajatellen? Eihän maskeja yleisesti pidetä omaa hyvää varjellen vaan sen varalta, että kuka tahansa meistä saattaa parhaillaankin olla se tartuttaja ja sitten kaupassa tartuttaa ohi kulkevan mummon, jolle se sairaus ei enää olekaan niin vaaraton. Toisaalta on ilmeistä, että maskit hidastaa taudin leviämistä ja mitä nopeammin tauti saadaan hillityksi, sitä nopeammin saadaan yhteiskuntaa auki.

Tuosta suoraan sanottuna itsekeskeisestä asenteesta tulee mieleen jotenkin tämä vanha kuva:

 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
523
Kuten itsekin tiedätte, vaikka antaisin mitä tahansa käppyröitä, tutkimuksia tai maalaisjärkeä, ne eivät kelpaisi teille. Säästän itseltäni sen vaivan.
Ihan turhaa jankkausta. Muutenkin olen täysin väärässä langassa, ja pahoittelen siitä.
Yrititkö vain luoda olkiukon meidän ajatuksista, jotta sinun ei itse tarvitse reflektoida omaa mielipidettäsi? Maalaisjärkeä on hyvin usein turha käyttää oikeanmukaisen tiedon selvittämiseen ja tutkimukseen. Mutta käppyrät ja tutkimukset kelpaisivat tänne. Mutta kuten tuossa jo ehdittiinkin vastata, tämä "en minä teille mitään etsi" -argumentti toistuu kaikissa huuhaa-ideologioissa, jos niiden pohjalle pyydetään mitään perusteluja. Sillä pystyy pitämään itsellään uskomuksen "totuutena" kun ei tarvitse haastaa omaa ajatteluaan. Suosittelisin kyllä kokeilemaan, ja lisäksi harjoittelemaan väärässä olemisen taitoa ja sen myöntämistä, se ei ole mitenkään helppoa.
 
Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
Ei tietenkään, rajoitustoimien takia. Jos et ole huomannut, Suomea on suljettu tavalla jota ei ole koskaan aiemmin koettu.


PS. Maskista ei ole mitään hyötyä yksin autoillessa, kun et sitäkään vielä tiennyt.
On se sinullakin tyyli ”keskustella” heti kun joku uskaltaa olla eri mieltä, voi tsiisus.

Tuo oli nyt lähinnä vitsinomainen kuitti maskilampaille jotka tosiaan yksin autoillessa tai ulkona kävellessäkin käyttävät maskia. Aivan saatanan naurettavaa. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 855
On se sinullakin tyyli ”keskustella” heti kun joku uskaltaa olla eri mieltä, voi tsiisus.
Olen tosi pahoillani, etten ole samaa mieltä kaiken tähän ketjuun postatun paskan kanssa vaan korjaan asiavirheitä :think: Ja tuo autoillessa maskin pitäminenhän jo käsiteltiinkin aiemmissa viesteissä. Sille on luultavasti ihan järkevä selitys.

Ps. Tämä on keskustelufoorumi ja sen pointti tavallaan on vaihtaa niitä ajatuksia vaikka se sinua ilmeisesti korpeaakin. Koeta kuitenkin keskittyä aiheeseen äläkä kirjoittajiin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Maski päässä autoilu aiheuttaa melkoista peppukipeyttä ja mistä se johtuu?

20210404_151451.jpg
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
693
En mä ainakaan aina viitsi vaihtaa uutta maskia. Töissä on pakko olla maski, ja jos kaupassa täytyy töiden jälkeen käydä, niin en tietenkään heitä töissä käyttämääni maskia roskiin vaan ajan se sama maski päässä sinne kauppaan ja sitten vasta roskiin. Eiköhän aika moni toimi tällä tavalla. En usko, että jengi sen maskin varta vasten sitä automatkaa varten laittaa
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
En mä ainakaan aina viitsi vaihtaa uutta maskia. Töissä on pakko olla maski, ja jos kaupassa täytyy töiden jälkeen käydä, niin en tietenkään heitä töissä käyttämääni maskia roskiin vaan ajan se sama maski päässä sinne kauppaan ja sitten vasta roskiin. Eiköhän aika moni toimi tällä tavalla. En usko, että jengi sen maskin varta vasten sitä automatkaa varten laittaa
Tai jos asuu esim 500m kaupasta, niin ihan sama pistää se maski päähän jo kotona, käydä sitten kaupalla ja ottaa kotona pois. Se on kumma, miten jotkut jaksavat ahdistua asiasta.
 
Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
Jos et ole huomannut, Suomea on suljettu tavalla jota ei ole koskaan aiemmin koettu.

PS. Maskista ei ole mitään hyötyä yksin autoillessa, kun et sitäkään vielä tiennyt.
Olen tosi pahoillani, etten ole samaa mieltä kaiken tähän ketjuun postatun paskan kanssa vaan korjaan asiavirheitä :think: Ja tuo autoillessa maskin pitäminenhän jo käsiteltiinkin aiemmissa viesteissä. Sille on luultavasti ihan järkevä selitys.

Ps. Tämä on keskustelufoorumi ja sen pointti tavallaan on vaihtaa niitä ajatuksia vaikka se sinua ilmeisesti korpeaakin. Koeta kuitenkin keskittyä aiheeseen äläkä kirjoittajiin.
Ei sun tartte anteeksi pyydellä olemassaoloasi. Oliko sinulla muuten jotain lääketieteellistä taustaa jonka perusteella kenenkään tulisi uskoa näitä sinun asiavirheiden "korjaamisia" ainoana totuutena?

Mä olen seurannut tätä koronapaskaa jo viime vuoden tammi-helmikuun taitteesta, tarkistin juuri Twitteristä joten on kyllä suht kattava laidasta laitaan ulottuva tietoisuus mikä tilanne on, joten mene muualle viisastelemaan. :D

Osalle on kyllä varmasti järkevä selitys, mutta kyllä tuolla näkee jengiä joka (ihan oikeasti, usko pois) käyttää maskia aivan koko ajan ollessaan ulkona, vaikka olisi sitten yksin kävelylenkillä. Aivan törkeätä liioittelua ja roskan tuottamista, hyhhyh.

Ps. Tämä olkoon viimeinen viestini tähän keskusteluun sillä ihmisten typeryys aiheuttaa lähinnä vitutusta, jatkakaa.


Edit: Muistetaan myös, miten THL/STM yms mielipiteet esim. maskeista ovat muuttuneet viimeisen vuoden aikana. Vuosi sitten niitä ei missään nimessä suositeltu.

Muistakaahan maskivastaiset sitten jos teiltä suvussa joku vanhempi henkilö makaa koronan takia tehohoidossa, että kyseessä on edelleen täysin vaaraton tauti ja maskit ovat silti aivan jonninjoutavia. :smoke:
Näytätkö sinä ystävällisesti, missä olen väittänyt koronan olevan "täysin vaaraton tauti"? Osaatko osoittaa sen vai poistutko mieluummin takavasemmalle?

Minä olen esimerkiksi viimeisen reilun vuoden ollut enimmäkseen kotona ja vältellyt kaikkia ylimääräisiä kohtaamisia.


EDIT: Olkoon tämä viimeinen muokkaus tähän viimeiseen viestiin. :D

Missä oli maskit tuolloin?


Kuka muistaa? Nykyistä pahempi epidemia riehui Euroopassa vain muutama vuosi sitten ja tappoi yli 200 000 ihmistä enemmän kuin normaali kausi-influenssa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 855
Oliko sinulla muuten jotain lääketieteellistä taustaa jonka perusteella kenenkään tulisi uskoa näitä sinun asiavirheiden "korjaamisia" ainoana totuutena?
Kaipaat titteleitä? Käykö se, että THL:n virologian dosentti suosittelee maskien käyttöä? Vai haluatko tutkimuksen, joka osoittaa että FFP2 suodattaa aerosoleja kumpaankin suuntaan? Tai jos lehdissä kirjoitetaan että Turussa suljettiin 2 leikkaussalia, niin tätäkö et siis usko ellei mulla ole kunnon titteliä? Entä millainen titteli tai tausta vaaditaan siihen, että referoin sulle tähänastisen tiedon rokotteiden turvallisuudesta? En nyt ihan ymmärtänyt, mihin pyrit...

