Seurataan. Q4 Kiina/Saksa olisi oivaa aikaa koska tulihan Model 3 refresh myöhässä USAan.Ei ole Y-päivitys tänä vuonna tulossa.
Toistaiseksi tuollaiset eivät ole kuuluneet Teslan ajatusmaailmaan. 3:n osalta tuntuu että unohtui koko asia ja puskivat jotain ulos.Saisivat alkaa kunnolla suunnittelemaan S/X kokonaisuudistusta kolmen vuoden sisään, jotenkin äXä vähän lämmittelis, vaikka Y on 95% ajasta "ihan riittävä."![]()
2024.26 Official Tesla Release Notes - Software Updates (notateslaapp.com)Uutta firmistä pukkaa taas:
Saisivat alkaa kunnolla suunnittelemaan S/X kokonaisuudistusta kolmen vuoden sisään, jotenkin äXä vähän lämmittelis, vaikka Y on 95% ajasta "ihan riittävä."![]()
Suurin etu taitaa olla että huomattavasti vähemmän kuparia autoon.En jaksanut katsoa videota, mikä on tuon 48v systeemin edut tiivistetysti ?
No tuskin tuosta kovin suurta säästöä tulee. Nopea googlaus kertoo että autoissa on max 30kg wiringiä eli jos teoriassa koko massa olisi kuparia, se maksaa karkeasti 10e/kg eli 300e joka on siis max säästö teoriassa. Kun tiedetään että tuosta 30kg painosta osa on liittimiä ja eristeitä niin hyöty jää pienemmäksi. Lisäksi 48v arkkitehtuuri vaatii järeämmät liittimet niin ihan hirveää säästöä ei pelkästään volttien määrä tuo.Suurin etu taitaa olla että huomattavasti vähemmän kuparia autoon.
Halpuutus, yksi kaapeli kiertää koko auton ja vähemmän johtoja. Haittapuolena on toki olleet lukemattomat ongelmat CT:ssa. Osa liittynee tuohon kun pienikin vika "jouluvaloissa", niin auto on kokonaan seis.Tuskin ovat tuolla perusteella systeemiä lähteneet kehittämään. Joku juju siinä on oltava.
Joo ei ole ajatuksena ottaa samat johtovedot mutta ohuemmalla lakulla vaan vetää vähemmän johtoa ylipäätänsä. Teoriassa fiksu ratkaisu mutta haittapuoliakin löytyy.Tuskin ovat tuolla perusteella systeemiä lähteneet kehittämään. Joku juju siinä on oltava.
Olisi kyllä kiva jos saisivat joskus lisättyä vältä hiekkateitä täpän naviin. Aika paljon suomessakin hiekkateitä.
Voitko kertoa mitä ongelmia näihin kaapeleihin on liittynyt? Itseltä on mennyt ohi tuollaiset.Halpuutus, yksi kaapeli kiertää koko auton ja vähemmän johtoja. Haittapuolena on toki olleet lukemattomat ongelmat CT:ssa. Osa liittynee tuohon kun pienikin vika "jouluvaloissa", niin auto on kokonaan seis.
Redditissä on useita ollut.Voitko kertoa mitä ongelmia näihin kaapeleihin on liittynyt? Itseltä on mennyt ohi tuollaiset.
Mikään noista ei ole spesifinen Teslan 48 voltin järjestelmälle yms. vaan voisi olla ihan missä autossa tahansa. Sähköautossa tai polttiksessa.Redditissä on useita ollut.
- Pikkuakku tyhjentynyt auton seisoessa/latauksessa
- Runkoon pääsee vettä ja tämä "syövyttää" kaapelit
- Muutamia tapauksia joissa on kaapelissa ollut liitin vika, niin auto pistänyt creep moden heti päälle
Ai on?Mikään noista ei ole spesifinen Teslan 48 voltin järjestelmälle yms. vaan voisi olla ihan missä autossa tahansa. Sähköautossa tai polttiksessa.
Redditissä oli avattu asiaa näin:En jaksanut katsoa videota, mikä on tuon 48v systeemin edut tiivistetysti ?
Toisaalta jos on joka paikka täynnä johtoja ja joku hajoaa jostain niin aika vaikeaa löytää vikaa ja korjaus merkkihuollossa on koko johtosarjan vaihto? Jos on vaan muutamia verkkopiuhoja niin vika on ehkä helpompi löytää? Jos liittimet on kätevässä paikkaa niin helpoimmillaan vaan vetää ulkokautta verkkopiuhan testausta varten niin näkee heti oliko se piuha viallinen.Kuullostaa hyvältä ( kustannusten kannalta ) mutta onko systeemi sitten yhtä hyvä kuin vanha ?
Skeptikkona tietty mietti että jos luuppipiuha ( "katkeaa" ) menee epäkuntoon, niin onko koko auto samantien pimeänä ? Erillisissä piuhahäsäköissä ei nän käy. Tuskin tässäkään.
Jos tarkoitat ns. tupakansytytintä niin eiköhän sellaisen sinne tarvittaessa saa jatkossakin vaikka olisi 48V järjestelmä.Hyvä ja huonot puolensa tuossa, kuten kaikissa systeemeissä. Käyttäjälle näkyy lähinnä siten, että 12v lisälaitteet eivät autossa toimi suoraan, niin pitää hankkia erikoistuneempaa romua jos noita tarvitsee.
Siis toki adaptereita ja muutakin virtaa voi käyttää, mutta eihän cybertruckissa ole 12V virtaa saatavilla ainakaan ohjaamossa.Jos tarkoitat ns. tupakansytytintä niin eiköhän sellaisen sinne tarvittaessa saa jatkossakin vaikka olisi 48V järjestelmä.
Ok no se on tietty erikoinen veto, mutta tarkoitin lähinnä yleisesti ettei 48V itsessään automaattisesti tarkoita sitä etteikö sieltä voisi saada niin halutessaan myös 12V ulos.Siis toki adaptereita ja muutakin virtaa voi käyttää, mutta eihän cybertruckissa ole 12V virtaa saatavilla ainakaan ohjaamossa.
Cybetruck Odyssey – Helsinki Tesla Store | Tesla-tapahtumatMiten tuota CT ja Model 3 Perffiä pääsee katsomaan? Ajaa Petikkoon ja ottavat ilolla vastaan?
Ilmoittautua tapahtumaan.Miten tuota CT ja Model 3 Perffiä pääsee katsomaan? Ajaa Petikkoon ja ottavat ilolla vastaan?
Eli jos Model 3:n alviton/tulliton hinta on esim. 25ke niin 5ke tulee lisää hintaa niille autoille jotka huomisesta lähtien saapuvat EU-satamiin jos Tesla ei tingi katteistaan.Tänään tuli EU.lta vahvistus tulleille, tuleekin huomenna vasta voimaan eikä tänään. Teslan lisätulliprosentti on 20.8%. Tulli koskee ainoastaan autoja jotka tuodaan EU-alueelle huomisen jälkeen, eli vanhoja varastoja saa myydä ilman tulleja.
eu-confirms-steep-tariffs-on-chinese-electric-vehicles-effective-immediately
Kuinka paljon noita sitten tarvitseekaan nykyään? Mulla ei rehellisesti sanoen ole yhtäkään.Hyvä ja huonot puolensa tuossa, kuten kaikissa systeemeissä. Käyttäjälle näkyy lähinnä siten, että 12v lisälaitteet eivät autossa toimi suoraan, niin pitää hankkia erikoistuneempaa romua jos noita tarvitsee.
Ja tuohon soppaan kuuluu olennaisena osana varustesidonnaisuus. Se resepti millä kukin yksilö kasataan, määrittelee myös asennettavan johtosarjan. Tuo melko monta vaihtoehtoa lisää palettiin.Ylipäänsä noiden perinteisten "wire harness" kaapelisettien tekeminen taitaa pitkälti olla käsityötä edelleenkin.
Lisäksi tuollaisten kompleksien juttujen asentaminen autoon on työlästä.
Sain tuolta vain geneerisen viestin että kiittivät ja kertoivat että käy koeajamassa muita odotellessa tapahtumaa.Ilmoittautua tapahtumaan.
Mitä nyt parin auton osalta vähän ihmetellyt niin johtosarja(t) tuntuu olevan hyvin kattavia alkujaan ja sisältää tarvittavat liittimet varusteeseen kuin varusteeseen.Ja tuohon soppaan kuuluu olennaisena osana varustesidonnaisuus. Se resepti millä kukin yksilö kasataan, määrittelee myös asennettavan johtosarjan. Tuo melko monta vaihtoehtoa lisää palettiin.
USB:t on nykytesloissakin eikä ne ole 12V yhteensopivia, koska järjestelmä on 16V. Pitää vähän jo tietää mitä niihin portteihin tuuppii, parhaassa tapauksessa laite ei vain toimi ylijännitteen takia... Huonossa tapauksessa tuli pienelektroniikkajätettä.Ja USB portteja ja esim. 120V/240V pistorasioita on olemassa? Eikä 48V järjestelmä tarkoita etteikö 12V pistorasioita silti voi autossa olla jos sellaiset sinne halutaan.
Koska USB olisi edes 12V yhteensopiva?USB:t on nykytesloissakin eikä ne ole 12V yhteensopivia, koska järjestelmä on 16V. Pitää vähän jo tietää mitä niihin portteihin tuuppii, parhaassa tapauksessa laite ei vain toimi ylijännitteen takia... Huonossa tapauksessa tuli pienelektroniikkajätettä.
Monia hyötyjä:Tuskin ovat tuolla perusteella systeemiä lähteneet kehittämään. Joku juju siinä on oltava.
On tuossa monta seikkaa huomiona:Eli jos Model 3:n alviton/tulliton hinta on esim. 25ke niin 5ke tulee lisää hintaa niille autoille jotka huomisesta lähtien saapuvat EU-satamiin jos Tesla ei tingi katteistaan.
Toki tämä on vain esimerkkilaskelma, nm. @kemppari ilmeisesti omaa parempaa tietoa asiasta eli ehkä parempi odotella häneltä tietoa.
Model 3 on aika tuore ja sille on yhä 4,98% korko. Ainut miksi pitäisi laskea korkoa on saada kasvatettua myyntiä mutta tänä vuonna ei tehdä autoilla ainakaan kovaa myyntiä.On tuossa monta seikkaa huomiona:
-4kk päästä tulee pysyvät tulliratkaisut ja tämä väliaikainen 20.8% siis huomisesta lähtien, voi olla pienempi muutaman kuukauden päästä.
-Monet kiinalaiset eivät nosta hintoja/pieniä varovaisia hintakorjauksia, joten maksimaalista korotusta en näkisi tässä kohtaan Teslankaan tekevän.
-Osa ostaa lainalla ja jos sieltä tulisi esim. 3ke korotus niin siihen nykyiseen 5% lainaan tod näk tulee kompensointina 2% korkokampanjana.
-Mahdollisuus tuoda USAsta ja edistää linjastoa Berliiniin.
Kaikkihan on mahdollista, mutta jotta Teslan kate Model 3 RWD:ssä pysyisi samassa tämän väliaikaistullin aikana, pitäisi sen hinta olla 41990€/1,24/1,10*1,308*1,24=~49930€. Kaikki tämän alle ja kate kärsii. Jos hinta pidetään samana niin Teslalle päätyy jokaisesta Model 3 RWD:stä tullit ja alvit siivottuna ~4800€ vähemmän, joka on n. 17% nykyisestä ja kun tietää Tesla keskimääräisen bruttokatteen (joka on tässä edullisimmassa mallissa todennäköisesti vielä matalampi) niin ei näiden myynti mitään hirveän hyvää liiketoimintaa sitten ole. 3k€ korotuskin jättää vielä ~3000€ (~10%) loven Teslalle päätyvään summaan, joten tuskin tätä mitenkään subventoidulla korkotarjouksella lähdetään kompensoimaan jollei ole ihan pakko.On tuossa monta seikkaa huomiona:
-4kk päästä tulee pysyvät tulliratkaisut ja tämä väliaikainen 20.8% siis huomisesta lähtien, voi olla pienempi muutaman kuukauden päästä.
-Monet kiinalaiset eivät nosta hintoja/pieniä varovaisia hintakorjauksia, joten maksimaalista korotusta en näkisi tässä kohtaan Teslankaan tekevän.
-Osa ostaa lainalla ja jos sieltä tulisi esim. 3ke korotus niin siihen nykyiseen 5% lainaan tod näk tulee kompensointina 2% korkokampanjana.
-Mahdollisuus tuoda USAsta ja edistää linjastoa Berliiniin.