Darwin-palkintoehdokkaat (Darwin Awards)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tämä ehkä kuuluu tänne: Kaksi ihmistä on kuollut yöllä liikenneonnettomuudessa Luumäellä

Auto on pysähtynyt moottoriliikennetielle ja kaksi ihmistä on noussut ulos autosta. Takaa tullut rekka törmäsi ja tappoi.

Mä yritän tässä kovasti miettiä, että olisiko tämä jotenkin muuten selitettävissä kuin ihan silkalla tyhmyydellä. Jos auto hajoaa, niin sen ehkä saisi pientareellekin parkkiin ja hätävilkutkin voi laittaa päälle ja perästätulijoitakin voi vaikka yrittää varoa... Ehkä voi olla, että on ollut osittain pientareella muttei ihan kokonaan. Joka tapauksessa moottoriliikennetiellä kannattaa ehkä keskittyä muun liikenteen varomiseen eikä esimerkiksi auton korjaamiseen!

Mutta siis uutisessa sanottiin, että pysähtyi tielle. Pientareesta ei puhuta mitään ainakaan tässä vaiheessa.

Ettei olisi ollut kännissä kaikki autossa olijat. :confused:
 
Tämä ehkä kuuluu tänne: Kaksi ihmistä on kuollut yöllä liikenneonnettomuudessa Luumäellä

Auto on pysähtynyt moottoriliikennetielle ja kaksi ihmistä on noussut ulos autosta. Takaa tullut rekka törmäsi ja tappoi.

Mä yritän tässä kovasti miettiä, että olisiko tämä jotenkin muuten selitettävissä kuin ihan silkalla tyhmyydellä. Jos auto hajoaa, niin sen ehkä saisi pientareellekin parkkiin ja hätävilkutkin voi laittaa päälle ja perästätulijoitakin voi vaikka yrittää varoa... Ehkä voi olla, että on ollut osittain pientareella muttei ihan kokonaan. Joka tapauksessa moottoriliikennetiellä kannattaa ehkä keskittyä muun liikenteen varomiseen eikä esimerkiksi auton korjaamiseen!

Mutta siis uutisessa sanottiin, että pysähtyi tielle. Pientareesta ei puhuta mitään ainakaan tässä vaiheessa.
Kaksi ihmistä kuoli Luumäellä – nousivat Kuutostiellä autosta rekan eteen

Henkilöauto oli pysähtynyt aamuyöllä hieman ennen kahta Luumäen Jurvalassa Kuutostielle.

Pelastuslaitokselta kerrotaan, että tiellä on onnettomuuspaikan kohdalla kaksi kaistaa kumpaankin suuntaan. Onnettomuus sattui Kouvolan suuntaan menevillä kaistoilla. Tie onnettomuuspaikalla on suora.

Palomestari Arto Tainan mukaan sää on ollut yön aikana Luumäellä hyvä, ja tie onnettomuuspaikalla on kuiva.

Mapsin mukaan ehkä tuolla Kouvolan suuntaan menevällä tiellä ei kovin hyvin ole tilaa viedä pientareelle. Jännä kyllä miten rekka tuohon on osanut ellei ole ihan pimeänä koko auto ollut kaiken aikaa.
 
Tämä ehkä kuuluu tänne: Kaksi ihmistä on kuollut yöllä liikenneonnettomuudessa Luumäellä

Auto on pysähtynyt moottoriliikennetielle ja kaksi ihmistä on noussut ulos autosta. Takaa tullut rekka törmäsi ja tappoi.

Mä yritän tässä kovasti miettiä, että olisiko tämä jotenkin muuten selitettävissä kuin ihan silkalla tyhmyydellä. Jos auto hajoaa, niin sen ehkä saisi pientareellekin parkkiin ja hätävilkutkin voi laittaa päälle ja perästätulijoitakin voi vaikka yrittää varoa... Ehkä voi olla, että on ollut osittain pientareella muttei ihan kokonaan. Joka tapauksessa moottoriliikennetiellä kannattaa ehkä keskittyä muun liikenteen varomiseen eikä esimerkiksi auton korjaamiseen!

Mutta siis uutisessa sanottiin, että pysähtyi tielle. Pientareesta ei puhuta mitään ainakaan tässä vaiheessa.

Oliskohan rekka tullut väistöliikkeen takia koko tien leveydeltä ja liiskannut nuo ihmiset kuin kärpäslätkä?
 
Jännästi muuten uutisissa ei mainita, että kyseessä on moottoriliikennetie, vaikka se vaikuttaa asianhaaroihin sikäli, että kaikenlainen pysäköinti ja pysähtyminen on kielletty ilman pakottavaa syytä...
 
Mapsin mukaan ehkä tuolla Kouvolan suuntaan menevällä tiellä ei kovin hyvin ole tilaa viedä pientareelle. Jännä kyllä miten rekka tuohon on osanut ellei ole ihan pimeänä koko auto ollut kaiken aikaa.

Onko tuolla tieosuudella turvallisuutta parantavat (ja väistämisen estävät) keskikaiteet?
 
Ettei olisi ollut kännissä kaikki autossa olijat. :confused:
Tai ihan vaan väsyneitä. Netissä kaikki ovat toki skarppeja kaikkien tilanteiden mestareita 24/7, itellä taas tuppaa olemaan niin että 02 yöllä en aina ole kaikista skarpeimmillani ja joku yllättävä tilanne saattaa pistää toimimaan ei-niin-fiksustikin. Eikö rekkakuskeillakin tuo ole aika yleistä?
En tosin tohon aikaan nyt ylipäätään ajais yhtään minnekään, mutta kunhan toin esille.
 
Pysähdyksen syynä oli matkustajien riitely, eli kyllä tämä juttu taitaa oikeassa ketjussa olla...

Poliisi: Näin Luumäen kohtalokas onnettomuus tapahtui – autossa neljä ihmistä, pysähtyminen johtui mahdollisesta erimielisyydestä

Edelleenkään missään ei mainita, että kyseessä oli moottoriliikennetie, ja sehän oli, mikä tarkoittaa, että henkilöauton kuljettaja on myöskin osasyyllinen tapahtumiin, koska pysähdys oli laiton. Toki myös jalankulku tai vaikka "riitely" on kielletty tuollaisella tiellä!

Eli periaatteessa onnettomuuteen saattaa olla neljä syyllistä, mutta vain kaksi on haudassa, joten miettikööt sitten siellä tekojaan... :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Edelleenkään missään ei mainita, että kyseessä oli moottoriliikennetie, ja sehän oli, mikä tarkoittaa, että henkilöauton kuljettaja on myöskin osasyyllinen tapahtumiin, koska pysähdys oli laiton. Toki myös jalankulku tai vaikka "riitely" on kielletty tuollaisella tiellä!
Toisaalta jos riitely yltynyt riittävän kovaksi auton sisällä, ei todellakaan tule jatkaa ajoa. Eli kuski voi olla ainoa syytön. Toki ne hätävilkut olisi pitänyt olla päällä.
 
Toisaalta jos riitely yltynyt riittävän kovaksi auton sisällä, ei todellakaan tule jatkaa ajoa. Eli kuski voi olla ainoa syytön. Toki ne hätävilkut olisi pitänyt olla päällä.
Aika heikko selitys, koska aina voi kääntyä rampista ensin ja pysähtyä sitten, ellei matkustajat suurin piirtein tapa toisiaan autossa...

Joka tapauksessa on minusta vähän outoa, että poliisi ei ilmeisesti tiedotteessaan ota mitään kantaa siihen, että kyseessä oli moottoriliikennetie, jolla ei saa pysähtyä eikä myöskään oleskella riitelemässä..

Lisäksi tuolla tiellä liikkuu poikkeuksellisen paljon raskasta liikennettä.
 
Aika heikko selitys, koska aina voi kääntyä rampista ensin ja pysähtyä sitten, ellei matkustajat suurin piirtein tapa toisiaan autossa...
Onhan joku voinut suunnilleen alkaa rattia vääntämään ja kuskin on ollut pakko pysähtyä. Sehän taisi pysähtyä osittain tielle eikä edes mahdollisimman reunaan, joten joku kiire siinä on ollut.
 
Onhan joku voinut suunnilleen alkaa rattia vääntämään ja kuskin on ollut pakko pysähtyä. Sehän taisi pysähtyä osittain tielle eikä edes mahdollisimman reunaan, joten joku kiire siinä on ollut.
Se varmaan selviää aikanaan. Oli miten oli, niin jos harrastaa jalankulkua ja riitelyä keskellä moottoriliikennetietä ja sitten rekka tappaa, niin ehkäpä silloin ansaitsee päätyä vaikkapa tällaiseen viestiketjuun.. :smoke:
 
Tai ihan vaan väsyneitä. Netissä kaikki ovat toki skarppeja kaikkien tilanteiden mestareita 24/7, itellä taas tuppaa olemaan niin että 02 yöllä en aina ole kaikista skarpeimmillani ja joku yllättävä tilanne saattaa pistää toimimaan ei-niin-fiksustikin. Eikö rekkakuskeillakin tuo ole aika yleistä?
En tosin tohon aikaan nyt ylipäätään ajais yhtään minnekään, mutta kunhan toin esille.

Jaa-a kuule. Itse ainakin ollut sen verran skarppina että en kävele keskellä tietä yöllä rekan alle. Enkä ole "skarppi kaikkien tilanteiden mestari 24/7".

Noh, saivat sen ultimaattisen rangaistuksen typeryydestään. Ei siinä muuta, elämä on.
 
Jaa-a kuule. Itse ainakin ollut sen verran skarppina että en kävele keskellä tietä yöllä rekan alle. Enkä ole "skarppi kaikkien tilanteiden mestari 24/7".

Noh, saivat sen ultimaattisen rangaistuksen typeryydestään. Ei siinä muuta, elämä on.
Hyvä sinulle.
Moni liikenneonnettomuus ja kuolema on kuitenkin tapahtunut väsymisen takia, joka on tässäkin keississä mahdollinen vaihtoehto. Riittää, että rekkakuski on ollut puoli-off moodissa, eikä reagoinut tapahtumiin mitenkään vaikka päiväsaikaan virkeänä olisi. Riippumatta siitä, kuinka "fiksusti" uhrit tekivät.
 
Hyvä sinulle.
Moni liikenneonnettomuus ja kuolema on kuitenkin tapahtunut väsymisen takia, joka on tässäkin keississä mahdollinen vaihtoehto. Riittää, että rekkakuski on ollut puoli-off moodissa, eikä reagoinut tapahtumiin mitenkään vaikka päiväsaikaan virkeänä olisi. Riippumatta siitä, kuinka "fiksusti" uhrit tekivät.
Aina voi spekuloida sillä, että jos rekkakuski olisi ollut äärimmäisen skarppina, olisi ehkä ehtinyt näitä sankareita väistää, mutta harvapa meistä sellainen ihmemies on, että aina toimitaan 100-prosenttisesti toimintakykymme rajoilla.

Ja pitää tosiaan muistaa, että reagointiaikaa on ollut joitakin sekunnin kymmenyksiä ehkä. Tie ei ollut valaistu, ja jos auto ja ukotkin on olleet pimeinä, niin tilanne on aika hankala rekkakuskin kannalta.

Lisäksi moottoriliikennetiellä ei ole odotettavissakaan mitään hitaita tai pysähtyneitä esteitä yleensä, koska lähtökohtaisesti sellaisia ei saisi olla. Tavalliset tiet tai katuverkko on ehkä vähän eri asia.
 
Aina voi spekuloida sillä, että jos rekkakuski olisi ollut äärimmäisen skarppina, olisi ehkä ehtinyt näitä sankareita väistää, mutta harvapa meistä sellainen ihmemies on, että aina toimitaan 100-prosenttisesti toimintakykymme rajoilla.

Ja pitää tosiaan muistaa, että reagointiaikaa on ollut joitakin sekunnin kymmenyksiä ehkä. Tie ei ollut valaistu, ja jos auto ja ukotkin on olleet pimeinä, niin tilanne on aika hankala rekkakuskin kannalta.

Lisäksi moottoriliikennetiellä ei ole odotettavissakaan mitään hitaita tai pysähtyneitä esteitä yleensä, koska lähtökohtaisesti sellaisia ei saisi olla. Tavalliset tiet tai katuverkko on ehkä vähän eri asia.
En ala spekuloimaan mitään, enkä siis syyllistämään rekkakuskia. Kunhan toin esille, että kello 02 yöllä tilanteet on erilaisia kuin 1400 päivällä, ja siks en heti Darwinisteiksi heti tuomitse.
 
En ala spekuloimaan mitään, enkä siis syyllistämään rekkakuskia. Kunhan toin esille, että kello 02 yöllä tilanteet on erilaisia kuin 1400 päivällä, ja siks en heti Darwinisteiksi heti tuomitse.
Onhan kello 02 yöllä eri asia niiden riitelijöidenkin näkökulmasta kuin 1400 päivällä. Jos olisi yhtään älliä päässä, olisivat ehkä hokanneet, että ETENKIN yöaikaan liikkuminen jalan moottoriliikennetiellä on erityisen VAARALLISTA.
 
Pysähdyksen syynä oli matkustajien riitely, eli kyllä tämä juttu taitaa oikeassa ketjussa olla...

Poliisi: Näin Luumäen kohtalokas onnettomuus tapahtui – autossa neljä ihmistä, pysähtyminen johtui mahdollisesta erimielisyydestä

Edelleenkään missään ei mainita, että kyseessä oli moottoriliikennetie, ja sehän oli, mikä tarkoittaa, että henkilöauton kuljettaja on myöskin osasyyllinen tapahtumiin, koska pysähdys oli laiton. Toki myös jalankulku tai vaikka "riitely" on kielletty tuollaisella tiellä!
Kyllä hätätilanteessa velvollisuus on nimenomaan pysähtyä heti eikä jäädä saivartelemaan ja änkyttämään liikennesäännöistä kuin joku autisti. Se on sitten eri asia, että miksi on pitänyt parkkeerata ilmeisesti auto pimeänä ja vielä ajoradan puolelle vaikka kuvan perusteella tilaa olisi ollut enemmänkin. (Tosin ei se auton kärsimä vahinko tässä pointti olekaan.)

Sen verran nyt minullakin sytytti, että kun keskellä metsää jätin auton levikkeelle kusella käydessä, niin siitä (levikkeestä) huolimatta jätin valot päälle. Luulisi että jos autossa olisi ollut mitään valoja päällä, niin myös auton vierellä heiluneet ihmiset olisi huomattu. Jollain tavalla nämä rähisijät ovat olleet sekaisin, koska eivät ole rekkaa väistäneet.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä hätätilanteessa velvollisuus on nimenomaan pysähtyä heti eikä jäädä saivartelemaan ja änkyttämään liikennesäännöistä kuin joku autisti. Se on sitten eri asia, että miksi on pitänyt parkkeerata ilmeisesti auto pimeänä. Sen verran nyt minullakin sytytti, että kun keskellä metsää jätin auton levikkeelle kusella käydessä, niin siitä (levikkeestä) huolimatta jätin valot päälle. Luulisi että jos autossa olisi ollut mitään valoja päällä, niin myös auton vierellä heiluneet ihmiset olisi huomattu.
No, se on sitten viranomaisten tehtävä selvittää, että oliko tällainen pysähdyksen oikeuttava "hätätilanne" päällä vai ei. Mielestäni matkustajien "erimielisyydet" ei lähtökohtaisesti ole sellainen hätätilanne, ellei ne suurin piirtein tapa toisiaan takapenkillä tai häiritse kuljettajaa fyysisesti.

Mitä valaistukseen tulee, niin vaikka autossa olisikin ollut ajovalot päällä ja hätävilkutkin, ei auton takana hyppivät tyypit silti välttämättä erotu erityisen hyvin - tai erityisesti juuri siksi, koska ajovalot aiheuttaisi aika suuren kontrastieron maisemaan. Rekkakuski siis huomaisi auton hyvin kyllä, mutta ei välttämättä takana olevia henkilöitä senkään vertaa kuin jos auto olisi ollut pimeänä...

Mitä tästä opimme? Jatkossa jos haluaa pysähtyä moottoritiellä ja hengailla auton luona, kannattaa pitää valot päällä ja hengailla auton ETUPUOLELLA.
 
Viimeksi muokattu:
En ala spekuloimaan mitään, enkä siis syyllistämään rekkakuskia. Kunhan toin esille, että kello 02 yöllä tilanteet on erilaisia kuin 1400 päivällä, ja siks en heti Darwinisteiksi heti tuomitse.

Voi jumalauta. Siellä moottoriliikennetiellä EI hilluta keskellä tietä oli kello sitten mitä tahansa. Ei kaikilla vissiin äly vaan riitä näinkin helpon konseptin ymmärtämiseen.

Elämässä on vaikeempiakin pulmia kuin tämä.
 
Jotenkin voisin veikata et joku kyytiläinen yrittänyt tai hyökännytkin rattiin (kännissä) jolloin kuskilla ei oikein ole vaihtoehtoa kun pysähtyä. Noita yllättävän usein tapahtuu, jopa ihan omassa tuttavapiirissä sattui mokoma.
 
Asiaton käytös
Suomalainen natsi kuollut thaimaassa Skorpionin pureman komplikaatioihin, kun ei ollut varaa kunnon sairaalahoitoihin. Menee Darwinlistalle, kun ei ollut matkavakuutus voimassa.
Itselle ei tulisi mieleenkään lähteä ulkomaille edes päiväksi ilman matkavakuutusta. Noh onneksi nykyjään liiton kautta ja luottkortin kautta on kaksi jatkuvaa vakuutusta.

Taidanpa avata tämän uutisen kunniaksi yhden olusen.

Vakavasti sairastuneena hengestään kamppaillut suomalaismies, Miikka Mustonen, on kuollut 39-vuotiaana sairaalassa Thaimaassa 19.7. kello 08:50 Suomen aikaa: "Lepää rauhassa - Miikka!"
UMV-Lehti on seurannut toukokuun lopusta saakka kuinka Miikka Mustonen, 39, on taistellut elämästään Thaimaassa sen jälkeen kun kaksi skorpionin pistoa aiheutti hänelle hengenvaarallisen myrkytystilan.

Järkyttävä suru-uutinen Thaimaasta: "Miikka on kuollut"
 
Olisihan toi hengissä saattanut selvitä, jos olisi lentokoneeseen huolittu, mutta ymmärtäähän tässä toki Finnairinkin näkökulman.
 
Suomalainen natsi kuollut thaimaassa Skorpionin pureman komplikaatioihin, kun ei ollut varaa kunnon sairaalahoitoihin. Menee Darwinlistalle, kun ei ollut matkavakuutus voimassa.
Itselle ei tulisi mieleenkään lähteä ulkomaille edes päiväksi ilman matkavakuutusta. Noh onneksi nykyjään liiton kautta ja luottkortin kautta on kaksi jatkuvaa vakuutusta.

Uuden Suomen blogin kommenteista saa hieman eri kuvan kuolinsyystä, tiedä sitten mikä on lopullinen totuus.

Miksi edesmennyt Miikka Mustonen ei saanut kuljetusta Suomeen hoitoon?
 
Voi jumalauta. Siellä moottoriliikennetiellä EI hilluta keskellä tietä oli kello sitten mitä tahansa. Ei kaikilla vissiin äly vaan riitä näinkin helpon konseptin ymmärtämiseen.

Elämässä on vaikeempiakin pulmia kuin tämä.
Ei tietenkään, mutta asenteestasi että tilanteita et kykene tai halua ymmärtämää, ja vastaat aivan kummallisella ja turhalla aggressiolla, kyllä alkaa haisemaan vahvasti elämän-koululaisuus.
 
Suomalainen natsi kuollut thaimaassa Skorpionin pureman komplikaatioihin, kun ei ollut varaa kunnon sairaalahoitoihin. Menee Darwinlistalle, kun ei ollut matkavakuutus voimassa.
Itselle ei tulisi mieleenkään lähteä ulkomaille edes päiväksi ilman matkavakuutusta. Noh onneksi nykyjään liiton kautta ja luottkortin kautta on kaksi jatkuvaa vakuutusta.

Taidanpa avata tämän uutisen kunniaksi yhden olusen.

Vakavasti sairastuneena hengestään kamppaillut suomalaismies, Miikka Mustonen, on kuollut 39-vuotiaana sairaalassa Thaimaassa 19.7. kello 08:50 Suomen aikaa: "Lepää rauhassa - Miikka!"
UMV-Lehti on seurannut toukokuun lopusta saakka kuinka Miikka Mustonen, 39, on taistellut elämästään Thaimaassa sen jälkeen kun kaksi skorpionin pistoa aiheutti hänelle hengenvaarallisen myrkytystilan.

Järkyttävä suru-uutinen Thaimaasta: "Miikka on kuollut"

Jossain joku väitti ettei matkavakuutus edes korvaisi mitään skorpionin pistoja. Mutta ei kai ne vakuutukset todella niin surkeita voi olla, että olet jumissa jossain shitholessa, jos sattuu joku sellainen tapahtuma, mikä on rajattu matkavakuutuksen ulkopuolelle?
 
Onpahan ketju ja vielä omilla nimillään taas jotkut säteilevät. Mutta saattaapi hyvinkin olla, että maksakirroosi sillä vain oli eikä sitä olisi pelastettu missään ilman maksansiirtoa.
Tuo maksakirroosi on se todennäköisin, aiheuttaa tuon turvotuksen ja sitä ei kyllä hoideta mitenkään. Sitä uutta maksaa kun ei ihan noin vaan saa
 
Jossain joku väitti ettei matkavakuutus edes korvaisi mitään skorpionin pistoja. Mutta ei kai ne vakuutukset todella niin surkeita voi olla, että olet jumissa jossain shitholessa, jos sattuu joku sellainen tapahtuma, mikä on rajattu matkavakuutuksen ulkopuolelle?
Ainakin suomalaiset matkavakuutukset korvaa kyllä skorpionien ja vaikka kääremeiden puremat. Noilla foorumeilla on sitä fakenews altright proagandaa kun "kela gold" ei kustantanutkaan suomen parhainta kotiin.
Itsellä matkavakuutus on korvannut merisiiliin astumisen tuottamat sairaalakulut.

Tuossa esim oman IF:n ehdot ehdot: https://www.if.fi/globalassets/fi/pdf/ehdot/matkavakuutusehdot.pdf
Tuossa Turva oikein mainostaa käärmehillä ja malarialla:

Matkavakuutuksessa ei kannata pihistellä. Jos on varaa matkustaa, on sinulla myös varaa matkavakuutukseen. Ennen kuin jätät säästösyistä matkavakuutuksen ottamatta, kannattaa miettiä, onko sinulla varaa maksaa vaikkapa kymmenientuhansien eurojen helikopterikyyditystä lähimpään sairaalaan, tai kuukauden yksityissairaalamaksua, jos sairastut. Saattaisi kirpaista, eikö?

Kaoottinen liikenne ja huonot tiet, erilainen bakteerikanta ja loiseläimet, lumivyöryt tai tulvat, vaaralliset käärmeet, sairauksia levittävät hyttyset, pilaantunut ruoka, varkaat... Matkalla voi sattua mitä vain. Ja sattuukin: joka päivä ulkomailla yksi suomalainen kuolee, yksi sairastuu ja viisi suomalaista joutuu rikoksen uhriksi.

Turva - virhe
 
Tuo maksakirroosi on se todennäköisin, aiheuttaa tuon turvotuksen ja sitä ei kyllä hoideta mitenkään. Sitä uutta maksaa kun ei ihan noin vaan saa

Kyllä mä keksin pari tusinaa muutakin mahdollista syytä tuolle tilalle kuin maksakirroosin, paljon todennäköisempiäkin jopa.
 
Kyllä mä keksin pari tusinaa muutakin mahdollista syytä tuolle tilalle kuin maksakirroosin, paljon todennäköisempiäkin jopa.
Mutta et sitten jaksanut yhtään niistä mainita? Voi perkele mitä nolla postailua tuollainen.

Itse tuossa lähinnä kiinnostaa se että miksi Finnair ei tuota kyyttin ottanut jos kerran oli rahat ja todistus että on lentokunnossa, ja että eikö muka millään muulla lentoyhtiöllä kulje tuolta koneita vaikka sitten parilla vaihdolla. Luulisi että tuokin olisi parempi vaihtoehto kuin maata päiväkaupalla odotussalissa että pääseekö kyytiin. Joku tuossa koko hommassa kyllä haisee siltä että ei ihan kaikkia yksityiskohtia ole kerrottu.
 
Oli mikä oli, niin lähinnä sillä voidaan jossitella, että olisiko Finnair kuitenkin voinut ottaa miehen kyytiin. Lento Bangkokista Helsinkiin kestää kai kymmenisen tuntia, ja ehkäpä mies olisi sen kestänyt kun "jaksoi" lentokentälläkin makoilla...

Ja jossei Finnair halunnut ottaa, niin miksei kokeiltu jotain muuta lentoyhtiötä? Eikä olisi tarvinnut edes Helsinkiin päästä vaan mihin tahansa EU-alueelle. Siellä olisi välttämätön hoito annettu samoin ehdoin kuin paikallisillekin. Uutta maksaa tuskin kuitenkaan.
 
Mutta et sitten jaksanut yhtään niistä mainita? Voi perkele mitä nolla postailua tuollainen.

Itse tuossa lähinnä kiinnostaa se että miksi Finnair ei tuota kyyttin ottanut jos kerran oli rahat ja todistus että on lentokunnossa, ja että eikö muka millään muulla lentoyhtiöllä kulje tuolta koneita vaikka sitten parilla vaihdolla. Luulisi että tuokin olisi parempi vaihtoehto kuin maata päiväkaupalla odotussalissa että pääseekö kyytiin. Joku tuossa koko hommassa kyllä haisee siltä että ei ihan kaikkia yksityiskohtia ole kerrottu.
Vaikka olen yliopistossa monen monta vuotta yrittänyt hioa kliinikon taitojani äärimmillensä, niin en silti osaa huonolaatuisesta kuvasta tehdä diagnoosia, näemmä en ainakaan yhtä hyvin kuin kaikki muut internetin sankarit.

Muoks. Finnair itse päättää ketä ottaa kyytiin ja ketä ei, välilasku on kallista lystiä.
 
Kuvasta päätellen auto ei ole ollut niin reunassa kuin olisi voinut olla. Lisäksi jos se onkin törmäyksen johdosta johonkin suuntaan siirtynyt, niin ei ainakaan keskemmälle...

194b4c55913a4ecf876edda58b06dfe3.jpg.webp


Kuvat Luumäen turmapaikalta: Näin järkyttynyt venäläiskuski kertoi törmäyksestä poliisille
 
Oli mikä oli, niin lähinnä sillä voidaan jossitella, että olisiko Finnair kuitenkin voinut ottaa miehen kyytiin. Lento Bangkokista Helsinkiin kestää kai kymmenisen tuntia, ja ehkäpä mies olisi sen kestänyt kun "jaksoi" lentokentälläkin makoilla...
On vähän eri asia nostaa 2 km paineeseen kuin maata lentokentällä. Kukaan ilmailulääkäri tuskin sallii reittilennolle monielinvaurioista, joka kuukauden päässä teho-osastosta vaikka olisi 3 sijaan 13 yleislääkärin lausuntoa lentokelpoisuudesta. Näihin on aika tarkat kriteerit ja jonkun Thaimaalaisen lääkärin lausunto ei niiden kriteereiden ohi kävele ja hyvä niin. Olemassa olevin tiedoin olisi ehkä voinut lennättää ambulanssilennolla ja silloinkin vain ehkä.
 
Kuvasta päätellen auto ei ole ollut niin reunassa kuin olisi voinut olla. Lisäksi jos se onkin törmäyksen johdosta johonkin suuntaan siirtynyt, niin ei ainakaan keskemmälle...

194b4c55913a4ecf876edda58b06dfe3.jpg.webp


Kuvat Luumäen turmapaikalta: Näin järkyttynyt venäläiskuski kertoi törmäyksestä poliisille

Ehkä se ois kannattanut jättää ainakin valot päälle autoon ja hätävilkku jos noin vanhassa on tai edes kääntymisvilkku. Silloin sen auton olisi voinut takaa tulevat huomatakkin.
 
Ehkä se ois kannattanut jättää ainakin valot päälle autoon ja hätävilkku jos noin vanhassa on tai edes kääntymisvilkku. Silloin sen auton olisi voinut takaa tulevat huomatakkin.
Ensinnäkään ei tietysti olisi lähtökohtaisesti pitänyt eikä saanut pysäköidä moottoriliikennetielle, vaan olisi mahdollisuuksien mukaan pitänyt kääntyä rampista ensin ja pysähtyä sitten. Jos oletetaan, että tilanne ei ole ollut aivan sietämätön.

Toisekseen auton olisi voinut ajaa kokonaan pientareen puolelle ja tietenkin valot olisi pitänyt olla päällä, mutta ajovalotkaan sinänsä eivät välttämättä olisi auttaneet riitapukarien näkyvyyttä vaan jopa päinvastoin. Itse auton olisi toki huomannut paremmin jos siinä olisi ollut valot, tosin siltikin pysähdyksissä oleva auto puolittain ajoradalla on aika yllättävä este, eikä etenkään pimeässä sitä välttämättä tajua hyvissä ajoin että se on täysin pysähdyksissä ajoradalla.

Itsellänikin on kerran ollut läheltä-piti tilanne moottoritiellä, kun joku auto oli simahtanut pientareelle ja kuljettaja jotain huitoi käsillä siinä ja luuli, että hänet muka pimeässä huomataan. Huomasinhan mä sen 20 metrin päässä, ja nopeutta oli 120 km/h. Siinä ehti melkein kissan sanomista ajatella, muttei ihan.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä aika äly hoi järki älä jätä pysädys varsinkin jos vielä pimentänyt auton. Kuitenkin ainut selvä varmaan tuosta seurueesta. Mutta niinpä se taitaa yleensä olla, että laitetaan se kellä vähiten ajokokemusta rattiin kun muut kaatokännissä ja sitten paukkuu. Ja mistä voisi ajatella, että ovat kaatokännissä. No siitä ettei helvetti tajua sitä suoralla tiellä tulevaa rekkaa jonka valot ovat näkyneet pakosti hyvinkin pitkään. Ikävästi näkyy oletettavasti verilammikko? tuolla IS:n sivulla ja aika keskellä ajorataa.
 
Lappeenrannassa on ollut LprHC Fest viikonloppuna, joten ovat hyvinkin saattaneet olla sieltä tulossa, ja arvatenkin vähän tuollaisia "koviksia" lienee ollut kyseessä, jo autostakin päätellen...

Ihmettelen kyllä, että rekkakuski on ainut, jota poliisit tällä hetkellä jostain epäilee. Tässä onnettomuudessa saattaa olla neljäkin syyllistä, ja rekkakuski jopa vähäisin niistä.
 
Ensinnäkään ei tietysti olisi lähtökohtaisesti pitänyt eikä saanut pysäköidä moottoriliikennetielle, vaan olisi mahdollisuuksien mukaan pitänyt kääntyä rampista ensin ja pysähtyä sitten. Jos oletetaan, että tilanne ei ole ollut aivan sietämätön.

Toisekseen auton olisi voinut ajaa kokonaan pientareen puolelle ja tietenkin valot olisi pitänyt olla päällä, mutta ajovalotkaan sinänsä eivät välttämättä olisi auttaneet riitapukarien näkyvyyttä vaan jopa päinvastoin. Itse auton olisi toki huomannut paremmin jos siinä olisi ollut valot, tosin siltikin pysähdyksissä oleva auto puolittain ajoradalla on aika yllättävä este, eikä etenkään pimeässä sitä välttämättä tajua hyvissä ajoin että se on täysin pysähdyksissä ajoradalla.

Itsellänikin on kerran ollut läheltä-piti tilanne moottoritiellä, kun joku auto oli simahtanut pientareelle ja kuljettaja jotain huitoi käsillä siinä ja luuli, että hänet muka pimeässä huomataan. Huomasinhan mä sen 20 metrin päässä, ja nopeutta oli 120 km/h. Siinä ehti melkein kissan sanomista ajatella, muttei ihan.
Jos se porukka oli tapahtumahetkellä tappelemassa siinä tiellä, niin ei todellakaan kannata olettaa että autossa ollessa olisi ollut aikaa mitään rappeja etsiä. Ja jos tuo kuva pitää paikkaansa, niin sen mukaan auto oli kyllä ihan siististi siinä tien reunassa. Se nyt vaan oli tuollainen hillitön jenkkiletukka, joka täyttää silti puolet ajoradasta. Kovin pahasti siihen autoon ei rekka ole näköjään edes osunut, joten se on tavallaan sivuseikka. Tappelijat ovat oletettavasti olleet keskemmällä tietä.

Ikävä juttu rekkakuskin kannalta, mutta onhan se hyvä juttu että asia kuitenkin tutkitaan, niin ei jää jossiteltavaa kuskin toiminnasta tai ajoneuvon kunnosta.
 
Ja jos tuo kuva pitää paikkaansa, niin sen mukaan auto oli kyllä ihan siististi siinä tien reunassa.
Auto olisi kuvasta päätellen mahtunut kyllä kokonaan piennarviivan oikealle puolelle. Ja onhan se joo "siististi" parkkeerattu, mutta laittomasti, ja saattaa olla laittomasti parkkeerattu tuolla tavalla vaikka pysähdykselle sinänsä olisi hyvä perustekin. Luulisin, että tieliikennelaki varmaan edellyttää, että piennarta on käytettävä hyväksi niin hyvin kuin mahdollista.

Lisäksi auto on saattanut olla ennen törmäystä vieläkin keskemmällä..
 
Olkoon viimeinen viestini asiaan liittyen. Ei pysty. Siinä pitää pystyä huomaamaan ongelmat, pitää olla johdonmukainen ja pitää pystyä huomaamaan keltaiset liput ja kuskin käden heiluttamiset.
Vain kokenut tyyppi pystyy huomaamaan kaikki mahdolliset asiat, kun kokemattomalla on putkinäkö ja paniikki perseen alla.

Ainakin suomalaiset matkavakuutukset korvaa kyllä skorpionien ja vaikka kääremeiden puremat. Noilla foorumeilla on sitä fakenews altright proagandaa kun "kela gold" ei kustantanutkaan suomen parhainta kotiin.
Itsellä matkavakuutus on korvannut merisiiliin astumisen tuottamat sairaalakulut.

Tuossa esim oman IF:n ehdot ehdot: https://www.if.fi/globalassets/fi/pdf/ehdot/matkavakuutusehdot.pdf
Tuossa Turva oikein mainostaa käärmehillä ja malarialla:

Matkavakuutuksessa ei kannata pihistellä. Jos on varaa matkustaa, on sinulla myös varaa matkavakuutukseen. Ennen kuin jätät säästösyistä matkavakuutuksen ottamatta, kannattaa miettiä, onko sinulla varaa maksaa vaikkapa kymmenientuhansien eurojen helikopterikyyditystä lähimpään sairaalaan, tai kuukauden yksityissairaalamaksua, jos sairastut. Saattaisi kirpaista, eikö?

Kaoottinen liikenne ja huonot tiet, erilainen bakteerikanta ja loiseläimet, lumivyöryt tai tulvat, vaaralliset käärmeet, sairauksia levittävät hyttyset, pilaantunut ruoka, varkaat... Matkalla voi sattua mitä vain. Ja sattuukin: joka päivä ulkomailla yksi suomalainen kuolee, yksi sairastuu ja viisi suomalaista joutuu rikoksen uhriksi.

Turva - virhe

Onneksi koko vitun afrikalle täältä löytyy rahaa!
 
Onneksi koko vitun afrikalle täältä löytyy rahaa!
Onhan se kieltämättä aika älytöntä, että ulkomaalaisia kyllä pelastetaan ja autetaan vaikka kuinka ja paljon, mutta sitten satunnaista kotimaista matkailijaa hädässä ei auteta.

Ja tavallaan ymmärrän että tällainen linja on otettu, että jokaisella on vastuu omista matkoistaan. Fine, ihan ok. Mutta sitten jos samanaikaisesti otetaan tuhansia ulkomaalaisia kehitysmaista tänne ja kiintiöpakolaisia jopa tuomalla tuodaan, ja nyt puhutaan vielä ISIS-lasten "noutamisesta", niin se ei ihan nyt sitten sovi oikein yhteen tämän asian kanssa..

Sitä paitsi jossei muuta, niin miksei valtio voisi auttaa osittain vaikka "velaksi", ja potilas sitten makselee jonkin verran takaisin kun kykenee?

That being said, tämä Thaimaan kaveri olisi varmaankin kuollut joka tapauksessa... Ja mahdollisesti oli itseaiheutettu sairaus, hidas itsemurha.
 
Ei tietenkään, mutta asenteestasi että tilanteita et kykene tai halua ymmärtämää, ja vastaat aivan kummallisella ja turhalla aggressiolla, kyllä alkaa haisemaan vahvasti elämän-koululaisuus.

Jaa, että olen oikein elämänkoululainen kun ymmärrän että moottoriliikennetiellä ei kävellä keskellä yötä. :lol:

Ps. Se on "elämänkoululaisuus" ei "elämän-koululaisuus" :cigar2:
 
Ehkä se ois kannattanut jättää ainakin valot päälle autoon ja hätävilkku jos noin vanhassa on tai edes kääntymisvilkku. Silloin sen auton olisi voinut takaa tulevat huomatakkin.

Mutta mikseivät ne ulkona olleet nähneet rekan lähestyvän? Ehkä siinä sitten todellakin oli sellainen riita, että ei nähdä eikä kuulla mitään muuta kuin se jolle siinä huudetaan.
Kaikki olisivat hengissä eikä autossakaan olisi edes kolhua, jos kaikki olisivat olleet pientareella.
 
Tuo luumäen tilanne kuulostaa (en ole viimeisimpiä juttuja lukenut), että siellä on painittu keskellä tietä. Eikait sitä yöllä kirkkailla valoilla tulevaa rekkaa voi huomioimatta jättää ellei ole ihan pirun aineissa. Tähän aikaan vuodesta tuolla on kuitenkin melko vähän valoa (oliko se klo 2?). Mut saako yleisö muuta tietoa poliisilta, kuin "riitely"? Miksi alunperin piti pysähtyä? Oliko pakottava tarve? Miksi tosiaan eivät lähestyvää rekkaa huomanneet? Kukaan? Edes autossa istuneen kuskin kuvittelis takana tulevien valojen vilkkuvan jossain peilissä ja herättävän huomion. Yleensäki autossa istuessa takana tulevan valot kyllä huomaa, varsinki pitkät.

edit: jaa, en ollutkaan vielä viimeisellä sivulla. Noh, enivei 5 senttiäni luumäki keskusteluun yllä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta luumäen tapauksesta,
käy kyllä kuskia sääliksi, jos tilannetta ajattelee, miehet huutaa takapenkillä "Auto seis mä tapan sut tms" kuinka moni 23-24 vuotias nainen osaa ajaa pimeässä ison letukan kymmenen sentin tarkkuudella tien sivuun, tuossahan on tuon kuvan mukaan tolpat max, puoli metriä kyljestä, jopa voinut ajatella että kun asfaltti loppuu ei sinne saa ajaa

Ja uskallan väittää että ei noita koneita sammuteta, jätetään hyrisemään koska jenkki. toisin sanoen "kynttilän valot" ollut kyllä päällä
okei ei tielle mitään asiaa, mutta, ryssän rekat olisi pitänyt kieltää viimeistään eu liityttyä, aina ne odottavat viime tinkaan muunmuassa jarrutuksia jos tulee joku tilanne,
Keväällä täälläkin päin joku kuoli, ja keskellä päivää, kun kuorma auto ei jarruttanut 80 alueella, (ja provot sikseen mutta rus kilvet oli), joku oli kääntymässä, rekka ajoi vastaantulevan sitten kuoliaaksi
 
Viimeksi muokattu:
Missään ei kait ole kerrottu oliko tuossa tilanteessa vastaantulevaa liikennettä, se kuitenkin aina heikentää hieman näkyvyyttä eteenpäin hyvälläkin kelillä. Sitten taas jos rekka on ajellut rauhassa pitkät päällä niin mikäli samalla ei ole katsottu jotain netflix-leffaa niin olishan kuskin pitänyt havaita jo pitkältä että edessä on jotain poikkeavaa...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 323
Viestejä
4 504 389
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom