Trafi taas vauhdissa: katsastusta tiukennetaan

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja hkultala, 01.11.2017.

  1. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    965
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    No mitä sinä sitten ehdotat? Lasivakuutus ei auta mitään jos lasissa oli jo särö valmiiksi, ellet tosiaan vakuutuspetosta ehdottanut.
    Ja tuo on sitten vakuutuspetos, eikä eroa mitenkään siitä, että rahoitat uudet tuulilasin jollain keksityllä kotivakutushakemuksella tms. petoksella.
     
  2. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 116
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin no joo. Eipä tuossa kaverin tarvinut varmaan valehdella paljoakaan, kivi tai nasta tuli pvm jotain paikassa x ikkunaan ja halkesi. Tuo siis uusi auto. Jos katsastuksesta löytyy maininta haljenneesta lasista, niin sitten ei varmaan mene läpi.
    Ko. auto ei siis koskaan ollut käynyt katsastuksessa, koska uusi ja täydet kaskot.
     
  3. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 547
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Miksi et ottanut alunperin vakuutusta missä lasivakuutus oli pointti?
     
  4. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    709
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Varmaankin samasta syystä miksi minulla ei ole tuulilasivakuutusta, syöpävakuutusta, kotieläinvakuutusta, ufovakuutusta tai jotain muuta vakuutusta jota en katso todennäköisesti tarvitsevani. Helppohan se on sormella osoitella sitten kivessyövän tai ufojen ilmentyessä että lällislää, olit idiootti kun et ottanut juuri sitä tai sitä vakuutusta.


    Ihan vaan mielenkiinnosta, montako euroa noiden sun neljän (?) auton pelkkiin lasivakuutuksiin menee jo vuodessa ja mikä niissä on omavastuu?
     
  5. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 547
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos sulla on varaa neljään autoon, mutta ei asiallisiin vakuutuksiin niin kannattaisko mennä siihen peilin eteen ja syyttää jotain muuta kuin sitä katsastusinssiä sun tuulilasista?:facepalm:

    En tiedä miten sun vakuutusyhtiössä menee, mutta IF:ssä kertyy omavastuu rahaa ja viime kerralla kun vaihdatin mondeon lämmitettävän tuulilasin en maksanut koko operaatiosta penniäkään:cigar2:

    Toki kivempi se olis ulista täällä ja syytellä muita...
     
  6. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    709
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Oma tuulilasini on kyllä kunnossa, kiitos kysymästä, autojakin vain 1kpl. Lasitkin maksaa sen verran vähän tuohon omaan että niitä vaihtaa 1.5-3kpl joka vuosi pelkillä vakuutuksen ja omavastuun hinnoilla.
     
  7. Hifiguru

    Hifiguru

    Viestejä:
    178
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    eikös noi lasivakuutukset vaadi kaskoja alle? mulla on liikennevakuutus vain....eipä tohon lasin vaihto paljon maksa muutenkaan koska lasi on pieni ja ei mitään tunnistimia tms....jotain 250e luokkaa
     
  8. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    736
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    lasivakuutus kannattaa jos

    a) ajaa paljon
    b) autossa on tuulilasi mallia kallis

    jos vain toinen, tai ei kumpikaan toteudu, ihan turhaa imo. itellä ei koskaan ole ollut, ja ainoastaan 1 kerran uusinu lasin, mutta se meni ilkivallan takia.
     
  9. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    613
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei tuokaan vaihtoehto a) aina toteudu, ihan täysin tuuripeliä. Ensimmäiset 150tkm pääsin tuurilla ilman ainuttakaan kiveniskemää tai halkeamaa (auton keulassa sitäkin enemmän) ja ihan hiljattain tuli muutaman kuukauden sisällä kaksi lommoa suoraan näkökenttään. No nyt on lasivakuutus, laitan sen piikkiin sitten kun tulee kolmas särö, jos tulee :btooth:
     
  10. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 547
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mulla oli edellisessä autossa osakasko ja siihen ei kuulunut lasivakuutusta, soittamalla sain sen siihen lisättyä ja vuosimaksu nousi alle 50€.

    Kun näissä autoissa alkaa olemaan kaiken maailman antureita niin kyllä se lasivakuutus vain on pakko olla.
     
  11. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    709
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Tottakai tuon vakuutuksen ymmärtää jos lasinvaihto maksaa nelinumeroisia summia, mutta johonkin 20 vuotta vanhaan kesäavobemariin tuollaisen ottaminen ei kyllä kuulosta kovin järkevältä.
     
  12. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 235
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    If.

    Riittää että heität jonkun päivänmäärän kun lasi hajonnut. Ei ne sitä tiedä menikö paskaksi viisi vuotta ennen vakuutuksen ottamista vai ei.

    Ja vakuutusehdoissa ei tainnut edes olla mainintaa että vakuutusta ottaessajo rikkinäistä lasia ei korjata?
     
  13. a85

    a85

    Viestejä:
    630
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Itse kävin kyselemässä uuden tuulilasin hintaa kun vanha on niin naarmuinen, niin autolasiliikkeen myyjä hinnan kaivettuaan kysyi että eikö mulla ole lasivakuutusta vai miksi kyselen hintoja. Ilmeisesti olisi voinut sitten naarmuisen lasin vaihtaa lasivakuutuksen piikkiin...
     
  14. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 513
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Varmaan aika väärin jos lasi on jo hajonnut ja sitten ottaa vakuutuksen ja odottelee hetken ja sitten pistää lasin vaihtoon vakuutuksesta. Mutta eihän tuota tietysti kukaan voi mitenkään koskaan todistaakkaan koska lasi on hajonnut. Eikä kukaan tule sitä muutenkaan mitenkään tarkastamaan. Sen kun vaan kertoo, että lasi hajosi silloin ja silloin siellä ja siellä. Varmaan toki väärin on näin tehdä. Tiedä sitten jos lasi olisi osittain hajalla ja sitten otat vakuutuksen ja sen jälkeen tulee uusi osuma niin sittenhän tuo ei varmaan olisi edes moraalisesti väärin?

    Varmaan ei kuitenkaan kannata ihan heti vakuutuksen oton jälkeen viedä lasin vaihtoon ja irtisanoa vakuutusta heti kun on saanut korvausta. Sitten voinee olla, että joku jo alkaisi tutkimaan asiaa jotenkin.
     
  15. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 547
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin, jos ihmisillä on lasivakuutus niin miksi ei käytä sitä? Lasi menee aika helposti rikki kiveniskemästä.
     
  16. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    477
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Harvempi lasivakuutus naarmuista lasia korvaa vai oliko taas puhe laittomuuksien teosta?
     
  17. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 235
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Niin no, itse kun en kolarointia harrasta niin onhan se kiva saada edes jotakin hyötyä lasivakuutuksesta.

    Oma oli jo valmiiksi kuin pommin jäljiltä ja halkeaminen oli viimenen niitti.
     
  18. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    736
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Auto hylättiin ruosteisen taka-akselin takia.

    Pelkkää pintaruostetta mutta katsari laitto akselin vaihdettavaksi.

    Sen ymmärrän että mitään läpireikiä ei saa olla, mutta kun akselissa ei ollut mitään selkeitä heikkoja kohtia...

    -03 Skoda Octavia.

    hiekkapuhalluksen jälkeen (kuva alla), uus maali päälle ja akseli takaisin.

    [​IMG]
     
    dot1q ja Tarnado tykkäävät tästä.
  19. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 235
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Asema vaihtoon. Toihan on ihan pelleilyä jos tosiaan pelkkää pintaruostetta vasta oli ja ei tossa puhalletussa raadossa näy edes kuoppia...

    Ihmetyttää katsastuksen nykytaso kun läpeensä paskat autot menee heittämällä läpi. Esimerkkinä Pontiacin Trans Sport -94 jonka taannoin tässä ostin vastaleimattuna: etupyörän laakeri väljä (välystä), hammastanko vuotaa atffää pihalle, sisemmän rt pään suojakumi rikki, ulomman rt pään suojakumi rikki, öljyvuotoa vaihteiston lauhdutinlinjassa, etujarrut täysin lopussa, moottorivalo oli nypätty irti mittaristosta ja luonnollisesti paloi kun sen pisti paikalleen.

    Ostaessa toki nämä viat huomasin, pl. tuo moottorivalo, mutta pointtina oli se, että tälläinen pommi on saatu läpi katsastusasemalta.

    Muutenkaan tuolla leimalla ei tunnu ukkoa kiinnostavan paljoakaan auton kunto. Minulle sinänsä aivan se ja sama katsooko se ukko asiat, vai teenkö sen itse, mutta vituttaa maksaa 60€ valohoidosta ja pahimmillaan sitten näitä vikoja kehitetään tyhjästä.
     
  20. hypodermic

    hypodermic

    Viestejä:
    274
    Rekisteröitynyt:
    31.08.2017
    Jos olette vaihtaneet autoon alustan (tai vaikka pelkät matalemmat jouset) niin mitä lappuja nykyään pitää viedä konttorille muutoskatsastukseen? Jostain luin että nykyään ei mitään TÜV-lappusia tarvitse vaan todistuksen nelipyöräsuuntauksesta. Itseltäni tuo jälkimmäinen löytyy joskin siihen ei ole merkitty jousikorkeuksia, mutta luulis että ne mitataan sitten konttorilla ja merkkaavat mitat otteeseen?

    Kumpikohan näistä nyt sitten on se jota pitäis tulkita? Noissa kun on alustan muutos selitetty eri tavalla.

    https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...n_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen.pdf
    vai
    https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...soveltamisohje_(kevyt_kalusto)_Versio_2_0.pdf

    Toisessa on säädösperustana ajoneuvolaki ja toisessa "Trafin määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta".
     
  21. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 853
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tarvitset sellasen lapun vaihdettua alustaosaa koskien, että se on tarkoitettu kyseiseen automalliin. Jos sulla nyt on vaikkapa golffi niin sulla pitää olla esim nettisivulta printattuna vaihdettujen madallusjousien tms tiedot joissa lukee sopivuus sinne sun golffiin. Sitten käytät pyöränkulmat säädössä ja meet konttorille niin sillä se hoituu.
     
  22. hypodermic

    hypodermic

    Viestejä:
    274
    Rekisteröitynyt:
    31.08.2017
    Eibachin jouset eli niiden verkkosivuilta varmaankin löytyy lappuset. Mukana kun ei tullut mitään. Pyöränsuuntausraportti on joka tehty jousien vaihdon jälkeen, siitä löytyy myös tekijän nimmari mutta ei ole merkitty jousituskorkeutta. Kai ne nyt p********* sen osaa puolessa minuutissa konttorillakin mitata kun merkkaavat ne mitat otteeseenkin?
     
  23. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 853
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Joo kyl se otteeseen merkitään. Jos on hankala konttori niin vaihdat vaan. Nehän mittaa leimalla se navasta kaaren yläosaan mitan.
     
  24. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 853
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Mullahan on harrasteauto japanista tullut 10v sitten jo suomeen coilovereilla eikä ne ees oo missään otteessa vaikka takuulla leimamies tietää et mistä on kyse
     
  25. 459

    459 Köyhä

    Viestejä:
    549
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Molemmat. Linkkasit määräyksen ja sille tehdyn soveltamisohjeen. Niitä pitää lukea rinnakkain.

    Alustan muutokseen tarvitset seuraavat asiakirjat:

    • Koneellisesti laadittu mittaustodistus pyöränkulmista, jossa kaikki mitta-arvot ovat joidenkin valmistajan mallille ilmoittamien raja-arvojen sisällä. Automallista ja siinä tehtaalta tulleesta jousituksesta riippuen vaihtoehtoisia mitta-arvoja voi olla useita. Tulosteelta vaadittavat tiedot yo. dokumenteista.
    • Todistus alustasarjan soveltuvuudesta tieliikennekäyttöön ko. automallissa. Kelpaa esim. TÜV-lappu, jonka tiedot ja rajoitukset täsmäävät ajoneuvoon (EY-tyyppihyväksyntänumero, akselimassat, säädettävä alusta säädetty oikealle korkeudelle ym.) tai alustasarjan maahantuojan antama todistus.
    • Osaluettelo C115. Tämän voi täyttää valmiiksi itse, mutta konttorilla varmaan voivat jeesata jos kauniisti pyytää.
    • Jos mahdollista, ota alustasarjan ostokuitista kopio tai tuloste. Paikasta riippuen joku saattaa olla sellaisestakin kiinnostunut.
    Säädettävää alustasarjaa ei sitten nykyään saa kirjattua kuin yhdelle korkeudelle. Jos säätää alustan korkeutta, niin katsotaan että pyöränkulmat muuttuvat ja uusi muutoskatsastus suoritettava.
     
  26. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    1 853
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Ei kyllä tarvi välttämättä olla edes pyöränkulmat raja-arvojen sisällä kunhan on säädetty. Esim jos camber säätö loppuu madalluksen takia kesken voi camberia olla enemmänkin kuin mitä papereissa sallitaan. Muiden arvojen nyt ihan syystäkin kannattaa olla spekseissä. Muuten hyvä listaus. Kokemuksen mukaan osaavilla konttoreilla noi menee ihan leikiten.
     
  27. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    613
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei pidä paikkaansa. Ehkä joku tuttu katsuri katsoo sormien läpi, mutta muutetullakin alustalla arvot on oltava valmistajan speksien sisällä. Suuntauskoneeseen syötetään auton malli ja se hakee raja-arvot tietokannasta. Normaalisti todistuksessa näkyy mikäli arvot eivät ole rajojen sisällä ja se ei käy muutoskatsastaessa. Mutta nehän saa väärennettyä suuntaus-todistukseen eikä sitä silmämääräisesti huomaa mitenkään :happy:
     
    Rikardo tykkää tästä.
  28. outonaapuri

    outonaapuri Pro Tukijäsen Köyhä

    Viestejä:
    1 543
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itellä meinas tulla problem kun ei paikalliset nelipyöräsäätäjät meinanneet löytää koneiltaan tohon arvoja joihin säätää jolloin leimamiehelle oli vähän vaikea saada lappua. Lopulta sain sovittua leimasetien kanssa että laitetaan ne "järkeviksi" ja sillä hyvä.
     
  29. Rikardo

    Rikardo

    Viestejä:
    233
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Itellekin tuli jokunen vuosi sitten vaihdettua Eibachin jouset.

    Eibachin verkkosivuilta tulostin TÜV-laput ja kävin teettämässä nelipyöräsuuntauksen. Nelipyöräsuuntauksessa säädettiin ensin "oikeisiin arvoihin" ja otettiin todistus paperille. Sitten säädettiin järkevämmät arvot ;)

    Konttorilla vielä piti kertoa mistä oli jouset ostettu. Ei riittänyt pelkkä Ebay, mutta löytyi firman nimi kuitenkin sähköpostista :D
     
  30. tuoppi´

    tuoppi´ Köyhä

    Viestejä:
    1 134
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Taitaa tuo camber kuitenkin olla ainakin yksi poikkeus. Sitä kun ei "tavallisissa" autoissa edes voi säätää, ainakaan mitenkään kohtuullisella vaivalla. Urheilullisemmissakin missä voi säätää vaatii monesti hieman enemmän asiantuntemusta kuin rengasliikkeen perusjamppa.

    Nelipyöräsuuntauksessa muutenkin tavallisesti säädetään vain aurauskulmia. Lapulle tulostuu tietty ne muutkin arvot, mutta ei niitä perusrengasliikkeessä säädetä.
     
  31. outonaapuri

    outonaapuri Pro Tukijäsen Köyhä

    Viestejä:
    1 543
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Säätää ne niitä missä vain kunhan enain kerrot ite sille lippispäälle mistä mitäkin säädetään jne :D
     
  32. hypodermic

    hypodermic

    Viestejä:
    274
    Rekisteröitynyt:
    31.08.2017
    Eli Eibachin sivuilta 50-sivuinen TUV nivaska tulostukseen. :D Sen pituinen pdf sieltä aukesi kun etsin oikeat jouset. Nyt on pyöränsuuntausraportissa arvot ohjearvojen sisällä (camber, auraus... mutta casteria ei näemmä ole säädetty lainkaan kun arvot on tyhjänä?), merkitty korkeudet edestä ja takaa, Eibachin jousisarjan numerotunniste, nimmari ja huoltamon leima.

    Johan on mennyt melkoiseksi niiloiluksi tuokin, no mikäs siinä kiva konttorien rahastaa 80e+ muutosmaksuilla.
     
  33. tuoppi´

    tuoppi´ Köyhä

    Viestejä:
    1 134
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Niin, jos sitä voi säätää. Perusautoissa camber ja caster ei yleensä ole säädettävissä tai jos on niin ei sillä tavalla helposti kuin auraus. Urheilullisimmissa autoissa useammin, mutta ei niissäkään välttämättä ihan yksinkertaisesti.
     
  34. Rikardo

    Rikardo

    Viestejä:
    233
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Ei mulla ollut kuin 9-sivuinen ja töissä kun tulostin niin homma bueno :D
     
  35. outonaapuri

    outonaapuri Pro Tukijäsen Köyhä

    Viestejä:
    1 543
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niim, enhän mä tätä kiistänytkään/kommentoinutkaan vaan sitä, että kyllä se perusliikkeen jamppakin niitä säätää kun sille kertoo mitä haluaa.
     
  36. tuoppi´

    tuoppi´ Köyhä

    Viestejä:
    1 134
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Ei välttämättä silloinkaan, jos kyse rengasliikkeestä, siis sellaisesta jossa ei varsinaisia muita huoltoja/korjauksia tehdä. Aika nopeasti varmaan nousee kädet pystyyn kun annat huoltomiehellä kouraan pussillisen shimmejä ja sanot että säädäppäs näillä camberi kohdilleen. Jos sama liike tekee varsinaisia huoltojakin niin sitten voi onnistua, mutta silloinkin mennään tuntihinnoilla kuten muutkin huollot eikä noilla nelipyöräsuuntaus-hinnastolla.
     
  37. outonaapuri

    outonaapuri Pro Tukijäsen Köyhä

    Viestejä:
    1 543
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jaa, on ne vaan neljällä paikkakunnalla mulle tehneet kunhan olen itse homman neuvonut, mutta kai sä sit tiiät paremmin. Hinta on pysynyt etukäteen sovittuna.
     
  38. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    613
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jep aikoinaan ensimmäinen liike josta kysyin nelipyöräsuuntausta vastasi tylysti että eivät suuntaa ollenkaan sellaisia autoja joissa on alustasarja. Eli ilmeisesti ollut liikaa huonoja kokemuksia jonnetuningista kun asennetaan madallusjousia autoihin missä ei ole säätöjä ja kaikki kulmat vinksallaan. Seuraavassa liikkeessä oli virolainen nuorimies joka hoiti asiat oikein mallikkaasti :cool:
     
  39. tuoppi´

    tuoppi´ Köyhä

    Viestejä:
    1 134
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Oliko rengasliikkeitä vai huoltoliikkeitä? Oliko hinta se normaali nelipyöräsuuntaus + säätö vai joku muu erikseen sovittu?

    Ja on sillä autollakin väliä. Joissain volkkareissahan itseasiassa on camberin säätö tosi simppeliä, tälläisiin en ihmettele vaikka tehtäisiinkin säädöt. Nuo on kuitenkin aika poikkeus eikä normaalitapaus.
     
  40. outonaapuri

    outonaapuri Pro Tukijäsen Köyhä

    Viestejä:
    1 543
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ihan perus vianor oli ainakin yksi ja toinen rengasputka, ei ne kummatkaan rengas/säätöhommia kummempia kai tee. Aikasemmista kahdesta alkaa olla 10v aikaa niin en sen tarkemmin muista.

    Kaikissa paikoissa avainsanana se, että tiesin mitä halusin ja miten se tehdään. Ja toki myös se, että säädöt on olemassa / ne on tehty säädettäviksi.

    Autoina on ollut audi a6, toyota celika, toyota caldina sekä yksi galantti.

    Edit: hinnat on olleet 60-100e, en nyt tilatessa sanonut muuta kuin että säätö ja laput.
     
  41. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    475
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
  42. Freeze

    Freeze Elitisti Team Ryzen Team NVIDIA

    Viestejä:
    567
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ehdotan Sitran jäsenistön hajasijoittamista napapiirin yläpuolelle. Jatkakoon sieltä pienen tutustumusjakson jälkeen autoaiheista keskustelua, mikäli kokevat yhä tarpeelliseksi.
     
    SR50La, Kuspho, Super Hessu ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  43. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    467
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Sitralle tiedoksi että maailman väkiluku on 7600 miljoonaa. Suomalaisia on 5,6 miljoonaa, jos jokainen suomalainen jättää autoilun, saastuttamisen, takan/saunan/mökin/varpaiden lämmittämisen pois ja kuolee, maailmassa on yhä 7594,4 miljoonaa ihmistä jotka piereskelee ja saaatuttaa kuka mitenkin tätä palloa.
    Eli 99,9 % jäi jäljelle. Hyvä suomalaiset (0,07% tms) kun kuolitte saastuttamasta. Vai miten se nyt meni. :confused2:
     
    SR50La, Kuspho, Super Hessu ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.