Osalle on kyllä varmasti järkevä selitys, mutta kyllä tuolla näkee jengiä joka (ihan oikeasti, usko pois) käyttää maskia aivan koko ajan ollessaan ulkona, vaikka olisi sitten yksin kävelylenkillä. Aivan törkeätä liioittelua ja roskan tuottamista, hyhhyh.
Ei varmaan ihan hirveästi haittaa kokonaisuutta se, että muutama pitää maskia joskus hetken aikaa turhaan? Mieluummin vähän liikaa maskinkäyttöä kuin liian vähän. Toki on hienoa, että otat ympäristönäkökulman huomioon, mutta veikkaan että näiden muutaman käyttäjän ylimääräiset turhat maskit eivät ole millään tasolla merkittäviä jätteenkäsittelyn kannalta. Pääasia että ulkoilevat, jos he sen uskaltavat paremmin tehdä (turhan) maskin kanssa.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 336
Jatkossa jos tulee yhtä pahoja influenssa-kausia niin varmaankin maskit tulee käyttöön matalammalla kynnyksellä, erityisesti tietysti hoivakodeissa yms.

Nythän edes korona ei tuonut maskeja laajamittaisesti käyttöön Suomessa kuin vasta myöhään syksyllä.

Nyt kun ihmiset on tottuneet maskeihin, niin voi tosiaan olla, että jatkossa flunssakausien ja influenssakausien aikaan moni käyttää maskeja kun ovat nyt huomanneet, että perhana sentään, olen ollut vähemmän kipeänä nyt pandemian aikana kuin yleensä... Varmasti myös sosiaaliset etäisyydet ja hygienia muutenkin pelittävät jatkossa paremmin.

Voi siis hyvin olla, että influenssakaudet lievenee jatkossa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 183
Jatkossa jos tulee yhtä pahoja influenssa-kausia niin varmaankin maskit tulee käyttöön matalammalla kynnyksellä, erityisesti tietysti hoivakodeissa yms.

Nythän edes korona ei tuonut maskeja laajamittaisesti käyttöön Suomessa kuin vasta myöhään syksyllä.

Nyt kun ihmiset on tottuneet maskeihin, niin voi tosiaan olla, että jatkossa flunssakausien ja influenssakausien aikaan moni käyttää maskeja kun ovat nyt huomanneet, että perhana sentään, olen ollut vähemmän kipeänä nyt pandemian aikana kuin yleensä... Varmasti myös sosiaaliset etäisyydet ja hygienia muutenkin pelittävät jatkossa paremmin.

Voi siis hyvin olla, että influenssakaudet lievenee jatkossa...
Näin siinä todennäköisesti käy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 366
Nyt kun ihmiset on tottuneet maskeihin, niin voi tosiaan olla, että jatkossa flunssakausien ja influenssakausien aikaan moni käyttää maskeja kun ovat nyt huomanneet, että perhana sentään, olen ollut vähemmän kipeänä nyt pandemian aikana kuin yleensä... Varmasti myös sosiaaliset etäisyydet ja hygienia muutenkin pelittävät jatkossa paremmin.
Saattaa myös olla, että hengityssuojaimia(ja pölhöyttään myös vaatimattomasti suojaavia suu-nenäsuojaimia) käytetään jatkossa rohkeammin kausittain katupölyn ja siitepölyn takia, koska sitä ei enää mielletä niin oudoksi eikä sosiaalisesti sanktioiduksi. Tuskin kukaan myyjä tulee seuraavaan 20 vuoteen lähikaupassa/huoltoasemalla/ärrällä kommentoimaan hengityssuojaimeen "naamioituneelle" ryös asiakkaalle - korkeintaan kysyy, missä noin pätevän näköisiä filttereitä myydään. Satunnaiset vastaantulijat varmaankin vittuilevat.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 336
Saattaa myös olla, että hengityssuojaimia(ja pölhöyttään myös vaatimattomasti suojaavia suu-nenäsuojaimia) käytetään jatkossa rohkeammin kausittain katupölyn ja siitepölyn takia, koska sitä ei enää mielletä niin oudoksi eikä sosiaalisesti sanktioiduksi. Tuskin kukaan myyjä tulee seuraavaan 20 vuoteen lähikaupassa/huoltoasemalla/ärrällä kommentoimaan hengityssuojaimeen "naamioituneelle" ryös asiakkaalle - korkeintaan kysyy, missä noin pätevän näköisiä filttereitä myydään. Satunnaiset vastaantulijat varmaankin vittuilevat.
Niin, vielä viime keväänä oli iltapäivälehdessä juttua helsinkiläisestä tytöstä, joka käytti maskia lähinnä allergian takia ja joutui kokemaan katseita ja vittuilua sen takia. Siis viime keväänä kun pandemia oli käynnissä!

On siitä jo vähän vettä virrannut... Ihan sama pandemia on edelleen, mutta nyt yht' äkkiä maskit ei enää olekaan ongelma. On se jännä.

Nyt ihmiset on niin tottuneet niihin, että eiköhän niitä näy jatkossa katukuvassa myös pandemian jälkeenkin. Kuin Aasiassa konsanaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 366
Niin, vielä viime keväänä oli iltapäivälehdessä juttua helsinkiläisestä tytöstä, joka käytti maskia lähinnä allergian takia ja joutui kokemaan katseita ja vittuilua sen takia. Siis viime keväänä kun pandemia oli käynnissä!

On siitä jo vähän vettä virrannut... Ihan sama pandemia on edelleen, mutta nyt yht' äkkiä maskit ei enää olekaan ongelma. On se jännä.
Niin, keväällä kasvojen peittäminen tuli yhtäkkiä samaan aikaan jotenkin hyväksytymmäksi kuin ennen(kun naamioitujan motiivi oli hyvänlaatuinen ja ilmeinen), mutta myös ajankohtaisena aiheena herätti huomion käyttäjiin ja aiheutti huutelua.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 701
Tuo oli nyt lähinnä vitsinomainen kuitti maskilampaille jotka tosiaan yksin autoillessa tai ulkona kävellessäkin käyttävät maskia. Aivan saatanan naurettavaa. :D
Se on hassua kun joku näkee jonkun toisen tekevän jotain normaalista poikkeavaa ja kehittää sitten siihen ympärille omasta päästä tarinan miksi se toinen toimii kuten toimii kun oma pikkuaivojen kapasiteetti ei riitä ymmärtämään, että sille toiminnalle voi olla ihan joku looginen ja perusteltu syy.

Aivan saatanan naurettavaa. :D
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 336
Se on hassua kun joku näkee jonkun toisen tekevän jotain normaalista poikkeavaa ja kehittää sitten siihen ympärille omasta päästä tarinan miksi se toinen toimii kuten toimii kun oma pikkuaivojen kapasiteetti ei riitä ymmärtämään, että sille toiminnalle voi olla ihan joku looginen ja perusteltu syy.

Aivan saatanan naurettavaa. :D
Looginen peruste, kuten se, että siirtyy sisätilasta toiseen, eikä koe järkeväksi poistaa maskia sillä välin...

Olen aika monta kertaa itsekin ajanut autoa maski päässä. Mitä järkeä ottaa se pois siksi aikaa, että siirtyy paikasta toiseen, jos on lyhyt matka?

Mutta onhan se ihanaa, jos joku on tuostakin ahdistunut, kun on katsonut mun autoilua... :smoke:
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 382
Looginen peruste, kuten se, että siirtyy sisätilasta toiseen, eikä koe järkeväksi poistaa maskia sillä välin...

Olen aika monta kertaa itsekin ajanut autoa maski päässä. Mitä järkeä ottaa se pois siksi aikaa, että siirtyy paikasta toiseen, jos on lyhyt matka?

Mutta onhan se ihanaa, jos joku on tuostakin ahdistunut, kun on katsonut mun autoilua... :smoke:
Lopeta. Itse olen tehnyt samaa ja on kuitenkin aika kuluttava auto.
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Tämmönen on ollut mulla koko ajan kaapissa. Irtoisko tällä kuinka paljon "virtual signaling" pisteitä jos menisin lähikauppaan tai lenkille?
Tuo sentään suodattaa pierut, mitä nuo rätit ei. :rofl:
Edit: mutta tuossahan ulospäin hengitettävä ilma poistuu filtteröimättä ulos, joten peli menetetty ! :confused2:
Edit2: mutta tässähän olisi hyvä sauma pistää vielä ns "double masking" ton päälle, eikö? :hmm:
 

Liitteet

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Olemmeko siis jo tuhansia vuosia altistaneet muita ihmisiä vaaraan? Miksi emme ole aiemmin tajunneet käyttää maskia jopa yksin autoillessa, ihan varmuuden vuoksi?
Kameratolppien takia maskia kannattaa jatkossakin käyttää yksin ajellessa. Nyt kun se on ihan hyväksyttävää muutenkin.

