Tyhmät ihmiset

Jos en nyt ihan väärin muista, niin ainakin omassa autokoulussa (v.1999) kyllä käytiin lyhyesti läpi peräkärryn kuorman tasaaminen. Erikseen sitten käytiin pikku-e:ssä.

Useissa, ellei peräti kaikissa, uusissa peräkärryissä olen nähnyt tarran aisassa ~"max 75kg". Tämähän ei tietysti poista sitä faktaa jos kärry kuormataan päin vittua ja se onkin -75kg.

Isäukolle joskus hain sahalta puutavaraa ja siellä kysyttiin että olisi toinenkin nippu valmiina, otatko kyytiin? No tottakai käskin sen lastata, en vain huomannut kysyä että paljon ja kuinka pitkää tavaraa sieltä tulee. Kärryssä oli lopuksi ~3000m 620cm lautaa, reilu peräylitys ja aisapaino varmaan >300kg miinuksella. 5km matka onneksi vain, niin ajelin kiltisti semmosta 30-40km/h. Kotopihassa kun vedin kävelyvauhdista käsijarrun päälle, auto meni vielä ~2m eteenpäin kun perä niin kevyt.

Eli joo, tuokin kuljetus kuuluu tähän ketjuun :D
Kerran oli peräkärryssä kunnon nippu pitkiä harjateräksiä ja harkkoja. Kuorma oli kyllä tasapainossa, mutta nuo harjateräkset lähti helposti vispaamaan ja heilutti auton perää ihan kunnolla.
 
Niin, no miksen sammuttasi? Kun kuitenkin viimeiset ~50m on jo ajeltu lähes tyhjäkäynnillä, ja loput 10m rullaamalla. Omassa autossa ainakin vesipumppu+flekti jää kyllä pyörimään jos on tarvetta. Vittuako mä siinä jään odottelemaan. Jos vuodessa on ~200 työpäivää, ja kotona/töissä säästää sen 30sek virratpois/käsijarru päälle lennosta, niin aikaa säästää 200min/v :p
Sellainen mielikuva itsellä, että virran pois kytkeminen auton ollessa vielä liikkeessä on pihien pappojen niksi. ;)
 
Sellainen mielikuva itsellä, että virran pois kytkeminen auton ollessa vielä liikkeessä on pihien pappojen niksi. ;)
Joo, siinä on kiva rullailla kun ohjaus-ja jarrutehostin ei enää toimi. Joten ymmärrän sen käsijarrun käytön jos se on mekaaninen tai en sittenkään.
 
Sellainen mielikuva itsellä, että virran pois kytkeminen auton ollessa vielä liikkeessä on pihien pappojen niksi. ;)
Jos on turbokone, niin moottorin sammutus lopettaa öljynkierron.
Joten turbo ei saa öljyä ja jos vaikka ajettu siten että turbo laulaa niin se vähäinen öljy palaa kiinni.
"Hetken" päästä turbo vaihtoon, riippuen turbosta 1000e bye bye
.
Itse istun autossa vähintään 30s ennen kuin sammutan auton
 
Jos on turbokone, niin moottorin sammutus lopettaa öljynkierron.
Joten turbo ei saa öljyä ja jos vaikka ajettu siten että turbo laulaa niin se vähäinen öljy palaa kiinni.
"Hetken" päästä turbo vaihtoon, riippuen turbosta 1000e bye bye
.
Itse istun autossa vähintään 30s ennen kuin sammutan auton

Jotain tällaista autoprot kertoo ajettaessa autobahnilta rampista ylös suoraan huoltoaseman pihaan, mutta ei kai ny sentään normaalioloissa pihatiellä kotikadulla?
 
Jotain tällaista autoprot kertoo ajettaessa autobahnilta rampista ylös suoraan huoltoaseman pihaan, mutta ei kai ny sentään normaalioloissa pihatiellä kotikadulla?
Itselläni ei ole niin kiire, ettenkö voisi istua ajon jälkeen 15-30s paikoillani.
Joskus kun juuri motaria ajaneena vedän marketin pihaan, saatan istua minuutin siellä.
Tsekkaan vaikka io-techin tai kuuntelen biisin loppuun
 
Viimeksi muokattu:
Jotain tällaista autoprot kertoo ajettaessa autobahnilta rampista ylös suoraan huoltoaseman pihaan, mutta ei kai ny sentään normaalioloissa pihatiellä kotikadulla?
Oma tapani on sama kuin @SINN llä. Kai se turbo kuumenee melkoisesti normaalissa, pidemmässäkin ajossa. Aina kun auto on lämmin, minulla on tapana myös istua paikallaan hetki, jotta öljy kerkeää kiertämään turbossa. Ei ainakaan mitään haittaa tästä tavasta.
 
Useissa, ellei peräti kaikissa, uusissa peräkärryissä olen nähnyt tarran aisassa ~"max 75kg". Tämähän ei tietysti poista sitä faktaa jos kärry kuormataan päin vittua ja se onkin -75kg.

Tuo 75Kg kyllä joo lukee ja on aika outo tarra. Tuo helposti pistää ihmiset pakkaamaan tavarat sinne taakse.
 
Sellainen mielikuva itsellä, että virran pois kytkeminen auton ollessa vielä liikkeessä on pihien pappojen niksi. ;)
Sitäkin. Faija tekee tätä, ja muistan että jo junnuna ärsytti. Mitään hyötyähän tästä ei ole, ja oppii pahoille tavoille. Sehän ei muka haittaa mitään jossain 70-luvun ohjaustehostamattomassa autossa, jos vielä lisäksi rattilukko toimii vasta kun avain irrotetaan, ja kun tietysti pitää vielä aina avaimet lukossa. Silti aina potentiaalinen vaaratilanne surkean protokollan opettelun takia.

Samat paatret myös rullailevat vapaalla, kun eivät ymmärrä miksi niin ei pidä tehdä ja luulevat vielä säästävänsä. Kun ikää tulee tai muutenkin keskittyminen haparoi, niin aika tyylikästä kierrättää konetta muutama muraus siellä risteyksessä, johon rullasi. Kyseessä on ajoneuvon hallinnan menetys. :sfacepalm:
 
Samat paatret myös rullailevat vapaalla, kun eivät ymmärrä miksi niin ei pidä tehdä ja luulevat vielä säästävänsä. Kun ikää tulee tai muutenkin keskittyminen haparoi, niin aika tyylikästä kierrättää konetta muutama muraus siellä risteyksessä, johon rullasi. Kyseessä on ajoneuvon hallinnan menetys.

Miten niin ei säästä vapaalla rullaamalla, ja miksi muka niin ei saisi tehdä?

Naapurin pihi ukko lyö aina isommissa alamäissä koneen sammuksiin ja laskettelee vapaalla. Eihän tuossa mitään, jos vähän huomioisi muitakin tielläliikkujia. Takana tulevien on pakko mennä ohi, kun ei kenenkään hermo kestä 60kmh nopeutta matelevaa autoa.
 
Eihän tarrassa ole mitään outoa? Max. aisapaino on 75 kg ja se on tarralla ilmoitettu (voi lukea myös peräkoukussakin)?

Kyllähän tuo hyvin hämäävä on, kun joku voi tuosta kuvitella, ettei se aisa enempää painoa kestäisi ja lastaa tuon takia painavat taakse.
 
Kyllähän tuo hyvin hämäävä on, kun joku voi tuosta kuvitella, ettei se aisa enempää painoa kestäisi ja lastaa tuon takia painavat taakse.

No eihän se kestäkään? Tai siis tottakai "kestää", mutta ei aisalle pidä yli 75kg kuormaa aiheuttaa, nimenomaan siksi siinä on se tarra.
 
No eihän se kestäkään? Tai siis tottakai "kestää", mutta ei aisalle pidä yli 75kg kuormaa aiheuttaa, nimenomaan siksi siinä on se tarra.

Tyhmät ihmiset tuosta päättelee, että paino taakse. Olisi edes siinä samassa tarrassa ohje oikeanlaiseen kuormaukseen.
 
Jossain tutuilla kaduilla kiihdytän (lähinnä tylsyyttäni) 50:iin ja rullaan siitä vapaalla ja onhan se aika uskomatonta, kuinka pitkälle sillä alkuvauhdilla rullaa tasaisella tiellä. Oon kuitenkin ihan samassa paikassa kokeillut fillarillakin (myöskin 50:stä), eikä mitään saumaa.

Eli se että moottorijarrutus lopettaa polttoaineensyötön kokonaan vs. vapaan lohkon pyörittäminen ei aina ole kuitenkaan taloudellisempaa.
 
Tyhmät ihmiset tuosta päättelee, että paino taakse. Olisi edes siinä samassa tarrassa ohje oikeanlaiseen kuormaukseen.

No joo varmaan parempi olisi tarra, jossa on joku hieno piirros yhdistelmästä ja aisalle 75kg nuoli alaspäin ja sitten kärryyn kaksi kuormaa eteen ja taakse sopivasti jaettuna massoinen ja kärryn akselille nuoli alapäin kärryn maksimikuorma-75kg, niin ehkä typerinkin tämän tajuaisi tjsp.
 
Aina yhtä hölmistynyt olen autoa huollosta hakiessani, kun autopro-mekaanikko on laittanut käsijarrun tasaisella maalla
Hyvä huomio, tavallaan tarpeetonta.

Usein teen samaa itsekin, vaikka en kategorisesti tasaisella maalla. Ärsyttää käyttämättömien mekanismien jumittelu. Eilen illalla vedin ihan tarkoituksella kiukulla kiinni, kun tiesin että tulee pitkästä aikaa yöksi sadetta ja pakkasta. Näin huomaan heti, jos toiminta poikkeaa moitteettomasta.

No, turhasta esipuheestani huolimatta mekaanikko saattaa toimia kuten toimii firman ohjeiden takia, ja ne puolestaan voivat olla vastuusyistä ihan perusteltuja. Parhaimmillaan joku bimbo vapaarullaa autonsa ihmisten päälle koska selfietime ja syyhän oli mekaanikon, kun vaarallisesti jätti käsijarrun laittamatta. Facebook tribunal tietää, että se on väärin, kun aloituksessa sanotaan että se on väärin.
 
Eksoottisten eläinten harrastajat kuuluu tähän. Oli aiemmin työkaveri, jolla oli kanssa jotain monimetrisiä käärmeitä sun muita liskoja. Usein kertoi, kuinka olivat yöllä joutuneet käärmettä metsästämään ympäri asuntoa, kun se oppi kannen avaamaan.

Miksi? Vähemmän nuo ovat ihmiselle vaarallisia kuin monet koirat. Lisäksi sopivat paljon paremmin kerrostalolemmikeiksi.
 
Aina yhtä hölmistynyt olen autoa huollosta hakiessani, kun autopro-mekaanikko on laittanut käsijarrun tasaisella maalla :hmm:

Mä en oo ikinä ymmärtänyt käsijarrun käyttämättä jättämistä ja vaihteen "varaan" parkkeeraamista. Samat heput tuntuu valittavan, kun sitä käsijarrua saa aina olla herkistelemässä jokaiseen katsastukseen. (wonder why) Ei tulisi mieleenkään olla käyttämättä esim. nykyistä sähköistä käsijarrua. Ne männät kun lukkiintuu, niin ihanan kallista.

Lisäksi korjaaja on vastuussa siitä kamppeesta ja totta kai se laittaa sen käsijarrun päälle. Toki jos asiakas sanoo tullessa, että älä käytä, niin sitten asia eri.
 
Mä en oo ikinä ymmärtänyt käsijarrun käyttämättä jättämistä ja vaihteen "varaan" parkkeeraamista. Samat heput tuntuu valittavan, kun sitä käsijarrua saa aina olla herkistelemässä jokaiseen katsastukseen. (wonder why) Ei tulisi mieleenkään olla käyttämättä esim. nykyistä sähköistä käsijarrua. Ne männät kun lukkiintuu, niin ihanan kallista.

Jep. Kohta 350tkm mittarissa ja kertaakaan ei ole käsijarrua tarvinnut herkistellä. Ehkä joku syy on joskus ennenvanhaan ollut säästää vaijereita, kun ne eivät ole kestäneet käyttöä, mutta ei taida vaivata enää nykyautoja. Lisäksi kysymys lienee turvallisuudesta, kun käsijarrun käyttö menee selkäytimeen, niin se tulee vedettyä pysähtymisen jälkeen aina päälle ja siinä on aivojen oikosulkutilanteessa yksi este lisää onnettomuudelle (eli jotta onnettomuuden saisi aikaan niin pitäisi jäädä huomaamaatta, että auto on mäessä ja että vaihde ei jäänyt päälle ja että käsijarruakaan ei tullut vedettyä).

En keksi kyllä yhtään hyvää syytä olla käyttämättä käsijarrua aina pysähtyessä.
 
Jep. Kohta 350tkm mittarissa ja kertaakaan ei ole käsijarrua tarvinnut herkistellä. Ehkä joku syy on joskus ennenvanhaan ollut säästää vaijereita, kun ne eivät ole kestäneet käyttöä, mutta ei taida vaivata enää nykyautoja. Lisäksi kysymys lienee turvallisuudesta, kun käsijarrun käyttö menee selkäytimeen, niin se tulee vedettyä pysähtymisen jälkeen aina päälle ja siinä on aivojen oikosulkutilanteessa yksi este lisää onnettomuudelle (eli jotta onnettomuuden saisi aikaan niin pitäisi jäädä huomaamaatta, että auto on mäessä ja että vaihde ei jäänyt päälle ja että käsijarruakaan ei tullut vedettyä).

En keksi kyllä yhtään hyvää syytä olla käyttämättä käsijarrua aina pysähtyessä.
Talvi.
On meinaa pari kertaa jäätyny käsijarru kiinni. Ja silloin ei paljon autolla liikuta. Vaihde silmässä pääsee aina eteenpäin.
Muuten kyllä käytän aina käsijarrua, mutta talvisin mahdollisimman vähän edellämainituista syistä.
 
Talvi.
On meinaa pari kertaa jäätyny käsijarru kiinni. Ja silloin ei paljon autolla liikuta. Vaihde silmässä pääsee aina eteenpäin.
Muuten kyllä käytän aina käsijarrua, mutta talvisin mahdollisimman vähän edellämainituista syistä.
Minulla taas ei ole koskaan jumittanut. Kaikenlaista kotteroa on kyllä tullut omistettua. Hyvä tuuriko?
 
Miksi? Vähemmän nuo ovat ihmiselle vaarallisia kuin monet koirat. Lisäksi sopivat paljon paremmin kerrostalolemmikeiksi.

Millä hemmetin logiikalla käärme sopii paremmin kerrostaloon kuin koira?

:srofl:

Koira on jalostettu ihmiselle sopivaksi lemmikiksi, onko käärmeitä ja hämähäkkejä jalostettu lemmikiksi?:facepalm:

Miksi koirien kanssa sattuu ja tapahtuu enenmmän, koska niitä on niin paljon. Pistäppä käärmeitä ja hämähäkkejä yhtä paljon ympäri suomea kaikenmaailman narkeille niin sitten sitä vasta alkaa tapahtumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aina yhtä hölmistynyt olen autoa huollosta hakiessani, kun autopro-mekaanikko on laittanut käsijarrun tasaisella maalla :hmm:

Kun sitä käsijarrua käytetään, se ei jumiudu, nimimerkillä koskaan ei ole ollut käsijarrun kanssa ongelmia katsastuksessa ja jos tarkkoja ollaan niin kerran on tässä 25v aikana auto pompannut leimasta, väyrysen narinanivel oli väljä.
 
Millä hemmetin logiikalla käärme sopii paremmin kerrostaloon kuin koira?

:srofl:

Koira on jalostettu ihmiselle sopivaksi lemmikiksi, onko käärmeitä ja hämähäkkejä jalostettu lemmikiksi?:facepalm:

Miksi koirien kanssa sattuu ja tapahtuu enenmmän, koska niitä on niin paljon. Pistäppä käärmeitä ja hämähäkkejä yhtä paljon ympäri suome kaikenmaailman narkeille niin sitten sitä vasta alkaa tapahtumaan.
En ota kantaa eläinten hyvinvointiin, koska sehän on täysin omistajasta kiinni.

Kyse oli vain siitä minkä verran elukka (potentiaalisesti) aiheuttaa häiriötä tai haittaa naapureille.
 
En ota kantaa eläinten hyvinvointiin, koska sehän on täysin omistajasta kiinni.

Kyse oli vain siitä minkä verran elukka (potentiaalisesti) aiheuttaa häiriötä tai haittaa naapureille.

Se häiriön aiheuttaminen riippuu paljon myös siitä elukan hyvinvoinnista, käärme ei voi haukkumalla ilmoittaa että joku hätänä, varmasti ilmottaisi jos pystyisi. :tup:

Koira joka ei osaa käyttäytyä kerrostalossa, ei osaa käyttäytyä missään talossa, vähiten siellä omakotitalossa pihassa vapaana. Häiriökäyttäyttyminen on seuraus jostain ongelmasta mikä ei johdu talosta, yleensä se johtuu siitä omistajasta.
 
En ole ihan varma, olenko tyhmä ihminen, kun olen tätä ketjua taas lueskellut. Varmuuden vuoksi totean liikenneaiheisesti, että punaisiin valoihin liruttajat ovat yhtä tyhmiä kuin vihreisiin vauhtiaan himmaavat. Se on varmaan se, kun se valo voi vaihtaa väriä ihan koska vaan.
 
En ole ihan varma, olenko tyhmä ihminen, kun olen tätä ketjua taas lueskellut. Varmuuden vuoksi totean liikenneaiheisesti, että punaisiin valoihin liruttajat ovat yhtä tyhmiä kuin vihreisiin vauhtiaan himmaavat. Se on varmaan se, kun se valo voi vaihtaa väriä ihan koska vaan.

Tämä, 500m aikasemmin nähdään että valo vaihtuu punaiseksi, alkaa valuttelu vaikka kuinka tiedetään ettei valo ehdi vaihtua uudestaan vihreäksi vaan on pakko pysähtyä, sitten siihen päälle joku kantakaupunki ja ruuhka-aika :facepalm:
 
Tämä opetettiin aikoinaan autokoulussa, taloudellista ajoa kun ei tarvitse pysähtyä, siis punaisiin valoihin :tup:

Mutta maailma muuttuu, nykyään auto sammuu valoihin joten hyötyä ei saada, varsinkaan jos on pakko pysäyttää.
 
Mutta maailma muuttuu, nykyään auto sammuu valoihin joten hyötyä ei saada, varsinkaan jos on pakko pysäyttää.

Saadaan jos vaihtoehtona on se että ei tarvi pysähtyä ollenkaan. Ainakin perinteisillä polttomoottoriautoilla. Sähkö- ja hybridiautoilla joissa on talteenottava jarrutus voi ehkä jo aiheuttaa sen että eroa ei ole tai se on mitätön.
 
Kun sitä käsijarrua käytetään, se ei jumiudu, nimimerkillä koskaan ei ole ollut käsijarrun kanssa ongelmia katsastuksessa ja jos tarkkoja ollaan niin kerran on tässä 25v aikana auto pompannut leimasta, väyrysen narinanivel oli väljä.
Minulla on ainakin yhdessä autossa ollut käsijarrumurhetta, mutta sekin oli tavallaan oma syy kun ostin käytetyn volkkarin. En ratkaissut ongelmaa kuin hetkellisesti jättämällä käsijarrua käyttämättä, vaan ensin kunnostamalla satuloita ja toisella kerralla lähettämällä auton paalattavaksi. Tyhmyydestä tämäkin johtui.

Ai niin, oli toisessakin natsivankkurissa käsijarruongelma kun kahva jäi käteen vaijerin ruostuttua poikki, ja yhdessä japsissa myös lakkasi satula kunnolla vapauttamasta. Myös pahoilla romuilla ajelu ja huollon laiminlyönti on tyhmää, oma vika.
 
Helppo nyrkkisääntö varmaan on, että jaksaako aisan nostaa (työntää) aisankannattimeen :hmm:
Tämä. Autosta irti olevaa kärryä on mahdotonta kuormata väärin. Jos menee takapainoiseksi, kärry ystävällisesti ilmoittaa nostamalla aisan pystyyn. Jos on liikaa painoa edessä, ei jaksa nostaa aisaa kiinni autoon. Jos olen tullut kärry autossa kiinni hakemaan jostain tavaraa, tapana on nostaa kärryä hieman kuormauksen jälkeen. Korjaustarpeen huomaa varsin nopeasti ja samalla tulee varmistettua kiinnitys.
 
Punaisiin valoihin liruttaminenkin on täysin tapauskohtaista. Samaa reittiä kun ajaa useamman kerran niin oppii tuntemaan valojen logiikan ja mahdollisten tiessä olevien sensoreiden paikat, tiettynä aikana on esim. usein niin että vihreä palaa aina defaulttina tiettyyn suuntaan ja vaihtuu tunnistimella toisesta suunnasta tuleville. Ainakin kahdessa lähiseudulla olevassa risteyksessä vihreästä punaisiin vaihtuessa liruttaminen kannattaa jos näkee, että risteävällä tiellä ei ole tulossa autoa sillä valot on kahdella lähestymisanturilla ja ehtii muuttua vähän himmaamalla takaisin vihreäksi.
 
Kuuluisi ehkä paremminkin liikenneketjuun mutta menee niin vahvasti tännekin: Ennakointikyvyttömät jalankulkijat ja pyöräilijät. Risteyksissä ja varsinkin kauppojen parkkipaikoilla, miksi ihmeessä taaksepäin parkkiruudusta peruuttava auto pitää kiertää auton takaa?? Auton keulan kauttahan reitti on täysin vapaa muutaman sekunnin päästä, ja liikenne joutuisaa. Mutta ei, otetaan se typerin polku.

Samoin risteystä lähestyvä pyöräilijä, joka pystyy kyllä huomioimaan että tuleeko sieltä minun suunnastani enää yhtään autoa minun jälkeeni kun olen itse "lirutellut" suojatien yli, ja matkaa kyllä on tässä vaiheessa vielä reippaasti jotta ennakointi olisi mahdollista. Vaan eihän tämä tietenkään onnistu, pyöräilijän pitää manata autoilijan käytöstä ihan mielenosoituksellisesti päätä pyörittelemällä ja kääntää ohjaustankoa aavistus vasempaan päin, jotta ohitus auton etuosan sijasta sen takaa onnistuu. :facepalm:

Näissä molemmissa tapauksissa ei siis tietenkään ole mitkään millinohuet suoja-ajat olleet käytössä, vaan esim. jalankulkijat ovat monen autonmitan päässä peruuttavasta autosta. Pyöräilijän suuri nopeus on toki saattanut edesauttaa tuota toista tapausta, mutta ei sekään ole mikään syy olla ennakoimatta liikenteessä. Siinä tilanteessa takaa ei ollut tulossa ketään, ja minun taakse oli hyvä näkyvyys pyörätieltä.
 
Kuuluisi ehkä paremminkin liikenneketjuun mutta menee niin vahvasti tännekin: Ennakointikyvyttömät jalankulkijat ja pyöräilijät. Risteyksissä ja varsinkin kauppojen parkkipaikoilla, miksi ihmeessä taaksepäin parkkiruudusta peruuttava auto pitää kiertää auton takaa?? Auton keulan kauttahan reitti on täysin vapaa muutaman sekunnin päästä, ja liikenne joutuisaa. Mutta ei, otetaan se typerin polku.

Samoin risteystä lähestyvä pyöräilijä, joka pystyy kyllä huomioimaan että tuleeko sieltä minun suunnastani enää yhtään autoa minun jälkeeni kun olen itse "lirutellut" suojatien yli, ja matkaa kyllä on tässä vaiheessa vielä reippaasti jotta ennakointi olisi mahdollista. Vaan eihän tämä tietenkään onnistu, pyöräilijän pitää manata autoilijan käytöstä ihan mielenosoituksellisesti päätä pyörittelemällä ja kääntää ohjaustankoa aavistus vasempaan päin, jotta ohitus auton etuosan sijasta sen takaa onnistuu. :facepalm:

Näissä molemmissa tapauksissa ei siis tietenkään ole mitkään millinohuet suoja-ajat olleet käytössä, vaan esim. jalankulkijat ovat monen autonmitan päässä peruuttavasta autosta. Pyöräilijän suuri nopeus on toki saattanut edesauttaa tuota toista tapausta, mutta ei sekään ole mikään syy olla ennakoimatta liikenteessä. Siinä tilanteessa takaa ei ollut tulossa ketään, ja minun taakse oli hyvä näkyvyys pyörätieltä.

Eräs mamma kimpaantui tästä kun olin peruuttamassa autoa pois ruudusta ja hän käveli taakse ja aloitti sen perus huutamisen ja ikkunan hakkaamisen. Hyppäsin ulos kun en ollut häntä nähnyt vaikka kaikki mahdolliset keinot käytin ja pelästyin että olinko ajanut jonkun päälle.

No ei ollut onneksi alle jäänyt mutta oli siis kävelemässä sieltä takaata ja oli vain siinä C-pilarin takana etten sisältä häntä nähnyt, kysyin sitten että etkö nähnyt että olen lähdössä pois? Oli kuulemma nähnyt, no sitten totesin eli tahalleen kävelit sinne eteen että aiheutat itsellesi hengenvaaran jäädä auton alle? Oli hieman hiljaista sen jälkeen kun tajusi että sieltä autosta ei välttämättä näe ja enkä tosiaan ollut tahalleen ajamassa päälle.
 
Samoin risteystä lähestyvä pyöräilijä, joka pystyy kyllä huomioimaan että tuleeko sieltä minun suunnastani enää yhtään autoa minun jälkeeni kun olen itse "lirutellut" suojatien yli, ja matkaa kyllä on tässä vaiheessa vielä reippaasti jotta ennakointi olisi mahdollista. Vaan eihän tämä tietenkään onnistu, pyöräilijän pitää manata autoilijan käytöstä ihan mielenosoituksellisesti päätä pyörittelemällä ja kääntää ohjaustankoa aavistus vasempaan päin, jotta ohitus auton etuosan sijasta sen takaa onnistuu. :facepalm:
En ymmärrä tästä oikein mitään? Jos sinä ole väistämisvelvollinen ja pyöräilijä joutuu kikkailemaan sinut kiertääksesi, niin kuka se tyhmä nyt onkaan. Vai mikä tämä skenaario oli?
 
En ymmärrä tästä oikein mitään? Jos sinä ole väistämisvelvollinen ja pyöräilijä joutuu kikkailemaan sinut kiertääksesi, niin kuka se tyhmä nyt onkaan. Vai mikä tämä skenaario oli?

Ei se ole mitään kikkailua ajaa auton takaata, se on ennakointia ja joustavuutta mitä uusi tieliikennelaki pyytää noudattamaan.

Kuvassa loistava esimerkki missä spendexi osoitti mieltään kun olin mukamas hänen edessään

Olen siis tuossa punaisen laatikon kohdalla odottamassa että pääsen kääntymään tielle ja perä on 20-30cm siinä kevyenliikenteen väylällä, olinko siis edessä?

vähän niinkuin toisessa kuvassa mutta koska autoni on lyhyempi niin vielä vähemmän kevyenliikenteen väylällä

Tuolta suojatien toiselta puolelta on mahdoton nähdä liikennettä
 

Liitteet

  • Sieppaa.JPG
    Sieppaa.JPG
    106,7 KB · Luettu: 175
  • Sieppaa2.JPG
    Sieppaa2.JPG
    96,6 KB · Luettu: 175
Ei se ole mitään kikkailua ajaa auton takaata, se on ennakointia ja joustavuutta mitä uusi tieliikennelaki pyytää noudattamaan.

Kuvassa loistava esimerkki missä spendexi osoitti mieltään kun olin mukamas hänen edessään

Olen siis tuossa punaisen laatikon kohdalla odottamassa että pääsen kääntymään tielle ja perä on 20-30cm siinä kevyenliikenteen väylällä, olinko siis edessä?

vähän niinkuin toisessa kuvassa mutta koska autoni on lyhyempi niin vielä vähemmän kevyenliikenteen väylällä

Tuolta suojatien toiselta puolelta on mahdoton nähdä liikennettä
No eihän siinä silloin mitään jos sitä suojatietä on reippaasti vapaana.
Tuo jälkimmäisen kuvan auto voisi kyllä olla vielä 1-2m edempänä -> sinä olisit saanut autosi niin ettei senttiäkään ole seeprojen päällä. :tup:
 
En ymmärrä tästä oikein mitään? Jos sinä ole väistämisvelvollinen ja pyöräilijä joutuu kikkailemaan sinut kiertääksesi, niin kuka se tyhmä nyt onkaan. Vai mikä tämä skenaario oli?

Pyöräilijä oli sen verran kaukana tulossa kun hänet havaitsin, että normaalinopeudella tullessaan olisin reippaasti ehtinyt suojatien yli ja jäädä odottamaan häntä siihen risteyksen kynnykselle siten että koko auto on suojatien yltä pois. Aivan kuten tuo tila-auto on tuossa @Dr. Who kakkoskuvassa. Siinä oli jo myös toisella kaistalla auto risteyksen kynnykselle ajaneena joten ei ollut kyse siitäkään ettei pyöräilijä olisi voinut aivoillaan ajatella minunkin väistävän siihen viereen alta pois.

Olen pyöräilijänä huomannut että moni autoilija ei toisaalta ollenkaan hiffaa tuota yhteispelin mahdollisuutta, ja laittaa suotta liinat kiinni suojatien eteen vaikka olisi samaa vauhtia jatkaessaan ehtinyt tuohon samanlaiselle kynnykselle jo ainakin neljään kertaan - samalla kun takaa ei tule ketään. Koko kuvio muuttuu toki täysin jos myös takaa tulee autoilijoita, tottakai silloin itse autoilijana annan tilaa pyöräilijälle tosi reilustikin koska joku sitä pyöräilijää joutuisi anyway väistämään.

Minulle ainakin riittää pyöräilijänä jos edes neljännes suojatiestä jää vapaaksi, mahdun siitä mainiosti. Spandexien ego vaatii tosiaan koko suojatien ja vähän extraa vielä vapaaksi.
 
No eihän siinä silloin mitään jos sitä suojatietä on reippaasti vapaana.
Tuo jälkimmäisen kuvan auto voisi kyllä olla vielä 1-2m edempänä -> sinä olisit saanut autosi niin ettei senttiäkään ole seeprojen päällä. :tup:

Tuo on 11v vanha kuva, risteys on muuttunut aika paljon tuon jälkeen ja itseasiassa tuossa ilmakuvassakin on vielä vanha versio siitä, uudessa kevyenliikenteen väylää levennettiin, risteystä kavennettiin ja autoille tuli hidastuskorote tuohon, siitä syystä mun auto ei enää mahdu tuohon "väliin" kunnolla
 
Tässä toinen loistava esimerkki miten liikennesuunnitelu epäonnistuu täysin, onko kyseessä tyhmä ihminen vai mikä, mutta ei tuossa ole mitään järjen häivää ja myös tässä olen nähnyt monta kolaria ja spendexin mielenilmaisua vaikka auto on pakotettu tulemaan suojatielle että näkee tuon muurin taakse.
 

Liitteet

  • Sieppaa3.JPG
    Sieppaa3.JPG
    116,4 KB · Luettu: 647

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 230
Viestejä
4 749 535
Jäsenet
77 284
Uusin jäsen
Fuscus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom