Tyhmät ihmiset

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
On ihan perseestä tuputtaa kypärää muille tietämättä näiden taitotasoa ja tarpeita, pelkästään siltä pohjalta, että kokee itse siinä määrin suurta epävarmuutta ettei kykene ilman kypärää pyöräilemään. En missään nimessä vastusta pyöräilykypärän käyttämistä, mutta vastustan sen käyttämiseen pakottavaa asennetta, joka pohjaa monin paikoin virheellisiin tietoihin, kuvitelmiin ja pelkoihin, kuten tuossa aiemmin linkitetyssä artikkelissa tuotiin hyvin ilmi.
aika passiivis-aggressiivista :kahvi:

taitaa olla huono itsetunto jos pelkää niin kovasti että ihan _kaikki_ nauraa kun kypärä näyttää hassulta mun päässä. tämä tai ”tukka menee sekaisin” lienee 99% se todellinen syy olla käyttämättä kypärää.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
aika passiivis-aggressiivista :kahvi:

taitaa olla huono itsetunto jos pelkää niin kovasti että ihan _kaikki_ nauraa kun kypärä näyttää hassulta mun päässä. tämä tai ”tukka menee sekaisin” lienee 99% se todellinen syy olla käyttämättä kypärää.
Ööh, kyllä minä käytän kypärää silloin kun harrastan sillä rajalla, että koen oikeasti olevan mahdollista sattua jotain. Toki muulloinkin voi sattua vaikka mitä siitä mainitusta meteoriitin putoamisesta lähtien, mutta toisaalta koen riskin olevan kutakuinkin samalla tasolla pää edellä sängystä putoamisen kanssa, joten olen valmis elämään sen kanssa.

Ei tällä ole minkään tukan sekoittumisen kanssa yhtään mitään tekemistä. En vaan millään tasolla pidä siitä käsittämättömän epämiellyttävästä ja epäkäytännöllisestä styroksipotasta perusfillaroinnin yhteydessä, varsinkaan talvisin ja vielä vähemmän pidän ajatuksesta, että joku toinen määrää omien hatarien päätelmiensä ja epävarmuuksiensa perusteella mitä minun pitäisi tehdä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Vuonna 2019 kyllä on mahdollista hankkia myös pyöräilykypärä, joka ei ole epämiellyttävä ja epäkäytännöllinen styroksipotta?
Ok, ei ole vielä tullut ainuttakaan vastaan, vaikka olen kyllä alaa aktiivisesti seurannut ja ihan saatanan montaa mallia testannutkin. Voisit varmaan vinkata oikeaan suuntaan, sillä 100% kokeilemistani ja omistamistani kypäristä on päässä ihan täyttä paskaa verrattuna vaikkapa nyt mihin tahansa lippalakkiin. Sellaisia kolhoja susirumia styroksikyhäelmiä joka paikkaa hiertävillä ja huonosti toimivilla muoviklipsuja täynnä olevilla hihnoilla kaikki tyynni.

Ja siitä käytännöllisyydestä sen verran, että mihin helvettiin sen potan jättää, kun lähtee kauppaan tai vaikka baariin/terassille? Jos jätät sen fillariin, se varastetaan tai paskotaan muuten vain. Jos otat sen mukaan, niin se on yhtä miellyttävä esine kuljettaa mukana kuin olisi paskat housussa koko ajan. Ja entäs sitten talvella, pipo ei mahdu alle ja joku kommandopipo sellaisenaan on pakkaskeleillä ihan yhtä tyhjän kanssa, kun ne potat ovat täynnä reikiä.

Maastoajoa ja muuta leikkimielisempää harrastelua varten minulla on tällä hetkellä mm. uudehko Fox Flux, mutta en sitäkään kyllä mukavaksi kehuisi, enkä varsinaan käytännölliseksi. Lähinnä se oli sellainen vähiten huono vaihtoehto, joka kaupasta sattui löytymään. Missään nimessä en jättäisi tuollaista satasen pottaa fillariin kiinnitettynä kaupungille lähtiessäni. Halvemmista tuskin löytyy hirveän paljon miellyttävämpiä vaihtoehtoja, saati ainakaan suojaavampia?

Näillä tuntemuksilla minä olen viime aikoina vedellyt, mutta ehkä sinun vuodessa 2019 on antaa jotain uusia vinkkejä, joilla jatkaa positivisemmin tämän aiheen parissa?
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
784
Ok, ei ole vielä tullut ainuttakaan vastaan, vaikka olen kyllä alaa aktiivisesti seurannut ja ihan saatanan montaa mallia testannutkin. Voisit varmaan vinkata oikeaan suuntaan, sillä 100% kokeilemistani ja omistamistani kypäristä on päässä ihan täyttä paskaa verrattuna vaikkapa nyt mihin tahansa lippalakkiin. Ja siitä käytännöllisyydestä sen verran, että mihin helvettiin sen potan jättää, kun lähtee kauppaan tai vaikka beeriin/terassille? Jos jätät sen fillariin, se varastetaan tai paskotaan muuten vain. Jos otat sen mukaan, niin se on yhtä miellyttävä esine kuljettaa mukana kuin olisi paskat housussa koko ajan. Ja entäs sitten talvella, pipo ei mahdu alle ja joku kommandopipo sellaisenaan on pakkaskeleillä ihan yhtä tyhjän kanssa, kun ne potat ovat täynnä reikiä.

Maastoajoa ja muuta leikkimielisempää harrastelua varten minulla on tällä hetkellä mm. uudehko Fox Flux, mutta en sitäkään kyllä mukavaksi kehuisi, enkä varsinaan käytännölliseksi. Lähinnä se oli sellainen vähiten huono vaihtoehto, joka kaupasta sattui löytymään. Missään nimessä en jättäisi tuollaista satasen pottaa fillariin kiinnitettynä kaupungille lähtiessäni. Halvemmista tuskin löytyy hirveän paljon miellyttävämpi vaihtoehtoja, saati ainakaan suojaavampia?