Eräs kaveri näki aikoinaan vaivaa, että sai itsensä ikuistettua nopeusvalvontakameran kuvaan hevosenpään kanssa. Hypoteettisesti siis, ei voi 100% tietää kuka hevosen pään alla oli, kun ei tiennyt hänkään, eikä poliisikaan sitä osannut sanoa. Pelkkiä oletuksia ja kuulopuheita. Saattoi se olla oikeakin hevonen, hankala sanoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 739
Tämmönen on ollut mulla koko ajan kaapissa. Irtoisko tällä kuinka paljon "virtual signaling" pisteitä jos menisin lähikauppaan tai lenkille?
Tuo sentään suodattaa pierut, mitä nuo rätit ei. :rofl:
Edit: mutta tuossahan ulospäin hengitettävä ilma poistuu filtteröimättä ulos, joten peli menetetty ! :confused2:
Edit2: mutta tässähän olisi hyvä sauma pistää vielä ns "double masking" ton päälle, eikö? :hmm:
Eikös nää ja tuollaiset ollut jossain verkkokaupassa lopuun myyty :D Samalla tuli mieleen että MP kypärä päähän, tumma visiiri ehkä mausteeksi, alla toki voi olla joku maski jos nyt siihen mennään.
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Eikös nää ja tuollaiset ollut jossain verkkokaupassa lopuun myyty :D Samalla tuli mieleen että MP kypärä päähän, tumma visiiri ehkä mausteeksi, alla toki voi olla joku maski jos nyt siihen mennään.
Joo, lekasta ostin vuosia sitten. Ostin 5 eurolla ton laukun, mutta bonarina tuli lisäksi täysi setti, eli käyttämätön maski ja kaikki oheishärpäkkeet. Alkuperäinen filtterikin oli käyttämättä, mutta vuodelta '96 muistaakseni, kemiran valmistama. Toimiva sekin vielä, mutta kun tämä korona hässäkkä alkoi, ostin varastoon vielä uuden käyttämättömän filtterin nato-adapterilla :cool:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Joo, lekasta ostin vuosia sitten. Ostin 5 eurolla ton laukun, mutta bonarina tuli lisäksi täysi setti, eli käyttämätön maski ja kaikki oheishärpäkkeet. Alkuperäinen filtterikin oli käyttämättä, mutta vuodelta '96 muistaakseni, kemiran valmistama. Toimiva sekin vielä, mutta kun tämä korona hässäkkä alkoi, ostin varastoon vielä uuden käyttämättömän filtterin nato-adapterilla :cool:
Testasitko muuten '96-filtterin toimivuuden vaikka tussia haistelemalla? Itsellä jäi just tuo kaasunaamarilaukku hommaamatta, niin eipä tule sitten mukana kannettua. Ainoatakaan en ole korona-aikana kadulla nähnyt.
 
Liittynyt
04.04.2021
Viestejä
3
Maski päässä autoilu aiheuttaa melkoista peppukipeyttä ja mistä se johtuu?
Herkät ihmiset pelkäävät jotain mitä eivät ymmärrä tai mistä eivät tiedä mitään. Yleisesti näiden ihmisten kohdalla voidaan puhua myös neophobiasta eli tulevaisuudenpelosta sekä yleisestä ahdistuneisuudesta oman vapautensa suhteen.
Tämä sama ilmiö johtaa usein myös kiusaamiseen esimerkiksi kouluissa. Ei ymmärretä toista eikä uskalleta ottaa selvää oman epävarmuuden takia joten reaktiona on pelkoa joka johtaa huonoon käytökseen.

Massasta poikkeava käytös ja muutos vanhaan saa pelokkaassa ihmisessä aikaan vastareaktion joka pistää provosoimaan ja ilkkumaan henkilöille jotka uskaltavat toimia toisin kuin he itse. Mukana on myös auktoriteettipelkoa joka usein oireilee lapsuudesta.

Ihminen ajaa autolla maski naamalla. Tämä herättää pelokkaassa yksikössä monta kysymystä mihin on vaikea saada vastaus ilman kysymistä.
A. Miksi hänellä on maski?
B. Mihin hän on menossa?
C. Mistä hän on tulossa?
D. Onko autossa jokin muu henkilö hänen lisäkseen?
E. Onko henkilö vaarallinen?
F. Kantaako henkilö vaarallista tautia?
G. Pitäisikö mininkin pitää maskia autossa?
H. Olenko turvassa?

Monasti voidaan kuitenkin todeta, että pelko on turhaa mikäli syynä sen käytölle ovat yleiset THL:llän maskin käytön ohjeet.
Maski kuuluu laittaa kasvoille puhtailla käsillä ja ottaa myös pois puhtailla käsillä eikä siihen saisi koskea välissä. Tämän takia usea maski päässä autoileva / kävelevä ei riisu maskiaan kun vasta sen jälkeen kun on käynyt asioillaan ja pessyt kätensä.

