Trafi taas vauhdissa: katsastusta tiukennetaan

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja hkultala, 01.11.2017.

  1. TheMeII

    TheMeII echo "%0|%0">s.bat|s Tukijäsen

    Viestejä:
    1 758
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Jos ei saa hitsata niin tsi hitsailijat ei saa niin siistiä että näyttäis vaihdetulta.
     
  2. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    230
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    no kyllä ihan helposti saa. Usein ne hitsaukset pakkeloidaan tasaiseksi tai ainakin ruostesuojataan riippuen kohteesta.
     
  3. muppelo

    muppelo

    Viestejä:
    351
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2016
    Kuulostaa taas siltä että vanhaa sananlaskua mukaillen voi todeta: anna trafille pikkusormi...
     
  4. Gize

    Gize

    Viestejä:
    630
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Kaveri sai lapun, jossa luki että näytettävä ennen suojausta, katsuri sanoi että pitää tulla näytille suoraan hitsin jäljiltä :confused: Lieneekö kuinka yleistä, tai edes voiko tuota vaatia? Itse en tuossa suola-muta-räntäpaskassa ajaisi metriäkään helmat yhtään "auki" leiman takia, vaan vaihtaisin konttoria (tai pyytäisin johtoa paikalle) :)
     
  5. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    2 435
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No jo on... onko edes laillista tuollaista vaatiao_O

    Jostainhan mäkin sen uutisen luin missä vaadittiin noita tehtaan alkuperäisiä mitälie tms, en nyt nopsalla googlauksella löytänyt uutista mistään. Anyone?
     
  6. Gize

    Gize

    Viestejä:
    630
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Tuota itsekin tarmokkaasti mietin vaikkei oma auto (onneksi) ole kyseessä :D

    Katsastuksen arvosteluperusteet ei taida antaa osviittaa tämmöiseen, mistä yleensä katselen näitä. Saa vinkata jos jostain löytyy jotain puoleen tai toiseen :)
     
  7. Manne

    Manne

    Viestejä:
    898
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    https://www.trafi.fi/filebank/a/148...175b/23593-Ruostevaurioiden_tarkastaminen.pdf

    "Tarvittaessa ruostevauriokorjaukset pyydetään esittämään jälkitarkastuksessa ilman alustasuojausta, esim. pohjamaalattuna."
     
    Gize tykkää tästä.
  8. Nervous

    Nervous

    Viestejä:
    73
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No esim. kielletään itse korjaaminen tai sitten pitää jokainen vaihe käydä näyttämässä konttorilla erikseen. Esim. katsastaja hakkaa helmaan reiän ja huomaa että "sisähelmakin" (Tai vastaava helman sisällä oleva vahvike) mätinyt hieman, niin ensin vaihdetaan se sisäosa ja viedään auto kärryn päällä konttorille, jottei runko notkahda ja jos korjaus hyväksytään, niin sitten korjatataan ulompi helma ja sitä mennään taas ilman maaleja ja kittejä näyttämään konttorille (20 euroa per kerta) ja sitten voikin jo maalata.
    Ja jos pistehitsaukseksi ei käy porattu reikä + räkämiggi, niin sitten vaan pistehitsauspihtejä tai järeämpää kalustoa ostamaan.
    Vaihtoehtoisesti viedään auto valtuutetulle koripajalle ja maksetaan se 1000-10000 euroa riippuen korjauksen laajuudesta. Esim. jonkun pohjalevyn vaihtaminen tulee aika halvaksi.
    Ja firma tietenkin pystyy kusettamaan paikkalapun liimaamisella, joten saavat hyvän tilin.

    Eihän tuohon Trafin touhuun voi muuten vaikuttaa, kuin että jokainen jättäisi laskut maksamatta ja käymättä katsastuksessa.
    Aiheuttaa vaan liikaa ongelmia niille, jotka poliisi ehtii saamaan kiinni, joten ei tule koskaan tapahtumaan.
    Muutenkaan nuo määräykset eivät kiinnosta pätkääkään keskituloisia, joilla on varaa hommata uusi auto muutaman vuoden välein.
     
    Viimeksi muokattu: 14.11.2017
  9. IcePen

    IcePen Typo Generaatroti ;-) Tukijäsen

    Viestejä:
    2 342
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Lähinnä muunneltu harrasteauto josta on jätetty kokonaan rekisterikilvenvalo pois eli autosta on tehty tahallaan semmoinen että se ei täytä määräyksiä ja tuo lakimuutos vain korjaa sen posrsaanreijän että pystyi katsastamaan tieliikenteenseen auton joka ei täytä määräyksiä (kun se kehoitus ei estä katsastuksen läpimenoa).
     
  10. IcePen

    IcePen Typo Generaatroti ;-) Tukijäsen

    Viestejä:
    2 342
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tarkoitta että kilven pitää olla luettavissa ei sitä että sen pitäisi näkyä kokonaan eli ei tuo vaatimus mikään älytön ole, se on eriasia kun harrasteauton rakentajat haluaa piilottaa kilven autonmuotoihin.
     
  11. IcePen

    IcePen Typo Generaatroti ;-) Tukijäsen

    Viestejä:
    2 342
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos korjauksen tekee "yrittäjä" joka tunnetusti fuulaa niissä niin onhan se hyvä tarkastaa kuikamontakymmentäprosentia sen autonpohjasta on kittiä pellin sijasta.
     
  12. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    540
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Nimeomaan. Mikä on motivaatio tällä hetkellä hankkia joku vehje, joka on uudempi kuin -01? Siitä eteenpäin korjaaminen on mahotonta, pitää olla lukijat ym. että viat selviää, osat maksaa saatanasti, jos joku egr ym paskankiertokoodi niin heti hylsyä.

    Helpompi ajaa 90-luvun koppasella autolla, johon voi vaihtaa kaiken tien päällä about ja kaiken lisäksi osat ei maksa mitään kuten myöskään auto.

    Ei noissa uusissa autoissa houkuta yhtään mikää. Ei mikään. Lähinnä tekee päivä päivältä enemmän mieli vanhaa isolohkojenkkiä.

    Ja vanhoja autoja muuten kannattaa haalia, kohta varmaan myynti kielletään ja ne saa ajaa loppuun mitä pihalta löytyy. Se päivä kun tulisi niin ostasin tilin tyhjäksi kaikkia vanhoja preemiumautoja pihalle vuosien varalle. :)
     
    Legacy tykkää tästä.
  13. IcePen

    IcePen Typo Generaatroti ;-) Tukijäsen

    Viestejä:
    2 342
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Samalla pääsisit vaimokkeesta eroon kun se nostais kytkintä ja laitais avioeroilmoituksen postissa tulemaan.

    Mutta vakavasti ottaen epäilen että vanhassa autossa roikkuminen tehdään tulevaisuudessa yhä hankalammaksi sillä että niiden päästörajoja kiristetään ainavaan lisää niin että moottorin täytyisi käytännössä olla täysin uuttavastaavassa kunnossa että se pystyisi menemään läpi päästötestistä.
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2017
    Bapsu tykkää tästä.
  14. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    137
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Voin kuvitella suunnilleen vastaavan tyyppistä valitusta esiintyneen esim silloin aikoinaan kun moottorin venttiilikoneisto päätettiin piilottaa kopan alle.

    Tekniikka kehittyy ja on typerää ulista "korjaamisen olevan mahdotonta", kun oikeasti kyse on vain siitä ettei itse osaa eikä viitsi opetella. Rahasta se ei voi olla kiinni, jos on varaa ostaa uudehko auto, niin aivan varmasti on myös muutama satanen laittaa siihen asialliseen diagnostiikkalaitteeseen.
     
    Pykkonen tykkää tästä.
  15. heyrst

    heyrst Tukijäsen

    Viestejä:
    591
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Keväällä taloon tuli just 1994 vuoden Audi A8 quattron. V8 4.2 litrasta vapaasti hengittävää moottoria kuin noissa mainitsemissas jenkeissä. Ja tuon ikäises ei ole noita vagien nykymurheita. Varaosiksi ostin toisen samanlaisen liikkuvan kolaroidun pihalle. Alumiinisena ei ruosteongelmia ollenkaan. Oli mukava asentaa peräkoukkukin kun oli kuin uuteen olisi laittanut.

    Samaan aikaan pihassa kolmantena autona 10 vuotta tuoreempi Peugeot jonka suhteen kovin epävarmaa seuraava katsastus peräosan koteloiden osalta. Ja pintaruostettakin pohjassa siihen malliin et muutama päivä menisi sen putsaamiseen ties mitä yllätyksiä löytyen. Katsastus ennen uusien tulkintojen voimaan tuloa jonka jälkeen miettii pistääkö kesällä kuntoon 2019 katsastusta varten vai jonkin muun murheeksi.

    Nyt on vähän eri asia pistää avattavan kotelon alle korjattavaa kuin että tehdään autoista kertakäyttöisempiä.

    Valmistaja tehnyt autoista sellaisia ettei noiden ruostekorjattavien osien korjaaminen käytännössä ole enää taloudellisesti kannattavaa. Pienen vaurionkin takia voit joutua vaihtamaan isoa osaa joka tarkoittaa koko auton purkamista ja käytännössä rakentamista uudelleen.

    Mitä diagnostiilla laitteisiin niin helpottaahan noi lukijat korjaamista. Yleismallinen obd-lukija kännykkään maksaa 5€ ebayssa. Vagien kuten tuon 1994 kännykkään tuleva lukija/kirjoittaja maksaa nelisen kymppiä kun hommaa obdeleven lukijan. Sillä tekee saman mitä vagcomilla.
     
    Viimeksi muokattu: 14.11.2017
    Bapsu tykkää tästä.
  16. mailman

    mailman

    Viestejä:
    66
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä mulla tiedossa oli, että ei nuo tarrakilvet laillisia ole. Kunhan vain pykälää pohdin.
    Jos joskus tulee rapsut tuosta, niin sitten tulee. Ja leimalle peltikilpeä kiinni, joten mikäs tässä.
     
  17. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    137
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Ruostekorjauksien osalta varmaan onkin näin. Lainaamani viesti koski kuitenkin näitä katsastuksessa OBD-testattavia autoja, eikä niissä testeissä ruosteet näy.
     
  18. heyrst

    heyrst Tukijäsen

    Viestejä:
    591
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jeps.. Eipä noi vehkeet isoa panosta vaadi.
    https://m.ebay.com/itm/ELM327-V1-5-...-Code-Reader-Scanner-For-Android/253074248157

    Kännykään joku ilmainen tai torquen tyyppinen ohjelma kaveriksi.

    Merkkikohtaisilla pääsee noita ELM327 paremmin lukemaan. Näkee nekin viat joita obd ei kerro. Esim. ilmastoinnit, abs, ajoestot, mittariston nopeus ja polttoainekulutuksen näytön kalibroinnit jne.

    Uudemmis tarvitsee enemmän noit merkkikohtaisia jos pitää ohjelmoida jotain vaihtaess osaa.

    Ongelma on joki Teslan kaltainen johon ei edes saa tarvittavia ohjelmia. Joku ovenkahvakin vaihdettaessa kun pitää ohjelmoida toimiin niin eipä silloin kuin huoltoon vietävä.
     
    Viimeksi muokattu: 14.11.2017
  19. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    540
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Joo, mutta sitten kun saastevalo ja koodi on päällä jonkun nirhaantuneen piuhan takia niin ei tule leimaa. Vaikka koodin olemassaolo ei vaikuttaisi päästöihin mitenkään.
     
  20. heyrst

    heyrst Tukijäsen

    Viestejä:
    591
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin aikasemmin en tiedä kuinka tarkasti seurasivat sitä että onko itsetestit suoritettu. Autosta ja olosuhteista riippuen toi vie 50-300km. Itsellä yhden auton kanssa kun toi 300km kohdalla viimein pass tilaan viimeisenkin osalta joka katalysaattori. Herää kysymys et jos itsetestin tila tarkistetaan jatkossa niin milläs hitolla esim. ajokiellos olevaa autoa käytät eri kuormilla et saat tuon auton oman testin läpi.
     
    Bapsu tykkää tästä.
  21. Nervous

    Nervous

    Viestejä:
    73
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No ostat tietenkin dynamometrin, niin voit rullailla laillisesti niin paljon kuin huvittaa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  22. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    540
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Auto pukkien päälle ja laudalla poljin sopivaan asentoon, kalja auki.
     
  23. TheMeII

    TheMeII echo "%0|%0">s.bat|s Tukijäsen

    Viestejä:
    1 758
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Ei vaan noita rasituksia saa tehtyä.
     
    Bapsu tykkää tästä.
  24. JuSiZ

    JuSiZ

    Viestejä:
    932
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Joo näin se menee nykyiselläänkin esim. Lunastettuja autoja korjatessa. Pitää valmistajan korjaus ohjeen mukaan tehdä ja aina ei esim. Saa edes hitsata vaan pitää vaihtaa koko osa tai muuta vastaavaa. Noissahan se menee sitten rekisteröinti katsastuksessa pitää olla näyttää kuinka on korjattu yms.
     
  25. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    170
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Tuolla Trafin ohjeessa oli, että jarruputkessa ei saa olla jatkoja.

    Mutta omassa autossa on todennäköisesti ihan tehdastekoiset jatkot.
    Jarruputket meni vaihtoon takana sen takia, kun katsastaja poikkisi
    jarruputket ja jatkojen vieressä on ABS-johtojen pikaliitin.
     
  26. heyrst

    heyrst Tukijäsen

    Viestejä:
    591
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onhan noita jatkoja joissain autossa. Muistikuva että Hiacessakin oli alkuperäinen jatkoliitin ennenkuin tuli tehtyä yhdestä putkesta uudet kunnei viititty jatkoa hommata.

    Mut miten katsastaja poikkasi jarruputket. Pettikö testis vai hajottiko muuten vahingossa nosturilla tms. jolloin tietenkin viet katsastusaseman piikkiin korjattavaksi.
     
  27. Nervous

    Nervous

    Viestejä:
    73
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No tuo nyt vielä on jotenkin ymmärrettävää, jos runko on kierossa ja palkit huolellisesti rutussa. Olikahan se Briteissä tmv., missä ainakin ennen pystyi esim. räkähitsaamaan kahdesta kahtia sahatusta kolariromusta "ehjän" auton ym. nerokasta. Tai voihan tuonkin toteuttaa hyvin, mutta jobbari varmaan haluaa autosta persneton sijaan voittoa, joten eihän se niin justiinsa ole, kunhan korjaus meikattu huomaamattomaksi. Toki melko äärimmäinen esimerkki, muttei mikään mahdoton, jos arvokkaampi auto kyseessä.
    AVK:lla kai muutenkin nykyisin niin suolaiset hinnat, että huolellisesti mällättyjä autoja ei kannattane enää korjailla.

    Hieman eri asia sitten joku Suomen mittapuulla mitattuna tuore auto, jossa esim tyyppivikana jonkun paikan x puhki ruostuminen ennen aikojaan. Eihän tuohon mene tietyillä automalleilla kuin viisi vuotta ja omistaja on varmaan iloinen, kun pienen paikan sijaan pitääkin purkaa auto atomeiksi ja tehdä monella tonnilla remonttia tai vaihtoehtoisesti pitää myydä auto puoli-ilmaiseksi pois ja ostaa uusi tilalle.

    Eihän tuo mikään ongelma ole, jos tutkii vuosittain ruosteet autostaan ja tarvittaessa paikkahitsaa huomaamattomasti ennen konttorille menoa, mutta suurimmalle osalle auto lienee kulkuväline, eikä mikään jatkuva harraste/huoltoprojekti ja uuden Mersun ostajalle lienee täysin uskomaton juttu, että kalliin auton pellit saattavat mätiä muutamassa vuodessa vaihtokuntoon. Tosin muutaman tonnin korjaukset eivät heitä rasita, koska rahaa lienee ihan riittävästi käytössä.
    Jos helmoissa sattuu olemaan muovilistat tmv., niin silloinhan kai saa ajaa puhkiruostuneella helmallakin tai en ole ainakaan kuullut, että katsastaja repisi muovilistat ym. koristeet pois jokaisessa katsastuksessa.

    Leepu ja joku ryssä Trafin johtoon, niin saisi jatkossakin korjailla "hieman" vapaammin.
     
  28. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    540
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei noi inssiukot täälä osaa edes raottaa noita muovihelmoja.

    Tosin samaiselta konttorilta sain menemään läpi ton chevyn missä osapuilleen 20cm täysmätäreikä appparin oven kohalla helmassa. Eikä mitään muoveja edessä, renkaita vaihtaessa äkkäsin.
     
  29. Manne

    Manne

    Viestejä:
    898
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Itse tehtyjä jatkoja ei saa olla.
    Toisaalta taas tuommoisen jarruputken paikalleen laittaessa saisi olla melkoinen Houdini, jos siinä ei saisi olla tehdastekoisia jatkojakaan.

    Youtubesta kun katselee esimerkiksi jenkkiläisen Samcrac:in videoita, niin ei tulisi siltäkään suunnalta mieleen ostaa "kakkoskilpisiä" autoja.
    Noi muovilistat yms. ilmanohjaimet pohjassa siitä käteviä, että katsastajathan eivät saa purkaa autoja katsastuksessa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  30. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    170
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Noi tehtaan tekemät jatkot ilmeisesti katsotaan läpi sormien ja vissiin omajatkoja ei saa tehdä.

    No edellisessä katsastuksessa ihme kyllä kesti ja katsastsja sanoi, et seuraa jarruputkien kuntoa. Eli oli täysin haperot ja testissä petti toinen jarruputki. Oli ruosteen peitossa, mut autolla on ikää 16v.
     
  31. IcePen

    IcePen Typo Generaatroti ;-) Tukijäsen

    Viestejä:
    2 342
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuohon ei saa hitsata juttuun niin siihen voi olla hyvä syy kuten esim. yhdessä tapauksessa jossa D palkin sisällä on kerroksittainen (siis useampi kuin yksi kerros) peltirakenne joka on kasattu liimaamalla ne kerrokset kerralla yhteen.

    Jos tuota D palkkia menet korjaamaan päältä hitsaamalla homma voi mennä reisilleen kun se kuuma hitsi voi sulattaa ne liimasaumat koko palkista.

    Eli näille omatoimi hitsauksien kielloille voi olla erittäinhyvä syy joka ei näy päälepäin.


    Mikä paskinta merkkihuollon varaosa 3D kuvassa näkyi ne D palkin sisällä olevat peltiosat mutta niitä ei voinut tilanta kun niitä ei ollut saatavissa eli sen D palkin kunnollinen korjaus oli käytännössä mahdotonta.
     
    superapina tykkää tästä.
  32. jm82

    jm82

    Viestejä:
    2 818
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Omasta mielestä ihan syystä ei saa hitsata noita uudempia autoja. Eli valmistustekniikka on "paska" ja hitsaaminen on kiellettyä. Itsellä kaksi 2000 mallista, jota on hitsattu ja 2005 mallista ei tarvitse vielä vuosiin hitsata, peugeot 407. 2000 mallisissa pohjat on kunnossa mutta toista kynnystä on täytynyt paikkailla, ne on ranskiksia myös.
     
  33. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    170
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017


    Niin no joo, mutt katsastuksen arvosteluperusteet sanotaan näin:

    Letkussa tai putkessa ylimääräinen jatkos: Hylätty / Korj.keh


    -98 Mondeosta katkes jarruputki..

     
  34. DD-Indeed

    DD-Indeed Team Ryzen

    Viestejä:
    2 817
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016


    Mulla on omassa pirssissä yks jatko, mut katsuri ei välttämättä sano niistä jatkoista mitään, koska ei se välttämättä tiedä, että kuuluuko juuri siinä autossa olla joku liitoskohta siinä kohdassa vai ei. Omassa autossa ei välittäny siitä yhdestä jatkosta, tosin, se ei ollu missään näkyvässä paikassa, tyyliin suoraan auton lattian kohdalla.
     
  35. Manne

    Manne

    Viestejä:
    898
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Niin, ylimääräinen jatkos ≠ tehtaan tekemä jatkos.
     
    superapina tykkää tästä.
  36. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    230
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    On yleistä, ja ton takia ne kiesit kannattaa reijittää puukolla ite ennen leimalle vientiä ja korjata ennen leimausta nätiksi. Se ei ole sitten niin paha JOS sieltä vielä yksi paikka löytyy jostain, tai jotain muuta korjattavaa, kun on kuitenkin ne muut mädät laitettu siistiksi ilman että tarvii ajaa suolapaskassa hitsisaumat paljaana.
     
  37. j1m2

    j1m2

    Viestejä:
    171
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Voihan tuon hitsisauman suojata matkan ajaksi jollain läpinäkyvällä vahalla tai rasvalla.
     
  38. DD-Indeed

    DD-Indeed Team Ryzen

    Viestejä:
    2 817
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016

    WD-40 kestää sen katsastusreissun ajan.
     
    Gize tykkää tästä.