Näillä tuntemuksilla minä olen viime aikoina vedellyt, mutta ehkä sinun vuodessa 2019 on antaa jotain uusia vinkkejä, joilla jatkaa positivisemmin tämän aiheen parissa?
Kenties on parempi, että jatkat valitsemallasi linjalla :tup:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Kenties on parempi, että jatkat valitsemallasi linjalla :tup:
Niin toki teenkin, mutta itsehän juuri tuossa viisastelit, että olisi olemassa parempiakin vaihtoehtoja. Vaan eipä sitten sitten vissiin olekaan, vaikka kalenteri herran vuotta 2019 näyttää molempien kelloissa ja kuussakin on jo käyty jne?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 411
Väittikö joku ettei kypärä parantaisi turvallisuutta? Tietääkseni ei ja sehän olisi muutenkin aika idioottimainen väite, kun mikä tahansa turvavaruste parantaa varmasti turvallisuutta sopivalla tavalla tarkastellen.
Ainakin tuo blogisti on valinnut mielenkiintoisen tavan tarkastella asiaa. Nähdäkseni 'pyöräilykypärän tehokkuutta' käsittelevässä jutussa lähinnä väitetään että kypärä on mitä moninaisimmin tavoin haitallinen turvallisuudelle, tai vähintäänkin täysin turha. Ihan muutama lainaus tuolta selattuna alla:

"Eurooppalaisesta kypärästandardista on erillinen pienten lasten versio, EN1080. Pyöräilykypärät ovat aiheuttaneet lukuisia lasten kuolemia, kun kypärää on käytetty leikkiessä. Kypärä on juuttunut leikkitelineeseen tai puuhun, ja lapsi on jäänyt hihnojen varaan roikkumaan ja kuristunut. Kuristumiskuolemien estämiseksi EN1080-kypärän hihnojen tulee avautua kuormituksen alla. Kypärä voi siis irrota päästä törmäyksessä. Tämän takia EN1080-kypärä ei alunperin ollut tieliikenteeseen tarkoitettu. Vuonna 2003 standardia heikennettiin ja kuormituksesta aukeava kypärä hyväksyttiin käytettäväksi tieliikenteessä."

"EN1078 on yksi heikoimmista pyöräilykypärästandardeista. EN1078-testi vastaa kaatumista seisoma-asennosta ja pysähdyksistä. EN1078-kypärä on oleellisesti jalankulkijan seisoskelukypärä. Lääketiede ja teknologia ovat kehittyneet, ja aivovammoista tiedetään nyt enemmän. Mutta 20 vuotta vanhaa standardia ei ole vieläkään päivitetty. Massoille myytävien pyöräilykypärien turvallisuusominaisuuksia ei ole kehitetty 20 vuoteen. Ainoastaan niiden muotoilua ja ulkonäköä on kehitetty."

"Olisiko pyöräilijä ylipäätään joutunut onnettomuuteen, jos hänellä ei olisi ollut kypärää, ja hän olisi ajanut siksi varovaisemmin?" [*]

"Tästä artikkelista pois jätettyjä asioita
Kypärien mahdollinen niskavammojen riskiä lisäävä vaikutus"


[*] Mutsi kertoi aikoinaan, että hänen isänsä ei käyttänyt nastarenkaita (aikana ennen kitkattomia) talvella, kun hänellä oli teoria, että silloin tulee ajettua varovaisemmin.

Mutta joo, mielestäni noin yksipuolinen julistus on tyhmää ja lähestyy uskontoa. Tuon blogistin siis.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Mutta joo, mielestäni noin yksipuolinen julistus on tyhmää ja lähestyy uskontoa. Tuon blogistin siis.
Joo, tätä vikaa tuntuu olevan ikävän usein molemmin puolin aitaa. Totuus on varmaankin jossakin siellä puolivälissä. Maalaisjärkeä saa ja pitää käyttää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Alkuperäinen väite jota kommentoin, oli se että ennen ei käytetty kypärää ja kaikki jäi henkiin. Sen kuvaaja osoittaa aika selvästi paskapuheeksi. ;)
Pahoittelen harhapolulle juuttumista. Tuo on totta. "Ennen" eli esimerkiksi niinkin äskettäin kuin 1970-luvulla kakaroita kuoli kuin heinää erilaisissa hamoissa, tupakkaa poltettiin helvetisti, paloturvallisuutta yleisesti laiminlyötiin ja nykyasteikolla arvioiden kovin pienissä autokolareissa tuli tämän tästä vainajia, ihan muutamia esimerkkejä raapaistakseni.

Ylipäänsä ymmärrys ja tekninen kehitys on kulkenut lyhyessä ajassa todella kauas. Enimmäkseen hyvä suunta, vaikka toisaalta jonkinlainen ylilyönti ja henkinen kastraatio on samalla päässyt tapahtumaan altistaen toisenlaiselle soijapäävammalle jo varttuessa. Ennen oli turvallisuus kuin Venäjällä, mutta toisaalta vaihtaisin turvallisuuskulttuurin 1970-luvulle koska tahansa, jos vaihtoehtona on nykyinen turvavyömuistuttimien plimpotus ja 15-sivuisten varoituslehtisten aalto. Ärsyketulva pelkästä paapomisesta täyttää tällaisen aspergerin havaintokyvyn eikä itse asialle jää juuri resursseja.

Tuosta on kyllä pakko kysyä, kun tuossa puhutaan juuri tilastojen vääristämisestä, että eikö osuvampi vertailu olisi kuolemat suhteessa liikenteessä käytettyyn aikaan?
Ei tietenkään. Ei lento-, raide-, meri- ja maantieliikennettäkään vertailla minkään teoreettisen ajan (kokonais- vai lentoajan?) perusteella, vaan suoritettavan matkan perusteella. Toki siinäkin tulee vääristymää riippuen, huomioidaanko matka linnuntietä A->B, matka vaihtoasemien välillä vastaavasti vai matka kaikkine mutkineen, mutta huomattavan vähän verrattuna epäolennaisuuksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
TLDR: Fillaroidessa kypärä on ok, mutta sen pakottaminen ei ole, koska riski ja hyödyt eivät ole kaikissa tilanteissa samanlaisia. Jokainen päättäköön oman tarpeen itse ilman paasausta.
Mä olen kanssasi ihan samaa mieltä, mutta mun pointti tässä on se, ettei sitä käyttämättömyyttä voi perustella turvallisuudella, vaan epämikavuudella ja ulkonäöllä.

Itsekin totesit, että käytät harrastaessa kypärää, mutta ns. Normiajossa et, kuten en minäkään. Rivien välistä kuitenkin tulkitsin, että mielestäsi harrastaminen massoilta jäisi pois kypäräpakon takia? Eikö juuri niiden massojenkin pitäisi käyttää kypärää harrastaessa? Vai tarkoititko harrastamisella tässä tapauksessa ihan vaan kaikkea pyöräilyä, jota suuret massat harrastaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
On ihan yhtä tyhmää ajaa ilman turvavyötä kuin pyöräillä ilman kypärää.

Ihan järjetöntä ottaa verrokiksi joku 1,34 kertoimen tilastoharha, jossa ei huomioida mm. paikkaa, ikää tai aikaa. Jos mankeloijat liikkuisivat myös talvella tai samalla määrin keskustoissa niin tilasto näyttäisi toiselta.

Katsokaa ennemmin tilastoja, joissa vertaillaan pyöräillessä sattuneita kuolemantapauksia. Nuo tilastot osoittavat että kuolemantapauksia on huomattavasti enemmän kun polkupyörän kuljettajalla ei ollut kypärää onnettomuushetkellä. Näiden tilastojen valossa ihminen on tyhmä, jos ei käytä kypärää tai turvavyötä.

Käyttäminenkin on asennekysymys ja miksi pitää viljellä vammaista asennetta?

Ihan kuin pyöräily vähenisi jollakin tavalla mikäli kypärä olisi pakollinen. Jos vähenee niin ehkä menisivät lähikauppaan kävellen, jolloin saisivat liikuntaa vielä paremmin. Eli kansanterveydellisesti kannattava pakko.
Onko se tyhmää? Kuitenkin yleisesti pidetään ihan järkevänä ajaa moottoripyörällä asianmukaisin turvavarustein. Sitä ei tiettyjä hörhöpiirejä lukuunottamatta katsota miksikään itsemurhaksi. Se on joka tapauksessa moninkertaisesti vaarallisempaa kuin ajaa autoa ilman turvavyötä tai pyöräillä ilman kypärää. Kotikypärän käyttämättä jättäminen on jossakin näiden välimaastossa.

Todennäköisesti useimmille olisi parempi sijoitus käyttää kumia ja hyviä laseja, kumpaakin tietysti oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.

Onko tässä muuten lainkaan otettu huomioon älyllistä lähestymistapaa? Kokonaisriskihän ei muodostu pelkästään seurauksista onnettomuustilanteessa, vaan myös onnettomuuden sattumisen todennäköisyys vaikuttaa. Pyöräilykypärän tapauksessa ainakin muut tienkäyttäjät tunnetusti ulosmittaavat osan turvallisuudesta mm. tiukemmilla maantieohituksilla. Turvavyön tapauksessa ainakin osassa tilanteita kuljettaja ulosmittaa hyötyä ajamalla kovempaa. Ainoa selkeä tapaus lienee turvavyön käyttö matkustajana, mikä on marginaalitapauksia lukuunottamatta selkeästi pelkästään eduksi(ei vaikuta onnettomuusriskiin, ja vähentää seurauksia useimmiten onnettomuuden tapahtuessa).

Mutta joo, mielestäni noin yksipuolinen julistus on tyhmää ja lähestyy uskontoa. Tuon blogistin siis.
Joo, tuossa sorrutaan täydellisen ratkaisun harhapäätelmään. Turvalaitetta tai muuta toimenpidettä ei voida todeta tehottomaksi sillä perusteella, että se ei toimi kaikissa tilanteissa tai siinä on puutteita.

Itsehän kallistun suosittelemaan kypärää etenkin lapsille ja/tai lapsenmielisille tai känniläisille pyöräilijöille. Sen vaatiminen ei toki ole käytännöllistä, kohtuullista tai oikeudenmukaista. Paitsi toki suhteellisuudentajun puolesta lapsille, koska auton turvaistuimissakin on sorruttu niin äärimmäiseen liioitteluun.

Tuo ajatus nastarenkaiden käyttämättömyydestä muinaisaikoina(eli siis kesärenkaiden jatkuvasta käytöstä) tulee toki asettaa aikansa perspektiiviin. Muinaisaikoina normaalit renkaat olivat karkeakuvioisempia ja vastaavasti nastalliset kehittymättömiä eli paskempi kuin nykyään. Tavallaan se on siis verrattavissa nykyajan ajatukseen siitä, että kitkarenkaat auttavat ennakoimaan. Toki nykyäänkin enemmän ajavalla mikä tahansa muu vaihtoehto kuin laadukkaat ja tuoreet nastarenkaat(ja joskus nekin) johtavat ihan siihen, että matka katkeaa pidon puutteeseen ilman onnettomuutta, mutta ennenhän oli ihan normaalia jäädä ns. välille tai joutua hiekoittamaan päästäkseen hirveällä riskillä taas yksi mäki.

Kenties on parempi, että jatkat valitsemallasi linjalla :tup:
Miettikäämme hetki sitä mahdollisuutta, että kypärän käyttö autolla ajaessa olisi sekä absoluuttisesti että suhteellisesti enemmän turvallisuutta lisäävä toimenpide kuin kypärän käyttö pyöräillessä - näin muuten luultavasti on.

Alammeko käyttää kypärää autoillessamme? Alammeko kannattaa kuljettajakypäräpakkoa? Alammeko paheksua eri mieltä olevia ja huudella heille, koska koemme että he ovat huono esimerkki Lapsille? Toivottavasti emme. Minä en. Tämä edellisestä kappaleesta huolimatta.

Väittikö joku ettei kypärä parantaisi turvallisuutta? Tietääkseni ei ja sehän olisi muutenkin aika idioottimainen väite, kun mikä tahansa turvavaruste parantaa varmasti turvallisuutta sopivalla tavalla tarkastellen.
Jotkut turvavarusteet saattavat tosiaan vaatia tuon sopivan tarkastelun ehdon, jotta turvallisuuden paraneminen olisi totta. Epäonnistuneita turvallisuus- ja hätäapuvehkeitä mahtuu historiaan aika paljon. Ihan äskettäin uskomustason laskiaismunkkimalliset muotipyöräilykypärät, jotka heiluvat päälaella ja saattavat suojata ehkä pää edellä hypätessä, käytännössä murjovat lähinnä kurkunpäätä ympäriinsä pyöriessään. Jenkkiautojen turvatyynyt yli neljän vuosikymmenen takaa, joilla korvattiin turvavyöt(juu, poistettiin myös etupenkiltä) ja laitettiin polville pehmuste. Palkeet, joilla piti puhaltaa tupakansavua hukkuneen peräaukkoon. Ruttolääkärin naamio, jonka nokassa oli tuoksuvia yrttejä.

Ei tällä ole minkään tukan sekoittumisen kanssa yhtään mitään tekemistä.
Eikä se edes olisi huono argumentti. Jotkut kampaukset voivat tehdä kypärästä vaarallisen, kuten myös auton istuimen niskatuesta(takatörmäyssuojasta). Toki silloin tuo Hövding Airbag voisi olla parempi ratkaisu pelkääjille. Normaaliin pyöräilyyn ei kypärää tarvita, ja toimintalajeihin tarvitaan oikea kypärä ja kampauksesta tinkiminen.

Ihmettelen suuresti sitä, jos joku kokee "pyöräilykypäräpropagandan" ongelmana elämässään. Miten helvetissä kypärän käyttämisestä voi ylipäätään saada näinkin ison polemiikin aikaan? Kuulostaa jonkin sortin asennevammalta.
Varmaan tällainen mielipide nykyään luokitellaan onnistuneen aivopesun takia asennevammaksi, mutta mielestäni vastapuoli edustaa hyvää esimerkkiotosta tyhmistä ihmisistä jo siksi, ettei tunnista propagandaa. Pyöräilykypäräpropaganda ei ole ongelma. Se on yksi monista pienistä merkeistä siitä, mille tasolle henkinen kastraatio on edennyt. Yleinen munattomuus on tyhmää ja vaarallista. On absurdi ajatus, että aikuiset ihmiset tosissaan keskustelevat jostain kypäräpakosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ja siitä käytännöllisyydestä sen verran, että mihin helvettiin sen potan jättää, kun lähtee kauppaan tai vaikka baariin/terassille? Jos jätät sen fillariin, se varastetaan tai paskotaan muuten vain. Jos otat sen mukaan, niin se on yhtä miellyttävä esine kuljettaa mukana kuin olisi paskat housussa koko ajan. Ja entäs sitten talvella, pipo ei mahdu alle ja joku kommandopipo sellaisenaan on pakkaskeleillä ihan yhtä tyhjän kanssa, kun ne potat ovat täynnä reikiä.

Maastoajoa ja muuta leikkimielisempää harrastelua varten minulla on tällä hetkellä mm. uudehko Fox Flux, mutta en sitäkään kyllä mukavaksi kehuisi, enkä varsinaan käytännölliseksi. Lähinnä se oli sellainen vähiten huono vaihtoehto, joka kaupasta sattui löytymään. Missään nimessä en jättäisi tuollaista satasen pottaa fillariin kiinnitettynä kaupungille lähtiessäni. Halvemmista tuskin löytyy hirveän paljon miellyttävämpiä vaihtoehtoja, saati ainakaan suojaavampia?
Minä ainakin heitän kypärän reppuun. Repussani on kolme osastoa: etummaisessa on lähinnä lompakko ja kynä, keskimmäiseen mahtuu tuulihousut, kuoritakki ja niiden kanssa vielä helposti kypärä, ja taaimmaisessa kulkee vielä läppäri. Kaupassa saattaa joskus joutua kassalta pyörälle kantamaan kypärän kädessä, jos halusi laittaa ostokset sinne reppuun.

Kypärä on jokin Giron 10 vuotta sitten ostettu, muodoltaan melkolailla identtinen tuon Fox Fluxin kanssa. Hintaa tosin oli alessa vain muistaakseni 40 euroa.

Jos reppu ei ole matkassa, lukitsen kypärän remmistään (en siitä klipsillä avattavasta osasta) pyörän lukkoon kiinni.

Kypärän alle sopivaa, ei-välitöntä-pultsarifiilistä aiheuttavaa pipoa täytyy kieltämättä hieman etsiskellä, mutta toistaiseksi on löytynyt. Kunhan on suora ja tupsuton, kypärä menee kyllä päälle. Kypärä itse asiassa parantaa pipon toimivuutta puristamalla sitä tiukemmin korville. Muutaman kerran kiireessä olen unohtanut kypärän matkasta ja viima on kyllä muistuttanut asiasta nopeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Itsehän kallistun suosittelemaan kypärää etenkin lapsille ja/tai lapsenmielisille tai känniläisille pyöräilijöille. Sen vaatiminen ei toki ole käytännöllistä, kohtuullista tai oikeudenmukaista. Paitsi toki suhteellisuudentajun puolesta lapsille, koska auton turvaistuimissakin on sorruttu niin äärimmäiseen liioitteluun.
Kyllä tuo lapsilla olisi hyvä olla vaikka johonkin lakiin kirjattuna. Olematon itsesuojeluvaisto ja päätön koheltaminen on niin yleistä, että sillä pyörällä sattuu ja tapahtuu huomattavasti helpommin kuin aikuisilla. Uskoisin, että täältäkin jokainen joka on pyöräillyt junnuna paljon voisi tuon allekirjoittaa. Toki foorumin aihepiiri huomioiden vähän pitää olla varovainen tuon kommentin kanssa, mutta kyllä ainakin ala-asteella koski kaikkia poikia. Aika monta kertaa olen lentänyt tangon yli ihan koulumatkallakin puhumattakaan jostain poliisi ja rosvo leikistä pyörällä.

Ylä-asteelle kun siirryin niin jäi se kypäräkin. Koulumatka meni bussilla ja muissa ajoissa ei kyllä päähän mennyt. Seuraavan kerran päähän meni kun omat lapset alkoi pyöräilemään. Mun mielestä aika tyhmä vaatia jos itse näyttää päinvastaista esimerkkiä. Onhan sitä typerä käyttää kaupungilla.

Saapi nyt nähdä kun juniorit alkaa siirtymään ylä-asteelle niin kypärän käyttö on taas noussut puheenaiheeksi. Kun ei sitä enää kukaan muukaan käytä. Vähempi nuo nyt koheltaakin sen fillarin kanssa enää tuossa iässä... Voi olla, että itseltä jää taas siinä samalla kaupungilla liikkuessa kypärä pois. Maastossa käytän kyllä kun siellä on tullut aikuisiällä lennettyä tangon yli varmaan useammin kuin muksuna. Samoten jos ajan sähkö'pyörällä' itsesuojeluvaisto ei kyllä anna myöten jättää tuota pois. Melkein laittaisi enempikin varusteita päälle jos olisi :).
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Mä olen kanssasi ihan samaa mieltä, mutta mun pointti tässä on se, ettei sitä käyttämättömyyttä voi perustella turvallisuudella, vaan epämikavuudella ja ulkonäöllä.

Itsekin totesit, että käytät harrastaessa kypärää, mutta ns. Normiajossa et, kuten en minäkään. Rivien välistä kuitenkin tulkitsin, että mielestäsi harrastaminen massoilta jäisi pois kypäräpakon takia? Eikö juuri niiden massojenkin pitäisi käyttää kypärää harrastaessa? Vai tarkoititko harrastamisella tässä tapauksessa ihan vaan kaikkea pyöräilyä, jota suuret massat harrastaa?
Tarkoitin jälkimmäistä, eli tavallisten massojen siirtymäfillarointia.

Harrastajienkin tekemisiin kypäräpakolla voisi olla vaikutusta, mutta hyvin vähän.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Minä ainakin heitän kypärän reppuun.
Niin toki minäkin, jos on reppu mukana, mutta hyvin harvoin on. Ja vaikka olisikin, niin eipä se sinne repun sisälle oikein mahdu, joten kypärä pitää ripustaa roikkumaan repun ulkopuolelle, josta taas seuraa omat ongelmansa.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
"EN1078 on yksi heikoimmista pyöräilykypärästandardeista. EN1078-testi vastaa kaatumista seisoma-asennosta ja pysähdyksistä. EN1078-kypärä on oleellisesti jalankulkijan seisoskelukypärä. Lääketiede ja teknologia ovat kehittyneet, ja aivovammoista tiedetään nyt enemmän. Mutta 20 vuotta vanhaa standardia ei ole vieläkään päivitetty. Massoille myytävien pyöräilykypärien turvallisuusominaisuuksia ei ole kehitetty 20 vuoteen. Ainoastaan niiden muotoilua ja ulkonäköä on kehitetty."
Muuten, onko missään testattu, että mikä kypärä olisi paras suojaamaan? Kun tässä nykyisen kypärän pari vuotta sitten ostin, niin en löytänyt oikein mitään tietoa. Tuntuu että ainoa asia mihin kalliimmissa kypärissä oli kiinnitetty huomiota oli aeorodynamiikka, mutta suojaustasosta ei ollut mitään. Onhan se nyt toki selvää, että joku styroksinkappale ei ikinä ole samalla tasolla kuin oikea moottoripyöräkypärä ja siitä nyt ainakin saa kylähullun maineen, jos sellainen päässä ajaa.
Täälläpäin oli muuten yks hullu, joka pyöräili mopokypärä päässä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Muuten, onko missään testattu, että mikä kypärä olisi paras suojaamaan?
Netti on kyllä täynnä kaikenlaisia "best bicycle helmet of year x" -testejä, mutta ne keskittyvät lähinnä ulkonäköön ja muihin pinnallisiin seikkoihin. Virallisia testejä taitaa olla vaikea löytää, jos sellaisia nyt edes tehdään laajemmin, kun nuo standardit näihin liittyen ovat tosiaan niin vanhoja ja leväperäisiä.

Jenkeissä näköjään Virginia Tech ja IIHS ovat kehittäneet, tai kehittämässä uutta testimenetelmää, mutta se on sitten eri asia tuleeko se yleistymään.

New independent test ranks bicycle helmet safety | CyclingTips
University ranks helmets for safety: MIPS helmets come out on top

Täälläpäin oli muuten yks hullu, joka pyöräili mopokypärä päässä.
Rankemmassa maastomenossa motocross-kypärä on ihan ok vaihtoehto, joskin ehkä hieman painava. Ulkoisesti motocross-kypärä ei hirveästi eroa full face -fillarikypärästä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Onhan noissa pyöräilykypärissä eroa jos jos vertaa kypärää 20v sitten tai nyt.
On eri tiheyksisiä kerroksia ja muutama vuosi sitten tullut MIPS systeemi.
Maastokypärät myös ulettuvat takaa paljon alemmas.
Mulla on ainakin 3 kypärää. Kadulle virtaviivaisempi, maastoon kesä ja talvikypärä, joka on sen verran iso, että alle menee pipo.
Se kun nyt riittää se yksi kerta, jolloin se saattaa suojata niin ,ettei musta tule jotain kuolaavaa jantteria.
Takuu varmasti tälläinen tilanne häviää tilastoihin niinkuin häviää esimerkiksi vaikka tsernobylin voimalaonnettumuuden aiheuttamat syöpätapaukset, kun tarpeeksi laajaa kuvaa katsotaan.
Maastossa itsestäänselvyys ja kadulla käytän vaikka ihan esimerkiksi noille junnuille, menin kuinka rauhallisesti tahansa.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 854
Kuuluisikohan tänne vai kenties maahanmuuttoon.

Hän sai myöhemmin yliopistolta muistutussähköpostin, jossa kerrottiin dokumenttien tarpeesta ja niiden toimittamisen takarajasta. Viestin lopussa kuitenkin todettiin, että papereiden käsittely voi olla yliopistolla vielä kesken.

Nainen ymmärsi asian niin, että yliopisto ei ollut vielä ehtinyt käsittelemään hänen toimittamiaan papereita. Tässä vaiheessa hän luuli, että kaikki oli kuten pitikin.
Eikö tosiaan tullut mieleen esim. soittaa ja varmistaa että onhan dokumentit tulleet perille ja kaikki kunnossa kun opiskelupaikka oli niin tärkeä että Iltalehteen sai otettua yhteyttä jäätyään ilman.

Hän kertoo saaneensa viime vuonna opiskelupaikan Englannista, mutta ongelmat opintotuen kanssa muodostuivat esteeksi opintojen aloittamiselle.
Ei tullut opintotukea niin ei voinut lähteä opiskelemaan. Varmasti monelle tulisi sama este, mutta Kela kertoo ulkomailla opiskelusta "Opintorahan määrä ja myöntämisperusteet ovat yleensä samat kuin Suomessa suoritettavissa opinnoissa." eli vähän haiskahtaa että kun ei tullut kunnon palkkaa niin ei lähdetty. Yleensä ulkomailla opiskelua suunnittelevat selvittävät mitä se maksaa ja onko siihen varaa ja vasta sitten hakevat.

Nainen ei halua esiintyä jutussa nimellä asian arkaluontoisuuden vuoksi.
Yleensähän näissä on "Maria (nimi muutettu) kertoo", miksei nyt?

Nainen on suorittanut lukiotason tutkintonsa Italiassa. Tämän takia hänen piti toimittaa tutkintotodistuksensa Helsingin yliopistolle, jotta opiskelupaikka varmistuisi.
Häntä ihmetyttää Suomen hakujärjestelmä ja se, että yksi roskapostiin mennyt viesti voi romuttaa kaiken.
Näiden takia maahanmuttoonkin voisi sopia, lukio ulkomailla ja nyt Suomen järjestelmästä löytyy vikaa.

Roskapostiin päätynyt viesti tuhosi 19-vuotiaan haaveet opiskelupaikasta Helsingin yliopistossa – ”Tuntuu kuin kaikki asiat ympärilläni yrittäisivät kertoa, että älä mene opiskelemaan”
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Onhan toi nyt valitettava tapaus, mutta itse olisin kyllä viimeistään pari päivää ennen sitä dokumentin toimittamisen aikarajaa soittanut yliopistolle, jos se kerran oli edelleen ns. ”Kesken” tilassa.

Nää on näitä... kyllä tuossakin tapauksessa saa jollain lailla peiliin katsoa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Onhan toi nyt valitettava tapaus, mutta itse olisin kyllä viimeistään pari päivää ennen sitä dokumentin toimittamisen aikarajaa soittanut yliopistolle, jos se kerran oli edelleen ns. ”Kesken” tilassa.

Nää on näitä... kyllä tuossakin tapauksessa saa jollain lailla peiliin katsoa.
Ei "jollain lailla", vaan kyllä se vika on ihan siinä opiskelijassa itsessään. Vaan eipä siinä, jos omatoimisuus ja asenne on tuota luokkaa, niin ei ole kyllä mielestäni ansainnut opiskelupaikkaa muutenkaan. Vuosi on 2019 ja vastaanottajan postilaatikossa roskapostiksi päätyneestä ja siten huomioimatta jääneestä viestistä syytetään iltapäivälehtien kautta lähettäjää. Kukkuu, kukkuu.

Lisänyanssina koomikko Petteri Järvinen kertoo asiantuntevasti näin:
Tietoturva-asiantuntija Petteri Järvinen toteaa, että yliopistojen lähettämät viestit eivät saisi mennä roskapostiin, mutta niin käy joskus.
Vai että eivät yliopistojen lähettämät viestit saisi mennä roskaposteiksi. Petteri voisi varmaan kertoa pomminvarman menetelmän millä tämä estetään. Minä en reilun 25v kokemuksen perusteella osaa sellaista kertoa, mutta tiedän kyllä useitakin syitä miksi viesti voi päätyä roskapostiksi vastaanottajalla, vaikka lähettäjä olisi millainen viranomaistaho ja vaikka lähettäjäpäässä olisi teknisesti kaikki kunnossa. Onneksi Petterikin lopulta tajuaa ohjeistaa, että sitä roskapostikansiota olisi syytä vilkuilla aika ajoin, ettei tule löysä housuun.

Kylläpä ahdistaa näiden uusavuttomien ongelmatilitykset. Lienee syytä käydä lenkillä+saunassa, avata olut ja unohtaa media hetkeksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 411
Nykyään tulee tosi harvoin tsekattua roskapostit, kun ei sinne enää käytännössä koskaan mene mitään tärkeää. Sikäli ymmärrän, että ulkomailta tullut henkilö ei välttämättä osaa odottaa että tärkeät yhteydenotot ei tule a) snailmaililla b) mene roskapostiin.

Mutta joo, kyllä sitä pitäisi itse seurata dediksiä. Sen tekemättä jättäminen on tyhmää.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
990
Ei "jollain lailla", vaan kyllä se vika on ihan siinä opiskelijassa itsessään. Vaan eipä siinä, jos omatoimisuus ja asenne on tuota luokkaa, niin ei ole kyllä mielestäni ansainnut opiskelupaikkaa muutenkaan. Vuosi on 2019 ja vastaanottajan postilaatikossa roskapostiksi päätyneestä ja siten huomioimatta jääneestä viestistä syytetään iltapäivälehtien kautta lähettäjää. Kukkuu, kukkuu.

Lisänyanssina koomikko Petteri Järvinen kertoo asiantuntevasti näin:

Vai että eivät yliopistojen lähettämät viestit saisi mennä roskaposteiksi. Petteri voisi varmaan kertoa pomminvarman menetelmän millä tämä estetään. Minä en reilun 25v kokemuksen perusteella osaa sellaista kertoa, mutta tiedän kyllä useitakin syitä miksi viesti voi päätyä roskapostiksi vastaanottajalla, vaikka lähettäjä olisi millainen viranomaistaho ja vaikka lähettäjäpäässä olisi teknisesti kaikki kunnossa. Onneksi Petterikin lopulta tajuaa ohjeistaa, että sitä roskapostikansiota olisi syytä vilkuilla aika ajoin, ettei tule löysä housuun.

Kylläpä ahdistaa näiden uusavuttomien ongelmatilitykset. Lienee syytä käydä lenkillä+saunassa, avata olut ja unohtaa media hetkeksi.
Etenkin kun se muistutusviesti on kuitenkin päätynyt sinne ns. oikeaan kansioon ja sen oli onnistunut lukemaan. Ei tainnut sitten tuossa kohtaa käydä mielessä tutkia/etsiä josko olisi yliopistolta aiemminkin tullut viestiä, vasta sitten sen jälkeen tuli asia mieleen kun paikka oli peruttu. Ei luulisi olevan kovin suuri homma käyttää sen yhden kesän aikana vähän enemmän omaa aikaa ja vaivaa noiden selvittelyyn, että varmasti menee asiat oikein.

Nuo sähköpostipalvelut on välillä kivoja kun siellä saattaa välillä jännistäkin syistä päätyä asiallisten tahojen viestejä roskapostikansioon, koska ties minkälaista automatiikkaa ja oppivaa tekoälyä. Siksi sitä roskaposti kansiotakin olisi hyvä välillä seurata, ellei sitten jo päivässä tule satoja viestejä. Silloin tosin kannattaisi jo tehdä joku oma asiallinen sähköpostiosoite, jota ei käytä kuin tällaisissa virallisemmissa asioissa (ts. älä käytä osoitetta kaiken maailman verkkopalveluihin rekisteröityessä).

Nykyään tulee tosi harvoin tsekattua roskapostit, kun ei sinne enää käytännössä koskaan mene mitään tärkeää. Sikäli ymmärrän, että ulkomailta tullut henkilö ei välttämättä osaa odottaa että tärkeät yhteydenotot ei tule a) snailmaililla b) mene roskapostiin.

Mutta joo, kyllä sitä pitäisi itse seurata dediksiä. Sen tekemättä jättäminen on tyhmää.
Ainakin tuosta uutisesta jäi sellainen kuva, että ihan Suomen kansalainen kyseessä.

Unohtamatta että se kirjekin voi pahimmissa tapauksissa kadota ties minne (jakelija laittaa väärään laatikkoon ja henkilö joka sai väärän kirjeen heittää sen suoraan roskiin sen sijaan että toimittaisi eteenpäin). Sinänsä jännä että noita viestejä ei voisi samalla myös sinne Omapolkuun lisätä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Sinänsä jännä että noita viestejä ei voisi samalla myös sinne Omapolkuun lisätä.
Ei omapolku, vaan opintopolku.fi, mutta kuitenkin.

Siihen on varmasti monta syytä miksi viestit tulevat sähköpostina, eivätkä sinne opintopolkuun. Suurin syy lienee siinä, että sieltä niitä ei kovinkaan moni osaisi käydä katsomassa, eli se on aika sama sitten lähettää viestit suoraan opiskelijan ilmoittamaan email-osoitteeseen. Toinen syy saattaa olla eri oppilaitoisten sisäisissä toimintamalleissa, eli jos ja kun viestejä lähetetään erilaisten automatiikoiden kautta, niin se ei osaa huomioida sitä opintopolkua mitenkään, enkä itse asiasssa tiedä onko siellä ylipäätään mitään sellaista viestirajapintaa edes olemassa. Pikaisella vilkaisulla sanoisin ettei ole ja tätä tukee myös tuo uutisartikkeli.

Oli miten oli, opiskelija oli huolimaton, mutta on tässä sitli selvää kehitystarvetta myös opintopolun ylläpitäjille, eli sähköpostin ja tekstiviestien tulisi olla lähinnä vain avustava kanava rinnalla ja itse viestisisällöt pitäisi päästä lukemaan vahvasti tunnistettuna vasta sieltä opintopolun käyttöliittymästä. Vaan tulipa heti mieleen siinäkin pari haastetta mm. tietosuojassa ja ulkomaalaisten opiskelijoiden tunnistuksessa, joten ei ole ihan simppeli kokonaisuus tämäkään ratkaistavaksi.
 

GadnenMulkoSilmä

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
294
Tästä ehkä joku tunnistaa, mutta menkööt..
Se on kirkkaan/kiiltävän oranssi pt cruiser jonka "parhaita" puolia on korostettu valkoisella tehostevärillä. Myös ne pinnat (tai mitkä ovatkaan) pyörissä ovat kirkkaan oranssit/valkoiset.
Penkit eivät ole oranssit. Ne ovat jostain syystä punaiset mikä tavallaan kruunaa koko konaisuuden.
Olen joskus leikitellyt ajatuksella että ajaisin tuolla tahallaan kolarin ettei minun tarvitsisi enää sietää sitä ihmisten tuijottelua.
Jos tulee fiilis autoa ajessa, että ajelee kallioleikkaukseen kun auto on vaan niin paska tai ruma/mauton, niin jossain lienee vikaa:D

Puhumattakaan PT Cruiserin teknisestä etumatkasta ja katsastustilastojen lukuisista ykköstiloista.
Vaikka olis jo ihan vakiokin:bored:
 

GadnenMulkoSilmä

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
294
Hyönteismyrkky ei ole kovin vaarallista nisäkkäille. Pitää syödä useita litroja kuollakseen. Sen nieleminen on tietysti silti todella tyhmää.
Ajatteliko päihtyä sillä vai tekikö mulla estolista pikku kepposen ja jäi jokunen viesti välistä;)
 

GadnenMulkoSilmä

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
294
On kyllä erikoista, jos tuo tänne lennätetään, kun samaan aikaan thaimaassa tekee kuolemaa Suomalainen turisti, joka vaatisi erikoislennon päästäkseen Suomeen, mutta sitä ei valtio halua maksaa ja annetaan sen mieluummin kuolla sinne.
Ei Suomen valtiokaan lennätä USA:stakaan sen kummemmin private jetillä tai edes turistiluokkaan modatulla sängyllä mihinkään, jos ei ole vakuuksia/takaajia tai vaikka sitä vakuutusta. Kallista kun on.

Tsunamit+terojen iskut+ muut isommat--> silloin voi onnistuakin.
 

GadnenMulkoSilmä

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
294
Lidlin paistopisteet on legendaarisia tässä, ainakin ennen kun ei ollu pleksillä erikseen suojattuja kaikki hyllyt. Ylähyllyltä urkottaessa tietyn kansanryhmän pitkien hameiden helmat hulmusi alahyllyjen tuotteissa. Namnam.
:srofl:
Ajatuksena jo vitun huvittava. Mutta kai mäkin oon saanut mannebakteereja kun on näin kujalla:bored:
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Ei Suomen valtiokaan lennätä USA:stakaan sen kummemmin private jetillä tai edes turistiluokkaan modatulla sängyllä mihinkään, jos ei ole vakuuksia/takaajia tai vaikka sitä vakuutusta. Kallista kun on.

Tsunamit+terojen iskut+ muut isommat--> silloin voi onnistuakin.
Tää suomalainen ilmeisesti sitten kuoli. Taisi olla oodinin sotureita ja siksi nämä vaihtoehtomediat siitä taisivatkin möykätä.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 854
Tää suomalainen ilmeisesti sitten kuoli. Taisi olla oodinin sotureita ja siksi nämä vaihtoehtomediat siitä taisivatkin möykätä.
Melko huono aika kommentoida mutta sanonpa kuitenkin, toivottavasti omaiset eivät googlaile tänne mieltään pahoittamaan. Vainajan läheiset sopivat tähän aiheeseen jos tiedot siitä että oli saanut kolme lentolupaa mutta Finnairille yksikään ei kelvannut pitävät paikkansa. Sen sijaan että odoteltiin muuttaisiko Finnair mieltään niin ensimmäisen ein jälkeen SASin tiskille jolta olisi saanut myös jatkolennon esim. Helsinkiin. Jos kunto olisi heikentynyt lennolla niin päteviä Tukholman sairaalatkin on ja eurooppalaisella sairaanhoitokortilla kulutkin olisi pysyneet kurissa. Luonnollisesti jos SAS olisi kieltäytynyt niin kokeilemaan muita kehittyneiden EU-maiden lentoja.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Melko huono aika kommentoida mutta sanonpa kuitenkin, toivottavasti omaiset eivät googlaile tänne mieltään pahoittamaan. Vainajan läheiset sopivat tähän aiheeseen jos tiedot siitä että oli saanut kolme lentolupaa mutta Finnairille yksikään ei kelvannut pitävät paikkansa. Sen sijaan että odoteltiin muuttaisiko Finnair mieltään niin ensimmäisen ein jälkeen SASin tiskille jolta olisi saanut myös jatkolennon esim. Helsinkiin. Jos kunto olisi heikentynyt lennolla niin päteviä Tukholman sairaalatkin on ja eurooppalaisella sairaanhoitokortilla kulutkin olisi pysyneet kurissa. Luonnollisesti jos SAS olisi kieltäytynyt niin kokeilemaan muita kehittyneiden EU-maiden lentoja.
Olisiko niin, että Finnairilta ei sitten saanut rahoja takaisin? On se suhteellisen vaikeata tilata uusia lippuja, jos kaikki rahat on kiinni Finnairin lipuissa.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Vois mennä mikä vituttelee ketkuunkin, mutta porukka mikä jää pläräämään instaa/fasea/mitä tahansa siihen kaupan tuulikaappiin (koska minulla on oikeus ja olen uniikki lumihiutale), kärryjen ja sisäänmenon kohalle. Siinä sitten yrittää pujotella ja rykien saaha latua auki, ja jos vahingossa sanoo "anteeksi, menisin tästä", niin takaisin tulee mulkoilua ja mitä vittua kommentteja. Yleensä tielläolijat on nykyisin näitä housut kainalossa olevia mukanuoria naisia.
 

Ukko Ylijumala

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.07.2019
Viestejä
201
Vois mennä mikä vituttelee ketkuunkin, mutta porukka mikä jää pläräämään instaa/fasea/mitä tahansa siihen kaupan tuulikaappiin (koska minulla on oikeus ja olen uniikki lumihiutale), kärryjen ja sisäänmenon kohalle. Siinä sitten yrittää pujotella ja rykien saaha latua auki, ja jos vahingossa sanoo "anteeksi, menisin tästä", niin takaisin tulee mulkoilua ja mitä vittua kommentteja. Yleensä tielläolijat on nykyisin näitä housut kainalossa olevia mukanuoria naisia.
Tämä, ja lisäksi ihmiset joiden on pakko plärätä puhelintaan kahden minuutin välein. Näitä näkee auton ratissa, ruokapöydässä, kesken keskustelun ym...

Itse laitan puhelimen äänettömälle ja taskuun, jos olen muiden kanssa esimerkiksi ulkona ravintolassa syömässä. Ei ole vielä tähän päivään mennessä mennyt mikään elintärkeä asia ohi sen takia.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
"Ei ole vielä tähän päivään mennessä mennyt mikään elintärkeä asia ohi sen takia."

Juu. Itellä napsahtaa sulake välittömästi, jos ollaan ravintelissa ja porukka instailee tms. sen sijaan että juteltaisiin, syötäisiin ja juotaisiin. Kerrankin kun tässä nyt kasvokkain saman pöydän äärellä ollaan.

Voihan sitä kuvan laittaa, mutta se tykkäyksien jatkuva seuranta ja vitullinen "kenen kuva on paras" -vertailu aiheuttaa aivoverenvuodon. Sulla on kaverit, ruokaa ja juomaa, ja silti snäppäät jotain paskaa eetteriin? Mitä vittua?
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Tämä, ja lisäksi ihmiset joiden on pakko plärätä puhelintaan kahden minuutin välein. Näitä näkee auton ratissa, ruokapöydässä, kesken keskustelun ym...
Aika villiltä näyttää touhu mitä nykyään näkee kun porukka pyöräillessä ja auton ratissa plärää puhelintaan. Ajo on silloin holtittomampaa mitä rattijuopolla kolmen promillen kännissä.

Sama kait se sille on jos itsensä telovat ruumishuoneelle, neliraajahalvaantuneeksi tai harvahampaiseksi ruokaa pililllä imeväksi leukamurtumapotilaaksi, mutta hirvittää sivullisten puolesta tuollainen.

Syystä tai toisesta naisillä näyttää olevan yleisempää tuollainen. Tämä siis omakohtaisena mutuna mitä tuolla liikkuessa olen nähnyt itse.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Aika villiltä näyttää touhu mitä nykyään näkee kun porukka pyöräillessä ja auton ratissa plärää puhelintaan. Ajo on silloin holtittomampaa mitä rattijuopolla kolmen promillen kännissä.

Sama kait se sille on jos itsensä telovat ruumishuoneelle, neliraajahalvaantuneeksi tai harvahampaiseksi ruokaa pililllä imeväksi leukamurtumapotilaaksi, mutta hirvittää sivullisten puolesta tuollainen.

Syystä tai toisesta naisillä näyttää olevan yleisempää tuollainen. Tämä siis omakohtaisena mutuna mitä tuolla liikkuessa olen nähnyt itse.
Kesälomareissulla Oulussa tuli yksi tapaus vastaan. Naama tiiviisti kännykässä astui ensin suojatielle, mutta sitten lähti hortoilemaan diagonaalin suuntaisesti ja päätyi lopulta jalkakäytävän viereen keskelle ajokaistaa. Tööttäsin ohittaessani, melkein lensi kännykkä kädestä kun säikähti :D
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Mun puolesta sais tulla vuosi ajokieltoa jos ratissa selaa puhelintaan.
Siihen pitäisi ehdottomasti puuttua tiukemmalla kädellä, mutta valvonta on aika helvetin vaikeaa. Tämä on sellainen rike, jossa mahdollisen rangaistuksen koventaminen saattaisi ainakin vähentää ongelmatapauksia yhdistettynä muutamiin näkyviin kampanjoihin.

Joissakin maissa poliisit matkustavat keskusta-alueella mm. linja-autoissa ja seuraavat niistä käsin viereisten kaistojen kuskien edesottamuksia.

 

jermu1982

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
993
Joskus tulee lähetettyä sähköpostia puhelimella samalla kun kattoo netflixistä sarjoja tabletilla ajaessa
 

Ukko Ylijumala

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.07.2019
Viestejä
201
Siihen pitäisi ehdottomasti puuttua tiukemmalla kädellä, mutta valvonta on aika helvetin vaikeaa. Tämä on sellainen rike, jossa mahdollisen rangaistuksen koventaminen saattaisi ainakin vähentää ongelmatapauksia yhdistettynä muutamiin näkyviin kampanjoihin.

Joissakin maissa poliisit matkustavat keskusta-alueella mm. linja-autoissa ja seuraavat niistä käsin viereisten kaistojen kuskien edesottamuksia.

Ongelma Suomessa onkin se että niitä poliiseja ei vaan juurikaan enää katukuvassa näy. Kameroilla nekin on nykyään korvattu. Poliisin ensimmäinen ja tärkein tehtävähän on kerätä rahaa valtion kassaan.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Siihen pitäisi ehdottomasti puuttua tiukemmalla kädellä, mutta valvonta on aika helvetin vaikeaa. Tämä on sellainen rike, jossa mahdollisen rangaistuksen koventaminen saattaisi ainakin vähentää ongelmatapauksia yhdistettynä muutamiin näkyviin kampanjoihin.
Sehän voisi olla automaattisesti minimissään puoli vuotta ajokieltoa ja sen verran sakkoa että taatusti tuntuu siihen kaveriksi.

Sitä joutaa kyllä pysähtymään vaikka tien sivuun tai linja-auto pysäkille whatsapittamaan jos on niin tärkeää asiaa ettei ajomatkan perille saakka jouda odottamaan.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 903
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Weekend festival on hyvä esimerkki massatapahtumasta, joka kerää nykyajan downshiftaavat janarit yhteen. Taas joku heikomman aineksen edustaja on ulimessa iltalehdelle, kun ei saanut "VIP lipuilla" VIP-tasoista kohtelua, joihin oli onnistunut polttamaan kuukauden sossurahat.

Weekend-festivaalin VIP-asiakkaille tyly-yllätys: jatkojuhlapaikkaan ei otettu sisään kuin kourallinen, vaikka toista luvattiin – ”En ole koskaan joutunut tällaisen kohtelun uhriksi”
Erikoinen tiivistelmä. Kysehän oli siis siitä, että järjestäjä oli myynyt palvelun, johon piti kuulua ilmainen sisäänpääsy jatkopaikkaan, kunhan sinne vain mahtuu sisään. Jälkikäteen ilmainen sisäänpääsy olikin rajattu kouralliselle kalliimman lipun ostaneista. Selvä virhe palvelussa ja kenties petos.

Tähän threadiin mahtuu kyllä jokainen, joka kokee tarpeelliseksi ilkkua niitä, jotka eivät ilkkujan tavoin vain hiljaa niele tappiotaan huijatuksi tultuaan.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Tähän threadiin mahtuu kyllä jokainen, joka kokee tarpeelliseksi ilkkua niitä, jotka eivät ilkkujan tavoin vain hiljaa niele tappiotaan huijatuksi tultuaan.
Kyllä juu, mutta nykyisin joka toinen vinolippis haluaa olla vip, kun ostaa kalliimman lipun. Ja ilkun kyllä niitä nopeita pleksejä käyttäviä torspoja siellä "vipissä".
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 903
Erikoinen tiivistelmä. Kysehän oli siis siitä, että järjestäjä oli myynyt palvelun, johon piti kuulua ilmainen sisäänpääsy jatkopaikkaan, kunhan sinne vain mahtuu sisään. Jälkikäteen ilmainen sisäänpääsy olikin rajattu kouralliselle kalliimman lipun ostaneista. Selvä virhe palvelussa ja kenties petos.

Tähän threadiin mahtuu kyllä jokainen, joka kokee tarpeelliseksi ilkkua niitä, jotka eivät ilkkujan tavoin vain hiljaa niele tappiotaan huijatuksi tultuaan.
Kertoo aika paljon ihmisestä, jos kehtaa ostaa VIP-liput Suomen pahimpaan janarikarsinaan, ja sen jälkeen menee vielä uhriutumaan Iltapaskaan.
Jutussa mainittiin aiemmin tämän elämänkoululaisen nimikin, sen jälkeen on myös kommentit piilotettu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 514
Viestejä
4 164 874
Jäsenet
70 419
Uusin jäsen
KukkoPärssinen

Hinta.fi

Ylös Bottom