Eli ei kaikki renkaat. Tuon englanninkielisen artikkelin mukaan akut syttyilivät uudelleen ja sammutukseen meni reilu 120 000 litraa vettä eli n. 8 säiliöautollista. Viranomaisten piti ihan soittaa Teslalle ja kysyä että miten akuston saa sammumaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli ei kaikki renkaat. Tuon englanninkielisen artikkelin mukaan akut syttyilivät uudelleen ja sammutukseen meni reilu 120 000 litraa vettä eli n. 8 säiliöautollista. Viranomaisten piti ihan soittaa Teslalle ja kysyä että miten akuston saa sammumaan.
Aika huono menestys akkukennojen kanssaEikös tosta ole koko alumiinikori ja -pahvit palanut
En näistä tiedä, mutta maallikko käsitys että palokuorma ei tarkoita erityisen helposti syttyvää, vaan jotain sinne päin kuinka paljon palaessa tuottaa lämpöä.Aina sanotaan, että renkaat ovat palokuormaa kerrostalon vintillä mutta oikeanpuoleisen kuvan Teslasta on palanut kaikki muu, paitsi renkaat![]()
En näistä tiedä, mutta maallikko käsitys että palokuorma ei tarkoita erityisen helposti syttyvää, vaan jotain sinne päin kuinka paljon palaessa tuottaa lämpöä.
Pika googletuksen perusteella Teslasta löytyy kuvia missä ei ole renkaat palaneet, (no polttiksistakin löytyy ja toki teslasta palaneita renkaita) tulee mieleen että olisko rakenteet ja palot sellaisia että renkaat ei ihan heti niinpaljon kuumene.
Palokuorma, olen ymmärtänyt että sillä tarkoitetaan kuinka paljon tuottaa lämpöenergiaa syntyy palaessa. Ei niinkään sitä että herkästi syttyy. (mutu)En ihan tajunnut, mutta iltasanomien kuvassa on lähikuva renkaasta, ja uskallan väittää, että autopilotti yritti väistää predatoria!
Noi sähköautojen akut eivät oikein sammu vedellä (ei sammu välttämättä palava kännykän akkukaan), eli ei kannata jäädä rusentuneeseen sähköautoon jumiin, jos akut syttyy tuleen. Jännä juttu, ettei jenkkipalomiehet ole saaneet koulutusta sähköautojen sammuttamiseen, kun vastikään oli uutinen, että suomessa Helsingin pelastuslaitos tms. on hankkinut ihan erikoiskalustoa sähköautojen sammuttamiseen. Joku kontti tms. minne koko palava auto dumpataan, en enää muista.
Parkkihalli,siis autojen pysäköintiin tarkoitettu tila, mutta ei saa ladata sähköautoja?Liittynee tyhmiin ihmisiin siten , että sakki väkisin silti lataa sähköautoa siellä vaikka monta kertaa tiedotettu että lataus siellä kielletty palotarkastajan lausunnon mukaan.
Tuleeko sähköauton lataamisesta jotain kaasuja, polttiksen lyijjyakku erikseenTiedä mitä tuossa on erikoista. Verraten autotalli on auton säilytykseen tarkoitettu tila, mutta ei se tarkoita että sitä siellä kanattaa tyhjäkäyttää...
Tuollainen tuulettaminen sopii tähän ketjuun.Jos ne tuulettuu parkkihallista sen päällä olevaan toimistorakennukseen,
Millainen riski lataaminen on. Ajatuksena tuntuu isommalta, mutta oikeasti ? vs se että sähköautoja on parkkihallissa.niin kyllä se todellakin tarkoittaa sitä, ettei sillä ole hyvä ladata.
On aivan normaalia että asuinrakennuksen kellarissa voi olla kymmeniä latauspaikkoja, osa tai kaikki suuritehoisia. Miksi sitten ei toimistorakennuksessa, jossa paikalla ollaan 8h, versus asuinrakennuksen 24h. Taisi tuo isännöitsijä kuulua tähän ketjuun...Tuleeko sähköauton lataamisesta jotain kaasuja, polttiksen lyijjyakku erikseen
Tuollainen tuulettaminen sopii tähän ketjuun.
Millainen riski lataaminen on. Ajatuksena tuntuu isommalta, mutta oikeasti ? vs se että sähköautoja on parkkihallissa.
Noin yleisesti sähköauto ilmeisesti turvallisempi kuin polttis.
Edit Palokuorman osalta sähköautoja ei tänäpäivänä pidetä polttikseen verrattuna ongelmana, palokaasujen osalta samalla tontilla, mutta fluorivety osalta ongelmallisempi.
Noiden palojen osalta ristiriitaista tietoa, vielä hiljan paljon epäilyjä ja mielipiteitä että vaarallisia.
Mitään selkeää juttua en löytänyt että lataaminen olisi niin vaarallista että pitäisi kieltää. Vanhoja mielipiteitä kylläkin.
Muutenhan sähköauto sopii parkkihalleihin hyvin, joten siitä pelivaraa yksittäisen mahdolliseen riskilisään.
Se kieltohan perustui palotarkastajan lausuntoon...tokihan netissä tiedetään paremmin, varsinkin näkemättä ko. hallia.On aivan normaalia että asuinrakennuksen kellarissa voi olla kymmeniä latauspaikkoja, osa tai kaikki suuritehoisia. Miksi sitten ei toimistorakennuksessa, jossa paikalla ollaan 8h, versus asuinrakennuksen 24h. Taisi tuo isännöitsijä kuulua tähän ketjuun...
Nettinjuttujen varassa tässä joutuu olemaanSe kieltohan perustui palotarkastajan lausuntoon...tokihan netissä tiedetään paremmin, varsinkin näkemättä ko. hallia.
Tuskin siellä latauspaikkoja on jos ei ladata saisi. Löytyyhän niitä normi pistorasioitakin.Nettinjuttujen varassa tässä joutuu olemaan
Se kuultu että jossain päin on aikoinaan suhtauduttu sähkö ja kaasuautoihin kriittisesti, joten jos lausunton ei tuore, niin ei yllättävä. (enkä väitä etteikö jossain tänäpäivänäkin olisi suhtautuminen kriittistä)
Mutta noin yleisesti kiinnostaa tietää miksi kielletty, ja miksi nimenomaan lataaminen, mutta sähköautot sallitaan tai yleensä autojen parkkeeraminen. Kysäse jos isännöitsijää näet että mikä se juttu oikein on.
Tosin, lataaminen kielletty, mutta latausmahdollisuus, vai käytetäänkö siellä jotain ei lataamiseen tarkoitettuja sähköjä lataamiseen ja siinä se riski.
Edit:
Työantajan motiivi aikanaan voinut olla kirjanpito/vero tekninen, ei haluta korjata mahdollisia turvallisuus puutteita, jos kiellolla pärjää.
Tuskin siellä latauspaikkoja on jos ei ladata saisi. Löytyyhän niitä normi pistorasioitakin.
Oliko tämä sen sun juttus ? Jos oli, niin ihan mielenkiinnosta koska ja miksi palotarkastus on antanut tuolaisen lausunnon, arvokasta tietoa kaikille.Jep ei ole, ne on erillisessä pysäköintirakennuksessa toimistorakennuksen vieressä. Jostain siivouspistokkeista kai lataavat siellä alakerrassa.
Mulla muuten kävi melkein samoin, mutta kassa huomautti siitä kun sattui tämmöinen satunnainen tarkastus. Mä siis ensin piippasin plussakortin ja sitten lähimaksulla maksun. Jäin ääneen ihmettelemään kun kuitti ei tullut ja kolautin olkia ja jatkoin matkaa. Myyjä sitten että maksu ei mennyt läpi. Tässä tapauksessa summa alle 50€.Vähän erinlainen viesti tähän väliin, Osiossa tyhmät ihmiset minä itse. (ainaskin työkavereiden mielestä)
Kävin viimeviikolla ostoksilla kaupan itsepalvelukassalla, En tiedä miten mutta jotenkin onnistuin lähtemään kaupasta maksamatta. Summa ylitti 50€ joten kai koetin maksaa lähimaksulla ja lähdin vain kävelemään bonusten kilahdettua.
Noh, Viikonloppuna ruokatilin saldoa tutkiskellessani huomasin että siellä on liikaa rahaa, ja tämä kämmi tuli ilmi.
Tänään kävinkin sitten kaupassa asiasta kysymässä ja aika ihmeissään olivatKuullemma tuon kaupan historian ensimmäinen joka tälläisestä tulee ilmoittelemaan, Sen verran harvinainen tapahtuma oli että kukaan kaupan työntekijöistä ei tiennyt että miten ne rahat minulta veloitetaan.
Jätin puhelinnumeron ja nyt odotellaan sitten soittoa kunhan jostain ylempää tulee ohjeet että miten toimitaan
Moni varmaan sitä mieltä että olisit antanut olla vaan, mutta ihan periaatteesta haluan kyllä tälläiset omat virheet hoitaa kunnolla.
Mulla muuten kävi melkein samoin, mutta kassa huomautti siitä kun sattui tämmöinen satunnainen tarkastus. Mä siis ensin piippasin plussakortin ja sitten lähimaksulla maksun. Jäin ääneen ihmettelemään kun kuitti ei tullut ja kolautin olkia ja jatkoin matkaa. Myyjä sitten että maksu ei mennyt läpi. Tässä tapauksessa summa alle 50€.
Hieman jäi itselle fiilis että mitähän tuo myyjäkin ajatteli että koitan pölliä
Tilanteessasi olisin toiminut samoin.
Moni varmaan sitä mieltä että olisit antanut olla vaan, mutta ihan periaatteesta haluan kyllä tälläiset omat virheet hoitaa kunnolla.
K-kaupoissa huomannut että joko siinä on kokoajan joku vahtimassa tai sitten on tuo kuittisysteemi.Mun vakikaupan itsepalvelusta pääsee ulos vain kuitilla, siinä on siis viivakoodinlukija vastassa. Bisseä varten henkilökunta kuittaamassa, kun on vähän isompi marketti. Lähikaupassa ei bisset mene läpi itsepalveluna, mikä on ymmärrettävää henkilökunnan vähäisyyden vuoksi. Normikassalla kylläkin pari kertaa myyjä vihjannut, että lähimaksu ei muuten mennyt läpi.
Ei rehellisyys ole sinänsä tyhmyyttä. Tää yhteiskunta on ihan hemmetisti parempi paikka, kun ihmiset haluavat toimia oikein. Ja esim. palauttaa itselle kuulumattoman edun sinne, minne se kuuluu. Vaihtoehtona on se, että kaikki kärsivät ja kukaan ei osta sujuvasti itsepalvelukassalta mitään. Eli hatunnosto tuosta! Ja aika persaukinen saa olla, että alle 50e summalla olisi mitään merkitystä oman talouden kannalta (jos siis puhutaan työikäisestä).
Juu sanotaan näin että normaali 10min kauppareissu pidentyi jonkin verran kun odotin hetkeä että kassalla ei ollut jonoa.Näin toki, mutta ottaa myös melkoista kehtaamista lähteä selvittämään asiaa jälkikäteen potta punaisena kuumottaen, ja ehdolla että lähikaupan kassa todennäköisesti ei tiedä yhtään, kuinka asiassa pitäisi menetellä vihaisen kassajonon kasautuessa jo horisonttiin siinä odotellessa ...
Minulla on S-ryhmässä valittu kuititon asiointi, eli kortin piippauksen jälkeen järjestelmä tietää olla tulostamatta kuittia. Se on kätevä, kun sitten on kaikki kuitit tallessa mobiilisovelluksessa, mutta tuollaisissa aiemmin kuvatuissa tilanteissa se voi lyödä näpeille.Itse otan kategorisesti kuitin aina itsepalvelupäätteillä, ettei ainakaan jää epäselväksi. Jo kirjattua tapahtumaa tai tuotetta ei asiakas voi korjata tai perua, mutta toisaalta moni skannaa bisseen asti ja toteaa, että pakko siirtyä normikassalle. Siinä mielessä vaikea sanoa, onko kesken jäänyt tapahtuma nyysäys vai duplikaatti.
Minulla on S-ryhmässä valittu kuititon asiointi, eli kortin piippauksen jälkeen järjestelmä tietää olla tulostamatta kuittia. Se on kätevä, kun sitten on kaikki kuitit tallessa mobiilisovelluksessa, mutta tuollaisissa aiemmin kuvatuissa tilanteissa se voi lyödä näpeille.
Mitä tuo normikassalle siirtyminen tarkoittaa? Pikakassoillahan on myyjät mm. juuri siksi, että tarkistavat iän alkoholia ostavilta. Ei kai kukaan oikeasti lopeta ostosten piippailua kesken ja siirry tuon takia jollekin toiselle kassalle?
Joisssain kaupoissa näin, muttei kaikissaMitä tuo normikassalle siirtyminen tarkoittaa? Pikakassoillahan on myyjät mm. juuri siksi, että tarkistavat iän alkoholia ostavilta.
Jos tarkoitat järjestelyjä joissa päivystäjä touhuaa muita hommia ja tarvittaessa rientää paikalle. Esim on viereisellä palvelukassalla.Aika jännä, minä en ole nähnyt missään sellaista pikakassaa, jossa ei olisi henkilökuntaa koko ajan paikalla, oli kassalla hihnaa tai ei. Niitä tarvitaan jo ihan senkin vuoksi, että ne koneet huutelevat myyjää vähän väliä ties mistä syistä.
Asun tässä Prisma/Citymarket vieressä. Prismassa ei ole henkilökuntaa paikalla. Yksi täti yrittää myydä ja vahtii samalla niitä neljää itsepalvelu kassaa. Ei saa ostaa mitään ikärajallisia tuotteita.Aika jännä, minä en ole nähnyt missään sellaista pikakassaa, jossa ei olisi henkilökuntaa koko ajan paikalla, oli kassalla hihnaa tai ei. Niitä tarvitaan jo ihan senkin vuoksi, että ne koneet huutelevat myyjää vähän väliä ties mistä syistä.
Jees, varmaan niitä jossakin on, en väitä vastaan. Ei vaan ole koskaan omalle kohdalle moisia osunut. Yleensä pikakassat ovat tosiaan noissa isommissa marketeissa sellaisessa ryppäässä, jossa on yksi myyjä valvomassa touhoa ja kuittailemassa erilaisia virheitä.Asun tässä Prisma/Citymarket vieressä. Prismassa ei ole henkilökuntaa paikalla. Yksi täti yrittää myydä ja vahtii samalla niitä neljää itsepalvelu kassaa. Ei saa ostaa mitään ikärajallisia tuotteita.
Citymarketissa taas on yksi myyjä paimentamassa kaikkia. Plussaa siitä että saa ostaa olutta kun pyytää tämän myyjän heilauttaa korttia.
Jees, varmaan niitä jossakin on, en väitä vastaan. Ei vaan ole koskaan omalle kohdalle moisia osunut. Yleensä pikakassat ovat tosiaan noissa isommissa marketeissa sellaisessa ryppäässä, jossa on yksi myyjä valvomassa touhoa ja kuittailemassa erilaisia virheitä.
En oikein saa kiinni, että mikä siinä älykkyydessä nyt sinulle haittaa tekee (muuta kuin yksinäinen olo). Vaikka olisi kuinka fiksu, niin ei se tarkoita, etteikö voisi nauttia samoista asioista, kuin me kaikki muutkin. Liikunta, rakentelu, uuden oppiminen, viina, kesäpäivä jne!Toisen tredin innoittamana, vailla egopöhöä. Älykkyys ei ole kiva ominaisuus. Ymmärrän että älykkyydellä on monta ilmenemismuotoa, ja hallussa on muutama (viralliset testit).
On aika yksinäinen olo useimmiten. Ymmärrän Mensan kerhotoimintaa, mutta se on kovin matemaattinen sakki. Ahdistuisin tossa porukassa. Matematiikka on heikoimpia lenkkejäni, ja siitä kirjoitin joskus laudaturin ilman opiskelua.
Joskus (ja aika usein) toivon että olisin vähemmän älykäs. Kyky ja nopeus hahmottaa asioita on kirous.
Tyhmyys on siunaus, älykkyys ei. Jälkimmäinen ei tee onnelliseksi. Ainoastaan ahdistuneeksi.
Ja en jaksa kommentteja, joissa on humblebräg-väitteitä. Mä en ymmärtänyt itseäni ennen kuin näin mustaa valkoisella. Nyt ymmärrän, mutta ei sekään tee onnelliseksi.
En oikein saa kiinni, että mikä siinä älykkyydessä nyt sinulle haittaa tekee (muuta kuin yksinäinen olo). Vaikka olisi kuinka fiksu, niin ei se tarkoita, etteikö voisi nauttia samoista asioista, kuin me kaikki muutkin. Liikunta, rakentelu, uuden oppiminen, viina, kesäpäivä jne!
Jos on ongelma, niin sille kannattaa tehdä jotain. Niitä omia ajatusvirtoja voi oppia hallitsemaan ja omaa nuppiaan voi kyllä ohjailla ties minne. Harjoitusta tietysti vaatii.Tieto lisää tuskaa, aika usein. Ja en toki väitä että olisin itse älykäs, mutta omassa päässäkin riittää jo liikaa ajatusvirtaa ja analysointia ties mistä asiasta. Näkisin sen niin että vähemmän älykkäälle on juurikin helpompi elää hetkessä ja tehdä noita asioita mitä mainitsit. Ilman häiriötä aivojen "turhalta" aktiviteetilta.
Jos on ongelma, niin sille kannattaa tehdä jotain. Niitä omia ajatusvirtoja voi oppia hallitsemaan ja omaa nuppiaan voi kyllä ohjailla ties minne. Harjoitusta tietysti vaatii.
Itse ainakin toivoisin olevani älykkäämpi. Ainoat kiinnostuksen kohteeni ovat aiheissa, jotka yleensä liitetään korkeaan älykkyyteen, mutta olen älykkyydeltäni keskiverto.Toisen tredin innoittamana, vailla egopöhöä. Älykkyys ei ole kiva ominaisuus. Ymmärrän että älykkyydellä on monta ilmenemismuotoa, ja hallussa on muutama (viralliset testit).
On aika yksinäinen olo useimmiten. Ymmärrän Mensan kerhotoimintaa, mutta se on kovin matemaattinen sakki. Ahdistuisin tossa porukassa. Matematiikka on heikoimpia lenkkejäni, ja siitä kirjoitin joskus laudaturin ilman opiskelua.
Joskus (ja aika usein) toivon että olisin vähemmän älykäs. Kyky ja nopeus hahmottaa asioita on kirous.
Tyhmyys on siunaus, älykkyys ei. Jälkimmäinen ei tee onnelliseksi. Ainoastaan ahdistuneeksi.
Ja en jaksa kommentteja, joissa on humblebräg-väitteitä. Mä en ymmärtänyt itseäni ennen kuin näin mustaa valkoisella. Nyt ymmärrän, mutta ei sekään tee onnelliseksi.
Toisen tredin innoittamana, vailla egopöhöä. Älykkyys ei ole kiva ominaisuus. Ymmärrän että älykkyydellä on monta ilmenemismuotoa, ja hallussa on muutama (viralliset testit).
On aika yksinäinen olo useimmiten. Ymmärrän Mensan kerhotoimintaa, mutta se on kovin matemaattinen sakki. Ahdistuisin tossa porukassa. Matematiikka on heikoimpia lenkkejäni, ja siitä kirjoitin joskus laudaturin ilman opiskelua.
Joskus (ja aika usein) toivon että olisin vähemmän älykäs. Kyky ja nopeus hahmottaa asioita on kirous.
Tyhmyys on siunaus, älykkyys ei. Jälkimmäinen ei tee onnelliseksi. Ainoastaan ahdistuneeksi.
Ja en jaksa kommentteja, joissa on humblebräg-väitteitä. Mä en ymmärtänyt itseäni ennen kuin näin mustaa valkoisella. Nyt ymmärrän, mutta ei sekään tee onnelliseksi.
Itse ainakin toivoisin olevani älykkäämpi. Ainoat kiinnostuksen kohteeni ovat aiheissa, jotka yleensä liitetään korkeaan älykkyyteen, mutta olen älykkyydeltäni keskiverto.
Töissä olen paikannut hitauttani huolellisuudella ja syvällisellä asioihin perehtymisellä. Olisi varsin mukavaa, jos pystyisi tuottamaan priimaa suuremmin ponnistelematta.
Esim. Alepoissa pikakassoja vahtii kassamyyjä jolla on usein myös hyllytys-tehtäviä. Mitä köyhemmästä asuinseudusta on kyse, niin sitä enemmän ihmiset tarvitsevat apua pikakassoilla.Aika jännä, minä en ole nähnyt missään sellaista pikakassaa, jossa ei olisi henkilökuntaa koko ajan paikalla, oli kassalla hihnaa tai ei. Niitä tarvitaan jo ihan senkin vuoksi, että ne koneet huutelevat myyjää vähän väliä ties mistä syistä.
Ok, asioin pääsääntöisesti vain oman kaupungin suurimmissa S-ja K-marketeissa ja niissä kaikissa homma toimii kuten sanoin, eli itsepalvelukassakassaklusterissa on aina yksi erillinen myyjä ja hiljaisina hetkinä niiden käyttö on estetty kokonaan. Minkäänlaista etähallintaa tavallisilta kassoilta ei noihin itsepalvelukassoihin ole. Niiden ollessa avoinnna, niiltä voi ostaa muuten samoja tuotteita kuin normikassoiltakin, mutta erikseen määriteltyjä prosenttialennustuotteita ei Prismoissa voi noilta kassoilta ostaa (siitä on erillinen ilmoitus).Esim. Alepoissa pikakassoja vahtii kassamyyjä jolla on usein myös hyllytys-tehtäviä. Mitä köyhemmästä asuinseudusta on kyse, niin sitä enemmän ihmiset tarvitsevat apua pikakassoilla.
Alepoissa -30% tuotteet voi käyttää pikakassoilla, koska niille tehdään alentaessa omat hintatarrat. Luonnollisesti S-Marketeissa tai Prismoissa tämä ei onnistu. Samaten kassajärjestelmä ei taivu antamaan automaagisesti alennusta paistopiste-tuotteista silloin kun noista annetaan alennusta --> tultava palvelukassoille. Näissä asioissa sählääminen on ymmärrettävää.on estetty kokonaan. Minkäänlaista etähallintaa tavallisilta kassoilta ei noihin itsepalvelukassoihin ole. Niiden ollessa avoinnna, niiltä voi ostaa muuten samoja tuotteita kuin normikassoiltakin, mutta erikseen määriteltyjä prosenttialennustuotteita ei Prismoissa voi noilta kassoilta ostaa (siitä on erillinen ilmoitus).
Alepoissa -30% tuotteet voi käyttää pikakassoilla, koska niille tehdään alentaessa omat hintatarrat. Luonnollisesti S-Marketeissa tai Prismoissa tämä ei onnistu. Samaten kassajärjestelmä ei taivu antamaan automaagisesti alennusta paistopiste-tuotteista silloin kun noista annetaan alennusta --> tultava palvelukassoille. Näissä asioissa sählääminen on ymmärrettävää.
Tämä on uutta tietoa; en ole tietoinen pikakassallisesta Alepasta missä ei olisi tuota tarrakäytäntöä? Jokaiseen tietämääni yksikköön on tullut tarrakäytäntö samalla hetkellä kun pikakassat on otettu käyteen. Meille 2,5 vuotta sittenTääkin riippuu Alepasta. Kaikissa Alepoissa ei ole käytössä noita erillisiä alehintatarroja, ja niiden takia pitää mennä oikealle kassalle. Sitä jotenkin luulisi että tuollainen SOKin kokoinen ketju saisi jotenkin koordinoitua hommansa niin että käytössä ei olisi järkyttävää määrää eri systeemeitä, ja luulisi sen tulevan halvemmaksikin, mutta ei.
Sanonpahan vaan että höpö höpö. Jos sulla on vaikka kaksinkertainen "kapasiteetti" normijannuun verrattuna, niin sulla tulee olemaan vaikeuksia sulautua joukkoon. Näin ihan lähtökohtaisesti. En yhtään ihmettele miksi Kakapo tuntee itsensä yksinäiseksi. Se on todella kuluttavaa. Tiettyyn rajaan asti säätely kyllä toimii ja sitä voi hallita mm. liikunnalla ja vaikka millä, mutta ei se silti poista sitä ns. perusongelmaa, eli että toimit vaan eri tavalla kuin 95+% muista.