Tyhmät ihmiset

Luvattoman paljon rutisee vielä nastarenkaat eteläisessä Espoossa. Isoissa perheautoissa ja coupekatumaastureissa nyt ei ole mitään syytä käyttää nastarenkaita ollenkaan ja en tiedä johtuuko ko. ajoneuvojen massasta, mutta joka kerta luodessani katseen rapinan suuntaan, valkoinen uusi Passathan siellä on vähintään.
Kitkojen aiheuttama katupöly: |=|
Nastojen aiheuttama katupöly: |==|
Hiekoituksen aiheuttama katupöly: |========|
Ja se katupöly on siis suurimmaksi osaksi asfalttia, jota hiekoitussora hioo rikki auton renkaiden alla, ihan riippumatta siitä, minkälaiset renkaat autossa on.

Mutta syytetään toki nastoja!
 
Isoissa perheautoissa ja coupekatumaastureissa nyt ei ole mitään syytä käyttää nastarenkaita ollenkaan
Mikäs tämä nyt oli? Yhden talven ajelin XC60:lla kitkat alla ja totesin, että ei enää koskaan samaa epävarmuutta näin isoon ja painavaan autoon.
 
... siinä missä älykkyydellä voit väitetysti muuttaa suunnitelmaasi dynaamisesti eli oppia. Maailmantuska on valinnainen.

Se on valinnainen siinä määrin kuin ihminen valitsee sairastua syöpään tai masennukseen.

Ja itse asiassa, jos luit aiempia viestejäni, on tullut tehtyä yhtä ja toista. Joskus jopa ihan hyvin tuloksin. Elämä ei ole ollut epäonnistumisen kavalkadia, vaan ihan mielenkiinnotoinen kokemus. En hitossakaan vaihtaisi pois.

Aika monessa jutussa, mihin on ryhtynyt, on pärjännyt. Sisäinen ruoska ei tyydy normaalin näköiseen elämään.

Itse sitä on suurimman osa aikaa se suurin älyllinen vastustaja. On maailmassa paljon fiksumpia ihmisiä, ja heitä ihailen. Mun totuus ja visio on kuitenkin tietyissä asioissa ainutlaatuinen, koska olen laittanut siihen kaiken kapasiteettini.

Älykkyys tai "tyhmyys" on kaksikasvoinen elementti. Itsekritiikin määrä ja laatu on suoraan riippuvainen omasta kapasiteetista. Ääripäissä on vain vähemmän keskusteluseuraa.
 
Kitkojen aiheuttama katupöly: |=|
Nastojen aiheuttama katupöly: |==|
Hiekoituksen aiheuttama katupöly: |========|
Ja se katupöly on siis suurimmaksi osaksi asfalttia, jota hiekoitussora hioo rikki auton renkaiden alla, ihan riippumatta siitä, minkälaiset renkaat autossa on.

Mutta syytetään toki nastoja!

En ole kyllä koskaan nähnyt hiekoitusautoa kehä I:llä poislukien kissanhiekkaa öljyvuodoissa. Pihakaduilla toki ja eritoten kevareilla.

edit. Itselläkin on tuo espoolaisittain muotiväri metallivalkoinen ja sen pinnassa näkyy kyllä samantien valtavirran nastanvaihtoviikot hienona pölynä jo siinä vaiheessa, kun ilmatieteenlaitos on vasta luvannut ensipakkaset viikon päähän.

Mikäs tämä nyt oli? Yhden talven ajelin XC60:lla kitkat alla ja totesin, että ei enää koskaan samaa epävarmuutta näin isoon ja painavaan autoon.

Itse olen ajanut aina talvisin kitkarenkailla ja hyvin pärjää ainakin pääkaupunkiseudulla kunhan vähän ennakoi. Normaalisti ennen koronan ajan sentään työmatkaa 70 km päivisin. Espoon mainitsinkin.

VW Passatin alusta on sen verran vakaa, että ei sen pitäisi käsistä karata pelkästä tuulenvireestä. Vastaavasti maastureista alkaen Land Rover Freelanderissa on jo M+S renkaat eli jos nastoja välttämättä haluaa käyttää, voi ne sentään vaihtaa satunnaispakkaspäivistä huolimatta viimeistään lakisääteisenä takarajana, joka meni kaksi viikkoa sitten. Nyky-Volvoja en tunne.
 
