Trafi taas vauhdissa: katsastusta tiukennetaan

Tänään perheen toinen auto kävi leimalla... Aamulla huomasin että toinen ajovalo oli simahtanut niin nopsaan vaihdoin toimivan H7:n tilalle. Autossa oli normaali polttimot ja varalampun otin oman auton hanskalokerosta ja polttimoksi sattui valikoitumaan joku Bilteman ultrabluewhite xsenonturbolaser lamppu.

Paperiin huomautus väärästä väristä. :mad: Toki tuli huomautukset pallonivelestä ja takaiskarin vuodosta niin taas saatiin ranskikselle tilastomerkintä aikaiseksi. Viimekerralla kehoituksesta vaihdettu uusi alapallonivel oli väljempi kuin hylätty mutta virkamiehen sana on laki, perkele.

Tarviiko noiden värilämpötilojen olla samat jos wattimäärät ym kuitenkin on lailliset?
 
Onko mitään värilämpötilaa edes määritelty sen tarkemmin kun vaan näyttää "valkoista" valoa?

Minkä väristä se sinusta näyttää?
 
Wtf. Juuri katsastin auton jossa toinen silmä keltanen ja toinen hyvinkin puhtaan valkoinen. Ei mitään mainintaa.


Tietääkseni lamppujen pitäisi olla "samaa sävyä" tai jotain.

Kaikkien kannattaa tietää tämän olemassaolo:
https://www.trafi.fi/filebank/a/149...ac7/26416-Arvosteluperusteet_maarays_13,0.pdf

Sieltä voi aina katsoa helposti että mitä mistäkin viasta mahtaa seurata.

C8 Lähivalaisimet 4.1. Valot eri väriset. Korjauskehotus.

Väreille ei ole mitään sen tarkempia väriarvoja. Jotain mallikalvoja voi asemilla olla mihin verrataan valojen värejä, jos on jotain epäselvyyksiä.
 
Tuolla erivärisillä valoilla tarkoitettiin aikanaan niitä kun ranskalaisauton keltaisen ajovalon pariksi laitettiin normaali kirkas, jolloin se väriero oli ihan selkeä, nuo normaalin kirkkaan ja sinisellä sävytetyn valon värieroja sillä ei tarkoiteta, mutta on tietysti hyvä pykälä, kun ollaan jääty hylkytavotteesta.

Katsastusasemien "laatua" valvotaan trafin puolesta hylkyjen perusteella. Jos ei tule riittävästi hylättyjä autoja, trafi lähettää kyselyn miksei ole hylätty riittävästi autoja, ja mikäli vastaus ei ole hyväksyttävä, niin toimilupa perutaan. Joskus aikanaan oli esim Kaunaisten katsastusasemalla ongelmia tuon takia, mutta selvityksen mukaan katsastettavat autot oli melkein 10 vuotta keskimääräistä uudempia, joten alhainen hylkäysprosentti hyväksyttiin.
 
Jep, tämän auton katsastuksessa etuvalosta tuli korjauskehoitus. Itse luulin pomppaavan ainakin sivuvilkkujen värin takia, polttimoista on vuosia sitten kuoriutunut väri pois ja valkean lasin takaa vilkkuu valkeaa valoa. Polttimoiden vaihto on ollut suunnitteilla pitkään mutta taitaa mennä taas vuodella eteenpäin...
 
Eikö joskus ollut niin että etuvalaisimien väri oli määritelty: keltaista tai valkoista valoa? Meinaan kun nyt tuli ekaa kertaa korjauskehoitus keltaisista sumuvaloista...
 
Viimeksi muokattu:
Muistuikin mieleen: Huomaatko virheen? Poliisi: tästä rapsahtaa 70 euroa

"Poliisi haluaa kuitenkin muistuttaa, etteivät värilliset valot ole sallittuja tieliikenteessä, sillä etu-, kauko- ja lähivalojen lähettämän värin tulee olla valkoista."

Tuohan nyt ei pidä yksiselitteisesti paikkaansa vaan "Ajovalojen tulee antaa valkoista valoa, mutta ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan myös kellertävät ajovalot."
https://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/579fb3aa935279358c96ed7a1a975d15/4771-Valomaarayksia.pdf
 
Tuolla erivärisillä valoilla tarkoitettiin aikanaan niitä kun ranskalaisauton keltaisen ajovalon pariksi laitettiin normaali kirkas, jolloin se väriero oli ihan selkeä, nuo normaalin kirkkaan ja sinisellä sävytetyn valon värieroja sillä ei tarkoiteta, mutta on tietysti hyvä pykälä, kun ollaan jääty hylkytavotteesta.

Katsastusasemien "laatua" valvotaan trafin puolesta hylkyjen perusteella. Jos ei tule riittävästi hylättyjä autoja, trafi lähettää kyselyn miksei ole hylätty riittävästi autoja, ja mikäli vastaus ei ole hyväksyttävä, niin toimilupa perutaan. Joskus aikanaan oli esim Kaunaisten katsastusasemalla ongelmia tuon takia, mutta selvityksen mukaan katsastettavat autot oli melkein 10 vuotta keskimääräistä uudempia, joten alhainen hylkäysprosentti hyväksyttiin.

Samanlaisesta kiintiöstä esson baarissa puhuttiin inssiajoista. Minkä takia sellainen pitää edes olla? Ketä hyödyttää että on PAKKO hylätä tietty määrä autoja. Liittyykö vain siihen että ei lusmuilla asemilla ja anneta jokaiselle leimaa ihan autoa katsomatta. Harva auto kuitenkaan on minkään vilkun värisävyn tai väljän koiranluun takia oikeasti vaarallinen itselle ja muille.
 
Ketä hyödyttää että on PAKKO hylätä tietty määrä autoja.
Ketä hyödyttää muutenkaan sääntösuomen n+1 maalaisjärjen ulottumattomissa olevaa päätöstä/lakia/säännöstä/jne? Vastaus lienee lyhyessä yksinkertaisuudessaan: Koska Suomi.
 
Samanlaisesta kiintiöstä esson baarissa puhuttiin inssiajoista. Minkä takia sellainen pitää edes olla? Ketä hyödyttää että on PAKKO hylätä tietty määrä autoja. Liittyykö vain siihen että ei lusmuilla asemilla ja anneta jokaiselle leimaa ihan autoa katsomatta. Harva auto kuitenkaan on minkään vilkun värisävyn tai väljän koiranluun takia oikeasti vaarallinen itselle ja muille.
Siihenhän se liittyy, koska muuten joku perustaisi katsastuskonttorin, jossa jokainen auto pääsisi läpi. Eihän tuo hylkäyskiintiökään mitenkään kiveen hakattu ole. Eli jos jollain konttorilla autoja hylätään vähemmän kuin kiintiö edellyttäisi, konttori joutuu syynäyksen alle, mutta voi selvitä ilman sanktioita, jos esimerkiksi katsastetut autot ovat poikkeuksellisen uusia.

Vaikka kiintiöstä kukaan ei henkilökohtaisesti hyödy, niin ei siitä kenellekään henkilökohtaisesti ole haittaakaan - ainakaan konttorin asiakkaan näkökulmasta.
 
Vaikka kiintiöstä kukaan ei henkilökohtaisesti hyödy, niin ei siitä kenellekään henkilökohtaisesti ole haittaakaan - ainakaan konttorin asiakkaan näkökulmasta.
Maksa sinä onnellisena uusinnasta jos autos pomppaa leimalta koska kiintiö.

E: tosin, eiköhän ainakin ns. "omalta" asemaltani löydy asiakkaiden autoista niin paljon oikeitakin vikoja ettei ole inssien tarvinnu viel nitistä mitättömyyksistä ja oikeistakin vioista ovat näyttäneet nätisti tyyliin "tuutko kattomaan, täs olis tämmöstä.."
 
Uusinnasta ei tarvitse maksaa kun vie sellaiselle konttorille jossa se on ilmainen.
 
Maksa sinä onnellisena uusinnasta jos autos pomppaa leimalta koska kiintiö.

E: tosin, eiköhän ainakin ns. "omalta" asemaltani löydy asiakkaiden autoista niin paljon oikeitakin vikoja ettei ole inssien tarvinnu viel nitistä mitättömyyksistä ja oikeistakin vioista ovat näyttäneet nätisti tyyliin "tuutko kattomaan, täs olis tämmöstä.."
Mä katsastin edellisen auton 10 kertaa välillä 190tkm-300tkm ja koskaan ei tullut hylsyä, jos tarkkoja ollaan niin tuolle autolle ei ollut koskaan leimalla tullut hylsyä.
 
Itsellä edellisessä v. 2000 pösössä ei ollut oikein mitään vikoja niin usein (melkein joka vuosi) korjauskehoitus tuli liian valkoisista sivuvilkuista.
Ei auttanut vaikka uudet polttimot vaihtoi ennen katsastusta....
Kerran tuli korjauskehotus likaisesta öljypohjasta, olihan se pölyinen..... Lähti kun talouspaperilla pyyhkäisi.
Uskon että näihin vanhempiin autoihin keksitään ainakin näitä korjauskehoituksia jos ei muuta.
 
Minulle saatiin kerran hylky, kun kolmanneksi kehotukseksi saatiin arvottua "oikea ajovalo liian himmeä". Aivan uusi polttimo, Bilteman longlife H7, toisella puolella oli motonetistä haettu 2€ bosch.

Olivat Biltemassa hieman hämillään kun kävin konttorin lapun kanssa tiskillä, olin siis ohimenomatkalla hakenut sen sieltä samana päivänä kun tottakai toinen tuikku pimeni leimalle mennessä :D
 
Minulle saatiin kerran hylky, kun kolmanneksi kehotukseksi saatiin arvottua "oikea ajovalo liian himmeä". Aivan uusi polttimo, Bilteman longlife H7, toisella puolella oli motonetistä haettu 2€ bosch.

Olivat Biltemassa hieman hämillään kun kävin konttorin lapun kanssa tiskillä, olin siis ohimenomatkalla hakenut sen sieltä samana päivänä kun tottakai toinen tuikku pimeni leimalle mennessä :D
Vois itsekin käydä viemässä osramin xenonit takas kauppaan, kun ovat niin himmeät, vaikka totuus taitaa olla himmentyneissä heijastinpinnoissa :D
 
Vois itsekin käydä viemässä osramin xenonit takas kauppaan, kun ovat niin himmeät, vaikka totuus taitaa olla himmentyneissä heijastinpinnoissa :D

Jos vielä luet uudestaan niin kirjoitin, kuinka kehotukseksi saatiin arvottua ajovalon himmeys. Valoissa ei ole mitään vikaa, projektoriumpiot jotka kelpaavat vielä tänäkin päivänä polttimolla kuin polttimolla, ja tästä on yli 5v aikaa... :vihellys:
 
Eikö noilla pitäisi olla joku vastuu kuitenkin? Esim. ajovalo liian himmeä, mutta millä perusteella? Kai siellä nyt pitäisi olla jotkut tarkat kirkkausrajat yms? Ei kannata olla niin lammas, että nielee kaiken paskan vastustamatta. Rohkeasti kysyy leimasedältä, että millä perusteella ovat LIIAN himmeät. Vedin äsken vanhan volvon leimasta läpi, jossa oli vasemman puoleinen sivupeili mallia Bilteman peilikalvo. Ei tullut mitään sanomista.
 
Eikö noilla pitäisi olla joku vastuu kuitenkin? Esim. ajovalo liian himmeä, mutta millä perusteella? Kai siellä nyt pitäisi olla jotkut tarkat kirkkausrajat yms? Ei kannata olla niin lammas, että nielee kaiken paskan vastustamatta. Rohkeasti kysyy leimasedältä, että millä perusteella ovat LIIAN himmeät. Vedin äsken vanhan volvon leimasta läpi, jossa oli vasemman puoleinen sivupeili mallia Bilteman peilikalvo. Ei tullut mitään sanomista.

Usko pois kyllä siinä asiasta "neuvoteltiin" kovasanaisesti pitkäänkin... kirkkausero oli se minkä hän keksi kolmanneksi saadakseen hylsyn, ja ei en ole lampaille sukua, eikä kuulu tapoihin sievistellä vaan lyön nyrkin pöytään silloin kun tarve on. Perustetta en tältä koskaan saanut, vain lapun käteen kun kyseinen kaljupää lähti lampsimaan paikalta, ja minä siten kumit sauhuten.

Hoidin asian niin, että vaihdoin tuon polttimon (puhalleltuani vähän höyryjä) ja menin takaisin asemalle, ja pyysin päällikön jälkitarkastamaan. Leima lappuun ilman huomautuksia, ilman veloitusta, ja katsurille kirjallinen huomautus (no tätähän en voi tosin todentaa). Kuitenkin kävimme auton täysin uudestaan läpi, joten oletan että viesti ko. alaisesta meni perille kun TJ ei mitään edellisistä huomautuksista löytänyt.

Keskustelu hylänneen katsurin kanssa oli kuin löisi päätään seinään, joten siinä oli enää turha tivata perustetta väittelyn jälkeen.
 
Meillä ranskis kävi uusintaleimalla ja tarkastuksessa oli paikalla molemmissa umpioissa turbomegaxenonlikeultrawhite polttimot, kelpasi. Syy hylkyyn oli kylläkin ihan asiallinen, takaiskari märkä.

Ihme ja kumma, oli vaihdettu alapallonivel ok kuntoinen... Seuraava katsastus sitten muualla, ylimääräistä korjaamokulua ei viitsi maksella siitä että inssi neppailee perinteisiä korjauskehoituksia kaupanpäälle. Olisi nyt edes huomannut jumivan käsijarrun ja kuluneen takajarrulevyn, nämä menevät työn alle kesälomalla. (ja sivuvilkutkin vaihtuvat värillisiksi).

Katsastuskonttorin odotustiloissa ja vastaanotossa raikaa saman firman hinausautojen radioliikenne. Minusta ei ole ihan korrektia kuuluttaa asiakkaiden nimiä, maksukykyä ja tilanteita ulkopuolisille. Pari lehteä ja kahviautomaatti riitäisi.
 
Reilut 50 kertaa olen käynyt leimalla eikä koskaan ole keksitty vikoja,useampi satasen pommi ja muutama uusi auto jolla on ajettu 6-11 vuotta.
 
Näitä ihmeellisiä hylkyjä kuulee ja varmasti niitä onkin, mutta itellä oli tuuria matkassa. Käytin vuoden seisoneen ja pikkuhiljaa leimakuntoon väsätyn -92 bemarin leimalla ja just amikselta ostamilla vanteilla ratti täristi ihan perkeleesti välillä ~70 vauhdissa ja arvelin että onko niin epätasapainossa. Leima tuli ja kotona kun tutkin niin alatukivarren pallo löysä kun vanhan mummon v**** ja koko tolppa heiluu. Eihän tuota tietysti ilman koeajoa ja pelkästään pyöriä kääntelemällä huomaa kun eteen-taaksepäin heiluu. Samalla reissulla abs valo syttyi kun jonkun matkaa oli ajanut. No ajattelin että jos se siitä ja eihän se sitten katsastuksen aikana syttynyt, sitten kun kotiinpäin lähti niin 10min päästä syttyi taas :D

Tuossa samoisessa vehkeessä myös sattumien kautta oli edessä ja takana erilaiset 17'' (vanteet jotka piti muutoskatsastaa koska alkuperäiset otteessa on 15'') ja niillä erikokoiset kumit. Nyt otteessa (alunperinkin)tyyppihyväksytyt renkaat on 205/65/R15 ja katsastuksessa merkityt renkaat 205/40ZR17(kyllä, on ihan päin helvettiä) ja takana 225/45ZR17. Ilman muutoskatsastustahan saa tietyn verran poiketa, mutta muutoskatsastetuista ei ollenkaan, eli enkö enää saisi käyttää alkuperäisillä vanteilla olevia 215/55/R16 talvinakkeja? Vai vieläkö tuosta tyyppyhyväksytystä saa poiketa? Nyt tuossa on käypäset 245/45 kesäset, jotka pitäisi tietysti taas muutoskatsastaa kun menee kaikkien rajojen yli..

Valoihin liittyen huomautus tuli yhden lyhdyn suuntauksesta, mutta nuo on niin onnettomat että ihan sama minne ne suuntaa.
 
Tuossa samoisessa vehkeessä myös sattumien kautta oli edessä ja takana erilaiset 17'' (vanteet jotka piti muutoskatsastaa koska alkuperäiset otteessa on 15'') ja niillä erikokoiset kumit. Nyt otteessa (alunperinkin)tyyppihyväksytyt renkaat on 205/65/R15 ja katsastuksessa merkityt renkaat 205/40ZR17(kyllä, on ihan päin helvettiä) ja takana 225/45ZR17. Ilman muutoskatsastustahan saa tietyn verran poiketa, mutta muutoskatsastetuista ei ollenkaan, eli enkö enää saisi käyttää alkuperäisillä vanteilla olevia 215/55/R16 talvinakkeja? Vai vieläkö tuosta tyyppyhyväksytystä saa poiketa? Nyt tuossa on käypäset 245/45 kesäset, jotka pitäisi tietysti taas muutoskatsastaa kun menee kaikkien rajojen yli..
Siis muutoskatsastuksessahan lisätään se muutoksena hyväksytty uusi koko sinne otteelle "katsastuksessa hyväksytyt renkaat" kohtaan. Ei niitä vanhoja tyyppihyväksyttäjä poisteta, eli edelleen voi käytätä kaikkia renkaita, joita olisi voinut käyttää ilman muutoskatsastusta (jos nyt siis puhutaan ihan vain isomman koon hyväksyttämisestä).

Se että tuosta ei muutoskatsastetusta ei saa poiketa tarkoittanee lähinnä sitä, että jos esim. autossa on suoraan hyväksytty max. 15" saat laittaa 16" muutoskatsastamatta, mutta jos muutoskatsastat saman koslan 17":lle, ja sitten poiketa tästä taas tuumalla lyömällä 18" alle (ellet taas muutoskatsasta).
 
Siis muutoskatsastuksessahan lisätään se muutoksena hyväksytty uusi koko sinne otteelle "katsastuksessa hyväksytyt renkaat" kohtaan. Ei niitä vanhoja tyyppihyväksyttäjä poisteta, eli edelleen voi käytätä kaikkia renkaita, joita olisi voinut käyttää ilman muutoskatsastusta (jos nyt siis puhutaan ihan vain isomman koon hyväksyttämisestä).

Se että tuosta ei muutoskatsastetusta ei saa poiketa tarkoittanee lähinnä sitä, että jos esim. autossa on suoraan hyväksytty max. 15" saat laittaa 16" muutoskatsastamatta, mutta jos muutoskatsastat saman koslan 17":lle, ja sitten poiketa tästä taas tuumalla lyömällä 18" alle (ellet taas muutoskatsasta).
Näin vähän arvelinkin. Vieläkö tuohon 18” kakkaratkin saisi laittaa? En kyllä enää maksa 40e tuosta muutoksesta, tuskin poliisisetäkään kiinnittäisi huomiota. Ihan ihme sääntelyä muutenkin tuo renkaan, saati sitten vanteen kokoon puuttuminen.
 
Uusinnasta ei tarvitse maksaa kun vie sellaiselle konttorille jossa se on ilmainen.

Yleensä näillä konttoreilla taitaa olla se varsinainen katsastus vähän kalliimpi (?), ja jos tuot toisella konttorilla aloitetun katsastuksen, niin silloin jälkitarkastus on maksullinen.
 
Riippuu konttorista. Yleensä löytyy halpa paikka, jossa myös uusinta on ilmainen. Nyt näyttää olevan 43€ kaikkine mittauksineen ja jälkitarkastus 0€.

Selviää www.katsastushinnat.fi
 
Eikös huomautuksissa ole ollut ennen 1kk aikaa korjata?

Kävin viime viikolla leimalla niin sain huomautukseen vain 7 päivää aikaa korjata. Jotkut konttorit ottanu uudet säännöt etukäteen käyttöön?
Älä nyt ota neuvona mut totean vaa et ei niitä tarvitse korjata ollenkaan. Mulla roikkunu vuosia huomautus jostai polttimosta ja eipä se ole ketään ikinä kiinnostanut.

Sit on se joku toinen merkintä et auto ei mee läpi ennenkun on korjattu. Se sit asia eriksee.
 
Eikös huomautuksissa ole ollut ennen 1kk aikaa korjata?

Kävin viime viikolla leimalla niin sain huomautukseen vain 7 päivää aikaa korjata. Jotkut konttorit ottanu uudet säännöt etukäteen käyttöön?

No itse sain sumarista just sen viikon ja vuotavasta iskarista 1kk huomautuksen ja käytin tämän uuden lain puitteissa.
 
Jos auton arvo on 300€ ja lasi maksaa 300€ niin onko korjaaminen järkevää? Onhan se joo muuten ehjä, mutta koska auto on vanha ja paljon ajettu niin ei voi tietää mitä seuraavaksi hajoaa, joten onko sitten järkevää korjailla kovin montaa vaikka 300€ arvoista korjausta? Muutamien korjausten jälkeen voisi samalla hinnalla sitten ostaa jo päälle 1000€ auton.

Ja paljonko 300€ lasin vaihto nosta 300€ auton myyntiarvoa? Tuskin yhtään?
Noillapa on lähinnä se käyttöarvo, joka voi olla helposti esim sen 300e.
Hajoamistodennäköisyyksiä voi käydä kysymässä joltain ammattilaiselta, jos ei itse osaaa esim googletella tai tiedä muuten autoista. Ja jos on yleensä kestävä laite ja ok kunnossa, niin lasi vaihtoon ja eikun ajoa. Ne 1000:n autot voivat helposti olla vähintään yhtäkalleita ylläpidettäviä.
 
tulipahan oma 19v voortti käytettyä leimalla.. tuli korjausten kanssa vähän kiire, ajoaikaa vain muutama päivä ja tietty ns. tutut konttorit paikkakunnalla kiinni. Pakkorako oli viedä muualle, 52,- drive in katsastukseen.. nopea tarkastus ja katsuri näki että pohja terve ja niveliä vaihdettu. Hylsy toimimattomasta lämppärin moottorista.. prkl.. en uskonut että siitä hylsy tulee :( oma vika, oli tarkoitus laittaa kuntoon mutta aika loppui kesken.

Vit***aa vaan kun täällä halvin jälkitarkastus maksaa 30,- ja samoilta asemilta saa ennakkovarauksena koko katsastuksen alle kolmenkympin..
 
Noillapa on lähinnä se käyttöarvo, joka voi olla helposti esim sen 300e.
Hajoamistodennäköisyyksiä voi käydä kysymässä joltain ammattilaiselta, jos ei itse osaaa esim googletella tai tiedä muuten autoista. Ja jos on yleensä kestävä laite ja ok kunnossa, niin lasi vaihtoon ja eikun ajoa. Ne 1000:n autot voivat helposti olla vähintään yhtäkalleita ylläpidettäviä.
Ottaen vielä huomioon että omistaa jo valmiiksi sen "muuten kunnossa olevan" 300e auton, eli korjauksella voi ostaa lisäaikaa autolle. Ei välttämättä huono vaihtoehto jos on ikäisekseen hyväkuntoinen yksilö.

Toinen vaihtoehto on mennä ostamaan seuraava "aihio": investoida se 1000e ostamiseen + tarvittavat korjaukset & huollot riippuen auton historiasta. Kalliimmaksihan se tonnin auto tulee tuolla asetelmalla --- eikä mikään auto korjaus-/huoltovapaa ole, että pian voi olla siihen tonninkin autoon lasia vaihtamassa jos kivenmurikka sattuu lentämään vastaan...
 
tulipahan oma 19v voortti käytettyä leimalla.. tuli korjausten kanssa vähän kiire, ajoaikaa vain muutama päivä ja tietty ns. tutut konttorit paikkakunnalla kiinni. Pakkorako oli viedä muualle, 52,- drive in katsastukseen.. nopea tarkastus ja katsuri näki että pohja terve ja niveliä vaihdettu. Hylsy toimimattomasta lämppärin moottorista.. prkl.. en uskonut että siitä hylsy tulee :( oma vika, oli tarkoitus laittaa kuntoon mutta aika loppui kesken.

Vit***aa vaan kun täällä halvin jälkitarkastus maksaa 30,- ja samoilta asemilta saa ennakkovarauksena koko katsastuksen alle kolmenkympin..
Vie sinne muualle samaan paikkaan uudestaan? Vai onko liian kaukana? Itsekin maksoin kerran 20€ uusinnasta, kun en jaksanut kauemmaksi lähteä ajamaan. 10€ eroa, niin ero olisi mennyt jo dieseliin.

30€ on tosiaan aika paljon. Täällä 20€ tai 0-10€, jos sama paikka.

Katsastus varauksella 18€ ja päästömittaus 13€. Halvin ilman varausta ja ilmaisella uusinnalla 43€.

Edit:
Jos annat mennä yli 1kk, niin saisi tuon 18€ katsastuksen? Päästöthän on 3kk voimassa. Katsastus on voimassa 2kk, eli +1kk enemmän tulisi korjausaikaa ja samalla seuraava katsastus siirtyy 2kk eteenpäin. :)
 
Vie sinne muualle samaan paikkaan uudestaan? Vai onko liian kaukana? Itsekin maksoin kerran 20€ uusinnasta, kun en jaksanut kauemmaksi lähteä ajamaan. 10€ eroa, niin ero olisi mennyt jo dieseliin.

30€ on tosiaan aika paljon. Täällä 20€ tai 0-10€, jos sama paikka.

Katsastus varauksella 18€ ja päästömittaus 13€. Halvin ilman varausta ja ilmaisella uusinnalla 43€.

Edit:
Jos annat mennä yli 1kk, niin saisi tuon 18€ katsastuksen? Päästöthän on 3kk voimassa. Katsastus on voimassa 2kk, eli +1kk enemmän tulisi korjausaikaa ja samalla seuraava katsastus siirtyy 2kk eteenpäin. :)

Ei juma, että on halvat hinnat :O Terveisin nimim. "Katsastus viikko sitten 105€ ja jälkitarkistus eilen 32€".
 
Missäpäin maata tuommoinen tilanne on?

Lohjalla :D

Alta kolmenkympin löytyy mm. tältä entiseltä valtiolliselta eli a-katsastukselta jos pystyy viemään viikon-parin päästä.. Helppokatsastukselta saa myös täällä alle kolmenkympin ennakkovarauksella mutta ko. aseman katsastusnainen on niin legendaarisessa maineesssa jo entisen työpaikkansa ajoilta etten sinne autoa vie.

Alta kolmenkympin ei saa jälkitarkastusta mistään.. tosin eräs pienempi asema veloittaa vain 20,- pienistä jälkitarkastuksista jos heillä alunperin käytetty. Nyt tämä konttori oli vaan lomien takia kiinni..
 
Ompa törkeän kallis katsastus! Missä kykenevät tuollaisiin riistohintoihin? Vai oliko jotain raskasta kalustoa?
Karkkilan A-katsastus, lähialueilla samaa luokkaa. Sivuilla mainostetaan että etukäteen varatut ja maksetut katsastukset alkaen 29€. Äsken katoin niin seuraava halvempi 8.8. ja 36€. Päällä vielä lakisääteiset mittaukset 45€ sekä etukäteen maksettuna että drive-in. Omaa aikaa kun kattelin niin katsastus oli 55€ jos varasi ja maksoi etukäteen, drive-in 60€.

Ja ihan henkilöauto oli.
 
Karkkilan A-katsastus, lähialueilla samaa luokkaa. Sivuilla mainostetaan että etukäteen varatut ja maksetut katsastukset alkaen 29€. Äsken katoin niin seuraava halvempi 8.8. ja 36€. Päällä vielä lakisääteiset mittaukset 45€ sekä etukäteen maksettuna että drive-in. Omaa aikaa kun kattelin niin katsastus oli 55€ jos varasi ja maksoi etukäteen, drive-in 60€.

Ja ihan henkilöauto oli.
Öö, miksi et maksanut netistä?
Eihän tuo ihan halvin ole muutenkaan, mutta tyhmäähän se on maksaa tuplahinta.
 
Öö, miksi et maksanut netistä?
Eihän tuo ihan halvin ole muutenkaan, mutta tyhmäähän se on maksaa tuplahinta.
En jaksanut nähdä 5€ säästön takia vaivaa? Viime perjantaina kun oli viimeinen päivä katsastaa ja kaikki perjantain varattavat ajat oli 55€ ja niihin vielä ne pakolliset mittaukset 45€.
 
En jaksanut nähdä 5€ säästön takia vaivaa? Viime perjantaina kun oli viimeinen päivä katsastaa ja kaikki perjantain varattavat ajat oli 55€ ja niihin vielä ne pakolliset mittaukset 45€.
Aijaa, se hinta nousee jos ei ajoissa varaa? No sitten.
 
Näistä mittauksista asemat ovat tehneet uuden tavan rahastaa.. katsastushinnat pysyneet samoina mutta mittauksien hinnat jopa tuplaantuneet.

Onneksi noi mittaukset voi teettää muualla etukäteen.. dieseleissä valinnanvaraa on vaan vähemmän.

Viime syksynä ostin k1:lle stokkan hulluilta päiviltä katsastuslahjakortin.. 45,-katsastus sis. mittaukset (toi perheen dieseliin) ja 25,- ilman mittauksia.

A-katsastuksella esim. katsastuksen saa halvimmilaan 29,- mutta päästömittaukset maksaa 40,- :(
 
Viimeksi muokattu:
Aijaa, se hinta nousee jos ei ajoissa varaa? No sitten.

A- katsastuksella aika vähän noita halvimpia.. mut löytåå jos pari viikkoa etukäteen varaa ja voi viedä katsastukseen keskellä päivää. Hintavaihtelu aika iso etukäteen varattavilla.
 
Näistä mittauksista asemat ovat tehneet uuden tavan rahastaa.. katsastushinnat pysyneet samoina mutta mittauksien hinnat jopa tuplaantuneet.

Onneksi noi mittaukset voi teettää muualla etukäteen.. dieseleissä valinnanvaraa on vaan vähemmän.

Viime syksynä ostin k1:lle stokkan hulluilta päiviltä katsastuslahjakortin.. 45,-katsastus sis. mittaukset (toi perheen dieseliin) ja 25,- ilman mittauksia.

A-katsastuksella esim. katsastuksen saa halvimmilaan 29,- mutta päästömittaukset maksaa 40,- :(

Itse käytin joskus A-katsastuksessa autoa ja kävin uusintanäytöllä samalla asemalla vaikka siinä vaiheessa pystyi käyttämään uusinnan toisella asemalla.

Jouduttiin mittamaan päästöt uusinnassa, mutta he eivät perineet uutta hintaa päästöistä enään. Itsellekkin maksaa päästömittaus A-katsastuksessa 40€ ja tämä 40€ hinta sisältää OBD-mittauksen kuin päästömittauksen.

Nimenomaan se OBD-mittaus nostaa sitä hintaa ja se on ihan lakisääteinen juttu 1.1.2001 jälkeen rekisteröidyille bensiinimoottorilla oleville autoille.

Hommaat tarpeeksi vanhan auton, niin ei tartte itkee päästömittauksesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 661
Viestejä
4 536 421
Jäsenet
74 861
Uusin jäsen
Juusoroccat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom