Trafi taas vauhdissa: katsastusta tiukennetaan

Ja onhan uudetkin autot vapautettu katsastuksesta useamman vuoden ajaksi eikä niitä tarvitse 10-vuotiaaksi asti katsastaa edes joka vuosi. Miksiköhän?
Siksi, että tuon ikäisissä ei kuluminen ja korroosio tee kovin nopeaa vauriota jolloin kaksikin vuotta on turvallista ajaa kerralla. Näitä ei ole kuitenkaan vapautettu kokonaan, miksiköhän?
Jos ajat liikennekelvottomalla ajoneuvolla, voi poliisi määrätä sen välittömään ajokieltoon ja ottaa kilvet pois. Ylimääräisen katsastuksen joutuu sitten tekemään ennen kun voi jatkaa ajamista.
Oliko poliisille tulossa lähiaikoina merkittävästi lisää resursseja ja huomattavasti laajempi autotekninen koulutus? Nykyiselläänhän tällaista valvontaa ei juurikaan ole, edellä mainituista syistä.
 
Jep. Ne tarjouksethan yleensä on niin, että se perusosa on halvalla (näyttää mainoksessa hyvältä), mutta käytännössä suurimpaan osaan autoista pitää ottaa myös päästö- ja OBD-mittaukset niin se hinta onkin sitten siirretty niihin. Vanhan auton omistajalle sitten kiva, mutta katsastusyrittäjä ei tykkää kun tuo pelkkä peruskatsastus ei kata kustannuksia.
Näitähän kannattaa hakea korjaamoilta. Hirvittävän moni korjaamo pystyy katsastukseen kelpaavat dokumentit bensa-autosta tulostamaan huomattavasti halvemmalla. Katsastusasemien hinnoittelu on aivan järjetöntä, pelkästä OBD-testistä saatetaan ottaa 32 euroa.
 
Näitähän kannattaa hakea korjaamoilta. Hirvittävän moni korjaamo pystyy katsastukseen kelpaavat dokumentit bensa-autosta tulostamaan huomattavasti halvemmalla. Katsastusasemien hinnoittelu on aivan järjetöntä, pelkästä OBD-testistä saatetaan ottaa 32 euroa.

Tässä olisikin bisnesideaa: Pistää sellaisen motomaattikioskin tapaisen teltan vilkkaan konttorin viereen ja alkaa tekemään OBD- ja päästömittauksia 5 euroa halvemmalla kuin konttorilla ja tulostelee lappuja.:D
 
Siksi, että tuon ikäisissä ei kuluminen ja korroosio tee kovin nopeaa vauriota jolloin kaksikin vuotta on turvallista ajaa kerralla. Näitä ei ole kuitenkaan vapautettu kokonaan, miksiköhän?

Oliko poliisille tulossa lähiaikoina merkittävästi lisää resursseja ja huomattavasti laajempi autotekninen koulutus? Nykyiselläänhän tällaista valvontaa ei juurikaan ole, edellä mainituista syistä.
Taitaa alle kaksi vuotta vanhat autot olla pieni osa autokannasta.
 
Kylläpä se juuri on se peruste. Ei se autojen määräkään ratkaise vaan se, että jos lasketaan yhteen kaikki kilometrit mitä Suomessa kelataan mittariin yli 40-vuotiailla autoilla ja verrataan koko autokannan vuotuisiin kilometreihin, niin se luku on jotain ihan jäätävän vähän. Ja onhan uudetkin autot vapautettu katsastuksesta useamman vuoden ajaksi eikä niitä tarvitse 10-vuotiaaksi asti katsastaa edes joka vuosi. Miksiköhän?
Mutta kun samalla logiikalla se autokanta voidaan jakaa vaikka kuinka pieniin ryhmiin, ihan sinne ykilötasolle asti ja sieltä voidaan poimia millä kriteereillä halutaan niitä parempia autoja. Nuo samat perusteet käy ihan oikeasti vaikka siihen ferrariin, mutta voit varmaan kuvitella sitä paskamyrskyä, jos ferrarin kohdalla ehdotettaisiin samaa.

Kylläpä se juuri on se peruste. Ei se autojen määräkään ratkaise vaan se, että jos lasketaan

Kaikki erityisvapaudet ovat ihan perusteltuja, jos niitä tarkemmin ajattelee. Mikäli rekisteröitävää ajoneuvoa ei tarvitse katsastaa, kuten esim. mopoja, moottoripyöriä, traktoreita, työkoneita, peräkärryjä yms. se ei tarkoita, että on laillista ajella vaarallisella romulla. Jos ajat liikennekelvottomalla ajoneuvolla, voi poliisi määrätä sen välittömään ajokieltoon ja ottaa kilvet pois. Ylimääräisen katsastuksen joutuu sitten tekemään ennen kun voi jatkaa ajamista.
Onko ne kaikki erityisvapudet oikeasti (hyvin) perusteltuja?

Taitaa alle kaksi vuotta vanhat autot olla pieni osa autokannasta.
Taidettiin tarkoittaa alle 10-vuotiaita, joita joutuu katsastamaan kahden vuoden välein.
 
Mutta kun samalla logiikalla se autokanta voidaan jakaa vaikka kuinka pieniin ryhmiin, ihan sinne ykilötasolle asti ja sieltä voidaan poimia millä kriteereillä halutaan niitä parempia autoja. Nuo samat perusteet käy ihan oikeasti vaikka siihen ferrariin, mutta voit varmaan kuvitella sitä paskamyrskyä, jos ferrarin kohdalla ehdotettaisiin samaa.
Sellaista ei kukaan ehdota, koska se ei olisi yhdenvertaista. Ajoneuvon ikä on ainut yhdenvertainen peruste.

Onko ne kaikki erityisvapudet oikeasti (hyvin) perusteltuja?

Kyllä ne ovat. Esimerkiksi kaikkiin museoautoihin ei edes valmisteta talvirenkaita, niin miten niitä silloin voitaisiin vaatiakaan? Sitä paitsi talvirenkaita ei ole pakko käyttää uudemmissakaan autoissa esim. alle 20km siirtymissä korjaamolle/katsastukseen tms. Nämä olemassa olevat erityisvapaudet ovat juurikin se palkinto sille, joka viitsii omalla kustannuksellaan säilyttää palan tämän maan autoiluhistoriaa. Vai onko sellainen tilanne parempi, jossa museoikäisten autojen omistamisesta tehdäisiin niin kallista, että ne sulatettaisiin suosiolla nykyajan puikuloiden pelleiksi?
 
Sellaista ei kukaan ehdota, koska se ei olisi yhdenvertaista. Ajoneuvon ikä on ainut yhdenvertainen peruste.
Miten se on yhdenvertaista? Ei kaikki autot ole yli 40-vuotiaita, useimmat ei koskaan tule olemaankaan.

Kyllä ne ovat. Esimerkiksi kaikkiin museoautoihin ei edes valmisteta talvirenkaita, niin miten niitä silloin voitaisiin vaatiakaan? Sitä paitsi talvirenkaita ei ole pakko käyttää uudemmissakaan autoissa esim. alle 20km siirtymissä korjaamolle/katsastukseen tms. Nämä olemassa olevat erityisvapaudet ovat juurikin se palkinto sille, joka viitsii omalla kustannuksellaan säilyttää palan tämän maan autoiluhistoriaa. Vai onko sellainen tilanne parempi, jossa museoikäisten autojen omistamisesta tehdäisiin niin kallista, että ne sulatettaisiin suosiolla nykyajan puikuloiden pelleiksi?
Onko katsastus nyt oikeasti se kallein/vaivalloisin asia autoja harrastaessa?
 
Kunnossa olevalla harrasteautolla ei ole mitään ongelmaa läpäistä katsastus joka vuosi ongelmitta.
 
Kunnossa olevalla harrasteautolla ei ole mitään ongelmaa läpäistä katsastus joka vuosi ongelmitta.
Tuota juuri miettineet kun ehdottavat yli 40v. autojen katsastusvapautusta. Poistavat vain turhaa byrokratiaa.

Toki suomalainen maksaa 100€ jotta toinen ei hyödy 50€. :)
 
Miten se on yhdenvertaista? Ei kaikki autot ole yli 40-vuotiaita, useimmat ei koskaan tule olemaankaan.
Kaiken lähtökohta on aina ollut se, että jos ajoneuvoja katsastetaan, niin se tehdään perustelluista ja liikenneturvallisuutta parantavista syistä, eikä "tasavertaisuuden" nimissä. Jos pystytään perustellusti osoittamaan, että jonkun ajoneuvoluokan (esim. moottoripyörät) tai vaikka tietyn ikäisten ajoneuvojen katsastamisella on vain vähäinen/olematon vaikutus liikenneturvallisuuteen suhteessa kulutettuihin resursseihin, niin silloin ei ole mitään syytä teettää tarpeetonta työtä ja aiheuttaa vaivaa ja kustannuksia ajoneuvojen omistajille.

Onko katsastus nyt oikeasti se kallein/vaivalloisin asia autoja harrastaessa?
Ei, mutta kyllä rahalle aina parempaakin käyttöä löytyy. Esimerkiksi jo viiden vuoden katsastusmaksuilla saisin vanhimpaan harrasteautoon uudet kesärenkaat. Ne nykyiset ovat muuten 90-luvulta.
 
Kaiken lähtökohta on aina ollut se, että jos ajoneuvoja katsastetaan, niin se tehdään perustelluista ja liikenneturvallisuutta parantavista syistä, eikä "tasavertaisuuden" nimissä. Jos pystytään perustellusti osoittamaan, että jonkun ajoneuvoluokan (esim. moottoripyörät) tai vaikka tietyn ikäisten ajoneuvojen katsastamisella on vain vähäinen/olematon vaikutus liikenneturvallisuuteen suhteessa kulutettuihin resursseihin, niin silloin ei ole mitään syytä teettää tarpeetonta työtä ja aiheuttaa vaivaa ja kustannuksia ajoneuvojen omistajille.
Tässä meillä on näkemysero, eikä se jankkaamalla siitä tule mihinkään muuttumaan. Sinun mielestäsi ikä on ihan hyvä kriteeri rajata osa autoista katsastusten ulkopuolelle. Minun mielestäni ikä on ihan yhtä hyvä/huono kriteeri kuin väri, merkki tai vaikkapa sylintereiden lukumäärä.

Ei, mutta kyllä rahalle aina parempaakin käyttöä löytyy. Esimerkiksi jo viiden vuoden katsastusmaksuilla saisin vanhimpaan harrasteautoon uudet kesärenkaat. Ne nykyiset ovat muuten 90-luvulta.
Varmaan kaikilla löytyisi katsastukseen käytetyille rahoille muutakin käyttöä, ei vain harrastajilla.
 
Tässä meillä on näkemysero, eikä se jankkaamalla siitä tule mihinkään muuttumaan. Sinun mielestäsi ikä on ihan hyvä kriteeri rajata osa autoista katsastusten ulkopuolelle. Minun mielestäni ikä on ihan yhtä hyvä/huono kriteeri kuin väri, merkki tai vaikkapa sylintereiden lukumäärä.
Kysehän on siitä, että minkä kanssa se auton yli 40-vuotias ikä korreloi. On ilmeisesti katsottu, että se korreloi vahvasti auton hyvän kunnon ja vähäisten vuosittaisten ajokilometrien kanssa. Jos katsastussääntöjä lievennetään, pitää sääntöjen olla yksinkertaisia. Väittäisin, että auton väri korreloi aika paljon vähemmän ajokilometrien määrän kanssa kuin auton ikä.
 
Kysehän on siitä, että minkä kanssa se auton yli 40-vuotias ikä korreloi. On ilmeisesti katsottu, että se korreloi vahvasti auton hyvän kunnon ja vähäisten vuosittaisten ajokilometrien kanssa. Jos katsastussääntöjä lievennetään, pitää sääntöjen olla yksinkertaisia. Väittäisin, että auton väri korreloi aika paljon vähemmän ajokilometrien määrän kanssa kuin auton ikä.
En haluaisi toistaa itseäni, mutta vaikkapa se Ferrari korreloi ajokilometrien määrän kanssa ihan yhtälailla. Varmasti löytyy muitakin ryhmiä joita ei tilastojen valossa tarvitsisi katsastaa, enkä usko että tarvitsisi hirveästi kaivella.

E: Mutta jätän omalta osaltani tämän nyt tähän, keskustelu alkaa kiertää kehää.
 
Mielestäni tuon voisi hoitaa niin että museoautot vapautettaisiin kokonaan ja muilla olisi liukuva katsastusväli kunnon mukaan.Kun 40 v tulee täyteen katsotaan katsastushistoria , sen ja kunnon mukaan katsastusväliksi esim. 1-6 vuotta.Uusille 40 vuotiaille joita ei ole aikoihin katsatettu, luokituskatsastus jossa määritetään katsastusväli.
 
Mielestäni tuon voisi hoitaa niin että museoautot vapautettaisiin kokonaan ja muilla olisi liukuva katsastusväli kunnon mukaan.Kun 40 v tulee täyteen katsotaan katsastushistoria , sen ja kunnon mukaan katsastusväliksi esim. 1-6 vuotta.Uusille 40 vuotiaille joita ei ole aikoihin katsatettu, luokituskatsastus jossa määritetään katsastusväli.

Kunnon suomalainen byrokraattinen himmeli. Tykkään.
 
Toki näin, mutta kerrotko vielä millä tavalla se on sinulta pois, jos jotkut muut pääsevät vähemmällä?
Toistan taas itseäni, mutta: Se, että sinä ja suurin osa pitää vanhoista autoistaan riittävän hyvää huolta, ei tarkoita ettäkö kaikki niin tekisivät. Ihan sama pätee uudemmissakin kärryissä. Vaikka riskit tässä ryhmässä ovat pienemmät, niin riskit ovat kuitenkin olemassa, joten mielestäni nekin tulisi katsastaa. Muut valitettavasti kärsii muutaman perseilijän takia, mutta tämä on arkipäivää nyky-yhteiskunnassa muissakin asioissa. Ymmärrän näkökantasi, mutta olen silti eri mieltä, ja olen itse ennemmin sen pienenkin riskin minimoimisen kannalla.

Ja vaikka saattaisinkin joskus olla jostain jollekin kateellinen (mitä en myönnä), niin en kuitenkaan kiusallani muilta mitään halua kieltää, tai näin ainakin haluan ajatella.
 
Toistan taas itseäni, mutta: Se, että sinä ja suurin osa pitää vanhoista autoistaan riittävän hyvää huolta, ei tarkoita ettäkö kaikki niin tekisivät. Ihan sama pätee uudemmissakin kärryissä. Vaikka riskit tässä ryhmässä ovat pienemmät, niin riskit ovat kuitenkin olemassa, joten mielestäni nekin tulisi katsastaa. Muut valitettavasti kärsii muutaman perseilijän takia, mutta tämä on arkipäivää nyky-yhteiskunnassa muissakin asioissa. Ymmärrän näkökantasi, mutta olen silti eri mieltä, ja olen itse ennemmin sen pienenkin riskin minimoimisen kannalla.

Ja vaikka saattaisinkin joskus olla jostain jollekin kateellinen (mitä en myönnä), niin en kuitenkaan kiusallani muilta mitään halua kieltää, tai näin ainakin haluan ajatella.
Älä toista, alkaa kuulostaa jankkaamiselta. Tuo jotain uutta keskusteluun jos haluat sitä jatkaa.
 
Jaahas katsastusaika pompsahti kuukaudella eteenpäin entisestä. Pystyykö tuota seuraavankin kerran siirtämään?
Pakkaskausi ja lumikausi ei ole parhaimpia ajankohtia katsastukselle esim. jarrujen elvytys hiekkatiellä niin valkoista paskaa joka puolella tai jäätä.
 
Jaahas katsastusaika pompsahti kuukaudella eteenpäin entisestä. Pystyykö tuota seuraavankin kerran siirtämään?
Pakkaskausi ja lumikausi ei ole parhaimpia ajankohtia katsastukselle esim. jarrujen elvytys hiekkatiellä niin valkoista paskaa joka puolella tai jäätä.

Eikös se nykyään ollut niin, että 12kk aikaa katsastaa? Käyt seuraavan kerran loppukesästä/alkusyksystä katsastamassa niin pääsee taas samaan aikaan katsastamaan?
 
Jaahas katsastusaika pompsahti kuukaudella eteenpäin entisestä. Pystyykö tuota seuraavankin kerran siirtämään?
Pakkaskausi ja lumikausi ei ole parhaimpia ajankohtia katsastukselle esim. jarrujen elvytys hiekkatiellä niin valkoista paskaa joka puolella tai jäätä.
Siinä on se kuukauden aikaikkuna, ja silloin katsastus pysyy samassa kuin viimeksi.

Voi siis mennä jo aiemmin katsastamaan ja seuraava katsastu on vuoden päästä. Myöhemminkin voisi mennä, paitsi ei voi, koska auto on ajokiellossa, jos menee katsastamaan liian myöhään. Silloin saisi kumminkin saman katsastuksesta 1 vuosi jatkoa.

Itse menin katsastamaan 2 vuotta myöhässä, mutta aika ei siitä muuttunut. Eli jotain 24.11. mennessä täytyy näyttää uudelleen. Leimaa tuli jotain vuosi + vajaa kuukausi.


Ilmeisesti eteenpäin voi siirtyä, jos menee viimeinen päivä katsastamaan ja auto ei mene läpi. Toinen katsastus kuukauden päästä. Tuolloin seuraava katsastus pitäisi siirtyä kuukaudella eteenpäin.
 
Tuossa yli 40v autojen vapautuksessa katsastamisessa ei ainakaan minua pelota niiden "oikeiden harrastajien" autojen kunto, vaan se latolöytöjen ja "projektien" joita ei koskaan ole saatu katsastuskuntoon tielle päätyminen sellaisenaan jota varmasti tulee jonkun verran tapahtumaan lippispäiden toimesta.

Ei niitä ehkä järkeä joka vuosi ole siellä käytellä..
 
Tuossa yli 40v autojen vapautuksessa katsastamisessa ei ainakaan minua pelota niiden "oikeiden harrastajien" autojen kunto, vaan se latolöytöjen ja "projektien" joita ei koskaan ole saatu katsastuskuntoon tielle päätyminen sellaisenaan jota varmasti tulee jonkun verran tapahtumaan lippispäiden toimesta.

Ei niitä ehkä järkeä joka vuosi ole siellä käytellä..

En nyt muista mistä luin, mutta jos oikein ymmärsin niin noin ei voi ainakaan ihan suoraan tapahtua. Että ajaisi ladosta tielle ja siitä auringonlaskuun. Se pitää katsastaa ainakin sen kerran vaikka olisikin 40-vee.

Itse, kun on noita latolöytöjä pari, ajattelin katsastella niitä silti silloin & tällöin, ihan oman turvallisuudenkin takia ja niiden jotka kyydissä ovat. Eiköhän noi muut autoilijat oo turvassa airbägiensä tms takana...höhöö.
 
En nyt muista mistä luin, mutta jos oikein ymmärsin niin noin ei voi ainakaan ihan suoraan tapahtua. Että ajaisi ladosta tielle ja siitä auringonlaskuun. Se pitää katsastaa ainakin sen kerran vaikka olisikin 40-vee.
Tällä hetkellä ei voi noin vanhaa kun siitä on kilvet poistettu silloin kun otettu pois liikenteestä ja kilpien takaisin saamiseksi tarvitaan katsastus. Mutta sen jälkeen kun tuo muuttui (2000-luvun alkupuolella?) ettei kilpiä palauteta vaan liikenteestä poistossakin olevassa autossa on kilvet paikallaan, voisi käydä noin että joku on seisottanut sitä autoa vuosikymmeniä ja sitten vaan käy Trafin sivuilta ottamassa liikennekäyttöön ja takaisin baanalle jos tulevaisuudessa katsastus poistettaisiin.
 
Ei niistä kaikista ole kilpiä viety pois jotka on jääneet seisomaan joskus 10v sitten tai päätyneet "projekteiksi" joille ei ole tehty yhtään mitään vuosikausiin.

Ei tosta nyt mitään yleistä ongelmaa tule, mutta mulle riittää se kertakin kun joku lippispää saa sen kuningasajatuksen.
 
Tällä hetkellä ei voi noin vanhaa kun siitä on kilvet poistettu silloin kun otettu pois liikenteestä ja kilpien takaisin saamiseksi tarvitaan katsastus. Mutta sen jälkeen kun tuo muuttui (2000-luvun alkupuolella?) ettei kilpiä palauteta vaan liikenteestä poistossakin olevassa autossa on kilvet paikallaan, voisi käydä noin että joku on seisottanut sitä autoa vuosikymmeniä ja sitten vaan käy Trafin sivuilta ottamassa liikennekäyttöön ja takaisin baanalle jos tulevaisuudessa katsastus poistettaisiin.

Aivan, hyvä pointti.
 
Sen reilu 10 vuottahan tämä nykyjärjestelmä on ollut voimassa. Tuo omakin varaosa-auto on liikennekäytöstä poistoon laitettu aikalailla heti kun nykysysteemi on käyttöön tullut, ts. auto on rekisterissä ja kilvet löytyy. On vaan seisonut jossain heinäpellossa ja jälki sen mukaista.

Siitä huolimatta itse en näe että tiedossa olisi mitään hirveitä ongelmia. Ne lippispäät jotka haluaa systeemiä väärinkäyttää ajaa jo nyt niillä autoilla joko katsastamatta tai siirtokilvillä, sanktiot kun on kiinni jäädessä täysin olemattomat nykyäänkin.

Ja lisätään nyt vielä, että aika sinisilmäistä porukka on jos kuvitellaan, että nykyisellään tuon ikäluokan autojen katsastuskaan on mikään tae kunnosta. Tosimaailmassa autojen harrastajilla tuppaa aina olemaan se tuttu katsuri ja vikoja katsotaan melkoisesti sormien läpi ja luotetaan harrastajan sanaan, että puutteet korjataan.
 
Viimeksi muokattu:
Mä nyt "entisessä elämässä" (ja ei, en ollut itse lippispää vaan ikäänkuin kaitsemassa laumaa sellaisia) olin erinäisistä syistä aika paljon tekemisissä lippispäiden kanssa ja kyllä ne ei jaksanu juuri siirtokilpien kanssa alkaa pelaamaan ainakaan montaa perjantaita ja täysin katsastamattomalla eivät lähteneet. Mutta jos tuo mahdollisuus annetaan niin varmasti menisivät. Ja sen verran kuulolla olen ollut vieläkin, että siellä nyt ilolla odotellaan että saa ne "projektit" ajoon joilla ei eri syistä ole ollut konttorille asiaa.

Ne jotka ajaa ilman leimoja jne. ajaa varmasti millä vain raadolla niin tekevät sitä jokatapauksessa. Joten sekään ei oikein perustelusta tähän käy.

Se että joillain on tuttuja jotka päästää mitä vain katsastuksesta läpi ei oikein tähän perusteluna päde, kun päästää ne mitä vain muutakin kuin 40v+ autoja sitten. Se taas on oma ongelmansa sitten.

Ja tuskin kukaan odottaa että se katsastus mikään tae kunnosta on, mutta toimii se edes vähän hidasteena.

Ja toki järkevien harrastajien autoista mö en nyt huolissaan ollutkaan.
 
Mielestäni tuon voisi hoitaa niin että museoautot vapautettaisiin kokonaan ja muilla olisi liukuva katsastusväli kunnon mukaan.Kun 40 v tulee täyteen katsotaan katsastushistoria , sen ja kunnon mukaan katsastusväliksi esim. 1-6 vuotta.Uusille 40 vuotiaille joita ei ole aikoihin katsatettu, luokituskatsastus jossa määritetään katsastusväli.
Ongelmana tuossa on se, että nimenomaan näillä vanhoilla ja harrasteautoilla tuo "kunnon mukaan katsastusväli" helposti muuttuu. Aluksi auto voi olla priimakunnossa, sitten omistaja kyllästyy ja auto seisoo vuosia tallissa, sitten se myydään toiselle omistajalle, joka sitten ei pidäkkään niin hyvää huolta. Ja tosinpäin on mahdollista myös, että joku auto laitetaan talliin huonon kunnon takia ja sitten joku sen sieltä pelastaa ja laittaa tip top kuntoon.
Toisin sanoen tuosta vain byrokratia kasvaisi kun kuntoa ja katsastusväliä pitäisi uudelleen arvioida usein, käyttää "katsastusvälikatsastuksessa".
 
Siinä on se kuukauden aikaikkuna, ja silloin katsastus pysyy samassa kuin viimeksi.

Voi siis mennä jo aiemmin katsastamaan ja seuraava katsastu on vuoden päästä. Myöhemminkin voisi mennä, paitsi ei voi, koska auto on ajokiellossa, jos menee katsastamaan liian myöhään. Silloin saisi kumminkin saman katsastuksesta 1 vuosi jatkoa.

Itse menin katsastamaan 2 vuotta myöhässä, mutta aika ei siitä muuttunut. Eli jotain 24.11. mennessä täytyy näyttää uudelleen. Leimaa tuli jotain vuosi + vajaa kuukausi.


Ilmeisesti eteenpäin voi siirtyä, jos menee viimeinen päivä katsastamaan ja auto ei mene läpi. Toinen katsastus kuukauden päästä. Tuolloin seuraava katsastus pitäisi siirtyä kuukaudella eteenpäin.

Tosiaan viimeisenä päivänä katsastus ja siitä hylsy elikkä siitä tuo kuukausi tai siis ei ihan kuukausi lisää, kun en ihan viimeiseen päivään vetänyt. Kuumotti tuo ajokieltoaika jos sinne asti mennyt ja katsastus olisi pitänyt myöskin kokonaan uusia. Ajokieltoaika kuukausi tuon korjauskuukauden jälkeen ja sitten kait kilvet lähtenyt.
 
Luulin että museoautoksi pitää olla parempi kuntoinen eikä mitään paskakasoja hyväksyttäisi.Jos kerran tilanne on tuo niin sitten kaikki yli 40 v samalle viivalle,katsastusväli kunnon mukaan.

Tuon kuntoinen tulee tippumaan pois museosta jo seuraavassa katsastuksessa, joka on museoautoilla joka toinen vuosi. Museoautoilla jonkinlainen aikaväliin perustuva katsastus on ihan paikallaan säilyttää. Ei niinkään liikenneturvallisuuden nimessä, vaan siksi että museoajoneuvon pitää vastata museoajoneuvolle asetettuja vaatimuksia.
 
Eikös se nykyään ollut niin, että 12kk aikaa katsastaa? Käyt seuraavan kerran loppukesästä/alkusyksystä katsastamassa niin pääsee taas samaan aikaan katsastamaan?

Niin on ollut, mutta nyt tälläinen poikkeavuus. Käytännössä oli melkein 13kk ajoaikaa ja hyväksytyn jälkeen täydet 12kk.
Ei viitsisi tälläistä paalivehjettä näyttää liian ajoissa, vaikka sillä saisikin säädettyä mieleiselle kuukaudelle katsastusajan. Katsurilla olisi liikaa aikaa tutkia jotain muuta kuin pelkkiä jarruja, jos ne olisikin liian toimivat:D
 
Tuossa yli 40v autojen vapautuksessa katsastamisessa ei ainakaan minua pelota niiden "oikeiden harrastajien" autojen kunto, vaan se latolöytöjen ja "projektien" joita ei koskaan ole saatu katsastuskuntoon tielle päätyminen sellaisenaan jota varmasti tulee jonkun verran tapahtumaan lippispäiden toimesta.

Ei niitä ehkä järkeä joka vuosi ole siellä käytellä..
Yli 40v. auto pitää olla katsatettu ennenkuin katsastusvapautus astuu voimaan. Millään latolöydöllä ei voi lähteä vain ajelemaan.

"Pykälän 3 momentissa vapautettaisiin katsastusvelvollisuudesta lisäksi muut kuin luvanvarai-sessa käytössä olevat ajoneuvot, joiden käyttöönottovuoden alkamisesta on kulunut 40 vuotta ja jotka olisi katsastettu 20.5.2018 tai sen jälkeen ajankohtana, jonka käyttöönottovuoden alka-misesta on kulunut 40 vuotta. Jos ajoneuvoa ei olisi katsastettu, vapautuisi 40 vuotias ajoneuvo katsastusvelvollisuudesta vasta määräaikaiskatsastuksen suorittamisen jälkeen."
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän niiden pitääkin olla, mutta sitten kun niillä ajetaan 24/7 niin kunto tuo.
Ja jos katsastusvaatimus poistuu, niin takuu varmasti myös väärinkäyttö lisääntyy.
Ei museoajoneuvosta poistu katsatusvaatimus jos se halutaan säilyttää museajoneuvona. Museoajoneuvoa voi käyttää vain 30 vrk/vuosi.
 
SA-INT tube-sivustolta "Taivaan Varjot"-

Yli 40v. auto pitää olla katsatettu ennenkuin katsastusvapautus astuu voimaan. Millään latolöydöllä ei voi lähteä vain ajelemaan.

"Pykälän 3 momentissa vapautettaisiin katsastusvelvollisuudesta lisäksi muut kuin luvanvarai-sessa käytössä olevat ajoneuvot, joiden käyttöönottovuoden alkamisesta on kulunut 40 vuotta ja jotka olisi katsastettu 20.5.2018 tai sen jälkeen ajankohtana, jonka käyttöönottovuoden alka-misesta on kulunut 40 vuotta. Jos ajoneuvoa ei olisi katsastettu, vapautuisi 40 vuotias ajoneuvo katsastusvelvollisuudesta vasta määräaikaiskatsastuksen suorittamisen jälkeen."

Jaa katohan. Ei mitään sit. Luen mutta en nåköjään kunnolla.

Oliko tuo tubekanava viittaus mihin? Itse en ainakaan ymmärtänyt.
 
Museoautolla voi ajaa vaikka vuoden jokaisena päivänä, kunhan hommaa sen tavallisen liikennevakuutuksen ja sillä saadaan noita ylläolevan kaltaisia museoautoja aikaiseksi.
Juu totta, unohtui toi mutta katsatusvelvollisuus säilyy noissa museoajoneuvoissa.
 
Tosiaan viimeisenä päivänä katsastus ja siitä hylsy elikkä siitä tuo kuukausi tai siis ei ihan kuukausi lisää, kun en ihan viimeiseen päivään vetänyt. Kuumotti tuo ajokieltoaika jos sinne asti mennyt ja katsastus olisi pitänyt myöskin kokonaan uusia. Ajokieltoaika kuukausi tuon korjauskuukauden jälkeen ja sitten kait kilvet lähtenyt.

Auto on ajokiellossa vasta 2 kuukauden päästä hylätystä katsastuksesta, olettaen että auto ei ole ajokiellossa katsastukseen viedessä. Katsastus on tosin tuon ensimmäisen kuukauden jälkeen aloitettava alusta, eikä pelkkä uusintakatsastus riitä.
 
Auto on ajokiellossa vasta 2 kuukauden päästä hylätystä katsastuksesta, olettaen että auto ei ole ajokiellossa katsastukseen viedessä. Katsastus on tosin tuon ensimmäisen kuukauden jälkeen aloitettava alusta, eikä pelkkä uusintakatsastus riitä.

Enemmänkin tarkoitin tuota, että tuliko viimeisen katsastuspäivän hylsystä se tilanne, että kun melkein kuukautta myöhemmin katsastin hyväksytysti niin tuli vuoden leimat siitä lähtien.

Pitikö ekan kuukauden aikana kuitenkin käydä jälkitarkastuksessa vai onko yhdentekevää, kun seuraavalla kuukaudella kuitenkin kokonaan alusta katsastus?
 
Enemmänkin tarkoitin tuota, että tuliko viimeisen katsastuspäivän hylsystä se tilanne, että kun melkein kuukautta myöhemmin katsastin hyväksytysti niin tuli vuoden leimat siitä lähtien.

Pitikö ekan kuukauden aikana kuitenkin käydä jälkitarkastuksessa vai onko yhdentekevää, kun seuraavalla kuukaudella kuitenkin kokonaan alusta katsastus?
Kuukausi korjausaikaa ja 2 kuukautta ajoaikaa. Se 12 kuukautta tulee aina siitä viimeisimmästä hyväksytystä katsastuksesta.
 
Kuukausi korjausaikaa ja 2 kuukautta ajoaikaa. Se 12 kuukautta tulee aina siitä viimeisimmästä hyväksytystä katsastuksesta.

Vieläkään ei täysin aivot leikkaa, kun sanamuodot hieman hämmentäviä. Seuraavallakin kuukaudella voi tietty korjata, vaikka uusiksi menee koko katsastus?
 
Vieläkään ei täysin aivot leikkaa, kun sanamuodot hieman hämmentäviä. Seuraavallakin kuukaudella voi tietty korjata, vaikka uusiksi menee koko katsastus?
Kyllä voi korjata ja katsastaa maks 2 kuukauden päästä. Autolla saisi siis ajaa kokoajan ja vasta jos 2 kuukautta ylittyy, niin menee ajokieltoon.

Joutuu vaan maksamaan katsastuksen uudestaan. Mutta päästömittaukset on voimassa 3 kuukautta. Jos siis katsastus on tosi halpa, niin toista katsastusta voisi venyttää sinne maks 2 kk päähän, ja siitä sitten seuraava katsastus olisi 12 kk päästä. Saisi siis eka katsastuksesta maks 14 kk ajoaikaa.
 
Vieläkään ei täysin aivot leikkaa, kun sanamuodot hieman hämmentäviä. Seuraavallakin kuukaudella voi tietty korjata, vaikka uusiksi menee koko katsastus?

Ainakin hämäävää käyttää jotain korjausaikaa, koska korjata voi voikka 10 vuoden päästä jos siltä tuntuu.

Jälkitarkastusaika = 1kk hylkäyksen jälkeen, tämän aikarajan puitteissa selviää pelkällä jälkitarkastuksella kun auto viedään korjattuna uusintakatsastukseen

Ajoaika = 2kk hylkäyksen jälkeen, tämän verran voi autolla ajaa hylätyn katsastuksen jälkeen. Kuitenkin 1kk jälkeen ei tehdä enää jälkitarkastusta vaan koko katsastus aloitetaan alusta kun auto viedään korjattuna katsastukseen.

Ajokielto = viet auton myöhässä katsastukseen ja tulee hylky, tai ajoissa vietyä ja hylättyä autoa ei ole tuotu uusintakatsastukseen tuon 2kk aikarajan sisällä.
 
Siinä on se kuukauden aikaikkuna, ja silloin katsastus pysyy samassa kuin viimeksi.
Emännän kulkineessa kun siirtyi toi aika (ei muuten ollu kuukautta siihen määräaikaan mut edellisen kuun puolella) ja omassa ei siirtyny kun viikkoa ennen määräaikaa leimautin.
 
Ajokielto tule myös, jos autossa on vähän pahempi vika. Esim joku tukivarsi poikki, tai jarrut ei toimi riittävän tehokkaasti.

Hylkäys vikoja ei saa olla yhtään.

Korjauskehotus vikoja saa olla 3 kpl. Jos on 4, niin tulee hylkäys ja jonkun noista neljästä korjauskehotuksesta tulee korjata ennen seuraavaa katsastusta.

Emännän kulkineessa kun siirtyi toi aika (ei muuten ollu kuukautta siihen määräaikaan mut edellisen kuun puolella) ja omassa ei siirtyny kun viikkoa ennen määräaikaa leimautin.
Se on kyllä jännä miten arpovat nuo päivämäärät. Itse käytin kahdesti katsastukdessa ja viimeisin marraskuussa. Katsastus ei minusta siirtynyt, vaan pysyi 24.11.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 624
Viestejä
4 537 262
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom