Trafi taas vauhdissa: katsastusta tiukennetaan

On kyllä isot erot noissa hinnoissa. Täällä kaikki ilman varausta ja ilmaisella uusinnalla 43€. Käy myös dieseliin.

Tai sitten toinen asema. Varattu aika 18€ tai ilman varausta 23€. Lakisääteiset mittaukset 13€. Jälkitarkastus 10€. Halvimmillaan siis 31€.

Muista ilmaiset lisäpalvelumme!
Kun hankit öljyä, pyyhkijänsulkia tai lasinpesunesteitä, mittaamme, lisäämme tai asennamme ne autoosi veloituksetta. Tervetuloa palveltavaksi Express-katsastukseen!
Seinäjoki-Jouppi

Sama palvelu taitaa olla myös Motonetissä.

Yhdellä asemalla oli kyllä eri hinnat päästöille. 2000 tai < 15€, 2001 tai > 24€, diesel 25€.
 
Seinäjoki-Jouppi

Sama palvelu taitaa olla myös Motonetissä.

Yhdellä asemalla oli kyllä eri hinnat päästöille. 2000 tai < 15€, 2001 tai > 24€, diesel 25€.

Miten alle 2000 lukuiselle voi maksaa alta 15€ ja sitten 2001 maksaakin yli 24€ ilman obd-mittausta?
Kuitenkin mitataan aivan samalla tavalla ja päästömittaus koveni -90 luvun alussa.
 
Miten alle 2000 lukuiselle voi maksaa alta 15€ ja sitten 2001 maksaakin yli 24€ ilman obd-mittausta?
Kuitenkin mitataan aivan samalla tavalla ja päästömittaus koveni -90 luvun alussa.
Bensa 2000 ja alle 15€. 2001 ja yli 24€. Eikös tuo hintaero tule juuri siitä että uudemmissa tulee myös obd-mittaus. Obd maksaa siis 9€ lisää.

Dieselissä ei obd-mittausta ole ollenkaan, mutta päästötesti on 25€.


Tuossa linkin paikassa taas kaikki pakolliset mittaukset yhteensä 13€.
 
Bensa 2000 ja alle 15€. 2001 ja yli 24€. Eikös tuo hintaero tule juuri siitä että uudemmissa tulee myös obd-mittaus. Obd maksaa siis 9€ lisää.

Dieselissä ei obd-mittausta ole ollenkaan, mutta päästötesti on 25€.

Tuossa linkin paikassa taas kaikki pakolliset mittaukset yhteensä 13€.

Itseasiassa OBD tuli pakolliseksi myös dieseleihin

Päästömittaus - Plus Katsastus
Dieselkäyttöinen auto, käyttöönotto 1.9.2016 –
Pakokaasupäästöt tarkastetaan tekemällä OBD-mittaus savutusmittauksen sijaan.
 
Mikä siinä obd:ssa nostaa hintaa..?
Itse käytin joskus A-katsastuksessa autoa ja kävin uusintanäytöllä samalla asemalla vaikka siinä vaiheessa pystyi käyttämään uusinnan toisella asemalla.

Jouduttiin mittamaan päästöt uusinnassa, mutta he eivät perineet uutta hintaa päästöistä enään. Itsellekkin maksaa päästömittaus A-katsastuksessa 40€ ja tämä 40€ hinta sisältää OBD-mittauksen kuin päästömittauksen.

Nimenomaan se OBD-mittaus nostaa sitä hintaa ja se on ihan lakisääteinen juttu 1.1.2001 jälkeen rekisteröidyille bensiinimoottorilla oleville autoille.

Hommaat tarpeeksi vanhan auton, niin ei tartte itkee päästömittauksesta.

Mikäköhän ihme siinä obd:ssä maksaa lisää? laitekantaa joudutaan uusimaan mutta aina korjaamoiden laitekanta on investointi jota pitää päivittää aika-ajoin. Nykylaitteilla se obd tulee siltä samalta laitteelta millä päästö otetaan.. ei siihen välttämåttä omaa laitetta edes tarvita.

Noi jutut obd:n lisähinnasta ovat mielestäni vain huono perustelu tarpeettomalle rahastukselle.
 
nopeesti selailin noita hintoja 100km säteeltä niin kallein maksu mittauksista mikä osui silmään oli Tullipuomin A, mittaukset 48,- ja siihen katsastus saman verran päälle.. halvin oli Salossa.. 43,- katsastus sis. mittaukset. Aika isot erot näin pienellä ajamisella.. maakunnissa on tätäkin edullisempia paikkoja.
 
Mikä siinä obd:ssa nostaa hintaa..?


Mikäköhän ihme siinä obd:ssä maksaa lisää? laitekantaa joudutaan uusimaan mutta aina korjaamoiden laitekanta on investointi jota pitää päivittää aika-ajoin. Nykylaitteilla se obd tulee siltä samalta laitteelta millä päästö otetaan.. ei siihen välttämåttä omaa laitetta edes tarvita.

Noi jutut obd:n lisähinnasta ovat mielestäni vain huono perustelu tarpeettomalle rahastukselle.
Rahastusta vähän meinaa koko homma, toisaalla näköjään sujuu ihan hyvin ilmankin. Mutta eihän se täällä käy kun pitää kaikessa olla niskaan hengittämässä.
 
Noi jutut obd:n lisähinnasta ovat mielestäni vain huono perustelu tarpeettomalle rahastukselle.

Katsastusasemalla ei saa käyttää mitä tahansa random laitteita, vaan ne pitää olla hyväksytetty trafilla, ja ilmeisesti ne trafilla hyväksytetyt laitteet on hinnoiteltu niin että tuntuu.

Esim se katsastusaseman nosturi, jonka saa kuka tahansa käydä ostamassa kaupasta luokkaa 7k€ varusteineen, on katsastuskäyttöön hyväksyttynä 25k€.
 
Katsastusasemalla ei saa käyttää mitä tahansa random laitteita, vaan ne pitää olla hyväksytetty trafilla, ja ilmeisesti ne trafilla hyväksytetyt laitteet on hinnoiteltu niin että tuntuu.

Esim se katsastusaseman nosturi, jonka saa kuka tahansa käydä ostamassa kaupasta luokkaa 7k€ varusteineen, on katsastuskäyttöön hyväksyttynä 25k€.
Silti se obd-testeri on niin perusverme, että testin soisi olevan leivottu mukaan itse katsastuksen hintaan.
 
Silti se obd-testeri on niin perusverme, että testin soisi olevan leivottu mukaan itse katsastuksen hintaan.
Asian toinen puoli on se että tietenkään sinua ei juurikaan haittaisi että testin siis joutuisi maksamaan myös se autoaa katsastava jonka autoa ei tartte testata.
 
Asian toinen puoli on se että tietenkään sinua ei juurikaan haittaisi että testin siis joutuisi maksamaan myös se autoaa katsastava jonka autoa ei tartte testata.
Ei haittaisi, eikä se haittaisi oletettavasti katsastuskonttoriakaan. Lisäksi se ohjaisi osaltaan Suomen autokantaa uudistumaan.
 
Onhan obd mittauksessa kuitenkin oma työvaiheensa. Jos bensapäästöt mitataan vanhemmasta niin siinä poljetaan kierrokset, napautetaan napilla tallennus päästöistä, pudotetaan tyhjälle, napautetaan uudestaan nappia. Ei vaadi yhtään enempää aikaa. Sit kun aletaan härväämään obd:tä niin etsitään se mittausportti jne.
 
Ja kummasti etelä-suomessa n. 100km säteellä toisessa konttorissa katsastus+päästöt+obd maksaa yht. 47,- eur ja toisessa pelkät päästöt ja obd 48,-. Aika iso hintaero koska laitevaatimuksethan konttoreilla on samat..
 
Silti se obd-testeri on niin perusverme, että testin soisi olevan leivottu mukaan itse katsastuksen hintaan.
Juu, mutta jos se hyväksytty perusverme maksaakin 5000e, eikä 50e, kuten voisi kuvitella, niin kyllähän sille hintaa laitetaan.

Yleisesti kyllä paikkakuntakohtainen hintataso on törkeä niin pitkään kunnes kylälle tulee kilpaileva pienempi yhtiö. K1 ja A-katsastus vetävät siinämäärin yhtä köyttä että hinnat pysyy kannattavana, ja yleensä perustavat vielä vähän isommille kylille muutaman sivutoimipisteen, jolla saadaan kylälle niin monta katsastustoimipistettä että oikeasti kilpailevan lafkan kiinnostus laskee.

Järvenpäähän tuli A-katsastukselle kilpailija, hintataso putosi alle puoleen. Kiitän, ja käytän vain kilpailevaa asemaa, jotta se myös pystyy jatkamaan toimintaansa, koska jos se menee nurin, niin ei vaadi suurta mielikuvitusta arvatakaseen mtiä hintatasolle tapahtuu..
 
Lohjalle tuli kilpailua mutta hintataso ei tippunut.. kaksi a-groupin asemaa aiemmin. Tuli yksityinen joka lupasi tiputtaa hintaa... hintaeroa a-katsastukseen ihan euro ja joka katsastuksessa löytyi tältä asemalta aina hylkäysperuste.. tuli toinen yksityinen ja hinnat edelleen samat. Seuraavaksi tuli fiksukatsastus.. hinta vain tällä asemalla tippui, tosin inssiksi palkattiin kylän v-mäisin inssi joka etsii aina sanottavaa..kaikesta.

Ainoa plussa on se että a-katsastuksen nettivarauksesta löytyy hieman halvempia hintoja mitä ennen.. mutta esim. jälkitarkastus on vähintään kolmekymppiä joka paikassa.. nettivarauksella saisi katsastuksen parilta asemalta halvemmalla.

Edullisin vaihtoehto on hypätä autoon ja katsastaa se Salossa.
 
Ainakin omasta mielestä voisivat hieman pidentää noita aikoja katsastusmiehelle kun pari kerta on ollut joku firman autonraato mennyt katsastukseen ja mennyt heittämällä läpi ilman huomautuksia vaikka ovat ihan ruosteisia juuri esim a-pilarit ihan lahot sekä öljyvuotoja joka paikassa mistä olisi jo niistä tullut hylky tai korjauskehotus.
 
Lohjalle tuli kilpailua mutta hintataso ei tippunut.. kaksi a-groupin asemaa aiemmin. Tuli yksityinen joka lupasi tiputtaa hintaa... hintaeroa a-katsastukseen ihan euro ja joka katsastuksessa löytyi tältä asemalta aina hylkäysperuste.. tuli toinen yksityinen ja hinnat edelleen samat. Seuraavaksi tuli fiksukatsastus.. hinta vain tällä asemalla tippui, tosin inssiksi palkattiin kylän v-mäisin inssi joka etsii aina sanottavaa..kaikesta.

Ainoa plussa on se että a-katsastuksen nettivarauksesta löytyy hieman halvempia hintoja mitä ennen.. mutta esim. jälkitarkastus on vähintään kolmekymppiä joka paikassa.. nettivarauksella saisi katsastuksen parilta asemalta halvemmalla.

Edullisin vaihtoehto on hypätä autoon ja katsastaa se Salossa.
Eikä helppokatsastus virkkalassa ole halvempi?
 
Eikä helppokatsastus virkkalassa ole halvempi?

sorry, kirjoitin väärin.. tänne ei tullut fiksukatsastus vaan helppokatsastus. Sielläkin se normi katsastushinta ajanvarauksella on hieman kalliimpi kuin a-katsastuksella eli 34,- mutta jälkitarkastus onkin 28,-. Ja päästöt.. 40,- eli ei tiputtanut hintatasoa yhtään.. lisäksi.. Lohjalaiset tietää miksi ko. asema kannattaa jättää väliin.. en viitsi henkilökohtaisuuksiin mennä.

Lohjalla ehdoton ykkönen on Leijona katsastus. Ei halvin, ei kallein mutta paras.
 
Tässä katsastusuudistus meni mielestäni huonompaan suuntaan: Nyt uuden katsastusohjesäännön aikaan kaveri kertoi että hänellä meni auto ajokieltoon, kun käsijarrun jarruvoima oli liian alhainen. Käyttöjarru toimi kuitenkin hyvin. Mutta ajokieltoon käsijarrun vuoksi :confused: Ennen tuosta sai 1kk korjauskehotuksen mikä oli ihan ymmärrettävää.

Heikolla käsijarrulla voisi käytännössä kuitenkin ajaa korjaukseen saakka (jos on todettu että käyttöjarru toimii, niinkuin se yleensä on), kunhan katsoo ettei pysäköi mihinkään jyrkkään paikkaan. Voikohan katsuri edes tapauskohtaisesti harkita tuossa meneekö korjauskehotuksella vai läimäistäänkö heti ajokiellolla :eek:
 
Tässä katsastusuudistus meni mielestäni huonompaan suuntaan: Nyt uuden katsastusohjesäännön aikaan kaveri kertoi että hänellä meni auto ajokieltoon, kun käsijarrun jarruvoima oli liian alhainen. Käyttöjarru toimi kuitenkin hyvin. Mutta ajokieltoon käsijarrun vuoksi :confused: Ennen tuosta sai 1kk korjauskehotuksen mikä oli ihan ymmärrettävää.

Heikolla käsijarrulla voisi käytännössä kuitenkin ajaa korjaukseen saakka (jos on todettu että käyttöjarru toimii, niinkuin se yleensä on), kunhan katsoo ettei pysäköi mihinkään jyrkkään paikkaan. Voikohan katsuri edes tapauskohtaisesti harkita tuossa meneekö korjauskehotuksella vai läimäistäänkö heti ajokiellolla :eek:
Oliko katsastettu ns. viimeisenä mahdollisena päivänä?
 
Ajokielto voidaan antaa, jos käsijarrun teho on alle 16% kokonaismassasta.
Nykyään se tulee lähes aina, paitsi kun ei tule.
Kaverilla autossa kuukausi vielä katsastusta jäljellä ja ainoa vika katsastuksesta oli tehoton käsijarru oikealla, ajokieltoon.
Äitini autossa viimeisenä päivänä näytettäessä oli käsijarru sekä takajarru tehottomia + hitsattavaa, hylätty.
 
Ajokielto voidaan antaa, jos käsijarrun teho on alle 16% kokonaismassasta.
Nykyään se tulee lähes aina, paitsi kun ei tule.
Kaverilla autossa kuukausi vielä katsastusta jäljellä ja ainoa vika katsastuksesta oli tehoton käsijarru oikealla, ajokieltoon.
Äitini autossa viimeisenä päivänä näytettäessä oli käsijarru sekä takajarru tehottomia + hitsattavaa, hylätty.
Mitenkä tuo ajokielto sitten vaikuttaa? Entä jos vaan ajaa pois sieltä katsastuksesta? Ottaako ne kilvet? Itselläni siis n 200 metriä katsastuksesta työpaikalle jossa korjaisin autoni jos katsastuksessa jotain ilmenee, niin onko sitten tilattava joku hinausauto tuota varten? Tässä vaan se että hanausauton lasku varmaankin tuplat auton arvoon verrattuna niin ei sitäkään viitsisi tehdä.

Tosin ajokiellossa olevaa autoa saanee hinata? Jos pyytää jonkun työkaverin sitten hinaamaan. Tosin aika pieni mahdollisuus että tolla matkalla sattuisi juuri poliisi tulemaan vastaan.
 
Vaikka saisikin ajokiellon, niin saa ajaa auton suoraan sinne korjaamolle tai kotiin, jos korjaa auton kotona. Kun menee uudelleen katsastamaan sitä ajokieltoista autoa, niin täytyy varata katsastusaika etukäteen.
 
Oliko katsastettu ns. viimeisenä mahdollisena päivänä?
Sitä en tiedä tähän liittyen kertoa.

Mitenkä tuo ajokielto sitten vaikuttaa?
Huono ainakin omalla seudullani, korjaamoihin yleensä vähintään viikon jono. Itsellä ei ole tiloja, pihassa saa jotain kyl tehtyä. Mutta huonolla tsägällä sit ainakin viikko pärjäillein ilman autoa sellaisen vian vuoksi, mikä ei käytännön ajoturvallisuuteen edes vaikuta.
 
Nyt taitaa olla katsastusväli esim 6.10.-6.11. Ja ei pitäisi olla väliä koska käy katsastamassa.
 
Joo ei ole merkitystä, nykyään sen leiman saa aina hyväksytystä katsastuksesta vuodeksi eteenpäin eli väli ei ole kiinteä. Oikeastaan harrasteautoille tosi hyvä juttu tuo.
 
Joo ei ole merkitystä, nykyään sen leiman saa aina hyväksytystä katsastuksesta vuodeksi eteenpäin eli väli ei ole kiinteä. Oikeastaan harrasteautoille tosi hyvä juttu tuo.
Muuten huono juttu. Kävin siis viimeksi marraskuun alussa ja oli hyvä kun oli tuo 4kk aika ikkuna käydä. Nyt on vaan kuukauden aika käydä ja jos satuukin olemaan matkoilla tuolloin niin aika ikävää. Saa toki käydä liian aikaisinkin, mutta sitten menee rahaa hukkaan kun katsastusaika muuttuu aikaisemmaksi, joten sillä samalla rahalla saakin alle vuoden verran katsastusta. Nyt käyn sitten vasta maaliskuussa kun silloin oli vanhan lain mukainen viimeinen mahdollisuus käydä. Niin ei tarvitse maksaa turhasta.
 
Ajokielto voidaan antaa, jos käsijarrun teho on alle 16% kokonaismassasta.
Nykyään se tulee lähes aina, paitsi kun ei tule.
Kaverilla autossa kuukausi vielä katsastusta jäljellä ja ainoa vika katsastuksesta oli tehoton käsijarru oikealla, ajokieltoon.
Äitini autossa viimeisenä päivänä näytettäessä oli käsijarru sekä takajarru tehottomia + hitsattavaa, hylätty.

Ei voida antaa suoraan ajokieltoa, jos teho jää alle 16% kokonaismassasta. Se on hylkyyn johtava raja. Ajokiellolle on sitten omat määritykset ja jos ne täyttyy niin ajokielto luonnollisesti tulee. Jarruissa katsastussäännöt ei paljon harkinnanvaraa katsastajalle anna vaan pykälissä on tarkat rajat milloin tulee hylkyä ja milloin ajokieltoa.
 
Selkeähän tuo 2018/05 säännös seisontajarrusta on.

ajokieltohylätty.png


Avainsana on tuo pyörien lukkiutuminen kuten muissakin jarrutesteissä. Jos pyörät lukkiutuu rullilla vaikka 8% voimalla niin läpi menee. Jos taas ei mene lukkoon 16% voimalla niin ei mene läpi.
 
Itse en ole kaveripiiristä huomannut mitään poikkeavaa sanomista katsastukseta mutta firman autot mitä käytän töissä tuli yhdestä outo merkintä että ikkuna vaihdettava vaikka siinä oli vain pari kiveniskemää eikä ollut muuten huonossa kunnossa.
Itse en vienyt kyseistä autoa vaan oli korjaamolla juuri katsastusta varten kun oli muuten laho paska missä oli kaiken maailman vikoja.
Vaihdatin ikkunan ja kun piti mennä näyttämään sitä ne sanoivat ettei tarvitse näyttää.
Harmitti pirusti kun oli lämmitettävä etulasi ja tavallista lasia ei voi siihen pistää kun ilmanvaihto on umpisurkea eikä lasi pysy sade/pakkas kelillä auki muuten.
Olisi pitänyt kai käydä katsastusasemalla kyselemässä mikä se syy oli ennen vaihtoa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka saisikin ajokiellon, niin saa ajaa auton suoraan sinne korjaamolle tai kotiin, jos korjaa auton kotona. Kun menee uudelleen katsastamaan sitä ajokieltoista autoa, niin täytyy varata katsastusaika etukäteen.

Varata, tai vain soittaa että "Moi rekkarilla LOL-666 tulossa kohta sinne, kiitti moi."

Näin tehny itse monet vuodet.
 
Varata, tai vain soittaa että "Moi rekkarilla LOL-666 tulossa kohta sinne, kiitti moi."

Näin tehny itse monet vuodet.
Sama. Riittää tosiaan että rekkari on katsastukseen ilmoitettu.

Sama asia varmaan varata aika netistä, jos saa vähän alennusta. Täytyy seuraavaan katsastukseen varata kokeeksi.
 
Vaikka saisikin ajokiellon, niin saa ajaa auton suoraan sinne korjaamolle tai kotiin, jos korjaa auton kotona. Kun menee uudelleen katsastamaan sitä ajokieltoista autoa, niin täytyy varata katsastusaika etukäteen.

Saa ajaa korjattavaksi jos katsuri antaa luvan.. ja se merkitään siihen katsastuslappuun. Jos auto on oikeasti vaarallinen (ei jarruja ollenkaan yms.) voidaan antaa ajokielto joka tulee voimaan välittömästi ja sen jälkeen sitä ei saa siirtää kuin hinurilla tai trailerilla.
 
Saa ajaa korjattavaksi jos katsuri antaa luvan.. ja se merkitään siihen katsastuslappuun. Jos auto on oikeasti vaarallinen (ei jarruja ollenkaan yms.) voidaan antaa ajokielto joka tulee voimaan välittömästi ja sen jälkeen sitä ei saa siirtää kuin hinurilla tai trailerilla.
Jep. Samoin katsuri merkkaa lappuun että kotiin tai huoltoon saa ajaa, jos auto on liikennekäytöstä poistettu tai katsastus myöhässä.

Itselle on se 1kk korjausaikaa tullut, mutta vielä ei ole tarvinnut uusien säännösten aikaan katsastaakaan.
 
Tuli muuten mieleen.. jos autolla on ajoaika loppunut ja sillä on ajoneuvoveroja rästissä saako sen ajaa katsastukseen jos on ennalta varattu aika.. ;)

ko.tapauksessa ei tietenkään mene läpi jo verojen takia mutta kysymys tuli esiin kun tarjottiin ostettavaksi autoa josta veroja on maksamatta. suunnittelin hommaavani vikalistan ja sen jålkeen voi laskea kannattaako kuntoonlaitto ja verojen maksu vai lähteekö auto osiksi ja loput paaliin..
 
Tuli muuten mieleen.. jos autolla on ajoaika loppunut ja sillä on ajoneuvoveroja rästissä saako sen ajaa katsastukseen jos on ennalta varattu aika.. ;)

ko.tapauksessa ei tietenkään mene läpi jo verojen takia mutta kysymys tuli esiin kun tarjottiin ostettavaksi autoa josta veroja on maksamatta. suunnittelin hommaavani vikalistan ja sen jålkeen voi laskea kannattaako kuntoonlaitto ja verojen maksu vai lähteekö auto osiksi ja loput paaliin..
Katsastus ei edes ala jos on verovelkaa.
 
En tiedä, olenko aikaisemmin täällä raapustanut, mutta edellinen volvo 850 meni ensimmäisestä katsastukset moiteetta läpi. Päästöt kaikki olivat kohdallaan.

Seuraava meni sitten päästöistä hylsyyn. Käytiin paikallisella alan pisteellä, jossa johtaja itse totesi kopistelun jälkeen katin onton kuuloiseksi. Ikään kuin mitään ei olisi sisällä.
Siihen vaihdettiin sitten paikalliselta purkaamolta toinen katalysaattori (jolla meni läpi). Vaihdon tehneet totesi, että katalysaattorissa oli ronkkimisen jälkiä ja kaikki metallit viety. Poistuminen selvän tarkoituksellista.

Huvittavaahan tässä on sellainen vaihtoehto, että tuo 500 eurolla ostettu romu olisi mennyt tyhjällä katalysaattorilla läpi. On sillä tosin myös ainakin kerran käyti eräässä viipurilaisessa kuuluisassa hotelissa 20tunnin reissu. Liekö maksullinen vartio sitten joku paikallisen mafiosan pitämä? En tiedä tosin, miten nopeasti nämä pystyy oikeilla välineillä korkkaamaan, esim kaupan tai ravintolan pihassa.
 
isompien bensa volvojen katit ovat aina olleet romumarkkinoilla kysyttyä tavaraa.. niissä on enemmän arvometalleja mitä muissa autoissa..

ton ikäisen bensavehkeen päästöjä en viitsi jättää katsastusasemalle.. tullut monta hylsyä ja pari ajokieltoa sen takia. Päästöt otan muualla etukäteen, pystytään vielä säätää jotain päästölappuun.. konttorilla kun se ei ole kuin yksi polkaisu ja tulos paperille.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän toisinpäin kysyttävää, riittääkö se että molemmat rekisterikilvenvalot on pimeänä että tulee hylsy?
Saisi kätevästi siirrettyä tuota leimaväliä tuonnemmaksi tuolla kikalla.
Kai toinenkin pimeenä riittäisi, mutta mulla ei ainakaan käyttistä hylätty kun toinen oli pimeenä eikä harrastetta samalla konttorilla vaikka molemmat oli, tosin se kundi sano sielä että laitahan kondikseen ja laitoinkin.
 
Kyllä noissa konttoreissa ja katsureissa on paljonkin eroja. Itselläni oli jo autoa ostaessani etusivuikkunat tummennettu kalvoilla (hyvin miedot). Kolmena vuonna tuota olen jo katsastanut ja vain yksi katsuri on sanonut tummennuksista ja sekin sen jälkeen kun oli laput lyönyt käteen. Ei merkintöjä otteeseen. Etusumarit on myös kalvotettu keltaisiksi ja vasta viime kerralla niistä tuli korjauskehotus. Joka kerta olen eri paikassa katsastanut....

Keväällä pääsee taas katsastamaan (kun ei tuo uusi jaksotus osunut vielä kohdilleen) niin katsotaan mitä taas löydetään, jos löydetään.
 
Joo, onhan noissa katsureissa eroja. Itse oon ottanut tavaksi viedä samalle konttorille molemmat, käyttiksen ja harrasteen ihan sen takia, että konttori on pienempi eikä mikään iso ketju niin muistavat mut ja saan sen mukaista palvelua kun tietävät että käyn vain siellä asioimassa. Harrasteautossa ei todellakaan ole kaikki niinkun pitäisi, isompaa ahdinta, välijäähyä jne ei ole muutoskatsastettu mutta ei siitä jakseta nipottaa kun auto on viimesen päälle muuten kunnossa.
 
Juu ja miksei vielä osoitetietoja väestörekisteristä tohon, olis kaikki hullut ovella jatkuvasti.

Puhelinnumero ja sposti olisi hyvä jakaa myös.
 
Miksi verottaja ei julkaise samalla avoimuus logiikalla ihmisten verotietoja? :D

Eihän "eliitin" verotietoja voi julkisuuteen tuoda :vihellys:
Saattais tulla liian monta luurankoa päivän valoon.

Twitterissä on keskustelua että Trafin pitäisi olla edelläkävijä tietosuojan kanssa mutta nyt ilmeisesti liikutaan melkoisen hämärissä GDPR:ää kiertäen.
 
Itse en jaksa ymmärtää närkästystä tuosta systeemistä. Palvelustahan sai vain tiedon, että mitä kirjaimia on tietyn nimisen henkilön ajokortissa. Toki tuo paljastaa jonkin verran tietoa, mutta aika hankala tuota tietoa on väärinkäyttää. Paljon enemmän tietoahan löytyy, jos sattuu tietämään, mikä on jonkun henkilön auton rekkari.
 
Itse en jaksa ymmärtää närkästystä tuosta systeemistä. Palvelustahan sai vain tiedon, että mitä kirjaimia on tietyn nimisen henkilön ajokortissa. Toki tuo paljastaa jonkin verran tietoa, mutta aika hankala tuota tietoa on väärinkäyttää. Paljon enemmän tietoahan löytyy, jos sattuu tietämään, mikä on jonkun henkilön auton rekkari.
No sinun kohdallasi varmaan asia on sitten ihan kunnossa, mutta kun poolissa on noin pari miljoonaa ihmistä niin aika paljon erilaisia tarinoitakin alkaa löytyä. Esim. nettikiusaajat voi tehdä ihan vain huvikseen kiusaa sen minkä pelituoliltaan pystyvät. Trafin julkaisemilla henkilötiedoilla voi saada jo aika paljon ikävää aikaan, ja sosiaaliturvatunnuskin oli suhteellisen helposti selvitettävissä.

Forumilla nähnyt myös argumenttina sitä, että "jakaahan ihmiset somessa muutenkin kaiken". Kaikki ei jaa. Moni on joutunut poistumaan sosiaalisesta mediasta nettikiusaamisen tai muun häiriköinnin vuoksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 657
Viestejä
4 538 092
Jäsenet
74 857
Uusin jäsen
FinB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom