Proscribo
Kiitos.
- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 1 049
Niillä säästät energiaa.Ei kannata pelkän veden takia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niillä säästät energiaa.Ei kannata pelkän veden takia.
Se nykyinen ILP:si on lähempänä käyttöikänsä päätä kuin se nykyinen varaaja, eli kannattaa.Ei kannata pelkän veden takia.
Ei maksa itseään takaisin, toisin kuin varaaja.Niillä säästät energiaa.
Tuskin.Se nykyinen ILP:si on lähempänä käyttöikänsä päätä kuin se nykyinen varaaja, eli kannattaa.
Meillä vm 1999-2000 Haato 300L. vaihdan sitten kun hajoaa, eikä voi/kannata korjata. Rosteripönttö, niin ei luulisi ainakaan puhki ruostuvan. Vastukset itse asiassa näyttävät olevan yllättävän kalliita mitä googletin. Järjestään yli 200€. Toinen mikä voi mennä on nousuputki, mutta sen vissiin saa kanssa vaihdettua.Meillä 88vuoden 300L haato varaaja. Kodinhoitohuoneessa.
En kyl ole vaihtamssa ihan heti, säästö nolla.
Tulee paljon kalliimmaksi korjata vesivahinko kuin vaihtaa varaaja.
Käyttösähkö on se minkä kulutusta pitäisi saada laskettua. Se vie suhteettoman suuren osan sähköstä.
Tuskin.
Varaaja menee vaihtoon koska se on vanha.Onko se sitten ruostumassa puhki? Jos on rosteripönttö, niin hyvin epätodennäköistä, että ruostuisi puhki. Itsellä on vesieristetyssä tilassa lattiakaivon vieressä, niin vesivahinko on erittäin epätodennäköinen. Paljon todennäköisempi vuotokohde on vaikka tiskikone, joka on keittiössä ja ei ole lattiakaivoa eikä vesieristystä. Edelleen se sähkön säästö jonka saat vaihtamalla varaajan on niin pieni, ettei maksa itseänsä takaisin. Aiemmin sanoit, ettei 100kWh/kk säästö kiinnosta, niin kertaluokkaa pienempi säästö sitten kiinnostaa. Itsellä käyttösähkö vie arviolta 80-90% sähköstä suorasähkö okt:ssa kun lämmitykseen käytän käytännössä puuta, vain märkätilassa on pienellä teholla lattialämmitys.
Hyvin todennäköisesti se varaaja kestää pidempään kuin se ilppi.
Varaaja menee vaihtoon koska se on vanha.
Uuden kohdalla kiinnostaa voisiko sillä säästää sähköä.
100KWh säästö ei kiinnosta jos se laskee asumismukavuutta.
Meillä 30v vanhassa varaajassa sähkövastus päätti jumiutua päälle yksi yö ja ylilämpenemissuoja oli mennut rikki jo varmaan vuosia aiemmin, myös varoventtiili oli jumissa. Melko show siitä kyllä aiheutui kun aamulla hanasta tuli kiehuvaa vettä ja tekninen tila oli kuin höyrysauna jossa vettä suihkusi joka puolelle. Vain joitain viikkoja ennen kuin olisi tullut vilp taloon. Muoviputkiakin piti uusia, myös komposiittiputkia. Ihme ettei spk ottanut yhtään kipeää höyrystä ja vedestä. Onneksi ei ollut kodinhoitohuoneessa varaaja, kun kuulin että vastaavaa on käynyt ja sitten onkin koko kämppä täynnä höyryä.Varaaja menee vaihtoon koska se on vanha.
Uuden kohdalla kiinnostaa voisiko sillä säästää sähköä.
100KWh säästö ei kiinnosta jos se laskee asumismukavuutta.
Tämä ketju ei ole kannattaako varaaja vaihtaa.Edelleen se, että se varaaja on vanha ei ole mikään järkiperuste sitä vaihtaa, jos se toimii edelleen. Jos siinä on vikaa niin sitten kannattaa vaihtaa.
Varaaja menee vaihtoon koska se on vanha.No voi jestas. Jos se varaaja nyt on ihan pakko vaihtaa kun se on ihan just ruostumassa puhki, vaikkei ole tosiasiallista tietoa onko siellä rosteripannu ja missä kunnossa se on ja sit pitäisi sähköäkin säästää jollain keinoin, mutta VILP tai maalämpö ei ole optio, niin vaihda sit hybridivaraajaan johon saa syötettyä energiaa eri lähteistä esim. aurinkokeräin, vesitakka, tai vaikka poistoilmalämpöpumppu esim. EcoHeater. Voit sitten ajan kanssa mietiä, mistä sitä energiaa sinne pumppaisi.
Mutta kuten muutkin sanoi, niin ei toimivia laitteita sen takia pidä vaihtaa, että ne on vanhoja, ihan järjetöntä hommaa. Ne vaihdetaan sen takia, että ne ovat käyttöikänsä päässä (oikeasti, eikä luulon perusteella) tai jos tavoitteena on energiansäästö ja takaisinmaksuaika järkevä (oikeasti, ei mutu-tuntumalla).
Sanoin aikoja sitten että 300l, vanha Nibe.No kerro nyt sen varaajan tyyppi ja ikä, niin me voidaan kertoa voiko sillä säästää. Ratakiskosta tosin on jo sulle väännetty, että rahallisesti sä et plussalle tule jäämään, jos ehjää menet vaihtamaan. Tonnin käytät ja saat pari kymppiä hyötyä tai 0, jos vanha on kunnolla eristetty. Voi mennä uuden kiinapaskan kera jopa miinukselle, jos uudessa on huonommat eristeet. Ilmeisesti tässä on uuden varaajan kiimakuume sen verran kova, että mikään järkipuhe ei auta ja joulun kova paketti on pakko tilata
Varaajalla alkaa tulla i-kä vastaan.
Tämä ketju ei ole kannattaako varaaja vaihtaa.
Lue kirjoittamani edellinen viesti.Ketju on pihistämisestä, niin kyllähän se oleellisesti kuuluu kannattaako vaihtaa vai ei. Kun ei säästä ja nykyinen toimii, niin en näe järkeä vaihdossa. Normi varaajan vaihtamalla ei säästä kun energia tehokkuus ei paljoakaan parane ja investointi on kuitenkin sen ~1.5k€ asennettuna. Itsekin perustelit sitä säätöllä vaihtamista. Jos 2k€ saa saa lämpöpumpullisen, niin se jo voisikin maksaa itsensä takaisin (olettaen, että kestää yli 10v). Toki, jos sen nyt väkisin haluaa vaihtaa, niin vaihtaa, mutta säästämisellä sitä on turha perustella.
Perustelut olisi kiva kuulla miksi älyvaraaja ei säästä sähköä, eikä puolet pienemmän vesimäärän ylläpito.
Lue kirjoittamani edellinen viesti.
Ketjun aihe on miten pihistää energiaa.
Kysymys on edelleen miten paljon säästää energiaa vaihtamalla varaaja 300>150l, tai älyvaraajaan.
Älyvaraajat eivät ole paljoa kalliimpia. Joku 200e ei ole tolkuton määrä. Jos se kuolettuu 10v aikana se kannattaa vielä maksaa extraa.Niin edelleen sitä energiaa ollaan pihistämässä kun se on kallista. Ei mitään järkeä työntää tolkuttomasti euroja todella pieneen säästöön, joka ei maksa itseään takaisin. Kuten itsekin näet tuossa tähän ketjuun laitetusta taulukosta, niin koko ei vielä kerro mitään energiatehokkuudesta. Talukon mukaan se 170l varaaja voi hukata energiaan enemmän kuin 400l varaaja. Eli varaajan vaihtamalla 300->150l ei säästä mitään, ellei se uusi varaaja ole paremmin eristetty. Jäspilla 100l ja 300l varaajalla on sama energialuokka, eli säätöä ei saa sillä 100l varaajalla vrt. 300l varaaja. Lämpimänä pidettävän veden määrä ei vielä kerro mitään energian kulutuksesta.
Jos 3 edellistä sivua ei ole riittänyt, niin seuraavat 3 ei myöskään tule riittämään. Osta haluamasi varaaja, huomaa kuinka putkari kattoo sinua kieroon, katsele kun putkari kärrää ehjän vanhan pytyn hymyillen kotiinsa, ja muutaman kuukauden päästä totea itse, että hommassa ei ollut minkäänsortin tolkkua Äly ei energiaksi muutu ja sun nykyinen 300 l pystyy lämmittämään itsensä halpaan aikaan, jos niin haluat. Over and out.Perustelut olisi kiva kuulla miksi älyvaraaja ei säästä sähköä, eikä puolet pienemmän vesimäärän ylläpito.
Tai joku yleinen juupas-eipäs ketju. Aivan käsittämätöntä miten voi mennä niin tunteisiin että jaksaa monta sivua inttää täysin turhasta. Yhteen tai kahteen viestiin saa omat näkemyksensä kirjoitettua ja perusteltua josta jokainen voi sitten vetää omat johtopäätöksensä miten kukanenkin itse toimii. Sitten kun ei omalla juupas juupas inttämisellä saa toisen mieltä muutettua niin keksitään jotain passiivisagressiivisia provoja vielä "keskustelun" "päätteeksi".Vois tästä varaajasta (tai varaajista yleisesti) tehdä oman ketjun. Jaksa enää tätä muuten mielenkiintoista ketjua seurata kun sivukaupalla samaa jankkaamista.
Et siis tiedä. Älyvaraajalla vesi lämmitetään silloin kun sille on enemmän käyttöä, säästää lämmityskauden ulkopuolella hieman. Satanen eroa hinnassa 200l haadossa.Jos 3 edellistä sivua ei ole riittänyt, niin seuraavat 3 ei myöskään tule riittämään. Osta haluamasi varaaja, huomaa kuinka putkari kattoo sinua kieroon, katsele kun putkari kärrää ehjän vanhan pytyn hymyillen kotiinsa, ja muutaman kuukauden päästä totea itse, että hommassa ei ollut minkäänsortin tolkkua Äly ei energiaksi muutu ja sun nykyinen 300 l pystyy lämmittämään itsensä halpaan aikaan, jos niin haluat. Over and out.
Vois tästä varaajasta (tai varaajista yleisesti) tehdä oman ketjun. Jaksa enää tätä muuten mielenkiintoista ketjua seurata kun sivukaupalla samaa jankkaamista.
Tästä voi myös päätellä että riittävän kokoinen varaaja jossa riittävästi vettä vuorokauden käytölle onkin aika fiksu vehje kun pörssisähköskenaariossa voi pistää sen lämpenemään silloin kuin sähkö on halpaa, ja sitten energia riittää päivän tarpeisiin.
.. se piti kommentoida, että ei kai kukaan hullu aja lvv:tä päiväsähköllä jatkuvasti, vaan käyttää yösähköä? Täähän ei mitään älyhimmeleitä vaadi, vaan on ollut normaali tapa toimia maailman sivu. ...
Tuo n. 2kWh häviötä/vrk pitää aika hyvin paikkansa normaalille omakotitalon 300L perusvaraajalle. Itse olen kulutusta ja käyttöä seurailemalla tullut samaan suurusluokkaan.Päiväsähköllä jatkuvasti toimivan varaajan lämpöhäviö olisi sitten Maks 24h X 80W = 1920Wh.
Yöllä ajastettu varaaja olisi lähellä esimerkin kulutusta kun se nyt sattui silleen että esimerkkihenkilö käy suihkussa aamuisin, ja varaaja oli niin iso että se riittää
Mutta kuitenkin tässä esimerkissä säästöä tulisi 440Wh päivässä, noin 13kWh kuukaudessa, mikä oli tän varaajavaihtajan kysymys. Nykyisillä sähkön hinnoilla siis 1 - 6 euroa kuukaudessa.
Tästä voi myös päätellä että riittävän kokoinen varaaja jossa riittävästi vettä vuorokauden käytölle onkin aika fiksu vehje kun pörssisähköskenaariossa voi pistää sen lämpenemään silloin kuin sähkö on halpaa, ja sitten energia riittää päivän tarpeisiin.
Ennen joskus olen nähnyt varaajien energiatodistuksessa lämpöhävilt watteina. Nyt pikaisen etsinnän jälkeen en löytänyt tätä esimerkiksi jäspin nettisivuilta.
Nuo energialuokat ovat muistaakseni jotenkin rampattuja että se ei oikein kuvaa kuinka paljon energiaa vuotaa ulos watteina, muistaakseni pienemmät varaajat saavat korkeamman luokituksen vaikka hukkaa saman verran lämpöä. Eli samassa energialuokassa kannattaa ostaa isomman varaajan mihin rahat ja tilat riittää, jos hakee säästöä kuluissa.
Jotain alle 100Watin luokkaa se häviö kuitenkin.
Laskuharrjoitukseksi sanotaan että lämpöhäviö on 80W kun huoneen lämpötila on 0, ja varaajan lämöö 80C.
Tällöin vuoto olisi kai 60W jos varaaja lämpötila olisi 60C, 50W jos lämpötila olisi 50C.
Eli jos "älyvaraaja" hoksaisi että vettä tarvitaan vain aamulla, se voisi pitää lämpö matalampana yöhön asti , sanotaan että aamu kolmelta lämmittää, seitsemältä 80 astetta, pitkän suihkun jälkeen 60C kello 8, illalla olisi 55 astetta kello 21 ja tämä olisi lilimäärin vakio kun ihmiset nukkuvat, kunnes lämpenee taas.
Lämpöhäviöt olisi:
Kello 3 - 7: (80+55)/2 X 4 tuntia = 270Wh
Kello 7-8: 80Wh
Kello 8-21: (60+55)/2 X 13 tuntia = 747,5 Eh
21-3: 55 X 6 = 330Wh
Eli yhteensä noin 1428Wh
Päiväsähköllä jatkuvasti toimivan varaajan lämpöhäviö olisi sitten Maks 24h X 80W = 1920Wh.
Yöllä ajastettu varaaja olisi lähellä esimerkin kulutusta kun se nyt sattui silleen että esimerkkihenkilö käy suihkussa aamuisin, ja varaaja oli niin iso että se riittää
Mutta kuitenkin tässä esimerkissä säästöä tulisi 440Wh päivässä, noin 13kWh kuukaudessa, mikä oli tän varaajavaihtajan kysymys. Nykyisillä sähkön hinnoilla siis 1 - 6 euroa kuukaudessa.
Tästä voi myös päätellä että riittävän kokoinen varaaja jossa riittävästi vettä vuorokauden käytölle onkin aika fiksu vehje kun pörssisähköskenaariossa voi pistää sen lämpenemään silloin kuin sähkö on halpaa, ja sitten energia riittää päivän tarpeisiin.
Nyt menee 2.5-3KWh/vrk. Tulee kohtalainen säästö veden osalta jos 2KWh/vrk riittäisi.Tuo n. 2kWh häviötä/vrk pitää aika hyvin paikkansa normaalille omakotitalon 300L perusvaraajalle. Itse olen kulutusta ja käyttöä seurailemalla tullut samaan suurusluokkaan.
Rahallisesti kannattavinta on luultavasti käyttää esim Shelly tai vastaavaa ohjelmoitavaa relettä ohjaamaan varaajan lämmitys vuorokauden halvimmille tunneille. Jos sopimus on jollakin tavalla pörssihintaan sidottu tai vaikutteinen ainakin meidän huushollissa älyvaraaja lämmittäisi kaikkein kalleimpinen tuntien aikana. Meuillä käydä'n pesulla iltaisin ja alkuillan tunnit ovat kalliita. Meillä on varaaja ohjattu lämmittämään kolmena halvimpana tuntina vuorokaudesta. Varaajan lämmitykseen menee n. 1,5h meidän vedenkäytöllä. Ihan ajastamalla ilman muuta älyä klo 1-5 on aika varma valinta.
Nyt menee 2.5-3KWh/vrk. Tulee kohtalainen säästö veden osalta jos 2KWh/vrk riittäisi.
Meillä ainakaan väliin ei itse saa mitään helppoa kellokytkintä, eikö tämä onnistu vain jos varaaja on suoraan pistorasiassa? Toki sähkäri siihen väliin jonkin kytkimen saa.Mutta se piti kommentoida, että ei kai kukaan hullu aja lvv:tä päiväsähköllä jatkuvasti, vaan käyttää yösähköä? Täähän ei mitään älyhimmeleitä vaadi, vaan on ollut normaali tapa toimia maailman sivu. Jos nyt jostain syystä yösähkökytkentää ei sähkötaulussa ole, niin mekaaninen markan kellokytkin riittää toteutukseen.
Meillä ainakaan väliin ei itse saa mitään helppoa kellokytkintä, eikö tämä onnistu vain jos varaaja on suoraan pistorasiassa? Toki sähkäri siihen väliin jonkin kytkimen saa.
Shellyhän tuohon väliin pitäsi asennuttaa, se taitanee olla paras ratkaisu.
Meillä ainakaan väliin ei itse saa mitään helppoa kellokytkintä, eikö tämä onnistu vain jos varaaja on suoraan pistorasiassa? Toki sähkäri siihen väliin jonkin kytkimen saa.
Viime kuusta vaihtui pörssisähköön, ja nyt ollaan vaan kylmästi ruuvailtu sulakkeet pois taulusta päiväksi. Illalla ennen nukkumaanmenoa takaisin paikalleen. Hyvin on vesi piisannut, vaikka välillä unohtunut ruuvailla takaisinkin. Varaajana tai
Shellyhän tuohon väliin pitäsi asennuttaa, se taitanee olla paras ratkaisu.
Kyse on tyhjäkäyntikulutuksista, ei käytöstä.Se mun esimerkin lukemat ei voi millään verrata kenenkään varaajaan, kun se toteutuva sähkönkulutus on suurelta osin kiinni siitä kuinka paljon sitä lämmintä vettä käyttää. Jos nyt jotain siitä voi päätellä, se olisi se että tollaisella 1-2 hengelle sopivalla varaajalla 2kWh/vrk on aika minimi jos elää säästeliäästi.
Vaikka just totesin että älyvaraajassa ei ole mitään järkeä, jos se nyt vain maksaa satasen lisää niin tekniikkasta tykkäävänä nörttinä pistäisin satanen ekstraa, jos se ohjaus on ainoa ero.
Kuulopuheiden mukaan ilmeisen simppeli homma, ja kuulemma hyvin toimiikin. Tästähän taisi jopa keltainen lehdistö uutisoida jossain vaiheessa. Mutta toki kellokytkin olisi idioottivarma ratkaisu.Vaan milläpä ohjaat Shellyä ilman, että tarttee itse nähdä vaivaa tunti- tai päiväkausia asian eteen ja kolvailla jotain softaa tai etsiä valmiita palikoita jne. Sitten pitkän koodailurupeaman päätteeksi lopputulos on, että älyohjaus kytkee lvv:n päälle 99% samaan aikaan ja samalla sähkön hinnalla, mitä simppeli kellokytkin olisi kytkenyt. Erona vaan se, että oma automaatio voi lahota miljuuna kertaa helpommin sekä softaltaan, että raudaltaan, kuin mitä kellokytkin.
Olen noita yrittänyt googletella, mutta ei ainakaan näyttänyt mikää sellaiselta, joka tähän todella vanhaan menisi. Tuonne ei taida se shellykään mahtua, vaan pitäisi ilmeisesti laittaa varaajan puoli päähän.Kyllä sinne sähkötauluun saa kellokytkimen, meilläkin on et saa ulkovaloja, varaaja sun muita säätää. Olettaen et taulussa tilaa .
Miksi ei olisi? Meillä laitettiin 80L 1,6kW LVV ja tottakai pistorasiaan että saa väliin helposti kytkimiä tai kulutusmittaria miten haluaa. Mittasin joskus noita kulutuksia mutta ei ole enää tallessa. Pieniä lukuja oli. Ei ole koskaan loppunut lämmin vesi kahdella henkilöllä kesken, pl. kylpyammeen käyttö.Ei taida LVV olla koskaan pistorasiaan kytkettynä ja vaikka olisikin, niin todnäk. olisi 3-vaiheinen ja 3-vaiheisia kellokytkimiä taasen en ole nähnyt (epäilemättä niitäkin on, epäilemättä ei ole halpoja).
Miksi ei olisi? Meillä laitettiin 80L 1,6kW LVV ja tottakai pistorasiaan että saa väliin helposti kytkimiä tai kulutusmittaria miten haluaa. Mittasin joskus noita kulutuksia mutta ei ole enää tallessa. Pieniä lukuja oli. Ei ole koskaan loppunut lämmin vesi kahdella henkilöllä kesken, pl. kylpyammeen käyttö.
Ennen joskus olen nähnyt varaajien energiatodistuksessa lämpöhävilt watteina. Nyt pikaisen etsinnän jälkeen en löytänyt tätä esimerkiksi jäspin nettisivuilta.
Nuo energialuokat ovat muistaakseni jotenkin rampattuja että se ei oikein kuvaa kuinka paljon energiaa vuotaa ulos watteina, muistaakseni pienemmät varaajat saavat korkeamman luokituksen vaikka hukkaa saman verran lämpöä. Eli samassa energialuokassa kannattaa ostaa isomman varaajan mihin rahat ja tilat riittää, jos hakee säästöä kuluissa.
Jotain alle 100Watin luokkaa se häviö kuitenkin.
Laskuharrjoitukseksi sanotaan että lämpöhäviö on 80W kun huoneen lämpötila on 0, ja varaajan lämöö 80C.
Tällöin vuoto olisi kai 60W jos varaaja lämpötila olisi 60C, 50W jos lämpötila olisi 50C.
Eli jos "älyvaraaja" hoksaisi että vettä tarvitaan vain aamulla, se voisi pitää lämpö matalampana yöhön asti , sanotaan että aamu kolmelta lämmittää, seitsemältä 80 astetta, pitkän suihkun jälkeen 60C kello 8, illalla olisi 55 astetta kello 21 ja tämä olisi lilimäärin vakio kun ihmiset nukkuvat, kunnes lämpenee taas.
Lämpöhäviöt olisi:
Kello 3 - 7: (80+55)/2 X 4 tuntia = 270Wh
Kello 7-8: 80Wh
Kello 8-21: (60+55)/2 X 13 tuntia = 747,5 Eh
21-3: 55 X 6 = 330Wh
Eli yhteensä noin 1428Wh
Päiväsähköllä jatkuvasti toimivan varaajan lämpöhäviö olisi sitten Maks 24h X 80W = 1920Wh.
Yöllä ajastettu varaaja olisi lähellä esimerkin kulutusta kun se nyt sattui silleen että esimerkkihenkilö käy suihkussa aamuisin, ja varaaja oli niin iso että se riittää
Mutta kuitenkin tässä esimerkissä säästöä tulisi 440Wh päivässä, noin 13kWh kuukaudessa, mikä oli tän varaajavaihtajan kysymys. Nykyisillä sähkön hinnoilla siis 1 - 6 euroa kuukaudessa.
Tästä voi myös päätellä että riittävän kokoinen varaaja jossa riittävästi vettä vuorokauden käytölle onkin aika fiksu vehje kun pörssisähköskenaariossa voi pistää sen lämpenemään silloin kuin sähkö on halpaa, ja sitten energia riittää päivän tarpeisiin.
Oma kokemus kaikista älyälyvaraajavirityksistä on sitä luokkaa, että ei ikinä. Tuossa omassa Niben mlp:ssä on pörssisähköoptimointi ja siihen liittyvä oppiva käyttöveden optimointi. Joo, hyvin se oppi viikon aikana, että päivällä ei kannattanut vettä lämmittää. Sitten koitti lauantai ja lapset läträsivät sen koko 200l, jonka jälkeen tarjoiltiin vain +5 asteista vettä. Eikä se alkanut millään lämmittämään, kun ihan kohta on halvempaa tarjolla. Eihän siinä auttanut kuin 5-asteisesta suihkusta suoraan pakkaseen ja tekniseen tilaan ja vääntämään Nibestä hiiteen tuommoiset optimoinnit.
En kyllä näe mitään järkeä noille älysysteemeille, jos varaajan koko ei ole jotain 1000l. Pienemmällä varaajalla sitä vettä pitää lämmittää silloin kun sitä tarvitaan. Nibessä kuitenkin 200l varaaja.
Mutta eikö tuolla lämpöhäviöllä sitten lämpeä kämppäkin niin ei juurimerkitystä.