Viimeksi muokattu:
Itsehän käytän samaa kangasmaskia useamman päivän lähinnä että muilla olisi hyvä olo :)
Meidän isohkolla tehtaalla on myöskin tässä kahden vuoden aikana todettu yksi (1) tartunta :)

edit. Eli ilmoittaudun ketjuun koska olen tyhmä ja käytän samaa maskia näön vuoksi.
 
En ole kyllä koskaan nähnyt hiekoitusautoa kehä I:llä poislukien kissanhiekkaa öljyvuodoissa. Pihakaduilla toki ja eritoten kevareilla.
En ole kyllä täällä meidän pihassakaan hiekoituskonetta nähnyt, ja silti autokatos on täynnä soraa. Se katsos kulkeutuu renkaiden mukana, ja kerääntyy sitten tien sivuun aurauksen mukana. Koitapa ajaa siinä pientareella hetki ja kuuntele kivien ropinaa. Samoin tietysti tulee renkaiden mukana paljon sitä hienojakoisempaakin tavaraa sieltä, missä sitä hiekoituksen vuoksi on enemmän.
 
Mikäs tämä nyt oli? Yhden talven ajelin XC60:lla kitkat alla ja totesin, että ei enää koskaan samaa epävarmuutta näin isoon ja painavaan autoon.
Kollektiivinen haitta nastarenkaiden käytöstä lienee aika paljon suurempi kuin jonkun henkilökohtaisesti kokema valheellinen "turvattomuuden tunne" kitkarenkailla. Oikeassa ketjussa ollaan taas.
 
En ole kyllä täällä meidän pihassakaan hiekoituskonetta nähnyt, ja silti autokatos on täynnä soraa. Se katsos kulkeutuu renkaiden mukana, ja kerääntyy sitten tien sivuun aurauksen mukana. Koitapa ajaa siinä pientareella hetki ja kuuntele kivien ropinaa. Samoin tietysti tulee renkaiden mukana paljon sitä hienojakoisempaakin tavaraa sieltä, missä sitä hiekoituksen vuoksi on enemmän.

No, asfaltin rakennusaine ovat sora ja bitumi, eli vaikea tuosta sorasta on kiistelläkään. Renkaiden mukana sora kulkee vain joitain satoja metrejä jos ei kyseessä ole savipellolta noussut traktori. Oikeastihan kyse on lokasuojiin paakkuuntuneen lumen seassa kulkeutuneesta pölystä ja sorasta, mikä rapisee auton parkissa ollessa useimmiten lokasuojan takaosan kohdalle.

Kehä I:n pientareen pöly on ihan renkaiden irrottamaa kiviainesta. Voit ottaa minkä tahansa tuoreeltaan syksyllä päällystetyn pätkän ja vaikka integroit kaiken pölyn pientareelta, et saa renkaan kuluttamaa uraa sillä täytettyä. Uran raideleveys ei myöskään tue teoriaa raskaasta liikenteestä. Asiaa eivät yhtään edistä yli 2x lisäykset nastojen lukumäärässä


"Yliajokoe on testi, jonka suomalaiset keksivät. Sen jälkeen ensin ruotsalaiset ja sitten norjalaiset kirjoittivat säännöksensä niin, että renkaalla pitää olla suomalainen hyväksyntä yliajokokeesta, jos valmistaja ei halua käyttää nastojen enimmäismäärään perustuvaa säännöstä"

Jonkun hermannin harjoitustyö päätynyt de fakto standardiksi :facepalm:

13-3-11479941.jpg
 
Kollektiivinen haitta nastarenkaiden käytöstä lienee aika paljon suurempi kuin jonkun henkilökohtaisesti kokema valheellinen "turvattomuuden tunne" kitkarenkailla. Oikeassa ketjussa ollaan taas.
Valheellinen? Et vissiin ole liiemmin ajanut kitkoilla erilaisilla autoilla ja erilaisissa olosuhteissa, varsinkaan jäällä. Retorinen kysymys, ei tarvitse vastata. Nastat vai kitkat -vänkäykselle on omakin ketjunsa, joten sitä voit jatkaa siellä jos koet tarpeelliseksi.

Nastoista on haittaa asfaltin kulumisen muodossa, mutta mieluummin ajan turvallisemmin. Jos ajoja olisi pelkästään etelässä, niin sitten tilanne voisi olla toinen.
 
Niin kauan kun nastat on laillisia, niin niillä myös ajetaan. Deal with it.

Ei muuta kuin viestiä päättäjille jos haluaa nastat liikenteestä.
 
Biden kuuluu tähän ryhmään. Viimeisimpänä tempauksena osallistua videoneuvottelun maski naamalla :rofl:

xlOTXRo.jpeg


Näitä maskihoopoja näkyy muutenkin ajelemassa yksinään autolla ja lenkkeilemässä.


Lisätään vielä ihmiset, jotka pakottaa lemmikitkin pitämään maskeja :facepalm:

EzolpcrUUAEObKD.jpeg
Niin tuo kuva on mäyräkoira huumori youtube videosta.

Nuo koirat eivät oikeasti pidä maskeja, ryöstä pankkeja, ole ranskalaisia kokkeja tai kaivanut ever giveniä irti suezin kanavasta.
 
Niin kauan kun nastat on laillisia, niin niillä myös ajetaan. Deal with it.

Ei muuta kuin viestiä päättäjille jos haluaa nastat liikenteestä.

No mutta hei, päättäjien signaali on ollut selvä: ei nastoja pääsiäisen jälkeen, mutta silti niitä näkee puhtaan metallin valkoisissa uusissa Passateissa (puhdas ei ole enää takana ajava huom!). Lappuliisoille pitäisi myöntää kadunvarressa seisovien ajokeuvojen sakotusoikeus näin keväisin, koska eihän noita poliisi spottaile, uhittelee kerran vuodessa korkeintaan.
 
No mutta hei, päättäjien signaali on ollut selvä: ei nastoja pääsiäisen jälkeen, mutta silti niitä näkee puhtaan metallin valkoisissa uusissa Passateissa (puhdas ei ole enää takana ajava huom!). Lappuliisoille pitäisi myöntää kadunvarressa seisovien ajokeuvojen sakotusoikeus näin keväisin, koska eihän noita poliisi spottaile, uhittelee kerran vuodessa korkeintaan.

Rupeet vaikka Dexteriksi ja pistät kaikki nastoilla pääsiäisen jälkeen ajelevat kylmiksi.

Ai saakeli, mitä mä just sanoin? Nyt pitää nopeesti myydä valkoinen Passattini jollekin. ;)
 
Pääsiäisen ajankohtahan on aivan oiva määritys siihen koska renkaat pitää vaihtaa... eihän ajankohtakaan vaihtele kuin noin kuukauden. Kuuluu siis ketjuun
 
Pääsiäisen ajankohtahan on aivan oiva määritys siihen koska renkaat pitää vaihtaa... eihän ajankohtakaan vaihtele kuin noin kuukauden. Kuuluu siis ketjuun

Kai tossa on ajateltu pääsiäisen lomanviettoa enemmän kuin ylösnousemusta. :notworthy:

C1451201_2969025709.jpg

Kuva. Enontekiö sunnuntai brunssin aikaan. Loiva vasen, vettä tiellä.
 
Kai tossa on ajateltu pääsiäisen lomanviettoa enemmän kuin ylösnousemusta. :notworthy:

C1451201_2969025709.jpg

Kuva. Enontekiö sunnuntai brunssin aikaan. Loiva vasen, vettä tiellä.

Siis juu, mutta edelleen se pääsiäisen lomanvietto on juurikin pääsiäisen aikaan, joka voi olla maaliskuun lopussa tai huhtikuun lopussa tai sillä välillä
 
Siis juu, mutta edelleen se pääsiäisen lomanvietto on juurikin pääsiäisen aikaan, joka voi olla maaliskuun lopussa tai huhtikuun lopussa tai sillä välillä

Wikipedian mukaan 22.3.-25.4. eli tänään! Anne Bernerin tyhmyydeksi tuo laskettaneen.

Tästä muuten kun ikkunasta katselen, kevari ja autotie ovat siivotut mutta katukiveyksen reunassa on melkein puolenmetriä vielä töhnää imuroitavaksi, että kyllä pölypuhetta riittää vielä toviksi.
 
Siitä vaan suoraan juomaan vaikka Kallavedestä, veikkaan että paska lentää kuin Seppo Rädyn keihäs parhaina päivinään. Ei ne 10 000 vuotta sitten dumpanneet kaikkea paskaa mitä käteen sattui ympäristöön ja vesistöihin.
 
No, asfaltin rakennusaine ovat sora ja bitumi, eli vaikea tuosta sorasta on kiistelläkään. Renkaiden mukana sora kulkee vain joitain satoja metrejä jos ei kyseessä ole savipellolta noussut traktori. Oikeastihan kyse on lokasuojiin paakkuuntuneen lumen seassa kulkeutuneesta pölystä ja sorasta, mikä rapisee auton parkissa ollessa useimmiten lokasuojan takaosan kohdalle.

Kehä I:n pientareen pöly on ihan renkaiden irrottamaa kiviainesta. Voit ottaa minkä tahansa tuoreeltaan syksyllä päällystetyn pätkän ja vaikka integroit kaiken pölyn pientareelta, et saa renkaan kuluttamaa uraa sillä täytettyä. Uran raideleveys ei myöskään tue teoriaa raskaasta liikenteestä. Asiaa eivät yhtään edistä yli 2x lisäykset nastojen lukumäärässä


"Yliajokoe on testi, jonka suomalaiset keksivät. Sen jälkeen ensin ruotsalaiset ja sitten norjalaiset kirjoittivat säännöksensä niin, että renkaalla pitää olla suomalainen hyväksyntä yliajokokeesta, jos valmistaja ei halua käyttää nastojen enimmäismäärään perustuvaa säännöstä"

Jonkun hermannin harjoitustyö päätynyt de fakto standardiksi :facepalm:

Norjahan tässä asiassa harasi ihan aiheellisesti vastaan ja MOT:hän tätä muutama vuosi sitten nosti esille: Teollisuuden lobbaus on nostanut renkaiden nastamääriä
 
Siitä vaan suoraan juomaan vaikka Kallavedestä, veikkaan että paska lentää kuin Seppo Rädyn keihäs parhaina päivinään. Ei ne 10 000 vuotta sitten dumpanneet kaikkea paskaa mitä käteen sattui ympäristöön ja vesistöihin.

Ihmisasutuksen lähistöltä ei tietenkään kannata juoda, mutta suhteellisen asumattoman luontoalueen veden täytyy olla suhteellisen terveellistä. Muutenhan mikään eläin ei siellä selviäisi. Tietysti aina voi osua huono tuuri kohdalle, mutta niin on kaikessa tekemisessä.
 
Ihmisasutuksen lähistöltä ei tietenkään kannata juoda, mutta suhteellisen asumattoman luontoalueen veden täytyy olla suhteellisen terveellistä. Muutenhan mikään eläin ei siellä selviäisi. Tietysti aina voi osua huono tuuri kohdalle, mutta niin on kaikessa tekemisessä.

Eläimillä nyt on vähän parempi vastustuskyky, kun juovat ja syövät kaikkea moskaa kaikki päivät. Kyllä siinä kaupunkiveteen tottuneella on pakki sekaisin hyvin nopeasti, kun vähänkin huonompaa vettä hörppii.
 
Hyvä nosto. Nythän tuo lopussa spekuloitu kalenteriperusteinen talvirengaspakko on poistunut, mutta silti säätiedotukset pelottelevat jo lokakuun lopulla autoilijat vaihtamaan yhden -1°C maanantaiaamun tähden talvirenkaisiin.
"Säätiedotukset pelottelevat"? Meinaatko että siellä taustalla on joku salaliitto, jonka vuoksi meteorologi vääristelee säätiedotuksia?

Jos tie on kostea ja lämpötila tien pinnassa on nolla tai alle, niin tie tuppaa olemaan jäässä. Jos pitää juuri silloin päästä liikkumaan autolla, niin on syytä vaihtaa alle talvikumit, olivat ne nyt sitten kitkat tai nastat. Ei siihen vaikuta se millainen keli on seuraavana päivänä tai viikon päästä.
 
"Säätiedotukset pelottelevat"? Meinaatko että siellä taustalla on joku salaliitto, jonka vuoksi meteorologi vääristelee säätiedotuksia?

Jos tie on kostea ja lämpötila tien pinnassa on nolla tai alle, niin tie tuppaa olemaan jäässä. Jos pitää juuri silloin päästä liikkumaan autolla, niin on syytä vaihtaa alle talvikumit, olivat ne nyt sitten kitkat tai nastat. Ei siihen vaikuta se millainen keli on seuraavana päivänä tai viikon päästä.

Mutta renkaat voi sitten loka-marraskuun lopun ajaksi vaihtaa takaisin kesärenkaisiin, takaisin vallitsevaan +10°C säähän tai hommata (keskieuroopan) kitkat välikelin renkaiksi.
 
Mutta renkaat voi sitten loka-marraskuun lopun ajaksi vaihtaa takaisin kesärenkaisiin, takaisin vallitsevaan +10°C säähän tai hommata (keskieuroopan) kitkat välikelin renkaiksi.
Voi toki. Kommentoin vain tuota "säätiedotuksen pelottelua", kun se kuulosti ihan siltä niin kuin siellä tahallaan kerrottaisiin jotain puppua.
 
Voi toki. Kommentoin vain tuota "säätiedotuksen pelottelua", kun se kuulosti ihan siltä niin kuin siellä tahallaan kerrottaisiin jotain puppua.

No sori, säätiedotukset yli viikon päähän usein myös erehtyvät ja iltapäivälehdet niitä liioittelevat so. puppu. En suoraan kohdistanut kritiikkiäni Juha Föhrille.
 
Onhan nämä nykyajan säätiedotukset kyllä välillä vähän "outoja", sanotaan että on ERITTÄIN HUONO AJOKELI vaikka todellisuudessa on ihan tavallinen talvikeli tms, Itselle ainakin erittäin huono ajokeli on sellainen jossa on ihan oikeasti pirun liukasta, sataa niin paljon että näkyvyys on heikko ja mahdollisesti on kovia tuulenpuuskia tms. Se että tulee pari hiutaletta lunta ei mielestäni ole erittäin huono ajokeli, erittäin huonoja kelejä ei kaikkina talvina mielestäni ole ollut ollenkaan ja jos on, niin ehkä maksimissaan parina päivänä talvessa.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Kylläpähän minä laitan nastarenkaat alle jo lokakuun puolivälin tienoilla ja vapun aikoihin vaihdan kesäkumit. Vaikka päivät on lokakuussa vielä lämpimiä, niin helposti käy yöllä reippaasti pakkasella. Ei ole vieläkään mitään asiaa keskisuomen korkeudella kesärenkailla ajella. Hetki sitten satoi räntää ja ulkona 1°C.
 
Uimahallitäti trollaa taas:

Salossa on nyt urheilujuhlan aika, kun paikallinen Vilpas varmisti seurahistoriansa ensimmäisen koripallon Suomen mestaruuden tiistaina. Uimahallikohusta tuttu Salon kaupunginvaltuutettu Jaana Haapasalo (sit.) on kuitenkin toista mieltä.

– Ärsyttää, että salolaiset luulevat nyt voittaneensa jotain, kun muutama urheilijanuorukainen on pompotellut palloa, Haapasalo kirjoittaa.

Edit.
Tämä olisi kuulunut internetin paskamyrskyihin, kun noita uimahallitädin sekoiluja on käsitelty siellä aiemmin, mutta sopinee tännekin. Ei ole mieleltään terve tämä ihminen, tai sitten on tosiaan vaan yksinkertaisesti tyhmä.
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpähän minä laitan nastarenkaat alle jo lokakuun puolivälin tienoilla ja vapun aikoihin vaihdan kesäkumit. Vaikka päivät on lokakuussa vielä lämpimiä, niin helposti käy yöllä reippaasti pakkasella. Ei ole vieläkään mitään asiaa keskisuomen korkeudella kesärenkailla ajella. Hetki sitten satoi räntää ja ulkona 1°C.
öh. Itse Oulun korkeudella vaihdoin jo pari viikkoa sitten, eikä mitään ongelmia. Ei joku yksittäinen räntäsade tee tietä liukkaaksi.
 
öh. Itse Oulun korkeudella vaihdoin jo pari viikkoa sitten, eikä mitään ongelmia. Ei joku yksittäinen räntäsade tee tietä liukkaaksi.
Ei tee, mutta nastojen tarve riippuu paljon siitä, millaisilla teillä ajellaan. Pahimpia ovat nuo pikkutiet, joissa päivällä valuu penkoista sulanutta vettä tielle ja yöllä samat paikat jäätyvät taas uudelleen. Jokainen siis vaihtakoon omien tarpeidensa mukaan.
 
Kitkojen aiheuttama katupöly: |=|
Nastojen aiheuttama katupöly: |==|
Hiekoituksen aiheuttama katupöly: |========|
Ja se katupöly on siis suurimmaksi osaksi asfalttia, jota hiekoitussora hioo rikki auton renkaiden alla, ihan riippumatta siitä, minkälaiset renkaat autossa on.

Mutta syytetään toki nastoja!

Toi on vuodelta 2005
Tästä eiliseltä:

"Tutkimusten mukaan noin puolet katupölystä on nastarenkaiden asfaltista irrottamaa ainesta. Kitkarenkaiden käytön yleistyminen vähentäisi paitsi pölyä myös melua."

 
Toi on vuodelta 2005
Tästä eiliseltä:

"Tutkimusten mukaan noin puolet katupölystä on nastarenkaiden asfaltista irrottamaa ainesta. Kitkarenkaiden käytön yleistyminen vähentäisi paitsi pölyä myös melua."
Linkissä ei ollut kyse tutkimuksesta, haastateltava viittaisi johonkin tutkimukseen, josta ei tarkemmin kerrottu.

Yleinen käsitys on että nastarenkailla on merkittävä rooli, se sitten vaihtelee paikkakunnasta ja tutkimukesta kuinka suuri.

Ja linkissä kerrottiin että Helsingin kaupungilla on ollut kitkarengas kamppis, juur tuosta syystä. Yleinen käsitys että paikallisesti sopiva suhde kitkojen ja nastojen osalta ei ole kohtuuton liikenne turvallisuus riski.
Sään lisäksi Helsinki sopii kitkoille senkin takia että paljon työsuhdeautoja joissa voidaan paremmin vaikuttaa siihenkin että ne kitkat on kunnolliset.

Ilmanlaadun kannalta kitkojen osalta tilanne ei ihan noin ruusuinen.
 
Tuli mieleen niin kerrottava (tämä siis jostain internetin syövereistä alunperin):

Tytöntylleröinen oli saanut ekan luottokorttinsa niin tietysti ensimmäiseksi Instaan selfie, jossa näkyy kortin etupuoli kaikkine tietoineen.

Ylläri heti tuli vastauksia, joissa sanottiin, että ihan kiva, mutta kerropa ne kolme numeroa kääntöpuolelta.
Luonnollisesti seuraajakunnalleen uskollisena kertoi ja ihmetteli vaan, että kuinka niin...

No, onneksi oli rehellisiä ihmisiä sanomassa, että kuoleta nyt hyvä tyttö äkkiä se kortti :D
Samasta syystä ei kannata postailla esimerkiksi kuvia omista avaimistaan. Aina on mahdollisuus että joku selvittää missä asut, teettää kuvan perusteella avaimen ja katsoo somesta milloin et ole kotona jne. Ja kun avaimella on menty kotiin sisään niin vakuutuskaan ei taida korvata mitään. Vielä herkkuna herkun päälle voi tulla kerrostalossa avainten uudelleensarjoitus.
 
Samasta syystä ei kannata postailla esimerkiksi kuvia omista avaimistaan. Aina on mahdollisuus että joku selvittää missä asut, teettää kuvan perusteella avaimen ja katsoo somesta milloin et ole kotona jne. Ja kun avaimella on menty kotiin sisään niin vakuutuskaan ei taida korvata mitään. Vielä herkkuna herkun päälle voi tulla kerrostalossa avainten uudelleensarjoitus.
Tuo on ihan totta, mutta koskee lähinnnä jenkkejä. Ei taida Suomessa olla montaakaan lukkoa enää käytössä, joissa olisi yksipuolinen avain.

Tosin "olen lomamatkalla, menkää ja murtautukaa kotiini" -ilmoitukset somessa ajavat saman asian muutenkin.
 
Tuo on ihan totta, mutta koskee lähinnnä jenkkejä. Ei taida Suomessa olla montaakaan lukkoa enää käytössä, joissa olisi yksipuolinen avain.
Mitä tarkoittaa yksipuolinen avain ?

Suomessa Abloyn eri sukupolvien mekaanisia lukkoja ja avaimia laajasti käytössä, joita kuvan perusteella arvottavissa ja teetettävissä jos seppä pelkillä tiedoilla suostuu luottoasiakkaalle tekemään (ja profiili sepän tukema)

Cliq ei aina tarkoita etteikö pelkällä sähköttömällä pääsisi.

Iloq, niillä ei väliä , malli voi katsoa omasta tai hakea kaupasta uusi :)
 
Tuo on ihan totta, mutta koskee lähinnnä jenkkejä. Ei taida Suomessa olla montaakaan lukkoa enää käytössä, joissa olisi yksipuolinen avain.

Tosin "olen lomamatkalla, menkää ja murtautukaa kotiini" -ilmoitukset somessa ajavat saman asian muutenkin.

Eipä se avaimen kaksipuolisuus siihen auta, kun monet nykyäänkin käytössä olevista on symmetrisiä kaksipuoleisia, eli sillä samalla kuvalla saat ne molemmat puolet. Esim. valtavilla käyttömäärillä Abloyn Sentoja, puhumattakaan siitä ettei edes ne Classicit ole minnekään kokonaisuudessaan hävinnyt.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä se avaimen kaksipuolisuus siihen auta, kun monet nykyäänkin käytössä olevista on symmetrisiä kaksipuoleisia, eli sillä samalla kuvalla saat ne molemmat puolet. Esim. valtavilla käyttömäärillä Abloyn Sentoja, puhumattakaan siitä ettei edes ne Classicit ole minnekään kokonaisuudessaan hävinnyt.
Hups, olin tyhmä ja oletin naiivisti että kaikki uudemmat Abloyt olisivat epäsymmetrisiä. Classic-avaimia varmaan on monessakin käytössä edelleen, mutta lieneeköhän niitä asuntojen ovissa kuitenkaan enää merkittäviä määriä?
 
Samasta syystä ei kannata postailla esimerkiksi kuvia omista avaimistaan. Aina on mahdollisuus että joku selvittää missä asut, teettää kuvan perusteella avaimen ja katsoo somesta milloin et ole kotona jne. Ja kun avaimella on menty kotiin sisään niin vakuutuskaan ei taida korvata mitään. Vielä herkkuna herkun päälle voi tulla kerrostalossa avainten uudelleensarjoitus.

Hieman kaukaa haettua, mutta ei muuta kuin tervetuloa
 

Liitteet

  • IMG_20200419_094108.jpg
    IMG_20200419_094108.jpg
    2,9 MB · Luettu: 288
Hups, olin tyhmä ja oletin naiivisti että kaikki uudemmat Abloyt olisivat epäsymmetrisiä. Classic-avaimia varmaan on monessakin käytössä edelleen, mutta lieneeköhän niitä asuntojen ovissa kuitenkaan enää merkittäviä määriä?

Ei mullakaan mitään tietoa ole, mutta oma mututuntuma sanoo että Suomessa on valtava määrä omakotitaloja joissa lukitukseen ei ole tehty mitään muutoksia rakentamisen jälkeen, eikä tulla tekemäänkään koska se maksaa. Ja uskon saman pätevän myös moniin etenkin pienempiin taloyhtiöihin, etenkin jos vastaan ei ole tullut ongelmatilanteita vanhojen avainten kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 842
Viestejä
4 485 443
Jäsenet
74 005
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom