Tyhmät ihmiset

Siis firmojen sähköposteissa voi olla (ja usein onkin) jokin jakelulista jonka nimi voi olla vaikkapa "9111911_reporting_users" ja sen takana 1000 nimeä. Eikä sitä kaikki todellakaan tajua ruveta tsekkaamaan sen osoitteen ominaisuuksista (riittäneekö käyttöoikeudetkaan) että keitä siellä jakelulistalla on. Siksi jotain sellaisia epämääräisiä jakeluita ei kannata ruveta kommentoimaan koko jakelulla ellei tiedä mitä tekee.
(itse asiassa nykyään Outlook saattaa varoittaa jotain että "tämä viesti menee 500 henkilölle", en ole varma kun en noita onneksi lähettele).

Siis firmojen sähköposteissa voi olla (ja usein onkin) jokin jakelulista jonka nimi voi olla vaikkapa "9111911_reporting_users" ja sen takana 1000 nimeä. Eikä sitä kaikki todellakaan tajua ruveta tsekkaamaan sen osoitteen ominaisuuksista (riittäneekö käyttöoikeudetkaan) että keitä siellä jakelulistalla on. Siksi jotain sellaisia epämääräisiä jakeluita ei kannata ruveta kommentoimaan koko jakelulla ellei tiedä mitä tekee.
(itse asiassa nykyään Outlook saattaa varoittaa jotain että "tämä viesti menee 500 henkilölle", en ole varma kun en noita onneksi lähettele).

Kaikkiin sähköposteihin tulee kuitenkin aina vastata "kiitos" sillä on kiva saada turhia sähköposteja :-D Isommalle porukalle lähetät jonkin sähköpostin ja saat muutamia kymmeniä sähköposteja vastauksena joiden sisältö on vain tyyliin "kiitos".

Sähköpostilistoista on jauhettu jo ihan tarpeeksi, mutta ainakin meillä (office365 pohjainen), listalle lähetetyissä maileissa from: kentässä näkyy alkuperäinen lähettäjä ja to: kentissä on listojen sähköpostiosoitteet (siis listojen, ei henkilöiden). Nyt kun joku kädetön painaa "reply all" nappulaa, sähköposti lähtee alkuperäisen lähettäjän lisäksi listojen sähköpostiosoitteisiin, ja siitä koko henkilöstölle.

Kaikkiin sähköposteihin tulee kuitenkin aina vastata "kiitos" sillä on kiva saada turhia sähköposteja :-D Isommalle porukalle lähetät jonkin sähköpostin ja saat muutamia kymmeniä sähköposteja vastauksena joiden sisältö on vain tyyliin "kiitos".
Sama ilmiö on siirtynyt nykyään myös mm. Teams-verkkoneuvotteluihin. Jonkin yleisen tilaisuuden jälkeen saattaa pahimmillaan vielä tuntienkin jälkeen pomppia sinne jo pidetyn tilaisuuden chattiin näitä saakelin kiitosviestejä, joista tulee ihana popup jokaisen näytölle. Ja joskus se alkaa jo ennen tilaisuutta, kun jokaisen täti-ihmisen pitää päästä sanomaan sinne yleiseen chattiin joku tervehdys ja sitten niitä on siellä peräkkäin jotain 300, eikä sitä tilaisuudessa chattiin postattua yhtä tarpeellista linkkiä löydä niiden seasta enää ikinä.

Sähköpostilistoista on jauhettu jo ihan tarpeeksi, mutta ainakin meillä (office365 pohjainen), listalle lähetetyissä maileissa from: kentässä näkyy alkuperäinen lähettäjä ja to: kentissä on listojen sähköpostiosoitteet (siis listojen, ei henkilöiden). Nyt kun joku kädetön painaa "reply all" nappulaa, sähköposti lähtee alkuperäisen lähettäjän lisäksi listojen sähköpostiosoitteisiin, ja siitä koko henkilöstölle.
Siitähän tässä on ollut koko ajan puhe. :facepalm:

Kyllä se on 100% sen vastaajan kämmi, jos spammaa mölinöitään jollekin tarpeettoman suurelle jakelulle. Kuvastaa hyvin ihmisten ajatusmaailmaa, jos tuota aletaan kyseenalaistamaan. Yritysmaailmassa on ihan normaalia että tiedotteita lähetetään laajalla jakelulla jopa koko henkilöstölle, eikä niihin ole tarkoitus vastata samalla jakelulla omia "tämä ei koske minua", tai "kiitos tiedosta" -tyyppisillä turhanpäiväisyyksillä.

Aloitan sillä, että olen 100 % samaa mieltä ylläolevasta. Jatkan kuitenkin sillä, että kyllä tiedotteen lähettäjänkin pitäisi osata lähettää tiedote piilokopiona vastaanottajalistalle, jotta vastaavilta tapauksilta säästyttäisiin. Eli mielestäni tässä on kyse molempien osaamattomuudesta. Harvoin kuitenkaan tiedotteissa tarvitsee olla mukana tietoa siitä, kenelle tuo jakelu on mennyt. Monesti sitä ei edes saa olla, varsinkin, kun viestejä lähetetään tahoille, jotka eivät teknisesti saisi olla tietoisia toisistaan.

Sähköpostin käyttö on kyllä todella hankalaa joillekin. Välillä käy niin, että joku ei osaa painaa "reply all", vaan vastaa vain yhdelle. Tiedonkulku siis saattaa katketa. Toinen on tuo aiemminkin mainittu forwardointi ilman ymmärrystä, että viesti saattoi olla käytännössä tarkoitettu vain alkuperäisille vastaanottajille.

Tässä se ero juuri tulee. Minä elän samaa elämää yhdessä vaimon kanssa ja meillä on täysin yhteinen talous. Omat pankkitilit toki löytyvät, mutta se johtuu vain käytännöllisyydestä (ja molemmilla on silti valtuudet toisen tiliin mm. onnettomuustilanteita varten jne). Parisuhteen aikana kartutettu omaisuus on kokonaisuudessaan yhteistä.

En usko että voisin elää tilanteessa, jossa jommalla kummalla on joku täysin erillään oleva osuus omaisuudesta. Sellainen ei ole minun käsitys parisuhteesta, eikä varsinkaan luottamuksesta. Jos tosiaan suhteen alussa varallisuus on vinoutunut, niin sitten siinä voi olla järkeä, mutta sanonta "laitetaan hynttyyt yhteen" tarkoittaa minulle paljon muutakin kuin hammasharjan siirtämistä samaan kuppiin. Jos tulee ero, niin sitten jaetaan se omaisuus puoliksi. Avioliitto tähän ei sinäänsä liity mitenkään muuten kuin että osa haluaa virallistaa suhteen sitä kautta ja varsinkin lapsia hankittaessa se helpottaa paperisotaa.

Mutta jokainen toki tavallaan.
No eikös nimenomaan sitä paparisotaa helpoteta sillä että tehdään avioehto?

Mä taas oon sitä mieltä että avioliitolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että pannaan rahat yhteen. Molemmilla omat rahat ja sitten asuntotili jonne molemmat laittaa kuukausittain asumiseen menevät kulut ja sieltä sitten maksetaan kaikki kiinteät kulut. Muuten molemmat käyttää rahansa niinkuin tykkää. Ja se ei toki tarkoita että se on joko tai, vaan että jos ostetaan jotain yhteistä niin maksetaan se puoliksi. Yhdessä ostettu on yhteistä. Muu on omaa. Helppoa.

Henkilökohtaisesti en edes ymmärrä ihmisiä jotka lykkäävät rahansa yhteen eikä pidä omia tilejä. Eläminen toki maksetaan puoliksi mutta kyllä mun mielestä pitää olla omat rahat.

Lapsiperheistä en tiedä kun ei lapsia ole.

Aloitan sillä, että olen 100 % samaa mieltä ylläolevasta. Jatkan kuitenkin sillä, että kyllä tiedotteen lähettäjänkin pitäisi osata lähettää tiedote piilokopiona vastaanottajalistalle, jotta vastaavilta tapauksilta säästyttäisiin. Eli mielestäni tässä on kyse molempien osaamattomuudesta. Harvoin kuitenkaan tiedotteissa tarvitsee olla mukana tietoa siitä, kenelle tuo jakelu on mennyt. Monesti sitä ei edes saa olla, varsinkin, kun viestejä lähetetään tahoille, jotka eivät teknisesti saisi olla tietoisia toisistaan.

Sähköpostin käyttö on kyllä todella hankalaa joillekin. Välillä käy niin, että joku ei osaa painaa "reply all", vaan vastaa vain yhdelle. Tiedonkulku siis saattaa katketa. Toinen on tuo aiemminkin mainittu forwardointi ilman ymmärrystä, että viesti saattoi olla käytännössä tarkoitettu vain alkuperäisille vastaanottajille.
Arvelinkin, että joku kommentoi tuota, mutta kun monesti on tarpeen laittaa se viesti juuri julkisella jakelulla, jotta vastaanottajat näkevät kenelle se on lähetetty. Sillä tavalla vähennetään osaltaan edelleenlähetyksiä ja tehdään toimintaa avoimeksi.

Tuo yhdelle vastaaminen tai vastaanottajien pudottaminen jakelusta on tosiaan ärsyttävää myös. Jos on joku projekti menossa ja alkuperäisessä viestissä on 10 henkilöä mukana, niin jossakin vaiheessa joku päättää, että joku yksittäinen viesti ei koskekaan jotain henkilöä ja päättää jättää tämän pois jakelusta. Hetken päästä keskustelu jatkuu muuten kaikkia koskevana, mutta ilman että se yksi henkilö on enää mukana jakelussa ja hän jää sitten paitsioon.

Sähköposti, vaikea. :D

Tässä se ero juuri tulee. Minä elän samaa elämää yhdessä vaimon kanssa ja meillä on täysin yhteinen talous. Omat pankkitilit toki löytyvät, mutta se johtuu vain käytännöllisyydestä (ja molemmilla on silti valtuudet toisen tiliin mm. onnettomuustilanteita varten jne). Parisuhteen aikana kartutettu omaisuus on kokonaisuudessaan yhteistä.

En usko että voisin elää tilanteessa, jossa jommalla kummalla on joku täysin erillään oleva osuus omaisuudesta. Sellainen ei ole minun käsitys parisuhteesta, eikä varsinkaan luottamuksesta. Jos tosiaan suhteen alussa varallisuus on vinoutunut, niin sitten siinä voi olla järkeä, mutta sanonta "laitetaan hynttyyt yhteen" tarkoittaa minulle paljon muutakin kuin hammasharjan siirtämistä samaan kuppiin. Jos tulee ero, niin sitten jaetaan se omaisuus puoliksi. Avioliitto tähän ei sinäänsä liity mitenkään muuten kuin että osa haluaa virallistaa suhteen sitä kautta ja varsinkin lapsia hankittaessa se helpottaa paperisotaa.

Mutta jokainen toki tavallaan.
Yleistäen kannattaa sanoa että avioehto on fiksu teko, en silti sano että tekemättömyys aina sopisi tähän ketjuun.

Selityksesi ei nyt oikein ollut selitys miksi avioehtoa ei ole tehty
Jos tulee ero, niin sitten jaetaan se omaisuus puoliksi.
Avioehto ei tuota estä.

Jos on avioehto niin asia on paremmin pariskunnan hallittavissa, oli ero sopuisa, yllättävä (esim kuolema) tai riitainen.

Tilannettanne en tunne, mutta jos jollain parilla tuollainen tilanne niin avioehdto voi olla ihan järkevää miettiä ja tehdä.

En usko että voisin elää tilanteessa, jossa jommalla kummalla on joku täysin erillään oleva osuus omaisuudesta. Sellainen ei ole minun käsitys parisuhteesta, eikä varsinkaan luottamuksesta.
No avioehto ei tuohon liity, omat omaisuudet avioliitossa ovat omia ja yhteiset yhteisiä.

Avioehdolla voi suojata rakastaan ja varsinkin hyvässä suhteessa hyvä väline.

Et vissiin ymmärrä koko asiaa, mutta kovasti on pakko silti höpöttää väliin?

Esimerkki:

1.) Firman toimitusjohtan sihteeri haluaa lähettää yleisluontoisen viestin koko henkilöstölle, jossa kerrotaan että hallitus kokoontuu ajankohtana x ja pöytäkirjat löytyvät paikasta y.

2.) Viesti lähetetään luonnollisesti käyttäen jotain osoitekirjasta valmiiksi löytyvää koko henkilöstön jakelulistaa.

No kyse on lähettäjän mokasta, tai suunnittelun kukkaset.

a, lähettäjä moka jos ei piilota vastaanottajia
b, järjestelmän moka jos näyttää ryhmän osoitteen kaikesta huolimatta lähettäjänä tai vastaanottajana.

Jos jälkimmäinen, niin lähettäjän syytä varoittaa.

No eikös nimenomaan sitä paparisotaa helpoteta sillä että tehdään avioehto?

Mä taas oon sitä mieltä että avioliitolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että pannaan rahat yhteen. Molemmilla omat rahat ja sitten asuntotili jonne molemmat laittaa kuukausittain asumiseen menevät kulut ja sieltä sitten maksetaan kaikki kiinteät kulut. Muuten molemmat käyttää rahansa niinkuin tykkää. Ja se ei toki tarkoita että se on joko tai, vaan että jos ostetaan jotain yhteistä niin maksetaan se puoliksi. Yhdessä ostettu on yhteistä. Muu on omaa. Helppoa.

Henkilökohtaisesti en edes ymmärrä ihmisiä jotka lykkäävät rahansa yhteen eikä pidä omia tilejä. Eläminen toki maksetaan puoliksi mutta kyllä mun mielestä pitää olla omat rahat.
Tuollainen kuulostaa enemmän joltakin kaveritoiminnalta kuin parisuhteelta. Ei sovi minulle.

Lapsiperheistä en tiedä kun ei lapsia ole.
Avioliitto solmitaan tosiaan monesti ennen lapsen syntymää vaikka maistraatissa ihan jo senkin vuoksi, että ilman sitä isää pidetään suunnilleen ulkopuolisena hylkiönä ja tämän pitää tehdä kaiken maailman isyystunnustuksia sun muuta tauhkaa. Avioliitossa isä on oikeasti automaattisesti lapsen juridinen isä. Avoliitossa näin ei ole.

Ei avioliiton tarvitse liittyä mihinkään muuhun kuin käytännöllisyyteen ja se samalla auttaa lainopillisesti mm. juuri lasten huoltajuuden, muun omaisuuden ja perinnönjaon kohdalla jne. Uskonnollisen avioliiton aika oli ja meni, mutta tuo lainopillinen puoli pitää pintaansa.

Avioehdolla voi suojata rakastaan ja varsinkin hyvässä suhteessa hyvä väline.
Mitä tämä tarkoittaa? Avioehdolla on tarkoitus suojata pelkästään omaa omaisuutta siinä vaiheessa, kun tappelu alkaa.

Tasavertaisessa parisuhteessa kaikki omaisuus on yhteistä, eikä noita eripuraa helposti aiheuttavia vippaskonsteja tarvita. Erotilanteessa kaikki jaetaan tasan ja sillä siisti. Poikkeuksena tosiaan tilanne, jossa taustalla on toisen nimissä olevaa yritystoimintaa tai jotain muuta vastaavaa, joka on syytä sulkea ulkopuolelle.

No kyse on lähettäjän mokasta, tai suunnittelun kukkaset.

a, lähettäjä moka jos ei piilota vastaanottajia
b, järjestelmän moka jos näyttää ryhmän osoitteen kaikesta huolimatta lähettäjänä tai vastaanottajana.

Jos jälkimmäinen, niin lähettäjän syytä varoittaa.
Tuo on sama kuin alkaisi syyttämään sakotustilanteessa poliisia, kun tämä ei varoittanut tekemästä tyhmyyksiä. Ja a-kohtaan vastattiin jo aiemmin, että monesti se jakelun näkyminen on tarpeen.

Oletkos muuten lähetellyt paljonkin noita heippaviestejä, kun niin kovasti niitä puolustelet?

Viimeksi muokattu:
Tuollainen kuulostaa enemmän joltakin kaveritoiminnalta kuin parisuhteelta. Ei sovi minulle.

Avioliitto solmitaan tosiaan monesti ennen lapsen syntymää vaikka maistraatissa ihan jo senkin vuoksi, että ilman sitä isää pidetään suunnilleen ulkopuolisena hylkiönä ja tämän pitää tehdä kaiken maailman isyystunnustuksia sun muuta tauhkaa. Avioliitossa isä on oikeasti automaattisesti lapsen juridinen isä. Avoliitossa näin ei ole.

Ei avioliiton tarvitse liittyä mihinkään muuhun kuin käytännöllisyyteen ja se samalla auttaa lainopillisesti mm. juuri lasten huoltajuuden, muun omaisuuden ja perinnönjaon kohdalla jne. Uskonnollisen avioliiton aika oli ja meni, mutta tuo lainopillinen puoli pitää pintaansa.
En tiiä sun kavereistas mutta en mä ole maksanu asumisia tai asumiskustannuksia kavereiden kanssa.
Meille taas ei ole koskaan tullut pieneen mieleenkään laittaa rahoja yhteen vaikka kohta 10v yhdessä keikuttu. Kaikki tarvittava ollaan puoliksi ostettu ja loput sitten omilla. Eikä tule koskaan riitaa rahasta. Sitä paitsi mua ahdistais aivan vitusti pitää perheneuvotteluja siitä että ostanko uuden näytönohjaimen vai ostaako emäntä uuden Macin. Omat rahat ni ongelmat on poissa.

En tiiä sun kavereistas mutta en mä ole maksanu asumisia tai asumiskustannuksia kavereiden kanssa.
Meille taas ei ole koskaan tullut pieneen mieleenkään laittaa rahoja yhteen vaikka kohta 10v yhdessä keikuttu. Kaikki tarvittava ollaan puoliksi ostettu ja loput sitten omilla. Eikä tule koskaan riitaa rahasta. Sitä paitsi mua ahdistais aivan vitusti pitää perheneuvotteluja siitä että ostanko uuden näytönohjaimen vai ostaako emäntä uuden Macin. Omat rahat ni ongelmat on poissa.
Kuulostaa vieläkin enemän kaveritoiminnalta. Vähän niinkuin kimppakämppä. Mutta ei kai siinä mitään, jos se toimii sinulle.

Mitä tämä tarkoittaa? Avioehdolla on tarkoitus suojata pelkästään omaa omaisuutta siinä vaiheessa, kun tappelu alkaa.
Ei, nyt on syntynyt ihan väärä mielikuva, jos avioehdottomuus johtuu mielikuvista, niin ei ole myöhäistä.

Tasavertaisessa parisuhteessa kaikki omaisuus on yhteistä, eikä noita eripuraa helposti aiheuttavia vippaskonsteja tarvita.
Kyse ei ole vippaskonsteista, vaan ihan järkevästi sopimisesta, jos tasavertainen avioliitto niin erityisen sopiva.

Erotilanteessa kaikki jaetaan tasan ja sillä siisti.
Testamentin ja avioehdon puuttuminen ei ole rakkautta, toisesta välittämistä, vaan ennemmin toisin päin.

Siis hyvässä suhteessa kannattaa miettiä tätäpäivää pidemmälle. Jos puolisosta ei välitä sen vertaa, niin edes lasten puolesta (jos on).

Avioehdottomuus on ongelma, sen oleminen ei yleensä ole ongelma, mutta voi senkin mokata, eli kannattaa siihen panostaa ja pitää ajantasalla.

Jos ne paperit on retuperällä, niin hoitotestamentti, avioehto ja testamentti ainakin kuntoon.

Tuo on sama kuin alkaisi syyttämään sakotustilanteessa poliisia, kun tämä ei varoittanut tekemästä tyhmyyksiä. Ja a-kohtaan vastattiin jo aiemmin, että monesti se jakelun näkyminen on tarpeen.
Jos tarve säilyttää mahdollisuus vastata ryhmälle, niin sitten se säilytetään ja silloin siihen odotetaan vastauksia.

Jos ei tarve vastata ryhmälle, niin sitten ei kannata.

Jos viesti on esim koko henkilöstölle, niin toki viestissä kannattaa kertoa se.

Moka jos vahingossa vastaa koko ryhmälle, se on inhimillistä.

Oletkos muuten lähetellyt paljonkin noita heippaviestejä, kun niin kovasti niitä puolustelet?
Saanut olen, lähettämisessä olen ehkä vähän turhan innokas karsiin vastaanottajia.

Viimeksi muokattu:
Pyysin siskoo kuvaamaan videota. 360p otti. Miten vitussa saa edes sellasen paskalaadun valittua puhelimesta.

Ei, nyt on syntynyt ihan väärä mielikuva, jos avioehdottomuus johtuu mielikuvista, niin ei ole myöhäistä.

Kyse ei ole vippaskonsteista, vaan ihan järkevästi sopimisesta, jos tasavertainen avioliitto niin erityisen sopiva.

Testamentin ja avioehdon puuttuminen ei ole rakkautta, toisesta välittämistä, vaan ennemmin toisin päin.

Siis hyvässä suhteessa kannattaa miettiä tätäpäivää pidemmälle. Jos puolisosta ei välitä sen vertaa, niin edes lasten puolesta (jos on).

Avioehdottomuus on ongelma, sen oleminen ei yleensä ole ongelma, mutta voi senkin mokata, eli kannattaa siihen panostaa ja pitää ajantasalla.

Jos ne paperit on retuperällä, niin hoitotestamentti, avioehto ja testamentti ainakin kuntoon.
Mitähän siihen avioehtoon nyt kannattaa kirjata? Siis tilanne, jossa naimisiin mennessä ei ollut juurikaan omaisuutta, vaan omaisuus on kertynyt avioliiton aikana. Niin että se nyt jotain suojaa.

Meillä on kanssa 100% yhteiset rahat ja omaisuus (eikä koskaan ongelmia hankintojen kanssa). Mitähän mä nyt sillä avioehdolla voisin voittaa?

Mitähän siihen avioehtoon nyt kannattaa kirjata? Siis tilanne, jossa naimisiin mennessä ei ollut juurikaan omaisuutta, vaan omaisuus on kertynyt avioliiton aikana. Niin että se nyt jotain suojaa.

Meillä on kanssa 100% yhteiset rahat ja omaisuus (eikä koskaan ongelmia hankintojen kanssa). Mitähän mä nyt sillä avioehdolla voisin voittaa?
Yleisimmät varmaan että ei ole oikeutta perintönä saatuun omaisuuteen ja yritystoiminnalla saatuun omaisuuteen.

Kiitos.

Päävastaanottajan kuitenkin parempi vastata kiitos, muuten olis tylyä, joten jos ei ole ihan selvää, niin mieluummin heittää kiitokset perään.

Yleisimmät varmaan että ei ole oikeutta perintönä saatuun omaisuuteen ja yritystoiminnalla saatuun omaisuuteen.
No yritystoimintaa ei ole. Perintöä varmaan joskus tulee. Vaan eipä noi vielä saa mua avioehdon puolelle, vaikka vaimoa enemmän varmasti tulenkin perimään.

Tätä en vain ymmärrä:

No niin, eli lapsettomien tekkiläisten mielestä ~99,9% suomalaisista isistä on tyhmiä. Ok, nostan käden pystyyn.
Kyllä. :kahvi: Kukaan ei vieläkään kertonut kunnollista syytä olla tekemättä isyystestiä. Ei se toki väärin ole kasvattaa tietämättään muiden miestem lapsia. :tup:

Juu, testin ehdottamisella (tai lastenvalvojan kautta vaatimisella) saa mukavan perheillan aikaiseksi vaimon kanssa. Ihmiset tykkää siitä että niitä epäillään pettämisestä. :)

Testin voi tehdä aivan hyvin ilman mitään keskusteluja sen naisen kanssa.
Senkus tilaat testit, otat näytteet itseltä + lapselta ja lähetät labraan. Pieni hinta ja vaiva loppuelämän mielenrauhasta.

"Tilaa isyystesti nyt vain 159€. Ota näytteet kotona ja lähetä laboratorioon. Analysoimme näytteesi ja vastaamme tulokset sinulle 3-5 päivän kuluessa. Testi on erittäin tarkka ja luotettava. Tarkkuus jopa 99,99%."

Sieppaa.PNG

Kyllä. :kahvi: Kukaan ei vieläkään kertonut kunnollista syytä olla tekemättä isyystestiä. Ei se toki väärin ole kasvattaa tietämättään muiden miestem lapsia. :tup:
Eihän näistä asioista oikein mitään ymmärrä jos on itse sinkku ja neitsyt. Jos ei ole mitään epäilyksiä vaimon uskottomuudesta niin en kyllä ymmärrä miksi pitäisi alkaa isyystestejä vaatimaan. Isyystestin vaatiminen voi sekin aiheuttaa luottamuspulaa ja riitoja vaikka äitillä ei sitä mitään syytä ole estää.

Minä ainakin luotan vaimooni jopa enemmän kuin itseeni. Vaimo myös sanonut oma-alotteisesti että voidaan isyystesti tehdä jos niin haluan, mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi. Lapsista myös näki kyllä aika nopeasti että kyllä ne minun on.

Eihän näistä asioista oikein mitään ymmärrä jos on itse sinkku ja neitsyt. Jos ei ole mitään epäilyksiä vaimon uskottomuudesta niin en kyllä ymmärrä miksi pitäisi alkaa isyystestejä vaatimaan. Isyystestin vaatiminen voi sekin aiheuttaa luottamuspulaa ja riitoja vaikka äitillä ei sitä mitään syytä ole estää.

Minä ainakin luotan vaimooni jopa enemmän kuin itseeni. Vaimo myös sanonut oma-alotteisesti että voidaan isyystesti tehdä jos niin haluan, mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi. Lapsista myös näki kyllä aika nopeasti että kyllä ne minun on.
Kannattaa jättää muiden käyttäjien analysointi vähemmälle. :kahvi:

Osa ihmisistä on vaan sellaisia, että etukäteen sovitut asiat eivät tule tehdyiksi, unohdellaan tai ei vaan sada tehdyiksi. Asiat jäävät olemaan ja lupauksia ei pidetä, oli syy hyvä tai huono. Tältä pohjalta asioiden sopiminen etukäteen kirjallisesti on aina molempien etu. Parhaimmillaan sillä vältetään riidat kokonaan ja saadaan vaikeatkin asiat keskusteltua ja sovittua etukäteen. Näin ei jää puolisoille erilaisia mielikuvia ja odotuksia kun asioiden todellinen laita kirjoitetaan paperille jolloin se tulee myös päivänselväksi molemmille. Pahimmillaan asioista keskusteleminen taas nostaa pintaan jotain kyteviä riitoja ja epäluuloja, mikä on minusta myös hyvä asia, kun ne tulevat siten myös selvitetyiksi. Tai johtaa muulla tavalla pitkällä aikavälillä tilanteen paranemiseen. Ehkä myös avaa silmiä.

Isyystesti on mielestäni ihan hyvä tehdä aina. Enemmän miettisin, että jos isyystestin vaatiminen aiheuttaa jonkunlaisen ongelman tai pelon niin silloin parisuhde ei ole rakennettu luottamuksen ja faktojen päälle vaan oletuksien ja mielikuvien. Ja jos testin vaatiminen aiheuttaa ison riidan niin kyllä se kertoo myös omaa kieltään millaisessa suhteessa loppupelissä olet ja minkälaisen puolison kanssa. Tällainen"voimaannuttava" keskustelu kannattaisi käydä jokaisessa parisuhteessa niin näkee myös ne puolison toiset kasvot. Mitä enemmän se toinen vastustaa niin sitä tärkeämpi se paperi silloin sinulle on. Jos yhdessäollessa asioiden läsittely on näin vaikeaa niin millaista se on sitten kun oikeasti tapellaan?

Pitää myös muistaa että jos lapsi ei ole sinun, on vaimosi tai puolisosi sinun lisäksi myös pettänyt ehkä tätä toista miestä varastamalla hänen isyytensä. Ei se mitään nannaa hänellekään välttämättä ole että yllätyskersa on tullut jostain yhden yön jutusta.

Ei mulla tulis tällä hetkellä mieleenkään tehdä isyystestiä. Jos oltaisiin oltu vähemmän aikaa yhdessä ja lapsi ei olisi ns. suunniteltu, niin ehkä sitten. Jos lasta yrittää pari kuukautta ja tekee sitten positiivisen testin, niin miten tuota voi epäillä?

Ymmärrän, että kaikilla ei asia mene noin, mutta onhan se isyystestin pyytäminen pitkäaikaiselta kumppanilta suuri epäluottamuslause. Näin itse ajattelisin, jos olisin nainen. Ja ajattelen nytkin. Ihan samaan kategoriaan menee, jos vaimo kyselisi aina epäillen ylitöistä tullessa "missä olit", mutta kertaluokkaa vakavampana. Se on kun kysyisi suoraa, oletko pettänyt.

Ei mulla tulis tällä hetkellä mieleenkään tehdä isyystestiä. Jos oltaisiin oltu vähemmän aikaa yhdessä ja lapsi ei olisi ns. suunniteltu, niin ehkä sitten. Jos lasta yrittää pari kuukautta ja tekee sitten positiivisen testin, niin miten tuota voi epäillä?

Ymmärrän, että kaikilla ei asia mene noin, mutta onhan se isyystestin pyytäminen pitkäaikaiselta kumppanilta suuri epäluottamuslause. Näin itse ajattelisin, jos olisin nainen. Ja ajattelen nytkin. Ihan samaan kategoriaan menee, jos vaimo kyselisi aina epäillen ylitöistä tullessa "missä olit", mutta kertaluokkaa vakavampana. Se on kun kysyisi suoraa, oletko pettänyt.
Ehkä toisen miehen siittiöt toimii paremmin. Onhan se erikoista kun yhtäkki tuleekin raskaaksi.
/että en nyt näe mitenkään tyhmänä ihan normaalia isyystestiä. Jos tuollaisesta nainen loukkaantuu niin on kasvatuksessa jokin mennyt väärin. Tottakai luonnollisten asioiden tekeminen vain tehdään samaan syssyyn kun kaikki muutkin normaalit asiat.

Ehkä toisen miehen siittiöt toimii paremmin. Onhan se erikoista kun yhtäkki tuleekin raskaaksi
Ei se vain ole. Lapsia kun ei hankita, vaan saadaan. Ei ole mitenkään harvinaista, että tärppäämiseen menee kuukausia.

• Tykkää
Reactions: Rxd

Hieno alibi: "Jos lapsi olisi jonkun muun, en kai olisi niin hölmö, että itse ottaisin isyystestin puheeksi" :kahvi:

Miten suhtautuisit, jos naisesi vaatisi sukupuolitautitestien tekemistä?

Lapsia hankitaan. Tavallisempaa se on että pamahtaa paksuksi kuin olla pamahtamatta.
Tätä en kiistä, mutta pontti oli:

Vaikka kaikki menisikin tismalleen niin kuin pitää, mikään tae raskaudesta se ei ole. Naisella on noin 20 prosentin mahdollisuus kuukaudessa tulla raskaaksi, ja 35 ikävuoden jälkeen todennäköisyys laskee selvästi.

Ei ole lainkaan tavatonta yrittää puoli vuotta, ennen kuin raskaustesti näyttää plussaa. Lääkäriin kannattaa ottaa yhteys, jos vuoden yrittämisen jälkeen raskaus ei ole alkanut.

Tärkeintä on ajoitus – harrasta seksiä raskaaksi tulemisen kannalta oikeaan aikaan | Vau.fi

Nopeasti, vain muutamassa kuukaudessa, raskaaksi tulo oli selvästi todennäköisempää nuoremmilla vastaajilla. Nuorimassa ikäryhmässä noin 59 prosenttia ja vanhimmassa ikäryhmässä 39 prosenttia tuli raskaaksi alle kolmessa kuukaudessa. Erot nuorimpaan ikäryhmään verrattuna olivat tilastollisesti merkitseviä kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä

Maalis 2018 Tietovuoto - Väestöliitto

Mikäli molemmat ovat olleet aktiivisia muiden kanssa ennen seurustelua niin ei yhtään paskakaan idea vakaaseen parisuhteeseen alkaessa. Taitaa vaan jäädä useimmilta tekemättä nolottamisen tms. takia.

Useamman vuoden seurustelun/av(i)oliiton jälkeen puskista tämän kysyminen kyllä herättäisi ihan samoja tuntemuksia kuin alkaa ehdottelemaan isyystestiä yhdessä hankitulle lapselle; ”missäs vitussa sitä ollaan käyty ja mitä tehty jos tälle on tarvetta”. Tietty jos toisella on jotain kutinaa mikä ei raapimalla parane niin lääkäriin on joka tapauksessa syytä mennä.

Mä huomaan että täällä on aika kahden koulukunnan ihmisiä, sellasia jotka on vielä mua heittämällä tunteettomampia pragmaatikkoja ja sitten meitä muita, joiden mielestä isyystesti lapselle jota on yhdessä haluttu ja yritetty kuulostaa aivan älyttömän absurdilta idealta.

Eri asia on toki jos ollaan oltu yhdessä koivn vähän aikaa, ollaan jossain (puoli)avoimessa suhteessa tai nainen on vähän epämääräisemmän oloinen baariruusu niin vois tuo tulla mieleen, mutta ns. ”aikuisessa suhteessa” jossa yhdessä on päätetty lapsi hankkia ja sitä jonkin aikaa sorvattu, niin onhan tuo aika tehokas tapa saada puoliso epäilemään parisuhdetta ja kysyjän mielenterveyttä.

En edelleenkään ymmärrä näitä sun viestejä, joissa on 20 tällaista onelineria peräkkäin eri riveillä. Mitä tässä tarkoitetaan?

Avaisitko nyt ihan oikeasti, että mitä sillä avioehdolla mielestäsi suojataan, jos ei omaa (tai oman suvun kautta mahdollisesti periytyvää) omaisuutta? Sitä vartenhan se on olemassa. Jos omaisuus taas on yhteistä, ei avioehdolla tee kirjaimellisesti yhtään mitään.

Sinulla on vissiin tähän jotain muitakin perusteita joihin vihjailet, mutta et suostu kertomaan.

Testamentti, hoitotahto sun muut taas eivät kuulu tähän mitenkään.

Jos ei tarve vastata ryhmälle, niin sitten ei kannata.
Niin, siitä tässä on vähän niinkuin ollut puhe koko ajan. Jotkut tekevät tuota, kun ovat niin tyhmiä että eivät tajua sitä.

Jos viesti on esim koko henkilöstölle, niin toki viestissä kannattaa kertoa se.
Ei se muuta mitään. Suurin osa noista urpoista ei lue viestiä kokonaan ja vaikka lukisikin, eivät ymmärrä mitä siinä sanotaan. Ja vaikka sekin raja ylitettäisiin, niin silti sormi hamuaa sinne reply all -painikkeelle ja tekstikenttään syntyy joku imelä "Kiitos Mirkku, olisi kiva käydä kahvittelemassa" -ulostus jonka saa 350 vastaanottajaa ja kaupan päälle allekirjoituksessa lukee "Sent from my iPhone".

Moka jos vahingossa vastaa koko ryhmälle, se on inhimillistä.
Niin, tyhmyys on inhimillistä. Joskus sitä ylitsevuotavaa tyhmyyttä vaan näkee liikaa ja tämä ketju on olemassa sitä varten. Postilistaviesteihin reply allilla vastailevat toimistosedät -ja tädit kuuluvat tähän ketjuun ehdottomasti.

Viimeksi muokattu:
Mikäli molemmat ovat olleet aktiivisia muiden kanssa ennen seurustelua niin ei yhtään paskakaan idea vakaaseen parisuhteeseen alkaessa. Taitaa vaan jäädä useimmilta tekemättä nolottamisen tms. takia.

Useamman vuoden seurustelun/av(i)oliiton jälkeen puskista tämän kysyminen kyllä herättäisi ihan samoja tuntemuksia kuin alkaa ehdottelemaan isyystestiä yhdessä hankitulle lapselle; ”missäs vitussa sitä ollaan käyty ja mitä tehty jos tälle on tarvetta”. Tietty jos toisella on jotain kutinaa mikä ei raapimalla parane niin lääkäriin on joka tapauksessa syytä mennä.

Mä huomaan että täällä on aika kahden koulukunnan ihmisiä, sellasia jotka on vielä mua heittämällä tunteettomampia pragmaatikkoja ja sitten meitä muita, joiden mielestä isyystesti lapselle jota on yhdessä haluttu ja yritetty kuulostaa aivan älyttömän absurdilta idealta.
Kyllä hyvää parisuhdetta pitää myös ajatella pragmaattisesti. Eikä näitä isyystestejä tarvitse edes yhtäkkiä ottaa esille. Senhän voi kertoa että tällaisen testin haluaa paljon ennenkuin mitään tapahtuu. Jos oletuksena on heti että epäillään jostakin niin mitä se kertoo parisuhteesta?

Tietenkin jokin kohtuus pitää asiassa olla. Mielestäni isyystesti ihan ok koska se on helppo tehdä ja siitä voidaan sopia hyvin aikaisin etukäteen. Toisesta äärilaidasta voi tietenkin kysyä että jos isyystesti on ok niin mitäs sitten vaikka hiv-testi? Täytyy myöntää että itse pitäisin tuollaista tilannetta niin absurdina, että en kyllä osaa sanoa miten reagoisin. Ehkä se isyystestin idea on jollekin muulle samallatavalla absurdi, eikä sitä pysty oikeuttamaan kun kaikki muu toimii niin hyvin. Itse ajattelen että jos kaikki toimii hyvin niin ei se siihen isyystestiin kaadu, jos oikeasti kaikki on siis hyvin.

Eri asia on toki jos ollaan oltu yhdessä koivn vähän aikaa, ollaan jossain (puoli)avoimessa suhteessa tai nainen on vähän epämääräisemmän oloinen baariruusu niin vois tuo tulla mieleen, mutta ns. ”aikuisessa suhteessa” jossa yhdessä on päätetty lapsi hankkia ja sitä jonkin aikaa sorvattu, niin onhan tuo aika tehokas tapa saada puoliso epäilemään parisuhdetta ja kysyjän mielenterveyttä.
Mielestäni aikuiseen suhteeseen kuuluu myös sopivassa määrin sellainen trust but verify -asenne. Ero sellaisen terveen uteliaisuuden ja mustasukkaisuuden välillä on mielestäni aika selkeä. Ihmiset taas osaavat olla hyvinkin juonittelevia. Ihminen on myös erittäin hyvä pettämään itseään ja ignoraamaan monia arveluttavia juttuja vain että tilanne tuntuisi paremmalta. Vaikeat asiat on helpompi jättää huomiotta niin ei tarvi tehdä mitään. Lopulta tulee sitten sellainen olisihan se pitänyt arvata-fiilis vaikka kyse ei mistään baariruususta olisikaan.

Suhteen aikana? Kyllähän suhteen aikana se on suora vihjaus joko siitä, että kysyjällä itsellä on tauti(ja näin ollen hän on pettänyt) tai sitten, että hän luulee minun pettäneen.

Jos olisi joku taikatesti, joka paljastaisi miehestä onko hän pettänyt 10v aikana ja parisuhteen alussa sovitaan että tuommosen ottaa 10v välein, niin miksipäs ei?

Tai sitten ilman taikatestejä sovitaan että kun käy aika ajoin kunnon terveystarkastuksen niin ottaa sukupuolitautitestit samassa.

Ei tällasista ole mitään syytä suuttua. Tärkeää on myöskin ajatella muutakin kuin omaa napaa, jos se vaimo kertoo töissä Riitalle että hänen suhteessa on sovittu että isyystestit otetaan automaattisesti, niin Riittankin avioriita saattaa jäädä välistä, jos mies testiä haluaa.

Tässähän sitä on jo aika syvällisesti käyty läpi monelta kantilta. Kyse on erosta ihmisten ajatusmallissa. Toiset ei tajua miten se joillekin on ongelma. Toiset taas ei voi käsittää miten se jollekin ei olis ongelma.

Ongelma siitä tulee varmaan vasta jos parisuhteen toinen osapuoli on yhtä koulukuntaa ja toinen toista...

Tässähän sitä on jo aika syvällisesti käyty läpi monelta kantilta. Kyse on erosta ihmisten ajatusmallissa. Toiset ei tajua miten se joillekin on ongelma. Toiset taas ei voi käsittää miten se jollekin ei olis ongelma.

Ongelma siitä tulee varmaan vasta jos parisuhteen toinen osapuoli on yhtä koulukuntaa ja toinen toista...

Niin kai sitten, luottamuksen puute tuntuu uskomattomalta.

Mutta mennään sillä ajatuserolla

No eipä tainnu siinäkään Riston tapauksessa olla luottamuksen puutetta ja miten siinä sitten kävikään.
Jos ajatellaan, että "Risto" olisi pragmaattisesti sopinut "Lauran" kanssa, että isyystesti tehdään sitten kun vahinko on käynyt. "Laurahan" tämän tietää ja sanoo sitten, että sinunhan tuo, onko testille muka tarvetta? Mitäs teet, eroatko jos ei ole pienintäkään epäilystä, että "Riekkisen" kettu on käynyt kolossa ja parisuhde muuten kukoistaa? Voi olla, että niinkin pragmaattinen naisihminen löytyy, joka ei muuta mieltään kuin tuuliviiriä, mutta omakohtaisella pienehköllä otannalla saa aika kauan hakea ko. yksilöä. Jos tuollaisesta asiasta tulee riitaa, niin kusessa olet, sekä syyllinen että syytön vetävät molemmat herneet nenään jos vaatimalla vaadit testin. Ainoa järkevä ratkaisu olisi, että isyyden "tunnustaminen" tehtäisiin järjestelmällisesti isyystestin jälkeen. Entinen työkaveri hermostui kovasti, kun erikseen joutui kirjallisesti vakuuttamaan panneensa avopuolisonsa paksuksi. Naimisissa olevalta ei kysytä.

Jos ajatellaan, että "Risto" olisi pragmaattisesti sopinut "Lauran" kanssa, että isyystesti tehdään sitten kun vahinko on käynyt. "Laurahan" tämän tietää ja sanoo sitten, että sinunhan tuo, onko testille muka tarvetta? Mitäs teet, eroatko jos ei ole pienintäkään epäilystä, että "Riekkisen" kettu on käynyt kolossa ja parisuhde muuten kukoistaa? Voi olla, että niinkin pragmaattinen naisihminen löytyy, joka ei muuta mieltään kuin tuuliviiriä, mutta omakohtaisella pienehköllä otannalla saa aika kauan hakea ko. yksilöä. Jos tuollaisesta asiasta tulee riitaa, niin kusessa olet, sekä syyllinen että syytön vetävät molemmat herneet nenään jos vaatimalla vaadit testin. Ainoa järkevä ratkaisu olisi, että isyyden "tunnustaminen" tehtäisiin järjestelmällisesti isyystestin jälkeen. Entinen työkaveri hermostui kovasti, kun erikseen joutui kirjallisesti vakuuttamaan panneensa avopuolisonsa paksuksi. Naimisissa olevalta ei kysytä.
15-vuotta takaperin kun perheenlisäystä oli tullut ja ei oltu naimisissa niin meille pakkovarattiin aika sossuun. Eka kysymys oli minulle: ketä luulet lapsen isäksi? Seuraava äidille ja sama kysymys... Sitten täyteltiin paperit jossa allekirjoittanut tuomittiin lapsen isäksi. Jos olisi nimetty muita ehdokkaita varmaan hekin olisivat päässeet esittämään näkemyksensä asiasta.

Mikä ihme pistää ihmisen arvostelemaan paikkoja joissa ei ole edes käynyt ja joiden kohdalla ei halua edes mitään järkevää kommentoida?

Niistä saa virtuaalipisteitä ja google local guides pisteitä. Tosin saa bänniäkin paskoista arvosteluista (olen saanut kun kommentoin erästä mestää etelämantereella).

Mikä ihme pistää ihmisen arvostelemaan paikkoja joissa ei ole edes käynyt ja joiden kohdalla ei halua edes mitään järkevää kommentoida?
Siinä on jotain samaa miksi lapsettomat opastavat muiden lasten vanhempia kasvatuksessa, köyhät säästämisessä/sijoittamisessa ja ajoneuvottomat ajamisessa. Pakko on vaan sanoa jotain, kun esson baarissa niin kerrottiin.

En kyllä ihan silti ymmärrä, että miten voidaan samaan aikaan väittää ettei epäillä uskottomuudesta, mutta silti pyydetään sitä isyys/tautitestiä? Jos on 100 % varma, että toinen ei ole pettänyt, niin miksi silloin tekisi sen testin? Jos taas ei ole 100 % varma, niin silloin on ihan sananmukaisesti epäilys. Olkoonkin epäilys kuinka pieni tahansa, mutta siellä se on.

Se on sitten eri asia, että onko kaikki ihmiset luottamuksen arvoisia. Jos jo etukäteen sovitaan, että isyystesti tullaan tekemään jos lapsia syntyy, tulee samalla kertoneeksi, ettei voi ikinä täysin luottaa kehenkään. Jos taas isyystestiä ehdotellaan vasta raskauden aikana, on se pieni epäluottamuslause sille kumppanille. Jos tosiaan luotat täysin, niin miksi sitä testiä kysyisit?

Statistiikka

Viestiketjuista
275 214
Jäsenet
77 282
Uusin jäsen
Jaunttery

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom