Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Se onkin sitten tärkeä testi.Se vanhan auton jarruputkihan räjähtää juuri siinä dynolla, kun jarrua painetaan kunnolla pohjaan ensimmäistä kertaa vuoteen.
Totta. Ja joskus osuu sekin kohdalle.
Jarruputket kumminkin tarkastetaan ja rapsutellaan, että onko niissä esim irtoavia metallinpaloja. Ja jos on niin hylky tulee ja putki tai putket menee vaihtoon. Vielä ei ole jarruputket hajoilleet kesken ajon.
Jousi voi tosiaan katketa, mutta yleensä siitä ei ole mitään haittaa. Katsastuksessa toki tulee hylkäys.
Itsellä juuri katkesi takaa nivel. Oli aurauksen säätötanko. Katkesi siinä katsastuksen iskaritestissä, jossa tarisytettiin autoa. Rengashan kääntyi aivan miten sattuu ja tuosta toki tuli heti ajokieltoa. Silti laittomasti siirsin auton korjaukseen, kun tiesin että oikein hiljaa ajamalla ehkä pääsen perille. Auton perähän meni aika sivulla ja ratti ei ollut enää suorassa. Myös kaikkia pomppuja tuli välttää, jos mahdollista.
Jonkunlainen katsastus vaikka 5-10 vuoden välein voisi olla ihan paikallaan. Ja jos autoilla ajetaan tosi vähän ja kesällä, niin vuosittainen tai 2 vuoden välein oleva voisi olla aika turha.
Se on ihan katsastuksen tarkastuskohteita että jarrupoljinta pitää painaa 500N voimalla ja mikään ei saa hajota. Se on melkoinen poljinvoima mitä ei kyllä normi hätäjarrutuksessakaan helposti tule.
Avaatko hieman tätä logiikkaasi? Jos vanhoja autoja on vähän, niiden katsastaminen on turhaa?Kyllähän noita noin vanhoja autoja on niin pieniä määriä ja todella harvat tuollaisia käyttäisivät, joten ihan turhaa noiden katsastelu.
Varmaankin ideana se, että käyttöautoina tuollaisia ei juurikaan ole. Harrastekäytössä sitten hienompikuntoisia ja huonompikuntoisia yksilöitä. Jos katsastukset jää välistä ja joitakin pommeja löytyy niin mahdolliset onnettomuusriskit muille ovat todella pieniä. Kai tuo nähtäisiin kädenojennuksena harrastajille.Avaatko hieman tätä logiikkaasi? Jos vanhoja autoja on vähän, niiden katsastaminen on turhaa?
On ihan tuntuva merkitys, toki riippuen siitä että mikä on polkimen vipusuhde ja tehostimen sekä jarrusylinterin koko mutta muistelisin että puoletkin jarrupaineesta voi tulla polkimelta ihan mekaanisestiTosin mitenlie tehostetuissa järjestelmissä, liekkö tuolla kovin suurta merkitystä, jos itse poljin kestää..
Isä on ollu aina tosi rauhallinen kuski niin sillä ihan käyttöautossa kävi niin että kun lossille oli ajamassa siinä rinteessä oli kyltti että testaa jarruja. Noh isähän runttas kunnolla ja nesteet kadulle. siitä sitten ku alamäessä vauhtia sai ihan ilmatteeksi ja käsijarrussa ei aivan riittäny teho pysäyttämään niin oli tuurista kiinni että löyty sopiva tienhaara kääntyä ja jarrutella ennen jokea.Se vanhan auton jarruputkihan räjähtää juuri siinä dynolla, kun jarrua painetaan kunnolla pohjaan ensimmäistä kertaa vuoteen.
Minullakin on vain yksi auto, joten sen katsastamattomuus ei olisi juuri kellekään riski. Todella typerä ja mielivaltainen ajatus. Yhtä hyvin voitaisiin jättää kaikki isuzzut katsastuspakon ulkopuolelle, kun ei niitäkään kovin paljoa ole liikenteessä. Ja varmasti tuolle löytyy hyväksikäyttäjiä, miettikää paljonko Suomessa on henkilöautoja katsastettu pakettiautoiksi.Varmaankin ideana se, että käyttöautoina tuollaisia ei juurikaan ole. Harrastekäytössä sitten hienompikuntoisia ja huonompikuntoisia yksilöitä. Jos katsastukset jää välistä ja joitakin pommeja löytyy niin mahdolliset onnettomuusriskit muille ovat todella pieniä. Kai tuo nähtäisiin kädenojennuksena harrastajille.
Se vanhan auton jarruputkihan räjähtää juuri siinä dynolla, kun jarrua painetaan kunnolla pohjaan ensimmäistä kertaa vuoteen.
Ensinnäkin, jos joku HARRASTAA jotain vanhaa autoa, niin se on todennäköisesti laitettu hyvään kuntoon.Avaatko hieman tätä logiikkaasi? Jos vanhoja autoja on vähän, niiden katsastaminen on turhaa?
Itsellä rupesi vanhan auton perä vuotamaan öljyä, ei varmasti olisi mennyt läpi. Meni leima umpeen tiivistettä etsiessä, löytyi sentään Suomesta, mutta ettiä piti. Katsastus on tiivistettä halvempi, joten oikeassa olet. Muuten kyllä yleisesti osia löytyy ja ajoa kestää. Eihän se 18€:a vuoteen katsastuksesta paljoa ole. Jos on rahaa laittaa uuteen tekniikkaan... Voi sen muutoksen myös halvallakin tehdä, itsellä menisi Zetec, Sierran loota ja lyhennetty kardaani niin muutoskatsastuksella saisi läpi milloin tahansa, vaikka ei sitä laatikkoakaan ole edes pakko vaihtaa, kun Fordilla voi yhdistää 60- ja 90-lukua. Oishan se hienoa, jos vaikka se 140hv olisi nykyisellä 830kg:lla, tiedä sitten noiden painoeroista.Ensinnäkin, jos joku HARRASTAA jotain vanhaa autoa, niin se on todennäköisesti laitettu hyvään kuntoon.
Huonokuntoisilla on nykyisin taipumusta lähteä hyvinkin äkkiä romuttamolle. (Metalliromu on arvokasta!, sitä esim varastetaan!)
Minkäverran tulee noita yli 40V vanhoja autoja oikeasti vastaan maantiellä? Eipä juurikaan tule.
Lisäksi 40V vanha riisikuppi tai muu auto on yleensä senverran epämukava rakkine, että mitenkä moni jaksaa pihtailla ja käydä ajelemaan sellaisella, kun varaosien saanti on onnetonta, luotettavuus huono, polttoaineessa et ainankaan säästä ym ym(, joten korjaat ja tankkaat äkkiä sen katsastuksen hinnan). En näe siis että tuollainen muutos pamauttaisi noita yllättäin liikenteeseen siinämäärin, että tulisi mainittavia ongelmia.
-------------------------
Se tuossa pitäisi olla tosin rajoitus, että jos autoa modaa liikaa, niin se ei ole enää ollenkaan alkuperäinen ja vaaditaan.
1. Muutoskatsastus
2. Normi katsastukset, kunnes muutoksesta on kulunut se 40 vuotta.
Muutoin voisi rakentaa s.e. olisi uusi tekniikka vanhassa korissa, eikä katsastuksia.
Luulisin, että homma kaatunee tähän ongelmaan, jos ei pistetä tiukkaa rajaa.
Ajoneuvolaki
9 §
Vastuu ajoneuvon kunnosta, rekisteröinnistä ja katsastuksesta
Ajoneuvon omistaja tai hänen sijastaan rekisteriin ilmoitettu haltija sekä ajoneuvon kuljettaja ovat vastuussa siitä, että liikenteeseen käytettävä ajoneuvo on liikennekelpoinen ja, jos sitä edellytetään, rekisteröity ja asianmukaisesti katsastettu.
Jos ajoneuvoa kuljettaa sen omistajan tai haltijan työntekijä, työnantajan on huolehdittava siitä, että ajoneuvo on liikennekelpoinen, kun se luovutetaan työntekijän kuljetettavaksi, ja että ajoneuvo tarkastetaan ja huolletaan riittävän usein sen pitämiseksi liikennekelpoisessa kunnossa. Kuljettajan on viipymättä ilmoitettava työnantajalle ajoneuvon kunnossa havaitsemistaan puutteista, joita hän ei voi itse korjata.
Lopetetaan samalla kaikkien autojen katsastus. Kyllä se vastuuhenkilö löytyy aina kun raatoja tulee ja säästyy vielä enemmän resursseja.Vastuu kunnosta on viime kädessä kuljettajan ja sen laiminlyönnistä jää kiinni viimeistään sitten, jos jokin haaveri tapahtuu.
80-luvun alun laitoksia kyllä tulee kohtalaisesti vastaan jopa talvella ja ne menisivät jokusen vuoden aikana tuon alle.
Lopetetaan samalla kaikkien autojen katsastus. Kyllä se vastuuhenkilö löytyy aina kun raatoja tulee ja säästyy vielä enemmän resursseja.
Mites moottoripyörät?Liikenteen sekaan vain katsastetulla autolla, ajomääristä ja iästä riippumatta, miksi ihmeessä tästä pitäisi lipsua? Harrastaa voi vaikkei autoista tietäisikään yhtään mitään ja joskus hyvin pidetyt autot jopa vaihtavat omistajaa ja päätyvät huonommalle ylläpidolle. Autot myös lahoaa vaikkei niillä ajaisikaan, mitä kaikki ei välttämättä huomioi. Onko oikeasti iso ja kallis homma viedä se auto konttorille kerran vuodessa? Jos on, niin kannattaako sitä harrasteautoa sitten pitääkään?
No mielestäni nekin tulisi katsastaa, mutta eihän niillä samanlaista vahinkoa saa muulle liikenteelle tehtyä, kuin autolla saa.Mites moottoripyörät?
Tuohan ei ole kulttuuriin sidottu homma ollenkaan. Suomessakin huollossa vilkaistaan liikenneturvallisuuteen vaikuttavat asiat. Niitä ei tehdä katsastuksen takia, vaan siksi että autovalmistaja on huolto-ohjelmassaan näin määrännyt. Ihan varmasti löytyy täältä ja jenkeistä niitä mestoja, jotka kuittaavat huollon vaihtamalla pelkän moottoriöljyn.Kuvailemasi tilanne on arkipäivää USA - Kanada akselilla. Aika monessa osavaltiossa ei ole katsastusta ollenkaan. Siellä kulttuuri on sellainen, että huoltojen yhteydessä vilkaistaan myös liikenneturvallisuuteen vaikuttavat jutut.
Tekninen vika ei ole juuri missään moottoripyöräonnettomuudessa syynä, joten katsastuksella ei saavutettaisi minkäänlaista turvallisuushyötyä. Lisäksi moottoripyöräthän on täällä useimmiten harrastevälineitä, joista muutenkin pidetää parempaa huolta ja toisin kuin autoissa, niin kaikkien kriittisten järjestelmien kunnon pystyy toteamaan melko helposti.No mielestäni nekin tulisi katsastaa, mutta eihän niillä samanlaista vahinkoa saa muulle liikenteelle tehtyä, kuin autolla saa.
Siksi ettei näiden vanhimpien museoautojen katsastelulla ole merkittävää hyötyä liikenneturvallisuuden tai minkään muunkaan kanssa. Ajatusmaailma on aika väärin päin, jos byrokratian vähentämiselle tarvitaan syy. Toisin päin, eli syy tarvitaan sille miksi byrokratiaa pitää olla.Liikenteen sekaan vain katsastetulla autolla, ajomääristä ja iästä riippumatta, miksi ihmeessä tästä pitäisi lipsua?
Ensimmäisenä tulee mieleen joku amerikanlintta, hankitaan puoliksi mätä aihio ja jaksetaan sen verran harrastaa että saadaan päältäpäin miellyttävän näköiseksi mutta tekniikkaan loppuu aika, kiinnostus ja raha ja sitten kuitenkin ajetaan sillä muille vaarallisella laitoksella.Turhaa noita yli 40 vuotiaita harrastepelejä on leimata, kunnossa ne pidetään. Toki Volvokuskeille tuo ei onnistu, autot lähtee lapasesta ja tappaa lapsiperheitä koska kuski ei pidä autostaan huolta.
Ja tuon takia aikamoisia pommeja noissa osavaltioissa onkin liikenteessä. Ääripäitä voi käydä katsomassa täältä Just Rolled Into the ShopKuvailemasi tilanne on arkipäivää USA - Kanada akselilla. Aika monessa osavaltiossa ei ole katsastusta ollenkaan. Siellä kulttuuri on sellainen, että huoltojen yhteydessä vilkaistaan myös liikenneturvallisuuteen vaikuttavat jutut.
Tai esimerkiksi täältä Crazzy CarJa tuon takia aikamoisia pommeja noissa osavaltioissa onkin liikenteessä. Ääripäitä voi käydä katsomassa täältä Just Rolled Into the Shop
Mikä ihmeen logiikka tuossa on? Ei ole mitään takeita, että se 40-vuotias auto on paremmassa kunnossa, kuin vaikkapa 5-vuotias auto, joten miksei sitä 40-vuotiasta pitäisi katsastaa? Onko vanhojen autojen omistajat automaattisesti parempia ihmisiä, kun osaavat pitää autoistaan muita paremmin huolta ja voivat rehellisesti sanoa ajavansa vikavapaalla kulkineella?Siksi ettei näiden vanhimpien museoautojen katsastelulla ole merkittävää hyötyä liikenneturvallisuuden tai minkään muunkaan kanssa. Ajatusmaailma on aika väärin päin, jos byrokratian vähentämiselle tarvitaan syy. Toisin päin, eli syy tarvitaan sille miksi byrokratiaa pitää olla.
Mikä ihmeen logiikka tuossa on? Ei ole mitään takeita, että se 40-vuotias auto on paremmassa kunnossa, kuin vaikkapa 5-vuotias auto, joten miksei sitä 40-vuotiasta pitäisi katsastaa? Onko vanhojen autojen omistajat automaattisesti parempia ihmisiä, kun osaavat pitää autoistaan muita paremmin huolta ja voivat rehellisesti sanoa ajavansa vikavapaalla kulkineella?
Silti mikään ei estä ajamasta sillä vanhalla vaikka 200tkm vuoteen. Tilastojen mukaan minun autoissa ei ole ikinä ollut mitään sanomista, joten varmaan samalla logiikalla minun omistamiani autoja ei tarvitse katsastaa.Kysymys on ennen kaikkea tilastoista. Fakta on se, että yli 40-vuotiailla kilometrejä kertyy niin vähän, että niitä on liikenneturvallisuuden nimissä tarpeetonta katsastaa. Äkillinen tekninen vika aiheuttaa onnettomuuden joka tapauksessa vain harvoin. Eikä katsastus ole mikään 100% turvallisuuden tae. Auto voi vikaantua vaarallisesti milloin vaan. Silloin ei auta se, että kottero on juuri leimattu, vaan se että kuski reagoi auton poikkeavaan käytökseen ja keskeyttää ajamisen heti.
Jos niitä on vähän, ne on ihan sama katsastaa muiden mukana.
Kohta joku vaatii että alle 5k vuoteen ajavia ei tarvitse katsastaa jne.
Aika asenneongelmainen harrastaja jos ei kiinnosta kerran vuoteen katsastaa, eikö se ole hyväkin jos sieltä joku itseltä ohi mennyt vika löytyy?
Jotkut harrastavat myös nuorempia autoja, samanlaisilla kilometreillä ja vastaavalla huollolla, joten miksi heidänkään pitäisi mitään katsastaa? Ymmärrän toki, että sinua ärsyttää viedä niitä kärryjä turhaan sinne konttorille, ärsyttää varmaan montaa muutakin. En minäkään sinne menisi automaattikahvia lipittämään, ellei olisi pakko, mutta ymmärrän kyllä miksi se pakko on, vaikka autoni onkin aina olleet huollettuja. Se katsastuspakko kun ei ole meidän autoja varten, vaan niiden, jotka eivät siitä autostaan pidä niin hyvää huolta. Jos Suomessa kaikki pitäisivät autonsa kunnossa, niin katsastuskonttoreita ei edes tarvittaisi, eihän?No en nyt noinkaan sanoisi. Ensinnäkin monilla harrastajilla on useampi, kuin yksi harrasteajoneuvo. Nytkin tallissa seisoo yksi 50-vuotias auto ja mittariin tuli viime vuonna alle 100 km. Sitten on kaksi päälle 30-vuotiasta, joista kumpaankin vajaa 1000 km. Kyllä näin monen vehkeen vuosittainen leimalla käyttäminen on hieman "turhauttavaa", kun menevät joka kerta heittämällä läpi, koska ovat valmiiksi erittäin hyväkuntoisia ja muutenkin erinomaisesti huollettuja suhteessa ajomääriin.
Logiikka löytyy, 40 vuotiaita autoja on huomattavasti vähemmän käytössä kuin 5 vuotiaita.Mikä ihmeen logiikka tuossa on? Ei ole mitään takeita, että se 40-vuotias auto on paremmassa kunnossa, kuin vaikkapa 5-vuotias auto, joten miksei sitä 40-vuotiasta pitäisi katsastaa? Onko vanhojen autojen omistajat automaattisesti parempia ihmisiä, kun osaavat pitää autoistaan muita paremmin huolta ja voivat rehellisesti sanoa ajavansa vikavapaalla kulkineella?
Ei siinä ole mitään järkevää logiikkaa. Ei autojen määrällä pitäisi olla mitään tekemistä sen kanssa, että pitääkö niitä katsastaa vai ei.Logiikka löytyy, 40 vuotiaita autoja on huomattavasti vähemmän käytössä kuin 5 vuotiaita.
Kyllä se ajoneuvojen määrä/vuosimalli/käyttö korreloituu tapahtuneisiin onnettomuuksiin.Ei siinä ole mitään järkevää logiikkaa. Ei autojen määrällä pitäisi olla mitään tekemistä sen kanssa, että pitääkö niitä katsastaa vai ei.
Edelleen: minulla on vain yksi auto ja se on aina mennyt ilman mutinoita katsastuksesta läpi, joten varmaankin se saa vapautuksen katsastuksista? Tämän ryhmän autoja on vielä vähemmän liikenteessä (1 kpl), kuin 40-vuotiaita, joten noilla perusteluilla vapautus katsastuksista lienee selviö.
Pointtini onkin, että yhtä mielivaltaisesti voidaan napata tilastoista muitakin pienempiä erityisryhmiä, joita on vielä vähemmän liikenteessä ja joita huolletaan paremmin. Veikkaan että esimerkiksi kaikki Ferrari-merkkiset voitaisiin vapauttaa samoin perustein katsastusvelvoitteesta. Onko se sitten perusteltua? Ei, ei todellakaan ole, ihan jo pelkästään tasapuolisuuden takia.Kyllä se ajoneuvojen määrä/vuosimalli/käyttö korreloituu tapahtuneisiin onnettomuuksiin.
Mitä mielivaltaista tuossa uudessa katsastuslaissa on? Sehän kohtelee niin Ferraria kuin Ladaakin tasapuolisesti.Pointtini onkin, että yhtä mielivaltaisesti voidaan napata tilastoista muitakin pienempiä erityisryhmiä, joita on vielä vähemmän liikenteessä ja joita huolletaan paremmin. Veikkaan että esimerkiksi kaikki Ferrari-merkkiset voitaisiin vapauttaa samoin perustein katsastusvelvoitteesta. Onko se sitten perusteltua? Ei, ei todellakaan ole, ihan jo pelkästään tasapuolisuuden takia.
Ei pitäisi olla eroa. Iskarit samoin. Jarrut samoin, vaikka ei olisi jarrutehostinta. Ohjaus samoin vaikka ei olisi ohjaustehostinta. Valokuvio pitäisi olla suurinpiirtein samoin. Alustan väljyydessä voi olla tietysti kaikennäköisiä eroja eri autoissa. Samoin toki iskunvaimennuksessa, jos auto on oikein tosi vanha. Toisaalta en itse tiedä niistä jarruistakaan sen ikäisissä. Mutta pääosin kaikki on ihan samaa, kunhan auto nyt suurin piirtein näyttää tavalliselta autolta. Vanhimmat autot kun on olleet itselle tuttuja 1970 luvun alusta, eli 49v.Ja saattaa olla, että nykyinsseille on vaikeaa katsastaa vanhoja romuja, kun puuttuu tehostimet ja kaikki toimii vähän erilailla kuin uudemmissa.
Pointtini onkin, että yhtä mielivaltaisesti voidaan napata tilastoista muitakin pienempiä erityisryhmiä, joita on vielä vähemmän liikenteessä ja joita huolletaan paremmin. Veikkaan että esimerkiksi kaikki Ferrari-merkkiset voitaisiin vapauttaa samoin perustein katsastusvelvoitteesta. Onko se sitten perusteltua? Ei, ei todellakaan ole, ihan jo pelkästään tasapuolisuuden takia.
Jep. Ne tarjouksethan yleensä on niin, että se perusosa on halvalla (näyttää mainoksessa hyvältä), mutta käytännössä suurimpaan osaan autoista pitää ottaa myös päästö- ja OBD-mittaukset niin se hinta onkin sitten siirretty niihin. Vanhan auton omistajalle sitten kiva, mutta katsastusyrittäjä ei tykkää kun tuo pelkkä peruskatsastus ei kata kustannuksia.Minä luulen, että tässä muutoksessa on kyse katsastusyrittäjien lobbaamisesta. He eivät halua katsastaa vanhoja autoja, koska niistä ei mitata päästöjä, eikä OBD:ta. Konttori ei voi veloittaa näistä helpoista ja ylihintaisista hommista, huonoa bisnestä.
Mutta ei 40-vuotista ja 30-vuotiasta autoa, miksi? Tilastot ja autojen vähäinen määrä ei ole mikään peruste.Mitä mielivaltaista tuossa uudessa katsastuslaissa on? Sehän kohtelee niin Ferraria kuin Ladaakin tasapuolisesti.
Ja onko se mielestäsi perusteltua, että yksi ryhmä saa toimia miten parhaaksi näkee, ja toiseen ryhmään kuuluvat oletetaan automaattisesti tyhmemmiksi, eikä heidän harkintakykyynsä luoteta?Mitä tulee tiettyjen ajoneuvoryhmien erityiskohteluun, niin esimerkiksi talvirengaspakko ei koske esim. museoajoneuvoja. Missä ovat siis onnettomuudet? Ei missään, koska niillä ajetaan vain kesällä ja nekin harvat jotka käyvät lumella ajamassa ovat sen verta järjissään, että ruuvaavat talvirenkaat alle tai vaihtoehtoisesti ajavat sen verran varovasti ja kelien mukaan, ettei tule mitään vaaratilanteita.
Mutta ei 40-vuotista ja 30-vuotiasta autoa, miksi? Tilastot ja autojen vähäinen määrä ei ole mikään peruste.
Ja onko se mielestäsi perusteltua, että yksi ryhmä saa toimia miten parhaaksi näkee, ja toiseen ryhmään kuuluvat oletetaan automaattisesti tyhmemmiksi, eikä heidän harkintakykyynsä luoteta?