Esimerkkinä:
Henkilö lähtee kotoaan autolla kauppaan. Hän pukee maskin kotonaan ja ajaa kauppaan 5km päähän. Kauppareissun jälkeen hän käy vielä vaatekaupassa sekä postissa. Molemmissa hän tarvitsee maskia suojatakseen muita pisaroilta mitä muodostuu ilmaan hänen puhuessaan. Täten hänen on loogista pitää maskia naamalla koko matkan ajan. Kun hän saapuu kotiin, hän pesee kätensä ja riisuu maskin pois.

"Pelko pois, pelko pois, ilman verkkoa ja valjaita, minä kaadun, kaadun kohti valoa"
 

Uranus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2020
Viestejä
374
Huolestuttaa mitä pelko saa aikaiseksi. Älkää nyt vaan kukaan järkevä puolustelko tätä.
Espoon kauppakeskus Sellossa tapahtui lauantaina uhkaava välikohtaus, kun mies huitoi veitsellä ilman maskia ruokakaupassa ollutta asiakasta. Välikohtaus tapahtui kello 21.45.

Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen yleisjohtaja, rikoskomisario Jyrki Kallio kertoo Iltalehdelle, että henkilöt eivät olleet toisilleen entuudestaan tuttuja.

Miehen uhkailuun veitsellä syynä oli yksinkertaisesti suivaantuminen toisen asiakkaan maskittomuudesta.
 
Liittynyt
02.04.2021
Viestejä
14
Facebookissa on tai oli ryhmä missä käyttäjät kehoittivat muita käymään liikkeissä maskittomana ja pyrkimys oli saada negatiivisia reaktioita ja kuvata ne sitten someen. Ja tämä siis ihan Suomessa. En tiedä oliko yllä mainituissa tapauksissa samanlaista meininkiä, mutta aika erikoiseksi vetää monella ihmisellä käyttäytyminen tällä hetkellä. Ylilyöntejä tapahtuu, tai surullisimmissa tapauksissa niitä haetaan aktiivisesti.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 424
Maski on sikäli kiva vekotin, että se näkyy päällepäin, joten maskipoliisit voivat meuhkata helposti. Kukaan ei kysele ihmisiltä, että ovatko nyt varmasti välttämättömillä asioilla ja meuhkaa siitä, mutta voi jumpe, jos maski puuttuu :)
 
Liittynyt
04.04.2021
Viestejä
3
Huomautus - Alueella on tarkoitus keskustella ketjun aiheesta, ei kanssakeskustelijoista.
Huolestuttaa mitä pelko saa aikaiseksi. Älkää nyt vaan kukaan järkevä puolustelko tätä.
Espoon kauppakeskus Sellossa tapahtui lauantaina uhkaava välikohtaus, kun mies huitoi veitsellä ilman maskia ruokakaupassa ollutta asiakasta. Välikohtaus tapahtui kello 21.45.
Sinua taitaa pelottaa tosi paljon, että kohtaat joskus väkivaltaa koska et noudata terveysviranomaisten suosituksia ja käytä maskia.
Ymmärrän pelkosi.

Veitsi miestäkin taisi pelottaa, että saa koronaviruksen aiheuttaman Covid taudin.
Ei kuulosta ihan terveeltä kaverilta.
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Testasitko muuten '96-filtterin toimivuuden vaikka tussia haistelemalla? Itsellä jäi just tuo kaasunaamarilaukku hommaamatta, niin eipä tule sitten mukana kannettua. Ainoatakaan en ole korona-aikana kadulla nähnyt.
Toki testasin ja vielä kovemmillakin, esimerkiksi istuin huoneessa joka oli suihkutettu hyönteismyrkyllä täyteen. Toimiva, mutta varmaan ajan takia hiilet jo kuluneet uuteen verrattuna. En silti pois ole heittänyt.
 

kuksa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.03.2021
Viestejä
18
Huomautus - älä postaile pelkkiä videoita ilman referaattia sisällöstä, jätä lisäksi flamettaminen pois
Maskilahkolaisille hyvä video, kuinka älytöntä maskin pitäminen on, jos olet terve. Ikävä kyllä lääketiedettä tehdään nykyisin poliittisten ideologioiden mukaan, eikä tieteen.

 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 371
Viestejä
4 234 807
Jäsenet
71 196
Uusin jäsen
Hillis

Hinta.fi

Ylös Bottom