Tyhmät ihmiset

Tässä toinen loistava esimerkki miten liikennesuunnitelu epäonnistuu täysin, onko kyseessä tyhmä ihminen vai mikä, mutta ei tuossa ole mitään järjen häivää ja myös tässä olen nähnyt monta kolaria ja spendexin mielenilmaisua vaikka auto on pakotettu tulemaan suojatielle että näkee tuon muurin taakse.
Peilit risteykseen niin ongelma on pitkälti ratkaistu?
 
Se on kyllä jännä, että pyöräilijöille näkee annettavan usein suojateillä tietä vaikka mitään velvollisuutta siihen ei olisi ja jos autoilija itse erehtyy risteyksessä olemaan hetken sen verran tiellä että pitää hiukan omaa ajolinjaa muuttaa, niin näytetään nyrpeää naamaa, paukutetaan auton kattoa ja huudellaan perään.
Miten nämä kaksi asiaa liittyy toisiinsa? Ei mitenkään.

Välillä kyllä näkee tapauksia, joissa auto on niin keskellä suojatietä kuin suinkin mahdollista, eli ei ole edes yritetty mennä pienimmän haitan mukaan. Silloin protestointi on kyllä paikallaan. Mutta jos ohi pääsee ilman ihmeempiä manöövereitä niin toki silloin protestointi on typerää ja tarpeetonta.
 
Miten nämä kaksi asiaa liittyy toisiinsa? Ei mitenkään.

Välillä kyllä näkee tapauksia, joissa auto on niin keskellä suojatietä kuin suinkin mahdollista, eli ei ole edes yritetty mennä pienimmän haitan mukaan. Silloin protestointi on kyllä paikallaan. Mutta jos ohi pääsee ilman ihmeempiä manöövereitä niin toki silloin protestointi on typerää ja tarpeetonta.

Se on kyllä totta että autoilijatkin osaa olla urpoja välillä, juuri se että kaikki mitä tapahtuu takana ei ole mitään väliä. Tilaa olisi mennä eteenpäin risteyksessä se metri tai kaksi että takaata mahtuu menemään niin ei mennä vasta kuin torvea on soittanut niin tajutaan katsoa peiliin ja liikkua.

Sitten on nämä jotka jättää valoissa suojatien eteen 1-2auton välin :facepalm:
 
Se on kyllä totta että autoilijatkin osaa olla urpoja välillä, juuri se että kaikki mitä tapahtuu takana ei ole mitään väliä. Tilaa olisi mennä eteenpäin risteyksessä se metri tai kaksi että takaata mahtuu menemään niin ei mennä vasta kuin torvea on soittanut niin tajutaan katsoa peiliin ja liikkua.

Sitten on nämä jotka jättää valoissa suojatien eteen 1-2auton välin :facepalm:

Meitä on kyllä moneen junaan, mulle ainakin autokoulussa v. 2000 opetettiin väistämisen joustavuutta ja juurikin tuota takaa tulevien jonon katselemista samalla kun miettii antaako tietä vaiko ei. Eli juurikin tuo pienimmän haitan mukaan meneminen. Omat vanhemmatkin opettivat siihen kun olin ajokortti-iässä, mutta joillekin nuo väistämis- ja tienantamiskuviot ovat täysin ehdottomia.

Näitä 1-2 autonmittaa suojatien eteen jääviä on usein hauska seurata sivusta, jos itse ajankin siihen aivan suojatien eteen kiinni niin heidän on pakko liruttaa autoa myös eteenpäin koska nyt oma autoni blokkaa heidän näkyvyyden suojatielle. :rofl:
 
Jos jatketaan liikenneteemalla, niin tässä on lisää tyhmiä autoilijoita:

4741c5b9a8f1469283ab0567690aacf3.jpg.webp


Olen monesti itsekin jättänyt tuohon auton kun pitänyt esim. hakea jotain pakettia läheisestä DHL:n pisteestä. En ole kuitenkaan havainnut mitään poikkeuksellista gravitaatioaaltoa, joka vetäisi auton jalkakäytävän puolelle, vaan olen kyllä saanut auton tuohon ajoradalle mahtumaan ja pysymään.
 
Jos jatketaan liikenneteemalla, niin tässä on lisää tyhmiä autoilijoita:

4741c5b9a8f1469283ab0567690aacf3.jpg.webp


Olen monesti itsekin jättänyt tuohon auton kun pitänyt esim. hakea jotain pakettia läheisestä DHL:n pisteestä. En ole kuitenkaan havainnut mitään poikkeuksellista gravitaatioaaltoa, joka vetäisi auton jalkakäytävän puolelle, vaan olen kyllä saanut auton tuohon ajoradalle mahtumaan ja pysymään.

Tuollahan on ainakin Google Mapsin v. 2014 Streetview-kuvan Google Maps mukaan aluepysäköintikielto, eli pysäköit sitten ajoradalle tai jalkakäytävälle, niin pysäköinti on laitonta. Fillari+tarakka olisi oikea valinta jos ei jaksa muutamaa ylimääräistä askelta ottaa tuolta isolta parkkialueelta paketin hakemisen tai muun piipahdusreissun ajaksi.
 
Tuollahan on ainakin Google Mapsin v. 2014 Streetview-kuvan Google Maps mukaan aluepysäköintikielto, eli pysäköit sitten ajoradalle tai jalkakäytävälle, niin pysäköinti on laitonta. Fillari+tarakka olisi oikea valinta jos ei jaksa muutamaa ylimääräistä askelta ottaa tuolta isolta parkkialueelta paketin hakemisen tai muun piipahdusreissun ajaksi.
No tietenkin parkkipaikalle jos sinne mahtuu. Usein se on kuitenkin täynnä. Lasken parin minuutin "pysäköinnin" vielä pysäyttämiseksi (vaikka toki siinä ei silloin tieliikennelain edellyttämää lastausta / purkua jatkuvasti tapahdukaan).
 
Meillä päin ainakin saa naureskella tyhmille autoilijoille ja tyhmille pyöräilijöille. Autoilija x päästää suojatietä pitkin pyöräilijän y ajamaan ensin. (ei käänny, eikä välttämättä ole edes risteysalue) Seuraavan kerran kun pyöräilijä y ajaa samassa kohtaa, olettaa hän että autoilija z väistää häntä suojatiellä ja nostaa keskisormen pystyyn kun mulkku autoilija ei anna tietä. Yhteen tämmöiseen paikkaan on laitettu jopa kevyelle liikenteelle pieni kolmio. :D
 
Ei avioliiton tarvitse liittyä mihinkään muuhun kuin käytännöllisyyteen ja se samalla auttaa lainopillisesti mm. juuri lasten huoltajuuden, muun omaisuuden ja perinnönjaon kohdalla jne. Uskonnollisen avioliiton aika oli ja meni, mutta tuo lainopillinen puoli pitää pintaansa.

Avioliitto on käytännöllinen, juridinen asia joka solmitaan pääosin käytännön seikkojen takia ja niitä helpottamaan.

Avioehto taasen - jolla siis on varsin täsmälleen samat funktiot - ei sitten mielestäsi sitä olekaan. :think:
 
Viimeksi muokattu:
Avioliitto on käytännöllinen, juridinen asia joka solmitaan pääosin käytännön seikkojen takia ja niitä helpottamaan.

Avioehto taasen - jolla siis on varsin täsmälleen samat funktiot - ei sitten mielestäsi sitä olekaan. :think:

Tässä se homman juoni tulikin.
Esim. mulle ja mun vaimolle avioliitto on jotain aivan muuta kuin "käytännöllinen, juridinen asia joka solmitaan pääosin käytännön seikkojen takia ja niitä helpottamaan."

Se käytännöllinen ja juridinen puoli seuraa avioliiton mukana, se ei suinkaan ole eikä ollut se syy miksi avioon alun perin mentiin.

Jos naimisiin menee sopimusteknisistä syistä niin voi tietty olla vaikea nähdä miksi joku ei ajattele siitä samoin kuin auton ostamisesta ja halua tehdä etukäteisvalmisteluita eron varalle...
 
Tässä se homman juoni tulikin.
Esim. mulle ja mun vaimolle avioliitto on jotain aivan muuta kuin "käytännöllinen, juridinen asia joka solmitaan pääosin käytännön seikkojen takia ja niitä helpottamaan."

Se käytännöllinen ja juridinen puoli seuraa avioliiton mukana, se ei suinkaan ole eikä ollut se syy miksi avioon alun perin mentiin.

Jos naimisiin menee sopimusteknisistä syistä niin voi tietty olla vaikea nähdä miksi joku ei ajattele siitä samoin kuin auton ostamisesta ja halua tehdä etukäteisvalmisteluita eron varalle...

Ymmärrän tuon, mutta tällä kertaa kyseessä oli yksi ja sama käyttäjä, jonka takia kaksijakoinen suhtautuminen yllättikin.
 
Tässä se homman juoni tulikin.
Esim. mulle ja mun vaimolle avioliitto on jotain aivan muuta kuin "käytännöllinen, juridinen asia joka solmitaan pääosin käytännön seikkojen takia ja niitä helpottamaan."

Se käytännöllinen ja juridinen puoli seuraa avioliiton mukana, se ei suinkaan ole eikä ollut se syy miksi avioon alun perin mentiin.

Jos naimisiin menee sopimusteknisistä syistä niin voi tietty olla vaikea nähdä miksi joku ei ajattele siitä samoin kuin auton ostamisesta ja halua tehdä etukäteisvalmisteluita eron varalle...

Pitäisiköhän tässäkin kirkko ja valtio erottaa toisistaan, jolloin implisiittisestä omaisuudentasauksesta riitatilanteissa siirryttäisiin explisiittiseen ennakkoperintöasiakirjaan niiden osalta, jotka sellaisen aiesopimuksen erityisesti haluavat.

Tilastokeskuksen mukaan eroavaisuus on tasainen 1.3% vuosittain. 20 vuoden aikana erotodennäköisyys on jo 25%. Mersu kestää samalla todennäköisyydellä ton.
 
Rahoitusvaikeuksia, mutta kuitenkin oli varaa yli puoli miljoonaa lähetellä maailmalle?

Tätähän se tyhmyys näissä huijauksissa on, epätoivoisessa tilanteessa ollaan valmiita ottamaan järjettömiä riskejä isojen voittojen toivossa. Tai sitten ollaan vaan ahneita ja pikavoittojen perässä. Mutta nyt kun sanoit niin onhan se vähän hassua että mistä tuollaiset rahat sitten löytyi
 
Tuo jälkimmäisen kuvan auto voisi kyllä olla vielä 1-2m edempänä -> sinä olisit saanut autosi niin ettei senttiäkään ole seeprojen päällä.
Totta. Kuitenkin kaikkien turvallisuuden kannalta lienee marginaalisesti parempi olla justiinsa kuvan mukaisella kohdalla kuin metriä edempänä. Vaikka spandexille tulisi paha mieli.
 
Mutta nyt kun sanoit niin onhan se vähän hassua että mistä tuollaiset rahat sitten löytyi

Firman kassassa x miljoonaa ja velkoja erääntyy maksuun x+y miljoonaa? FedExin perustaja hoiti homman tyylikkäämin ja meni kasinolle pelaamaan firman jäljellä olevan kassan - lopputulos on historiaa.
 
Onko tästä jotain faktaa, kiinnostaisi lukea.

Useista lähteistä olen tuohon FedExin tapaukseen törmännyt, tässä yksi:


"When FedEx's funds dwindled to just $5,000, Smith realized he didn't have enough to fuel the planes. The company had already gone to many extremes, from pilots using their personal credit cards to fuel planes to uncashed paychecks.

So what's a desperate founder to do? Smith impulsively flew to Las Vegas and played blackjack with the last of the company money.

Amazingly, when he came back the next week, he had turned the remaining $5,000 into $27,000 — just enough for the company to stay in operation for another week."
 
Rahoitusvaikeuksia, mutta kuitenkin oli varaa yli puoli miljoonaa lähetellä maailmalle?
Jospa tuo liikemies maksoi afrikkalaisille eri lähteestä hankituilla väärillä rahoilla...
 
Kansanedustaja taitaa olla triplatyhmä.
- asuu töölössä eduskuntatalon vieressä
- on menossa autolla eduskuntataloon (meneeköhän useinkin autolla kun matkaa vajaa kilometri)
- selkäkivussa lähtee kuitenkin liikkeelle

 
Kansanedustaja taitaa olla triplatyhmä.
- asuu töölössä eduskuntatalon vieressä
- on menossa autolla eduskuntataloon (meneeköhän useinkin autolla kun matkaa vajaa kilometri)
- selkäkivussa lähtee kuitenkin liikkeelle


Jos on jotain asiointitarvetta tai vaikkapa kimppakyyti päivähoitoon/puolison työpaikalle ennen tai jälkeen työpäivän niin mikä jottei. Mutta jos jatkuvasti suhataan jotain stadin ydinkeskustan matkaa autossa yksin istuen niin on kyllä aika idioottitouhua, vaikka miten olisi liisaripeli ja lämpimät parkkihallit molemmissa päissä. Tai itse asiassa varsinkin siinä tapauksessa.
 
Mutta jos jatkuvasti suhataan jotain stadin ydinkeskustan matkaa autossa yksin istuen niin on kyllä aika idioottitouhua, vaikka miten olisi liisaripeli ja lämpimät parkkihallit molemmissa päissä. Tai itse asiassa varsinkin siinä tapauksessa.

Muuan vävykokelas (vanhemmilleni, itte oon nuor sälli) katosi eräänä kylmänä jouluna aina muutaman tunnin välein pitämään vanhaa Audi 80 stä lämpimänä. Ajattelin, että nyt ei oo raketti-insinööriä sukuun tulossa...

Vai mitä tarkoitat, että muussa tapauksessa pl. parkkihallit, ei olisi niin idioottitouhua?
 
Muuan vävykokelas (vanhemmilleni, itte oon nuor sälli) katosi eräänä kylmänä jouluna aina muutaman tunnin välein pitämään vanhaa Audi 80 stä lämpimänä. Ajattelin, että nyt ei oo raketti-insinööriä sukuun tulossa...

Vai mitä tarkoitat, että muussa tapauksessa pl. parkkihallit, ei olisi niin idioottitouhua?

Sitä lähinnä meinasin että olisi varmaan Helsingin keskustassa järkevämpääkin käyttöä rajalliselle parkkitilalle kuin ydinkeskustan sisäisen lyhyen matkan liikennöinnin mahdollistaminen auto melkein tyhjänä. Riippuu toki monesta muustakin muuttujasta mutta yhtä kaikki, idioottimainen "ne piirtää kenellä on liitua" asenne, kun joukkoliikenne on niin hyvä tapa liikkua tuolla, tulotasoon katsomatta.
 
Sitä lähinnä meinasin että olisi varmaan Helsingin keskustassa järkevämpääkin käyttöä rajalliselle parkkitilalle kuin ydinkeskustan sisäisen lyhyen matkan liikennöinnin mahdollistaminen auto melkein tyhjänä. Riippuu toki monesta muustakin muuttujasta mutta yhtä kaikki, idioottimainen "ne piirtää kenellä on liitua" asenne, kun joukkoliikenne on niin hyvä tapa liikkua tuolla, tulotasoon katsomatta.

Aa, rajattu kapasiteetti -syy. Kantakaupungin ykkösvyöhykkeellä on korona+hintakorotukset ollut hyvin tilaa viime aikoina, joten voisipa jopa sanoa, että yhden työmatka-autoilijan siirtyminen joukkoliikenteeseen pahimmassa tapauksessa aiheuttaa hinnankorotuspaineen kollegoille.


Edit. On muuten joskus sormet niin sähköisiä, että menee ihan vituiksi oikein kirjoittaa tällä kosketusnäyttöpaskeella xD
 
Viimeksi muokattu:
Suomen ensimmäinen "iso kaupunki". Jos vain maailmalta saisi oppia ja kokemusta pahimmista sudenkuopista. Kasa nistejä on ainakin saatu ison maailman tyyliin. Tykkään ketjusta kun tuntuu että keskustelu tyhmistä ihmisistä vetää luoksensa niitä tyhmiä ihmisiä itseni mukaanlukien.
 
Avioliitto on käytännöllinen, juridinen asia joka solmitaan pääosin käytännön seikkojen takia ja niitä helpottamaan.

Avioehto taasen - jolla siis on varsin täsmälleen samat funktiot - ei sitten mielestäsi sitä olekaan. :think:
Missä olen viitannut mitään sen suuntaistakaan, että avioehto ei sitä olisi? Pointti oli, että avioehdolla ei ole mitään merkitystä, jos omaisuus on yhteistä ja jos sen myös halutaan jakautuvan tasan siinä vaiheessa jos aviopari joskus eroaa. Pulatunnus väitti, että siitä huolimatta avioehto kannattaisi tehdä, mutta ainuttakaan järkevää perustelua siihen ei ole saanut edes pyydettäessä että miksi kannattaisi. Lopulta taisi tosin todeta, että ulosanti on sekavaa ja tarkoittikin jotain muuta tms.

Tottakai avioehto kannattaa tehdä, jos olettaa jo lähtökohtaisesti että ero tulee jossakin vaiheessa ja haluaa että molemmat pitävät siinä vaiheessa oman omaisuutensa jne. Sellainen "kuka maksaa lounaan tänään" -tyyppinen elämä ei sovi minun käsitykseen tasavertaisesta parisuhteesta, mutta se taas on makuasia ja sivuseikka.

Ja jos toisella on entuudestaan vaikka jokin yritys, niin siinäkin vaiheessa avioehto voi olla järkevä tehdä, mutta koko keskustelun pointti oli typerä väite siitä, että aviopari tarvitsisi avioehtoa joka tapauksessa, vaikka kaiken haluttaisiin olevan yhteistä velkoja myöten.

Tässä se homman juoni tulikin.
Esim. mulle ja mun vaimolle avioliitto on jotain aivan muuta kuin "käytännöllinen, juridinen asia joka solmitaan pääosin käytännön seikkojen takia ja niitä helpottamaan."

Se käytännöllinen ja juridinen puoli seuraa avioliiton mukana, se ei suinkaan ole eikä ollut se syy miksi avioon alun perin mentiin.

Jos naimisiin menee sopimusteknisistä syistä niin voi tietty olla vaikea nähdä miksi joku ei ajattele siitä samoin kuin auton ostamisesta ja halua tehdä etukäteisvalmisteluita eron varalle...
Avioliitto saa olla sinulle ihan millainen instituutio tahansa ja toki sillä on merkitystä meillekin vaimon kanssa, mutta kirkon lässytysten tarkoittamaa uskonnollista merkitystä sillä ei meille ole. Kyse kuitenkin oli siitä, että avioliittoon liittyy myös juridinen puoli, halusit sinä tai joku muu sitä tai ei. Jos avioliittolain määräämistä rajoista halutaan kuitenkin poiketa, niin vasta sitten tarvitaan avioehtoa.

Miten tämä on niin vaikea ymmärtää?
 
Viimeksi muokattu:
Kansanedustaja taitaa olla triplatyhmä.
- asuu töölössä eduskuntatalon vieressä
- on menossa autolla eduskuntataloon (meneeköhän useinkin autolla kun matkaa vajaa kilometri)
- selkäkivussa lähtee kuitenkin liikkeelle

Mikä tässä nyt on? Oli menossa autolla varmaan juuri sen selkäkivun takia.
Toki selkäkipuisenakin kävely olisi ollut ehkä parempi vaihtoehto.
 
Se on kyllä jännä, että pyöräilijöille näkee annettavan usein suojateillä tietä vaikka mitään velvollisuutta siihen ei olisi ja jos autoilija itse erehtyy risteyksessä olemaan hetken sen verran tiellä että pitää hiukan omaa ajolinjaa muuttaa, niin näytetään nyrpeää naamaa, paukutetaan auton kattoa ja huudellaan perään.

Tuo autoilijoiden tienanto on aivan perseestä, eikä mikään positiivinen asia. Joudun pyöräillessä pysähtymään aina 30m suojatiestä kyttäämään tai muuten joku idiootti on siinä heti parkissa.
 
Ongelma kai oli, että autoilijat pysähtyy vaikka ei ole velvollisuutta. Pyörän taluttamalla tätä ongelmaa ei ole sillä autoilijan on velvollisuus pysähtyä ;). En ottanut kantaa matkanteon nopeuteen.

Joo, se ongelma varmasti olikin se että autoilijat pysähtyy, eikä se mitä siitä pysähtymisestä seuraa. :facepalm:
 
Joo, se ongelma varmasti olikin se että autoilijat pysähtyy, eikä se mitä siitä pysähtymisestä seuraa. :facepalm:

Siis täh? Mitä siitä nyt seuraa, pieni viive matkantekoon? Voi kamala... Joillain pyöräilijöillä taas on se ongelma, että ovat kuolleita, kun autoilija ei olekaan pysähtynyt, niin parempi varmaan kuitenkin toisin päin...
 
Voi kamala... Joillain pyöräilijöillä taas on se ongelma, että ovat kuolleita, kun autoilija ei olekaan pysähtynyt, niin parempi varmaan kuitenkin toisin päin...

Ongelma on siinä, että jos liikennesääntöjä sovelletaan sen mukaan kuinka kohtelias olo milloin ja kenelläkin sattuu olemaan, niin se on huono asia kaikkien kannalta.

Liikenteessä on kaikkein turvallisinta jokaiselle, jos kaikki toimivat ennaltasovittujen sääntöjen mukaisesti kaikissa tilanteissa.

Tää että joutuu pyöräillessä arpomaan pysähtyykö auto vai eikö suojatien kohdalla on tietty vain pieni ja ärsyttävä asia, mutta siitäkään ei tarvitsis kärsiä jos kaikki tekis niinkuin pitää. Pyöräilijä voi sovittaa oman vauhtinsa sen kukaan että auto menee ensin kuten kuuluu, jos ei menekään niin jouhevuus kärsii kun joutuu arpomaan että meneekä tämä tyyppi vai pysähtyykö se, vai meinasko vaan varmuuden vuoksi hidastaa vähän.
 
Ongelma on siinä, että jos liikennesääntöjä sovelletaan sen mukaan kuinka kohtelias olo milloin ja kenelläkin sattuu olemaan, niin se on huono asia kaikkien kannalta.

Liikenteessä on kaikkein turvallisinta jokaiselle, jos kaikki toimivat ennaltasovittujen sääntöjen mukaisesti kaikissa tilanteissa.

Tää että joutuu pyöräillessä arpomaan pysähtyykö auto vai eikö suojatien kohdalla on tietty vain pieni ja ärsyttävä asia, mutta siitäkään ei tarvitsis kärsiä jos kaikki tekis niinkuin pitää. Pyöräilijä voi sovittaa oman vauhtinsa sen kukaan että auto menee ensin kuten kuuluu, jos ei menekään niin jouhevuus kärsii.

Ideaalisessa maailmassa näin, mutta kun pyöräilijät eivät eivät tutkitusti tunne liikennesääntöjä vaan kuvittelevat olevansa aina eutoajo-oikeutettuja, niin autoilijana on PALJON turvallisempaa pysähtyä jos yhtään näyttää siltä, että pyöräilijä olisi tunkemassa alle, kuin antaa vaan palaa ja potentiaalisesti ajaa yli. Pyörän selästä voi tuntua, että ihan selväähän se on, etten ole tunkemassa alle, mutta ei sitä niin helppoa ole auton ohjaamosta havaita.

Tämän lisäksi autoilijatkaan eivät tietenkään tunne kaikkia sääntöjä, etenkin muuttuneita, niin eihän homma ikinä mene niinkuin paperilla pitäisi ja täten parempi, että pysähdytään turhaan, kuin että ajetaan päälle.
 
Ideaalisessa maailmassa näin, mutta kun pyöräilijät eivät eivät tutkitusti tunne liikennesääntöjä vaan kuvittelevat olevansa aina eutoajo-oikeutettuja, niin autoilijana on PALJON turvallisempaa pysähtyä jos yhtään näyttää siltä, että pyöräilijä olisi tunkemassa alle, kuin antaa vaan palaa ja potentiaalisesti ajaa yli. Pyörän selästä voi tuntua, että ihan selväähän se on, etten ole tunkemassa alle, mutta ei sitä niin helppoa ole auton ohjaamosta havaita.

Tämän lisäksi autoilijatkaan eivät tietenkään tunne kaikkia sääntöjä, etenkin muuttuneita, niin eihän homma ikinä mene niinkuin paperilla pitäisi ja täten parempi, että pysähdytään turhaan, kuin että ajetaan päälle.
Ei. Ei todellakaan näin. Ei kannata kuvitella mitään omia turvallisuussääntöjä, koska ne vain tekevät kokonaisuutena liikenteestä turvattomampaa kaikille. Liikenne ei ole oikea paikka arvailla mitään ja tuolla tavalla toimittaessa antaa pyöräilijöillä vain väärää signaalia siitä että kaikki meni oikein ja sitten tilanne kusee toisessa paikassa.

Autoilijat eivät tunne sääntöjä yhtään pyöräilijöitä paremmin. Varovasti kannattaa tietenkin ajaa, mutta ei tuolla tavalla.
 
Joillain pyöräilijöillä taas on se ongelma, että ovat kuolleita, kun autoilija ei olekaan pysähtynyt, niin parempi varmaan kuitenkin toisin päin...

Se että autoilijat kukaan liikenteessä noudattaa väistämisvelvollisuuksia (tai kääntäen etuajo-oikeuksia) miten sattuu, ei ole millään tavalla liikenneturvallisuutta edistävä asia. Päinvastoin.
 
Ok ajellaan sitten jatkossa yli mikäli tieliikennelaki siihen mahdollisuuden suo.

Tässä oli kyse tien antamisesta toiselle silloin kun on itse etuajo-oikeutettu, ei siitä että väistäisi jos joku muu olisi jo vasten sääntöjä tunkemassa alle. Ensimmäinen näistä on tyhmyyttä, toinen taas jo lakisääteisestikin pakollista ennakoimista.
 
Ok ajellaan sitten jatkossa yli mikäli tieliikennelaki siihen mahdollisuuden suo.
Hieno asenne. Näinhän siinä sanottiin tosiaan.

Tähän sopii taas se vanha toteamus, että käy viemässä kortti suosiolla laitokselle, ei tuolla asenteella ja sääntötuntemuksella kannata sekoilla liikenteessä.
 


Tämän ketjun ainesta tuo Psykoterapiakeskus Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri ja toimitusjohtaja Ville Tapio.

Taitaa useampikin 40 tuhannen mielenterveysongelmainen päätyä nyt itsemurhaan kun tiedot vuotavat nettiin kun ei kiinnostanut maksaa sitä 400 tuhannen euron kiristysmaksua.

Ei tarvi kummoinenkaan sherlockki olla että em. tiedot löytää netistä parissa minuutissa kuka tahansa.
 


Tämän ketjun ainesta tuo Psykoterapiakeskus Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri ja toimitusjohtaja Ville Tapio.

Taitaa useampikin 40 tuhannen mielenterveysongelmainen päätyä nyt itsemurhaan kun tiedot vuotavat nettiin kun ei kiinnostanut maksaa sitä 400 tuhannen euron kiristysmaksua.

Ei tarvi kummoinenkaan sherlockki olla että em. tiedot löytää netistä parissa minuutissa kuka tahansa.

Tämä kertaa tuhat. Ilmeisesti noille ihmisille ei ole vieläkään tiedotettu murrosta.. kiva löytää omat tiedot netistä. Siellä oli ilmeisesti jonkun kansanedustajankin tiedot jo julkaistujen listalla mitä luin ylikseltä.

Nyt taitaa tulla moninkertaisesti tuo kiristysmaksu maksettavaksi välillisien kustannuksien ja mainehaitan kautta.
 
Tämä kertaa tuhat. Ilmeisesti noille ihmisille ei ole vieläkään tiedotettu murrosta.. kiva löytää omat tiedot netistä. Siellä oli ilmeisesti jonkun kansanedustajankin tiedot jo julkaistujen listalla mitä luin ylikseltä.

Nyt taitaa tulla moninkertaisesti tuo kiristysmaksu maksettavaksi välillisien kustannuksien ja mainehaitan kautta.

Sieltähän varmaan löytyy psykiatrien omat kommentit potilaista, jotka voi olla aikamoista luettavaa. Voi olla tuon talon asiakkailla aikamoiset ahdistukset päällä tämän takia. Varsinkin, jos ovat päässeet normaaliin elämään takaisin, niin voi syöksy pohjalle olla lähellä.
 
Jaa a, mikäköhän oli logiikka jättää lunnaat maksamatta? On toki mahdollista, että kiristäjä syö sanansa, mutta olisi ollut myös mahdollista, että hän ei olisi julkaissut tietoja. Mitä myöhemmin tiedot julkaistaan sitä parempi, joten aikaa tuolla olisi voinut myös pelata. Ei toi 450 000€ nyt niin suuri summa edes ole verrattuna harmiin, joka syntyy, kun noi tiedot julkaistaan. Vähän olisi johdon mahdollisista bonuksista leikannut, niin varmaan olisi summa jo kasaan saatu.

Onkohan sille jotain käytännön syitä, miksi kiristäjä ei kiristä myös yksittäisiä ihmisiä? Voisi moni olla valmis maksamaan mahdollisuudesta, että tollaset tiedot ei tule julkisiksi. Sinänsä olisi voinut olla eettinen sekä taloudellisesti järkevä teko, jos nyt kiristämään on päättänyt lähteä.
Sitä nyt ei tässä vaiheessa tiedä, vaikka olisi tullut viranomaisilta suositus olla maksamatta. Ainakaan yksikään asiansa osaava tietoturvatalo ei suosittele lunnaiden maksamista, kun se vain ruokkii lisää rikollisuutta. Mikään ei myöskään takaa, että kiristäjä tuhoaa tiedot maksun jälkeen, eikä kiristä uudestaan.

Edit.
Täällä näköjään F-Securen edustajan suusta samanlaisia kommentteja:

Koivusen oma kanta lunnaiden maksamiseen on se, että rikollisen kanssa ei tulisi neuvotella, eikä häntä tulisi häikäilemättömistä toimista palkita.

Hän on hämmästynyt kiristäjän IS:lle esittämästä väitteestä, jonka mukaan useimpien uhrien palkkaamat incident responsea eli tietoturvaloukkauksiin reagointia tarjoavat tietoturvayhtiöt suosittelevat lunnaiden maksamista pienimmän vahingon ja julkisuusharmin tienä.

Koivunen pitää tämänkaltaisia neuvoja maineriskinä koko tietoturva-alalle. Hän huomauttaa, että F-Secure ei koskaan neuvo toimimaan näin, vaikka jotkut ulkomaiset yhtiöt näin tekevätkin.

– Itse en antaisi tällaista neuvoa lähteä antamaan. Lunnaiden maksaminen ruokkii rikollisuutta. Lisäksi lunnaiden piilottaminen kirjanpitoon on vaikeaa ja on nähty tapauksia, jossa lunnaat päätyvät pakotelistoilla oleville tahoille.

Koivunen muistuttaa, ettei ole mitään takeita siitä, että kiristäjä pitäisi sanansa tietojen julkaisematta jättämisestä maksun saatuaankin. Maailmalla on nähty viime aikoina kyberrikollisliigoja, joiden toimintatapoihin on kuulunut uhrin tietojen tuhoaminen ja jopa julkaisu, vaikka lunnaat olisikin maksettu.

– Etkä pysty millään saamaan varmuutta siitä, tuhosiko kiristäjä ainoan kopion datasta. Tämä kannustaa lypsämiseen.
 
Onkohan sille jotain käytännön syitä, miksi kiristäjä ei kiristä myös yksittäisiä ihmisiä? Voisi moni olla valmis maksamaan mahdollisuudesta, että tollaset tiedot ei tule julkisiksi. Sinänsä olisi voinut olla eettinen sekä taloudellisesti järkevä teko, jos nyt kiristämään on päättänyt lähteä.
IS:n uutisessa:
"IS:n tiedossa on, että kiristäjä on tarjonnut Tor-verkon keskusteluissa yksittäisille ihmisille mahdollisuutta poistaa omat tietonsa 0,05 bitcoinin eli noin 540 euron hintaan. Lupauksen toteutumisesta ei ole takeita."

Eiköhän tuo kiristäjäihmissaasta yritä saada rahaa ihan kaikilta osapuolilta. Mutta miksi kiristäjän sanaan olisi luottamista.
 
Enpä kyllä tiedä sanoisinko että lunnaat pitäisi maksaa vai jättää maksamatta. Tässä on kyllä ihmishenget vakavassa vaarassa mutta ei terroristien kanssa mielestäni pitäisi neuvotella. Jos jätetään maksamatta niin kyseinen mulkku on käyttänyt kymmeniä tai satoja tunteja aikaansa turhaan.
Saunan taakse tuollainen kiristäjä kuuluisi viedä, saattaa jo joku potilas vetänyt itsensä kiikkuun ja tuo kiristäjä on siitä vastuussa.
Ikävää että jos tekijä tietää mitään tietoturvallisuudesta niin ei sitä saada ikinä kiinni.
 
Jahas ja tietomurto on onnistuttu tekemään koska defaultpasswordit käytössä. Ja tämä Internetiin kytketyssä palvelimessa jossa potilastietoja. Da Fuq?????????
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 253
Viestejä
4 751 232
Jäsenet
77 288
Uusin jäsen
ripaskajaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom