Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Parin asteen pudotuksella säästäisi luokkaa muutamia kymmeniä kilowattitunteja kuukaudessa. Tuolla ei ole mitään merkitystä ellei kilowattitunnin hintaa lasketa euroissa.Ihan samalla tavalla pystyy uudemmassakin sähkölämmitteisessä lämmitystä ja kuuman veden kulutusta vähentämään kuin vanhemmassa sähkölämmitteisessä, ei se talon valmistusvuosi siihen liity mitenkään, kyllähän täällä monikin on kirjoittanut sähkölaskunsa olevan talvella 2,5-3t kwh ja ylikin. Nimenomaan lämmityksestä se kulutus tulee. Uudemmissa taloissa voi olla muutama ilmanvaihtopropeli enemmän, mutta ei ne kulutuksen vähentämistä estä. Jollain ilmeisesti joku harhaluulo, että vanhassa talossa voi ihan hyvin olla 12 asteessa pakon edestä, mutta uudemmassa ei? Nythän ei puhuta mukavuuslämmöstä, vaan siitä että jos on pakko (rahat ei riitä kalliiseen sähköön samalla kulutuksella kuin aikaisemmin) sitä kulutusta kyllä voi vähentää ihan dramaattisesti. Tuo mun alkuperäinen vastaus koski kirjoittajan viestiä, jossa sanottiin että lämmitystä ei kannata pienentää, kun sillä parin asteen vähennyksellä saatava säästö on niin minimaalinen. Jos kulutusta ei kannata jonkun vähentää, silloin voi ihan hyvin sanoa, että näille kavereille on sähkö vielä halpaa.
Sori, mutta vahvasti epäilen tuon olevan just sellainen paska, josta puhuin. Iso pää ja pieni virtaama. Vertailun vuoksi Oras Apollo ECOn virtaama on 7 l/min ja sekin on perusversioon nähden ihan perseestä. Riittävästi vettä antavassa perusversiosssa 18 l/min - Jos siis pitää täysillä mikä suinkaan ei ole mikään pakko esim. vartalonpesun aikana. Näissä on vähän sama homma kuin jonkun säästösuuttimen pistäminen keittiössä tiskialtaan hanaan, siinä sitten odotellaan veden valumista vaikka lopputuloksena ihan saman verran vettä kuluu/tarvitaan. Toki ymmärrän kyllä näkökulman, että helpompi ostaa 20 euron säästöhana kuin kertoa puolisolle, että nyt olis aika lyhentää pesuhetkeä puoleen. Jälkimmäinenhän se varsinainen ongelma on eikä hanan tyyppi.Tuossa on jokin vettäsäästävä rengas. Reilu 4l/min. toimii hyvin.
Parin asteen pudotuksella säästäisi luokkaa muutamia kymmeniä kilowattitunteja kuukaudessa. Tuolla ei ole mitään merkitystä ellei kilowattitunnin hintaa lasketa euroissa.
Edelleenkään tuollainen esittämäsi vähentäminen viidennekseen alkuperäisestä ei ole mitenkään realistinen, ellei aiemmin sitten ole kulutettu ilman huolenhäivää vanhassa talossa. Ainut miten tuohon voisi uudemmassa päästä on sammuttamalla sähkölämmityksen ja alkamalla lämmittää puulla. Eli väitteesi, että 2000-3000kWh/kk säästöön pääsisi lämpöjä tiputtamalla ei ole mitenkään realistinen, kuin todella rajatuissa tapauksissa.
Ihan sama talon iästä, kosteus on se mikä on pahasta pitkässä juoksussa, ei niinkään lämpötila. Eikä tässä puhuta normaaliolosuhteista, vaan siitä mikä on mahdollista kriisitilanteessa kun on pakko. Se on hyvin monella tasan kaksi vaihtoehtoa: Konkurssi nyt heti parin kuukauden sisällä, tai jokin hieman teoreettista pienempi mahdollisuus sille, että väliaikaisesta lämpötilan laskusta voi jotakin seurata vaikkapa talolle 10-20v kuluttua. Suurimmalle osalle ihmisistä tuo on aika no brainer ->lämpöjen tiputus talossa. Loput sitten itkee yhteiskuntaa avuksi, kun omasta mukavudesta ei voida tinkiä edes pakon edestä.Vanhassa purueristeissä talossa ilman kosteussulkuja voi lämmöt tiputtaa alas, uudessa muovilla eristetyssä tuollainen ~+10c ei ole enää mikään riskitön. Kosteus voi alkaa tiivistyä vääriin paikkoihin ja kohta talo onkin homeessa.
Taitaa kyllä olla huomattavasti teoreettista suurempi välitön ongelma, jos puhutaan eristeistä, jotka ei pääse kuivumaan. PU ja puru/hirsimökissä voi aika rauhassa räpeltää lämpötilan ja kosteuden kanssa, mutta aika rohteita temppuja 60-90 luvun muovi-ihmeissä kaikkine tyyppivikoineen.Ihan sama talon iästä, kosteus on se mikä on pahasta pitkässä juoksussa, ei niinkään lämpötila. Eikä tässä puhuta normaaliolosuhteista, vaan siitä mikä on mahdollista kriisitilanteessa kun on pakko. Se on hyvin monella tasan kaksi vaihtoehtoa: Konkurssi nyt heti parin kuukauden sisällä, tai jokin hieman teoreettista pienempi mahdollisuus sille, että väliaikaisesta lämpötilan laskusta voi jotakin seurata vaikkapa talolle 10-20v kuluttua. Suurimmalle osalle ihmisistä tuo on aika no brainer ->lämpöjen tiputus talossa. Loput sitten itkee yhteiskuntaa avuksi, kun omasta mukavudesta ei voida tinkiä edes pakon edestä.
Vanhassa oli liian kapea suihku, uuden leveämpi suihku on parempi. Ei ole kuulunut valitusta että hiukset olisi vaikeampi pestä. 5min. suihkuun riittää ~20l vettä.Sori, mutta vahvasti epäilen tuon olevan just sellainen paska, josta puhuin. Iso pää ja pieni virtaama. Vertailun vuoksi Oras Apollo ECOn virtaama on 7 l/min ja sekin on perusversioon nähden ihan perseestä. Riittävästi vettä antavassa perusversiosssa 18 l/min - Jos siis pitää täysillä mikä suinkaan ei ole mikään pakko esim. vartalonpesun aikana. Näissä on vähän sama homma kuin jonkun säästösuuttimen pistäminen keittiössä tiskialtaan hanaan, siinä sitten odotellaan veden valumista vaikka lopputuloksena ihan saman verran vettä kuluu/tarvitaan. Toki ymmärrän kyllä näkökulman, että helpompi ostaa 20 euron säästöhana kuin kertoa puolisolle, että nyt olis aika lyhentää pesuhetkeä puoleen. Jälkimmäinenhän se varsinainen ongelma on eikä hanan tyyppi.
e: Apollo ei taida olla edes se oikea tyyppi tai sitten on tullut uusi mallisto. Oraksen sivuilla oleva on ainakin kovin ison oloinen siihen perinteiseen malliin nähden - Mielestäni sekin oli Apollo, mutta saatan olla väärässä.
e2: Apollo 242068-11 on se vanha kunnon perinteinen (ulkonäöltään ainakin, tää taitaa olla joku epämääräinen malli muuten).
Hyvä jos teillä toimii, varmaan paljon ohuempaa/harvempaa laatua olevat hiukset (kuten suurimmalla osalla suomalaisista). Normaalilla hotellipaskalla saa pari minuuttia uittaa hiuksia kunnes ovat aidosti märät päänahkaa myöten ja sen jälkeen kolme kertaa niin kauan, että saa shampootkin pois. Yleensä jätän hiukset pesemättä jos suinkinkin pystyy ja paska suihku. Heikolla paineella/harvoilla suuttimilla ei yksinkertaisesti vaan saa tarpeeksi vettä oikeaan paikkaan ilman julmettua odottelua. Jossain on sentään keskellä se "painepesu" moodi, josta saa heikossakin paikassa vähän painetta, mutta se vesimäärä/pinta-ala on sitten ihan naurettava.Vanhassa oli liian kapea suihku, uuden leveämpi suihku on parempi. Ei ole kuulunut valitusta että hiukset olisi vaikeampi pestä.
Tottakai riippuu lähtötilanteesta, mutta siinä uudessa talossa jos on 2,5-3t kwh kuukauden sähkölasku, sitä helpompaa sen kulutuksen pienentäminen on mikäli lämmityksen osuus on pienempi jo valmiiksi. Usko tai älä, kyllä se kulutus tippuu uudessakin talossa kun käyttöveden ja lämmityksen laittaa minimiin kaiken muun kulutuksen minimoinnin lisäksi.
Ihan sama talon iästä, kosteus on se mikä on pahasta pitkässä juoksussa, ei niinkään lämpötila. Eikä tässä puhuta normaaliolosuhteista, vaan siitä mikä on mahdollista kriisitilanteessa kun on pakko. Se on hyvin monella tasan kaksi vaihtoehtoa: Konkurssi nyt heti parin kuukauden sisällä, tai jokin hieman teoreettista pienempi mahdollisuus sille, että väliaikaisesta lämpötilan laskusta voi jotakin seurata vaikkapa talolle 10-20v kuluttua. Suurimmalle osalle ihmisistä tuo on aika no brainer ->lämpöjen tiputus talossa. Loput sitten itkee yhteiskuntaa avuksi, kun omasta mukavudesta ei voida tinkiä edes pakon edestä.
No jos nyrkkisääntö, että asteen pudottaminen säästää 5% pitää paikkaansa ja jos lämmitykseen menee 2000kWh/kk, säästää kahden asteen pudottamisella 200kWh ja neljän asteen pudottamisella 400. Jos sähkön hinta on 30 snt/kWh, säästää kahden asteen pudottamisella 60€ ja neljällä 120. Eihän nuo mitään valtavia summia ole, mutta enemmän kuin ei mitään kuitenkin.Parin asteen pudotuksella säästäisi luokkaa muutamia kymmeniä kilowattitunteja kuukaudessa. Tuolla ei ole mitään merkitystä ellei kilowattitunnin hintaa lasketa euroissa.
Olet sitten keksinyt tällaisen mielestäsi nerokkaan hokeman. Mutta ei, haluttomuus laskea sisälämpötilaa, sanotaan nyt vaikka alle 18 asteen, ei todellakaan kerro siitä, että sähkön hinta olisi kohdallaan.Sen takia mä kirjoitinkin, että sitä lämpötilaa voi kyllä tiputtaa paljon enemmänkin kuin pari astetta jos tuntuu sähkö kalliilta, jos ei tunnu kalliilta sitten voi taputtaa itseään selkään koska liksa on kohdallaan.
...
Voihan se hiusten paksuuskin vaikuttaa. Tuo ~4l on minimi millä suihkuttelu toimii vanhantyyppisellä hanalla... Ihmeen vähän on napinaa tullut vedensäästämisestä.Hyvä jos teillä toimii, varmaan paljon ohuempaa/harvempaa laatua olevat hiukset (kuten suurimmalla osalla suomalaisista). Normaalilla hotellipaskalla saa pari minuuttia uittaa hiuksia kunnes ovat aidosti märät päänahkaa myöten ja sen jälkeen kolme kertaa niin kauan, että saa shampootkin pois. Yleensä jätän hiukset pesemättä jos suinkinkin pystyy ja paska suihku. Heikolla paineella/harvoilla suuttimilla ei yksinkertaisesti vaan saa tarpeeksi vettä oikeaan paikkaan ilman julmettua odottelua. Jossain on sentään keskellä se "painepesu" moodi, josta saa heikossakin paikassa vähän painetta, mutta se vesimäärä/pinta-ala on sitten ihan naurettava.
Parempi kuitenkin paksuin omin hiuksin vanhuuteen kuin kaljuna
Oma arvio on että pumpuilla 600KWh tuottaa ~2000KWh lämpöä, tuosta 10% on aika vähän.No jos nyrkkisääntö, että asteen pudottaminen säästää 5% pitää paikkaansa ja jos lämmitykseen menee 2000kWh/kk, säästää kahden asteen pudottamisella 200kWh ja neljän asteen pudottamisella 400. Jos sähkön hinta on 30 snt/kWh, säästää kahden asteen pudottamisella 60€ ja neljällä 120. Eihän nuo mitään valtavia summia ole, mutta enemmän kuin ei mitään kuitenkin.
Itsellä asetuksena +15c.
Tuolla asetuksella jälkilämmitys haukkaa n. 0-6 kWh per vrk pakkasilla -1c ja -15c välillä riippuen valitusta puhallusnopeudesta / vaihdettavan ilman määrästä.
20 kWh per vrk kuulotaa paljolta. Minkälaisista ilmamääristä puhutaan? Mikä IV-kone?
ETA:
Onko tietoa, että minkälämpöistä jälkilämmittämätön tuloilma kovilla pakkasilla on?
Onko lämpimällä puolella menevät tuloilmakanavat kondenssieristetty solukumilla tms.? Yleensä ei ole, paitsi jos tuloilmaa jäähdytetään.
Kovilla pakkasilla lämpimän sisäilman sisältämän vesihöyryn tiivistyminen jälkilämmittämätöntä tuloilmaa kuljettavan kylmän putken ulkopintaan on yksi riski.
Itse en ole kanssa huomannut mitään eroa asumisessa, onko jälkilämmitys päällä vai ei. Ei ole päällä ollut muutamaan vuoteen. Minessa asumuksessa jälkilämmitys on käännetty täysille ja ihmiset vain ihmettelevät kuinka paljon sähköä kuluu kesät talvet.Mulla on myös 83 neliöisessä kaukolämmöllä lämpeävässä kerrostalokolmiossa huoneistokohtainen LTO ilmanvaihtokone. Ostin asunnon viime keväänä ja sähkönkulutus kesällä oli noin 250-270kWh/kk. Syksyllä kuitenkin sähkönkulutus pomppasi lokakuussa 499kWh ja marraskuussa 522kWh.
Tämän huomattuani arvelin kulutuksen nousun johtuvan ilmanvaihdosta ja selvisikin, että laitteen sisällä oli pelti mikä piti manuaalisesti kääntää kesäasennosta talviasentoon (kesäasennossa tuloilmavirta ohittaa lämmönsiirtimen).
En ollut ottanut selvää tälläisestä asennosta, koska edellisessä asunnossa automatiikka hoiti saman työn.
Jälkilämmityksen termostaatti oli säädetty 15 asteeseen, tiputin sen kuitenkin omatoimisesti 10 asteeseen samalla kun käänsin pellin talviasentoon.
Tämän jälkeen sähkönkulutus tippuikin jonkin verran. Viime viikolla etelään ulottoi jonkinlaiset pakkaset ja maanantaina asunnon sähkönkulutus oli 30kWh per vuorokausi.
Yöllä kun täällä ei ole mitään laitteita päällä jääkaappien lisäksi asunnon sähkönkulutus oli Helenin seurannan mukaan noin 1,1 - 1.2 kWh jokaisella tunnilla. Tämän jälkeen käänsin jälkilämmityksen termostaatin nollaan ja sähkönkulutus on sen jälkeen ollut kohtuullinen 0,12 - 0,17kWh tunnille yöaikaan ja päiväkohtaiset kokonaiskulutukset ovat olleet keskimäärin 8kWh. Asumismukavuudessa en ole eroa huomannut.
Koneena on Swegon CASA 430K.
Kondensio?Itse en ole kanssa huomannut mitään eroa asumisessa, onko jälkilämmitys päällä vai ei. Ei ole päällä ollut muutamaan vuoteen. Minessa asumuksessa jälkilämmitys on käännetty täysille ja ihmiset vain ihmettelevät kuinka paljon sähköä kuluu kesät talvet.
en oikein ymmärrä logiikkaa miksi lämmönvaihdin pitäisi ohittaa kesällä. Meillä ainakin helteellä ulkona on huomattavasti lämpimämpi kuin sisällä ja lämmönvaihdin jäähdyttää tuloilmaa, mikä on hyvä vaan. Viileällä taas toisinpäin, mikä on myös vain hyvä asia.
Ei iv-kone kondensoi kesällä.Kondensio?
Mulla on myös 83 neliöisessä kaukolämmöllä lämpeävässä kerrostalokolmiossa huoneistokohtainen LTO ilmanvaihtokone. Ostin asunnon viime keväänä ja sähkönkulutus kesällä oli noin 250-270kWh/kk. Syksyllä kuitenkin sähkönkulutus pomppasi lokakuussa 499kWh ja marraskuussa 522kWh.
Tämän huomattuani arvelin kulutuksen nousun johtuvan ilmanvaihdosta ja selvisikin, että laitteen sisällä oli pelti mikä piti manuaalisesti kääntää kesäasennosta talviasentoon (kesäasennossa tuloilmavirta ohittaa lämmönsiirtimen).
En ollut ottanut selvää tälläisestä asennosta, koska edellisessä asunnossa automatiikka hoiti saman työn.
Jälkilämmityksen termostaatti oli säädetty 15 asteeseen, tiputin sen kuitenkin omatoimisesti 10 asteeseen samalla kun käänsin pellin talviasentoon.
Tämän jälkeen sähkönkulutus tippuikin jonkin verran. Viime viikolla etelään ulottoi jonkinlaiset pakkaset ja maanantaina asunnon sähkönkulutus oli 30kWh per vuorokausi.
Yöllä kun täällä ei ole mitään laitteita päällä jääkaappien lisäksi asunnon sähkönkulutus oli Helenin seurannan mukaan noin 1,1 - 1.2 kWh jokaisella tunnilla. Tämän jälkeen käänsin jälkilämmityksen termostaatin nollaan ja sähkönkulutus on sen jälkeen ollut kohtuullinen 0,12 - 0,17kWh tunnille yöaikaan ja päiväkohtaiset kokonaiskulutukset ovat olleet keskimäärin 8kWh. Asumismukavuudessa en ole eroa huomannut.
Koneena on Swegon CASA 430K.
Itse en ole kanssa huomannut mitään eroa asumisessa, onko jälkilämmitys päällä vai ei. Ei ole päällä ollut muutamaan vuoteen. Minessa asumuksessa jälkilämmitys on käännetty täysille ja ihmiset vain ihmettelevät kuinka paljon sähköä kuluu kesät talvet.
en oikein ymmärrä logiikkaa miksi lämmönvaihdin pitäisi ohittaa kesällä. Meillä ainakin helteellä ulkona on huomattavasti lämpimämpi kuin sisällä ja lämmönvaihdin jäähdyttää tuloilmaa, mikä on hyvä vaan. Viileällä taas toisinpäin, mikä on myös vain hyvä asia.
Sisällä riittävän viileää niin mahdollista ainakin teorisssa. Toisaalta lto päällä kesällä viileä yöilma ei viilennä asuntoa, hyvät ja huonot puolet.Ei iv-kone kondensoi kesällä.
430K:ssa on 900w jälkilämmitysvastus.
En tiedä tulkitsinko viestin ja sen lukemat oikein, eli, että tuntikulutuksen kasvu koko yön ajan oli 0,2 kWh per h -> 1,1 kWh per h, mutta jos tulkitsin, niin kuulostaa oudolta, jos jälkilämmitys on ollut koko yön täysillä, kun termostaatti säädetty kuitenkin vain +10c.
Onko se pelti varmasti oikein? 80% hyötysuhteella kympin pakkasella ilman pitäisi olla yli +10c ilman vastustakin.
No ei todellakaan ole, jos lämmityksen osuus on pienempi. Lämmitys on se, josta on helppo säästää. Esim. ruuanlaitosta ei voi helposti säästää.
Samoin etätöitä tekevä ei voi säästää vaikka sen CAD tietokoneen sähkönkulutusesta jne.
Lämpimän veden kulutusta voi pienentää, mutta jos aiemmin ei tuhlailtu, niin ei 80% tiputus ole realistinen siinäkään. Koko kiinteistön sähkön kulutusta on erittäin hankala tiputtaa 80%, jos siellä on tarkoitus vielä elää.
Otetaan nyt ihan käytännön esimerkki, jos siinä modernissa talossa lämmitykseen menee 70% sähköstä talvella ei lämpöjä laskemalla voi vähentää kulutusta 80% kuten esitit. Vaikka ei lämmittäisi taloa ja antaisi mennä pakkaselle ei päästäisi tuohon 80% säästöön. Se, että sinulla onnistui 40-luvun talossa ei tarkoita, että yleisesti onnistuisi. Sähköä kuluu paljon muuhunkin kuin pelkkään lämmitykseen uudemmassa talossa.
On se oikein. Itse epäilen termostaatin toimivuutta. Täytyy olla huoltoyhtiöön yhteydessä.
Nyt on kyllä aika nippelivinkki. Normisuohkun aikana vettä kertyy ehkä sen 50-60l ja se ei paljon ammeessa tunnu- Lämpöä tuskin tulee kovin paljon mutta kosteutta sitäkin enemmän ja että se kosteuden saa pois kylppäristä niin ilmanvahtoa pitää lisätä jolloin hyöty on +-0.Ja sitten säästövinkki briteistä, missä sähkön hintakatto on noin 40 snt/kWh, ja yhdellä tutulla on noin 13 astetta lämmintä talossa. Peseydy suihkulla kylpyammeessa, anna veden kerääntyä. Jätä vesi ammeeseen kunnes se on jäähtynyt, sillä tavalla huoneen lämpökin nousee vähän. Mutta päästä pois sitten kun on jäähtynyt, muuten se jäähdyttää tehokkaasti haihdutuksen kautta.
Joku pikakahvi ja läppärin lataaminen töissä on kuitenkin aika hifistelyä. Toki moccamasterissa on ~ 1500 watin vastus, mutta puoli pannullista keittyy jossain kolmessa minuutissa ja lämpölevyn vastus ei ole varmaan edes 100 w.Mikron käyttö vedenkeittimen tai lieden sijasta, pikakahvi suodatinkahvin sijasta, uunin käytön välttäminen.
Näissä on varmaan aika sama hyötysuhde kuin mikrossakin. Ite melkeen keitän veden induktioliedellä mieluummin kuin mikrossa. Kattilaakaan ei tarvi kauheasti veden keittämisen jälkeen pestä niin vaiva on aika minimaalinen.Induktio-keittolevyllä on kans hätänen kiehauttaa, jopa nopeampi kuin mikro. Niitä saa halvimmillaan 40€:lla.
En ehkä lähtis kyllä tuohon. Hukkuvan lämmön määrä on hyvin pieni ja menee lämmityksen hyväksi. Vastapuolella selvä riski siihen, että säiliössä alkaa kasvaa potentiaalisesti tappavat pöpöt.Meillä äidillä on tyhjänä rivaritalo kaksio (suora sähkö) 52m2, koska asunto ei ole mennyt kaupaksi.
Tuli nyt vasta mieleen kun juttelin äidin kanssa, että olivatko kääntäneet lämminvesivarajaan 15asteeseen kun lähtivät asunnosta. No eipä ollut.
Täytyy jouluna ajella Poriin ja käydä kääntämässä katkaisija alemmas.
En ehkä lähtis kyllä tuohon. Hukkuvan lämmön määrä on hyvin pieni ja menee lämmityksen hyväksi. Vastapuolella selvä riski siihen, että säiliössä alkaa kasvaa potentiaalisesti tappavat pöpöt.
Bakteereilla on aikaa odotella. Hiljattainhan tuossa oli juttu Sokoksen hotellipampusta, joka kävi viikoittain tyhjän hotellin kaikki huoneet läpi ja juoksutti minuuttikaupalla vettä em. ongelmien estämiseksi. Toki kyse on säädellystä toiminnasta, mutta hieman nihkeää se varmasti kotioloissakin tulisi olemaan. Varsinkin, kun säästö tuosta on ihan kärpäsen paskan verran. Tai lämmityskaudella jopa olematon, kun hukkalämpö menee hyödyksi.Tuolla ei siis ketään asu tai ei käy vierailemassa? Asunton on siis ollut keväästä asti myynnissä.
Ruuanlaitosta on erittäin helppo osaavan säästää. Muutama esimerkki: Uunin käytön lopetus, valmistaa isompia eriä kerrallaan ja harvemmin, painekattila, hidas ja pitkä haudutus. Välttää ylimääräistä tiskiä, käsitiskaus.Esim. ruuanlaitosta ei voi helposti säästää.
En tiedä minkälainen tehomörssäri sulla on, mutta perusjärkevä pc ei vie mahdottomia vaikka olisi päällä 24/7Samoin etätöitä tekevä ei voi säästää vaikka sen CAD tietokoneen sähkönkulutusesta jne. Koko kiinteistön sähkön kulutusta on erittäin hankala tiputtaa 80%, jos siellä on tarkoitus vielä elää.
Tämäkin on pakon edessä erittäin helppoa. Suihkuvesi ämpäriin ja retkisuihku, käsitiskaus, ei hanasta tarvitse lämmintä vettä oikein mihinkään laskea.Lämpimän veden kulutusta voi pienentää, mutta jos aiemmin ei tuhlailtu, niin ei 80% tiputus ole realistinen siinäkään.
Totta, ilmanvaihtoa on pakko lisätä myös samalla ja osa lämmöstä katoaa siinä mukana.muovi pysäyttää sen kosteuden ja ei pääse ulos -> eristeet on märät eikä kosteus niistä pääse pois -> kohta siellä on hometta. Tämä ei ole mikään teoreettinen ongelma vaan kohtuu todennäköinen, jos lämmöt tiputtaa sinne ~10c ja jatkaa elämistä. Ainut vaihtoehto olisi lisätä ilmanvaihtoa niin paljon, että kosteusprosentin saa todella alas (loputkin lämmöt sitten ulos). Mitä matalampi sisälämpötila, niin sen suurempi ongelma kosteus on lämmityskaudella, kun raketeissa on muovi kosteussulkuna. Ihmiset kun kokoajan lisäävät sitä kosteutta asuessaan.
Jos ei ole raha-asioita hoitanut päin persettä, niin ei siinä mikään konkurssi parissa kuukaudessa tule. Pankista lainaa ja sillä hoitaa sähkölaskut. Sen lainan maksaa sitten muutoman vuoden kuluessa pois.
Ei tässä mistään mukavuudesta olla itkemässä vaan nämä asiat pitää hoitaa järjellä.
Itsellä on kaikki patterit kylminä ja leivinuuniin työnnän arviolta ~15 i-m³ koivua lämmityskauden aikana (ainostaan kosteissa tiloissa on lattilämmitys pienellä teholla). Siltikään ei kulutus tipu 80% kun sitä sähköä käytetään paljon muuhunkin kuin lämmitykseen.
Ihan totta, mitä uudempi talo sen enemmän saa olla sen kosteudenhallinan kanssa tarkkana ja ilmanvaihtoa on yleensä lisättävä, vanhempi talo antaa enemmän anteeksi. Vahinkoa on helppo saada aikaiseksi jos ei asiaan kiinnitä huomiota.Taitaa kyllä olla huomattavasti teoreettista suurempi välitön ongelma, jos puhutaan eristeistä, jotka ei pääse kuivumaan. PU ja puru/hirsimökissä voi aika rauhassa räpeltää lämpötilan ja kosteuden kanssa, mutta aika rohteita temppuja 60-90 luvun muovi-ihmeissä kaikkine tyyppivikoineen.
Jollain ylläpitolämmityksellä pääsee 500KWh/kk, toki siellä ei silloin voi asua.Ruuanlaitosta on erittäin helppo osaavan säästää. Muutama esimerkki: Uunin käytön lopetus, valmistaa isompia eriä kerrallaan ja harvemmin, painekattila, hidas ja pitkä haudutus. Välttää ylimääräistä tiskiä, käsitiskaus.
En tiedä minkälainen tehomörssäri sulla on, mutta perusjärkevä pc ei vie mahdottomia vaikka olisi päällä 24/7
ja usein sen ei tarvitse olla päällä 24/7. Kaikki muut sähkövehkeet voi myös jättää käyttämättä tai laskea minimiin pakon edessä, ei niitä elämiseen pitäisi kenenkään tarvita pakosti kun pihistellään.
Tämäkin on pakon edessä erittäin helppoa. Suihkuvesi ämpäriin ja retkisuihku, käsitiskaus, ei hanasta tarvitse lämmintä vettä oikein mihinkään laskea.
Totta, ilmanvaihtoa on pakko lisätä myös samalla ja osa lämmöstä katoaa siinä mukana.
Niin, seinästä saa rahaa kun käy hakemassa. Isossa kuvassa aika harva on niin onnellisessa asemassa, että yhtäkkinen sanotaan nyt vaikka 6-12000e yhtäkkinen lisä muutamien kuukausien ajalta ei tunnu missään. Tulevista hinnoista ei tiedä mitään, mahdollisesti ensi talvena sama juttu. Lainaa lainan päälle, se on hyvä ratkaisu aina.
Siitähän tässä nimenomaan on pohjimmiltaan kysymys. Iltapäivälehtien pelottelu on osunut moneen aika syvälle ja lisäksi monella fysiikan ymmärrys ja tietämys talotekniikasta ei ole hirveän vahva. Mukavuuksista (kuten lämpimät pitkät suihkut ja sähkövempeleet elämisen edellytyksenä) ei olla valmiita tinkimään, ei ainakaan kovin mielellään kovin paljoa.
Sä et vaan osaa pihistää siitä sähköstä. Tuollainen n 500kwh kuussa kyllä riittää varsin hyvin pakon edestä useammankin hengen taloudessa talvikuukautena kun mukavuudesta on halua tinkiä. Vähemmälläkin pääsee erittäin helposti jos puuta käyttää.
Ja edelleenkin kun moni lukee väärin, kysymys on siitä mikä on mahdollista pakon edessä. Ei siitä mikä on mukavaa.
Sä et vaan osaa pihistää siitä sähköstä. Tuollainen n 500kwh kuussa kyllä riittää varsin hyvin pakon edestä useammankin hengen taloudessa talvikuukautena kun mukavuudesta on halua tinkiä. Vähemmälläkin pääsee erittäin helposti jos puuta käyttää.
Meillä on vajaa 100m2 suorasähkö ja alin kk-kulutus oli kesäkuussa 550kwh, tämä ilman mitään lämmitystä tai viilennystä (pl. kylppärin lattialämmitys ja lvv) eli suurelta osin pelkkää käyttösähköä. Talvella 500kwh kulutus tarkottaisi about varmasti rakenteiden kostumisen koska lämmöt olisi luokkaa 5-10C.
Ei kannata kovaan ääneen heitellä noin mahtipontisia väitteitä, ne eivät pidä paikkaansa kun harvoissa tapauksissa.
Ehkä ei kuitenkaan kannata liioitella asian kanssa,suomessa on ollut villaeristeisiä taloja ja kesämökkejä yli 50 vuotta joista aika isossa osassa on keskitalvella ollut pelkkä ylläpitolämpö tai muuten lämpö 10-15 asteen välissä kovemmilla pakkasjaksoilla.Eikä kaikki ole homeessa ja purkua vaille.Toki jos on suuri ihmismäärä pienessä talossa ja veden kanssa lotrataan surutta asiaan kannattaa kiinnittää enemmän huomiota.Aika hankala on järkeä käyttämällä saada mökkiä homeeseen muutaman viikon pakkaskaudella vaikka pitäisi lämmöt tuossa 10-15 asteessa.Ihan totta, mitä uudempi talo sen enemmän saa olla sen kosteudenhallinan kanssa tarkkana ja ilmanvaihtoa on yleensä lisättävä, vanhempi talo antaa enemmän anteeksi. Vahinkoa on helppo saada aikaiseksi jos ei asiaan kiinnitä huomiota.
Olen aivan samaa mieltä, sitä juuri tarkoitankin. Moni muu täällä väittää, että lämpötilaa ei voi laskea tai muuten on talo heti homeessa.Ehkä ei kuitenkaan kannata liioitella asian kanssa,suomessa on ollut villaeristeisiä taloja ja kesämökkejä yli 50 vuotta joista aika isossa osassa on keskitalvella ollut pelkkä ylläpitolämpö tai muuten lämpö 10-15 asteen välissä kovemmilla pakkasjaksoilla.Eikä kaikki ole homeessa ja purkua vaille.Toki jos on suuri ihmismäärä pienessä talossa ja veden kanssa lotrataan surutta asiaan kannattaa kiinnittää enemmän huomiota.Aika hankala on järkeä käyttämällä saada mökkiä homeeseen muutaman viikon pakkaskaudella vaikka pitäisi lämmöt tuossa 10-15 asteessa.
Tuollainen minimikulutus tuollaisessa kämpässä tarkoittaa sitä, että kun alat oikeasti ajatuksen kanssa miettimään kulutustottumuksiasi ja katsomaan mihin sitä sähköä menee, siellä on massiiviset säästöt odottamassa valmiiksi sitten kun tulee tarve oikeasti pihistää sähköstä.
En itsekään olisi uskonut vielä puoli vuotta sitten ennen kuin näitä asioita alkoi oikeasti miettimään ja katsomaan että kuinka paljon on suhteellisen pienelläkin mukavuudesta tinkimisellä saavutettavissa.
Meidänkin talossa "pohjakuorma" on siinä 500kWh paikkeilla silloin kun ei lämmitetä ollenkaan. Kylppärin lattialämmitys pienellä, lvv, ilmanvaihto, jääkaappi, pakastin, viihdelaitteet, läppäri , kesällä ei juurikaan edes (led)valoja päällä jne. Nyt ehkä mahdollista päästä 400kWh pintaan. Lattialämpöjä ja varaajan lämpöjä tiputettu ja varaajaa ohjataan shellyllä halvimmat tunnit. Tällaisilla pikkupakkasilla lämmitykseen (2kpl ilp) näkyy menevän 300- 500kWh (vastaa 1000+kWh suoraa sähköä). Puutakin vähän poltellaan ja tehdään leivinuunissa ruokia.Täällä samoja lukemia suorasähkötalossa. Neliöt 140. Kylppärin lattialämmöt päällä, ja tais olla ilp pois päältä 3kk. Pari pakastinta ja jääkaappi. Taloudessa pari tietokonetta ja konsoli. Sähkösaunan lämmitystä noin kerran viikkoon arviolta 7kw per kerta. Ja ilmanvaihtokone ottaa ykkösnopeudella reilu 100w seinästä. Täysillä meni joku 250w.
Kulutus heinäkuussa ja elokuussa melkolailla 550kwh per kk.
Sen rajan vetäminen vaan on vähän yksilöllistä. Vai oletko jo muuttanut pieneen kaukolämmöllä lämpiävään kerrostalokämppään, sehän vasta sitä todellista pihistämistä on?Toiset, itseni mukaanlukien puhuu topicin aiheen mukaisesti siitä, mikä on mahdollista ja paljonko se kulutus on siinä vaiheessa kun ihan tosissaan säästetään sähköä ja mennään jossakin kohdin jopa sen oman mukavuusalueen ulkopuolelle.
Kaikilla kulutuksessa ei ole nipistettävää. Käyttösähköä menee reilu 300KWh/kk ja se on jo vähän.Toistan itseäni, mutta tässä puhuu moni nyt kahdesta eri asiasta. Toiset puhuu siitä, paljonko on kulutus kun vähän nipistetään näön vuoksi jostakin, mutta eletään kuitenkin ainakin lähes normaalisti (mutta ehkä kuitenkin itse luullaan, että todella pienellä). Toiset, itseni mukaanlukien puhuu topicin aiheen mukaisesti siitä, mikä on mahdollista ja paljonko se kulutus on siinä vaiheessa kun ihan tosissaan säästetään sähköä ja mennään jossakin kohdin jopa sen oman mukavuusalueen ulkopuolelle.
leivinuuniin työnnän arviolta ~15 i-m³ koivua lämmityskauden aikana
Tuollainen keskustelu on täysin hedelmätöntä, sillä tietysti äärimmillään sähköä ei kulu lainkaan. Eihän moneen paikkaan maaseudulla tullut sähkö kuin vasta 50-luvulla tai myöhemmin ja silloinkin elettiin. Ja ketjun aihe on sähkönsäästövinkit eikä mikään selviytymisleikki.Toistan itseäni, mutta tässä puhuu moni nyt kahdesta eri asiasta. Toiset puhuu siitä, paljonko on kulutus kun vähän nipistetään näön vuoksi jostakin, mutta eletään kuitenkin ainakin lähes normaalisti (mutta ehkä kuitenkin itse luullaan, että todella pienellä). Toiset, itseni mukaanlukien puhuu topicin aiheen mukaisesti siitä, mikä on mahdollista ja paljonko se kulutus on siinä vaiheessa kun ihan tosissaan säästetään sähköä ja mennään jossakin kohdin jopa sen oman mukavuusalueen ulkopuolelle.