Nyt tuli kyllä taas vastaan sellainen kaupankäyntikokemus, että ei mitään rajaa. Tällaisten urpojen vuoksi en halua yleensä ostaa enkä myydä mitään käytettynä.
Minulla oli muutaman vuoden vanha vajaan parin tonnin OLED-TV, jossa oli paneelissa kiinnipalamisjälkiä. Sain siitä osittaisen korvauksen vakuutusyhtiöltä, mutta koska laitetta ei tarvinnut luovuttaa vakuutusyhtiölle, niin laitoin sen myyntiin puoli-ilmaiseksi ja mukaan saatesanat, että siinä on vikaa, mutta että se on peruskatselussa silti edelleen ok, kuten olikin. Alkoi armoton viestinvaihto yhden hepun kanssa, joka kinusi siitä vaikka mitä speksejä ja kuvaruutukaappauksia Whatsappin kautta. Yhdessä vaiheessa jo sanoin sille, että parempi hakea kaupasta uusi kun ei tämä sellainen ole, mutta tyyppi oli silti kovin innokas ostamaan sen perinteisen junttimaisen "mikäs on viimeinen hinta" -tinkaamisen jälkeen. Tulin vastaan ja kauppahinnaksi sovittiin 200€ ja lisäksi sovittiin, että saa tulla katsomaan ja testaamaan paikan päälle ennen maksua, jotta ei tarvitse ostaa sikaa säkissä.
No, heppu tuli ja testasi televisiota ja totesi että asia kunnossa ja että vikojen kanssa voi elää. Kannettiin TV autoon ja raha vaihtoi omistajaa. Muutaman tunnin päästä tyyppi oli kotonaan todennut, että TV onkin yhtäkkiä viallinen ja täysin arvoton ja että minun pitää palauttaa rahat. Ei ollut kuulemma tajunnut testata kaikkea niin tarkkaan ja syytti että minä olin mukamas valinnut näytettäväksi vain sellaista testimateriaalia missä ongelmia ei näy. Todellisuudessa siinä pyöri TV:n omia testikuvia ja ensimmäinen satunnainen video, jonka Youtube tarjosi käynnistettäessä ja lisäksi sanoin että saa itse testailla ihan vapaasti ennen kuin maksaa.
Spammasi Whatsappin kautta kuvia ongelmasta, joka oli tässä välissä mystisesti pahentunut siihen verrattuna mikä on ollut tilanne omassa käytössä ja mikä oli tilanne myös siinä vaiheessa kun heppu sitä kuvaa meillä itse omin silmin katseli. Tyyppi oli kotoisin toiselta paikkakunnalta eikä ollut innokas palauttamaan televisiota edes rahoja vastaan, eikä myöskään ymmärtänyt kun sanoin että onhan tämä nyt ihan perseestä, että hän testaa tuotteen ennen ostoa ja sitten jälkikäteen alkaa vaatimaan rahoja takaisin ja syyttämään kusetuksesta. Miljoonan ulinaviestin jälkeen annoin yhdeksi vaihtoehdoksi, että tämä kuvaa videolle kun lyö paneelin vasaralla paskaksi, jonka jälkeen palautan koko kauppasumman, mutta ei kelvannut sekään.
Tyyppi ei siis halunnut rikkoa televisiota rahojen palautusta vastaan, eli halusi kuitenkin pitää sen ilmaiseksi. Wau! Suostui lopulta maksamaan 50€, eli minun olisi pitänyt palauttaa 150€, mutta palautin kuitenkin koko kauppasumman, jotta ei tarvitse kuunnella yhtään enempää lässytystä. Oletan tosin, että kohta heppu alkaa kinuamaan vielä myös bensarahoja. Mitään velvollisuutta minulla ei olisi ollut tulla vastaan piirunkaan vertaa, joten siinä mielessä minä olin tässä se tyhmä ihminen.
TLDR:
Myin paneelivikaisen TV:n (paneelissa burn-in -jälkiä). Ilmoituksessa ja keskusteluissa mainittu viasta. Tyyppi tulee testaamaan töllöä ja katselee kuvaa, toteaa että asia ok ja ostaa sen. Ajelee kotiin ja päättää sitten että TV on käyttökelvoton ja vaatii rahat takaisin. Lupasin ulinan jälkeen palauttaa rahat jos tyyppi lyö paneelin paskaksi vasaralla. Ei kelvannut.