Onkos muut oikeasti tyypanneet, miten okt:n mahdollinen tulisija riittää talvella? Kyllähän itselleni nyt on käynyt ilmi, ettei talon tulisijalla pidetä yllä mitään asumiskelpoisia lämpöjä, kun elohopea tippuu kunnolla. Nollassa vielä pysyy lämmöt ilman muuta lämmitysta, mutta -5 C niin ei tehot riitä enää.
Toki tää riippuu takkatyypistä, jos on (varaava) kiertoilmatakka tms, niin tehot varmaan riittää kun pistää vaan pökköä pesään koko päivän, mutta sitten taas varaava kuoritaka, niin siinä on rajansa miten paljon siinä voi päivässä puuta polttaa ja raja on kohtuullisen matala. Kattelin itse valmistajan sivuilta, että varaavan takan energiamääräksi on ilmoitettu 58 kWh. No, ei ole ilmoitettu millä puumäärällä tämä saavutetaan, mutta oletan, että maksimimäärällä puita päivän aikana. Eli se tekis tehoksi vajaat 2,5 kW, eli yhden pienikokoisen puhallinlämmittimen verran ja kaikki ymmärtää, ettei tällä lämmitellä kuin koirankoppia.
Semisti homma oli minulle yllätys, kun olin ajatellut, että takka toimii ongelmatilanteissa myös pääasiallisena lämmönlähteenä. Enemmän olen yllättynyt, että kun katselee tulisijavalmistajien nettisivuja, niin heillä ei ole valikoimissa lainkaan varaavia tulisijoja, joilla yksikään koirankoppia suurempi okt lämpeäisi pakkasillakin. Eli jos oikeasti haluaa lämmittää puilla, niin pitänee tilata muurari tekemään vanhan ajan leivinuuni "pitkästä tavarasta". Sellainen, jossa voi polttaa metrisiä halkoja. Tää on toki ollut allekirjoittaneella aina haaveena...