Minulla on S-ryhmässä valittu kuititon asiointi, eli kortin piippauksen jälkeen järjestelmä tietää olla tulostamatta kuittia. Se on kätevä, kun sitten on kaikki kuitit tallessa mobiilisovelluksessa, mutta tuollaisissa aiemmin kuvatuissa tilanteissa se voi lyödä näpeille.
Mitä tuo normikassalle siirtyminen tarkoittaa? Pikakassoillahan on myyjät mm. juuri siksi, että tarkistavat iän alkoholia ostavilta. Ei kai kukaan oikeasti lopeta ostosten piippailua kesken ja siirry tuon takia jollekin toiselle kassalle?
En ole kysellyt aktiivisesti, mutta mielestäni juurikin S-ryhmän kaupoissa alkoholituotteet on estetty ja pienemmissä kaupoissa päätteet ovat suunnattu palvelukassaan päin sen sijaan että siinä olisi erillinen valvoja (one worker fits all -tapa). Olen itsekin saanut päätteen jumiin ja aloittanut seuraavalla uudestaan. Joillekin tulee myös maksutapa (ei-käteinen) yllätyksenä vasta koodien lukemisen jälkeen, joten yhteenvetona: skannattuja "kelluvia" tuotteita on varmasti selkeästi enemmän kuin todellista hävikkiä.
En siis tiedä, arvailen vaan.