Tyhmät ihmiset

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Welmari, 04.04.2017.

  1. oestrus taurus

    oestrus taurus

    Viestejä:
    2 110
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Meillä suomessa tuo asenne tuntuu olevan niinkin vammainen, alistava ja nöyryyttävä, että oikein häkellyin aikoinaan lukiessani tuon naapurimaan luomuksesta. Oli tehty emppiirinen kysymys, jossa ulkonäkö kypärän käytössä oli hävettänyt ja tukka oli mennyt sekaisin yms. On ihailtavaa ja olisi toivottavaa saada tuollainen ongelman tunnistaminen ratkaisemista varten myös tänne suomeen. Jos ongelmien ratkaiseminen ei kiinnosta, on se silloin vain lakiääteinen juttu enää takana.

    Se tosiaan pysäyttää myös innovaatiot. Enkä puhu nyt lakipakotteisesta johtuvasta johdanteesta, vaan sitä että sen "kuplan" rikkominen tulee kerta kaikkeaan vaikeammaksi sen jälkeen byrokraattisesti. Nyt se on ilmeisesti vielä vain kulttuurillista, mutten tiedä miten vakuutusyhtiöt vahinkotilanteessa reagoivat, jos byrokratia antaa vapauden "luistella" ohi korvausvelvoitteen, mikäli päässä ei ole ollutkaan se kypärä.
     
  2. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 038
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Luulen, että kypäräpakosta paasaavat pyöräilevät keskimääräistä vähemmän ja kokevat ilman kypärää pyöräilevät jonkinlaisina kurittomina lainrikkojina. Tuo pyöräilijän turvatyyny -innovaatio ei poistaisi tätä, sillä turvatyyny ei välttämättä näy erityisesti ulkopuolisille, vaikka se lisäisikin turvallisuutta törmäystilanteessa mahdollisesti kypärää enemmän. Tässä nähdään, miten suomalaisiin on istutettu trafin, poliisin ja lainsäätäjien toimesta todella huonoja asenteita.

    Onko silläkään väliä, jos joku käytti kypärää ja kuoli?
     
    Trotor ja Tonnin Seteli tykkäävät tästä.
  3. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 121
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Ei nyt taida 300 euron 650 gramman niskatuki, joka vaatii jatkuvaa latausta toimiakseen ja on käyttökelvoton ensimmäisen horjahduksen jälkeen, kolahti tai ei, olla ihan tuotekehityksen terävintä osaamista. :think:
     
    joo22 tykkää tästä.
  4. Busso

    Busso

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    04.11.2016
    Laitetaan samantien kävelijöillekin kypäräpakko.

    Itse kun pyöräilen niin vauhdit ja paikat sellasia että riski on suunnileen sama kuin kävelijällä joten olen rebel ja en käytä kypärää.
     
    Trotor, eba ja Tonnin Seteli tykkäävät tästä.
  5. ?..

    ?..

    Viestejä:
    704
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2018
    Ei ole ei. Jokainen päättäköön itse millaisia riskejä ottaa.
     
  6. E_Mustakari

    E_Mustakari

    Viestejä:
    516
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Minulle tuli melkoisena yllätyksenä miten aivopestyjä varsinkin nuoret ovat kun tänä keväänä aloin pyöräillä yhdessä jälkikasvun kanssa. Usein tulee vastaantulevilta huutoja "Missä kypärä?" tai "Kypärä päähän!"
     
    80286, rane58 ja Tonnin Seteli tykkäävät tästä.
  7. ojisama

    ojisama

    Viestejä:
    237
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    https://www.americanjournalofsurgery.com/article/S0002-9610(16)30366-X/fulltext

    Jos muistan oikein, niin se blogikirjoitus oli vähän vanhahko, uudempiakin näemmä on. En omista kypärää, mutta aika heikolta näyttää väite etteikö se parantaisi turvallisuutta. Ja tuo meidän lapsi tulee kyllä pyöräilemään kypärä päässä, kunnes saa tehdä itse omat päätöksensä.

    Täytynee siinä vaiheessa laittaa itsekin kypärä päähän rullaluistellessa, ja ottaa kädet taskuista.
     
  8. Bronson

    Bronson

    Viestejä:
    129
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Juu, ei tulisi kyllä itselläkään mieleen ajella ilman kypärää, kun on pojalle opettanut, että kypärä päähän kun ajetaan. Hänellä tuo menee kuitenkin jo selvästi enemmän "automaattisesti" päähän kuin itsellä... Ei omassa lapsuudessa käytetty kypäriä eikä noita vanhemmatkaan silloin jostain syystä tajunneet käyttää. En kuitenkaan osaa sanoa mitään syytä minkä takia ilman kypärää olisi parempi ajaa kuin kypärän kanssa...
    Samoin kuin poika sanoo autossa, että vyö ei ole vielä kiinni ja auto liikkuu. Eli hänelle nuo asiat on ihan normaalia eikä niistä tarvitse erikseen mainita. Itselle ei niin varsinaisesti mainittu noista turvavöistäkään lapsuudessa, jos niitä edes sattui takapenkillä olemaan.
    Toki aina välillä joutuu joissakin asioissa pojalle sanomaan, että tee niin kuin minä sanon, äläkä niin kuin minä teen...
     
    eba tykkää tästä.
  9. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Miten vaaratilanteiden raportointi liittyy asiaan mitenkään? Eikös tuo vertaus mene pikemminkin niin, että pitäisikö kaikkialla muuallakin käyttää kypärää, kun raksalla kuitenkin loukkaantuu x ihmistä ajassa y?

    Paljon olennaisempaa on ymmärtää, että kaikessa pyöräilyyn liittyvässä liikkumisessa loukkaantumismahdollisuus/riski ei ole sama. Jos joku puoliammattimainen maastofillaristi ajelee rauhallisesti pyörätietä pitkin kauppaan, on riski hillittömän paljon olemattomampi kuin jos sama tyyppi ajaa maasturilla downhilliä parhaan ajan perässä. Toisaalta jollakin mummofillaristilla tai muuten vain epävarmalla humanistipersoonalla se kauppareissu voi olla samalla riskitasolla edellisen esimerkin downhill-ajon kanssa, jolloin kypärä on tietenkin aiheellinen heti kotoa poistuttaessa, eikä se siltikään estä yhtään mitään muuta kuin sopivalla tavalla kaatuessa tapahtuvan pääosuman. Toki aina voi sattua ihan mitä tahansa ja kenelle tahansa, meteoriitin päälle putoamisesta lähtien, mutta ainakin minä haluan itse päättää millaisia lisävarusteita tarvitsen missäkin tilanteessa kuviteltavissa olevaa riskiä varten.

    Ja myös näihin "autojen eteen kääntymisiin" sun muihin vastaaviin tilanteisiin vaikuttavat omat taidot ja huomiokyky. Toisen tekemän virheenkin voi aika pitkälti ennakoida, jos ei pidä väkisin kiinni omista oikeuksistaan (kuten joillakin himofillaristeilla ikävän usein on tapana) ja osaa ennakoida tapahtumia muu ympärillä oleva liikenne huomioiden. Ei tätä muuta miksikään se, että sinusta se on virheellinen argumentti. Et sinä itsekään käytä kypärää kävellessäsi/juostessasi, vaikka kaatumisriski aivovammoineen vaanii aina kulman takana, jos sopivalla tavalla haluaa tilastoja tuijotella?

    Ja ei, niitä autojen turvavyövertauksia on turha vetää mukaan, kun autolla liikuttaessa massat ja nopeudet ovat ihan erilaisia. Ei helvetti, tässähän pitää kohta taas linkittää se samainen artikkeli uudestaan, kun menee saman toistoksi.

    Tarpeeksi vaan kaikkialle holhousta, pakotuksia ja kieltoja, niin voidaan minun puolesta sammuttaa valot, lanata koko maa tasaiseksi ja laittaa tilalle kaatopaikka.
    Väittikö joku ettei kypärä parantaisi turvallisuutta? Tietääkseni ei ja sehän olisi muutenkin aika idioottimainen väite, kun mikä tahansa turvavaruste parantaa varmasti turvallisuutta sopivalla tavalla tarkastellen.

    Samalla pitää kuitenkin huomioida, että jos jonkin lajin kohdalla jokin turvavaruste on liian epämukava ja epäkäytännöllinen, niin koko lajin harrastus saattaa jäädä massoilta väliin ja se taas voi hyvinkin olla kokonaisuutta ajatellen suurempi terveysongelma kuin sen suojavarusteella turvattavan riskin toteutuminen niissä muutamissa tapauksissa.

    TLDR: Fillaroidessa kypärä on ok, mutta sen pakottaminen ei ole, koska riski ja hyödyt eivät ole kaikissa tilanteissa samanlaisia. Jokainen päättäköön oman tarpeen itse ilman paasausta.
     
    tim, Trotor, stumpu ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  10. teppo mörkö

    teppo mörkö

    Viestejä:
    631
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    aika passiivis-aggressiivista :kahvi:

    taitaa olla huono itsetunto jos pelkää niin kovasti että ihan _kaikki_ nauraa kun kypärä näyttää hassulta mun päässä. tämä tai ”tukka menee sekaisin” lienee 99% se todellinen syy olla käyttämättä kypärää.
     
  11. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ööh, kyllä minä käytän kypärää silloin kun harrastan sillä rajalla, että koen oikeasti olevan mahdollista sattua jotain. Toki muulloinkin voi sattua vaikka mitä siitä mainitusta meteoriitin putoamisesta lähtien, mutta toisaalta koen riskin olevan kutakuinkin samalla tasolla pää edellä sängystä putoamisen kanssa, joten olen valmis elämään sen kanssa.

    Ei tällä ole minkään tukan sekoittumisen kanssa yhtään mitään tekemistä. En vaan millään tasolla pidä siitä käsittämättömän epämiellyttävästä ja epäkäytännöllisestä styroksipotasta perusfillaroinnin yhteydessä, varsinkaan talvisin ja vielä vähemmän pidän ajatuksesta, että joku toinen määrää omien hatarien päätelmiensä ja epävarmuuksiensa perusteella mitä minun pitäisi tehdä.
     
    80286 ja Trotor tykkäävät tästä.
  12. poskiholisti

    poskiholisti Team R&T

    Viestejä:
    99
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vuonna 2019 kyllä on mahdollista hankkia myös pyöräilykypärä, joka ei ole epämiellyttävä ja epäkäytännöllinen styroksipotta?
     
    Bronson tykkää tästä.
  13. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ok, ei ole vielä tullut ainuttakaan vastaan, vaikka olen kyllä alaa aktiivisesti seurannut ja ihan saatanan montaa mallia testannutkin. Voisit varmaan vinkata oikeaan suuntaan, sillä 100% kokeilemistani ja omistamistani kypäristä on päässä ihan täyttä paskaa verrattuna vaikkapa nyt mihin tahansa lippalakkiin. Sellaisia kolhoja susirumia styroksikyhäelmiä joka paikkaa hiertävillä ja huonosti toimivilla muoviklipsuja täynnä olevilla hihnoilla kaikki tyynni.

    Ja siitä käytännöllisyydestä sen verran, että mihin helvettiin sen potan jättää, kun lähtee kauppaan tai vaikka baariin/terassille? Jos jätät sen fillariin, se varastetaan tai paskotaan muuten vain. Jos otat sen mukaan, niin se on yhtä miellyttävä esine kuljettaa mukana kuin olisi paskat housussa koko ajan. Ja entäs sitten talvella, pipo ei mahdu alle ja joku kommandopipo sellaisenaan on pakkaskeleillä ihan yhtä tyhjän kanssa, kun ne potat ovat täynnä reikiä.

    Maastoajoa ja muuta leikkimielisempää harrastelua varten minulla on tällä hetkellä mm. uudehko Fox Flux, mutta en sitäkään kyllä mukavaksi kehuisi, enkä varsinaan käytännölliseksi. Lähinnä se oli sellainen vähiten huono vaihtoehto, joka kaupasta sattui löytymään. Missään nimessä en jättäisi tuollaista satasen pottaa fillariin kiinnitettynä kaupungille lähtiessäni. Halvemmista tuskin löytyy hirveän paljon miellyttävämpiä vaihtoehtoja, saati ainakaan suojaavampia?

    Näillä tuntemuksilla minä olen viime aikoina vedellyt, mutta ehkä sinun vuodessa 2019 on antaa jotain uusia vinkkejä, joilla jatkaa positivisemmin tämän aiheen parissa?
     
    80286, renpeli, MedHot ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  14. poskiholisti

    poskiholisti Team R&T

    Viestejä:
    99
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kenties on parempi, että jatkat valitsemallasi linjalla :tup:
     
  15. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Niin toki teenkin, mutta itsehän juuri tuossa viisastelit, että olisi olemassa parempiakin vaihtoehtoja. Vaan eipä sitten sitten vissiin olekaan, vaikka kalenteri herran vuotta 2019 näyttää molempien kelloissa ja kuussakin on jo käyty jne?
     
  16. ojisama

    ojisama

    Viestejä:
    237
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ainakin tuo blogisti on valinnut mielenkiintoisen tavan tarkastella asiaa. Nähdäkseni 'pyöräilykypärän tehokkuutta' käsittelevässä jutussa lähinnä väitetään että kypärä on mitä moninaisimmin tavoin haitallinen turvallisuudelle, tai vähintäänkin täysin turha. Ihan muutama lainaus tuolta selattuna alla:

    "Eurooppalaisesta kypärästandardista on erillinen pienten lasten versio, EN1080. Pyöräilykypärät ovat aiheuttaneet lukuisia lasten kuolemia, kun kypärää on käytetty leikkiessä. Kypärä on juuttunut leikkitelineeseen tai puuhun, ja lapsi on jäänyt hihnojen varaan roikkumaan ja kuristunut. Kuristumiskuolemien estämiseksi EN1080-kypärän hihnojen tulee avautua kuormituksen alla. Kypärä voi siis irrota päästä törmäyksessä. Tämän takia EN1080-kypärä ei alunperin ollut tieliikenteeseen tarkoitettu. Vuonna 2003 standardia heikennettiin ja kuormituksesta aukeava kypärä hyväksyttiin käytettäväksi tieliikenteessä."

    "EN1078 on yksi heikoimmista pyöräilykypärästandardeista. EN1078-testi vastaa kaatumista seisoma-asennosta ja pysähdyksistä. EN1078-kypärä on oleellisesti jalankulkijan seisoskelukypärä. Lääketiede ja teknologia ovat kehittyneet, ja aivovammoista tiedetään nyt enemmän. Mutta 20 vuotta vanhaa standardia ei ole vieläkään päivitetty. Massoille myytävien pyöräilykypärien turvallisuusominaisuuksia ei ole kehitetty 20 vuoteen. Ainoastaan niiden muotoilua ja ulkonäköä on kehitetty."

    "Olisiko pyöräilijä ylipäätään joutunut onnettomuuteen, jos hänellä ei olisi ollut kypärää, ja hän olisi ajanut siksi varovaisemmin?" [*]

    "Tästä artikkelista pois jätettyjä asioita
    Kypärien mahdollinen niskavammojen riskiä lisäävä vaikutus"


    [*] Mutsi kertoi aikoinaan, että hänen isänsä ei käyttänyt nastarenkaita (aikana ennen kitkattomia) talvella, kun hänellä oli teoria, että silloin tulee ajettua varovaisemmin.

    Mutta joo, mielestäni noin yksipuolinen julistus on tyhmää ja lähestyy uskontoa. Tuon blogistin siis.
     
  17. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Joo, tätä vikaa tuntuu olevan ikävän usein molemmin puolin aitaa. Totuus on varmaankin jossakin siellä puolivälissä. Maalaisjärkeä saa ja pitää käyttää.
     
  18. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    1 863
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pahoittelen harhapolulle juuttumista. Tuo on totta. "Ennen" eli esimerkiksi niinkin äskettäin kuin 1970-luvulla kakaroita kuoli kuin heinää erilaisissa hamoissa, tupakkaa poltettiin helvetisti, paloturvallisuutta yleisesti laiminlyötiin ja nykyasteikolla arvioiden kovin pienissä autokolareissa tuli tämän tästä vainajia, ihan muutamia esimerkkejä raapaistakseni.

    Ylipäänsä ymmärrys ja tekninen kehitys on kulkenut lyhyessä ajassa todella kauas. Enimmäkseen hyvä suunta, vaikka toisaalta jonkinlainen ylilyönti ja henkinen kastraatio on samalla päässyt tapahtumaan altistaen toisenlaiselle soijapäävammalle jo varttuessa. Ennen oli turvallisuus kuin Venäjällä, mutta toisaalta vaihtaisin turvallisuuskulttuurin 1970-luvulle koska tahansa, jos vaihtoehtona on nykyinen turvavyömuistuttimien plimpotus ja 15-sivuisten varoituslehtisten aalto. Ärsyketulva pelkästä paapomisesta täyttää tällaisen aspergerin havaintokyvyn eikä itse asialle jää juuri resursseja.

    Ei tietenkään. Ei lento-, raide-, meri- ja maantieliikennettäkään vertailla minkään teoreettisen ajan (kokonais- vai lentoajan?) perusteella, vaan suoritettavan matkan perusteella. Toki siinäkin tulee vääristymää riippuen, huomioidaanko matka linnuntietä A->B, matka vaihtoasemien välillä vastaavasti vai matka kaikkine mutkineen, mutta huomattavan vähän verrattuna epäolennaisuuksiin.
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2019
  19. Ponsu

    Ponsu

    Viestejä:
    1 264
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Mä olen kanssasi ihan samaa mieltä, mutta mun pointti tässä on se, ettei sitä käyttämättömyyttä voi perustella turvallisuudella, vaan epämikavuudella ja ulkonäöllä.

    Itsekin totesit, että käytät harrastaessa kypärää, mutta ns. Normiajossa et, kuten en minäkään. Rivien välistä kuitenkin tulkitsin, että mielestäsi harrastaminen massoilta jäisi pois kypäräpakon takia? Eikö juuri niiden massojenkin pitäisi käyttää kypärää harrastaessa? Vai tarkoititko harrastamisella tässä tapauksessa ihan vaan kaikkea pyöräilyä, jota suuret massat harrastaa?
     
  20. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    1 863
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onko se tyhmää? Kuitenkin yleisesti pidetään ihan järkevänä ajaa moottoripyörällä asianmukaisin turvavarustein. Sitä ei tiettyjä hörhöpiirejä lukuunottamatta katsota miksikään itsemurhaksi. Se on joka tapauksessa moninkertaisesti vaarallisempaa kuin ajaa autoa ilman turvavyötä tai pyöräillä ilman kypärää. Kotikypärän käyttämättä jättäminen on jossakin näiden välimaastossa.

    Todennäköisesti useimmille olisi parempi sijoitus käyttää kumia ja hyviä laseja, kumpaakin tietysti oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.

    Onko tässä muuten lainkaan otettu huomioon älyllistä lähestymistapaa? Kokonaisriskihän ei muodostu pelkästään seurauksista onnettomuustilanteessa, vaan myös onnettomuuden sattumisen todennäköisyys vaikuttaa. Pyöräilykypärän tapauksessa ainakin muut tienkäyttäjät tunnetusti ulosmittaavat osan turvallisuudesta mm. tiukemmilla maantieohituksilla. Turvavyön tapauksessa ainakin osassa tilanteita kuljettaja ulosmittaa hyötyä ajamalla kovempaa. Ainoa selkeä tapaus lienee turvavyön käyttö matkustajana, mikä on marginaalitapauksia lukuunottamatta selkeästi pelkästään eduksi(ei vaikuta onnettomuusriskiin, ja vähentää seurauksia useimmiten onnettomuuden tapahtuessa).

    Joo, tuossa sorrutaan täydellisen ratkaisun harhapäätelmään. Turvalaitetta tai muuta toimenpidettä ei voida todeta tehottomaksi sillä perusteella, että se ei toimi kaikissa tilanteissa tai siinä on puutteita.

    Itsehän kallistun suosittelemaan kypärää etenkin lapsille ja/tai lapsenmielisille tai känniläisille pyöräilijöille. Sen vaatiminen ei toki ole käytännöllistä, kohtuullista tai oikeudenmukaista. Paitsi toki suhteellisuudentajun puolesta lapsille, koska auton turvaistuimissakin on sorruttu niin äärimmäiseen liioitteluun.

    Tuo ajatus nastarenkaiden käyttämättömyydestä muinaisaikoina(eli siis kesärenkaiden jatkuvasta käytöstä) tulee toki asettaa aikansa perspektiiviin. Muinaisaikoina normaalit renkaat olivat karkeakuvioisempia ja vastaavasti nastalliset kehittymättömiä eli paskempi kuin nykyään. Tavallaan se on siis verrattavissa nykyajan ajatukseen siitä, että kitkarenkaat auttavat ennakoimaan. Toki nykyäänkin enemmän ajavalla mikä tahansa muu vaihtoehto kuin laadukkaat ja tuoreet nastarenkaat(ja joskus nekin) johtavat ihan siihen, että matka katkeaa pidon puutteeseen ilman onnettomuutta, mutta ennenhän oli ihan normaalia jäädä ns. välille tai joutua hiekoittamaan päästäkseen hirveällä riskillä taas yksi mäki.

    Miettikäämme hetki sitä mahdollisuutta, että kypärän käyttö autolla ajaessa olisi sekä absoluuttisesti että suhteellisesti enemmän turvallisuutta lisäävä toimenpide kuin kypärän käyttö pyöräillessä - näin muuten luultavasti on.

    Alammeko käyttää kypärää autoillessamme? Alammeko kannattaa kuljettajakypäräpakkoa? Alammeko paheksua eri mieltä olevia ja huudella heille, koska koemme että he ovat huono esimerkki Lapsille? Toivottavasti emme. Minä en. Tämä edellisestä kappaleesta huolimatta.

    Jotkut turvavarusteet saattavat tosiaan vaatia tuon sopivan tarkastelun ehdon, jotta turvallisuuden paraneminen olisi totta. Epäonnistuneita turvallisuus- ja hätäapuvehkeitä mahtuu historiaan aika paljon. Ihan äskettäin uskomustason laskiaismunkkimalliset muotipyöräilykypärät, jotka heiluvat päälaella ja saattavat suojata ehkä pää edellä hypätessä, käytännössä murjovat lähinnä kurkunpäätä ympäriinsä pyöriessään. Jenkkiautojen turvatyynyt yli neljän vuosikymmenen takaa, joilla korvattiin turvavyöt(juu, poistettiin myös etupenkiltä) ja laitettiin polville pehmuste. Palkeet, joilla piti puhaltaa tupakansavua hukkuneen peräaukkoon. Ruttolääkärin naamio, jonka nokassa oli tuoksuvia yrttejä.

    Eikä se edes olisi huono argumentti. Jotkut kampaukset voivat tehdä kypärästä vaarallisen, kuten myös auton istuimen niskatuesta(takatörmäyssuojasta). Toki silloin tuo Hövding Airbag voisi olla parempi ratkaisu pelkääjille. Normaaliin pyöräilyyn ei kypärää tarvita, ja toimintalajeihin tarvitaan oikea kypärä ja kampauksesta tinkiminen.

    Varmaan tällainen mielipide nykyään luokitellaan onnistuneen aivopesun takia asennevammaksi, mutta mielestäni vastapuoli edustaa hyvää esimerkkiotosta tyhmistä ihmisistä jo siksi, ettei tunnista propagandaa. Pyöräilykypäräpropaganda ei ole ongelma. Se on yksi monista pienistä merkeistä siitä, mille tasolle henkinen kastraatio on edennyt. Yleinen munattomuus on tyhmää ja vaarallista. On absurdi ajatus, että aikuiset ihmiset tosissaan keskustelevat jostain kypäräpakosta.
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2019
    E_Mustakari ja Kan Dee Dokata tykkäävät tästä.
  21. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 121
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Minä ainakin heitän kypärän reppuun. Repussani on kolme osastoa: etummaisessa on lähinnä lompakko ja kynä, keskimmäiseen mahtuu tuulihousut, kuoritakki ja niiden kanssa vielä helposti kypärä, ja taaimmaisessa kulkee vielä läppäri. Kaupassa saattaa joskus joutua kassalta pyörälle kantamaan kypärän kädessä, jos halusi laittaa ostokset sinne reppuun.

    Kypärä on jokin Giron 10 vuotta sitten ostettu, muodoltaan melkolailla identtinen tuon Fox Fluxin kanssa. Hintaa tosin oli alessa vain muistaakseni 40 euroa.

    Jos reppu ei ole matkassa, lukitsen kypärän remmistään (en siitä klipsillä avattavasta osasta) pyörän lukkoon kiinni.

    Kypärän alle sopivaa, ei-välitöntä-pultsarifiilistä aiheuttavaa pipoa täytyy kieltämättä hieman etsiskellä, mutta toistaiseksi on löytynyt. Kunhan on suora ja tupsuton, kypärä menee kyllä päälle. Kypärä itse asiassa parantaa pipon toimivuutta puristamalla sitä tiukemmin korville. Muutaman kerran kiireessä olen unohtanut kypärän matkasta ja viima on kyllä muistuttanut asiasta nopeasti.
     
    bypass tykkää tästä.
  22. Kan Dee Dokata

    Kan Dee Dokata

    Viestejä:
    284
    Rekisteröitynyt:
    25.04.2017
    Miksei pyöräilykypärien turvallisuusväittelyyn ole omaa ketjua? Alkaa sen verran jo lainehtia ketjun ideasta tämä mammuttivääntö.
     
    Vaakajenga ja emagdnim tykkäävät tästä.
  23. elmo

    elmo

    Viestejä:
    615
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä tuo lapsilla olisi hyvä olla vaikka johonkin lakiin kirjattuna. Olematon itsesuojeluvaisto ja päätön koheltaminen on niin yleistä, että sillä pyörällä sattuu ja tapahtuu huomattavasti helpommin kuin aikuisilla. Uskoisin, että täältäkin jokainen joka on pyöräillyt junnuna paljon voisi tuon allekirjoittaa. Toki foorumin aihepiiri huomioiden vähän pitää olla varovainen tuon kommentin kanssa, mutta kyllä ainakin ala-asteella koski kaikkia poikia. Aika monta kertaa olen lentänyt tangon yli ihan koulumatkallakin puhumattakaan jostain poliisi ja rosvo leikistä pyörällä.

    Ylä-asteelle kun siirryin niin jäi se kypäräkin. Koulumatka meni bussilla ja muissa ajoissa ei kyllä päähän mennyt. Seuraavan kerran päähän meni kun omat lapset alkoi pyöräilemään. Mun mielestä aika tyhmä vaatia jos itse näyttää päinvastaista esimerkkiä. Onhan sitä typerä käyttää kaupungilla.

    Saapi nyt nähdä kun juniorit alkaa siirtymään ylä-asteelle niin kypärän käyttö on taas noussut puheenaiheeksi. Kun ei sitä enää kukaan muukaan käytä. Vähempi nuo nyt koheltaakin sen fillarin kanssa enää tuossa iässä... Voi olla, että itseltä jää taas siinä samalla kaupungilla liikkuessa kypärä pois. Maastossa käytän kyllä kun siellä on tullut aikuisiällä lennettyä tangon yli varmaan useammin kuin muksuna. Samoten jos ajan sähkö'pyörällä' itsesuojeluvaisto ei kyllä anna myöten jättää tuota pois. Melkein laittaisi enempikin varusteita päälle jos olisi :).
     
    Ponsu tykkää tästä.
  24. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tarkoitin jälkimmäistä, eli tavallisten massojen siirtymäfillarointia.

    Harrastajienkin tekemisiin kypäräpakolla voisi olla vaikutusta, mutta hyvin vähän.
     
  25. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Niin toki minäkin, jos on reppu mukana, mutta hyvin harvoin on. Ja vaikka olisikin, niin eipä se sinne repun sisälle oikein mahdu, joten kypärä pitää ripustaa roikkumaan repun ulkopuolelle, josta taas seuraa omat ongelmansa.
     
    MedHot tykkää tästä.
  26. Lallijuoppo

    Lallijuoppo

    Viestejä:
    5 525
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Muuten, onko missään testattu, että mikä kypärä olisi paras suojaamaan? Kun tässä nykyisen kypärän pari vuotta sitten ostin, niin en löytänyt oikein mitään tietoa. Tuntuu että ainoa asia mihin kalliimmissa kypärissä oli kiinnitetty huomiota oli aeorodynamiikka, mutta suojaustasosta ei ollut mitään. Onhan se nyt toki selvää, että joku styroksinkappale ei ikinä ole samalla tasolla kuin oikea moottoripyöräkypärä ja siitä nyt ainakin saa kylähullun maineen, jos sellainen päässä ajaa.
    Täälläpäin oli muuten yks hullu, joka pyöräili mopokypärä päässä.
     
  27. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Netti on kyllä täynnä kaikenlaisia "best bicycle helmet of year x" -testejä, mutta ne keskittyvät lähinnä ulkonäköön ja muihin pinnallisiin seikkoihin. Virallisia testejä taitaa olla vaikea löytää, jos sellaisia nyt edes tehdään laajemmin, kun nuo standardit näihin liittyen ovat tosiaan niin vanhoja ja leväperäisiä.

    Jenkeissä näköjään Virginia Tech ja IIHS ovat kehittäneet, tai kehittämässä uutta testimenetelmää, mutta se on sitten eri asia tuleeko se yleistymään.

    New independent test ranks bicycle helmet safety | CyclingTips
    University ranks helmets for safety: MIPS helmets come out on top

    Rankemmassa maastomenossa motocross-kypärä on ihan ok vaihtoehto, joskin ehkä hieman painava. Ulkoisesti motocross-kypärä ei hirveästi eroa full face -fillarikypärästä.
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2019
  28. vaappu79

    vaappu79

    Viestejä:
    229
    Rekisteröitynyt:
    23.05.2017
    Onhan noissa pyöräilykypärissä eroa jos jos vertaa kypärää 20v sitten tai nyt.
    On eri tiheyksisiä kerroksia ja muutama vuosi sitten tullut MIPS systeemi.
    Maastokypärät myös ulettuvat takaa paljon alemmas.
    Mulla on ainakin 3 kypärää. Kadulle virtaviivaisempi, maastoon kesä ja talvikypärä, joka on sen verran iso, että alle menee pipo.
    Se kun nyt riittää se yksi kerta, jolloin se saattaa suojata niin ,ettei musta tule jotain kuolaavaa jantteria.
    Takuu varmasti tälläinen tilanne häviää tilastoihin niinkuin häviää esimerkiksi vaikka tsernobylin voimalaonnettumuuden aiheuttamat syöpätapaukset, kun tarpeeksi laajaa kuvaa katsotaan.
    Maastossa itsestäänselvyys ja kadulla käytän vaikka ihan esimerkiksi noille junnuille, menin kuinka rauhallisesti tahansa.
     
  29. Ville Suvanto

    Ville Suvanto Modulaattori Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    289
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Alkaa mennä keskustelu ohi tämän ketjun.
     
    Leo_Greta, Kvarkki, Vaakajenga ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  30. JuhaH

    JuhaH

    Viestejä:
    225
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    ..
     
  31. evakko

    evakko

    Viestejä:
    263
    Rekisteröitynyt:
    20.06.2017
    Kuuluisikohan tänne vai kenties maahanmuuttoon.

    Eikö tosiaan tullut mieleen esim. soittaa ja varmistaa että onhan dokumentit tulleet perille ja kaikki kunnossa kun opiskelupaikka oli niin tärkeä että Iltalehteen sai otettua yhteyttä jäätyään ilman.

    Ei tullut opintotukea niin ei voinut lähteä opiskelemaan. Varmasti monelle tulisi sama este, mutta Kela kertoo ulkomailla opiskelusta "Opintorahan määrä ja myöntämisperusteet ovat yleensä samat kuin Suomessa suoritettavissa opinnoissa." eli vähän haiskahtaa että kun ei tullut kunnon palkkaa niin ei lähdetty. Yleensä ulkomailla opiskelua suunnittelevat selvittävät mitä se maksaa ja onko siihen varaa ja vasta sitten hakevat.

    Yleensähän näissä on "Maria (nimi muutettu) kertoo", miksei nyt?

    Näiden takia maahanmuttoonkin voisi sopia, lukio ulkomailla ja nyt Suomen järjestelmästä löytyy vikaa.

    Roskapostiin päätynyt viesti tuhosi 19-vuotiaan haaveet opiskelupaikasta Helsingin yliopistossa – ”Tuntuu kuin kaikki asiat ympärilläni yrittäisivät kertoa, että älä mene opiskelemaan”
     
  32. Ponsu

    Ponsu

    Viestejä:
    1 264
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Onhan toi nyt valitettava tapaus, mutta itse olisin kyllä viimeistään pari päivää ennen sitä dokumentin toimittamisen aikarajaa soittanut yliopistolle, jos se kerran oli edelleen ns. ”Kesken” tilassa.

    Nää on näitä... kyllä tuossakin tapauksessa saa jollain lailla peiliin katsoa.
     
  33. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei "jollain lailla", vaan kyllä se vika on ihan siinä opiskelijassa itsessään. Vaan eipä siinä, jos omatoimisuus ja asenne on tuota luokkaa, niin ei ole kyllä mielestäni ansainnut opiskelupaikkaa muutenkaan. Vuosi on 2019 ja vastaanottajan postilaatikossa roskapostiksi päätyneestä ja siten huomioimatta jääneestä viestistä syytetään iltapäivälehtien kautta lähettäjää. Kukkuu, kukkuu.

    Lisänyanssina koomikko Petteri Järvinen kertoo asiantuntevasti näin:
    Vai että eivät yliopistojen lähettämät viestit saisi mennä roskaposteiksi. Petteri voisi varmaan kertoa pomminvarman menetelmän millä tämä estetään. Minä en reilun 25v kokemuksen perusteella osaa sellaista kertoa, mutta tiedän kyllä useitakin syitä miksi viesti voi päätyä roskapostiksi vastaanottajalla, vaikka lähettäjä olisi millainen viranomaistaho ja vaikka lähettäjäpäässä olisi teknisesti kaikki kunnossa. Onneksi Petterikin lopulta tajuaa ohjeistaa, että sitä roskapostikansiota olisi syytä vilkuilla aika ajoin, ettei tule löysä housuun.

    Kylläpä ahdistaa näiden uusavuttomien ongelmatilitykset. Lienee syytä käydä lenkillä+saunassa, avata olut ja unohtaa media hetkeksi.
     
    oongee, Muumi ja vipe tykkäävät tästä.
  34. ojisama

    ojisama

    Viestejä:
    237
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Nykyään tulee tosi harvoin tsekattua roskapostit, kun ei sinne enää käytännössä koskaan mene mitään tärkeää. Sikäli ymmärrän, että ulkomailta tullut henkilö ei välttämättä osaa odottaa että tärkeät yhteydenotot ei tule a) snailmaililla b) mene roskapostiin.

    Mutta joo, kyllä sitä pitäisi itse seurata dediksiä. Sen tekemättä jättäminen on tyhmää.
     
  35. jyppi

    jyppi Team Linux

    Viestejä:
    297
    Rekisteröitynyt:
    06.05.2018
    Etenkin kun se muistutusviesti on kuitenkin päätynyt sinne ns. oikeaan kansioon ja sen oli onnistunut lukemaan. Ei tainnut sitten tuossa kohtaa käydä mielessä tutkia/etsiä josko olisi yliopistolta aiemminkin tullut viestiä, vasta sitten sen jälkeen tuli asia mieleen kun paikka oli peruttu. Ei luulisi olevan kovin suuri homma käyttää sen yhden kesän aikana vähän enemmän omaa aikaa ja vaivaa noiden selvittelyyn, että varmasti menee asiat oikein.

    Nuo sähköpostipalvelut on välillä kivoja kun siellä saattaa välillä jännistäkin syistä päätyä asiallisten tahojen viestejä roskapostikansioon, koska ties minkälaista automatiikkaa ja oppivaa tekoälyä. Siksi sitä roskaposti kansiotakin olisi hyvä välillä seurata, ellei sitten jo päivässä tule satoja viestejä. Silloin tosin kannattaisi jo tehdä joku oma asiallinen sähköpostiosoite, jota ei käytä kuin tällaisissa virallisemmissa asioissa (ts. älä käytä osoitetta kaiken maailman verkkopalveluihin rekisteröityessä).

    Ainakin tuosta uutisesta jäi sellainen kuva, että ihan Suomen kansalainen kyseessä.

    Unohtamatta että se kirjekin voi pahimmissa tapauksissa kadota ties minne (jakelija laittaa väärään laatikkoon ja henkilö joka sai väärän kirjeen heittää sen suoraan roskiin sen sijaan että toimittaisi eteenpäin). Sinänsä jännä että noita viestejä ei voisi samalla myös sinne Omapolkuun lisätä.
     
  36. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei omapolku, vaan opintopolku.fi, mutta kuitenkin.

    Siihen on varmasti monta syytä miksi viestit tulevat sähköpostina, eivätkä sinne opintopolkuun. Suurin syy lienee siinä, että sieltä niitä ei kovinkaan moni osaisi käydä katsomassa, eli se on aika sama sitten lähettää viestit suoraan opiskelijan ilmoittamaan email-osoitteeseen. Toinen syy saattaa olla eri oppilaitoisten sisäisissä toimintamalleissa, eli jos ja kun viestejä lähetetään erilaisten automatiikoiden kautta, niin se ei osaa huomioida sitä opintopolkua mitenkään, enkä itse asiasssa tiedä onko siellä ylipäätään mitään sellaista viestirajapintaa edes olemassa. Pikaisella vilkaisulla sanoisin ettei ole ja tätä tukee myös tuo uutisartikkeli.

    Oli miten oli, opiskelija oli huolimaton, mutta on tässä sitli selvää kehitystarvetta myös opintopolun ylläpitäjille, eli sähköpostin ja tekstiviestien tulisi olla lähinnä vain avustava kanava rinnalla ja itse viestisisällöt pitäisi päästä lukemaan vahvasti tunnistettuna vasta sieltä opintopolun käyttöliittymästä. Vaan tulipa heti mieleen siinäkin pari haastetta mm. tietosuojassa ja ulkomaalaisten opiskelijoiden tunnistuksessa, joten ei ole ihan simppeli kokonaisuus tämäkään ratkaistavaksi.
     
  37. GadnenMulkoSilmä

    GadnenMulkoSilmä

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    20.11.2018
    Jos tulee fiilis autoa ajessa, että ajelee kallioleikkaukseen kun auto on vaan niin paska tai ruma/mauton, niin jossain lienee vikaa:D

    Puhumattakaan PT Cruiserin teknisestä etumatkasta ja katsastustilastojen lukuisista ykköstiloista.
    Vaikka olis jo ihan vakiokin:bored:
     
  38. GadnenMulkoSilmä

    GadnenMulkoSilmä

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    20.11.2018
    Ajatteliko päihtyä sillä vai tekikö mulla estolista pikku kepposen ja jäi jokunen viesti välistä;)
     
  39. GadnenMulkoSilmä

    GadnenMulkoSilmä

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    20.11.2018
    Ei Suomen valtiokaan lennätä USA:stakaan sen kummemmin private jetillä tai edes turistiluokkaan modatulla sängyllä mihinkään, jos ei ole vakuuksia/takaajia tai vaikka sitä vakuutusta. Kallista kun on.

    Tsunamit+terojen iskut+ muut isommat--> silloin voi onnistuakin.
     
  40. GadnenMulkoSilmä

    GadnenMulkoSilmä

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    20.11.2018
    :srofl:
    Ajatuksena jo vitun huvittava. Mutta kai mäkin oon saanut mannebakteereja kun on näin kujalla:bored:
     
    Vaakajenga tykkää tästä.
  41. Lallijuoppo

    Lallijuoppo

    Viestejä:
    5 525
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tää suomalainen ilmeisesti sitten kuoli. Taisi olla oodinin sotureita ja siksi nämä vaihtoehtomediat siitä taisivatkin möykätä.
     
  42. evakko

    evakko

    Viestejä:
    263
    Rekisteröitynyt:
    20.06.2017
    Melko huono aika kommentoida mutta sanonpa kuitenkin, toivottavasti omaiset eivät googlaile tänne mieltään pahoittamaan. Vainajan läheiset sopivat tähän aiheeseen jos tiedot siitä että oli saanut kolme lentolupaa mutta Finnairille yksikään ei kelvannut pitävät paikkansa. Sen sijaan että odoteltiin muuttaisiko Finnair mieltään niin ensimmäisen ein jälkeen SASin tiskille jolta olisi saanut myös jatkolennon esim. Helsinkiin. Jos kunto olisi heikentynyt lennolla niin päteviä Tukholman sairaalatkin on ja eurooppalaisella sairaanhoitokortilla kulutkin olisi pysyneet kurissa. Luonnollisesti jos SAS olisi kieltäytynyt niin kokeilemaan muita kehittyneiden EU-maiden lentoja.
     
  43. Lallijuoppo

    Lallijuoppo

    Viestejä:
    5 525
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Olisiko niin, että Finnairilta ei sitten saanut rahoja takaisin? On se suhteellisen vaikeata tilata uusia lippuja, jos kaikki rahat on kiinni Finnairin lipuissa.
     
  44. Taika-Jim

    Taika-Jim

    Viestejä:
    885
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    Vois mennä mikä vituttelee ketkuunkin, mutta porukka mikä jää pläräämään instaa/fasea/mitä tahansa siihen kaupan tuulikaappiin (koska minulla on oikeus ja olen uniikki lumihiutale), kärryjen ja sisäänmenon kohalle. Siinä sitten yrittää pujotella ja rykien saaha latua auki, ja jos vahingossa sanoo "anteeksi, menisin tästä", niin takaisin tulee mulkoilua ja mitä vittua kommentteja. Yleensä tielläolijat on nykyisin näitä housut kainalossa olevia mukanuoria naisia.
     
    oongee, The Oath, GadnenMulkoSilmä ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  45. Ukko Ylijumala

    Ukko Ylijumala BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    201
    Rekisteröitynyt:
    20.07.2019
    Tämä, ja lisäksi ihmiset joiden on pakko plärätä puhelintaan kahden minuutin välein. Näitä näkee auton ratissa, ruokapöydässä, kesken keskustelun ym...

    Itse laitan puhelimen äänettömälle ja taskuun, jos olen muiden kanssa esimerkiksi ulkona ravintolassa syömässä. Ei ole vielä tähän päivään mennessä mennyt mikään elintärkeä asia ohi sen takia.
     
    80286, The Oath, Vaakajenga ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  46. Taika-Jim

    Taika-Jim

    Viestejä:
    885
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    "Ei ole vielä tähän päivään mennessä mennyt mikään elintärkeä asia ohi sen takia."

    Juu. Itellä napsahtaa sulake välittömästi, jos ollaan ravintelissa ja porukka instailee tms. sen sijaan että juteltaisiin, syötäisiin ja juotaisiin. Kerrankin kun tässä nyt kasvokkain saman pöydän äärellä ollaan.

    Voihan sitä kuvan laittaa, mutta se tykkäyksien jatkuva seuranta ja vitullinen "kenen kuva on paras" -vertailu aiheuttaa aivoverenvuodon. Sulla on kaverit, ruokaa ja juomaa, ja silti snäppäät jotain paskaa eetteriin? Mitä vittua?
     
    80286, The Oath, GadnenMulkoSilmä ja 6 muuta tykkäävät tästä.
  47. Lucas

    Lucas

    Viestejä:
    2 786
    Rekisteröitynyt:
    27.05.2017
    Aika villiltä näyttää touhu mitä nykyään näkee kun porukka pyöräillessä ja auton ratissa plärää puhelintaan. Ajo on silloin holtittomampaa mitä rattijuopolla kolmen promillen kännissä.

    Sama kait se sille on jos itsensä telovat ruumishuoneelle, neliraajahalvaantuneeksi tai harvahampaiseksi ruokaa pililllä imeväksi leukamurtumapotilaaksi, mutta hirvittää sivullisten puolesta tuollainen.

    Syystä tai toisesta naisillä näyttää olevan yleisempää tuollainen. Tämä siis omakohtaisena mutuna mitä tuolla liikkuessa olen nähnyt itse.
     
    techchicken ja Taika-Jim tykkäävät tästä.
  48. Arrows

    Arrows

    Viestejä:
    386
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2017
    Mun puolesta sais tulla vuosi ajokieltoa jos ratissa selaa puhelintaan.
     
    80286, The Oath, Vaakajenga ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  49. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 121
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Kesälomareissulla Oulussa tuli yksi tapaus vastaan. Naama tiiviisti kännykässä astui ensin suojatielle, mutta sitten lähti hortoilemaan diagonaalin suuntaisesti ja päätyi lopulta jalkakäytävän viereen keskelle ajokaistaa. Tööttäsin ohittaessani, melkein lensi kännykkä kädestä kun säikähti :D
     
    techchicken ja Taika-Jim tykkäävät tästä.
  50. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Siihen pitäisi ehdottomasti puuttua tiukemmalla kädellä, mutta valvonta on aika helvetin vaikeaa. Tämä on sellainen rike, jossa mahdollisen rangaistuksen koventaminen saattaisi ainakin vähentää ongelmatapauksia yhdistettynä muutamiin näkyviin kampanjoihin.

    Joissakin maissa poliisit matkustavat keskusta-alueella mm. linja-autoissa ja seuraavat niistä käsin viereisten kaistojen kuskien edesottamuksia.