Trafi taas vauhdissa: katsastusta tiukennetaan

Se on kyllä jännä miten arpovat nuo päivämäärät. Itse käytin kahdesti katsastukdessa ja viimeisin marraskuussa. Katsastus ei minusta siirtynyt, vaan pysyi 24.11.
Sitten kun seuraavan kerran on asiaa konttorille niin tarttee varmaan kysyä miten arpajaiset järjestetään ;)
 
Ainakin hämäävää käyttää jotain korjausaikaa, koska korjata voi voikka 10 vuoden päästä jos siltä tuntuu.
Jep. Käytännössä korjauskehotus viat voi korjata 10 vuoden päästä, jos vikoja on 3 kpl, tai vähemmän. Poliisihan noita saattaa valvoa jos ehtii. Virallisesti tuo korjausaika on kumminkin 1 kk, mutta jos vähän lakia venyttää, niin voi jättää kokonaan korjaamatta.

En muista mitä rekisteriotteessa lukee. Muistaakseni että viat on korjattava 6.3.2019 mennessä.
 
Ainakin hämäävää käyttää jotain korjausaikaa, koska korjata voi voikka 10 vuoden päästä jos siltä tuntuu.

Jälkitarkastusaika = 1kk hylkäyksen jälkeen, tämän aikarajan puitteissa selviää pelkällä jälkitarkastuksella kun auto viedään korjattuna uusintakatsastukseen

Ajoaika = 2kk hylkäyksen jälkeen, tämän verran voi autolla ajaa hylätyn katsastuksen jälkeen. Kuitenkin 1kk jälkeen ei tehdä enää jälkitarkastusta vaan koko katsastus aloitetaan alusta kun auto viedään korjattuna katsastukseen.

Ajokielto = viet auton myöhässä katsastukseen ja tulee hylky, tai ajoissa vietyä ja hylättyä autoa ei ole tuotu uusintakatsastukseen tuon 2kk aikarajan sisällä.
Listaan vois lisätä ajokiellon kohdalle jonkin kriittisen vian, jonka vuoksi autoa ei katsota ollenkaan ajokuntoiseksi, vaikka olisi ajoissa katsastukseen tuotu.

Palatakseni tuohon katsastusvapauteen yli 40v autoille, on varsinkin jenkkiautoja melko paljonkin kesäisin liikenteessä, joilla tuo ikä täyttyy tai on pian täyttymässä. Todella kehnokuntoisiakin näkyy joka kesä. Niissä on vanhoissakin tehoa ja massaa sen verran että pahaa jälkeä voi tulla. Katsastuspakon poistuminen varmasti pahentaisi tilannetta. Vanhojen autojen vähäistä määrää on käytetty perusteena, mutta yksikin turha onnettomuus on turha. Mikäli haluaa harrastaa, harrastukset maksavat aina jotakin.
Mielestäni voisi tuota katsastusvelvoitetta keventää niin, että 40v vanhemmilla autoilla 5 vuoden välein varsinainen katsastus, mutta vuosittain pitäisi käydä konttorilla näyttämassä ja jarrutestissä. Sen hintakin varmaan jäisi luokkaan 20€. Vaarallisimmat karsisi pois. Kokonaan katsastuksesta vapautus on huono idea juurikin, koska kaikki eivät ole harrastajia ja harrastajillakin voi jäädä jarruputkien, sekä iskunvaimentimien kunto tarkkailematta ja voimakkaat jarrutukset tekemättä. Sitten tosipaikassa voi rytistä pahasti.
 
Viimeksi muokattu:
Listaan vois lisätä ajokiellon kohdalle jonkin kriittisen vian, jonka vuoksi autoa ei katsota ollenkaan ajokuntoiseksi, vaikka olisi ajoissa katsastukseen tuotu.

Palatakseni tuohon katsastusvapauteen yli 40v autoille, on varsinkin jenkkiautoja melko paljonkin kesäisin liikenteessä, joilla tuo ikä täyttyy tai on pian täyttymässä. Todella kehnokuntoisiakin näkyy joka kesä. Niissä on vanhoissakin tehoa ja massaa sen verran että pahaa jälkeä voi tulla. Katsastuspakon poistuminen varmasti pahentaisi tilannetta. Vanhojen autojen vähäistä määrää on käytetty perusteena, mutta yksikin turha onnettomuus on turha. Mikäli haluaa harrastaa, harrastukset maksavat aina jotakin.
Mielestäni voisi tuota katsastusvelvoitetta keventää niin, että 40v vanhemmilla autoilla 5 vuoden välein varsinainen katsastus, mutta vuosittain pitäisi käydä konttorilla näyttämassä ja jarrutestissä. Sen hintakin varmaan jäisi luokkaan 20€. Vaarallisimmat karsisi pois. Kokonaan katsastuksesta vapautus on huono idea juurikin, koska kaikki eivät ole harrastajia ja harrastajillakin voi jäädä jarruputkien, sekä iskunvaimentimien kunto tarkkailematta ja voimakkaat jarrutukset tekemättä. Sitten tosipaikassa voi rytistä pahasti.

Niinpä. Jos tuo vapautus tulisi, niin olisi vaan ajan kysymys milloin tulee sopiva uutiskynnyksen ylittävä kuolonkolari ja aletaan miettiä palauttamista...
 
Olisi kyllä syytä katsastaa, koska ruoste on suuri ongelma noin vanhoissa autoissa.

Kieltämättä onhan 40v tosi vanha, mutta äkkiä auton kunto huononee, jos autolla ajetaan vähänkin enemmän.
 
Mites eriväriset polttimot? Toinen xenon valkoinen ja toinen sinertäväo_O pitääkö nuo vaihtaa leimalle vaikö kokeilla kepillä jäätä. Olin joululuussa menossa leimalle mutta setä käännytti konttorilla vedoten että menettäisin 2kk katsastuksessa ja suositteli tulemaan 1kk ennen viimeistä päivää että jatkuisi normaalina:tdown::beye:
 
Ajokielto = viet auton myöhässä katsastukseen ja tulee hylky, tai ajoissa vietyä ja hylättyä autoa ei ole tuotu uusintakatsastukseen tuon 2kk aikarajan sisällä.
Tai viet sen auton katsastukseen ja katsuri polkasee dynolla auton jarruttomaksi.
 
Sääntö on aina ollut se, että kuljettajan näkökentässä ei saa olla mitään näköesteitä, kuten halkeamia/säröjä. Eli jossain reunoilla, minne pyyhkijät eivät ulotu sallittaneen myös halkeamat, jos lasi ei ole koko matkalta halki.
 
Sääntö on aina ollut se, että kuljettajan näkökentässä ei saa olla mitään näköesteitä, kuten halkeamia/säröjä. Eli jossain reunoilla, minne pyyhkijät eivät ulotu sallittaneen myös halkeamat, jos lasi ei ole koko matkalta halki.

Mulla oli citikka missä repsikan puolella oli halkeama, mikä ei nyt mitään haitannut ketään tai mitään, sen verran pieni oli. Eikä ollut koko matkalta halki. Siitä sitten korjauskehoitus. No vaihdanpa 500e autoon yli 300e lasin, joten myyntiin vaan eteenpäin, kun vielä leimaa oli. Tuosta kyllä olisi sakot saanut jos olisi huono tuuri käynyt ja pysäytetty.
 
Eräs tulkintaohje on, että jos halkeama ulottuu yhdestä reunasta toiseen -> hylky. Eli ei tarvitse olla edes näkökentässä jos tämä ehto täyttyy. Riittää jos halkeama on lähellä kulmaa jossa osuu esim. sivu- ja yläreunaan. Syynä tähän on, että lasi katsotaan kantavaksi rakenteeksi. Lujuustestejä ei voi tehdä joten tuo tulkinta on katsottu sopivaksi kompromissiksi.
 
Syynä tähän on, että lasi katsotaan kantavaksi rakenteeksi. Lujuustestejä ei voi tehdä joten tuo tulkinta on katsottu sopivaksi kompromissiksi.

Tämähän se on. Vituttaa vaan edes ajatella satasen romuun laittaa monen sadan lasia. Kun sillä ei mitään väliä ole, paitsi byrokratia.
 
Eräs tulkintaohje on, että jos halkeama ulottuu yhdestä reunasta toiseen -> hylky. Eli ei tarvitse olla edes näkökentässä jos tämä ehto täyttyy. Riittää jos halkeama on lähellä kulmaa jossa osuu esim. sivu- ja yläreunaan. Syynä tähän on, että lasi katsotaan kantavaksi rakenteeksi. Lujuustestejä ei voi tehdä joten tuo tulkinta on katsottu sopivaksi kompromissiksi.

Tuo pätee onneksi ainoastaan liimattavassa tuulilasissa. Omassa päälle 30-vuotiaassa harrastepelissä, on alkuperäisessä tuulilasissa (ei liimattava) kuvailemasi tyyppinen noin 5cm pituinen halkeama ja aina on mennyt läpi katsastuksesta.
 
Tämähän se on. Vituttaa vaan edes ajatella satasen romuun laittaa monen sadan lasia. Kun sillä ei mitään väliä ole, paitsi byrokratia.
Satasen romussa vituttaa melkein kaikki. Ite en ekaa autoani viittiny koskaan edes katsastaa (kun vanhemmilta opin ettei joka vuosi tartte - uusissa). Sillä mentiin ratti vinossa suorallakin, valot jumahtanu pitkille (teipattu), jarrut jarrutti vaihtelevasti. Kiinni en jäänyt vaikka vuosikausia tuli noin mentyä. Jälkikäteen ajatellen ei ihan täyspäistä hommaa. Nykyään tulee annettua vähän siimaa noissa byrokraattisissakin tulkinnoissa. Meidän turvallisuuden vuoksi ne on loppupeleissä tehty. Mutta joo, vituttaahan se kun tulkinta on epäreilusti omaa näkemystä vastaan. Se on systeemin hinta.
 
Hyvä noin. Ne joilla on ylimääräistä taskussa vaihtakoon jos tuntee tarpeelliseksi.
 
Satasen romussa vituttaa melkein kaikki. Ite en ekaa autoani viittiny koskaan edes katsastaa (kun vanhemmilta opin ettei joka vuosi tartte - uusissa). Sillä mentiin ratti vinossa suorallakin, valot jumahtanu pitkille (teipattu), jarrut jarrutti vaihtelevasti. Kiinni en jäänyt vaikka vuosikausia tuli noin mentyä. Jälkikäteen ajatellen ei ihan täyspäistä hommaa. Nykyään tulee annettua vähän siimaa noissa byrokraattisissakin tulkinnoissa. Meidän turvallisuuden vuoksi ne on loppupeleissä tehty. Mutta joo, vituttaahan se kun tulkinta on epäreilusti omaa näkemystä vastaan. Se on systeemin hinta.

Oli siinä rojussa muutakin vikaa, ne toki korjasin kun pikkujuttuja. Nykyään kun vaan noi kilpiä lukevat miliisit, niin jos ei parempaa tekemistä, niin siinähän pääsevät fiskaalisesti sakottamaan, kun joku asia jäänyt vähän korjaamatta.

Yks tuttu ostaa aina sellaisia rojuja mitkä mennyt rimaa hipoen leimasta läpi, viat sellaisia ettei niitä voi tien päällä ilman suurta vaivaa voi tarkistaa. Se nyt ihan tuurilla sitten. Mä en viitti sakkoja ottaa yhtään mistään. Kaiveli ton auton lasi vaan, niin pistin kiertoon. Jepaa.. se oli kakkosauto vaan ettei sillä niin. Nyt jos tarvis niin sais joka perkeleen rojusta maksaa jotain ettää näkis katsastustiedot. Mut kun mokattu ja sivu ei enää toimi ellei halua maksaa.

Näistä mun jutuista noin yleisesti, vituttaa ihan kaikki ja siksi taso on jopa normaalia matalampi.:facepalm:
 
Mites eriväriset polttimot? Toinen xenon valkoinen ja toinen sinertäväo_O pitääkö nuo vaihtaa leimalle vaikö kokeilla kepillä jäätä. Olin joululuussa menossa leimalle mutta setä käännytti konttorilla vedoten että menettäisin 2kk katsastuksessa ja suositteli tulemaan 1kk ennen viimeistä päivää että jatkuisi normaalina:tdown::beye:

Se sinertävä xenon on hajoamassa, mutta olen itse ainakin aikoinaan semmoisella auton katsastanut. Vai oletko laittanut eriväriset xenonit? Kannattaa vaihtaa kummatkin samalla kertaa.
 
Tuleeko nykysäädöksillä katsastuksessa hylkäys tuulilasin halkeaman vuoksi?

Oikeasta reunasta lähtee tuulilasin halkeama ja etenee sen verran alhaalla ettei näkyvyyden tiellä. Jostain syystä on kääntynyt ennen vasempaa reunaa sellaiset kymmenen senttiä suoraan näkökenttää kohden, jos jatkaa halkeamista sinnepäin. Ei mitään valitusta katsurilta.
 
Joo hajoamassa tuo on ja molemmat menossa vaihtoon:tup:
Mikäli itse vaihdat, pitää hieman olla varovaisempi kuin perus halogeeneilla, voi olla korkeajännitettä saatavilla. Itse omaani vaihdoin ja ei se mitään rakettitiedettä ole, sormilla ei vain kannata johtimia sormeilla. Varman päälle jos pelaa kumihanskat antavat suojaa tälleiltä.
 
Varmaan ajateltu ettei ota tällejä ballastista, mutta aika vaikeahan sinne on tunkea sormiaan väliin. Kukaan nyt saa polttimoa vaihdettua möhköt kumihanskat kädessä :D
Ei niiden mitkään kumirukkaset tarvitse olla, jo ihan perus labra-kertakäyttöiset antavat melko hyvän sähköneristävyyden, kunhan ei raapiudu rikki touhutessa. Ne eivät työskentelyä paljoa haitaa. Itse käytin, kun oli vaihtoluukku sen verran haasteellisessa paikassa, ettei näköyhteyttä kun käsi on tiellä (enkä sen takia ala umpiota irroittamaan).
 
Kahdessa edellisessä katsastuksessa on tullut korjauskehotus. Ei ole tullut vaihdettua vaivan takia.

Sakothan siitä saa, jos niin paska säkä käy että poliisia sattuu kiinnostamaan. Yks tuttu ostelee halpoja pommeja, missä on ei näkyviä vikoja, mistä korjauskehoitus. Kuten ruoste jossain, paskat jarrut tms, vaikea todeta tien päällä. Noista hankala jäädä kiinni.
 
Se on myös katsurista kiinni miten noita korjauskehoituksia jaellaan. Kerran tuli korjauskehoitus eteen väljistä alatukivarsien sekä kallistuksenvakaajan puslista. Todellisuudessa väljää oli juuri ja juuri havaittavissa. Seuraavana vuonna samat puslat saivat puhtaat paperit. Sittemmin kaikki etupään puslat ovat toki vaihtuneet esim. remonttien yhteydessä, jotka ovat vaatineet tukivarsien/vakaajatangon irroittamista.

Että sellaista "katsastamista". Aina joskus tapaa varsin innokkaita katsureita. Vikaa yritetään löytää vaikka väkisin, koska kaiken järjen mukaan riittävän vanhoissa niitä on aina. Vaan sitten, kun mitään ei ala löytymään, niin nuuskintaan sunnilleen se puhaltaako ilmastointi kylmää. Olen kuullut, että katsastusasemilla on jotkut kiintiöt, joiden mukaan tietty prosentti autoja pitää hylätä. Ei vissiin muuten täyty laatukriteerit...
 
Mulla tuli viimeksi korjauskehoitus vähän rikkoutuneesta pakoputken klemmarista.

Putki kuitenkin tiivis ja tukevasti kiinni. Klemmarista vaan piti saada laittaa merkintä...
 
Mulla tuli viimeksi korjauskehoitus vähän rikkoutuneesta pakoputken klemmarista.

Putki kuitenkin tiivis ja tukevasti kiinni. Klemmarista vaan piti saada laittaa merkintä...

Mulla meni viime vuonna läpi, vaikka putki vähän röpötti. Itse sen huomasin kun ääni ei ollut vielä siinä kohtaa liian paha. Pari päivää sen jälkeen olikin rally äänet, ja eikun pajalle korjaukseen. Vika oli kyllä silmin nähtävä.
 
Mites eriväriset polttimot? Toinen xenon valkoinen ja toinen sinertäväo_O pitääkö nuo vaihtaa leimalle vaikö kokeilla kepillä jäätä. Olin joululuussa menossa leimalle mutta setä käännytti konttorilla vedoten että menettäisin 2kk katsastuksessa ja suositteli tulemaan 1kk ennen viimeistä päivää että jatkuisi normaalina:tdown::beye:
Valon pitää olla valkoista tai vaaleankeltaista - ei sinertävää.
 
Sakothan siitä saa, jos niin paska säkä käy että poliisia sattuu kiinnostamaan. Yks tuttu ostelee halpoja pommeja, missä on ei näkyviä vikoja, mistä korjauskehoitus. Kuten ruoste jossain, paskat jarrut tms, vaikea todeta tien päällä. Noista hankala jäädä kiinni.
Ei noita hirveästi taida kiinnostaa, saati että olisi aikaa valvoa.
 
Mites muuten tuo korjauskehoitus sitten kun menee ensi vuonna katsastukseen? Tuleeko automaattisesti hylsy, jos on samassa kohtaa vikaa?

Auton valojen korkeussäätö (en ole koskaan käyttänyt) ei toimi toiselle valolle. Ei oikein huvittaisi alkaa jotain moottoria sieltä vaihtamaan..
 
Mites muuten tuo korjauskehoitus sitten kun menee ensi vuonna katsastukseen? Tuleeko automaattisesti hylsy, jos on samassa kohtaa vikaa?

Auton valojen korkeussäätö (en ole koskaan käyttänyt) ei toimi toiselle valolle. Ei oikein huvittaisi alkaa jotain moottoria sieltä vaihtamaan..

Mulla oli korjauskehotus käsijarrun liialle nousulle ja seuraavan kerrankin tuli korjauskehotus.
 
Mites muuten tuo korjauskehoitus sitten kun menee ensi vuonna katsastukseen? Tuleeko automaattisesti hylsy, jos on samassa kohtaa vikaa?

Auton valojen korkeussäätö (en ole koskaan käyttänyt) ei toimi toiselle valolle. Ei oikein huvittaisi alkaa jotain moottoria sieltä vaihtamaan..

Kehotuksella jatkuu. Esim. 3 vuotta oli eräässä autossa aina merkintä tuulilasista... :rolleyes:
 
Kehotuksella jatkuu. Esim. 3 vuotta oli eräässä autossa aina merkintä tuulilasista... :rolleyes:

Ok, kiitos. Pitää vaan etukäteen katsoa, että siellä ei ole mitään rekisterikivlen valoja piemänä tms. muuta (helposti korjattavaa) turhaa, mikä johtaisi pariin lisähuomautukseen.
 
Ok, kiitos. Pitää vaan etukäteen katsoa, että siellä ei ole mitään rekisterikivlen valoja piemänä tms. muuta (helposti korjattavaa) turhaa, mikä johtaisi pariin lisähuomautukseen.
Eipähän noistakaan ole aina huomautuksia tullu kun tuumin et ajan suoraan motonetin kautta kun oli re.kilven valoista toinen pimee.
 
Auton valojen korkeussäätö (en ole koskaan käyttänyt) ei toimi toiselle valolle. Ei oikein huvittaisi alkaa jotain moottoria sieltä vaihtamaan.
Korjauskehotus sieltä vaan tulee jos vika on pysynyt samana. Kolmella korjauskehotuksella katsastus vielä hyväksytään.

Omassa halpiksessa sama vika, eli toisessa valossa ei toimi korkeudensäätö. Rekisterikilven toinen valo ei toimi ja edessä vasen ja oikea koiranluu on väljiä (1 korjauskehotus siitä). Tuon rekisterikilven valon voisi joskus yrittää korjata. Liitin ilmeisesti hapettunut ja sen suojalasin onnistuin joskus rikkomaan.
 
Parhaassa tapauksessa myös korjauskehotuksesta voi päästä eroon, kuten itselle kävi tuulilasin kanssa. Edellisen vuoden inssin mielestä lasi olisi pitänyt vaihtaa --> korjauskehotus. En vaihtanut. Tänä vuonna konttorilla ei mitään huomautettavaa --> ei enää korjauskehotusta!
 
Parhaassa tapauksessa myös korjauskehotuksesta voi päästä eroon, kuten itselle kävi tuulilasin kanssa. Edellisen vuoden inssin mielestä lasi olisi pitänyt vaihtaa --> korjauskehotus. En vaihtanut. Tänä vuonna konttorilla ei mitään huomautettavaa --> ei enää korjauskehotusta!
Eli nuo kehoitukset eivät ole mitään pakollisia siinä mielessä, että tulisi hylsy automaattisesti jos ei korjaakkaan? Toki jotain sakkoa voi puskea jos poliisia kiinnostaa? Mutta jos ei vaan koskaan korjaa niin aina selviää kehotuksella jos vika ei pahene?
 
Eli nuo kehoitukset eivät ole mitään pakollisia siinä mielessä, että tulisi hylsy automaattisesti jos ei korjaakkaan? Toki jotain sakkoa voi puskea jos poliisia kiinnostaa? Mutta jos ei vaan koskaan korjaa niin aina selviää kehotuksella jos vika ei pahene?
Tai satu mulkumpi katsatusmies. Meni vaarin vanhaan avensikseen tuulilasi vaihtoon halkeaman takia, josta aiemmin sai vain huomautuksen (ei edes korjauskehoitusta ja ei ollut levinnyt edes). Eli jälkitarkastukseen oikein joutui.
 
Eli nuo kehoitukset eivät ole mitään pakollisia siinä mielessä, että tulisi hylsy automaattisesti jos ei korjaakkaan? Toki jotain sakkoa voi puskea jos poliisia kiinnostaa? Mutta jos ei vaan koskaan korjaa niin aina selviää kehotuksella jos vika ei pahene?
Juuri näin, poliisia voi kiinnostaa. yberkurko tuossa jo vastasikin.
 
Parhaassa tapauksessa myös korjauskehotuksesta voi päästä eroon, kuten itselle kävi tuulilasin kanssa. Edellisen vuoden inssin mielestä lasi olisi pitänyt vaihtaa --> korjauskehotus. En vaihtanut. Tänä vuonna konttorilla ei mitään huomautettavaa --> ei enää korjauskehotusta!

Sama minulla kävi tuon lasin kanssa, tosin se mulkun katsurin merkintä säilyi tosiaan sen 3 vuotta. Kahdella seuraavalla leimalla tuli siis uusintamerkintä "no kun siitä on ollut merkintä jo viime vuonna" -mentaliteetilla. Eikä selitykset auttaneet. Autossa on vieläkin sama lasi, ja nämä huomautukset olivat joskus 2013-15 välillä :vihellys:
 
Tuli vaan mieleen, että mikä siinä tilanteessa estää sanomasta:
On jo vaihdettu mutta uusikin näköjään samaa laatua.

Oli sitten tuulilasista tai rek. polttimoista kyse.
Ne niitä varmaan jää arpomaan ja pahin vaihtoehto on tosiaan uusi sama merkintä.
Jarruputket tms varmaan olisi syytä vaihtaa asap tai henki lähtee.

Itsellä tuli hylsy raidetangon pään välyksestä jota olikin riittävästi. Vaihdettu+uudelleenleimattu ja ajo jatkuu.

Eri asia toki nisticarinat, joita sheriffi pysäyttää joka salenreissulla.

Kaverilla joka ei kumminkaan yllämainittua ryhmää edusta, oli joku mannecarinan näköinen viritys. Kappas vaan sitä punavilkun määrää viikonloppuna. Välillä alkoi ihan vituttamaan. Se carina.:smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vaan mieleen, että mikä siinä tilanteessa estää sanomasta:
On jo vaihdettu mutta uusikin näköjään samaa laatua.

Oli sitten tuulilasista tai rek. polttimoista kyse.
Ne niitä varmaan jää arpomaan ja pahin vaihtoehto on tosiaan uusi sama merkintä.
Jarruputket tms varmaan olisi syytä vaihtaa asap tai henki lähtee.

Itsellä tuli hylsy raidetangon pään välyksestä jota olikin riittävästi. Vaihdettu+uudelleenleimattu ja ajo jatkuu.

Eri asia toki nisticarinat, joita sheriffi pysäyttää joka salenreissulla.

Kaverilla joka ei kumminkaan yllämainittua ryhmää edusta, oli joku mannecarinan näköinen viritys. Kappas vaan sitä punavilkun määrää viikonloppuna. Välillä alkoi ihan vituttamaan. Se carina.:smoke:

Mitä lasiin tulee, niin näkeehän siitä onko se vuodessa hiekkapuhallettu ja muuten kulunut. Samaa halkeamaa tuskin muistavat, minkä näköinen se on.
Mutta on se hanurista että joku halkema, jos se nyt ei ole kuskin välittömässä näkökentässä, niin ihan sama. Jos ja kun auton kantavaa rakennetta on tuulilasi, niin montako henkeä on kuollut kolarissa sen takia, ihmettelen vaan.
 
Tuli vaan mieleen, että mikä siinä tilanteessa estää sanomasta:
On jo vaihdettu mutta uusikin näköjään samaa laatua.

Oli sitten tuulilasista tai rek. polttimoista kyse.
Ne niitä varmaan jää arpomaan ja pahin vaihtoehto on tosiaan uusi sama merkintä.
Jarruputket tms varmaan olisi syytä vaihtaa asap tai henki lähtee.
Ainakin tien päällä puheen tueksi voi myös esittää kuitin tuulilasin vaihdosta tai huoltokirjamerkinnän leimoineen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 549 014
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom