Kuuluisi ehkä paremminkin liikenneketjuun mutta menee niin vahvasti tännekin: Ennakointikyvyttömät jalankulkijat ja pyöräilijät. Risteyksissä ja varsinkin kauppojen parkkipaikoilla, miksi ihmeessä taaksepäin parkkiruudusta peruuttava auto pitää kiertää auton takaa?? Auton keulan kauttahan reitti on täysin vapaa muutaman sekunnin päästä, ja liikenne joutuisaa. Mutta ei, otetaan se typerin polku.
Samoin risteystä lähestyvä pyöräilijä, joka pystyy kyllä huomioimaan että tuleeko sieltä minun suunnastani enää yhtään autoa minun jälkeeni kun olen itse "lirutellut" suojatien yli, ja matkaa kyllä on tässä vaiheessa vielä reippaasti jotta ennakointi olisi mahdollista. Vaan eihän tämä tietenkään onnistu, pyöräilijän pitää manata autoilijan käytöstä ihan mielenosoituksellisesti päätä pyörittelemällä ja kääntää ohjaustankoa aavistus vasempaan päin, jotta ohitus auton etuosan sijasta sen takaa onnistuu.
Näissä molemmissa tapauksissa ei siis tietenkään ole mitkään millinohuet suoja-ajat olleet käytössä, vaan esim. jalankulkijat ovat monen autonmitan päässä peruuttavasta autosta. Pyöräilijän suuri nopeus on toki saattanut edesauttaa tuota toista tapausta, mutta ei sekään ole mikään syy olla ennakoimatta liikenteessä. Siinä tilanteessa takaa ei ollut tulossa ketään, ja minun taakse oli hyvä näkyvyys pyörätieltä.