Onko asia oikeasti näin?Käytettyyn vesimäärään ei voi vaikuttaa. Säästöt on saatava muualta.
Laita tarpeeksi pieni varaaja, niin ainakin suihkussa lotraaminen loppuu lyhyeen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko asia oikeasti näin?Käytettyyn vesimäärään ei voi vaikuttaa. Säästöt on saatava muualta.
Suihkuun menee se 20-25l per kerta, lämmintä vettä ei lasketa hana täysillä käsiä pestessä jne.Onko asia oikeasti näin?
Noilla luvuilla säästöä tulisi 350KWh vuodessa.Itse asiassa nyt kun lähdin googlettamaan, niin vanha 300l varaaja saattaa pahimmillaan tuottaa hukkalämpöä 1000kWh vuodessa. Uusi puolet pienempi A+-luokan varaaja voi päästä 300kWh luokkaan.
Voi tuossa vaihdossa jotain säästää, mutta jos hukkalämmölle on edes osan vuodesta käyttöä, niin alle 10 vuoden TMA ei taida toteutua ellei sähkön hinta jää nykyiselle älyttömälle tasolle.
Maalämpöfoorumilla jotain juttua hukkalämmöistä: Varaajien lämpöhäviöt
Ilmakeräin pitäisi tehdä kunhan saisi aikaiseksi. Levymallinen on paljon järkevämpi kuin tölkeistä tehty.Lämminvesivaraaja, jossa kierukka/optio aurinkokeräimelle, niin saa ainakin kesäisin/keväisin säästöä. Jos keräimen jostain sopivasti saa tai tekee itse tyhjistä tölkeistä, niin saa samalla pari mukavaa harrastustakin.
Käytettyyn vesimäärään ei voi vaikuttaa. Säästöt on saatava muualta. Varaaja menee vaihtoon, mallia yritän keksiä.
Mistä sinä tuollaisia olet keksinyt? Ainoa, millä on hukkalämmön kannalta merkitystä on varaajan vaipan pinta-ala ja sen suhde tilavuuteen on huonompi pienellä varaajalla kuin suurella. Hukka ei siis vähene edes puoleen, kun tilavuus puolittuu.Puolet pienemmän vesimäärän ylläpitoon menee puolet vähemmän energiaa, hukka vähenee neljäsosan?
Ja vastaavasti suorasähkötalossa vanhan 1000kWh/v kuluttavan varaajan kanssa lämmityssähkön kulutus on esim. 10000kWh. Tällöin varaajan vaihtaminen uuteen 300kWh/v malliseen aiheuttaa sen että lämmitysähköön meneekin 10700kWh/v. Lopputulos sähkönkulutuksen kanssa melko lailla plusmiinus 0 ja ollaan n. 1000-1500e+asennustyön verran miinuksella "investoinnin" takia. TMA melkein ääretön.Itse asiassa nyt kun lähdin googlettamaan, niin vanha 300l varaaja saattaa pahimmillaan tuottaa hukkalämpöä 1000kWh vuodessa. Uusi puolet pienempi A+-luokan varaaja voi päästä 300kWh luokkaan.
Voi tuossa vaihdossa jotain säästää, mutta jos hukkalämmölle on edes osan vuodesta käyttöä, niin alle 10 vuoden TMA ei taida toteutua ellei sähkön hinta jää nykyiselle älyttömälle tasolle.
Vaihdan varaajan uuteen, tietysti mietin samalla energiansäästöä.Onko tuossa nyt oikeasti mitään järkeä? Se perus ~150l c-luokan varaaja maksaa ~1000€ + asennus. Jos haluat jonkun a-luokan niin eiköhän noiden hinnat ole jotain muuta, joten ei tule käyttöikänsä aikana maksamaan itseään takaisin. Sähkön hinta ei tule pysymään tällä tasolla seuraavaa 10v. Jos sähkö maksaisi seuraavan 10v keskimäärin 20snt/kWh siirtoineen ja saisit säästettyä sen 300kWh/v (en usko noin isoon säästöön), niin säästöä tulisi vuodessa 60€. Varaaja asennettuna 1500€, niin investoinnin kuoletukseen menee 25v, että ollaan +-0 tilanteessa. 10 vuodessa pääsisi +-0 tilanteeseen, jos sähkön hinta olisi keskimäärin 50snt/kWh (ei ole).
Aikaisemmin oli mainittu yli kolminkertainen ero hukkalämmössä.Mistä sinä tuollaisia olet keksinyt? Ainoa, millä on hukkalämmön kannalta merkitystä on varaajan vaipan pinta-ala ja sen suhde tilavuuteen on huonompi pienellä varaajalla kuin suurella. Hukka ei siis vähene edes puoleen, kun tilavuus puolittuu.
Jos varaaja vie 700KWh vähemmän, lämmitykseen menee 350KWh enemmän.Ja vastaavasti suorasähkötalossa vanhan 1000kWh/v kuluttavan varaajan kanssa lämmityssähkön kulutus on esim. 10000kWh. Tällöin varaajan vaihtaminen uuteen 300kWh/v malliseen aiheuttaa sen että lämmitysähköön meneekin 10700kWh/v. Lopputulos sähkönkulutuksen kanssa melko lailla plusmiinus 0 ja ollaan n. 1000-1500e+asennustyön verran miinuksella "investoinnin" takia. TMA melkein ääretön.
Jos talon lämmitys tapahtuu ILP:llä, niin uuden ja vanhan varaajan välinen sähkönkulutuksen erotus 700 kWh:n vähentyminen säästää lämmityksessä (oletus COP 3) 700/3*2 = 466 kWh, kun lämmitämiseen tarvitaan 233 kWh sähköä. Tällöin älyttömällä 50 snt/kWh hinnalla säästö per vuosi olisi 233e/vuosi. TMA n. 5-10v. Normaalilla 5-10snt/kWh hinnalla n. 25-50e/vuosi. TMA 30-60v.
Toki jos vanha varaaja on ihan loppu, niin silloin toki vaihdetaan uuteen.
Kannattaa vilkaista tämä:Aikaisemmin oli mainittu yli kolminkertainen ero hukkalämmössä.
Ainoa keino säästää vedessä on varaaja, kuten sanoin jo aiemmin.Kannattaa vilkaista tämä:
Saat eri mallin ostamalla isomman eron kuin tilavuutta muuttamalla. Ihan järjetön temppu alkaa säästöä yrittää varaajan koon perusteella, kun ainoa merkitsevä asia on käytön määrä. Eli jos on pakko ostaa uusi, niin osta energiatehokkuutta, turha tuijottaa tiettyä litramäärää. Jos 300 l on ollut ennen ja sen käyttämä energiankulutus on ongelma, niin veikkaan että pienen ostamalla ostat sitten hetikohta toisen perään, kun hellasärö kasvaa liian isoksi.
Vaihdan varaajan uuteen, tietysti mietin samalla energiansäästöä.
No varaajanhan riittävyys riippuu nyt ihan montako ihmistä siellä suihkussa käy. Jotenkin minusta tuntuu, että et oikein ymmärrä, että vaikka C luokan varaajasta A luokkaan siirtyminen näkyy energiansäästönä, niin A-luokassa pihtailu 200 l ja 300 l välillä on täysin epärelevantti kysymys, jos se vesi siinä seisoo "standby" tilassa. Eristykset ovat niin hyvät, että hukkalämmön määrä on mitätön ja sekin menee lämmitykseen. Ostohetkellä kannattaa enemmän tuijottaa ilmoitetun hukkaenergian määrää ja paljonko laite maksaa. Joku standardikokoinen rekkakaupalla myytävä vehje voi olla reilusti halvempi kuin pienempi erikoiskäyttöön/-paikkaan tarkoitettu vehje.Ainoa keino säästää vedessä on varaaja, kuten sanoin jo aiemmin.
300l varaaja on täysin ylimitoitettu, suihkuun menee se 20l vettä, pienempi varaaja riittää helposti.
En ole sen tarkemmin vielä katsonut tarjontaa, vaihtaa se kuitenkin pitää jossain vaiheessa.Pikaisesti vilkaistuna Suomessa suunnilleen kaikkien yleisemmin myytyjen valmistajien varaajat on c-luokkaa. Esim. jäspillä 100l varaajalla on sama energialuokka kuin 300l varaajalla. Saksasta löytyy sitten a-luokkaa, mutta maksaa tuplat vrt. jäspi. Pienentämällä varajaa säästö jää todella pieneksi kun se hukkalämpö lämmittää taloa. Pellepeloton ratkaisu on sitten lisäeristää se nykyinen varaaja. Eiköhän noin pieni varaaja ala ottamaan päähän kunhan sähkön hinta tästä normalisoituu ja sitten ollaan kaveriporukalla saunomassa.
Säästöä se on pienikin säästö. Joko se on vesi tai sitten lto, se vaan maksaa vielä enemmän.No varaajanhan riittävyys riippuu nyt ihan montako ihmistä siellä suihkussa käy. Jotenkin minusta tuntuu, että et oikein ymmärrä, että vaikka C luokan varaajasta A luokkaan siirtyminen näkyy energiansäästönä, niin A-luokassa pihtailu 200 l ja 300 l välillä on täysin epärelevantti kysymys, jos se vesi siinä seisoo "standby" tilassa. Eristykset ovat niin hyvät, että hukkalämmön määrä on mitätön ja sekin menee lämmitykseen. Ostohetkellä kannattaa enemmän tuijottaa ilmoitetun hukkaenergian määrää ja paljonko laite maksaa. Joku standardikokoinen rekkakaupalla myytävä vehje voi olla reilusti halvempi kuin pienempi erikoiskäyttöön/-paikkaan tarkoitettu vehje.
Tuossa joku viesti takaperin totesit seuraavaa:Säästöä se on pienikin säästö. Joko se on vesi tai sitten lto, se vaan maksaa vielä enemmän.
Ja nyt oot vaihtamassa LVV, johon laskit säästöä 350kWh/vuosi?Laskeskelin että max.100KWh/kk pystyisi säästämään lämpötilaa laskemalla. On kyllä yhtä tyhjän kanssa tuollainen määrä.
Enemmän kuluttavaanko se kannattaisi vaihtaa?Tuossa joku viesti takaperin totesit seuraavaa:
Ja nyt oot vaihtamassa LVV, johon laskit säästöä 350kWh/vuosi?
Näistä kahdesta ehdottomasti lto, jos se on jotain vanhaa mallia. Toisin kuin varaajaa vaihtamalla sillä voi oikeasti saada säästöä aikaan (voi silti mennä tovi maksaa itseään takaisin).Säästöä se on pienikin säästö. Joko se on vesi tai sitten lto, se vaan maksaa vielä enemmän.
Paxin kone kävisi painovoimaisen tilalle. Mahtaako tulla ongelmia jos yhden kerroksen ilmanvaihdon hoitaisi tuollaisella? Mini lto olisi toki helpompi ja halvempi.Näistä kahdesta ehdottomasti lto, jos se on jotain vanhaa mallia. Toisin kuin varaajaa vaihtamalla sillä voi oikeasti saada säästöä aikaan (voi silti mennä tovi maksaa itseään takaisin).
En ole sen tarkemmin vielä katsonut tarjontaa, vaihtaa se kuitenkin pitää jossain vaiheessa.
Mielellään tuon vaihtaisi ennen kuin tulee ongelmia.Jos on rosterisäiliöllä, niin itse käyttäisin niin kauan kun toimii, jos säästö on mielessä.
Mielellään tuon vaihtaisi ennen kuin tulee ongelmia.
Se on käyttöiän päässä.Toki, mutta mistä tietää hajoaako se lvv huomenna, viikon, vuoden vai viiden vuoden päästä? Tässä kun säästämisestä puhuttiin, niin näkisin kustannustehokkaimmaksi yrittää maksimoida käyttöiän kun investointi on helposti sen 1.5k€ asennettuna. Vanhassa talossa on vähän vaikka mitä jota voisi vaihtaa kun saattaahan se hajota.
Se on käyttöiän päässä.
Tästä inspiroituneena pitääpä viikonloppuna koittaa asentaa home assistantin PowerCalc plugari, jonka pitäisi pystyä estimoimaan älylaitteiden energiankulutusta esim. lampun asetetun kirkkauden ja värin perusteella. Tällaista oon pitkään kuolannut (kun kaikki valot on älyvaloja), sais kunnon dataa kun ILP jne. on jo valmiiksi energianmittauksen piirissä.
Ikä on ongelma. Ikävää olla viikko ilman lämmintä vettä jos hajoaa odottamattomasti.Onko siinä oikeasti joku ongelma, jonka tiedät pahenevan ja aiheuttavan katastrofin? Eihän lvv:llä mitään varsinaista "käyttöikää" ole. Tiedän 40 vuotta käytössä olleita varaajia, eikä niissä mitään ongelmia ole. Itsekin ostin vanhan, yli 30v käytössä olleen lvv:n uuden maalämpöpun puskurivaraajaksi. Ihan uuden veroinen rosteripytty oli.
Paikalliseen veden laatuun valittu väärän tyyppinen varaaja voi syöpyä rikki muutamassa vuodessa.
Se on käyttöiän päässä.
Iästä.Mistä sinä tämän tiedät? Joku varaaja kestää 5v ja toinen 40v. Itse en ainakaan pysty sanomaan varaajasta kuinka kauan se kestää. Jos luotettavuutta arvostaa, niin sanoisin perinteisen varaajan olevan varmempi valinta kuin älyvaraaja jossa on rikkoontuvaa elektroniikkaa.
Iästä.
Kyllä uusikin varaaja voi hajota, eikä se edes ole kauhean harvinaista. Vanhasta voisi ajatella, että siinä ei ainakaan mitään valmistusvikaa ole, jos on toiminut jo vuosia. Kuinka vanha varaajasi on?Jos vaihdan sen tänään se ei hajoa huomenna. Voihan ne vesiputketkin vaihtaa ennen tai jälkeen vesivahinkoa.
Jos vaihdan sen tänään se ei hajoa huomenna. Voihan ne vesiputketkin vaihtaa ennen tai jälkeen vesivahinkoa.
Mielummin sen vaihtaa kaikessa rauhassa kuin hirveällä kiireellä, jolloin sopivaa varaajakin voi joutua odottelemaan.No vesiputket kannattaa jossain vaiheessa vaihtaa kun vesivahinko on "hieman" kallis. Tässäkin nyt pitäisi tietää niiden kunto eikä pelkästään ikä. LVV varaaja nyt lähinnä harmittaa kun ei ole lämmintä vetta kunnes saa uuden. Ketjussa kun on tarkoitus puhua säästämisestä, niin siihen tuollainen kaiken varalta vaihtaminen sopii aika huonosti, varsinkin jos sitä yrittää jotenkin säästämisellä perustella.
Se pitää vaihtaa, piste. Kysymys on se millä voi säästää energiaa.Kyllä uusikin varaaja voi hajota, eikä se edes ole kauhean harvinaista. Vanhasta voisi ajatella, että siinä ei ainakaan mitään valmistusvikaa ole, jos on toiminut jo vuosia. Kuinka vanha varaajasi on?
Ei kyllä vesijohtojakaan kannata vaihtaa varmuuden vuoksi. Appivanhemmilleni myytiin jokunen vuosi sitten putkiremontti, jossa vaihdettiin n. 40 vuotta vanhat valurautaputket uusiin komposiittiputkiin, koska valurautaiset kuulemma olivat käyttöikänsä päässä. No eivät taatusti olleet kenenkään muun kuin myyjän mielestä, ja asiaa ymmärtämättömät vanhat ihmiset tietysti uskoivat "asiantuntijaa".
Mielummin sen vaihtaa kaikessa rauhassa kuin hirveällä kiireellä, jolloin sopivaa varaajakin voi joutua odottelemaan.
Siksi kysyinkin millainen laitetaan jos sillä vähän säästäisi.
Tulee paljon kalliimmaksi korjata vesivahinko kuin vaihtaa varaaja.No itse en vaihtaisi toimivaa varaajaa ihan vaan varmuuden vuoksi, jos sen kanssa ei ole mitään ongelmia. Ihan siksi, että kukaan ei tiedä miten pitkään se nykyinen varaaja vielä toimii. Toki mukavampi se on vaihtaa ennakkoon, mutta silloin on kyllä mielestäni turha millään säästöllä perustella vaihtoa. Sitten jos tekee jotain putkiremppaa tms. niin asia erikseen. Säästöä saat jatkamalla sen nykyisen käyttöä. Uuden investointi on niin iso, että se on vain kuluerä laskit sitä nyt miten päin vaan. Toki jos sen nyt välttämättä haluaa vaihtaa ja haluat tulevaisuudessa säästää sähköä, niin katso a-luokan varaaja. Näissä sitten hinnat on helposti tuplat vrt. normi c-luokan varaaja, joten eipä tälläkään todellisuudessa säästä rahaa kun investointi on niin iso suhteessa säästettyyn energiaan.
Se pitää vaihtaa, piste. Kysymys on se millä voi säästää energiaa.
Ei kannata pelkän veden takia.Maalämpöpumpulla. Tai VILP:llä. Niissä on varaaja.