• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Tuomionpäivän välttäminen eli miten pihistää energiaa

Tässäpä omaa dataa marraskuulta:

1670028089910.png


Aika jämäkkä pudotus, eikös? Ja kyseessä siis siirtohinnat tässä.

Mutta ne syyt:

1. 2021 oli sähkön myyntihinta vielä mullakin alle 4 snt, nyt liki nelinkertainen ja tammikuussa tärähtää 12 x
2. Lattialämmitys on käännetty "kylmälle" +18
3. Muija häippäsi
4. "aina töissä" niin ei sähköä kulu

Saunan pistän kyllä päälle aina kun siltä tuntuu ja nyt joulukuussa vietän lomiakin pari vikaa viikkoa.
Maksakoon mitä maksaa niin kinkut paistellaan ja saunotaan vaikka kellon ympäri :)

Siis ootellessa niitä sähkökatkoja ja 50 snt hintoja tammikuussa :poop:
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan kellään kokemuksia kuvan kaltaisista diesellämmittimistä? 8 kW lämmitin maksaa vajaat pari sataa netissä ja youtuben perusteella nuo käy jopa jäteöljyllä. Itseasiassa löysin myös kokemuksia, että toiminta on jopa parempaa kun sekoittaa 50/50 lämmitysöljyä ja jäteöljyä vrt puhdas lämmitysöljy.

Jäteöljyä saanee lähes ilmaiseksi, kun hiukan kyselee ja jopa dieselin hinnoilla tuollainen olisi järkevä niille, joilla kallis sähkö ja suora sähkölämmitys. 1 kwh dieselistä maksaa n. 20 c kahden euron litrahinnalla. PÖ halvimmillaan taitaa olla nyt jotain 1,50 €, joten kwh-hinta sillä n. 15 c.

Jos vieras konsepti niin ainakin Vevor on yksi brändi, jolla löytyy tubesta ja googlesta lisää. Kuten yleensäkin kiinasälässä, niin merkkejä on useita ja mainoskuvissa ainakin näkyy olevan aika identtisiä laitteita. Itse mietin lähinnä autotallin lämmitykseen satunnaisia projekteja varten, mutta kyllähän tuollainen voisi ihan asuinrakennuksenkin lämmittämiseen sopia.

Asennusfilkkoja löytyy youtubesta, kone tarvitsee 12 V virran. Siihen käy esim. tietokoneen virtalähde / läppärin laturi / tms. Asuinrakennuksessa luultavasti itse asentaisin koneen ulkopuolelle, jolloin lämmittimestä tulee sisälle yksi putki, josta laite hönkii kuumaa ilmaa. Tallikäyttöön ajattelin alustavasti asennusta sisäseinälle, tässä tapauksessa läpivienti tarvitaan pakoputkea varten.

us_ZCJRQ12V5KWYJXSKGV0_original_img-v8_diesel-heater-m100-1.2.jpg
 
Onkohan kellään kokemuksia kuvan kaltaisista diesellämmittimistä? 8 kW lämmitin maksaa vajaat pari sataa netissä ja youtuben perusteella nuo käy jopa jäteöljyllä. Itseasiassa löysin myös kokemuksia, että toiminta on jopa parempaa kun sekoittaa 50/50 lämmitysöljyä ja jäteöljyä vrt puhdas lämmitysöljy.

Jäteöljyä saanee lähes ilmaiseksi, kun hiukan kyselee ja jopa dieselin hinnoilla tuollainen olisi järkevä niille, joilla kallis sähkö ja suora sähkölämmitys. 1 kwh dieselistä maksaa n. 20 c kahden euron litrahinnalla. PÖ halvimmillaan taitaa olla nyt jotain 1,50 €, joten kwh-hinta sillä n. 15 c.

Jos vieras konsepti niin ainakin Vevor on yksi brändi, jolla löytyy tubesta ja googlesta lisää. Kuten yleensäkin kiinasälässä, niin merkkejä on useita ja mainoskuvissa ainakin näkyy olevan aika identtisiä laitteita. Itse mietin lähinnä autotallin lämmitykseen satunnaisia projekteja varten, mutta kyllähän tuollainen voisi ihan asuinrakennuksenkin lämmittämiseen sopia.

Asennusfilkkoja löytyy youtubesta, kone tarvitsee 12 V virran. Siihen käy esim. tietokoneen virtalähde / läppärin laturi / tms. Asuinrakennuksessa luultavasti itse asentaisin koneen ulkopuolelle, jolloin lämmittimestä tulee sisälle yksi putki, josta laite hönkii kuumaa ilmaa. Tallikäyttöön ajattelin alustavasti asennusta sisäseinälle, tässä tapauksessa läpivienti tarvitaan pakoputkea varten.

Näistä löytyy paljon keskustelua ihan suomenkielelläkin ja näitä on aika paljon käytössä. Vaatii hieman modailuja ennen käyttöönottoa, mutta periaatteessa ihan toimivia ovat. 5kw ja 8kw on sama vehje, eri asetukset vaan koneessa.
Varmasti käy millä vaan öljyllä siellä joukossa, mutta muutenkin karstoittuvat jos ajaa osateholla, eli ei välttämättä ole vaivan arvoista, ellei sitten ole suunnaton määrä sitä ilmaista jäteöljyä tarjolla ja haluaa kokeilla.
Itse ostin tuon kuvan kaltaisen (mutta yhdellä ulostulolla), tankkihan tuossa on aika pieni ja tuo kotelo melkoisen vetelä.. Nyt ehkä ostaisin ilman tuota koteloa ja tekisin suoraan isommalla tankilla, tuo koppahan tuossa tavallaan jää turhaksi jos isomman tankin laittaa.

Jos tuon asentaa ulos, pitää siitä vetää sisälle kaksi putkea. Ei kylmää ulkoilmaa kannata lämmittää ja työntää sisälle, vaan kierrättää sisäilmaa.
Parhaiten toimii tallissa tms tilassa, missä riittää pakoputken veto ulos eikä tarvitse ilmaputkia askarrella. Suuri etuhan tällä on myös se sähköttömyys, eli toimii akun perässä.
 
Viimeksi muokattu:
Näistä löytyy paljon keskustelua ihan suomenkielelläkin ja näitä on aika paljon käytössä. Vaatii hieman modailuja ennen käyttöönottoa, mutta periaatteessa ihan toimivia ovat. 5kw ja 8kw on sama vehje, eri asetukset vaan koneessa.
Varmasti käy millä vaan öljyllä siellä joukossa, mutta muutenkin karstoittuvat jos ajaa osateholla, eli ei välttämättä ole vaivan arvoista, ellei sitten ole suunnaton määrä sitä ilmaista jäteöljyä tarjolla ja haluaa kokeilla.
Itse ostin tuon kuvan kaltaisen (mutta yhdellä ulostulossa), tankkihan tuossa on aika pieni ja tuo kotelo melkoisen vetelä.. Nyt ehkä ostaisin ilman tuota koteloa ja tekisin suoraan isommalla tankilla, tuo koppahan tuossa tavallaan jää turhaksi jos isomman tankin laittaa.
Okei :thumbsup: Itselle oli vallan uusi bongaus.

Mihin käyttöön itse ostit tuollaisen?
 
Okei :thumbsup: Itselle oli vallan uusi bongaus.

Mihin käyttöön itse ostit tuollaisen?

Näin muilla ja oli pakko saada itsekin:D
Laitoin kellariin, meinasin vetää putket sieltä ylös ja kokeilla miten tuolla saa lämpöä sisälle. Ei tuollaista voi mihinkään taloon sisälle tuoda, eikä ulkoasennuskaan ihan mutkaton juttu ole, mutta tuo kellariasennus voisi olla mahdollinen.
 
Kaveri osti tuommoisen, mutta en ole muuta kuullut kuin että toimii.

itse pähkäillyt, miten toimisi pakokaasun vienti uunin tai takan kautta, jolloin lämmittää samalla kivikasaa ja ottaa kaiken lämmön talteen. Jäteöljyä syntyy harrastustoiminnasta ehkä 20 litraa vuodessa.

Siis ihan hätävaraksi pohtinut, jos ryzzä katkaisee sähköt koko maasta tms.
 
itse pähkäillyt, miten toimisi pakokaasun vienti uunin tai takan kautta, jolloin lämmittää samalla kivikasaa ja ottaa kaiken lämmön talteen. Jäteöljyä syntyy harrastustoiminnasta ehkä 20 litraa vuodessa.
Sama tuli itsellä ekana mieleen, kun pohdin tuota sisäkäyttöä. Videoissa kuulostaa melko äänekkäältä laitteelta ja siksi asuintilojen lämmityskäytössä ajattelisin, että tuo voisi olla hyvä olla pihallakin.

Ehkä laitteen voisi sijoittaa kokonaisuudessaan tulipesään, jolloin laitteen vaatima ilma otettaisiin sisältä uuniin imuluukuista, pakokaasut hormiin ja pöhötinletku sitten jostain reiästä tupaan. Tämä varmaan vähentäisiä myös meluhaittaa, kun pöhötin olisi takkaluukkujen takana huutamassa.

Tosin luulen, että takka lämmittäisi tehokkaammin, kun sitä käytetään suunnitellulla tavalla ja sinne kuumaan tulipesään ei ehkä ole järkevää heittää tuollaista mööpeliä sulamaan. Jos haluaa jättää takan polttamisellekin mahdollisuuden niin tietysti voi varmaan pelkän pakoputken heittää hormiin ja kyllähän se käry sieltä pitäisi ihan hyvin ulos mennä. Melu ja esteettinen haitta jää siinä tapauksessa näkyville, mutta varajärjestelmän kaltaisessa operoinnissa se tuskin on dealbreaker.
 
Jos on muurattu piippu, niin kannattaa olla sitten varma, että moisten härveleiden savukaasut on riittävän kuumia. Liian matalilla lämpötiloilla tapahtuu savukaasujen kondensoitumista piipun seinämille ja muuratun piipun saa aika nopeasti tuhottua.
 
Onkohan kellään kokemuksia kuvan kaltaisista diesellämmittimistä? 8 kW lämmitin maksaa vajaat pari sataa netissä ja youtuben perusteella nuo käy jopa jäteöljyllä. Itseasiassa löysin myös kokemuksia, että toiminta on jopa parempaa kun sekoittaa 50/50 lämmitysöljyä ja jäteöljyä vrt puhdas lämmitysöljy.

Jäteöljyä saanee lähes ilmaiseksi, kun hiukan kyselee ja jopa dieselin hinnoilla tuollainen olisi järkevä niille, joilla kallis sähkö ja suora sähkölämmitys. 1 kwh dieselistä maksaa n. 20 c kahden euron litrahinnalla. PÖ halvimmillaan taitaa olla nyt jotain 1,50 €, joten kwh-hinta sillä n. 15 c.

Jos vieras konsepti niin ainakin Vevor on yksi brändi, jolla löytyy tubesta ja googlesta lisää. Kuten yleensäkin kiinasälässä, niin merkkejä on useita ja mainoskuvissa ainakin näkyy olevan aika identtisiä laitteita. Itse mietin lähinnä autotallin lämmitykseen satunnaisia projekteja varten, mutta kyllähän tuollainen voisi ihan asuinrakennuksenkin lämmittämiseen sopia.

Asennusfilkkoja löytyy youtubesta, kone tarvitsee 12 V virran. Siihen käy esim. tietokoneen virtalähde / läppärin laturi / tms. Asuinrakennuksessa luultavasti itse asentaisin koneen ulkopuolelle, jolloin lämmittimestä tulee sisälle yksi putki, josta laite hönkii kuumaa ilmaa. Tallikäyttöön ajattelin alustavasti asennusta sisäseinälle, tässä tapauksessa läpivienti tarvitaan pakoputkea varten.

us_ZCJRQ12V5KWYJXSKGV0_original_img-v8_diesel-heater-m100-1.2.jpg
Jäteöljyn polttaminen ilman ympäristölupaa on sitten laitonta. Jotenkin minusta tuntuu, että ko. lupaa ei kovin helpolla irtoa.
 
Sama tuli itsellä ekana mieleen, kun pohdin tuota sisäkäyttöä. Videoissa kuulostaa melko äänekkäältä laitteelta ja siksi asuintilojen lämmityskäytössä ajattelisin, että tuo voisi olla hyvä olla pihallakin.

Ehkä laitteen voisi sijoittaa kokonaisuudessaan tulipesään, jolloin laitteen vaatima ilma otettaisiin sisältä uuniin imuluukuista, pakokaasut hormiin ja pöhötinletku sitten jostain reiästä tupaan. Tämä varmaan vähentäisiä myös meluhaittaa, kun pöhötin olisi takkaluukkujen takana huutamassa.

Tosin luulen, että takka lämmittäisi tehokkaammin, kun sitä käytetään suunnitellulla tavalla ja sinne kuumaan tulipesään ei ehkä ole järkevää heittää tuollaista mööpeliä sulamaan. Jos haluaa jättää takan polttamisellekin mahdollisuuden niin tietysti voi varmaan pelkän pakoputken heittää hormiin ja kyllähän se käry sieltä pitäisi ihan hyvin ulos mennä. Melu ja esteettinen haitta jää siinä tapauksessa näkyville, mutta varajärjestelmän kaltaisessa operoinnissa se tuskin on dealbreaker.
Joo kyllähän puun poltosta lähtee kilowatteja ihan eri malliin kuin tuollaisesta. Jos tuo on lattialla, niin pakoputken saisi helposti johonkin lattian rajassa olevaan nuohousluukkuun ja pelti sopivasti raolleen.

puuta siis polttelen ilppien kaveriksi ja tuo öljypoltin vain ajatustasolla mitinnässä. Autotallin kyllä saisi äkkiä työlämpimäksi. Minulla kylmä talli ja siellä ollut 2kW sähköpuhallin jos jotain pientä pitänyt väsätä.
 
Autotallin kyllä saisi äkkiä työlämpimäksi. Minulla kylmä talli ja siellä ollut 2kW sähköpuhallin jos jotain pientä pitänyt väsätä.
Samat. Joku 2 kw tuo mun sähköpuhallin kanssa ja aika kauan saa töhöttää, että eristämätön 50 m² talli lämpeää sillä yhtään.

Omalla sopparilla on varaa laittaa se vaikka koko talveksi sinne puhisemaan, mutta oon yrittänyt vähän olla hengessä mukana ja energiankäyttöä kohtuullistettu. Tietysti myös oma lehmä ojassa, koska talvikausi 23-24 on vielä suuri mysteeri, kun sopimus päättyy parahiksi ennen tuota.
Jäteöljyn polttaminen ilman ympäristölupaa on sitten laitonta. Jotenkin minusta tuntuu, että ko. lupaa ei kovin helpolla irtoa.
Kyllähän tuo varmasti laittomasti pitää tehdä jos sitä aikoo tehdä. Kiinnijäämisen riski lienee sen verran pieni, että kysymys on lähinnä moraalinen. Ehkä myös eettinen, mikäli vihreät arvot lähellä sydäntä, mitenkään puhtaasti tuo tuskin palaa.
 
Joo pitää olla tarkkana rakenteiden kanssa, mutta tässä oli RMT-talo, joka sietää kosteutta aivan erilailla kuin ns.höyrynsulullinen talo. Ellei ole jälkikäteen lisätty höyrynsulkuja.
Tommosella pallopääkosteusmittarilla on hyvä tutkia paikkoja. Kartoittaa ensin talon ja sitten tarkistusmittaa vuosittain. Asuntovaunuakin hyvä sillä tarkistella välillä.
 
Onkohan kellään kokemuksia kuvan kaltaisista diesellämmittimistä? 8 kW lämmitin maksaa vajaat pari sataa netissä ja youtuben perusteella nuo käy jopa jäteöljyllä. Itseasiassa löysin myös kokemuksia, että toiminta on jopa parempaa kun sekoittaa 50/50 lämmitysöljyä ja jäteöljyä vrt puhdas lämmitysöljy.

Jäteöljyä saanee lähes ilmaiseksi, kun hiukan kyselee ja jopa dieselin hinnoilla tuollainen olisi järkevä niille, joilla kallis sähkö ja suora sähkölämmitys. 1 kwh dieselistä maksaa n. 20 c kahden euron litrahinnalla. PÖ halvimmillaan taitaa olla nyt jotain 1,50 €, joten kwh-hinta sillä n. 15 c.

Jos vieras konsepti niin ainakin Vevor on yksi brändi, jolla löytyy tubesta ja googlesta lisää. Kuten yleensäkin kiinasälässä, niin merkkejä on useita ja mainoskuvissa ainakin näkyy olevan aika identtisiä laitteita. Itse mietin lähinnä autotallin lämmitykseen satunnaisia projekteja varten, mutta kyllähän tuollainen voisi ihan asuinrakennuksenkin lämmittämiseen sopia.

Asennusfilkkoja löytyy youtubesta, kone tarvitsee 12 V virran. Siihen käy esim. tietokoneen virtalähde / läppärin laturi / tms. Asuinrakennuksessa luultavasti itse asentaisin koneen ulkopuolelle, jolloin lämmittimestä tulee sisälle yksi putki, josta laite hönkii kuumaa ilmaa. Tallikäyttöön ajattelin alustavasti asennusta sisäseinälle, tässä tapauksessa läpivienti tarvitaan pakoputkea varten.

us_ZCJRQ12V5KWYJXSKGV0_original_img-v8_diesel-heater-m100-1.2.jpg
Tulipa tilattua tallin lämmitykseen moinen kapistus. Pakoputki siitä pitäisi vetäistä seinän läpi pihalle. Minkähänlainen paloeristys siihen läpivientiin pitäisi laittaa?
 
Kaveri osti tuommoisen, mutta en ole muuta kuullut kuin että toimii.

itse pähkäillyt, miten toimisi pakokaasun vienti uunin tai takan kautta, jolloin lämmittää samalla kivikasaa ja ottaa kaiken lämmön talteen. Jäteöljyä syntyy harrastustoiminnasta ehkä 20 litraa vuodessa.

Siis ihan hätävaraksi pohtinut, jos ryzzä katkaisee sähköt koko maasta tms.

Jos talo on rakennettu ennen 60 lukua, voi olla että uunimuurista tai takan poskikanavan seinästä löytyy melkein valmis reikä jossain ohuen rappauksen takana. UPO Kultaliekki öljykaminat löytyi melkein jokaisesta talosta siihen aikaan.
 
Vuosituhannen vaihteesta on talo. Se on sellainen aika iso leivinuuni keittiön puolella ja takka takkahuoneen puolella kompleksi. Kummallekin oma hormi ja leivinuunin hiilten poltolle kolmas. Lattianrajassa on useita poskikanavien nuohousluukkuja ym, niin johonkin pakoputken saisi helposti. Ei nyt ole oljypolttimelle erityistä tarvetta, kun puitakin liiterissä, mutta erittäin mielenkiintoinen ja edullinen kapine kyllä on. Ei ole poissuljettua, että hommaan autotallia varten. Pääsisi huomaamattomasti jäteöljyistäkin eroon…

Kaverin isän talossa oli aikoinaan tuollainen öljykamiina, oiskohan se upo ollut. Lämmintä antoi kovasti ja kaverin kanssa käytiin tankkaamassa kastelukannulla kun isä oli reissussa. Öljykamina olisi hyvä varalämmönlähde kyllä ja sähköstä riippumaton.
 
Tuossa lämmittimessä huomioitavaa, että tuohon tarvitsee jonkin sortin pukki tai teline vielä askarrella lisäksi. Pakoputki ja paloiman otto tulee tuosta keskeltä pohjasta. Lisäksi pakoputki pitää asentaa alaspäin kaltevaksi.
Myöskin tankkaaminen ei taatusti onnistu joka kerta läikkymättä, itse en lähtisi keittiössä tuon kanssa harrastamaan. Vaikka nuo on "varmoja" laitteita, on tuo kuitenkin edelleen kiinalainen halpiskone mikä syö sähköä ja polttoainetta, toimii tulella ja on enimmäkseen valmistettu muovista, kannattaa pitää ja käyttää sen edellyttämässä paikassa.
 
Tulipa tilattua tallin lämmitykseen moinen kapistus. Pakoputki siitä pitäisi vetäistä seinän läpi pihalle. Minkähänlainen paloeristys siihen läpivientiin pitäisi laittaa?
Luulisin, että aika turvallisesti saa tehtyä läpiviennin, kun kietaisee pakoputken päälle läpiviennin kohdalle vaikka 50 mm paksun kivivillan ja laittaa siihen päälle 120 mm metalliputken, jonka tehtävä siis lähinnä pitää villat ja pakoputki paikallaan. Molemmilta puolin villa kannattaa jonkinlaisella peitinlevyllä kätkeä, ettei elukat vie sitä.

Tähän kommenttiin voi nyt tietysti joku asiaatunteva ottaa kantaa, eli korostan olevani maallikko tässä asiassa.
 
Tuossa lämmittimessä huomioitavaa, että tuohon tarvitsee jonkin sortin pukki tai teline vielä askarrella lisäksi. Pakoputki ja paloiman otto tulee tuosta keskeltä pohjasta. Lisäksi pakoputki pitää asentaa alaspäin kaltevaksi.
Myöskin tankkaaminen ei taatusti onnistu joka kerta läikkymättä, itse en lähtisi keittiössä tuon kanssa harrastamaan. Vaikka nuo on "varmoja" laitteita, on tuo kuitenkin edelleen kiinalainen halpiskone mikä syö sähköä ja polttoainetta, toimii tulella ja on enimmäkseen valmistettu muovista, kannattaa pitää ja käyttää sen edellyttämässä paikassa.
Lisäksi jos tuon jättää vahtimatta päälle ja torppa palaa niin voi tulla melkoinen vääntö vakuutusyhtiön kanssa.
 
Lisäksi jos tuon jättää vahtimatta päälle ja torppa palaa niin voi tulla melkoinen vääntö vakuutusyhtiön kanssa.
En varmaan uskaltaisi itse jättää. Tosin tuohan on erinomainen juuri välittömään lämmön tarpeeseen. Päiväksi voi ottaa pois ja äkkiähän tuo alkaa lämmintä puhaltaa, kun saapuu kotiin vaikka työpäivän jälkeen.

Yöaikainenkin käyttö voisi pistää mietityttämään noiden asentaja1 esittämien pointtien vuoksi.
kiinalainen halpiskone mikä syö sähköä ja polttoainetta, toimii tulella ja on enimmäkseen valmistettu muovista
 
Jonkunmoinen häkä + palovaroitin varmaan kannattaa ostaa :D
Eikös nuo löydy joka torpasta muutenkin? Se häkävaroitin on hyvinkin herkkä ja yllättänyt monet vanhan kansan puulämmittäjät. Ikivanha viisaus on laittaa pelti kiinni kun uunissa on vielä hiillos. Häkävaroitin rääkäisee välittömästi jos niin yrittää tehdä. Meillä ainakaan ei saa olla oikein minkäänmoista kekälettä enää hehkumassa. Varoittimet on kyllä hyvinkin varman päälle viritettyjä. Terveyshaittoja tulee vasta paljon suuremmilla pitoisuuksilla.
 
Ikivanha viisaus on laittaa pelti kiinni kun uunissa on vielä hiillos.
Tuohan on ihan yleinen tapa vanhemman ikäluokan keskuudessa. Harvoin, mutta joskus siihen joku kupsahtaa.

En kyllä tiedä kuinka monta kilowattia piipusta menee pihalle hiillosta poltellessa. Itse olen yleensä liekkien sammuttua kasannut hiilloksen arinan päälle ja polttanut kovalla vedolla loppuun. Jotkut ohjeistaa laittamaan pellin puoleen väliin ja polttamaan hitaasti loppuun. Liekö merkityksellistä eroa kummin tekee vai onko merkityksellisintä millä tavalla tulee itselle hyvä mieli? Nopeasti polttamalla pellit saa äkkiä kiinni, mutta hitaasti polttelemalla hiillos lämmittää pidempään ja ilmavirta kuljettaa vähemmän lämpöä taivaalle.
 
Tuohan on ihan yleinen tapa vanhemman ikäluokan keskuudessa. Harvoin, mutta joskus siihen joku kupsahtaa.

En kyllä tiedä kuinka monta kilowattia piipusta menee pihalle hiillosta poltellessa. Itse olen yleensä liekkien sammuttua kasannut hiilloksen arinan päälle ja polttanut kovalla vedolla loppuun. Jotkut ohjeistaa laittamaan pellin puoleen väliin ja polttamaan hitaasti loppuun. Liekö merkityksellistä eroa kummin tekee vai onko merkityksellisintä millä tavalla tulee itselle hyvä mieli? Nopeasti polttamalla pellit saa äkkiä kiinni, mutta hitaasti polttelemalla hiillos lämmittää pidempään ja ilmavirta kuljettaa vähemmän lämpöä taivaalle.
Kaverin kanssa tästä väitelty jo jonkin aikaa. Oman opetuksen olen saanut, että peltiä pienennetään hiilloksen pienenemisen myötä ja lopuksi kiinni vaikka muutama punainen vielä näkyykin, mutta sinistä liekkiä ei saa näkyä.

Kaverin logiikka on. Nukkumaan mennessä, pesä täyteen puita ja aamulla suljetaan pelti sitten kun muistetaan. Hänen logiikallaan ei lämpöä mene harakoille, takalla on oma korvausilmaputki takan alla, ja perusteena on ettei se lämmintä sisäilmaa vie mennessään.

Minä olen väittänyt vanhoilla opeilla vastaan että tottakai se odotellaan hiillos loppuun ja heti pelti kiinni ettei piippu hengittele tuntikausia lämpöjä pihalle.
 
Kaverin kanssa tästä väitelty jo jonkin aikaa. Oman opetuksen olen saanut, että peltiä pienennetään hiilloksen pienenemisen myötä ja lopuksi kiinni vaikka muutama punainen vielä näkyykin, mutta sinistä liekkiä ei saa näkyä.

Kaverin logiikka on. Nukkumaan mennessä, pesä täyteen puita ja aamulla suljetaan pelti sitten kun muistetaan. Hänen logiikallaan ei lämpöä mene harakoille, takalla on oma korvausilmaputki takan alla, ja perusteena on ettei se lämmintä sisäilmaa vie mennessään.

Minä olen väittänyt vanhoilla opeilla vastaan että tottakai se odotellaan hiillos loppuun ja heti pelti kiinni ettei piippu hengittele tuntikausia lämpöjä pihalle.

Sitä kun kävis edes kerran ihmettelemässä piipun päässä et mitä tapahtuu kun on just kuumaksi lämmitetty ja pelti auki niin ei tarviis väitellä.
 
Hyvä muistutus. Itse olen ollut kovan loppuvedon kannattaja, niin ei tarvitse niitä loppu hetkiä valvoa eli ollut käytännöllisempiä.

Itse asiaan, löytyy tupla pellit ja siitä toisesta on pitänyt tehdä ns. häkäpelti, mutta ei ole saanut aikaiseksi, mutta nyt kun tuli mieleen niin pitää tehdä.
 
Kaverin logiikka on. Nukkumaan mennessä, pesä täyteen puita ja aamulla suljetaan pelti sitten kun muistetaan. Hänen logiikallaan ei lämpöä mene harakoille, takalla on oma korvausilmaputki takan alla, ja perusteena on ettei se lämmintä sisäilmaa vie mennessään.
Kyllä mä melkein sanoisin että kaveri on nyt väärässä jos kylmä ilma huuhtelee takkaa yön yli. Tämä ei täysin ole se skenaario mihin itse pyrin, vaan omassa strategiassa hiillos poltetaan nopeasti loppuun, että saadaan ne pellit nopeasti kiinni.
 
Omassa leivinuunissa on ainakin selvästi mitattavissa oleva juttu. Jos haluaa tehokkaan lämmön, on hyvissä ajoin isot kekäleet, osin vielä liekillä palavat koottava kasaan lähemmäksi luukkua että palavat tehokkaasti loppuun ja kun alkaa kovimmat hehkut pienentyä, sitten otan lapiolla ne kekäleet ja heitäin viereiseen puuhellan pesään. Jos niitä hiiliä siellä leivinuunissa alkaa poltella kovalla tai pienellä vedolla, katoaa huomattava osa lämmöstä harakoille, ainakin tässä tapauksessa paras on siis kovat tulet ja mahdollisimman aikaisin pellit kiinni kokonaan. Ilma joka piippua huuhtelee, eikä osallistu itse palotapahtumaan ainoastaan jäähdyttää.
 
Kyllä mä melkein sanoisin että kaveri on nyt väärässä jos kylmä ilma huuhtelee takkaa yön yli. Tämä ei täysin ole se skenaario mihin itse pyrin, vaan omassa strategiassa hiillos poltetaan nopeasti loppuun, että saadaan ne pellit nopeasti kiinni.
Tätä minä yritin omalla logiikalla selittää että kyllähän sieltä lämpö juoksee niin kauan ylöspäin ennenkuin saa pellin väliin. Siinä samalla varatut lämmöt huuhdellaan kylmällä korvausilmalla taivaantuuliin.
 
Tuohan on ihan yleinen tapa vanhemman ikäluokan keskuudessa. Harvoin, mutta joskus siihen joku kupsahtaa.

Ensihoitajilta voip kysellä, että montako kertaa ne käy ihmettelemässä tokkuraisia vanhuksia ja syynä häkämyrkytys, kun pellit pistetään kiinni liian aikaisin, kun isoisoisoisoisoisoisovanhemmatkin teki niin pirtissä jossa tuuli läpi, joten varmasti edelleenkin hyvä käytäntö ja häkämittarit ja muut ihan humpuukkia eikä sairaanhoitajat tai palokuntakaan mitään mistään tiedä....

Häkävaroitin ihan hyvä lisä... Eihän sitä tartte jos tietää miten toimia tokikaan, mutta ei nyt turhakekaan. Joskus oli myös juttua lehdessä, että häkävaroitin varoitti tulipalosta aiemmin mitä palovaroitin ja osti vähän aikaa jollekin perheelle.
 
Ensihoitajilta voip kysellä, että montako kertaa ne käy ihmettelemässä tokkuraisia vanhuksia ja syynä häkämyrkytys, kun pellit pistetään kiinni liian aikaisin, kun isoisoisoisoisoisoisovanhemmatkin teki niin pirtissä jossa tuuli läpi, joten varmasti edelleenkin hyvä käytäntö ja häkämittarit ja muut ihan humpuukkia eikä sairaanhoitajat tai palokuntakaan mitään mistään tiedä....

Häkävaroitin ihan hyvä lisä... Eihän sitä tartte jos tietää miten toimia tokikaan, mutta ei nyt turhakekaan. Joskus oli myös juttua lehdessä, että häkävaroitin varoitti tulipalosta aiemmin mitä palovaroitin ja osti vähän aikaa jollekin perheelle.
N. 3 kertaa / 10 vuotta. T: Ensihoitaja

Ja meillä on semmoinen monitori, mikä kulkee käytännössä joka keikalle mukana ja siinä sen olkahihnassa on häkämittari. Ei ole montaa kertaa tosiaan hälyttänyt, joten ei oo mikään ihan päivittäinen ongelma.

E: Lisään vielä, että tämän uunipeltisysteemin takia kupsahtaineita osunut 0 kohdalle. Kuullut yksittäisistä.
 
Onko tehty tutkimusta miten herkästi häkämyrkytykset nykytaloissa edes onnistuu? Koneellinen ilmanvaihto, niin täytyykö pellit laittaa kiinni kun on puolipesää vielä puita tulessa. Kuvittelisin että ilmanvaihto sekoittaa ilmaa siihen tahtiin ettei ihan samalla tavalla häkään kuolla kuin vanhemmissa taloissa joissa ei koneellisesti ilmaa liikuteta vaan häkä seisoo paikoillaan.
 
Onko tehty tutkimusta miten herkästi häkämyrkytykset nykytaloissa edes onnistuu? Koneellinen ilmanvaihto, niin täytyykö pellit laittaa kiinni kun on puolipesää vielä puita tulessa. Kuvittelisin että ilmanvaihto sekoittaa ilmaa siihen tahtiin ettei ihan samalla tavalla häkään kuolla kuin vanhemmissa taloissa joissa ei koneellisesti ilmaa liikuteta vaan häkä seisoo paikoillaan.
Eikö jossain kohtaa tullut pakolliseksi, tai vähintäänkin standardiksi, että yksi kulma pellistä on viistetty, jolloin uunissa on aina pieni veto?

Kyllähän sieltä silti savut sisälle huonolla tuurilla saa uudessakin talossa, tosin yleensä sytytysvaiheessa, kun piippu vielä kylmä.
 
Onko tehty tutkimusta miten herkästi häkämyrkytykset nykytaloissa edes onnistuu? Koneellinen ilmanvaihto, niin täytyykö pellit laittaa kiinni kun on puolipesää vielä puita tulessa. Kuvittelisin että ilmanvaihto sekoittaa ilmaa siihen tahtiin ettei ihan samalla tavalla häkään kuolla kuin vanhemmissa taloissa joissa ei koneellisesti ilmaa liikuteta vaan häkä seisoo paikoillaan.
Vanhankansan tapoihin kuuluu teipata kaikki ilmaräppänät kiinni talveksi. Mitään koneellista ilmanvaihtoa ei edes asenneta tai pidetä päällä. Isälläni oli tapana sammuttaa talossaan koneellinen ilmanvaihto aina, kun mahdollista. Muutin rintamamiestaloon niin isäni suunnilleen järkyttyi raitisilmaventtiileistä joita oli asennettu pattereiden ja ikkunoiden yläpuolelle. Hän olisi ollut laittamassa kaikki venttiilit täysin tukkoon.
Monessa vanhassa talossa on edelleen painovoimainen ilmanvaihto joka ei toimi oikealla tavalla ja kun pellit laitetaan kiinni niin häkäpitoisuus nousee.

Häkämyrkytyksestä sen verran omaa kokemusta, että kerran tuli oltua tulipalossa ja altistuttua savulle. Ensiavussa lääkäri otti valtimoverinäytteen häkäpitoisuutta varten ja onnistui siinä vasta kolmannella kerralla. Pahimpia kipuja mitä olen kokenut, kun sillä neulalla tökki käsivarteen.
 
Onko tehty tutkimusta miten herkästi häkämyrkytykset nykytaloissa edes onnistuu? Koneellinen ilmanvaihto, niin täytyykö pellit laittaa kiinni kun on puolipesää vielä puita tulessa. Kuvittelisin että ilmanvaihto sekoittaa ilmaa siihen tahtiin ettei ihan samalla tavalla häkään kuolla kuin vanhemmissa taloissa joissa ei koneellisesti ilmaa liikuteta vaan häkä seisoo paikoillaan.
Meillä on tiivis kivitalo ja koneellinen ilmanvaihto. Häkävaroitin on hälyttänyt useita kertoja mutta pienestä pitoisuudesta. Todella herkästi toimii.

Leivinuunissa alan pienentämään peltiä sitä mukaa kun hiillosta alkaa syntyä ja vedän kekäleitä lähemmäs luukkua ja avaan vetoluukun kokonaan. Sitten kun hiillos alkaa hiipua, tiputan loput hiilet alas jälkipolttotilaan ja avaan häkäpellin ja suljen uunin pellin. Hiilet palavat arinan päällä kovalla vedolla kuin ahjossa. Kun hiilet palaneet suljen häkäpellin.

Takassa taasen minulla on spesiaali systeemi, joka polttaa tosi tehokkaasti puut tuhkaksi. Kekäleet tippuvat arinan päälle ja palavat siinä alavedolla tuhkaksi. Pelti on oltava himpun raollaan yllättävän pitkään, ettei häkävaroitin hälytä. Siihen ei kummoista hehkuvaa kekälettä tarvitse.

niin meillä siis umpinaiset pellit, joissa ei reikää tai viistettyä nurkkaa, joten sekin vaatii terkempana olemista.
 
Häkävarotin kerran herättänyt yöllä. Kiva tuuletella yöllä.

Tosiaan meillä koneellinen ilmanvaihto niin ei se häkää ulos vie.

Enää en leiki, vaan poltan puut kunnolla loppuun häkäpelti kiinni vasta kun hiillos on loppuun palanut (tuhkaksi)
 
Häkä on siitä paskamainen, että sitä ei suurella todennäköisyydellä itse havaitse tai herää jos nukkumassa sattui olemaan. Jos haluaa nähdä aika karmivan esimerkin, voi kaivaa youtubesta tms esiin videon, jossa ratapäivillä joku heppu ajaa Ahvenistolla, olisko ollut autona mr2 tms.
Jostakin hieman valskaa häkää sisälle ja hetken päästä on kaveri ihan kuutamolla, eikä tajua maailman menosta mitään, jatkaa vaan ajoa vaikka ei meinaa enää pysyä auto handussa. Pysähdyttyä, ei saa edes ovea auki itse. Tässä tapauksessa taisi lopulta selvitä, mutta ei ollut ihan paljosta kiinni.
--
Ei se suotta ole suosittu tapa vetää letku pakoputkesta sinne suljettuun autoon autotallissa, se on maallinen vaellus aika nopeasti ohi noiden häkähommien kanssa..
 
Viimeksi muokattu:
Ja pitää muistaa karhoa sitä pesää useasti hiillosvaiheessa, näin kaikki palaa eikä esim arinattomissa tulisijoissa jää sinne tuhkan alle kytevää hiillosta. Menee päältä äkkiä harmaaksi ja alle jää hiillos piiloon. Ja tuhkien poisto riittävän usein, metalliastiaan kun uuni jäähtynyt.
 
Ei se suotta ole suosittu tapa vetää letku pakoputkesta sinne suljettuun autoon autotallissa, se on maallinen vaellus aika nopeasti ohi noiden häkähommien kanssa..
Eikös tästä ole ollut juttua, että uudemmissa autoissa tuo ei enää toimi kovin hyvin, kun pakoputkesta tulee lähinnä vettä ja hiilidioksidia? Vai onko vain urbaanilegendaa, että tuolla tavalla on nykyään vaikea tappaa itsensä? Pikaisen googlauksen perusteella häkää tulee nykyautoista aika vähän, mutta eihän sitä tietysti paljon tarvita, kun sen sitoutuminen hemoglobiiniin on niin paljon tehokkaampaa kuin hapen. Pienetkin pitoisuudet sitten kumuloituu, kun tarpeeksi kauan niitä hengittelee.

Tietysti häkää nyt on aika helppo tehdä lähes mistä vaan, joten sinänsä metodi on edelleen validi.
Ja pitää muistaa karhoa sitä pesää useasti hiillosvaiheessa, näin kaikki palaa eikä esim arinattomissa tulisijoissa jää sinne tuhkan alle kytevää hiillosta.
Meillä on takassa ikävä ominaisuus, että kun avaa tulipesän luukut niin se pölläyttää käryt sisälle. Sinänsä jännä, kun muuten veto on niin kova, että valurautaluukut kolisee poltettaessa, ellei vetoa rajoita ilmaluukkuja pienentämällä.

Kyllä silti kerran hiillosvaiheessa tulee ne kasattua arinan päälle. Tosin hiilet palavat aika nopeasti loppuun nykyisilläkin manöövereillä. Arvioin, että 10 kg panoksen jälkeen n. 2 tuntia sytyttämisestä saa pistää pellit kiinni ja hiilloksen loppuun polttaminen kestää tuosta ajasta ehkä ½ tuntia.
 
Eikös tästä ole ollut juttua, että uudemmissa autoissa tuo ei enää toimi kovin hyvin, kun pakoputkesta tulee lähinnä vettä ja hiilidioksidia? Vai onko vain urbaanilegendaa, että tuolla tavalla on nykyään vaikea tappaa itsensä? Pikaisen googlauksen perusteella häkää tulee nykyautoista aika vähän, mutta eihän sitä tietysti paljon tarvita, kun sen sitoutuminen hemoglobiiniin on niin paljon tehokkaampaa kuin hapen. Pienetkin pitoisuudet sitten kumuloituu, kun tarpeeksi kauan niitä hengittelee.
Ei voi käytännössä tappaa itseään nykyautolla.. Siis ainakaan häkämyrkyttämällä itsensä. Tietysti jos pakoputkesta vetää auton sisään kaiken, niin on mahdollista että se auton sisäilma korvautuu vähitellen kokonaan pakokaasulla, jolloin henki lähtee, mutta lähinnä hiiilidioksidin, ei hiilimonoksidin takia.

Esim suljetussa autotallissa jossa ei ole ilmanvaihtoa ei voi tappaa itseään moottoria käyttämällä, moottori sammuu ennen kuin ihminen kuolee.
 
Ei voi käytännössä tappaa itseään nykyautolla.. Siis ainakaan häkämyrkyttämällä itsensä. Tietysti jos pakoputkesta vetää auton sisään kaiken, niin on mahdollista että se auton sisäilma korvautuu vähitellen kokonaan pakokaasulla, jolloin henki lähtee, mutta lähinnä hiiilidioksidin, ei hiilimonoksidin takia.

Esim suljetussa autotallissa jossa ei ole ilmanvaihtoa ei voi tappaa itseään moottoria käyttämällä, moottori sammuu ennen kuin ihminen kuolee.

Mennään jo aika pahasti ohi aiheen, mutta väittäisin että kyllä se ihminen on vainaa autotallissa (tai tallissa auton sisällä) ennen, kuin auto sammuu hapen puutteeseen. Hiilidioksidi- ja häkämyrkys kilpailee keskenään ja uudehkolla autolla hiilidioksidimyrkytys todennäköisesti vie tajun ensin. Kuitenkin happipitoisuuden laskiessa myös auton seos muuttuu epätäydellisemmäksi, enemmän häkää tuottavaksi ja häkäpitoisuus alkaa myös nousta tilassa, joten siinä ja siinä kumpi sen hengen sitten ensimmäisenä ehtii lopulta viemään. Sinänsä kyllä ihan sama kumpi sen hengen lopulta vie, kyllä hengenlähtö on ihan varma kuitenkin (jos ei lähde karkuun ajoissa).
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on takassa ikävä ominaisuus, että kun avaa tulipesän luukut niin se pölläyttää käryt sisälle.
Kokeileppa niin, että et läväytä niitä luukkuja heti auki vaan avaat ensin vähän raolleen. Ilma alkaa liikkua luukkujen kautta ja näin ne voi sitten avata kokonaan.
 
Vanhankansan tapoihin kuuluu teipata kaikki ilmaräppänät kiinni talveksi. Mitään koneellista ilmanvaihtoa ei edes asenneta tai pidetä päällä. Isälläni oli tapana sammuttaa talossaan koneellinen ilmanvaihto aina, kun mahdollista. Muutin rintamamiestaloon niin isäni suunnilleen järkyttyi raitisilmaventtiileistä joita oli asennettu pattereiden ja ikkunoiden yläpuolelle. Hän olisi ollut laittamassa kaikki venttiilit täysin tukkoon.
Monessa vanhassa talossa on edelleen painovoimainen ilmanvaihto joka ei toimi oikealla tavalla ja kun pellit laitetaan kiinni niin häkäpitoisuus nousee.
Kun tää on säästöketju, niin oikeassahan isäsi on. Rintamamiestalot valskaavat luonnostaan sen verran, että jatkuva tuuletus on turhaa, ellei huoneessa ole paljon ihmisiä. Ja jos huoneissa ei oleskella niin... kyllä ne seinät pärjää ilman sitä uutta happeakin. Hengitämme levossa ehkä 2litraa kerralla ja ehkä 20 kertaa minuutissa
eli n 2,5m3/h jos huone 10m2 kork. 2,4m=> huoneessa on 24m3 ilmaa.

Jos on kynnysraot ilma siirtyy niiden kautta huoneesta toiseen ja ovien aukaisun yhteydessä, kyllä sen huonontunee ilman tunnistaa, varsinkin ulkoa sisään tulessaan. Se ilman lämmittäminen on se mikä maksaa.

Tosta puulämmityksestä on kokemusta. On se vaan nyt niin helppoo...
-Ennen se tehtiin niin, että kaikkiin MH- ja oleskeluhuoneisiin pyrittiin laittamaan joko puuliesi tai yleensä pönttöuuni tai varakkaimmilla se oli ns. kaakeliuuni.
Pellit sai laittaa kiinni, vasta kun sitä sinistä liekkiä ei enää ollut senkään jälkeen kun hiillosta oli kohentanut.
 
Viimeksi muokattu:
Kun tää on säästöketju, niin oikeassahan isäsi on. Rintamamiestalot valskaavat luonnostaan sen verran, että jatkuva tuuletus on turhaa, ellei huoneessa ole paljon ihmisiä. Ja jos huoneissa ei oleskella niin... kyllä ne seinät pärjää ilman sitä uutta happeakin. Hengitämme levossa ehkä 2litraa kerralla ja ehkä 20 kertaa minuutissa
eli n 2,5m3/h jos huone 10m2 kork. 2,4m=> huoneessa on 24m3 ilmaa.

Tosta puulämmityksestä on kokemusta. On se vaan nyt niin helppoo...
-Ennen se tehtiin niin, että kaikkiin MH- ja oleskeluhuoneisiin pyrittiin laittamaan joko puuliesi tai yleensä pönttöuuni tai varakkaimmilla se oli ns. kaakeliuuni.
Pellit sai laittaa kiinni, vasta kun sitä sinistä liekkiä ei enää ollut senkään jälkeen kun hiillosta oli kohentanut.

Joo. Kyllähän tämä valskaa sen verran, että ulkona kivijalan ympärillä on sulaa koko talven ja pidän sitä juuri hyvänä asiana, että seinät pysyy kuivana. Yläpohjaan on laitettu joskus puhallusvillaa eikä lämpöä pahemmin karkaa katon kautta.

Vanhan pohjapiirustuksen mukaan tässä on ollut pönttöuuneja joka huoneessa ja piipussa on yhteensä 12 hormia tulisijoille ja poistoilmalle. Nykyään vain kaksi puuhellaa joilla saa yhdeksi päiväksi nostettua lämpöä ja öljykattila kellarissa.

Raitisilmaventtiilit olen laittanut niin pienelle, että sieltä tulee hieman ilmaa sisään ja piipun poistoventtiilit on sen verran auki, että vessapaperin pala pysyy siinä kiinni.

Olen tänne kirjoittanut siitä kuinka tuli Lämpöykkösiltä elokuussa ostettua ilma-vesilämpöpumppu öljylämmityksen tilalle. Myyjä hienosti lupaili kuinka laitetta on saatavilla ja asennus tulee loka- marraskuun aikana. Marraskuussa alkoi öljy loppumaan ja tuli pommitettua Lämpöykkösiä jatkuvasti siitä, että milloin tulevat asentamaan laitteet. Ensin pahoittelivat ja kertoivat, että sisäyksikön osia puuttuu ja asennus viivästyy. Öljy loppui ja kattilan sähkövastus vie hirveästi sähköä niin tuli otettua vihainen puhelu Lämpöykkösille ja vastaus oli ettei asennuksen aikataulusta ole sovittu mitään ja tottahan se oli ettei sopimukseen ole kirjattu mitään asennuksen päivämäärästä. Kiinnitin siihen huomiota jo sopimusta tehdessä mutta jotenkin uskoin myyjän puheeseen. Tuli sitten tilattua öljyä ja sanoin Lämpöykkösille, että tulevat helmikuussa asentamaan laitteet.
 
Joo. Kyllähän tämä valskaa sen verran, että ulkona kivijalan ympärillä on sulaa koko talven ja pidän sitä juuri hyvänä asiana, että seinät pysyy kuivana. Yläpohjaan on laitettu joskus puhallusvillaa eikä lämpöä pahemmin karkaa katon kautta.

Vanhan pohjapiirustuksen mukaan tässä on ollut pönttöuuneja joka huoneessa ja piipussa on yhteensä 12 hormia tulisijoille ja poistoilmalle. Nykyään vain kaksi puuhellaa joilla saa yhdeksi päiväksi nostettua lämpöä ja öljykattila kellarissa.

Raitisilmaventtiilit olen laittanut niin pienelle, että sieltä tulee hieman ilmaa sisään ja piipun poistoventtiilit on sen verran auki, että vessapaperin pala pysyy siinä kiinni.

Olen tänne kirjoittanut siitä kuinka tuli Lämpöykkösiltä elokuussa ostettua ilma-vesilämpöpumppu öljylämmityksen tilalle. Myyjä hienosti lupaili kuinka laitetta on saatavilla ja asennus tulee loka- marraskuun aikana. Marraskuussa alkoi öljy loppumaan ja tuli pommitettua Lämpöykkösiä jatkuvasti siitä, että milloin tulevat asentamaan laitteet. Ensin pahoittelivat ja kertoivat, että sisäyksikön osia puuttuu ja asennus viivästyy. Öljy loppui ja kattilan sähkövastus vie hirveästi sähköä niin tuli otettua vihainen puhelu Lämpöykkösille ja vastaus oli ettei asennuksen aikataulusta ole sovittu mitään ja tottahan se oli ettei sopimukseen ole kirjattu mitään asennuksen päivämäärästä. Kiinnitin siihen huomiota jo sopimusta tehdessä mutta jotenkin uskoin myyjän puheeseen. Tuli sitten tilattua öljyä ja sanoin Lämpöykkösille, että tulevat helmikuussa asentamaan laitteet.
Sähkö on nyt niin kallista ( ellei vanha kiinteä kohtuuhintainen soppari), että öljy on hyvä valinta. Se kävi tossa välillä yli 1,8€ joten saatoit vitkuttelulla säästääkin? Kovilla pakkasilla ilma-vesilämpöpumppu mennee sähkövastuksille. Jos on tilaa jättäisin öljyn käyttömahdollisuuden ton rinnalle. Hyvä olla, jos sattuu toi uusi laitteesi vikaantumaan.
 
Sähkö on nyt niin kallista ( ellei vanha kiinteä kohtuuhintainen soppari), että öljy on hyvä valinta. Se kävi tossa välillä yli 1,8€ joten saatoit vitkuttelulla säästääkin? Kovilla pakkasilla ilma-vesilämpöpumppu mennee sähkövastuksille. Jos on tilaa jättäisin öljyn käyttömahdollisuuden ton rinnalle. Hyvä olla, jos sattuu toi uusi laitteesi vikaantumaan.
Tuli seurattua tota öljyn hintaa ja se kävi yli kahden euron välillä ja nyt oli Nesteeltä 1,55 euroa litra. Marraskuussa pakkasten alkaessa sähkön kulutus tuplaantui ja nyt on tulossa kovemmat pakkaset niin laskin, että kannattaa tilata öljyä.

Luovutaan kokonaan öljystä, jotta saadaan Ely-keskuksen tuki. Mutta tosiaan mietin vika- ja poikkeustilanteita varten, että olisi hyvä olla joku lämmitysmuoto rinnalla. Ainakin kellariin pitäisi hommata joku pieni tulisija tai nestekaasulämmitin varalle, jos tulee pidempiä sähkökatkoja ettei ainakaan menisi pakkasen puolelle vesiputket jäätyisi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 214
Viestejä
4 486 093
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom